BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
19-04-2015
1961 - WHERE THE BOYS ARE - CONNIE FRANCIS
1961. CONNIE FRANCIS kwam hier reeds uigebreid aan bod, vroeger in deze blog, en ze was in 1961 een superster geworden.
Ze had in dit jaar 2 millionsellers : WHERE THE BOYS ARE en TOGETHER, het waren haar tiende en elfde millionseller en er scheen maar geen einde te komen aan haar succes.
Where the boys are kwam uit de film met dezelfde titel waarin Connie de hoofrol speelde, en was geschreven door de bestseller songwriter Neil Sedaka (Oh Carol) en werd nummer 4 in de States en nr 5 in de UK.
De film" Where the boys are" kwam in Vlaanderen in de cinemazalen maar de de song zelf kwam, raar maar waar, niet in de Vlaamse top 20. Soms twijfel ik of mijn lijst van de Vlaamse top 20 wel juist is.
In iedere geval werd dit liedje zeer veel gespeeld op de radio en het zat prominent in de Wurlitzer juke boxen in Ruiselede.
In bijlage, onder de video, een live optreden in Berlijn voor de Amerikaanse soldaten, "Where the boys are".
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO MET FOTOS MET DE ORIGINELE MUZIEK VAN DE PLAAT WHERE THE BOYS ARE VAN CONNIE FRANCIS.
1961. We hadden reeds The Everly Brothers in de USA, The Blue Diamonds in Nederland (zie vroeger in deze blog) en nu opeens was er een duo in Engeland dat voor een millionseller zorgde THE ALLISONS.
Ze waren allebei van Londen afkomstig en, nadat ze een talentenjacht wonnen, werden ze in 61 gekozen voor het Eurovisiesongfestival met hun eigen compositie ARE YOU SURE.
Engeland behaalde met hen een tweede plaats in 61, en The Allisons stonden voor een periode van hevige maar korte roem.
Het zou inderdaad bij 1 millionseller blijven en hier in Vlaanderen hebben we nog weinig van hen gehoord nadien.
Ze stonden nr 1 in Engeland en bleven er 16 weken in de hitparade. In de Vlaamse top 20 stonden ze in april 1961 op de vierde plaats en ze bleven 4 maanden in de hitparade staan, een heel grote hit dus.
Onder de video, in bijlage, de live video van Are you sure door The Allisons in het Eurovisiessongfestival van 1961. Ze spelen geen gitaar.
HIERONDER DE AUDIO-VIDEO VAN ARE YOU SURE. DE KLANK VAN DE PLAAT IS ZEER GOED.
1961. ROY ORBISON kwam hier reeds verschillende keren aan bod in deze blog, maar in 1961 had hij maar liefst 3 millionsellers.
RUNNIND SCARED, CRYIN en I'M HURTING. Dit waren zijn derde, vierde en vijfde millionseller.
Ze kwamen tot nr 1, 2 en nr 27 in de Amerikaanse hitparade en ook in de UK scoorden ze hoog.
Roy was een topvedette geworden na zijn eerder magere Sun records periode.
In Vlaanderen bleef het in 61 stil rond Roy en hij kwam niet in de hitparade, alhoewel hij veel op de radio te horen was en in de jukeboxen goed aanwezig was en veel gedraaid werd.
Roy zou pas vanaf 1963 een vaste waarde worden in de Vlaamse top 20 en er jaren in blijven.
HIERONDER EEN ZWART - WIT LIVE OPNAME VAN CRYIN' DOOR ROY ORBISON. OOK LIVE EEN PRACHTIGE STEM. NIET TE EVENAREN.
1961. JERRY LEE LEWIS was hier in Vlaanderen een illustere onbekende in 1961.
Enkel in het weekblad HUMO werd er nu en dan iets over hem bericht door GUY MORTIER die een fan van hem was. Guy had ook een programma op de radio, "Schudden voor gebruik", en Jerry kwam nu en eens aan de beurt met "Whole lotta shaking going on"of "Great balls of fire", zijn 2 grootste hits van 1958.
