BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
05-10-2016
1958 - ELVIS PRESLEY - KING CREOLE VIDEO
1958. Tussen al deze nieuwe mensen in de hitparades zouden we de Rock 'n roll originator ELVIS PRESLEY bijna vergeten. Elvis was de man, de lieveling van de meisjes maar ook van de mannelijke rockers. Hij maakte de ene plaat en de ene film na de andere en praktisch alles werd goud. In 1958 had hij maar liefst 7 millionsellers : 6 SINGLES EN 1 LP. DON'T - GOUDEN SINGLE NR 17 I BEG OF YOU - GOUD NR 18 WEAR MY RING AROUND YOUR NECK - GOUD NR 19 LP ELVIS GOLDEN RECORDS - GOUDEN LP NR 2 KING CREOLE - GOUD NR 20 - DE TITELSONG VAN DE GELIJKNAMIGE FILM. HARD HEADED WOMAN - GOUD NR 21 I GOT STUNG - GOUD NR 22
Iedere song was harde onvervalste rock 'n roll met snijdende gitaren, een hobbelende bas, prachtige drums en de 4 stemmige backing vocals van THE JORDANAIRES. De stem van Elvis was uniek, niet te copieren en zijn looks werden als maar beter.
Ik stond op de kermis in Ruiselede lang te luisteren naar deze platen die gespeeld werden op de autoscooter. De zware klankkasten lieten een geluid horen dat fantastisch was en dat je ergens anders nooit te beluisteren kreeg. Er was ook een kraam met grijpers en met een Wurlitzer Juke box (zie foto) waar je 5 frank in kon steken en 3 singles kon laten draaien. Ook deze klank was tussen al het kermisgewoel fantastisch en ik kon er maar niet genoeg van krijgen. Ik had niet veel kermisgeld maar een groot deel ging op in de geldgleuf van de juke box.
Wat ik miste op de radio was de mooie bas, die was te horen op de autoscooter en in de Juke box maar veel minder op onze radio thuis die dateerde van kort na de oorlog. Ik was er heilig van overtuigd dat ik op een bepaalde dag deze klank zou kunnen voortbrengen, maar het zou nog lang duren voor dit lukte. Ondertussen verlangde ik naar het tijdstip van de kermis in Ruiselede en de omliggende gemeenten.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET KING CREOLE - DE FILMVERSIE - PLAYBACK MAAR TOCH ECHT MOOI - ZIJN BESTE FILM VOLGENS MIJ.
1958 - COUNTRY ROCK - CONWAY TWITTY - IT'S ONLY MAKE BELIEVE
1958. Harold Jenkins was zijn echte naam, CONWAY TWITTY was zijn pseudoniem. Op tienjarige leeftijd zong hij reeds op de radio en begon ook reeds vroeg songs te schrijven. Wanneer hij 12 jaar was had hij zijn eerste band.
Na zijn legerdienst vormde hij opnieuw een band en schreef IT'S ONLY MAKE BELIEVE dat hij zong met een krachtige zeer hoge stem en naar een klimax toewerkend op het einde van de song. Roy Orbison heeft zeker hier wat van opgestoken, als het niet net andersom was. Conway werd gezien als een rock zanger in 1958 maar is hij later overgeschakeld naar de country en daarin enorm succesvol geworden.
De song werd zijn eerste millionseller en er zouden er nog volgen. Conway kwam niet in de Vlaamse top 20 in 58, hij verscheen erin met MONA LISA in oktober 59 en dat voor 6 maand.
HIERONDER CONWAY TWITTY MET IT'S ONLY MAKE BELIEVE IN 1958 - HET LIJKTLIVE.
