BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
16-07-2015
1963 - MARIA -ELENA - LOS INDIOS TABAJARAS
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. LOS INDIOS TABAJARAS stonden in 1963 nr 6 in de USA en 5 in de UK.
In Vlaanderen waren we deze keer wel mee en het nummer MARIA ELENA stond in januari 64 op nr 1 in de Vlaamse top 20 en het nummer bleef 5 maanden in de hitparade.
Los Indios Tabajaras waren 2 Indiaanse broers uit Brazilie.
Het nummer was gewoon simpel gespeeld op een gewone gitaar, zonder effecten en niet electrisch, alleen werd bij de opname een klein beetje reverb toegevoegd.
De broers waren geboren in Cera, in de jungle van Brazilie en ze waren de zonen van een Indiaans opperhoofd.
Ze leerden zichzelf gitaar spelen en ze trokken later naar Rio de Janeiro, 1200 km verder en ze begonnen op te treden en werden opgemerkt. Ze leerden muziek lezen en begonnen klassieke gitaar te spelen en leerden verschillende talen, waaronder zelfs Duits.
VICTOR werd hun platenfirma." Maria Elena" was hun eerste plaat uitgebracht in de USA. Het werd meteen een enorme wereldhit.
Het nummer werd geschreven door de Mexicaan LORENZO BARCELATA in 1933.
Ieder orkest met een gitaar was in 63 zedelijk verplicht dit nummer te spelen, maar het was niet zo gemakkelijk en velen gingen de mist in.
HIERONDER MARIA ELENA VAN LOS INDIOS TABAJARAS - EEN AUDIO-VIDEO MET DE FANTASTISCHE KLANK. SIMPELHEID TROEF, MAAR ONEINDIG MOOI.
1963. THE CHIFFONS stonden in 1963 met het nummer HE'S SO FINE op nr 1 in de USA en op nr 16 in de UK.
Ze waren meisjes uit New York die inspeelden op de trend om meisjesgroepen te vormen en met hoge stemmen de hitparades te gaan domineren.
Ze waren begonnen in het middelbaar onderwijs en waren reeds jaren bezig met toeren en het opnemen van platen met wisselend succes.
Hun song was geen rock 'n roll maar eerder soul en bluesgericht, maar het werd dus een millionseller en een wereldhit.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de hitparade, maar ze werden toch wel vaak gespeeld op de radio en ze zaten op veel juke boxen.
Zoals ik al eerder zei waren deze groepen de idolen van een medestudent in het PHTI, Savaanstraat, Gent : Adrien Vermeire ook uit Gent. Hij zag daarin een nieuwe ontwikkeling van de muziek en hij zou dus gelijk krijgen. Deze opnamen zouden de voorbode zijn van de latere disco en soulplaten.
HIERONDER THE CHIFFONS MET HE'S SO FINE. DE KLANK IS ZEER MOOI. HIJ IS NATUURLIJK NIET TE VERGELIJKEN MET THE WALL OF SOUND VAN PHIL SPECTOR.
PHIL SPECTOR ZIT VOOR HET OGENBLIK EEN GEVANGENISSTRAF UIT VAN 16 JAAR VOOR EEN MOORD. SUCCES IS BLIJKBAAR NIET ALTIJD GEMAKKELIJK TE DRAGEN.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto.
1965. Vandaag een kort bericht.
ROY ORBISON was een van mijn favorieten sinds ik hem voor de eerste keer "Only the lonely" had horen zingen op nieuwjaarsavond op de juke box in Cafe "Mimosa" in de Bruggestraat in Ruiselede in 1963.
Daarna was ik iedere keer terug verrast door zijn hemelse muziek. Hij kon rocken als de beste (Hij kwam ook uit de Sun stal van Sam Phillips, zoals Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Johnny Cash) maar hij scoorde daarna toch het meest met zijn prachige ballades en zijn zeer hoge stem.