Jerry was compleet out in de States nadat hij uit Engeland was gezet toen bekend werd dat hij met zijn achternicht van 13-14 jaar was getrouwd.(zie vroeger in deze blog).
In de States werden zijn platen niet meer gedraaid en de puriteinse Amerikanen hadden gewonnen en hadden de Rock 'n roll een halt toegeroepen en Jerry was het slachtoffer dat ze offerden.
Dat Jerry het goed meende en zelfs 13 jaar bij zijn jonge bruid zou blijven en de echte reden van de trouwpartij, op religieuze gronden berustte, was blijkbaar geen punt, Jerry moest en zou bloeden.
Van 58 tot 61 was Jerry out en niets kon dit stoppen.
Hij was echter contractueel gedoemd om bij Sun records te blijven tot 1963 en kwam dus niet meer van de grond.
In 1961 maakte hij echter een cover van de hit van Ray Charles WHAT'D I SAY (zie vroeger in deze blog) en klom ermee tot de 23e plaats van de hitparade. De song was grandioos gecoverd en was rock'n roll tot en met, in afwijking van de hit van Ray Charles die meer naar jazz klonk.
Jerry had onmiddellijk succes in de States maar ook in Canada en Engeland.
Hij verkocht er 750.000 exemplaren van, geen millionseller maar toch niet zover ervan.
In Vlaanderen kwam hij niet in de hitparade en ik kende dit nummer van hem niet tot in 1971, het jaar waarin ik fan geworden ben geworden.
Onder de video, in bijlage, een live video door Jerry van What'd I say. Fantastisch.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN WHAT'D I SAY VAN JERRY LEE LEWIS. LUISTER NAAR DE PIANO, DIT IS GEWOON MEESTERLIJK.
1961. Hier in Vlaanderen was nog niet veel van de DOO WHOP muziek doorgekomen, alhoewel dit ook een voorloper was van de blanke Rock 'n roll. (zie Alan Freed vroeger in deze blog).
In 61 stond almeteens een nummer in de hitparade, BLUE MOON, van THE MARCELS. Dit nummer was geschreven door de gekende Amerikaanse componist Richard Rogers en dateerde uit 1934.
Deze 5 jongemannen uit Pittsburgh, tussen 18 en 20 jaar, waren reeds een ganse tijd aan het proberen om door te breken en nu hadden ze hun eerste millionseller binnen. Het nummer had echter niets meer van de originele compositie en was volledig veranderd.
Ze stonden nr 1 in de States en scoorden hoog in de UK.
De Doo Whop was raar en de basstemmen de hoge stemmen wisselden elkaar af. Echt Amerikaans.Het was echter ook mooi en het had succes.
In Vlaanderen klommen ze tot nr 4 in de Vlaamse top 20 en bleven 4 maanden in de hitparade hangen.
Dit nummer werd zeer veel gespeeld op de radio en was present in alle juke boxen.
Wanneer men een pint ophad werd er veel meegezongen, hoog en laag.
Onder de video, in bijlage, een audio-video van Blue Moon met de versie van de uitgebrachte plaat.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN BLUE MOON DOOR THE MARCELS, VEEL LATER NATUURLIJK DAN 1961
1961. RICKY NELSON kwam in deze blog al enkele keren aan bod.
In 61 had hij zijn negende millonseller met " Hello Mary Lou" maar daarvoor hij was nog nooit in de Vlaamse hitparade geraakt.
Dit jaar schoot Vlaanderen blijkbaar wakker en HELLO MARY LOU stond op nummer 1 in de Vlaamse top 20 in juni 1961 en bleef zes maanden in de hitparade staan. Deze song zat op alle jukeboxen in Ruiselede en ik kon nooit nalaten deze plaat, en de achterkant, te draaien, dit was nu eens rock 'n roll maar zeer melodieus en tikje country. Het was ook de tijd van "Speedy Gonzales" van Pat Boone.
De song " Hello Mary Lou" schopte het tot nr 1 in de USA en tot nr 2 in de UK.
Op de radio en op de jukeboxen in Vlaanderen werd deze plaat grijsgedraaid en alle orkestjes hadden het op hun programma.
