BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
26-06-2015
1963 - THE CASCADES - RYTHM OF THE RAIN
1963. THE CASCADES was een 5 man formatie uit San Diego, Californie.
Ze speelden lange tijd op schoolfeesten en daarna ook in nightclubs rond San Diego.
Ze waren allemaal multi - instrumentalisten en zeer getalenteerd.
In 1962 schreef ene John Gummoe de song RYTHM OF THE RAIN. The Cascades namen het op en slaagden erin het ritme van de regen prachtig weer te geven en zeer mooi te zingen.
Het werd een millionseller en het had succes over gans de wereld. Het werd ook overal gecoverd. Onder ander Rob De Nijs had in Nederland en Belgie een grote hit "Ritme van de regen", een cover.
Ze stonden op nr 3 in de USA en op nr 5 in de UK.
In Vlaanderen geraakten ze tot nr 14 in de Top 20 in mei 63.
Onder de video een versie van Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN RYTHM OF THE RAIN DOOR THE CASCADES. LUISTER NAAR DE FANTASTISCHE MUZIEK. ZOIETS WORDT NU NIET MEER GEMAAKT. SPIJTIG.
1963. I I HAD A HAMMER was een folksong geschreven door de gekende Pete Seger van The Weavers.
TRINI LOPEZ werd geboren in Dallas in 1937. Met 15 jaar begon hij gitaar te spelen en te zingen en trad algauw op in Clubs in Dallas.
Later vormde hij een 5 koppige band en toerde rond de USA en geraakte aan veel werk in Hollywood, de filmstad. Hij raakte ook bevriend met Frank Sinatra en Dean Martin.
Hij werd opgemerkt en verscheen, net zoals Jerry lee Lewis en Elvis Presley in de Steve Allen show en dat werd zijn nationale en internationale doorbraak.
De platenfirma Reprise had belangstelling en IF I HAD A HAMMER werd opgenomen. De plaat verkocht 4,5 miljoen exemplaren tijdens de eerste uitgaveperiode, een fantastische hit.
Trini zijn handelsmerk was live spelen en een stuk improviseren tijdens de optredens. Hij kwam ook naar Europa en was hier ook een zeer groot succes.
Hij kwam tot nr 3 in de States en tot nr 4 in de UK.
In Vlaanderen kwam Trini ook uitgebreid op de TV en hij stond op nr 1 september 63 en hij bleef 7 maanden in de hitparade.
"If I had a hammer" was een echt ambiancenummer en we speelden dit bij ieder optreden van The Jumping Devils in Spich, Duitsland en ook bij ieder optreden van Les Charletans.
HIERONDER TRINI LOPEZ MET "IF I HAD A HAMMER", EEN TV OPTREDEN. HET NUMMER IS TOTAAL ANDERS DAN OP DE UITGEBRACHTE PLAAT. DAARDOOR WAS EEN OPTREDEN VAN TRINI ALTIJD EEN HELE BELEVENIS EN ZEER INTERESSANT, ZEKER VOOR EEN MUZIKANT.
1963. De hit DA DOO RON RON werd geschreven door de fameuze producer PHIL SPECTOR van de "Wall of sound".
THE CRYSTALS kwamen allemaal uit Brooklyn en ze begonnen samen te zingen in het middelbaar. Phil Spector ontdekte hen in 62.
Ze namen enkele songs op met succes : "There is no other", "Up town" en "He's a rebel".
In 63 schreef Phil Spector dus DA DOO RON RON, ze namen het op en het werd een millionseller en ook een echte wereldhit.
Hun tweede millionseller in 63 was THEN HE KISSED ME. Deze song was ook geschreven door Phil Spector met nog twee andere componisten.
Ze haalden met "Da doo ron ron" nr 3 in de USA en nr 5 in de UK.
In Europa werd de song "Da doo ron ron" in alle mogelijke talen op alle mogelijke manieren gecoverd en werd een standaard voor iedereen die mee wilde zijn met zijn tijd.
In Vlaanderen moesten we wachten tot op "Then he kissed me". De song stond in november 63 op nr 15 in de Vlaamse hitparade en bleef er 2 maand.
