BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
08-03-2015
1960 - THE VENTURES - WALK DON'T RUN
1960. THE VENTURES waren een Amerikaanse instrumentale gitaargroep. De leden waren in 1960 tussen 21 en 25 jaar. Ze waren allemaal amateurs want ze werkten allemaal in de bouw. Ze speelden dus ook muziek en stichtten hun eigen platenmerk Blue Horizon. Na enkele missers namen ze WALK DON'T RUN op en verdeelden hun platen aan de disk jockeys en het werd meteen een millionseller.
De groep was vergelijkbaar met The Shadows, zelfs hun bewegingen op het podium waren zeer vergelijkbaar. Wie heeft wie beinvloed ? Dat is een open vraag. De klank van hun gitaren was ook zeer goed en was iets harder (meer rock getint) dan de klank van The Shadows. Ze zouden later nog veel hits maken en ze werden in de USA beschouwd als de top instrumental gitaargroep.
Zoals we al weten kwamen The Shadows nauwelijks aan de bak in de USA omdat ze met "Apache" hun debuut daar gemist hadden.(zie een vroeger bericht).
Ik vind The Ventures niet terug in de Vlaamse top 20, alhoewel "Walk don't run" hier tamelijk veel werd gespeeld op de radio en ook op de Juke boxen terug te vinden was.
Tot op vandaag treden The Ventures nog op. Ook wordt hun hit nog nu en dan gespeeld door gitaarminnende covergroepen. Ook The Shadooogies zullen zich misschien binnenkort hieraan wel eens wagen.
HIERONDER THE VENTURES MET WALK DON'T RUN. EEN TV OPTREDEN EN OP HET EERSTE GEZICHT LIVE GESPEELD, ALHOEWEL DIT OP DE AMERIKAANSE TV SOMS MOEILIJK TE ZEGGEN IS.
1960.Sun records had niet alleen Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Roy Orbison, Johnny Cash en nog vele andere ontdekt en een kans gegeven. (zie vroeger in deze blog) Er waren ook veel mindere goden die ooit te maken gehad hebben met Sun Records.
Een van die mindere goden was CHARLIE RICH. Hij was geboren in Arkansas in 1933 en begon, zoals de meesten reeds zeer jong muziek te spelen, natuurlijk in het middelbaar. Hij studeerde ook 2 jaar muziek aan de universiteit van Arkansas en was dus geen echte autodidact want hij was ook zeer goed geschoold. In het leger vormde hij een groep en zij kwamen wekelijks op TV.
Na de legerdienst speelde hij verder en hij begon ook te componeren en waagde zijn kans bij Sam Phillips, de baas van Sun Records. Zijn (geschoolde) pianostijl stond Sam niet aan en hij werd aangeraden piano te spelen zoals Jerry Lee Lewis, want dat verkocht. Uiteindelijk schreef hij een aantal nummers die Jerry later zou zingen. Hij verliet Sun nogal rap en kwam bij Philips International terecht. Hier nam hij zijn eerste millionseller op LONELY WEEKENDS, door hem zelf geschreven. Jerry Lee zou dit nummer later ook coveren en er ook succes mee hebben.
Charlie Rich kwam niet in de Vlaamse top 20 en ik heb er in feite nooit iets van gehoord tot hij in 1974 de wereldhit THE MOST BEAUTIFUL GIRL IN THE WORLD zong. Hiermee stond hij dan zelfs nummer 1 in de Vlaamse top 20 in januari 1974, en hij bleef hiermee 15 weken in de top 20 staan.
Onder de video vindt U in bijlage een fantastische youtube live versie van lonely weekends door Jerry Lee Lewis. Hier ziet U wat men bedoelt met een song-stylist wanneer men het heeft over Jerry Lee. Zijn jodel op het einde is een ode aan de grote Hank Williams.
HIERONDER CHARLIE RICH MET EEN AUDIO VIDEO VAN LONELY WEEKENDS.
1960. De twist had de de USA en later ook in Europa zijn intrede gedaan en de mooie jongens en meisjes in de showbiss speelden daar natuurlijk op in.
Een succesvol twister was BOBBY RYDELL. We hadden het vroeger reeds over hem maar in 1960 scoorde hij zijn derde millionseller met SWINGING SCHOOL. Deze song was geschreven door zanger Carl Mann die we reeds vroeger als componist tegenkwamen. De videoclip toont ons een twistende Bobby naar het voorbeeld van Chubby Checker.
