BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
26-07-2015
1963 - ACTUEEL - HEY LILI - RICKY MORVAN AND THE FENS
, VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1963- ACTUEEL - RICKY MORVAN AND THE FENS waren een Rock 'n roll groep uit Brugge die blijkbaar hun stiel geleerd hadden in Londen.
Ze traden op in Brugge, aan de zee en een beetje overal in Vlaanderen, maar ze kwamen ook naar Knesselare in de spiegeldanstent van Jeanne Van Hulle. Knesselare is maar 15 km van Ruiselede, dus ikzelf en mijn beste vriend Noel Van Overbeke, met 2 op de brommer SACHS, waren iedere keer present wanneer ze naar Knesselare kwamen.
Wanneer ik die mannen hoorde en zag dan was ik zeker dat ik op een dag , ook, zou trachten te spelen zoals zij. Zij hadden werkelijk de klank te pakken en ze waren echt Rock 'n roll. Ik geloof dat ik nu met The Shadoogies toch een beetje speel zoals zij dat toen deden.
Zij hebben niet zolang bestaan in hun bezetting van toen, want Ricky koos nogal rap voor een carriere in Duitsland ergens op en rond de Reeperbahn in Hamburg waar ook The Beatles feitelijk begonnen zijn.
In die periode waren er zeer veel Rock 'n roll groepen maar slechts enkele konden de klank van de platen evenaren. Het was een kwestie van talent maar ook, en wellicht nog meer, een kwestie van het juiste materiaal te hebben. Niemand kon in die dagen tippen aan "Cliff Richard and The Shadows" (Zie vroeger en later in deze blog), maar ze haddden dan ook, als enige, het juiste materiaal en praktisch niemand wist waar dit juist vandaan kwam en iedereen trachtte er het beste van te maken, maar dikwijls was de klank van de Vlaamse groepen niet vergelijkbaar.
Ricky kon in de Vlaamse top 20 geraken met "Hey Lili", dat op de plaat meer pop was, en hij stond op nr 12 in de Vlaamse top 20 in november 63 en hij bleef ook 3 maand in de hitparade.
In bijlage een mp3 van een meer rock uitvoering van Hey Lili, men hoort dat dit echte rockers waren.
HIERONDER RICKY MORVAN IN 2007 MET HEY LILI, DIT WAS EEN EENMALIG WEDEROPTREDEN IN BRUGGE. DIT OPTREDEN WAS , SPIJTIG GENOEG, NIET MET THE FENS VAN VROEGER MAAR MET EEN GELEGENHEIDSGROEP. HEYLILI WAS EEN HIT MAAR ZE SPEELDEN BIJ HUN OPTREDENS ZEER VEEL PURE ROCK ' ROLL.
NA AL DIE JAREN HEEFT RICKY MORVAN WEL EEN COMPLETE TRANSFORMATIE QUA UITERLIJK ONDERGAAN. WEL IS ZIJN MANIER VAN BEWEGEN OP HET TONEEL NIET VEEL VERANDERD.
ACTUEEL. In 1961 hadden The Shadows twee tamelijke hits in Vlaanderen :
FBI : nr 18 in de Vlaamse top 20 in mei 1965 en 1 maand in de hitparade.
KON TIKI : kwam slechts eventjes in Vlaamse top 20 in oktober 61.
The Shadoogies ( Tik op de foto voor hun website) spelen deze hits van The Shadows ook tijdens hun optredens naast veel andere hits van The Shadows en veel , gezongen, hits uit de periode 1955 tot 1965 en daarvan afgeleide songs daarna.
GERMAIN VAN DE WEGHE : LEADGITAAR EN VOCALS.
JACKY VANDEKENDELAERE : RITMEGITAAR EN VOCALS.
GEORGES BROUCKAERT : BASGITAAR.
WILFRIED HUBRECHSEN : DRUMS.
MARC DENO : KEYBOARDS.
In bijlage, onder de video, KON TIKI, LIVE, door The Shadoogies in St Idesbald op de Zeedijk in 2007.
HIERONDER FBI VAN THE SHADOOGIES, LIVE, OOK IN ST IDESBALD OP DE ZEEDIJK IN 2007.
1963. We hadden reeds Will tura (Zie vroeger in deze blog) , maar ook in 63 verscheen een nieuwe Vlaamse superster aan het firmament : JOHN LARRY.