1958. Dit jaar was een schitterend jaar voor de Rock 'n rollers maar ook voor de oudere soort muziek.
We hadden het hier al over een deel millionsellers maar volgende min of meer gekende platen verkochten ook meer dan een miljoen exemplaren : SOUTH PACIFIC - FILM SOUNDTRACK YOU ARE MY DESTINY - PAUL ANKA DER LACHENDE VAGABOND - FRED BERTELMAN - BIJ ONS GECOVERD DOOR BOBBEJAAN SCHOEPEN. A WONDERFUL TIME UP THERE - PAT BOONE TRY ME (I NEED YOU) - JAMES BROWN LOLLIPOP - THE CHORDETTS YAKETY YAK - THE COASTERS SIXTEEN CANDLES - THE CRESTS WHOLE LOTTA LOVIN - FATS DOMINO (zie foto). BIRD DOG - ALL I HAVE TO DO IS DREAM - CLAUDETTE - PROBLEMS - THE EVERLY BROTHERS.
De lijst is nog veel uitgebreider. We gaan nog een tijdje door met 1958 omdat dit werkelijk een jaar was waarin veel gebeurde en dit jaar vormde werkelijk een ommekeer in de moderne muziek. In the sixties was alles dan ook terug te brengen naar dit jaar.
HIERONDER BIRD DOG EN TILL I KISSED YOU VAN THE EVERLY BROTHERS. LIVE GESPEELD EN GEZONGEN DENK IK (In 1961). HET IS IN ALLE GEVAL PRACHTIG.
1958. De countrymuziek kwam maar bij mondjesmaat door in Ruiselede in het Knokstraatje. Een van de nummers dat wel te horen was, was OH LONESOME ME. Dit werd gezongen door ene DON GIBSON, country zanger en gitarist.
Hij was blijkbaar ook een zeer goede componist ook want in 1958 had niet een maar 2 millionsellers, het reeds genoemde "Oh lonesome me" maar ook I CAN'T STOP LOVING YOU. Dit laatste nummer zou later een echte wereldkraker worden in de uitvoering van de grote RAY CHARLES. Don was geboren in 1926 en dus geen mooie teenager meer in 1958 maar dat was geen probleem, hij had veel succes. Reeds op 14 jarige leeftijd werd hij professioneel zanger in de country field.
Hij geraakte echter niet in de Vlaamse top 20 in 1958. Het was dus, zoals dikwijls, Radio Luxemburg die aandacht aan hem schonk. Laat op de avond natuurlijk en weeral een beetje gezaag van moeder Irene.
HIERONDER DON GIBSON , LIVE IN 1978, MET "OH LONESOME ME". EEN SWINGENDE UITVOERING MET MOOIE GITAREN.
1958. Niettegenstaande de opkomst en de vestiging van de nieuwe rock 'n roll was de folkmuziek niet dood, zeker niet in de USA en nu en dan kwam deze muziek ook door in Europa. In 1958 was ik dus 14 jaar en ik luisterde zeer veel naar de radio want dat was voor mij de enige bron van muziek thuis.
Radio Luxemburg bracht dus al deze mooie muziek, dikwijls zeer laat, voor mijn moeder was dat zelfs in het midden van de nacht, en dikwijls hadden we hierover woorden, om niet te zeggen een beetje ruzie.
En al met eens was daar de song TOM DOOLEY van een kleine groep THE KINGSTON TRIO. dit was voor mij een echte revelatie. De driestemmige zang, 2 gitaren een banjo. Het klonk perfect ik vergat terug, even, dat ik een rock 'n roll man aan het worden was.
TOM DOOLEY werd dus een millionseller, 4 miljoen verkocht in de eerste uitgaveperiode. Ze werden enorm veel gespeeld en overal gevraagd om op te treden, ook in Europa. Ze brachten ook een LP uit THE KINGSTON TRIO genoemd met allemaal folk songs en traditionals, niet gekend in Europa, maar toch zeer mooi. Deze LP werd eveneens een millionseller, dit deed denken aan Harry Bellafonte een jaar of twee eerder.