Ook in 1960 zou Bobby Rydell op een andere trend inspelen en een millionseller boeken met VOLARE. Naar het voorbeeld van Elvis Presley met Oh sole mio zong hij dus in het Engels NEL BLU DI PINTO DI BLU van DOMENICO MODUGNO en het werd eveneens een grandioos succes.
Hij scoorde met beide nummers zeer hoog in de USA hitparade en ook in Vlaanderen stond hij op nummer 11 in juli 1960 met "Swinging school" en zou 3 maand in de hitparade blijven staan. "Volare" kwam niet in de BRT top 20.
"Swinging school" zat op alle jukeboxen en werd veel op de radio gespeeld. De zondagnamiddagen werd er vanaf 2 uur op getwist tot we geen pap meer konden zeggen. Cafe Mimosa, De Tramstatie in Ruiselede. De Kalkoven (Kanegem), Den Hert Ruiselede, De Poortefrank Ruiselede... Er kwam geen einde aan. Wat een tijd.
HIERONDER BOBBY RYDELL MET EEN PLAYBACK (OF IS HET LIVE ?) VERSIE VAN SWINGING SCHOOL. DE TWIST WAS NATUURLIJK DE BLIKVANGER EN IEDEREEN IN DE WERELD DEED ALGAUW MEE.
1960 - FREDDY QUINN - UNTER FREMDEN STERNEN - JERRY MARVIN HEIMWEH
1960. Ook in Europa was er veel te doen in 1960. Gisteren haddden we het over de instrumenale hit van het orkest Bert Kaempfert,"Wonderland by night", maar vandaag gaat het terug over de Duitse superster van de fifties en de sixties : FREDDY QUINN. (Zie ook uitgebreid vroeger in deze blog).
Freddy was inderdaad toe aan zijn vierde millionseller : UNTER FREMDEN STERNEN. Zijn vorige millionsellers waren namelijk : in 56 : "Heimweh", in 58 : "Heimatlos", in 59 : "Die gitarre und das meer" en dus in 60 : "Unter fremden sternen".
Dit was opnieuw uit zijn film met dezelfde naam en Freddy zou er nog veel draaien. Hij speelde ook altijd gitaar en dus ik was fan en kon zijn liedjes meespelen en zingen, want ik leerde reeds Duits vanaf mijn vijftiende.
Hij kwam reeds in 1959 in de Vlaamse top 20 tot op de tiende plaats en hij bleef 3 maand in de top 20 staan.
Ik trachtte al zijn films te zien alhoewel hij een beetje ziek was in het bedje van Elvis Presley : de verhaaltjes van de films waren echt niet zo goed, het waren alleen maar aanleidingen voor Freddy om een aantal liedjes te playbacken op een op ander strand of schip. Natuurlijk was de muziek wel top. In cinema Majestic in Ruiselede, met zijn zeer goede geluidsinstallatie, kwam de muziek van zijn films dan ook supergoed over en dat was niet te missen door mij.
Onder de video vindt U een uitvoering van "Heiweh" door Uw dienaar Jerry Marvin.
HIERONDER DE FILMVERSIE VAN UNTER FREMDEN STERNEN DOOR FREDDY QUINN. DEZE VERSIE VERSCHILT VAN DE UITGEBRACHTE PLAAT MAAR IS ZEKER EVEN MOOI. ALLES IS NATUURLIJK PLAYBACK, MAAR DE KLANK IS WEL ZEER GOED. WEL WAT LUID.
1960. Het merendeel van de millionsellers waren nu eenmaal Amerikaanse platen en gezongen nummers. Nu en dan hadden we ook eens een instrumentale hit : "Red river rock", "Apache","Sleepwalk" en daar bleef het bij.
Wie in 1960 veel naar Radio Luxemburg luisterde hoorde tientallen keren per dag echter een prachige song : WONDERLAND BY NIGHT van het Duitse Orkest : BERT KAEMFERT AND HIS ORCHESTRA. Dit werd gedraaid de zondagnamiddag in het groot verzoekplatenprogramma van CAMILLO FELGEN (Sag warum) en hij speelde dat gedurende een lange periode, wekelijks, zeker eenmaal in zijn programma. Dit was zeer mooi en het had zeker niets te zien met rock 'n roll, maar er was, zoals bij Billy Vaughn, een mooie begeleiding op gitaar bij. Dit was mijn ding en ik probeerde deze gitaarpartij mee te spelen en het lukte.