Hij was geboren in 1948 in Beveren en was dus in 63 amper 15 jaar. Hij was een zeer mooie jongen met een zeer grote aaibaarheidsfactor, zoals men dat nu zou zeggen. Vooral bij zeer jonge meisjes was John een tijdlang een superheld.
Hij werd ontdekt door de platenfirma Polydor en een aantal componisten schreef het nummer ALLEEN, het werd een megahit in Vlaanderen met een verkoop van 120.000 exemplaren. Omgerekend naar Amerikaanse normen goed voor zeker 5 miljoen exemplaren.
John stond in november 63 op nr 3 in de Vlaamse top 20 en hij zou, een rekord voor een Vlaamse plaat, 7 maanden in de hitparade blijven staan.
Enkele tijd later zou het orkest "The Cosy Corners", later "The Cosys", het orkest worden van John Larry. Mijn kozijn, Joel Deriviere was destijds accordeonist van de Cosys, maar hij moest overschakelen naar bas om in de running te blijven.
Ik weet niet of de samenwerking met John Larry lang geduurd heeft, maar ik denk van niet. Ik kan het Joel niet meer vragen want hij is spijtijg genoeg reeds overleden. Wat ik wel weet is dat 2 ,of misschien zelfs 3 leden van de Cosys, enkele tijd later speelden bij de Bobby Setter Band en niet meer bij John Larry, dus....
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN "ALLEEN" VAN JOHN LARRY. LUISTER NAAR DE VERZUCHTENDE EN FLUISTERENDE STEM. WAT WERD HIEROP GEDANST OP 1 TEGEL.
VOOR THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBANDS TIK OP DE FOTO.
1963. THE SPOTNICKS waren een Zweedse gitaargroep die in Europa de corrurentie aanging met The Shadows.
Hun hits werden zeer veel gedraaid en ze kwamen ook regelmatig in de Vlaamse top 20.
Voor dat we verdergaan met de Franse vedetten die hier meer en meer populair werden, besteden we wat aandacht aan de gitaargroepen en in het bijzonder dus aan de The Spotnicks.
Ze bouwden hun versterkers en geluidsinstallatie zelf en kwamen tot een zeer krachtig en scherp geluid dat veel verschilde van The Shadows, en dus zeer herkenbaar was.
The Spotnicks stonden in juli 63 met Johnny guitar op nr 14 in de vlaamse top 20 en bleven 4 maand in de hitparade.
Met Amapola stonden ze in oktober 63 op nr 9 en bleven 2 maand in de hitparade.Johnny guitar wordt bij ieder optreden door The Shadoogies gespeeld.Onder video, in bijlage, een youtube video van Johnny guitar van The Spotnicks.HIERONDER THE SPOTNICKS MET EEN UITVOERING VAN AMAPOLA - HET LIJKT LIVE MAAR BEN IK NIET ZEKER.
VOOR WEBSITE THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND : TIK OP DE FOTO.
1963. In dit jaar waren de Fransevedetten zeer populair geworden in Vlaanderen.
In de komende dagen gaan we hieraan wat aandacht besteden.
In 1963 had, onder veel andere, JOHNNY HALLYDAY veel succes in Vlaanderen. Hij had een grote hit met TES TENDRES ANNEES. Dit was ook een vertaling van een country song maar dat kon de pret niet drukken.
Ook in Nederland werd Johnny, het Brussels ketje, een idool. "Spiegelbeeeld" werd dan ook de Nederlandse versie van zijn hit gezongen door Willeke Alberti en het werd een monsterhit in Vlaanderen.
Een millionseller zat er voor Johnny niet in maar hij stond in september 63 nr 9 in de Vlaamse top 20 en bleeft 3 maand in de hitparade.
Onder de video, in bijlage, de waarschijnlijk originele versie TENDER YEARS door country zanger GEORGES JONES. De song werd geschreven door DARRELL EDWARDS.
HIERONDER EEN PLAYBACK -VIDEO VAN TES TENDRES ANNEES VAN JOHNNY HALLYDAY. DE KLANK IS ZEER GOED EN TYPISCH EARLY SIXTIES.
TIK OOK EENS OP DE FOTO VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND.
