BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
08-02-2015
1960 - THE BLUE DIAMONDS - RAMONA
1960. We zijn dus uiteindelijk aanbeland in de periode waar het allemaal over zou moeten gaan : THE SIXTIES.
Spreken en schrijven over the sixties heeft echter niet veel zin zonder eerst te spreken over the fifties en the birth of Rock 'n roll uitvoerig te belichten. Alles wat in de sixties gebeurde op muzikaal gebied had dus zijn wortels in de fifties. Er was een echte metamorfose gebeurd en het zou nooit meer worden zoals voorheen : De zangers en zangeressen waren teenagers, mooi en snel, de gitaar was het voormaamste instrument geworden, de klanken van alle instrumenten kregen echo- en andere effecten, de stemmen van de zangers werden verbeterd met compressor,reverb en met echo, de drums werden versterkt, men kon de klank ook reeds manipuleren en zelfs valse noten goedmaken, de opnametechnieken werden als maar beter, de geluidsversterkingen in de zalen werden geperfectioneerd, enz...,enz...
Ook in Europa was men wakker geschoten, het eerst in Engeland maar daarna ook op het vasteland. Nederland was er dan ook als een van de eerste bij om uitvoerig in te spelen op de trend en zeer vlug hadden ze een millionseller met THE BLUE DIAMONDS, RAMONA. De song werd geschreven in 1929, was een ballad en reeds ettelijke malen gecoverd (bv Jim Reeves) door allerhande crooners, maar The Blue Diamonds maakten er een rocker van in de traditie van Johnny and the Hurricanes, maar dan wel gezongen en met een zeer mooie gitaarpartij. De gebroeders Rudi en Riem Dewolff waren uit Indonesie in 1949 naar Nederland overgekomen en waren in 1960, 21 en 19 jaar oud. Ze zongen zoals The Everly Brothers en speelden ook gitaar zoals hen.
Ze verkochten in Nederland alleen 250.000 exemplaren, een ongehoord aantal, maar in Duitsland gingen er kort na het uitbrengen meer dan een miljoen over de toonbank. Ook in de USA kwamen ze in de hitlisten. De lage landen lagen aan hun voeten en in de Vlaamse top 20 stonden in november 1960 op de tweede plaats. Ze bleven in de BRT top 20 hangen gedurende 5 maanden. Later zouden de eerste rock hits, ook in Vlaanderen, dikwijls traditionele oude liedjes zijn met een rockuitvoering. Succes gegarandeerd.
HIERONDER THE BLUE DIAMONDS IN 1960 MET RAMONA. HET IS EEN VIDEO MAAR DE AUDIOVERSIE VAN DE PLAAT WERD NAGESYNCHRONISEERD. GEEN PROBLEEM , ZO HEBBEN WE DE FANTASTISCHE KLANK VAN DE PLAAT.
ACTUEEL. Zoals jullie weten spelen The Shadoogies de muziek uit de periode 1955 tot 1966 en later afgeleide, de periode waar deze blog over gaat.
We trachten dit alles te spelen in de oorspronkelijke stijl zonder daarom een regelrechte copie te zijn van het origineel.
We hebben modern materiaal maar hebben de klankeffecten van de jaren 50 en 60 in digitale vorm, zo dat de klank zeker refereert naar de genoemde periode.
Wij waren ook allemaal jong in 1960 zodat we heel goed weten hoe de hits indertijd klonken en hoe alles dient gespeeld te worden.
HIERONDER EEN YOUTUBE VIDEO VAN DANCE ON VAN THE SHADOWS GESPEELD IN DUISBURG OP 15 AUGUSTUS 2009.
1959. Blijkbaar was dit jaar op veel gebieden een speciaal jaar en kwamen alle genres aan bod niettegenstaande de nieuwe classic rock 'n roll, die al dan niet reeds verwaterd , overheerste. Een van die outsiders was RAY CHARLES. Hij was geboren in 1932 en dus reeds 27 jaar in 59 en hij had een enorme millionseller met de hit WHAT'D I SAY.
Hij was zwart en blind geworden toen toen hij 6 jaar was en werd reeds wees op zijn 15e. Toen hij 17 was vormde hij zijn eerste band en zong een beetje Nat King Cole na. Hij geraakte op TV en hij begon jazz, rythm and blues en soul music te zingen en te spelen. Door het succes breidde hij zijn groep uit tot een echte kleine big band en voegde er een meisjeskoor aan toe: THE RAELETS.