De B kant van de plaat was TRAVELIN MAN, en ik vond dit ook een prachtig nummer.
Beide songs bevatten een prachtige gitaarsolo gespeeld door Ricky's leadgitarist JAMES BURTON (zie foto )en deze solos moest ik ook kunnen spelen, kost wat kost.
Het koste mij echter zeer veel moeite om iets uit mijn gitaar te krijgen dat leek op de solos van de plaat. Gitaartabs bestonden toen nog niet.
Vandaag spelen The Shadoogies beide nummers. Mijn solo's zijn wat ze zijn, niemand kan James Burton evenaren denk ik.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN HELLO MARY LOU VAN RICKY NELSON, MET DE GITAARSOLO VAN JAMES BURTON.
1961. In dit jaar was er nog geen sprake van The Beatles, zeker niet in Vlaanderen. TONY SHERIDAN was een Engelse zanger die geboren was in 1941 in Norwich en leerde The Beatles kennen in 1961 toen ze in oa de Starclub in Hamburg, Duitsland, optraden. The Beatles bestonden op dat moment uit Stuart Sutcliffe, John Lennon, Paul Mc Cartney, Pete Best (drummer) en George Harrison.
Met Tony als zanger namen ze MY BONNIE op, een traditional uit 1881 in een eigen rockversie, met een rauwe vocal (cfr Little - Richard zie vroeger in deze blog) en gierende gitaren.
Het nummer werd uitgebracht in Engeland en verkocht amper. In Duitsland verkocht het echter 100.000 ex. Het bleef verder wel een beetje verkopen maar werd dan in 64 uitgebracht in de USA op het moment dat The Beatles aan hun wereld triomftocht begonnen.
Het werd een millionseller en iedereen dacht dat de zanger een van toenmalige Beatles was natuurlijk.
In 64 -65 was ik soldaat in Spich, EERSTE CYCLISTEN, Duitsland en ik had een orkest "The Jumping Devils". Op de juke box in de kantine zat het nummer "My Bonnie" we speelden dat nummer met The Jumping Devils natuurlijk ook.
Onder de video, in bijlage, de achterkant van My Bonnie, When the saints go marchin' in, met Tony Sheridan. Het doet een beetje denken aan Jerry Lee Lewis ' Whole lotta shaking, met het parlando en het werken naar een klimax.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN MY BONNIE MET TONY SHERIDAN ALS ZANGER. THE BEATLES WORDEN HIER "THE BEAT BROTHERS" GENOEMD, ERVOOR WAREN ZE "THE QUARRY MEN", "THE SILVER BEATLES", ENZ.......
1961. We hadden reeds een aantal instrumentale hits gehad in de voorbije jaren (zie vroeger in dezeblog) en in 1961 kwam er nog een bij : WHEELS van de gitaargroep THE STRING ALONGS. Zij kwamen uit Warwick, USA en begonnen op te treden tijdens de middelbare schooljaren en op lokale dansfeesten. Ze speelden alles wat populair was in die tijd, hadden ook een zanger in de groep, maar ze hadden het meest succes met hun instrumentale gitaarnummers. De sologitarist was ene JIMMY TORRES ( zie foto).
In 1960 geraakten ze aan een auditie bij Norman Petty en ze vielen in de smaak. Jimmy Torres, sologitarist, en Richard Stephens, gitarist, schreven dan samen met Norman Petty het nummer "Wheels".
Het werd uitgebracht in de States en ook in Europa en ze hadden hun millionseller.
"Wheels" bracht het tot nr 3 in de States en nr 8 in de UK. In de Vlaamse top 20 stond Wheels op nr 1 in april 1961 en bleef liefst 7 maanden in de hitparade staan. Een monsterhit in Vlaanderen.
Ik was toen 17 jaar en reed nog iedere morgen met de fiets naar Aalter naar de trein en wist dus wat te neurien onderweg. Ik deed ook veel, nogal teleurstellende, pogingen om Wheels ook op mijn gitaar te spelen. Het lukte een beetje maar het kon veel beter. Gitaartabs bestonden nog niet in die tijd dus het was proberen en nog eens proberen op het gehoor.