Onder de video, in bijlage, "Then he kissed me" van The Crystals. dit is dus de echte wall of sound van Phil Spector. Dit was nog eens een producer. Alles wat nadien uit de studios kwam was hierop gebaseerd.
Een tweede bijlage geeft de audio versie" Da doo ron ron", the wall of sound is hier ook 100 %. Niet te evenaren.
HIERONDER EEN (LIVE ?) VERSIE VAN DA DOO RON RON DOOR THE CRYSTALS. IK VERMOED DAT HET NIET LIVE IS MAAR DAT HET PUBLIEK GEWOON HOORBAAR IS BIJ DE PLAAT. IN IEDER GEVAL OOK EEN DOCUMENT.
1963. Onze Westvlaamse MARVA was de vrouwelijke supervedette die naast Will Tura jarenlang de grootste waren in Vlaanderen.
In Wallonnie hadden we ook Adamo en Claudia Sylva die een lange tijd terzelfdertijd zeer succcesvol waren.
Voor Marva begon het allemaal met GEEF MIJ NOG EEN KANS, dat in juni 1963 op nr 19 stond in de Vlaamse top 20 en 1 maand in hitparade bleef.
Dit lijkt allemaal niet fantastsich, nr 19, maar hier geraken was in die periode een groot succes, naast al die wereldvedetten die hier de dienst uitmaakten.
Vanaf 76 tot 75 zou Marva dan niet meer uit de hitarade verdwijnen.
Hieronder, in bijlage een mp3 van Geef mij no een kans.
Een tweede bijlage, eronder, geeft een korte bio van Marva.
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO VAN "GEEF MIJ NOG EEN KANS" DOOR MARVA.
1963. BOBBY BARE werd geboren in 1935 in OHIO, maar zijn moeder overleed toen hij amper 5 jaar oud was.
Vanaf zijn 15e werkte hij bij de boeren en begon een tijd nadien rock 'n roll songs te schrijven, gitaar te spelen en te zingen.
In 1958 schreef hij en nam hij op : "All American boy" en het werd een tamelijke hit.
Tijdens zijn legerdienst geraakte hij aan een optreden in de gekende Ed Sullivan show en had veel succes.
In 1961 schreef hij een aantal nummers voor enkele rock 'n roll films.
In 1962 nam hij DETROIT CITY op, een echt country nummer. Dit nummer was eens niet door hemzelf geschreven maar hij haalde er zijn eerste millionseller mee binnen.
Het was een klaaglied van een jongeman die van de buiten die naar de grote stad Detroit City getrokken was en daar aan de kost kwam in een autogarage. Hij werd niet al te best betaald, was eenzaam en 's avonds verdronk hij zijn verdriet. Iedere dag droomt hij ervan om weer naar huis te gaan maar hij is te fier en laat zijn ouders geloven dat hij het zeer goed stelt.
We kennen Bobby Bare ook als de man van "Five hundred miles away from home "(J'entends siffler le train - Richard Anhony - zie een vorig bericht.)
"Detroit City" werd kort daarop gecoverd door Jerry Lee Lewis, met in zijn zog Tom Jones die er na "Green green grass of home" ook een monsterhit mee haalde.
Met "The Jumping Devils", in Spich, Duitsland, in het leger dus (1964-1965), speelden we dit nummer bij ieder optreden.
Met Les Charletans, de groep waar ik bij speelde van 1966 tot 1971, speelden we dit nummer ook bij ieder optreden dit was dan +- 130 keer in een jaar.
HIERONDER BOBBY BARE MET DETROIT CITY, EEN TV OPTREDEN EN IK DENK DAT HET LIVE IS. DE KLANK IS ECHTER ZO GOED DAT IK TWIJFEL.
1963. Omdat we een beetje de millionsellers volgen in deze blog komen er niet zoveel Vlaamse zangers aan bod.
Vandaag maken we dus een absolute uitzondering en we beginnen 1963 met een man die de Vlaamse Top 20 beheerst heeft van 1963 tot 1993. Een millionseller zat er voor Will Tura niet in, maar moest hij een Amerikaan geweest zijn dan zou zijn song een wereldsuperhit zijn geworden en zeker meerdere miljoenen keren over de toonbank zijn gegaan.
WILL TURA was de man die als kindster uit Veurne, eens jongeman , een superster werd in Vlaanderen en zonder ophouden de hitlijsten zou aanvoeren.