Een van die ballades was BLUE BAYOU.
Hij stond ermee op nr 21 in de Vlaamse top 100 van 1963.
HIERONDER EEN LIVE VERSIE VAN BLUE BAYOU. EEN ZWART - WIT VIDEO MET VEEL GEKENDE ZANGERS DIE MET HEM MEESPELEN. OOK LIVE IS ROY EEN ECHTE VERADEMING. ZO IEMAND KOMT ER NIET MEER.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. In 1958 verhuisde JOHNNY CASH van Sun Records in Memphis naar de platenfirma Columbia.
Zijn begeleidingsgroep "The Tennessee 3" toerden zeer veel met hem maar echt grote hits waren er niet meer. De leadgitarist van de groep was Luther Perkins, de broer van de legendarische Carl Perkins (Blue suede shoes).
In 1963 schreef JUNE CARTER de song RING OF FIRE, ze was een dochter van de legendarische "Carter Family" en ze werd later ook de vrouw van Johnny Cash.
Hij had terug een millionseller en een wereldhit en dit na zijn eerste grote hit "I walk the line" uit 1958.
Dit was ook het begin van de Cash legende, die ook na zijn dood blijft bestaan.
De song stond nr 14 in de pop charts in de USA en nr 1 in country charts.
In Vlaanderen kwam hij niet in de top 20 maar hij was toch regelmatig te horen. Het zou tot 1972 duren tot Johnny in de Vlaamse hitparade verscheen met "A thing called love".
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN RING OF FIRE DOOR JOHNNY CASH EN ZIJN GROEP. DE KLANK IS NATUURLIJK MINDER MAAR HET IS WEERAL EENS EEN HISTORISCH DOCUMENT.
1963 - SUGAR SHACK - JIMMY GILMER AND THE FIREBALLS
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. JIMMY GILMER werd geboren in Chicago in 1939. In 51 begon hij piano te spelen en in 57 stichtte hij zijn eigen Rock 'n Roll groep.
Ze speelden in scholen en wanneer hij nadien naar de Universiteit ging traden ze verder op.
Kort daarop ontmoette hij The Fireballs in de studio van Norman Petty (Zie Buddy Holly vroeger in deze blog). The Fireballs hadden reeds enkele platen met wat succes uitgebracht en Jimmy werd hun zanger.
Ze namen "Quite a party" op, dat nogal wat gedraaid werd maar dan kwam SUGAR SHACK, een millionseller en ook in gans de wereld uitgebracht.
"Sugar Shack" haalde nr 1 in de States en nr 45 in de UK.
In Vlaanderen kwamen ze , zoals dikwijls in 63, niet in de Vlaamse top 20 maar ik heb ze in ieder geval veel op de radiozenders gehoord. Het was terug een song die bleef hangen en die een blij gevoel gaf.
HIERONDER SUGAR SHACK DOOR JIMMY GILMER AND THE FIREBALLS. EEN AUDIO- VIDEO ANIMATIE. .
1956 - NOG MILLIONSELLERS - VIDEO FATS DOMINO - JERRY MARVIN
1956 was een zeer belangrijk jaar in de ontwikkeling van de nieuwe muziek die Rock 'n Roll werd genoemd. Sinds enkele weken heb ik iedere dag geschreven over wat in 1955 en 1956 allemaal nieuw was en wie een miljoen of meer platen van een nummer verkochten. Ook de oude garde was zeker nog niet uitgeteld en ze waren er gerust in, de rock zou niet lang duren en dan waren ze weer alleen aan zet zoals vroeger. Er waren nog een aantal artiesten die meer dan een miljoen platen verkochten, ik geef de meest gekende :
Harry Belafonte : Calypso. James Brown : Please, please, please. (Zie foto) Fats Domino : Bo Weevil, I'm in love again, Blueberry hill, Blue monday. Vic Damone : On the street where you live. Little Willy John and band : Fever. Johnny Ray : Just walkin in the rain.