HIERONDER THE STRINGALONGS MET WHEELS, EEN AUDIO -VIDEO MET FOTOS.
1961. We komen niet veel vrouwen tegen in deze blog, maar vandaag hebben we het over een zeer jonge, maar zeer goede zangeres.
HELEN SHAPIRO werd geboren in 1946 in Londen en was dus in 61 slechts 15 jaar. Men dacht onmiddellijk aan de zeer jonge Brenda Lee (zie vroeger in deze blog) als men haar hoorde en ze zong ook niet met een Londens accent, het was meer Amerikaans getint. Ze begon slechts zangles te nemen in 1961 en werd praktisch onmiddellijk opgemerkt door een platenfirma die haar opnames liet maken. Uit deze opnames werd "Don't treat me like a child" uitgekozen en rond Londen uitgebracht. De respons was enorm.
Als definitieve eerste plaat, maar dan nationaal en internationaal uitgebracht, werd gekozen voor YOU DON'T KNOW, en het werd een millionseller in de UK alleen. Het werd eveneens een daverend succes in Europa.
Haar volgende plaat werd nog een groter succes : WALKIN' BACK TO HAPPINESS, geproduced door orkestleider Norrie Paramor, de man achter Cliff Richard and The Shadows.
Ik weet nog goed dat we op KAJ vergaderingen in Ruiselede altijd muziek speelden op een platendraaier meegebracht door een van de leden en de meebrachte 45 toeren platen oplegden ook meegebracht door sommige leden. "Walkin' back to happiness" was lange tijd een van onze favorieten en werd grijs gedraaid.
Helen stond 4 weken nr 1 in de UK en in de Vlaamse top 20 kwam "You don't know" tot nr 7 en bleef liefst 6 maanden in de hitparade."Walking back" geraakte in Vlaanderen tot nr 2 in november 61 en bleef in de hitparade vooor 4 maanden.
Onder de video, in bijlage, een youtube audio-video met fotomontage van Walkin' back to happiness. Dit is de uitgebrachte plaat met de typische violen van NorrieParamor.
HIERONDER HELEN SHAPIRO MET WALKIN' BACK TO HAPPINESS WAARSCHIJNLIJK OOK MET DE FANTASTISCHE VIOLEN VAN NORRIE PARAMOR DIE MEN OOK HOORT OP VEEL HITS VAN THE SHADOWS. HET LIJKT LIVE GEZONGEN EN GESPEELD, HET IS ALLESZINS ANDERS DAN DE PLAAT.
1961. De rock 'n roll was niet dood en er waren nog zangers die zweerden bij de originele rock van de jaren 50. Ze moesten wel een beetje van klank veranderen om modern te blijven klinken.
Een van deze zangers was DEL SHANNON. Hij was geboren in Michigan in december 1939 en met 14 jaar begon hij gitaar te spelen en erbij te zingen. In 1957 moest hij als soldaat naar Duitsland en kreeg er dienst bij een Amerikaans radiostation. Na zijn afzwaai geraakte hij aan een platencontract en hij schreef het nummer RUNAWAY en het werd een millionseller. Hij kwam hoog in de Amerikaanse en ook in de Engelse hitparade.
Hij was zeer herkenbaar door zijn hoge stem, die een beetje deed denken aan Roy Orbison, maar hij zong veel meer rock en praktisch geen trage nummers. Zijn optredens waren ook zeer dynamisch.
Del Shannon was ook zeer bekend hier in Vlaanderen. Hij stond op nr 5 in de Vlaamse top 20 en hij zou 3 maand in de hitparade blijven.
Er waren wel weinig orkesten die zich waagden aan deze song. Zangers die zulk een stembereik hadden waren er niet veel.
HIERONDER DEL SHANNON MET RUNAWAY, PLAYBACK IN EEN TV PROGRAMMA. DIT NUMMER IS ZO HERKENBAAR. OOK HET PIPEORGELTJE VAN JOHNNY AND THE HURRICANES IS TE HOREN. WE VOELEN ONS WEER ZEER JONG.