We komen later uitgebreid op hem terug, maar vandaag geven we zijn eerste echte hit mee.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN WILL TURA : EENZAAM ZONDER JOU, DOOR HEM ZELF GESCHREVEN EN TOT OP VANDAAG IETS UNIEKS EN ONGEEVENAARD.
1962 - WHEN THE GIRL IN YOUR ARMS - CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS
1962. Vandaag zien en horen we Cliff Richard and The Shadows met WHEN THE GIRL IN YOUR ARMS. (Zie vroeger in deze blog).
Dit werd geen wereld-millionseller maar in de UK , in Vlaanderen en in Nederland , was dit een zeer grote hit. De song kwam uit de film "The young ones" en werd hier grijs gedraaid.
Ieder orkestje in die tijd moest dit nummer spelen en het was een trage wals, een verplichting op ieder bal.
Ik was natuurlijk ook onmiddellijk begonnen met de gitaarsolo van Hank Marvin te leren en dat lukte vrij goed. Later zou ik ikzelf dit nummer brengen met "The Jumping Devils" en "Les Charletans". (Zie later in deze blog).
Dit nummer zou dan ook een blijver worden op ieder bal voor de komende jaren.
HIERONDER DE FILMVERSIE VAN WHEN THE GIRL IN YOUR ARMS VAN CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS SAMEN MET EEN AANTAL ACTEURS VAN DE FILM.
THE SHADOOGIES SPELEN ROCK 'N ROLL, COUNTRY EN BLUES UIT DE JAREN 50 EN 60. DE RODE DOOR HET OPTREDEN IS EEN TRIBUTE TO THE SHADOWS, DE LEGENDARISCHE BRITSE GITAARGROEP UIT DE JAREN 60.
OP VRAAG VAN REGINALD BRAET, DE VOORZITTER VAN DE SENIORENRAAD BEERNEM, TRADEN WE OP IN HET OC DE KLEINE BEER IN BEERNEM. HET GING OM EEN LUISTER- EN DANSNAMIDDAG.
RENE GUYLLINE, COUNTRY ZANGER-GITARIST, WAS AANWEZIG EN MAAKTE EEN COMPILATIE VAN ONS OPTREDEN. DANK RENE.
1962. We kunnen dit jaar niet achter ons laten zonder ook eens aandacht te besteden aan een aantal hits die geen wereldmillionsellers geworden zijn, maar toch blijven hangen in ons herinnering.
Een van deze songs is JAMBALAYA gezongen en gespeeld door FATS DOMINO.(Zie vroeger in deze blog)
Deze song wordt nu nog veel gespeeld in alle mogelijke stijlen en uitvoeringen.
De song was geschreven en gezongen door Hank Williams, de te vroeg gestorven country componist en zanger en hij haalde er in 1952 het miljoen mee.
Fats Domino coverde de song in 62 en had er een redelijke hit mee, maar dan begon iedereen over gans de wereld Jambalaya te spelen.
Ook The Shadoogies (Website : tik op de fofo linksboven) hebben hub eigen versie Jambalaya op hun repertoire.
In januari stond Fats nr 3 in de Vlaamse top 20 en hij bleef er 3 maand mee in de hitparade.
Bobby Setter zou later zijn fameuze medleys van Fats Domino uitbrengen en Jambalaya was natuurlijk ook een nummer dat er bij zat.
The Carpenters hadden indertijd ook een fantastisch mooie uitvoering van Jambalaya.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN JAMBALAYA DOOR FATS DOMINO. LUISTER NAAR DE MOOIE MUZIEK, DE TYPISCHE STIJL VAN FATS EN DIT VOOR EEN COUNTRY SONG.
1962. NEIL SEDAKA (Oh Carol - Zie vroeger in deze blog) had in 1962 zijn derde millionseller met BREAKIN' UP IS HARD TO DO.
Het was terug een eigen compositie en hij schreef niet alleen nummers voor zichzelf maar ook voor veel anderen.
Hij had eveneens een neus voor het ontdekken van talent en veel jongeren kwamen door hem in de hitparade in de USA.
Met "Breakin' up" kwam hij op nr 1 in de States en op nr 7 in de UK.