Tom Dooley kwam in de Vlaamse hitparade in januari 1959 op nummer 1 en bleef in de top 20, onvoorstelbaar, 7 maanden staan. Van een succes gesproken voor zulk een simpel, maar enorm mooi liedje.
HIERONDER THE KINGSTON TRIO MET TOM DOOLEY, LIVE, IN 1981. ZE ZINGEN DUS NOG STEEDS EN DIT IS ZEER GOED.
1958 - VLAAMSE TOP 10 DECEMBER 1958 - COME CLOSER TO ME - NAT KING COLE
1958. We kijken eens naar de Vlaamse top 10 van december 1958. Het was kommer en kwel, achteraf gezien, maar ik was als 14 jarige niet zo ongelukkig met deze hitparade. Ik had natuurlijk Radio Luxemburg om mijn honger naar rock 'n roll te stillen. 1. HULA HOOP SONG - GEORGIA GIBB. 2. COME PRIMA - MARINO MARINI 3. PATRICIA - FRANCIS BAY 4. SAIL ALONG SILVERY MOON - BILLY VAUGHN 5. COME CLOSER TO ME - NAT KING COLE (Video hieronder). 6. PARIS - FRANCIS BAY 7. KUS KUS POLKA - WILLY LUSTENHOUWER (zie foto) 8. VEEL BITTERE TRANEN - ENNY DENITA 9. WHEN - THE KALIN TWINS 10. KOM BINNEN DUIVINNE - BOBBEJAAN SCHOEPEN
Tijdens het jaar 1958 zagen we volgende rock(achtige) nummers in de de top Vlaamse top 20 : Great balls of fire - Jerry Lee lewis Diana en Crazy love - Paul Anka April love - Pat Boone Jailhouse rock- Elvis Presley Buona sera - Louis Prima Tequila - The Champs
Al bij al een magere lijst, de boost moest duidelijk nog komen , maar ook in 1958 en in de USA was de eerste storm reeds aan het luwen.
HIERONDER NAT KING COLE MET COME CLOSER TO ME IN HET SPAANS EN EEN DEEL IN HET ENGELS. DIT BLIJFT MOOI EN ZOU ZO WEER EEN TOPPER KUNNEN WORDEN. DIT WAS HET LIEVELINGSNUMMER VAN MARK BLITZ UIT MERELBEKE, EEN FAMILIELID VAN MIJ, ONDERTUSSEN SPIJTIG GENOEG OVERLEDEN.
1958. Bobby Darin was een van die schone jongens die het mooie weer begonnen uit te maken. Hij was mooi maar had ook talent, zowel als componist en als muzikant. Hij was geboren in 1936 en reeds vroeg speelde hij piano, drums, vibrafoon, gitaar, mondharmonica en bas.
Hij schreef in 1956 een nummer MY FIRST LOVE en hij geraakte hiermee aan een platenkontrakt bij DECCA. Decca kreeg hem dat jaar ook op TV en daarna schreef hij SPLISH SPLASH, een song over een jonge man die in een onbekende hotelkamer een bad neemt maar niet weet dat in hetzelfde lokaal een party zal gehouden worden en hij dus in zijn blootje moet verschijnen om zijn kleren te kunnen aandoen. Hij zou nog veel mooie songs schrijven en zich zelfs wagen aan songs die Frank Sinatra zong, een crooner.
Hij speelde algauw ook in films , trouwde met Sandra Dee, een tienerfilmster (zie foto) en kwam op voor de rechten van de zangers en acteurs in de USA.( Een beetje zoals wijlen Louis Neefs hier in Vlaanderen). Hij schreef en zong in 1958 nog een tweede millionseller namelijk QUEEN OF THE HOP. In 1958 vinden we hem niet terug in Vlaamse top 20. De eerste keer dat we hem hier zien is in 1959 met zijn fantastische hit DREAM LOVER.
HIERONDER BOBBY DARIN MET EEN PLAYBACK VERSIE VAN SPLISH SPLASH.