1961. PAUL ANKA kwam reeds enkele keren aan bod, vroeger, in deze blog want hij had reeds in 1957 een eerste grote hit in Vlaanderen : Diana.
In 1960 had hij zijn vijfde millionseller met "My home town", maar in 61 kwam er in Vlaanderen geen superhit van hem maar hij bleef, zonder onderbreking, constant in de hitparade staan.
8.60 4e PLAATS 3MAAND HELLO YOUNG LOVERS.
10.60 10 2 SUMMERS'S GONE.
2.61 15 3 THE STORY OF MY LOVE.
5.61 5 3 TONIGHT MY LOVE TONIGHT.
5.61 2 5 DANCE ON LITTLE GIRL.
9.61 4 4 CINDERELLA.
Een ongelooflijke lijst en het was niet verwonderlijk dat Paul Anka gans de dag op de radio te horen was. Hij stak met een groot aantal platen in iedere juke box en de autoscooters speelden zijn platen bijna zonder onderbreking. Dit was zeker het geval op de kermis in Aalter, de eigenaar van die autoscooter moet een grote fan geweest zijn van Paul Anka.
We mogen ook niet vergeten dat Paul Anka bijna al zijn songs zelf schreef en hij ook nog de componist was van songs die veel anderen zongen.
HIERONDER PAUL ANKA MET DANCE ON LITTLE GIRL, EEN AUDIO-VIDEO MET EEN FOTOMONTAGE,
1961. CHUBBY CHECKER was populairder dan ooit in de USA in 1961 maar brak nu ook door in Europa.
Hij had in 1961 niet minder dan 3 miilonsellers :
PONY TIME, LET'S TWIST AGAIN en THE FLY.
In 1960 was hij niet in de Vlaamse top 20 geraakt maar nu was dit wel het geval :
"Let's twist again" : nr 1 in november 61 en 7 maanden in de hitparade.
"The fly" : nr 5 in december 61 en 4 maanden in de hitparade.
Alsof wij het goed wilden maken kwam "The Twist", het eerste succes van Chubby, in februari 62 op nr 14 te staan en bleef 1 maand in de hitparade.
De hel was dus losgebroken, en de zeemzoete liedjes die aan de orde waren geweest werden almeteens verdrongen door ritmische twistnummers.
Ook in Ruiselede waren er twistwedstrijden in een tent aan de tramstatie. Er werden geen platen gespeeld maar de orkestjes trachten zo goed mogelijk de twistplaten na te spelen.
Er kwam hier enorm veel volk op af en iedereen danste zich in het zweet tot ze er bijna bij neervielen.
Wat een enorme tijd en wat voor een rage was die twist toch.
HIERONDER CHUBBY CHECKER MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN LET'S TWIST AGAIN.
1961. JOE BARRY was een zogenaamde POP BALLAD VOCALIST, wat men daar ook mee mocht bedoelen. Hij was geboren in Louisiana USA en tijdens en na zijn middelbaar zong hij, zoals zovelen in het zuiden van de states, in gospel groepen. Hij kwam op de TV en in Record Hop en hij speelde eveneens gitaar, drums en piano en waagde zich ook aan het schrijven van muziekarrangementen.
I'm A FOOL TO CARE was geschreven door de country zanger Ted Daffan in 1948.
Het werd een slaand succes alhoewel de plaat niet te hoog scoorde (slechts tot nr 24 maar 12 weken bij de bestsellers). De song bleef echter, na het beginsucces, verder goed verkopen, ook in Engeland. Slechts in 1968 werd het miljoen gehaald.
Joe Barry geraakte slechts een enkele week in de Vlaamse top 20 en dat was in augustus 61. De song werd veel gevraagd en veel gespeeld, ook door de orkestjes en er was ook de versie van Fats Domino die beter gekend was hier in Vlaanderen.
Onder de video, in bijlage, de versie van "I'm a fool to care" van Fats Domino. Het lijkt als 2 druppels water op de millionseller van Joe Barry. Wie heeft wie beinvloed ? Een goede vraag.