Onbegrijpelijk, maar in Vlaanderen verscheen hij niet in de top 20, wel met het nummer "King of clowns". Hiermee stond hij in juni 62 op de 19e plaats.
Breakin' up werd nochtans zeer veel gespeeld op de radio en zat ook op alle jukeboxen.
HIERONDER EEN VIDEO VAN BREAKIN' UP IS HARD TO DO DOOR NEIL SEDAKA.
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto links.
1962. FRANK IFIELD was een Engelsman geboren in Coventry, England in 1937.
Hij had een prachtige stem en hij zong meestal country-achtige nummers.
In 62 had hij liefst 2 millionsellers : I REMEMBER YOU en LOVESICK BLUES.
Hij startte echter zijn zangcarriere in Australie en kwam daar in radioshows en op TV.
In 1959 kwam hij zijn carriere echter verderzetten in Engeland en tekende een platencontract met Columbia Records.
Hij werd ook tweede in het Eurovisiesongfestival.
Frank stond nr 1 in de UK met "I remember you" en geraakte tot nr 5 in de USA, niet slecht.
In Vlaanderen kwam hij niet in de top 20 met "I remember you" maar wel met "Lovesick blues" in maart 63.
Mijn beste vriend, Noel Vanoverbeke, spijtig genoeg overleden, was een grote fan van Frank Ifield. Hij bewonderde hem om zijn hoge falsettostem.
Onder de video een LIVE youtube audio-video van Lovesick blues door Frank Ifield.
HIERONDER FRANK IFIELD MET I REMEMBER YOU - EEN AUDIO-VIDEO. LUISTER NAAR DE STEM. DIT BESTAAT NU MISSCHIEN NOG WEL MAAR DEZE MENSEN MAKEN GEEN PLATEN MEERTEGENWOORDIG.
1962 - FRANCOISE HARDY - TOUS LES GARCONS ET LES FILLES
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto links.
1962. FRANCOISE HARDY was als vrouw een uitzondering en ze scoorde + 1 miljoen met TOUS LES GARCONS ET LES FILLES.
Ze was geboren in 1944 en van haar ouders kreeg ze een gitaar toen ze afgestudeerd was. Ze leerde zichzelf gitaar spelen en ze begon ook liedjes te componeren.
Na haar studie begon ze zich ook te vervolmaken in talen en studeerde Duits, Engels, Spaans en Italiaans.
Ze schreef" Tous les garcons et les filles" in 62 en het werd een internationale hit.
Ze werd ook model en verscheen op de cover van magazines en haar speciale haardracht werd veel gecopieerd door de jeugd.
Ze was mysterieus en trad ook op in films van Roger Vadim, de gekende Franse cineast.
Ze trad ook op in de UK en zelfs in de USA.
In Vlaanderen was ze zeer populair en ze stond op nr 11 in de Vlaamse top 20 in februari 1963 en ze bleef 4 maand in de hitparade.
"The Cosy Corners", met mijn kozijn Joel Deriviere , speelden dit nummer ook en ze hadden er veel succes mee. Zoals altijd gaven ze bij het nummer een beetje show en zo werd het iets unieks.
HIERONDER FRANCOISE HARDY MET TOUS LES GARCONS ET LES FILLES - - MAAR LUISTER NAAR DE MOOIE KLANK VAN DE PLAAT.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto links.
1962. Country music was een blijver in de States en noch rock 'n roll, blues of pop konden aan de populariteit van de country iets veranderen.
De country leverde wel niet zoveel millionsellers als de rest maar de grote country hits waren toch regelmatig goed voor 500.000 tot 750.000 exemplaren ,wat toch ook niet te versmaden was.
SKEETER DAVIS werd geboren in Kentucky en was de oudste van 6 kinderen. Ze werd door haar ouders gestimuleerd om te zingen en na haar middelbaar zong ze in bandjes en niet alleen country.
Ze zong ook met haar zusters en hadden veel succes.
Ze geraakte toch algauw in The Grand Ole Opry in Nashville, de tempel van de country music en kon daar regelmatig optreden.
Ze maakte dan ook enkele succesvolle countryplaten maar in 62 scoorde ze een millionseller en wereldhit THE END OF THE WORLD.