Bert Kaempfert was geboren in 1923 in Hamburg en ging reeds vroeg naar een muziekschool. Hij speelde uiteindelijk : piano, clarinet, sax en accordeon. Hij componeerde, arrangeerde, was producer en orkestleider en zijn platenfirma werd Polydor. Hij vormde zijn eigen orkest na de tweede wereldoorlog. Als producer en arrangeur trad hij op voor" Die gitarre und das meer "van Freddy en "Morgen" van Ivo Robic, allebei millionsellers. Met "Wonderland by night" scoorde hij dus zelf een millionseller met zijn orkest, alhoewel hij de song niet zelf had geschreven.
Hij woonde ook part-time in New York en zijn hij scoorde ook in de USA (hoogste stand nr 1 voor 3 weken en 17 weken bij de bestsellers). Deze song doet mij denken aan Il Silencio, dat op ieder trouwfeest werd gespeeld wanneer de bruidstaart werd aangesneden, zelfs met veel animo zoals in het BIEZEMHOF in Aalter.
In de Vlaamse top 20 is "Wonderland by night" niet terug te vinden in 1960. Bert Kaempfert scoorde wel in de Vlaamse top 20 in 1966 met een opvolger "Moon over Naples".
Onder de video, in bijlage, een audio uitvoering van Il Silencio, prachtig. Denk aan je trouwfeest van vroeger.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO MET FOTO-ANIMATIE. LUISTER MISSCHIEN NAAR DE PRACHIGE BLAASINSTRUMENTEN EN DE SPECIFIEKE BEGELEIDING OP GITAAR.
1960. PAUL ANKA was dus een superstar geworden en op zeer jeugdige leeftijd had hij reeds 6 millionsellers bij mekaar :
1957 :" Diana" (zie vroeger in deze blog)
1958 : "You are my destiny"
1959 : "Lonely boy" en "Put your head on my shoulder" 1960 : "Puppy love" en "My home town".
"My home town" vond ik een mooie song. Het ging hier dus niet meer over ik hou en van jou en ik blijf je trouw, maar hij maakte een liedje over zijn geboortestad en de tekst was een correcte gevoelige beschrijving van zijn stad in zijn prille jeugdjaren. Een rocksong was over het algemeen veel simpeler, alhoewel dat de teksten van oa Chuck Berry ook soms zeer goed waren.
Paul zette hiermee wel een trend die later zou gevolgd worden door zeer veel singer-songwriters. Het beschrijven van een plaats of een bepaalde gebeurtenis in een eenvoudige maar samenvattende en begrijpbare tekst.
Paul zou tenandere later ook de tekst schrijven van The Longest day, de titelsong van de film over de landing van de geallieerden in Normandie in 1944, waarin hij ook een korte verschijning had (ziefoto). Mijn bronnen spreken mekaar tegen of hij ook de muziek van "The longest day" heeft geschreven. Weet iemand dit? Laat het mij misschien eens weten. Dit was dus geen rock 'n roll meer zoals we in de jaren 50 hadden gekend, maar ik vond dit OK.
Paul haalde hiermee nr 8 in de USA en in de BRT top 20 stond hij in juni 1960 op de de eerste plaats en zou niet minder dan 4 maand in de top 20 blijven. Ik kon dit liedje na het tweemaal gehoord te hebben volledig nazingen en ik onthield meteen de volledige tekst, alhoewel ik niet goed teksten van buiten kon leren.
HIERONDER PAUL ANKA MET EEN AUDIO - VIDEO MET FOTOANIMATIE VAN MY HOME TOWN
1960. In dit jaar jaar was er ook country en folk music dat hoog scoorde. Een song die ik zeer graag hoorde was een countryachtige folksong GREEN FIELDS.
Het werd gezongen door een viertal : BROTHERS FOUR. Ze waren geen echte broers maar universiteitsstudenten in Washington. De song was geschreven in 1956 en voor de grap werd hij opgenomen maar het werd een immens succes in de States. Ze stonden 4 weken nummer 2 in de Top 100 en bleven 20 weken bij de bestsellers. Het was spijtig genoeg hun eerste maar ook hun laatste millionseller maar ze zijn nog lang, met succes, platen blijven maken en hebben opgetreden over gans de wereld.
De zang was prachtig maar deze 4 stemmenzang ging absoluut boven mijn petje. Zij zongen dit met een gemak dat het niet te geloven was.