HIERONDER I'M A FOOL TO CARE VAN JOE BARRY. FATS DOMINO IS VLAKBIJ.
1961. De Duitse nummers waren ook in 61 nog populair en de Amerikaanse Duitser RALPH BENDIX scoorde een millionseller met een Amerikaans nummer BABY SITTING BOOGIE. Dit was de Duitse versie en er werden er meer dan een miljoen van verkocht. Hij had ervoor ook een versie van "Kriminal Tango" uitgebracht waarvan er 750.000 werden verkocht. (Hij kwam er ook mee in Vlaamse hitparade.) In Vlaanderen was het de Amerikaanse versie gezongen door ene BUZZ CLIFFORD die hier een groot succes was. Het werd zeer veel gespeeld op de radio en zat ook op alle juke boxen.
Mijn schoonvader, Julien Pardo (zie foto in bijlage onderaan), die een kabaretgroep oprichtte in 63, 64 playbackte dit nummer in 64 en had er in Ruiselede en omstreken een enorm succes mee. De baby, een van de leden van de groep, zat in een voiture met een enorm pofspeen en mosterd op zijn pamper, wilde er voordurend uitkomen en werd weer in de voiture geduwd door de 3 andere leden van de groep. Een hilarische toestand, maar succes gegarandeerd. Erna zouden ze meer dan 100 optredens doen in Oost-en West Vlaanderen en dit nummer was een van de favorieten.
De versie van Ralph Bendix was natuurlijk voortdurend te horen op Radio Luxemburg maar Buzz Clifford stond in april 61 op nr 2 in de Vlaamse top 20 en zou maar liefst 4 maanden in de hitparade blijven.
Onder de video, in bijlage, een foto van de Ruiseleedse cabaretgroep "THE BEATLES", met leider Julien Pardo (tweede van links) en leden Andre Braeckevelt, Andre Coene en Willy Hoste. Het waren allemaal vrijwillige brandweermannen van het korps van Ruiselede en ze brachten hun nummer "Baby sitting boogie" in premiere op het Sint Barbarafeest in december 64, in zaal De Zwaan, Aalterstraat, Ruiselede. (Ikzelf was toen soldaat in Spich, Duitsland, en ik heb deze premiere niet ter plaatse meegemaakt).
Daaronder, ook in bijlage, de audio-video van "Baby sitting boogie" van Ralph Bendix in het Duits.
HIERONDER DE VERSIE DIE POPULAIR WAS IN VLAANDEREN, BUZZ CLIFFORD MET BABY SITTING BOOGIE IN HET ENGELS.
1961. We laten voorlopig 1960 achter ons en kijken naar de beste en langstgenoteerde platen in de Vlaamse hitparade van 1961.
Hoogste stand Maanden in hitparade
1. WHEELS - THE STRING ALONGS - NR 1 - 7 M 2. OCH WAS IK MAAR - JOHNNY HOES - NR 1 - 6 M 3. ROMEO - PETULA CLARK - NR 1 - 5M 4.SURRENDER - ELVIS PRESLEY - NR 3 - 5M 5. HELLO MARY LOU - RICKY NELSON - NR 1 - 6M 6. WOODEN HEART - ELVIS PRESLEY - NR 1 - 4M 7. DANCE ON LITTLE GIRL - PAUL ANKA - NR2 - 5M LA PALOMA - FREDDY QUINN - NR 2 - 5M (zie video) 8. SAVE THELAST DANCE FOR ME - THE DRIFTERS - NR 2 - 5M 9. BABY SITTIN' BOOGIE - BUZZ CLIFFORD NR 3 - 4M 10. DER ROTE TANGO - REGENPFEIFER NR 4 - 6M
In deze hitparade hadden we 7 rock (achtige) songs, een tango, een bolero en een mars.
De Vlaamse rockgroepen , die ondertussen als paddestoelen uit de grond waren geschoten, waren niet veel te bespeuren in de top 50 van het jaar 61.
We hadden : The Cousins met "Kili Watch" op nr 13. tot nr 3 en 6 maanden in de hitparade. The Cousins met "Dang Dang" op nr 40. tot nr 9 en 3 maanden in de hitparade.