1958. The Everly Brothers kregen concurrentie en wel van The Kalin Twins. Het waren Amerikanen uit New York maar ze hadden hier een enorm succes eerst in Engeland maar dan ook op het vasteland. Hun hit WHEN verkocht bij een eerste uitgave 2 miljoen. Ze stonden dus aan de top in Engeland en geraakten tot nr 5 in de USA.
In Vlaanderen stonden ze op nr 4 in september 58 en bleven in de top 20 gedurende 6 maand. Ze zongen werkelijk zoals The Everly Brothers, hadden zeer veel succes en ze gingen op tournee samen met Cliff Richard. Ze waren een typische ONE HIT WONDER.
Na hun succes "When" geraakten ze nooit meer aan de top en waren uiteindelijk genoodzaakt hun vroegere job terug op te nemen. In jaren 70 en 80 was er nu en dan weer een comeback, meestal gepatroneerd door Cliff Richard (terug) maar ze kwamen niet meer terug waar ze ooit gestaan hadden.
De song is typisch voor deze periode, een zware upright bass, mooie begeleidingsgitaren, perfecte harmonies, saxofoon, achtergrond zangers, ritme.
HIERONDER EEN AUDIO WEERGAVE VAN WHEN DOOR THE KALIN TWINS. DE MUZIEK IS EN BLIJFT MOOI. MOOIE SAX.
1958. Tot nu toe hadden we het nog niet veel over vrouwen in de Rock 'n Roll. De rock was in de beginfaze meer een (jonge) mannenzaak.
Een uitzondering hierop was CONNIE FRANCIS. Zij was reeds van zeer jong actief in de muziekwereld. Ze was geboren in het gezegende jaar 38 zoals veel rockers, en reeds jong was zij professioneel bezig op muzikaal gebied. In 1957 had ze reeds en millionseller met MAJESTY OF LOVE dat ze samen zong met ene MARVIN RAINWATER, een hier onbekende naam.
In 1958 had ze dan haar tweede millionseller, alleen gezongen, met WHO'S SORRY NOW, een liedje uit 1923 maar gezongen met haar prachige stem en begeleid door een groep met rock 'n roll piano en rock gitaar. Het was een voorloper wat nadien de trend zou worden voor de teeny boppers. Het liedje had een country ritme met een simpele rockbegeleiding en stond voorbeeld voor haar latere rocksongs (bv Lipstick on your collar).
Ik was toen 14 jaar en op Radio Luxemburg kon je haar dus horen, maar het was een zeer mooi meisje en dat hielp haar om zeer veel succes te hebben bij het jonge volk. In de Vlaamse top 20 was ze niet te bespeuren in 1958. Ze kwam er wel in, in 1960, met het nummer VALENTINO maar dat was al lang geen Rock 'n roll meer, maar een regelrechte smartlap van het zuiverste gehalte. De stroop werd over de rock uitgegoten. Over Connie zullen we het hier later nog wel hebben. Haar persoonlijk leven is niet altijd kleurloos verlopen. Vandaag zingt ze nog altijd als ik me niet vergis.
HIERONDER CONNIE FRANCIS MET EEN AUDIO - VIDEO VAN WHO'S SORRY NOW. LUISTER NAAR DE BEGELEIDING, DIT WAS SPECIAAL IN 1958.
1958. Domenico Modugno vertegenwoordigde Italie op het Eurovisiesongtestival met het liedje NEL BLU DI PINTO DI BLU (VOLARE). Als 14 jarige vond ik dit mooi, zeer goed gezongen en met een orkest erachter waar men U kon tegen zeggen. Het werd ook zeer veel gespeeld op de radio en ik vergat bij dit liedje mijn voorkeur voor de nieuwe Rock 'n Roll.