Op Radio Luxemburg werden ze zeer veel gespeeld maar ook op de BRT waren ze te horen. Hier en daar zaten ze ook op de Juke box. De orkestjes van toen speelden de song ook want het was een traag nummer en op iedere bal moesten er natuurlijk ook rustige nummers gespeeld worden. De plaat was een traag country ritme maar de orkestjes maakten daar dikwijls een trage wals van, dit werd in die tijd nog veel gevraagd. Dit kennen we nu minder natuurlijk.
Ze verschenen niet in de BRT top 20, ten onrechte vond ik. Maar ja, de mensen moeten de plaat natuurlijk kopen om in de hitparade te staan.
HIERONDER EEN VIDEO VAN GREEN FIELDS VAN BROTHERS FOUR. LUISTER NAAR DE PRACHTIGE SAMENZANG EN DAT WAREN GEEN ECHT GESCHOOLDE STERREN MAAR GELEGENHEIDSMUZIKANTEN OP DAT MOMENT.
1961 - JOEY DEE AND THE STARLITERS - PEPPERMINT TWIST
1961. Tegen het einde van 1961 was de twistrage in Vlaanderen en Belgie, ook in Frankrijk, volledig doorgebroken.
Chubby Checker (zie vroeger in deze blog) had in De USA de aanzet gegeven maar het was hier in Vlaanderen in de eerste plaats JOEY DEE AND THE STARLITERS die met PEPPERMINT TWIST op alle jukeboxen geraakten en op de radio grijs werden gedraaid.
In 1962 zou dan Chubby Checker volgen met "Let's twist again". Tegen dan was de rage reeds gedeeltelijk uitgewaaid in de States en kwam hier dan op volle snelheid in Europa en zeer in het bijzonder in Frankrijk.
JOEY was geboren in New Jersey in 1940 en startte zijn groep in 1958 en ze speelden in THE PEPPERMINT LOUNGE in New York en deze club zou het mekka worden van de twist.Vanaf 61 overspoelden ze de States en kwamen ook op tournee in Europa.
De leden waren allemaal veelzijdige muzikanten en het nummer "Peppermint twist" werd geschreven door JOEY DEE zelf . Ze geraakten bij Roulette Records en "Peppermint twist" werd hun eerste millionseller.
Ze verschenen, de twist dansend en zingend , in de film LET'S TWIST.
Ze maakten ook een complete LP met twistplaten die ongelooflijk goed verkocht. Ze stonden 3 weken nr 1 in de Amerikaanse hitparade en dat betekent KASSA.
In Vlaanderen moesten ze wachten tot januari 1962 om op nr 8 te verschijnen en 4 maanden dan in Vlaamse top 20 te blijven.
In Cinema MAJESTIC in Ruiselede draaide Remi Soetaert, de vader van zangeres Annneke Soetaert, de film Let's twist en ik was present. Je kreeg de indruk dat er gewoon gefilmd was in The Peppermint Lounge gedurende het optreden van Joey Dee and The Starliters. Het verhaaltje was, zoals we gewend waren, alleen maar een middel om een groot aantal twist-liedjes te zingen, te dansen en te spelen.
Het werkte, en iedereen, in gans Europa danste inderdaad de twist tot ze er soms bij neervielen.
HIERONDER JOEY DEE AND THE STARLITERS MET PEPPERMINT TWIST. DIT WAS NOG EENS EEN DANSRAGE MET MANIEREN. HET IS WEL PLAYBACK, DUS DE MUZIEK VAN DE UITGEBRACHTE PLAAT.
1960. Zoals meervoudig aangekondigd in allerlei media weten we dat onze dierbare ELVIS PRESLEY dit jaar 77 zou geworden zijn, indien hij nog had geleefd.
Elvis is een absolute mijlpaal in de muziekgeschiedenis en zijn belang kan niet overschat worden.
Zijn eerste jaren waren volgens mij wel de meest creatieve, dus voorafgaand aan zijn legerdienst in Duitsland.
In 1956 had hij zijn eerste millionseller HEARTBREAK HOTEL, en ik was dan 12 jaar, zeer jong maar toch luisterde ik reeds naar Radio Luxemburg. Ik was meteen verkocht en dat zou zou blijven, tot op vandaag.
Onlangs had ik het over King Creole, een van zijn beste films.