In 59 kwam dan de grote doorbraak met "What'd I say" een zelfgeschreven song met een rare titel. In 1962 waren er van deze plaat 8 miljoen verkocht. Hij werd al vlug THE GENIOUS genoemd omdat hij veel instrumenten bespeelde en ieder genre tot in de perfectie aankon. Ik hoorde deze plaat op Radio Luxemburg, 's avonds, en ik had een beetje last met de muziek. Dit was geen classic Rock 'n roll. Ik probeerde akkoorden te vinden die enigszins geleken op wat ik hoorde op de plaat maar dat marcheerde niet. Dit was dus iets anders dan wat ze mij voorkauwden in de KLAVAR cursus die ik volgde. Later wist ik dat dit natuurlijk een combinatie was van BLUES EN JAZZ in de echte zin van het woord, en de akkoorden waren inderdaad anders gespeeld. Alles klonk precies vals en toch was het niet vals, het klonk perfect, gesofistikeerde muziek, moeilijke muziek, voor mij toch.
Zoals dikwijls geraakte Ray Charles met zijn hit niet in de Vlaamse Top 20 en Radio Luxemburg was dus de beste bron. Op de juke boxen, die een beetje aandacht hadden voor de Amerikaanse hits,was hij wel te horen. Ray zou zijn eerste top 20 hit hebben in Vlaanderen met HIT THE ROAD JACK in november 61. Nadien kwamen zijn country hits die dan ook zeer hoog scoorden. Later veel meer daarover.
HIERONDER RAY CHARLES MET ZIJN LIVE HIT WHAT'D I SAY. HET WEL IN 1963.
1959. Vergeefs heb ik gezocht naar ONE NIGHT WITH YOU van Elvis Presley bij de millionsellers maar ik heb dit niet gevonden, wat mij ten zeerste verwondert, want dit nummer vond en vind ik een van de beste die Elvis ooit gemaakt heeft.
Hij zong dit op een rauwe manier en de muziek is bluesachtig. Het ritme van de song is ook zeer mooi en, tot mijn frustatie, niet gemakkelijk te spelen op de gitaar, zeker als je erbij zingt. Ik kon het toen in 59 niet spelen zoals op de plaat, hoe hard ik het ook probeerde. Ondertussen, zoveel jaren later, speel en zing ik dit wel op de, hopelijk, juiste manier, maar ik heb er in mijn oude dag nog zeer hard moeten aan studeren om het goed te krijgen. Het staat bij The Shadoogies als een van de eerste songs op ons programma.
"One night with you" stond in maart 59 wel op de 9e plaats in de Vlaamse top 20 en bleef daar 4 maand staan. Voor een keer waren we dus mee in Vlaanderen maar dan werd het blijkbaar toch geen millionseller, in de wereld dan.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET EEN AUDIO-VERSIE VAN ONE NIGHT WITH YOU MET FOTOS VAN ELVIS.
1959. Enkele tijd geleden hadden we het hier over BOBBY DARIN. Hij was een zeer veelzijdig artiest en in 59 had hij niet minder dan 2 millionsellers namelijk DREAM LOVER en MACK THE KNIFE, jawel de crooner song waarmee Frank Sinatra ongehoord had gescoord.
Bobby wilde hiermede een beetje bewijzen dat niet alle, zogezegde, ongeschoolde, tienersterren niets konden en allemaal speelballen waren van de platenfirma's en de producers. Hij had een ongelooflijke presence op de scene, en ook als hij playbackte deed hij dat op een ongewoon goede manier. Hij kwam tot nr 2 in de USA met "Dream Lover" en met "Mack the knife" kwam hij op zelfs op 1, een ongelooflijke prestatie.
In Vlaanderen deed hij het ook goed en kwam tot nr 12 met "Dream Lover" en met" Mack the knife" haalde hij nr 11. Met beide bleef hij gedurende 3 maand in de Vlaamse Top 20.
HIERONDER BOBBY DARIN MET DREAM LOVER. HET LIJKT LIVE EN HET IS ZEKER EEN ANDERE VERSIE DAN OP DE UITGEBRACHTE PLAAT. IN IEDER GEVAL EEN MOOIE UITVOERING MET PRACHTIGE MUZIEK. TOT OP VANDAAG ZIJN ER VEEL COVERBANDS DIE DEZE SONG OP HUN PROGRAMMA HEBBEN.
1959. Iedere dag een kleine bladzijde schrijven over de muziekgeschiedenis is een opgave die ik mijzelf blijkbaar opgelegd heb.
Tijdens mijn dagelijkse opzoekingen komt het veel voor dat ik verbaasd opkijk wie er allemaal in de Vlaamse top 20 stond in de jaren 50. Sommige grote hits van in Amerika kwamen er niet in, maar sommige minder gekende nummers duiken almeteens toch op in de Vlaamse hitparade en dat zelfs voor een langere tijd.