Verder : kwamen een tijdje voor in de Maandelijkse Top 20 : "Protest rock" van The Seabirds : tot nr 16 en 3 maand in de hitparade. "Cecilia rock" van the Jokers : tot nr 14 en 2 maand in de hitparade. "Bouddha" van The Cousins : tot nr 10 en 3 maand in de hitparade.
Het is wel de bedoeling in dit jaar 61 uitgebreid aandacht te besteden aan de Vlaamse rockgroepen, we hadden reeds Burt Blanca and the King Creoles enkele dagen geleden, maar ook The Cousins, The Seabirds, The Jokers, Ricky Morvan and The Fens, enz.. komen aan de beurt.
Freddy Quinn, de Duitse supervedette, bleef scoren en met "La Paloma"een nummer geschreven in 1877, en had hij zijn vijfde millionseller te pakken. In Vlaanderen bracht Freddy het tot nr 2 in de vlaamse top 20 en bleef er liefst 8 maanden hangen. Dit nummer werd blauw gespeeld op de radio en zat overal in de juke boxen. Ieder orkestje moest dit natuurlijk ook op zijn repertoire hebben, want een slow of een tango zoals men alles noemde dat niet rap was, werd veel gevraagd.
HIERONDER FREDDY QUINN MET LA PALOMA, EEN FILMVERSIE - PLAYBACK NATUURLIJK. DIT WAS DE ABSOLUTE TOP VAN 61.
1961 - JOEY DEE AND THE STARLITERS - PEPPERMINT TWIST
1961. Tegen het einde van 1961 was de twistrage in Vlaanderen en Belgie, ook in Frankrijk, volledig doorgebroken.
Chubby Checker (zie vroeger in deze blog) had in De USA de aanzet gegeven maar het was hier in Vlaanderen in de eerste plaats JOEY DEE AND THE STARLITERS die met PEPPERMINT TWIST op alle jukeboxen geraakten en op de radio grijs werden gedraaid.
In 1962 zou dan Chubby Checker volgen met "Let's twist again". Tegen dan was de rage reeds gedeeltelijk uitgewaaid in de States en kwam hier dan op volle snelheid in Europa en zeer in het bijzonder in Frankrijk.
JOEY was geboren in New Jersey in 1940 en startte zijn groep in 1958 en ze speelden in THE PEPPERMINT LOUNGE in New York en deze club zou het mekka worden van de twist.Vanaf 61 overspoelden ze de States en kwamen ook op tournee in Europa.
De leden waren allemaal veelzijdige muzikanten en het nummer "Peppermint twist" werd geschreven door JOEY DEE zelf . Ze geraakten bij Roulette Records en "Peppermint twist" werd hun eerste millionseller.
Ze verschenen, de twist dansend en zingend , in de film LET'S TWIST.
Ze maakten ook een complete LP met twistplaten die ongelooflijk goed verkocht. Ze stonden 3 weken nr 1 in de Amerikaanse hitparade en dat betekent KASSA.
In Vlaanderen moesten ze wachten tot januari 1962 om op nr 8 te verschijnen en 4 maanden dan in Vlaamse top 20 te blijven.
In Cinema MAJESTIC in Ruiselede draaide Remi Soetaert, de vader van zangeres Annneke Soetaert, de film Let's twist en ik was present. Je kreeg de indruk dat er gewoon gefilmd was in The Peppermint Lounge gedurende het optreden van Joey Dee and The Starliters. Het verhaaltje was, zoals we gewend waren, alleen maar een middel om een groot aantal twist-liedjes te zingen, te dansen en te spelen.
Het werkte, en iedereen, in gans Europa danste inderdaad de twist tot ze er soms bij neervielen.
HIERONDER JOEY DEE AND THE STARLITERS MET PEPPERMINT TWIST. DIT WAS NOG EENS EEN DANSRAGE MET MANIEREN. HET IS WEL PLAYBACK, DUS DE MUZIEK VAN DE UITGEBRACHTE PLAAT.