Deze song werd zeer rap ook gecoverd door veel andere artiesten en in alle talen : Marino Marini (zie foto), Dalida, in het Engels Dean Martin en nog een massa andere. Domenico verkocht in 1958 acht miljoen platen en dit nadat de song uitgebracht werd in de USA. Van een succes gesproken voor een Italiaans nummer.
"Nel blu di pinto di blu" (Volare) stond in juni 1958 op de 5e plaats in de Vlaamse top 20 en zou er 7 maand in blijven. Hier in vlaanderen was het dus de versie van Marino Marini die het blijkbaar deed. Volgens Youtube zong Domenico Modugno het liedje op het songfestival, ik weet niet of er hier soms geen verwarring is. Indien iemand het weet, laat maar van U horen.
HIERONDER VOLARE IN 1958 OP HET EUROVISIESONGFESTIVAL (Domenico Modugno). GOEDE KLANK EN DUIDELIJK LIVE.
1958. Een aantal jonge Amerikaanse studiomuzikanten hadden in 1958 een millionseller met TEQUILA. Ze noemden hun gelegenheidsgroep THE CHAMPS.
Tequila was een instrumental met een aanstekelijk ritme en een grote rol voor de drums, saxofoon en gitaar. Zijn vormden een mooie groep en hadden ook een act met danspasjes die we nadien ook bij The Shadows hebben gezien maar afkomstig waren van de zwarte groepen. Ze volgden een beetje "Raunchy" op (sun records 1957) en met de saxofoon als leadinstrument waren ze precies de voorlopers van Johnny and the Hurricanes. (Zie foto) Ze waren achteraf gezien een stuk verantwoordelijk voor de introductie van de instrumentale hits in de Rock 'n Roll, die tot dan praktisch uitsluitend vocaal was geweest, weliswaar met mooie gitaar- of pianosolos in de songs.
The Champs zouden hun succesreeks verder zetten 1959 en 1960. Daaropvolgend ontwaakte Europa en kregen we de regelrechte invasie van de instrumentale groepen met op kop, natuurlijk, The shadows.
In de Vlaamse top 20 vinden we in 1958 The Champs terug in april op nummer 3 en ze zouden 5 maand in de hitparade blijven. Van een succes gesproken voor een instrumentaal nummer.
HIERONDER EEN LATERE LIVE VERSIE VAN TEQUILA. DE OPVOLGER HIERVAN WAS TO MUCH TEQUILA EN MET DANSPASJES ZOALS THE SHADOWS.
"1958. We hadden het al over "The champs" met hun instrumentale hit "Tequila" en de voortrekkersrol die ze speelden voor de latere gitaargroepen in de USA maar nog meer in Europa.
Een enorm succesvolle gitarist was DUANE EDDY WITH THE REBELS. Duane was geboren in 1938 in de staat New York en hij begon gitaar te spelen op 5 jarige leeftijd, waarna zijn familie naar Phoenix Arizona verhuisde. Met 16 speelde hij in een dance band en per toeval kwam hij op een speciaal gitaargeluid dat men later TWANGY GUITAR zou noemen. Het was in feite niets meer dan een gitaarsologeluid van de dikste (dikwijls gebogen) snaren van de gitaar gespeeld met veel galm, reverb en tremelo. In zijn liedjes kwam hetzelfde tema verschillende keren terug maar telkens in een stijgende toonhoogte. De saxofoon speelde een antwoordduet met de sologitaar, de drums waren zeer ritmisch en zeer luid en de andere muzikanten brachten mondeling hoge klanken uit. Als pluspunt was Duane ook nog een mooie jongen en alhoewel hij niet zong werd hij ook een meisjesidool.
De sound van Duane was een nog nooit gehoorde combinatie en het had succes. In 1958 had Duane met REBEL ROUSER zijn eerste millionseller er zouden er nog veel volgen. Zijn absolute doorbraak kwam in 1960 toen hij de titelsong speelde in de film BECAUSE THEY'RE YOUNG. Deze song is nu nog altijd zeer bekend in Vlaanderen als openingsnummer van de radioserie DE PRE HISTORIE.