Een van die illustere onbekenden hier is TOMMY EDWARDS. Hij was geboren in 1922 en begon, zoals zovelen reeds zeer vroeg aan een muzikale carriere. In 1958 nam hij IT'S ALL IN THE GAME op. Het was een instrumentaal liedje uit 1912 waarop een tekst werd geschreven. De instrumentale werktitel van het liedje was "Melody in A major". Zoals bij de klassieke componisten blijkbaar. Het werd een ongehoord succes en er werden niet minder dan 3.500.000 exemplaren van verkocht. Het kwam in de Vlaamse top 20 tot nr 11 in 1959 en het bleef er zelfs 4 maanden instaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nummer, gezongen door Tommy Edwards, tot op vandaag nooit had gehoord, maar toen ik het met youtube afspeelde herkende ik het liedje onmiddellijk. Het werd namelijk gecoverd door CLIFF RICHARD (zie foto) in 1963, kwam tot nr 6 in de Vlaamse hitpararade en stond dan eveneens 4 maand in de top 20. Sommige nummers zijn dus blijkbaar onsterfelijk, en maar goed ook.
ONDER DE YOUTUBEVIDEO VINDT U, IN BIJLAGE, DE AUDIO VERSIE VAN CLIFF RICHARD. GEWOON OP KLIKKEN EN JE HOORT ZE.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN IT'S ALL IN THE GAME DOOR TOMMY EDWARDS. HIJ HAALDE HET MILJOEN REEDS IN 1958.
1959. De zwarte muzikanten lieten zich in 59 ook niet onbetuigd en velen hadden een enorm succes. De rock 'n roll was niet voor niets onstaan uit de zwarte rythm and blues, dus het was maar normaal dat men ook het origineel graag hoorde, gezongen door zwarte artiesten. (zie 1955-1956 in deze blog).
Een van die succesvolle artiesten was JACKIE WILSON. Hij kwam uit Detroit en na zijn middelbaar sloot hij aan bij een groep : "The Dominoes", maar enige tijd later in 1957 besloot hij het alleen te wagen. Bij Brunswick records vond hij onderdak en kreeg veel werk in nachtclubs, zalen en TV optredens. Voor zijn zangcarriere gaf hij, op aandringen van zijn moeder, een bokscarriere op in 1948 en hij heeft het zich duidelijk niet beklaagd.
Zijn eerste millionseller kwam in 59 en heette LONELY TEARDROPS. Jackie had een fantastische stem en zijn optredens waren zeer dynamisch, hij stond nooit stil en was een beetje te vergelijken met James Brown.
Jackie kwam met "Lonely teardrops" niet in de Vlaamse top 20, alhoewel hij er reeds had ingestaan in 1958 met "To be loved". Later zou hij wel de top 20 halen met oa "Reet Petite" in 1960.
HIERONDER JACKIE WILSON MET LONELY TEARDROPS. EEN TV OPTREDEN. KIJK NAAR NAAR ZIJN BEWEEGLIJKHEID.
1959. Zoals reeds meerdere keren vermeld was 1959 het jaar van de invasie van de mooie jongens in de Amerikaanse hitparade met een impact in Europa. Een aantal van die jongens hadden niet echt talent: maar het merendeel van deze jongens kregen van hun platenfirma niet echt de kans om ook maar te bewijzen dat ze echt talent in huis hadden en ze moesten dus onnozele liedjes zingen met een lamentabele tekst en een simpel melodietje. Het verkocht en dat was de bedoeling. (zie vroeger Fabian forte in deze blog)
Een van die jongens die aanvankelijk meedraaide in dit systeem was DION met zijn groep THE BELMONTS. Hij was zeer goed, had veel talent maar men offerde hem een song op "Teenager in love", de zuiverste stroop maar het werd dus een millionseller en de platenhaviken hadden dus gewonnen.
Dion kwam in de Vlaamse top 20 in augustus 59 maar bleef daar maar eventjes. Hij was wel veel te horen op Radio Luxemburg en ook in de juke boxen was hij present. Het was een mooie slow en men kon er goed op dansen. Dion liet zich echter niet doen en hij begon algauw echte rock te zingen hij zou later nog veel grote hits scoren." The Wanderer"en "Runaround Sue" zijn gekend en ook" Ruby Baby".
HIERONDER DION AND THE BELMONTS MET A TEENAGER IN LOVE BIJ DAVE CLARK IN DE TV STUDIO. NATUURLIJK PLAYBACK. DE MEISJES ZIJN HYSTERISCH.
1959. We kunnen moeilijk 59 laten passeren zonder ook nog aandacht te besteden aan (Gentleman) JIM REEVES en de country music in het algemeen.
Zoals reeds gezegd leverde het Zuiden van USA, maar ook andere streken, zeer mooie muziek die zeer volks was, met teksten die iedereen begreep en situaties beschreef waarin iedereen zich onmiddellijk herkende. Hier zou men spreken van levensliederen of (negatief) smartlappen. In Amerika werd dit dus de country(and western).