1963. Na het enorm succes van "J'entends siffler le train" in 62 (Zie vroeger in deze blog) deed RICHARD ANTHONY verder en had veel succes met zijn nummers. Zijn tweede grote hit werd DONNE MOI MA CHANCE.
Het was geen rock 'n roll maar toch werd het als dusdanig gezien in Frankrijk. Het werd ook geen millionseller zoals "J'entends siffler le train" , maar het betekende wel de definitieve doorbraak van Richard Anthony in Frankrijk en ook wel in Belgie en zelfs in Vlaanderen.
In Vlaanderen stond hij nr 6 in de Vlaamse top 20 in mei 63 en hij bleef maar liefst 4 maanden in de hitparade.
In Gent, waar ik toen studeerde, was hij enorm populair, zeker bij de studentinnen . Het was ook een beetje het begin van de grote populariteit van veel Franse artiesten en groepen in studentenmiddens.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN DONNE MOI MA CHANCE VAN RICHARD ANTHONY.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO HIERNAAST.
1963. RANDY SPARKS werd geboren in Kansas in 1933 en aan de universiteit vormde hij een groep en begon op te treden met een repertoire van folksongs gebaseerd op het verleden.
Ze kwamen op TV en in 61 kregen ze een platencontract bij Columbia records. IN 62 hadden ze een langdurig contract voor optredens in Hollywood. Ze geraakten ook in de Andy Williams TV show.
Hun eerste LP werd een succes, de ganse groep zong en iedereen speelde een instrument : 2 banjo's, zes gitaren, 1 dubbel bas, 1 tamborine, 1 harmonica en zelfs soms een fluit.
Randy Sparks schreef in 62 het nummer GREEN GREEN samen met de gekende Barry McGuire en dit nummer haalde in 63 het miljoen en geraakte over de hele wereld bekend.
Ze kwamen ook naar Europa voor live optredens en waren op TV te zien.
"Green Green" stond op nr 14 in de USA en verkocht ook redelijk in Europa.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20 maar ze waren wel te horen en ook te zien op een aantal Europese zenders.
HIERONDER EEN ANIMATIE VIDEO VAN GREEN GREEN. DE MUZIEK IS MOOI EN OPZWEPEND EN BLIJ.
TIK OP DE FOTO VOOR : THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND. ZIJ SPELEN LIVE DE SIXTIESMUZIEK.
1963. JAN BERRY en DEAN TORRENCE waren 2 universiteitsstudenten uit Californie.
De song SURF CITY werd geschreven door Jan Berry en Brian Wilson van de fameuze Beach Boys.
De eerste plaat die Jan en Dean opnamen heette "Jennie Lee" en was opgenomen in hun garage.
Het werd een kleine hit en na de legerdienst van Dean deden ze verder en maakten nog enkele opnames maar zonder groot succes.
In 1961 geraakten ze aan een platencontract bij Liberty records en in 1963 kwam het grote succes met "Surf City" en de plaat verkocht meer dan een miljoen en was een succes in de gans de wereld.
Ze stonden nr 1 in de USA en nr 26 in de UK.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de Vlaamse top 20 in 1963, we waren weeral eens niet mee, maar wonder boven wonder stonden ze in september 1979 op nr 4 in de Vlaamse top 50 met hun "Surf City" en ze bleven 9 weken in de hitparade staan. Dit alles 16 jaar na datum.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN JAN AND DEAN MET SURF CITY. ZEER RITMISCHE EN OPWINDENDE MUZIEK.
1963. JOHN LEE HOOKER werd geboren in 1917 in Mississippi. Hij was dus reeds 46 jaar in 63.
Hij leerde gitaar spelen en zingen door zijn grootvader, maar reeds jong koos hij voor een leven "on the road" en 14 jaar lang zwierf hij door de USA en trad op waar hij kon en ondertussen schreef hij ook songs, blues uit het diepe zuiden, doorvoeld en niet te imiteren door de blanken.
IN THE MOOD was zijn eerste opname en hij kwam er reeds mee op TV in 1949. Hij haalde het miljoen.
Zijn tweede millionseller was ook in 1948 met het nummer BOOGIE CHILLUN.
In 52 werd hij disk jockey, trad verder op en kreeg een platenkontrakt bij Vee Jay records.
In 62 kwam hij naar de UK en dat werd zijn echte doorbraak op wereldvlak.