In 1958 stond Duane niet in de Vlaamse top 20. Hij kwam er voor de eerste keer in voor in 61 met het nummer PEPE. In 1980 stond hij er ook in en dit als gevolg van het het succes van DE PRE HISTORIE met "Because they're young".
HIERONDER DUANE EDDY WITH THE REBELS MET REBEL ROUSER. PLAYBACK MAAR NATUURLIJK ZEER MOOIE KLANK.
1958. We zagen reeds hoe Jerry Lee Lewis zijn turbulent liefdesleven uiteindelijk op de rails had gekregen. Hij woonde in bij zijn kozijn in Memphis die zijn bassist was en die nu onverwacht ook zijn schoonvader geworden was.
Hij had 4 millionsellers uit, hij stond op het punt Elvis Presley te onttronen als King of Rock 'n roll, en zijn manager had hem aangeraden een tournee door Engeland te maken omdat de Engelsen hem onvoorwaardelijk in hun hart droegen en hij daar zoveel platen verkocht dat het praktisch niet meer reeel was. Iedereen raadde Jerry echter af om kleur te bekennen en hij mocht zeker niet spreken over zijn 3 huwelijken en absoluut zwijgen over MYRA die amper 13,5 jaar was.
Jerry was zich echter van geen kwaad bewust en wilde niet weten van geheimdoenerij. Hij zei dat hij MYRA lief had, dat ze getrouwd waren en dat iedereen dat mocht en zelfs moest weten. Zijn gehele of halve bigamie was voor hem geen punt. Zijn tweede huwelijk was volgens hem niet geldig en dus was zijn derde huwelijk in orde met de Amerikaanse kerk en de wet, het tweede huwelijk had gewoon nooit bestaan. Zijn manager was formeel : er werd in Engeland niet gesproken over zijn jonge bruid en de tournee zou een groot succes worden. Zoals altijd, en nu nog altijd, deed Jerry gewoon zijn zin en iedereen kon de pot op. MYRA , + 13 jaar, vergezelde hem naar Engeland, samen met zijn schoonmoeder, zijn zuster, zijn bassist Ray Brown ( zijn kozijn en schoonvader) en de broer van Myra, Rusty Brown en natuurlijk zijn muzikanten en zijn manager.
In Engeland aangekomen werden ze natuurlijk overvallen door de pers en deze pers slaagde erin MYRA apart te ondervragen. Ze zei, spontaan, dat ze de vrouw was van Jerry en dat ze 15 jaar was (een klein leugentje van 1,5 jaar opgedragen door Jerry om de mensen niet te veel af te schrikken). De dag erna hadden de Engelse reporters reeds ontdekt dat MYRA maar 13,5 was en dat Jerry reeds voor de derde maal getrouwd was en dat hij waarschijnlijk bigamist was. Het Engels parlement kwam samen en Jerry werd uit het land gezet. Hij had amper 3 concerten gegeven van de massa die hij normaal zou gedaan hebben. Hij zat er niet zoveel mee in want hij was zeker dat in USA niemand zou vallen over het feit dat hij met Myra, 13,5 getrouwd was. In het zuiden van The States trouwde men, om godsdienstige redenen, jong tot zeer jong.
Bij aankomst in de States bleek echter dat de wind uit Engeland overgewaaid was, hij werd gemeden. Hij kwam niet meer aan bod op de radio, TV en film en zijn gage viel van 10.000 dollar per concert op 300 dollar per avond. Sun records bracht, contractueel, nu en dan nog een plaat uit maar dit zonder een enkele promotie. Zij verkochten niet slecht, maar millionsellers zaten er niet meer tussen. Dit zou duren tot een heel eind in de jaren 60, maar zijn come back zou dan ook fenomenaal worden met 20 nummer 1 hits in de country music en terug een groot aantal successen in de rock 'n roll, opnieuw. Later berichten we dan ook verder uitgebreid over het fenomeen "Jerry Lee Lewis", mijn grootste favoriet.