Vandaag gaat het over de song IT'S NOW OR NEVER, dat kort na zijn legerdienst werd uitgebracht en dat een ommekeer in zijn sound inluidde. De harde rocker zong Napolitaanse arias en werd meteen afgekraakt door veel kritici en zelfverklaarde specialisten.
Zijn stem was niet getraind zogezegd, en hij moest zich dus niet wagen aan dergelijke muziek, deze muziek was voor de grote zangers en dus niet voor Elvis. Dit was toch een triestige zaak in die tijd. Gelukkig kregen al die kritikasters ongelijk en op vandaag is er niemand die het zangtalent van Elvis nog in twijfel durft te trekken.
Ik vond het zeker niet mis en zijn stem was zonder meer perfect en ook de muziek lag volledig in mijn lijn. Ik kon dit ook zingen en spelen, maar Elvis' stem was natuurlijk niet na te doen.
HIERONDER EEN STUDIOVERSIE VAN IT'S NOW OR NEVER DOOR ELVIS PRESLEY, MET EEN AANTAL VALSE STARTS EN ZONDER TOEVOEGING VAN VEEL PIANO DIE WEL OP DE UITGEBRACHTE PLAAT TE HOREN WAS. OP HET EINDE STOPT DE DRUMMER OOK EVENTJES TE VROEG. ZIJN STEM IS HIER EVENWEL PRACHTIG. HOE ZOU ELVIS VANDAAG GEKLONKEN HEBBEN ? DAT IS EEN ONBEANTWOORDE VRAAG NATUURLIJK.
ACTUEEL - LONG BLACK JACKET - BURT BLANCA - 18 JUNI 2010
ACTUEEL. Vroeger hadden we het over het live optreden van BURT BLANCA in Bredene en vandaag brengen we nog een video over dit optreden.
De song is LONG BLACK JACKET, een eigen compositie van Burt, een van de vele die Burt gemaakt heeft.
Burt vertelde dat hij deze eigen compositie speelde in het voorprogramma van Chuck Berry in Vorst nationaal in de jaren 60 en dat het succes enorm was.
Zijn stem gaat de kant uit van een blanke Little Richard, zijn gitaarspel is pure rock 'n roll en hij speelt ook met zijn gitaar in zijn nek en met zijn tanden zoals Jimmy Hendrix. Toen Jimmy dit begon te doen was Burt reeds 12 jaar bezig, dus.....
Onder de video, in bijlage, een video van 9 minuten die een goed LIVE overzicht geeft van wat Burt Blanca als zanger en als muzikant is. Het is en blijft een raadsel waarom hij al die jaren niet veel meer succes heeft gehad. Er zijn er weinige die zo veelzijdig zijn op alle gebied.
HIERONDER LONG BLACK JACKET VAN EN DOOR BURT BLANCA.
1960.De mooie jongens bleven ook van de partij en regelmatig werden zogezegde NOVELTY nummers uitgebracht. Dit waren een soort thema nummers over een bepaald feit of een rage.
BRYAN HYLAND, geboren in 1943 in New York bracht in 1960 zo een nummer uit met als thema de BIKINI, in dat jaar nog tamelijk nieuw en zeer onzedelijk in de ogen van de moraalridders.
Reeds vroeg zong Brian in het kerkkoor en op zijn twaalfde startte hij reeds met een eigen groep. Hij was niet slecht, speelde zelfs gitaar, fluit en klarinet, hij maakte een demo-opname en trok ermee naar de platenfirmas en Kapp records maakte een eerste plaat met hem : "Rosemary". Daarna kwam ITSY BITSY en hij had zijn eerste millionseller.
In Amerika bracht hij het tot nummer 1 en hij bleef maar liefst 15 weken in de top 100, in Engeland scoorde hij ook goed. In Vlaanderen stond hij in oktober 1960 op de vierde plaats in de BRT top 20 en bleef er 4 maanden in staan, een hele grote dus.
Ik weet nog dat dit liedje enorm veel werd gespeeld op de radio en de juke boxen draaiden dit nummer 10 tallen keren per dag. De bikini zal er wel voor iets tussen gezeten hebben.
Met rock 'n roll had dit echter nog weinig te maken, maar het was mooi en de jonge mensen hielden ervan.