JIM was geboren in 1924 en hij was in 1959 reeds 35 jaar oud, en dus geen schone jongen meer waar de tienermeisjes voor in zwijm vielen nog voor de zanger zijn mond had opengedaan. Hij werd na universitaire studies professioneel base-ball speler, maar een beenkwetsuur belette hem om verder te spelen. In 1945 begon hij dan een zangcarriere en hij had vlug 2 radiostations en 2 muziekuitgeverijen. Hij schreef ook songs en speelde gitaar. Het vlotte en in 1953 had hij zijn eerste en tweede millionseller : MEXICAN JOE en BIMBO. Zijn derde millionseller haalde hij in 57 : FOUR WALLS.
En dan in 59 schreef en zong hij zijn wereldhit en dus ook zijn vierde millionseller : HE'LL HAVE TO GO. Op radio Luxemburg werd dit grijs gedraaid maar hier in Vlaanderen kwam het niet in de top 20, spijtig. Deze song is wel blijven hangen bij veel mensen en hij had, in Vlaanderen, uiteindelijk, zeer veel fans, ook nu nog.
Jim kwam slechts, na zijn tragische dood (in een vliegtuigongeval) in 1964, met "Distant drums" in de Vlaamse Top 20 en dat eerst in december 66. Hij bleef er 5 weken.
HIERONDER JIM REEVES MET HE'LL HAVE GO. EEN TV OPTREDEN EN PLAYBACK. HIERDOOR HEBBEN WE WEL DE PRACHTIGE KLANK VAN DE MUZIEK EN DE STEM. DE BAS SPEELT HIER EEN GROTE ROL OM HET NUMMER SFEER TE GEVEN.
1959. Het is een feit dat hier in Vlaanderen in de jaren 50 de nieuwe Amerikaanse muziek niet zomaar doorkwam. We weten reeds dat in veel gevallen de enige bron om deze muziek te horen het legendarische radiostation Radio Luxemburg was, natuurlijk dan de Engelstalige uitzendingen.
De late avonduren waren de beste en werden zeer veel beluisterd door de jonge Vlamingen die nieuwsgierig waren naar de muzikale omwenteling die zich aan het voltrekken was en de muziekscene voor eeuwig en altijd zou wijzigen: de CLASSIC ROCK 'N ROLL.
Er waren dus een heleboel Amerikaanse topvedetten die hier niet, of weinig, te horen waren. Dat verbeterde wel een beetje nadat de juke boxen hun intrede gedaan hadden in de Vlaamse cafes, maar de Vlaamse hitparade schoot grandioos tekort en veel millionsellers kwamen er gewoon niet in voor. Jammer natuurlijk.
Een van deze topvedetten die hier weinig aan bod kwam was RICKY NELSON. Slechts in 1961 scoorde hij in de Vlaamse top 20 op nr 1 en werd 6 maand genoteerd, met HELLO MARY LOU. Dan was hij hier ook meteen een van de hele groten. Maar wel dus met 4 jaar vertraging, een spijtige zaak.
Ricky was nochtans reeds lang bezig en maakte, altijd samen met de legendarische sologitarist JAMES BURTON, een indrukwekkende lijst van millionsellers : 1957 : "I'm walking", "Bebop baby" en "Stood up". 1958 : "Believe what you say", "Poor little fool" en "Lonesome town". 1959 : IT'S LATE," Never be anyone else but you" en "Just a little to much".
Dus 9 millionsellers op 3 jaar, hij ging, een beetje toch, Elvis Presley achterna. Hij kwam dan ook in films terecht en begon later zelf ook te componeren.
"It's late stond" dus niet in de Vlaamse top 20 en was hier ook niet zo bekend.
HIERONDER IT'S LATE VAN RICKY NELSON. DE SOLOGITARIST IS JAMES BURTON.(zie foto samen met Ricky Nelson). LUISTER NAAR DE GITAARSOLO EN DIT WAS DUS IN 57 -59. HALLO HANK MARVIN, GOED GELUISTERD ?
1959. In 59 waren nog niet alle zangers overgestapt naar de zachtere classic rock 'n roll. Een van de hardliners was FREDDY CANNON. Hij was geboren in 1940 in Massachusetts en reeds vroeg leerde hij gitaar spelen en op 16 jaar had hij zijn eigen band. Ze speelden op de middelbare schoolfeesten en een platenboer merkte ze op en TALLAHASSEE LASSIE werd opgenomen. Het werd een millionseller.
Er werd dan ook gezegd dat Freddie "the last of the rock 'n roll stars" was. Hij schreeuwde zijn songs en de muziek was zeer rauw, niet afgeborsteld, zoals in 1955 bij het begin van de rock.
Hij trad ook op voor TV, kwam in films en deed een tournee door Europa en gans de wereld. Zijn tweede milionseller kwam ook nog in 59, het was WAY DOWN YONDER IN NEW ORLEANS. Het was een cover van een song uit 1922 gezongen op zijn scheeuwerige manier en met goed herkenbare, luid gespeelde, instrumenten.