IN 63 kwam dan ook zijn derde millionseller : DIMPLES.
John Lee Hooker kwam in 63 niet in de Vlaamse top 20 maar hij was wel min of meer gekend hier, zeker bij de vele mensen die meer en meer de blues begonnen te ontdekken.
Onder de video, in bijlage, John Lee Hooker met zijn eerste millionseller , In the mood.
HIERONDER EEN COVER VERSIE VAN DIMPLES DOOR THE ANIMALS. AL DE ENGELSE GROEPENUIT DIETIJD GREPEN TERUG NAAR DE OUDE BLUES. IK VIND SPIJTIG GENOEG GEEN VERSIE VAN HOOKER.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. LOS INDIOS TABAJARAS stonden in 1963 nr 6 in de USA en 5 in de UK.
In Vlaanderen waren we deze keer wel mee en het nummer MARIA ELENA stond in januari 64 op nr 1 in de Vlaamse top 20 en het nummer bleef 5 maanden in de hitparade.
Los Indios Tabajaras waren 2 Indiaanse broers uit Brazilie.
Het nummer was gewoon simpel gespeeld op een gewone gitaar, zonder effecten en niet electrisch, alleen werd bij de opname een klein beetje reverb toegevoegd.
De broers waren geboren in Cera, in de jungle van Brazilie en ze waren de zonen van een Indiaans opperhoofd.
Ze leerden zichzelf gitaar spelen en ze trokken later naar Rio de Janeiro, 1200 km verder en ze begonnen op te treden en werden opgemerkt. Ze leerden muziek lezen en begonnen klassieke gitaar te spelen en leerden verschillende talen, waaronder zelfs Duits.
VICTOR werd hun platenfirma." Maria Elena" was hun eerste plaat uitgebracht in de USA. Het werd meteen een enorme wereldhit.
Het nummer werd geschreven door de Mexicaan LORENZO BARCELATA in 1933.
Ieder orkest met een gitaar was in 63 zedelijk verplicht dit nummer te spelen, maar het was niet zo gemakkelijk en velen gingen de mist in.
HIERONDER MARIA ELENA VAN LOS INDIOS TABAJARAS - EEN AUDIO-VIDEO MET DE FANTASTISCHE KLANK. SIMPELHEID TROEF, MAAR ONEINDIG MOOI.
1963. THE CHIFFONS stonden in 1963 met het nummer HE'S SO FINE op nr 1 in de USA en op nr 16 in de UK.
Ze waren meisjes uit New York die inspeelden op de trend om meisjesgroepen te vormen en met hoge stemmen de hitparades te gaan domineren.
Ze waren begonnen in het middelbaar onderwijs en waren reeds jaren bezig met toeren en het opnemen van platen met wisselend succes.
Hun song was geen rock 'n roll maar eerder soul en bluesgericht, maar het werd dus een millionseller en een wereldhit.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de hitparade, maar ze werden toch wel vaak gespeeld op de radio en ze zaten op veel juke boxen.
Zoals ik al eerder zei waren deze groepen de idolen van een medestudent in het PHTI, Savaanstraat, Gent : Adrien Vermeire ook uit Gent. Hij zag daarin een nieuwe ontwikkeling van de muziek en hij zou dus gelijk krijgen. Deze opnamen zouden de voorbode zijn van de latere disco en soulplaten.
HIERONDER THE CHIFFONS MET HE'S SO FINE. DE KLANK IS ZEER MOOI. HIJ IS NATUURLIJK NIET TE VERGELIJKEN MET THE WALL OF SOUND VAN PHIL SPECTOR.
PHIL SPECTOR ZIT VOOR HET OGENBLIK EEN GEVANGENISSTRAF UIT VAN 16 JAAR VOOR EEN MOORD. SUCCES IS BLIJKBAAR NIET ALTIJD GEMAKKELIJK TE DRAGEN.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto.
1965. Vandaag een kort bericht.
ROY ORBISON was een van mijn favorieten sinds ik hem voor de eerste keer "Only the lonely" had horen zingen op nieuwjaarsavond op de juke box in Cafe "Mimosa" in de Bruggestraat in Ruiselede in 1963.
Daarna was ik iedere keer terug verrast door zijn hemelse muziek. Hij kon rocken als de beste (Hij kwam ook uit de Sun stal van Sam Phillips, zoals Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Johnny Cash) maar hij scoorde daarna toch het meest met zijn prachige ballades en zijn zeer hoge stem.