HIERONDER BRYAN HYLAND MET LIVE UITVOERING VAN ITSY BITSY. ALS MOOIE JONGEN MOEST HIJ NIET VEEL ONDERDOEN VOOR FABIAN, RICKY NELSON, FRANKIE AVALON EN VELE ANDERE
1960. Over Connie Francis berichten we reeds vroeger, maar in 1960 brak ze werkelijk volledig door met maar liefst 4 millionsellers :
MAMA - TEDDY (B KANT)(geschreven door Paul Anka). EVERYBODY'S SOMEBODY'S FOOL - JEALOUS OF YOU (B KANT) MY HEART HAS A MIND OF HIS OWN. MANY TEARS AGO. Dit was reeds haar negende millionseller.
Connie had een fantastische stem en ze begon ook te zingen in het Italiaans, het Duits en zelfs in het Nederlands. Al haar hits zaten op de jukeboxen en waren ook te horen op de autoscooters en in de pauze van de Cinema Majestic in Ruiselede.
In de Vlaamse top 20 kwam Connie in 1960 voor met "Valentino", "Everybody is somebody's fool" en met" Malaguena". Op de radio was ze zeer veel te horen en ook haar niet Engelse versies van haar platen kwamen regelmatig aan bod. Regelmatig trad ze op in Teenybopperfilms en werd precies met de dag mooier.
HIERONDER CONNIE FRANCIS MET EEN AUDIO-VIDEO (MET FOTOS) VAN MANY TEARS AGO.
1960. Een aantal zwarte zangers hadden veel succes in de States (zie vroeger in deze blog) en werden ook uitgebracht in Europa en hadden ook veel succes. Ze brachten allemaal Rythm and blues achtige muziek. De blanke rockers hoorden dus iedere dag hun voorbeelden op de radio en zagen ze op TV.
Zulk een zanger was JIMMY JONES. Hij slaagde erin met liefst 2 millionsellers uit te pakken in 1960, namelijk HANDY MAN en GOOD TIMIN'. Dit waren mooie nummers en ze werden gezongen met een hoge falsetto stem.
Jimmy was geboren in 1937 in Alabama en dus in 1960, 22 jaar. Hij schreef" Handy man" samen met Otis Blackwell, een leverancier voor vele bekende rockers, ook voor Elvis. Deze songs waren veel te horen op de radio en ze zaten ook bijna overal in de juke boxen. Beide songs verschenen eventjes in de Vlaamse top 20 in augustus 1960, maar waren rap weer verdwenen.
Later heeft Jimmy geen millionsellers meer gemaakt, spijtig want ik hoorde hem graag. In mijn Wurlitzer juke box zitten allebei de nummers en ik speel ze nog nu en dan, en iedere keer moet ik vaststellen dat dit mooie muziek is en blijft.
Onder de video vindt je het adres voor youtube video van "Good timin". Gewoon op tikken.
HIERONDER JIMMY JONES MET HANDY MAN. EEN VIDEO MET PLAYBACK. KIJK NAAR DE BEWEGINGEN VAN JIMMY, DIT ZOU JE KUNNEN ZIEN ALS EEN VOORBODE VAN DE TWIST. WIE WEET?
ACTUEEL. Ondertussen weten jullie allemaal reeds dat THE SHADOOGIES de muziek brengen uit jaren 1955 tot 1965 en verder afgeleide.
Wij verzorgen een 12 tal optredens per jaar en de vraag naar optredens gaat de laatste tijd in stijgende lijn.
We brengen deze hits op een manier die herkenbaar is voor de mensen die in 1960 jong waren.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET APACHE VAN THE SHADOWS, DE SUPERHIT UIT 1960 EN IN FEITE HET BEGIN VAN DE SOLOCARRIERE VAN THE SHADOWS ALS INSTRUMENTALE GROEP.
DEZE VIDEO WERD OPGENOMEN IN DUISBURG (TERVUREN) OP ZATERDAG 15 AUGUSTUS 2009. CAMERA EN VIDEO -ANIMATIE GRETA PARDO - RUISELEDE.
1960. We hadden het hier reeds vroeger over BOBBY DARIN.
Hij was een zeer veelzijdig jong artiest. Hij was mee met de Rock n' roll maar hij kon ook de traditonals zingen op een originele manier en dus een mix maken van crooners music en rock 'n roll. Een mooi voorbeeld was de balllad van Charles Trenet (zie foto), de Fransman, LA MER, hij vormde het om tot een swing nummer dat Frank Sinatra jaloers maakte.
Het werd een millionseller, zijn vijfde en het bewees dat sommige jonge rock 'n roll goden veel meer in hun mars hadden dan veel gevestigde waarden. Hij stond, verbazingwekkend, in april 1960 eventjes in de Vlaamse top 20.