Met "Tallahassee Lassie" kwam Freddy niet in de Vlaamse Top 20, maar wel eventjes met "Down yonder in New Orleans" en dat in januari 1960. Hij zat wel in de juke boxen hier en werd veel gedraaid.
HIERONDER EEN AUDIO UITVOERING VAN TALLAHASSEE LASSIE. LUISTER EENS NAAR DE RAUWE EN LUIDE MUZIEK. HIEROP KON MEN UIT DE BOL GAAN. DE AANKONDIGING GEBEURT DOOR EEN VAN DIE CRAZY AMERIKAANSE DISC JOCKEYS, WOLFMAN JACK, UIT DE JAREN 50.
ACTUEEL. THE SHADOOGIES spelen dus de muziek vAN 1955 tot 1956 en later afgeleide muziek.
Deze periode is uniek toonaangevend voor de latere popmuziek en iedereen speelt muziek die uiteindelijk teruggaat naar deze WONDERJAREN.
HIERONDER THE SHADOOGIES, LIVE, IN RUISELEDE TIJDENS DE MOLENFEESTEN OP 31 JULI 2009 MET "ROCK AROUND THE CLOCK" VAN BILL HALEY AND HIS COMETS. DIT IS DE OERSONG VAN ROCK DE ROCK 'N ROLL.
1959. We hadden het hier reeds vroeger over Franky Avalon, de trompetist, die het tot meisjesidool schopte, door zijn mooie looks en zijn Italiaanse afkomst.
In 1959 scoorde hij maar liefst 3 millionsellers : VENUS, JUST ASK YOUR HEART en WHY. Deze platen werden zeer veel gespeeld op de radio en, ook in Vlaanderen, maar dit betekende dus wel de verwatering van de aanvankelijk hardere Rock 'n roll.
In het midden van de jaren zestig zou dan een herbronning gebeuren en ging men terug naar de hardere sound en uiteindelijk werd dan de HARD ROCK geboren met zeer veel jonge fans. Tot op vandaag wordt deze hardrock nog veel gespeeld en heeft een respectabel aantal aanhangers. De Classic rock 'n roll, die iets zachter en melodieuzer was, blijft evenwel ook bestaan.
The Shadoogies trachten , op vandaag, deze Classic rock 'n roll ook vorm te geven op een aanvaardbare manier.
Terug naar Frankie Avalon, hij stond in de Vlaamse Top 20 met WHY en klom tot nr 11 jan 1960, en zoals de groten, bleef hij in de top 20 staan gedurende 3 maanden.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN WHY VAN FRANKY AVALON. ZOALS JE HOORT HAD DIT NIETS MEER MET ROCK 'N ROLL TE MAKEN EN GING MEN VOLLEDIG DE ZEEMZOETE POP TOER OP. HET IS MOOI MAAR DE MIX VAN BLANKE SOUND MET DE ZWARTE MUZIEK IS VOLLEDIG VERDWENEN.
ACTUEEL. Zoals jullie ondertussen wel zullen weten spelen The shadoogies de muziek van de jaren 1955 tot 1965.
Ze brengen LIVE een tribute aan The Shadows gecombineerd met Rock'n roll, country en blues uit die periode.
Cliff Richard and The Shadows deden in 2009 hun FINAL reunion tour, waarover we vroeger al uitvoerig berichtten.
De laatste grote hit van The Shadows was in 64 "The rise and fall of flingle bunt", hieraan werd ook reeds aandacht besteed in deze blog.
Na 1964 gingen de wegen van The Shadows en Cliff Richard langzaam uit elkaar en ze deden verder als een afzonderlijke act.
The Shadows maakten zeer veel platen, gingen uitgebreid op tournee, maakten zelfs films apart maar het zou duren tot in de jaren 70, nadat ze terug samen gekomen waren, dat ze terug hoog scoorden met "Don't cry for me Argentina" en" Cavatina".
In al die jaren waren The Shadows wel de meeste populaire instrumentale gitaargroep ter wereld die The Spotnicks en The Ventures ver achter zich lieten. The Shadows konden echter nooit scoren in de USA, dit was spijtig.
HIERONDER NOG EEN HOMMAGE AAN THE SHADOWS : THEME FOR YOUNG LOVERS - LIVE IN BELLEM - DOOR THE SHADOOGIES. DIT NUMMER IS EEN COMPOSITIE VAN BRUCE WELCH , DE RITMEGITARIST VAN THE SHADOWS.
1959.Een tijd geleden hadden we het hier reeds over CONNIE FRANCIS. Ze had stilaan de wereld veroverd en had in 59 maar liefst 3 millionsellers : MY HAPPINESS, LIPSTICK ON YOUR COLLAR en AMONG MY SOUVENIRS.