Onder de video vind je een mp3 met een uitvoering van "Blueberry Hill" door Jerry Marvin, a one man band, uw dienaar.
HIERONDER FATS DOMINO MET BLUEBERRY HILL : EEN SCHITTEREND NUMMER DAT TEGENWOORDIG NOG ZEER VEEL GESPEELD WORDT.
1963. Aan de West coast van de USA was en is surfen een zeer populaire sport. Een van die jonge surfers was Dennis Wilson, in 1962 was hij 17 jaar.
Hij was van gedacht dat er wel eens iemand een song mocht schrijven over het surfen.
Een tijd later vormde zijn broer een groepje met al zijn broers en een tweetal andere muzikanten.
Vader Wilson was een componist en hij schreef voor hen de song SURFIN'. Ze konden deze song opnemen, werden opgemerkt en kregen een platencontract.
In 63 schreef BRIAN WILSON dan SURFIN' USA gebaseerd op "Sweet little sixteen" van Chuck Berry, een hit uit 1958.
Het werd hun eerste millionseller. Het nummer stond maar liefst 17 weken in de USA top 100.
Hun tweede millionseller was ook in 63 : SURFIN' GIRL.
Hun derde was : BE TRUE TO YOUR SCHOOL.
Zoals dikwijls waren we in Vlaanderen en beetje achter op de USA en Surfin' USA kwam niet in de Vlaamse top 20. We moesten wachten tot 1966 to BARBARA ANN in de Vlaamse top 20 verscheen.
HIERONDER SURFIN' USA DOOR THE BEACH BOYS, VEEL LATER DAN 1963 NATUURLIJK.
1963. THE DRIFTERS (Zie vroeger in deze blog) hadden in 1963 hun vijfde millionseller met UPON THE ROOF.
Het was een fantastische plaat en overal was het nummer te horen. Na "Save the last dance for me" was dit dus opnieuw een heel grote hit.
Ze brachten het tot nr 5 in de States.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20, maar de plaat werd wel veel gedraaid en ook in cinema Majestic in Ruiselede. De twee gekende operatoren van de cinema waren Urbain Van Lerberghe en Etienne Biebuyck, de latere burgemeester van Ruiselede.
In Cinema Majectic werd altijd zeer goede muziek gespeeld en dat was voor een groot deel te danken aan Urbain Vanlerberghe, een groot muziekliefhebber uit Ruiselede. Hij is spijtig genoeg verleden jaar overleden.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN UPON THE ROOF VAN DE LEGENDARISCHE THE DRIFTERS.
THE RONETTES waren 3 meisjes uit New York die begonnen waren in 1956 met zingen en optreden.
Ze toerden jaren in de USA en hadden tamelijk veel succes. Ze traden veel op in TWIST zalen, die in 1962 en 63 overal in de USA te vinden waren.
PHIL SPECTOR, de fameuze producer bekend om zijn "Wall of sound", schreef voor hen de song BE MY BABY, ze namen het op met hem als producer en het werd een millonseller en ook een wereldhit.
Ze haalden nr 1 in States en nr 4 in de UK.
In vlaanderen bleven we deze keer niet achter en ze stonden in november 63 opnr 4 en bleven 3 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN LANGE (LIVE ? )VERSIE VAN BE MY BABY DOOR THE RONETTES. DE KLANK IS NIET OPTIMAAL MAAR TOCH KUN JE HOREN DAT HET HIER GAAT OM IETS SPECIAALS. ALLESZINS EEN DOCUMENT.
1963. WILL TURA was dus definitief gelanceerd met "Eenzaam zonder jou" en een opvolger liet niet lang op zich wachten.
JE LIEGT werd terug een monsterhit. Het was een "slow rock" zoals er veel gemaakt werden in de USA met wat mineurakkoorden erin. Zeer goed om te dansen op 1 tegel en mooie muziek.