HIERONDER BEYOND THE SEA, LIVE GEZONGEN DOOR BOBBY DARIN, DE SONG DATEERT UIT 1945 EN DE ENGELSE WOORDEN WERDEN GESCHREVEN IN 1959.
BOBBY ZINGT DIT ZO RELAX EN OP EEN ONNAVOLGBARE MANIER. SPIJTIG DAT DE VIDEOVROEGTIJDIG AFGEBROKEN WORDT.
1960. Over DUANE EDDY hebben hier vroeger al bericht en in 1960 had hijn zijn tweede millionseller : BECAUSE THEY'RE YOUNG, de titelsong van de gelijknamige film. Hij trad ook op in de film.
Hij bleef zijn sound getrouw en het was mooi. Zijn melodien speelde hij op de zware snaren van de gitaar daar waar de meeste rockgitaristen de hogere snaren gebruikten en veelal een snerpend en zelfs soms huilend geluid lieten horen in hun solos. The Shadows zouden later ook zeer mooie melodien spelen maar zij speelden altijd op de alle snaren, dus zowel hoog als laag.
Duane Eddy kwam in 1960 niet voor in de Vlaamse Top 20, wel in 61, 4 maanden zelfs met het nummer PEPE. In 1980, dus 20 jaar na datum, stond hij wel in de Vlaamse top 20 met "Because they're young", kort weliswaar.
Dit kwam door het feit dat Guy Deprez dit nummer gekozen had als tune voor zijn radioprogramma De Prehistorie. Duane zal hier zeker blij mee geweest zijn.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO MET FOTOS. DUANE EDDY MET BECAUSE THEY'RE YOUNG. FANTASTISCHE KLANK. MOEILIJK TE EVENAREN.
1960. Er waren dus in Amerika veel rockers opgestaan, velen hadden tamelijk succesvolle platen gemaakt, doch slechts enkelen slaagden erin millionsellers voort te brengen.
JOHNNY BURNETTE, een bokskampioen toen hij teenager was, en geboren in Memphis in 1934, dus 26 jaar in 1960, slaagde erin twee millionsellers te maken in 1960 : DREAMING en YOU'RE SIXTEEN. Naast zijn boksen vormde hij in 1955 zijn eigen groep en na wat plaatselijk te hebben opgetreden, gingen ze naar Californie, kwamen op TV en werden geboekt voor een tournee in Zuid Amerika.
Bij hun terugkomst hadden ze een platencontract en maakten enkele nummers zonder succes. Als bokskampioen kwam hij soms in gevechten terecht en hij liet zich met zijn broers zeker niet doen. Dan begon Johnny zelf songs te schrijven samen zijn broer en vormde een nieuw trio. Zij schreven songs voor Ricky Nelson waarvan er zelfs 3 millionsellers werden. Uiteindelijk kwam hij bij de platenmaatschappij Liberty terecht en algauw had hijn zijn eerste millionseller : "Dreaming". Zijn echte doorbraak kwam er na een optreden in de American band stand van Dick Clark, met "You're sixteen".
Zoals ik reeds vermeld heb gingen we iedere weekend naar de Cinema MAJESTIC in Ruiselede en Remi Soetaert, dus de vader van zangeres Anneke Soetaert, speelde ook muziek en onder andere "You're sixteen" van Johnny Burnette. Ik was iedere keer een aandachtige luisteraar, zowel voor het begin van de vertoning, tijdens de pauze en na de vertoning.
Johnny kwam, spijtig genoeg, niet in de Vlaamse top 20 en later ook niet meer.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN YOU'RE SIXTEEN DOOR JOHNNY BURNETTE. HET LIJKT DUS LIVE MAAR HET IS ZO GOED DAT IK EEN BEETJE TWIJFEL OF HET WEL VOLLEDIG LIVE IS . IN IEDER GEVAL MOOIE MUZIEK.
1960.Er zijn hier inderdaad nog niet zo veel vrouwen vermeld in mijn blog.
Wel, in 1960 had ene ANITA BRYANT maar liefst 3 millionsellers na mekaar : IN MY LITTLE CORNER IN THE WORLD, TILL THERE WAS YOU en.... PAPER ROSES. Dat kennen we zul je zeggen. Inderdaad want het werd later gecoverd door , denk ik, Mary Osmond.