Ze kwam op nr 1 in de USA en op nr 18 in de UK.
In Vlaanderen was de country nog niet doorgebroken en Skeeter kwam niet in de top 20.
HIERONDER SKEETER DAVIS WAT LATER DAN 62 MET THE END OF THE WORLD. HET LIJKT LIVE EN DE KLANK IS NIET ZO SLECHT. DIT NUMMER BLEEF HANGEN EN KON GEMAKKELIJK MEEGEZONGEN WORDEN.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1962. SAM COOKE had in 62 zijn vijfde millionseller met TWISTIN' THE NIGHT AWAY.
Zijn vorige millionsellers waren :
1957 : YOU SEND ME en I'LL COME RUNNING BACK TO YOU.
1960 : WONDERFUL WORLD - CHAIN GANG
1962 : TWISTIN' THE NIGHT AWAY .
Tot dan was Sam meer een Amerikaans fenomeen, maar in Vlaanderen stond hij nu en dan toch wel in de hitparade :
1959 : Only sixteen
1960 : Chain gang
1962 : verbazend niet genoteerd.
Ik weet nog goed dat in "Cinema Majestic" in Ruiselede jaren aan een stuk ONLY SIXTEEN van Sam Cooke werd gedraaid bij het begin, tijdens de pauze en op het einde van de film. Remi soetaert was de eigenaar van de cinema, hij was de vader van de zangeres Anneke Soetaert die ooit de Ontdek de ster had gewonnen.
De filmoperator van de Cinema Majestic was toendertijd Etienne Biebuyck, de latere Burgemeester van Ruiselede en daarna Urbain Vanlerberghe, spijtig genoeg reeds overleden.
HIERONDER EEN LIVE OPNAME VAN TWISTIN' THE NIGHT AWAY VAN SAM COOKE.
ACTUEEL. The Beatles en The Rolling Stones waren half de jaren 60 de nieuwe idolen. (zie elders in deze blog)
In het begin speelden ze echter voornamelijk covers uit de jaren 50 : meestal songs van Chuck berry, Little Richard, Jerry Lee lewis, Bo Didley en rythm en blues gerichte songs.
THE SHADOOGIES trachten eveneens deze muziek levendig te houden. De periode van 55 tot 65 is de grondlegger van de huidige pop muziek.
Ook de hedendaagse jonge mensen zijn zeker niet ongevoelig voor deze, nog altijd, jeudige muziek waarop zeer goed kan gedanst worden (zie de onderstaande video). Zo blijven zestigers ook jong.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET ROLL OVER BEETHOVEN VAN CHUCK BERRY, MAAR MEER GESPEELD ZOALS DE COVERVERSIE VAN THE BEATLES VAN ROND 1964. GEFILMD TIJDENS DE MOLENFEESTEN IN RUISELEDE IN 2009. AMBIANCE TROEF.
Tik op de foto links voor de enige ECHTE LIVE sixties band : THE SHADOOGIES.
1962. De eerste opname van THE BEATLES die een groot succes was, noemde LOVE ME DO. (Zie vroeger in deze blog hun periode met Tony Sheridan in Hamburg oa.)
Het nummer was geschreven door het duo JOHN LENNON en PAUL MC CARTNEY, ritmegitarist en basgitarist van de groep. Dit nummer is hun handelsmerk geworden en de vierstemmige samenzang was iets nieuws en uniek. Het was zeer moeilijk, zoniet onmogelijk, om dit na te doen en ze waren zonder meer herkenbaar vanaf de eerste noot.
Drummer was RINGO STARR en leadgitarist was GEORGES HARRISON.
Het miljoen exemplaren werd pas gehaald in 1964 nadat het nummer ook was uitgebracht in de USA, ter gelegenheid van hun grote doorbraak daar.
In 62 kwamen ze slechts op nr 17 in de UK maar in 64 haalden ze nr 1 in de States.
WE KOMEN UITGEBREID TERUG OP DE BEATLES IN DE KOMENDE PERIODE.
"Love me do" kwam niet voor in de Vlaamse top 20 in 1962. Tot januari 64 was het hier nog windstil. Hun eerste hit in de Top 20 was SHE LOVES YOU, in jan 64.
Vanaf dan stonden ze onafgebroken in de Vlaamse Top 20 tot 1976.