Hij had de muziek terug zelf geschreven en er was een "parlando" in het midden van het liedje, ook typisch Amerikaans.
Hij stond met "Je liegt" op nr 2 in Vlaanderen in juli 63 en bleef 4 maanden in de hitparade.
Hij scoorde ook nog in 63 met "Ik wacht jou" en met "Verlaten hart, gebroken hart".
Nadien zou hij praktisch onafgebroken in de Vlaamse Top 20 staan tot 1993, en ook nog later, nadat VTM begon met Tien om te zien.
Ieder orkest speelde "Je liegt" en op de radio en de jukeboxen was Will niet weg te slaan.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN JE LIEGT DOOR WILL TURA. NOSTALGIE TROEF.
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND, tik op de foto.
1963. ELVIS PRESLEY was nog steeds de grootste vedette in Vlaanderen, alhoewel hij concurrentie kreeg van Cliff Richard and The Shadows.
IN 63 had Elvis 3 millionsellers :
DEVIL IN DISGUISE, niet uit een film maar een aparte song. Werd nr 3 in de States en nr 1 in de UK. Het was millionseller nr 43.
BOSSA NOVA BABY, uit de film Fun in Acapulco, geschreven door de bekende Jerry Leiber en Mike Stoller. Werd nr 8 in de USA en nr 13 in de UK. Het was millionseller nr 44.
ON BROKEN HEART FOR SALE, uit de film "It happened at the world's fair". Geschreven door de fameuze Otis Blackwell. Elvis geraakte ermee tot nr 11 in de States en nr 12 in de UK. Het was dus zijn 45e millionseller.
Nog nooit had iemand zulk een palmares, maar er lagen kapers op de kust in de UK. The Beatles zouden serieus aan de boom van het succes beginnen te schudden en het zou voelbaar zijn van de UK tot in de USA, in het vasteland Europa en in gans de wereld.
In Vlaanderen was Elvis in 1963 dus de absolute top :
"One broken heart for sale" : nr 9 in maart 63.
"Kiss me quick" : nr 2 in april
"Devil in disguise" : nr 1 in juli
"I got lucky" : nr 15 in juli
"Bossa nova baby" : nr 2 in november
Op iedere juke box, op de radio en natuurlijk , ieder kwartaal , in een nieuwe film , kon men Elvis horen en zien. Hij scheen een natuurlijk patent te hebben op het succes en was onklopbaar niettegenstaande het feit dat hij niet live meer optrad en alleen nog zichtbaar was in zijn films.
HIERONDER EEN AUDIO VIDEO VAN DEVIL IN DISGUISE VAN ELVIS PRESLEY. ZEER KRACHTIGE MUZIEK , EEN STEM OM U TEGEN TE ZEGGEN EN MUZIEK DIE ZEER MOEILIJK NA TE SPELEN WAS.
1963 - TAKE THESE CHAINS FROM MY HEART - RAY CHARLES
1963. In 1963 had RAY CHARLES twee millionsellers : TAKE THESE CHAINS FROM MY HEART en BUSTED.
Ray ging dus verder met zijn mix van jazz, blues en country en bleef iedereen verbazen met zijn prachtige songs.
Hij stond nr 8 in de States een nr 5 in de UK met "Take these chains".
Met "Busted" kwam hij in de USA tot nr 2 en in de UK op nr 21.
In vlaanderen stond hij met "Take this chains from my heart" in juli 63 op nr 13 en bleef twee maanden in de top 20. Met "Busted" stond hij hier in november 63 op nr 20.
HIERONDER RAY CHARLES MET EEN LIVE VERSIE VAN "TAKE THESE CHAINS FROM MY HEART". MET GROOT ORKEST. PRACHTIG.
Voor de Website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. DAVE DUDLEY was een country zanger in Winconsin in 1928.