Het waren haar derde, vierde en vijfde millionseller, en het zou hiermee duidelijk niet eindigen. "Lipstick on your collar" was geschreven door niemand minder dan Neil Sedaka van "Oh Carol". Met haar mooie verschijning en haar prachtige stem werd alles dus een groot succes. Haar persoonlijk leven zou evenwel later wat roet in het eten gooien, maar muzikaal bleef alles lange tijd OK.
"Lipstick on your collar" was zeer populair maar toch haalde Connie er niet de Vlaamse top 20 mee. Slechts in 1960 kwam ze er in voor 2 maand met "Valentino". Connie Froboess coverde deze song in het Duits (Lippenstift am jacket) en het werd een groot succes in Duitsland. Op Radio Luxemburg werd dit plaatje grijs gedraaid.
Tot op vandaag treedt Connie Francis nog op en met veel succes. Ze is ondertussen meer dan 70 jaar.
Onder de video een youtube video van "Lippenstift am jacket " door Connie Froboess.
HIERONDER CONNIE FRANCIS MET LIPSTICK ON YOUR COLLAR.
1959. Dit was dus het jaar waarin ik zeer ijverig aan het studeren was om gitarist te worden. Ik deed dit aan de hand van een schriftelijke gitaarcursus: de KLAVAR methode. Deze was van oorsprong Zweeds en uitgegeven in Nederland en door The International School hier in Vlaanderen verkocht. Al mijn vrije tijd ging hierin op en het vlotte tamelijk goed.
De methode bestond hierin dat men de akkoorden van een liedje leerde maar ook, terzelfdertijd , het liedje SOLO leerde spelen op de gitaar. Op een tekening van de hals van de gitaar werd aangeduid op welke snaar men moest aanslaan en in welk vak men moest aanslaan. Op deze manier kon men dus, na veel oefenen, de melodie van het voorgeschreven liedje op de gitaar spelen. Voor de akkoorden werd dezelfde methode gevolgd. Deze manier van werken wordt nu algemeen gebruikt in de miljoenen tabs (tabulature) die men op internet kan vinden. In 59 bestond geen internet dus het was Klavar of niets voor mij.
Dit was mijn ding. De vele andere gitaristen in spe die ik kende leerden alleen akkoorden om de liedjes te begeleiden of om zichzelf te begeleiden als ze ook nog zongen. En opeens hoorde ik op Radio Luxemburg de instrumentale hit SLEEPWALK van SANTO AND JOHNNY. Het waren 2 Amerikaanse broers van 21 en 18 jaar. De ene speelde Hawaiaanse gitaar (Steelguitar) en de andere begeleidde op hem elektrische ritmegitaar. Er waren ook drums en bas aan toegevoegd.
Dit was nu eens een gitaarinstrumental waar ik niet genoeg kon van krijgen, maar hij was moeilijk en niet te vinden in de klavarcursus natuurlijk. Ook de steelguitar was een probleeem, dat kende ik niet. We hadden thuis geen pick up en geen bandopnemer, dus mijn enige bronnen waren terug de radio en de juke boxen in de cafes alhoewel het nummer er niet veel in stak. Het enige wat ik kon doen was dus dit liedje zo goed mogelijk trachten na te spelen op mijn klein solo-margarine gitaartje (zie mijn bericht van 11 dec 2008), en dat lukte maar een heel klein beetje.
De broers Santo and Johnny hadden met Sleepwalk hun eerste en enige millionseller. Nadien hebben we van hen niet veel meer gehoord, zeker niet in Europa.
Ze stonden eventjes in Vlaamse Top 20 in Januari 1960, maar bleven daar niet lang. De legendarische THE SHADOWS zouden enkele tijd daarna Sleepwalk in alle hitparades spelen.
The Shadoogies (mijn sixties coverband) spelen dit nummer vandaag ook nog op het podium en er staan een aantal versies van Sleepwalk op Youtube. (Zie de versie van Galmaarden, 20 juli 2010, onder de video, in bijlage).
HIERONDER SANTO AND JOHNNY MET SLEEPWALK IN 1959. HET IS EEN LIVE UITVOERING IN DE STUDIO. ZEER GOED GESPEELD MAAR DE RITMEGITAAR ZIT VEEL TE STIL IN DE MIX, DIT IS SPIJTIG WANT ZE SPEELT OOK EEN BELANGRIJKE ROL IN DE SONG.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen) Categorie:1959 Tags:shadoogies shadows dean martin jerry lee lewis marvin fifties sixties memories
1959. Eind van de jaren 50 waren er in Amerika veel zwarte groepen die een enorm succes hadden en dus grote concurrentie waren voor de blanke Rock 'n rollers. Hun songs waren dan ook veel authentieker en zij bleven min of meer trouw aan hun rythm and blues roots. Een van die groepen die millionsellers afleverde was THE COASTERS
De groep werd gesticht in 1955 en ze woonden allemaal op de West coast in Los Angeles. Hun eerste millionseller ( in 1957) was SEARCHIN met op andere zijde van de plaat YOUNG BLOOD. Allebei de songs waren geschreven door JERRY LEIBER en MIKE STOLLER, jawel de hof-leveranciers van Elvis Presley. Hiermede werd nog maar eens bewezen dat rythm and blues ook wel een blanke zaak kon zijn. Hun tweede millionseller kwam in 1958 : YAKETY YAK, opnieuw geschreven door Jerry Leiber en Mike Stoller.