Anita was geboren in Oklahoma in 1940 en was dus 20 jaar in 1960. Reeds met negen jaar won ze een talentenjacht. Ze werd ook Miss Oklahoma in 57 en in 58 was ze tweede in de Miss America verkiezing. Hierdoor kon ze optreden in New York en geraakte ze aan een platencontact. Het vevolg was dus een resem millionsellers. Ze had een mooie stem en kon wedijveren met Connie Francis.
In de Vlaamse top 20 is ze in 60 niet terug te vinden, wel eventjes in 61 met het nummer "Wonderland by night". Later vind ik, geen millionsellers meer van haar terug.
HIERONDER ANITA BRYANT MET PAPER ROSES, EEN AUDIO-VIDEO. DIT NUMMER WERD TAMELIJK VEEL GEDRAAID OP DE RADIO IN 1960.
1960. Het valt op hoe weinig vrouwen we tegenkomen in de deze muziekblog.
Een uitzondering op de regel is BRENDA LEE. Ze was geboren in Atlanta, Georgie in 1944 en dus 16 jaar in 1960. Ze was opgegroeid in Nashville en won op haar zesde reeds een zangwedstrijd. De country star Red Foley hoorde haar zingen en ze kwam reeds op TV in 1956, amper 12 jaar. Haar eerste plaat was "Jambalaya" in 56, de hit van Hank Williams. Dan ging het rap en ze kwam in The American Band stand van Dick Clark. In 1958 had ze haar eerste millionseller met ROCKIN AROUND THE CHRISTMAS TREE. Haar tweede millionseller was in 1960 SWEET NOTHIN'S.
Ze deed een tournee door Europa en dan kwam haar derde millionseller, de wereldhit : I'M SORRY, ook in 1960.
Dit nummer was 3 weken nummer 1 in de states en zou 23 weken in de hitparade staan. Niet slecht voor een 16 jarige, met een prachtige stem. Brenda haalde de nummer 2 in de Vlaamse top 20 en bleef, niet te verwonderen, 6 maand in de top 20 staan. Dit nummer was de absolute juke box favoriet en dat voor vele jaren. Als men moe gedanst was op de rockers dan werd gegarandeerd "I'm sorry" opgelegd.
HIERONDER I'M SORRY DOOR BRENDA LEE. EEN VIDEO MET PLAYBACK MAAR MET PUBLIEK. HET BLIJFT MOOI EN ONZE JEUGD PASSEERT VOOR ONZE OGEN.
1960. Elvis was begin 59 in het leger gegaan en afgevoerd naar Duitsland. Hij kwam in 1960 terug en zijn eerste TV show was de Frank Sinatra show waarin onze rocker dus optrad in smoking. (zie vroeger in deze blog). Wanneer hij naar het leger vertrok zaten zijn 2 muzikanten dus zonder werk : Scotty Moore, zijn gitarist en BILL BLACK zijn basspeler. Bill was geboren in Memphis in 1926 en dus in 1960 reeds 34 jaar, geen teenybopper dus.
Bill en Scott waren bij Elvis gekomen in de Sun studios in Memphis rond 56 op vraag van Sam Phillips en ze hadden op al zijn platen meegespeeld, uitgebreide tournees gemaakt en in Elvis' films opgetreden. Bill besloot dan ook zijn eigen groep te vormen, anders zat hij zonder werk, en hij kon een beetje teren op zijn bekendheid die hij had langs Elvis om. De naam van de groep werd eenvoudig BILL BLACK AND HIS COMBO. Het werd algauw "Bill black's combo".
Ze speelden instrumentale rock 'n roll, een beetje naar het voorbeeld van "Johnny and the Hurricanes". Het werd een onmiddellijk succes en in 59 had hij zijn eerste millionseller met het nummer SMOKIE. 1960 was echter een berejaar met maar liefst 3 millionsellers : WHITE SILVER SANDS, JOSEPHINE (niet van Fats Domino) en DON'T BE CRUEL. Juist, dit was de millionseller van Elvis Presley een tijd daarvoor. Bill is vroeg gestorven aan de gevolgen van een hersentumor in 1964, een spijtige zaak voor de jonge Rock 'n roll.
Alhoewel ik mij herinner dat Bill Black's Combo zeer regelmatig op de radio te horen was met verschillende songs heb ik hem niet terug gevonden in de Vlaamse top 20. Spijtig.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN DON'T BE CRUEL. ZEER GOEDE MUZIEK.