Hij was een baseball speler en werd gekwest in 1950 en kon zijn sportcarrriere vergeten.
Een kennis van hem was een disk jockey bij een radiostation en Dave kon zo na een tijdje, live, enkele liedjes op gitaar spelen en zingen in het radioprogramma.
Korte tijd later was Dave zelf disk jockey en zanger met zijn eigen programma.
In 1953 vormde hij een trio en ze toerden door gans de USA gedurende 9 jaar, zijn vrouw vergezelde hem.
IN 60 had hij een zwaar verkeersongeval en hij was 6 maand buiten strijd. Hij zat volledig aan de grond en de redding kwam door de song SIX DAYS ON THE ROAD, geschreven door 2 truckchauffeurs uit Alabama.
Dave kon dit opnemen en het werd binnen het jaar een millionseller.
Hij kwam niet in de Vlaamse top 20 met dit nummer maar hij was wel te horen op radio Luxemburg en in specifieke country programmas.
HIERONDER DAVE DUDLEY MET SIX DAYS ON THE ROAD, WAARSCHIJNLIJK LIVE. EEN VERSIE DIE VERSCHILT VAN DE UITGEBRACHTE PLAAT, MAAR MOOI.
ACTUEEL. Zoals U allen nu al weet gaat mijn muzikale voorkeur uit naar de muziek van de jaren 1955 tot 1965 en de afgeleide muziek van die periode nadien. Radio Luxemburg en Guy Mortier met zijn programma "Schudden voor gebruik" brachten mij de voorliefde voor de Rock 'n roll bij. Deze voorliefde is tot op vandaag nog intact en ik heb, bij mijn pensionering in 2005, de live band "The Shadoogies" opgericht om mijn lievelingsmuziek te spelen en te promoten voor Vlaanderen, Belgie en de buitenwereld.
Dit is gelukt en met ons 5 man spelen we inderdaad onze eigen versies van de successen van The Shadows, Rock 'n roll, country en blues. Ook in het buitenland heeft men belangstelling. We stellen vast dat mensen die in 1960 jong waren onze muziek ten zeerste waarderen en het fantastisch vinden om zich enkele uren terug jong te voelen. Ook jongere mensen zijn aangenaam verrast, en dansen graag op onze muziek. Muziek is nog altijd het mooist als het live gespeeld wordt. Live is natuurlijk nooit perfect maar het leeft en als men geen foutjes wil horen dan moet men maar gewoon een plaat opleggen, doch een plaat is wel mooi en perfect maar leeft nu eenmaal niet echt.
Onze live optredens worden altijd gefilmd door mijn vrouw Greta Pardo en nadien, geanimeerd, op Youtube geplaatst. Gans de wereld kan zo onze optredens bekijken en commentaar geven. We stellen vast dat de belangstelling groot is en de kritiek lovend. Reeds meer dan 250.000 keer werd naar een van onze videos gekeken.
Op deze manier trachten we de muziek uit onze jeugd terug te laten klinken en tijdloos te maken.
HIERONDER HELLO JOSEPHINE VAN FATS DOMINO GESPEELD DOOR THE SHADOOGIES OP 12 JULI 2007 IN ST IDESBALD, GRARDPLEIN, OP DE ZEEDIJK.
1963. The Shadows waren dus bezig met een solocarriere maar ze waren nog altijd de backing group van Cliff Richard.
Ze maakten wel in 63 geen millionsellers als gevolg van het feit dat ze niet van de grond kwamen in de USA. Daar had indertijd een Zweed met een coverversie van "Apache" een heel grote hit (zie vroeger in deze blog) en The Shadows vielen dus uit de markt. Het zou nooit meer goedkomen in Amerika.
In de UK, Europa en de rest van de wereld werden The Shadows de top gitaargroep en ze scoorden de ene hit na de andere.