1959 was een superjaar voor de groep want ze hadden terug 2 millionsellers : CHARLIE BROWN en POISON IVY, weer al eens van Jerry Leiber en Mike Stoller. Eerst in 59 kwamen The Coasters in de Vlaamse hitparade, eventjes, met Charlie Brown en ook met Poison Ivy.
Ik moet eerlijk zeggen dat geen enkele van de songs in 59 tot mij doorgedrongen is, wel later omdat van veel van hun songs covers werden gemaakt en ik hierdoor The Coasters heb leren kennen, met vertraging dus. In 1995 bracht JERRY LEE LEWIS een prachtige CD uit met de titel : YOUNG BLOOD en een van de songs was dus "Young blood". Dit was een mooi nummer en na enig zoekwerk kwam ik natuurlijk terecht bij The Coasters en Jerry Leiber en Mike Stoller.
ONDER DE VIDEO, in bijlage, EEN MP3 VAN YOUNG BLOOD VAN JERRY LEE LEWIS UIT 1995.
HIERONDER THE COASTERS MET VAN POISON IVY. GESPEELD OP EEN OUDE JUKE BOX. GREAT.
1959. Een veteraan van de rythm and blues, die sinds 1948 niet van de hitparades was weg te slaan , was FATS DOMINO. Rock n' roll of niet, hij bleef zichzelf trouw en had ongelooflijk veel succes.
Hij was geboren in New Orleans in 1928 en dus in 1959, reeds 31 jaar oud. Hij begon piano te spelen en te zingen toen hij 10 jaar was, werd algauw opgemerkt en schreef in 1948 de song THE FAT MAN (over zichzelf). Hij deed dit in samenwerking met DAVE BARTHOLOMEW van Imperial records. Dit was geen fictieve samenwerking deze keer. Dit duo zou vanaf dan altijd samenwerken en honderden songs schrijven en miljoenen platen verkopen.
The Fat man ging dus over Fats (Antoine) Domino zelf. Hij was niet mager en is dat nu nog niet. Een enorme reeks millionsellers volgden dan daarna , ik noem ze allemaal op opdat U een idee zou hebben wat die man gepresteerd heeft. Veel titels zijn ons hier totaal onbekend. 1948 : "The fat man" (werd eerst goud in 1953). 1952 : "Going home". 1953 : "Going to the river", "You said you love me", "Please don't leave me"," I lived my live". 1954 : "Love me", "Don't leave me this way". 1955 : "Thinkin' of you", "Ain't that a shame"," All by myself", "I can't go", "Poor me". 1956 : "Bo weevil", "I'm in love again", "Blueberry Hill" (zie vroeger in deze blog), "Blue monday". 1957 : "I'm walkin", "It's you I love", "I still love you". 1958 : "Whole lotta lovin". 1959 : "Be my guest."(dit is nr 22)
En het gaat verder in de volgende jaren, ongelooflijk. Zijn teksten waren de eenvoud zelf, de titels van de songs verschilden soms maar enkele letters. Hij werd ook veel gecoverd : Ricky Nelson : "I'm walking", Pat Boone : "Ain't that a shame", "Blueberry hill" : door iedereen. Hij had een halve big band als orkest en een hele bende saxofonisten en een vaste gitarist, Jimmy Molière, die vandaag in Oostende woont, ( na de zondvloed van enkele jaren geleden in New Orleans is hij naar hier gekomen met zijn Vlaamse vrouw ). Fats raakte ook zijn huis kwijt in deze overstroming en moest gered worden door de hulpdiensten.
Jimmy Moliere trad een tijd gelden nog op, met zijn groep, in Banana Peel in Ruiselede, zo zie je maar hoe klein de muziewereld wel is.
Bobby Setter (Op de dijk in Blankenberge, weet je nog ?, Hotel Eden) van onze Vlaamse legendarische Bobby Setter Band , is reeds jaren kind aan huis bij Fats Domino en hij heeft 2 of misschien zelfs 3 Domino medleys uitgebracht met allemaal nummers van Fats. Iedere coverband die zichzelf een beetje respecteert speelt wel een van deze medleys. Ook The Shadoogies spelen er een.
Fats stond met "Be my guest" wel in de Vlaamse top 20 , alhoewel maar eventjes in januari 1960. Later zou Guy Mortier (HUMO) in zijn radioprogramma zich ontpoppen als een grote fan van Fats Domino en ook van Jerry Lee Lewis. Ik was luisteraar.