Een van die ballades was BLUE BAYOU.
Hij stond ermee op nr 21 in de Vlaamse top 100 van 1963.
HIERONDER EEN LIVE VERSIE VAN BLUE BAYOU. EEN ZWART - WIT VIDEO MET VEEL GEKENDE ZANGERS DIE MET HEM MEESPELEN. OOK LIVE IS ROY EEN ECHTE VERADEMING. ZO IEMAND KOMT ER NIET MEER.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. In 1958 verhuisde JOHNNY CASH van Sun Records in Memphis naar de platenfirma Columbia.
Zijn begeleidingsgroep "The Tennessee 3" toerden zeer veel met hem maar echt grote hits waren er niet meer. De leadgitarist van de groep was Luther Perkins, de broer van de legendarische Carl Perkins (Blue suede shoes).
In 1963 schreef JUNE CARTER de song RING OF FIRE, ze was een dochter van de legendarische "Carter Family" en ze werd later ook de vrouw van Johnny Cash.
Hij had terug een millionseller en een wereldhit en dit na zijn eerste grote hit "I walk the line" uit 1958.
Dit was ook het begin van de Cash legende, die ook na zijn dood blijft bestaan.
De song stond nr 14 in de pop charts in de USA en nr 1 in country charts.
In Vlaanderen kwam hij niet in de top 20 maar hij was toch regelmatig te horen. Het zou tot 1972 duren tot Johnny in de Vlaamse hitparade verscheen met "A thing called love".
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN RING OF FIRE DOOR JOHNNY CASH EN ZIJN GROEP. DE KLANK IS NATUURLIJK MINDER MAAR HET IS WEERAL EENS EEN HISTORISCH DOCUMENT.
1963 - SUGAR SHACK - JIMMY GILMER AND THE FIREBALLS
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. JIMMY GILMER werd geboren in Chicago in 1939. In 51 begon hij piano te spelen en in 57 stichtte hij zijn eigen Rock 'n Roll groep.
Ze speelden in scholen en wanneer hij nadien naar de Universiteit ging traden ze verder op.
Kort daarop ontmoette hij The Fireballs in de studio van Norman Petty (Zie Buddy Holly vroeger in deze blog). The Fireballs hadden reeds enkele platen met wat succes uitgebracht en Jimmy werd hun zanger.
Ze namen "Quite a party" op, dat nogal wat gedraaid werd maar dan kwam SUGAR SHACK, een millionseller en ook in gans de wereld uitgebracht.
"Sugar Shack" haalde nr 1 in de States en nr 45 in de UK.
In Vlaanderen kwamen ze , zoals dikwijls in 63, niet in de Vlaamse top 20 maar ik heb ze in ieder geval veel op de radiozenders gehoord. Het was terug een song die bleef hangen en die een blij gevoel gaf.
HIERONDER SUGAR SHACK DOOR JIMMY GILMER AND THE FIREBALLS. EEN AUDIO- VIDEO ANIMATIE. .
1956 - NOG MILLIONSELLERS - VIDEO FATS DOMINO - JERRY MARVIN
1956 was een zeer belangrijk jaar in de ontwikkeling van de nieuwe muziek die Rock 'n Roll werd genoemd. Sinds enkele weken heb ik iedere dag geschreven over wat in 1955 en 1956 allemaal nieuw was en wie een miljoen of meer platen van een nummer verkochten. Ook de oude garde was zeker nog niet uitgeteld en ze waren er gerust in, de rock zou niet lang duren en dan waren ze weer alleen aan zet zoals vroeger. Er waren nog een aantal artiesten die meer dan een miljoen platen verkochten, ik geef de meest gekende :
Harry Belafonte : Calypso. James Brown : Please, please, please. (Zie foto) Fats Domino : Bo Weevil, I'm in love again, Blueberry hill, Blue monday. Vic Damone : On the street where you live. Little Willy John and band : Fever. Johnny Ray : Just walkin in the rain.
Onder de video vind je een mp3 met een uitvoering van "Blueberry Hill" door Jerry Marvin, a one man band, uw dienaar.
HIERONDER FATS DOMINO MET BLUEBERRY HILL : EEN SCHITTEREND NUMMER DAT TEGENWOORDIG NOG ZEER VEEL GESPEELD WORDT.