In Vlaanderen stonden ze in februari 63 met het nummer DANCE ON op de 14e plaats en ze bleven 2 maand in de hitparade. Met het nummer ATLANTIS stonden ze in juni 63 op 11e plaats en ze bleven 3 maand in de top 20 hangen.
Dit waren nog eens nummers om te leren spelen. Ik was hier zeer veel mee bezig en ik moest nog altijd alles zuiver op het gehoor trachten na te spelen.
Ondertussen had ik mijn solomargarine-gitaartje kunnen vervangen door een heuse electrische gitaar maar een versterker kon er niet af en ik moest dus bij vrienden mijn gitaar aansluiten op een versterker.
Deze periode was voor mij de mooiste van mijn muzikaal leven, voordat ik de The Shadoogies stichtte in 2005.
Onder de video, in bijlage, youtube video van Atlantis en Dance on door The Shadows.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN ATLANTIS DOOR THE SHADOWS, WAT EEN KLANK .
ACTUEEL - THE SHADOOGIES SPELEN MUZIEK UIT 1956 - MET VIDEO
In 1956 was in Amerika de allesveterende opgang van de Rock 'n roll bezig maar hier in Vlaanderen hoorden we maar met mondjesmaat van de nieuwe ontwikkeling.
Met mijn 12 jaar ondervond ik dat iets gaande was, maar veel kregen we hier niet te horen of te zien. Zonder mijn weet had ene GENE VINCENT(zie foto hierbij) in 1956 een millionseller met het Rock 'n Roll nummer BE BOP A LULA. Dit nummer ging over een populair meisje maar had , zoals bijna alle rock nummers, een dubbelzinnige tekst en de moraalridders lagen op vinkenslag.
Hier in Europa hadden we dat niet door en alleen de mooie muziek telde, de teksten waren bijzaak. Alle (meestal door zwarten gemaakte) teksten van Bill Haley, Elvis Presley, Pat Boone, Little Richard, enz.. werden vooraf gekuist zodat ze niet te suggestief waren voor de ouders, de domininees, de pastoors, enz.. . Het was een wonder dat de teksten van Gene Vincent, blijkbaar zonder aanpassing, door deze censuur geraakten. Hij zong zelfs over een vrouw die schreeuwt om "meer, meer, meer" en dat in het jaar 1956. Zelfs vandaag zou dit een aantal mensen de wenkbrauwen doen fronsen.
In ieder geval hij had zijn millionseller en zelfs de opvolger van "Be bop a Lula" BLUE JEAN BOP verkocht ook meer dan een miljoen exemplaren. We komen ook in de toekomst wel terug op Gene Vincent en zijn Blue Caps. Zij waren de eerste echte complete Rock 'n Roll gitaarbegeleidingsgroep met fantastische gitaarsolos en een stormende podiumact. Echt Rock 'n Roll van de jaren 50. Puur genieten.
Onder de video, in bijlage, Be bop a lula door Gene Vincent and the bluecaps, LIVE in 1958, let ook de piano beleiding Jerry Lee Lewis style.Ook de danspasjes van The Shadows in 58 ?
HIERONDER EEN VIDEO VAN THE SHADOOGIES MET BE BOP A LULA. GEFILMD IN AARSELE, BRANDWEERARSENAAL OP 12 OKTOBER 2008.
1963 - BACHELOR BOY - CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast links.
1963. Gisteren hadden we het over Lucky Lips de millionseller Cliff Richard and The Shadows.
In Vlaanderen waren Cliff en zijn Shadows enorm populair in dit jaar. We volgden daarmee Nederland waar ze super populair waren en Elvis Presley werkelijk voorbijstaken.
De top 20 in Vlaanderen bulkte van de Cliff platen :
"Bachelor Boy" - jan 63 - nr 3 - 3 maand in de hitparade
"Summer Holiday" - mrt 63 - nr 5 - 3 m
"Lucky Lips" - juni 63 - nr 1 - 3 m
"It's all in the game" - sept 63 - nr 6 - 4 m
"Don't talk to him" - dec 63 - nr 7 - 2 m
In 1963 zat ik in het eerste jaar A1 graduaat Handelswetenschappen in het PHTI, Savaanstraat Gent, de English Club zoals men zei.