HIERONDER THE BEATLES MET LOVE ME DO. HET IS PLAYBACK MAAR ZO HOORT MEN ZEER GOED DE PRACHTIGE STEMMEN EN OOK DE MONDHARMONICA GESPEELD DOOR JOHN LENNON.
PLUS60. Peter Koelewijn uit Eindhoven, met zijn Rockets, scoorden reeds vroeger met" Kom van dat dak af" en met een hele reeks andere hits.(zie elders in deze blog).
Peter was ondertussen een beroemde platenproducer geworden maar hij bleef verder doen en maakte platen met zijn Rockets maar ook alleen.
In 1973 was hij daar dan ook terug en hoe. Hij schreef en zong ANGELINE (DE BLONDE SEXMACHINE).
Het werd een grandioos succes en dit nummer was een ideaal ambiancenummer en ook om te playbacken, iets wat aan het opkomen was in Vlaanderen. Peter maakte hier ook reklame voor de Spaanse badplaats Benidorm.
Ik herinner mij dat onze eerste Spanjereis in 74 dan ook naar Benidorm ging : als Peter dit een goede plaats vond dan zou het wel OK zijn dachten we. Het was ook OK, want in Benidorm speelden, iedere dag, zeker 200 orkesten de pannen van het dak, het kon dus niet op voor mij.
In Vlaanderen stond ANGELINE op nr 5 in augustus 1973 en het nummer bleef 13 weken in de hitparade.
HIERONDER ANGELINE DOOR PETER EN ZIJN ROCKETS - EEN AUDIO -VIDEO. HIER HOORT MEN OOK DE PRODUCER PETER KOELEWIJN DUIDELIJK AAN HET WERK. ZEER GOEDE MUZIEK EN NATUURLIJK DE SCHURENDE STEM VAN PETER DIE OP DIE VAN ROD STEWART GELEEK.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto.
1962. Ray Hildebrand en Jill Jackson, allebei uit Texas vormden een duo tijdens hun studies aan de universiteit.
Ze zongen de song Hey PAULA , geschreven door Ray , op een benefietshow en werden aangemaand een platenopname te maken van het nummer.
Ze trachtten inderdaad bij een platenfirma binnen te geraken en een auditie te doen maar de baas had geen tijd voor hen.
Ze wachtten buiten en zongen de song voor de baas toen hij in zijn auto stapte en op het punt stond weg te rijden.
Hij was verrast en ze kregen hun plaatopname.
De song verkocht 3 miljoen en was nr 1 in de USA en nr 8 in de UK.
In Vlaanderen stonden ze op nr 4 in de Vlaamse top 20 in maart 63 en bleven, zoals alle groten, 4 maanden in de hitparade.
Dit was in Vlaanderen inderdaad een grote radio- en jukeboxhit in 62 - 63. Ook was dit het begin van een hele reeks dueten die veel succes zouden hebben.
HIERONDER HEY PAULA DOOR PAUL AND PAULA. EEN AUDIO - VIDEO.
ACTUEEL. THE SHADOOGIES spelen dus (zie meermaals vroeger in deze blog) The Shadows, Rock 'n roll, country en blues. We trachten de jukeboxsound van de fifties en de sixties een beetje te evenaren.
De instrumentale gitaarmuziek van eind jaren 50 begin jaren 60 maakt een vierde uit van het volledige programma dat The Shadoogies brengen tijdens hun optredens.
Naast The Shadows waren, hier in Europa, de Zweedse "THE SPOTNICKS" zeer gekend en op sommige momenten waren ze toch wel serieuze concurrenten van de monumentale "The Shadows".
Een van de grootste successen van The Spotnicks was JOHNNY GUITAR (het thema uit de gelijknamige film met Gary Cooper). Dit zeer mooie nummer stond in juli 63 op nr 17 in de BRT top 20 en bleef maar liefst 4 maand in de hitparade staan. Later zouden ook The Shadows hiervan ook een versie uitbrengen.
Iedere gitarist moest dit kennen, en ook natuurlijk uw dienaar en na lang oefenen lukte dit wel min of meer.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET JOHNNY GUITAR IN DE ZEYP IN GANSHOREN , LIVE, OP 10 APRIL 2010.