1963. Aan de West coast van de USA was en is surfen een zeer populaire sport. Een van die jonge surfers was Dennis Wilson, in 1962 was hij 17 jaar.
Hij was van gedacht dat er wel eens iemand een song mocht schrijven over het surfen.
Een tijd later vormde zijn broer een groepje met al zijn broers en een tweetal andere muzikanten.
Vader Wilson was een componist en hij schreef voor hen de song SURFIN'. Ze konden deze song opnemen, werden opgemerkt en kregen een platencontract.
In 63 schreef BRIAN WILSON dan SURFIN' USA gebaseerd op "Sweet little sixteen" van Chuck Berry, een hit uit 1958.
Het werd hun eerste millionseller. Het nummer stond maar liefst 17 weken in de USA top 100.
Hun tweede millionseller was ook in 63 : SURFIN' GIRL.
Hun derde was : BE TRUE TO YOUR SCHOOL.
Zoals dikwijls waren we in Vlaanderen en beetje achter op de USA en Surfin' USA kwam niet in de Vlaamse top 20. We moesten wachten tot 1966 to BARBARA ANN in de Vlaamse top 20 verscheen.
HIERONDER SURFIN' USA DOOR THE BEACH BOYS, VEEL LATER DAN 1963 NATUURLIJK.
1963. THE DRIFTERS (Zie vroeger in deze blog) hadden in 1963 hun vijfde millionseller met UPON THE ROOF.
Het was een fantastische plaat en overal was het nummer te horen. Na "Save the last dance for me" was dit dus opnieuw een heel grote hit.
Ze brachten het tot nr 5 in de States.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20, maar de plaat werd wel veel gedraaid en ook in cinema Majestic in Ruiselede. De twee gekende operatoren van de cinema waren Urbain Van Lerberghe en Etienne Biebuyck, de latere burgemeester van Ruiselede.
In Cinema Majectic werd altijd zeer goede muziek gespeeld en dat was voor een groot deel te danken aan Urbain Vanlerberghe, een groot muziekliefhebber uit Ruiselede. Hij is spijtig genoeg verleden jaar overleden.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN UPON THE ROOF VAN DE LEGENDARISCHE THE DRIFTERS.
THE RONETTES waren 3 meisjes uit New York die begonnen waren in 1956 met zingen en optreden.
Ze toerden jaren in de USA en hadden tamelijk veel succes. Ze traden veel op in TWIST zalen, die in 1962 en 63 overal in de USA te vinden waren.
PHIL SPECTOR, de fameuze producer bekend om zijn "Wall of sound", schreef voor hen de song BE MY BABY, ze namen het op met hem als producer en het werd een millonseller en ook een wereldhit.
Ze haalden nr 1 in States en nr 4 in de UK.
In vlaanderen bleven we deze keer niet achter en ze stonden in november 63 opnr 4 en bleven 3 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN LANGE (LIVE ? )VERSIE VAN BE MY BABY DOOR THE RONETTES. DE KLANK IS NIET OPTIMAAL MAAR TOCH KUN JE HOREN DAT HET HIER GAAT OM IETS SPECIAALS. ALLESZINS EEN DOCUMENT.
1963. WILL TURA was dus definitief gelanceerd met "Eenzaam zonder jou" en een opvolger liet niet lang op zich wachten.
JE LIEGT werd terug een monsterhit. Het was een "slow rock" zoals er veel gemaakt werden in de USA met wat mineurakkoorden erin. Zeer goed om te dansen op 1 tegel en mooie muziek.
Hij had de muziek terug zelf geschreven en er was een "parlando" in het midden van het liedje, ook typisch Amerikaans.
Hij stond met "Je liegt" op nr 2 in Vlaanderen in juli 63 en bleef 4 maanden in de hitparade.
Hij scoorde ook nog in 63 met "Ik wacht jou" en met "Verlaten hart, gebroken hart".
Nadien zou hij praktisch onafgebroken in de Vlaamse Top 20 staan tot 1993, en ook nog later, nadat VTM begon met Tien om te zien.
Ieder orkest speelde "Je liegt" en op de radio en de jukeboxen was Will niet weg te slaan.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN JE LIEGT DOOR WILL TURA. NOSTALGIE TROEF.