Als men in Gent een cafe binnenstapte dan was men zeker dat men een Cliff plaat te horen kreeg.
Zette men de radio aan was het al Cliff Richard wat de klok sloeg.
Morgen gaat het dan ook over The Shadows die een solocarriere opbouwden met hun instrumentals.
Onder de video, in bijlage, een opname door Uw dienaar, Jerry Marvin, van Bachelor Boy.
HIERONDER DE FILMVERSIE VAN BACHELOR BOY DOOR CLIFF RICHARD ANDTHE SHADOWS. DE FILM WAS SUMMER HOLIDAY. DE KLANK IS NIET AL TE GOED MAAR HET IS EEN DOCUMENT.
1963. THE CASCADES was een 5 man formatie uit San Diego, Californie.
Ze speelden lange tijd op schoolfeesten en daarna ook in nightclubs rond San Diego.
Ze waren allemaal multi - instrumentalisten en zeer getalenteerd.
In 1962 schreef ene John Gummoe de song RYTHM OF THE RAIN. The Cascades namen het op en slaagden erin het ritme van de regen prachtig weer te geven en zeer mooi te zingen.
Het werd een millionseller en het had succes over gans de wereld. Het werd ook overal gecoverd. Onder ander Rob De Nijs had in Nederland en Belgie een grote hit "Ritme van de regen", een cover.
Ze stonden op nr 3 in de USA en op nr 5 in de UK.
In Vlaanderen geraakten ze tot nr 14 in de Top 20 in mei 63.
Onder de video een versie van Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN RYTHM OF THE RAIN DOOR THE CASCADES. LUISTER NAAR DE FANTASTISCHE MUZIEK. ZOIETS WORDT NU NIET MEER GEMAAKT. SPIJTIG.
1963. I I HAD A HAMMER was een folksong geschreven door de gekende Pete Seger van The Weavers.
TRINI LOPEZ werd geboren in Dallas in 1937. Met 15 jaar begon hij gitaar te spelen en te zingen en trad algauw op in Clubs in Dallas.
Later vormde hij een 5 koppige band en toerde rond de USA en geraakte aan veel werk in Hollywood, de filmstad. Hij raakte ook bevriend met Frank Sinatra en Dean Martin.
Hij werd opgemerkt en verscheen, net zoals Jerry lee Lewis en Elvis Presley in de Steve Allen show en dat werd zijn nationale en internationale doorbraak.
De platenfirma Reprise had belangstelling en IF I HAD A HAMMER werd opgenomen. De plaat verkocht 4,5 miljoen exemplaren tijdens de eerste uitgaveperiode, een fantastische hit.
Trini zijn handelsmerk was live spelen en een stuk improviseren tijdens de optredens. Hij kwam ook naar Europa en was hier ook een zeer groot succes.
Hij kwam tot nr 3 in de States en tot nr 4 in de UK.
In Vlaanderen kwam Trini ook uitgebreid op de TV en hij stond op nr 1 september 63 en hij bleef 7 maanden in de hitparade.
"If I had a hammer" was een echt ambiancenummer en we speelden dit bij ieder optreden van The Jumping Devils in Spich, Duitsland en ook bij ieder optreden van Les Charletans.
HIERONDER TRINI LOPEZ MET "IF I HAD A HAMMER", EEN TV OPTREDEN. HET NUMMER IS TOTAAL ANDERS DAN OP DE UITGEBRACHTE PLAAT. DAARDOOR WAS EEN OPTREDEN VAN TRINI ALTIJD EEN HELE BELEVENIS EN ZEER INTERESSANT, ZEKER VOOR EEN MUZIKANT.