In bijlage, onder de video, de versie van THE SHADOOGIES van de Domino Medley nr 2 van Bobby Setter. Gefilmd in Galmaarden zomer 2010.
HIERONDER FATS DOMINO MET BE MY GUEST - EEN AUDIO - VIDEO.
1959. De parade van de schone jongens ging verder in 59 en er kwamen veel nieuwe gezichten die het mooie weer werkelijk maakten. Vroeger hadden we dus Neil Sedaka, maar vandaag hebben een tienervedette die het moest hebben van de meisjes maar ook, door zijn ritme, aansloeg bij de mannelijke tieners : BOBBY RYDELL.
Hij was geboren in 1940. Hij liep naar dezelfde school als Fabian en Frankie Avalon, dus hij was in goed gezelschap en wist dus goed hoe hij het aan boord moest leggen om de meisjesharten te veroveren. De drie speelden reeds vroeg samen en Bobby speelde ook drums en componeerde songs. Hij geraakte aan een platencontract en bracht WE GOT LOVE uit. Het werd zijn eerste millionseller. Hij versierde ook rap een filmcontract : de filmversie van de musical Bye Bye Birdie. In 59 werd de opvolger van "We got love": WILD ONE en hiermee veroverde hij ook Europa en het werd zijn tweede millionseller.
In Vlaanderen stond hij met "Wild one" in april 60 op nr 14 in de Vlaamse hitparade en zou daar een maand verblijven.
Bobby Rydell, Frankie Avalon en Fabian treden tot op vandaag nog altijd samen op als "The Golden Boys" en hebben nog zeer veel succes.
HIERONDER BOBBY RYDELL MET "WILD ONE", EEN AUDIO VERSIE MET TOCH WEL PRACHTIGE MUZIEK EN EEN MOOI ARRANGEMENT, ZEER SWINGEND MET MOOIE SAXOFOON PARTIJEN. ZIJN STEM IS OOK ZEER HERKENBAAR EN HIJ ZOU LATER NOG VEEL SUCCES HEBBEN.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen) Categorie:1959 Tags:shadoogies shadows dean martin jerry lee lewis marvin fifties sixties memories
1959. De eerste storm van de Classic Rock 'n roll met Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Little Richard, Chuck Berry en nog zeer veel anderen was aan zijn einde gekomen en de ouders werden weer kalmer want de muziek werd weer rustiger en melodieuzer, en ze moesten zich blijkbaar geen zorgen meer maken dat hun kroost zou verwilderen en het slechte pad opgaan door de verderfelijke invloed van de rauwe Rock 'n roll met zijn suggestief ritme en schunnige teksten.
Het signaal was gegeven en veel jonge mannen en vrouwen voelden zich geroepen om de fakkel van Elvis en Jerry Lee over te nemen maar dan een toontje lager, maar toch met niet minder succes. Vroeger hadden we Bobby Darin en vandaag hebben we het over NEIL SEDAKA.
Neil was geboren in New York in 1939 en zijn familie was van Turkse afkomst. Hij toonde reeds jong talent voor muziek en zijn vader deed er alles aan opdat zijn zoon voor de muziek zou kiezen. Hij volgde een opleiding voor concertpianist en stichtte al vlug een groep en gaf pianoles. Hij had evenwel zeer veel interesse voor de nieuwe POPMUZIEK, genre Bobby Darin en begon popsongs te schrijven voor hemzelf maar ook voor anderen.(oa voor Connie Francis).
Hij werd opgemerkt door platenfirma's en hij bracht de song THE DIARY uit op RCA Victor en het werd een redelijke hit. Hij bleef schrijven en had in 1960 reeds 400 songs gecomponeerd. Zijn volgende song werd I GO APE, wat wil zeggen in het Vlaams "Ik wordt zot " en het werd zijn eerste millionseller. Ondertussen maakte hij ook naam als klassiek pianist. Dus we hadden hier te maken met een Teeny bopper die van wanten wist, en een beetje zoals Bobby Darin (zie vroeger) en die de platenbonzen voor schut kon zetten en zijn eigen gang kon gaan.
En dan kwam zijn tweede millionseller OH CAROL door hemzelf geschreven natuurlijk en dit werd een echte wereldhit en wordt nu nog praktisch dagelijks gespeeld op zeer veel zenders.
In Vlaanderen stond Neil op nummer 2 in de Vlaamse Top 20 in december 59. Hij bleef, zoals het de grote hits van toen betaamde, liefst 7 maand in de top 20 staan. Dus om Neil Sedaka te horen moest ik niet tot een stuk in de nacht opblijven en naar Radio Luxemburg luisteren.
HIERONDER NEIL SEDAKA MET OH CAROL. PLAYBACK MAAR MET VEEL HANDGEKLAP VAN HET PUBLIEK. MAAR HET BLIJFT MOOI.