HIERONDER JERRY LEWIS LIVE MET ZIJN VIERDE MILLIONSELLER BREATHLESS.
1958. Dit was terug een superjaar voor Jerry Lee Lewis want hij scoorde terug 2 millionsellers na zijn twee in 1957. Het waren BREATHLESS en HIGH SCHOOL CONFIDENTIAL. Het was echter ook het jaar van zijn ondergang en dit voor vele, vele jaren.
Hij was dus geboren in 1935 en, zoals het de gewoonte was in het Zuiden van de States, reeds rond zijn zestiende getrouwd. Op die manier waren ze in orde met de wetten van hun geloof en konden ze zondeloos de liefde bedrijven.
Dit huwelijk stelde echter niets voor en enkele tijd later trouwde Jerry opnieuw met de dochter van een dominee (preacher) en dat natuurlijk voor een andere geloofsgemeenschap. In de USA moet men een trouwvergunning aanvragen alvorens men kan trouwen en Jerry deed dat natuurlijk in een andere staat, en hij en zijn aanstaande logen over alles wat er te verklaren viel : ouderdom, beroep, woonplaats, enz.. om toch maar een vergunning te kunnen krijgen, en het lukte telkens en zonder medeweten van hun ouders. In de USA bestaan geen identiteitskaarten, dit wordt beschouwd als een inbreuk op de privacy. Alles wordt afgehandeld in vertrouwen en men kan dus liegen zoveel men wil. Vandaar dat Jerry enige tijd later een derde keer trouwde met Myra Gail Brown , de dochter van zijn kozijn die ook zijn bassist was. Toen hij het nieuws nadien hoorde en wilde hij Jerry vermoorden. Daar ze weer over alles hadden gelogen kon Jerry dus op 23 jarige leeftijd trouwen met zijn achternicht van nog geen 14 jaar. Een schandaal, zeker in Europa.
Er was echter nog een probleem. Toen hij trouwde met zijn tweede vrouw was hij nog niet officieel gescheiden van zijn eerste vrouw en was zijn tweede huwelijk dus ongeldig. Zijn eerste huwelijk was wel reeds officieel ontbonden toen hij de derde keer trouwde met Myra Gail.(Zijn echte grote liefde). Dit was natuurlijk een ideale toestand voor advocaten. Was hij bigamist ja of nee toen hij voor de derde keer trouwde? Niet volgens Jerry, volgens hem was er geen vuiltje aan de lucht. Onlangs bekeken we de tragische ondergang, voor een lange tijd, van een van de founding fathers van de Classic Rock ' roll.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET EEN LIVE UITVOERING VAN HIGH SCHOOL CONFIDENTIAL. HIJ ZINGT DIT EIGENGESCHREVEN NUMMER IN EEN VERKORTE VERSIE VOOR HET TV PROGRAMMA SHINDIG. ZOALS GEWOONLIJK WEIGERDE HIJ HIER OOK OM TE PLAYBACKEN.
1958. De classic rock 'n roll was op zijn hoogtepunt in de USA. Na 2 jaar begon het originele, blues afgeleide ervan, reeds weg te deemsteren omdat de blanken de invloed van de zwarten niet moesten. De originele zwarte manier van zingen, met de risky lyrics, snijdend en hard, was een grote doorn in het oog van de oudere blanke Amerikanen, zeker in het zuiden, en deze originele muziekstijl moest en zou weer verdwijnen of toch geneutralizeerd worden. De platenfirmas zochten zich een ongeluk om een compromis te vinden voor hetgeen Sam Phillips van Sun Records, met Elvis Presley, had ontdekt. Zij wisten dat de blanke jeugd de nieuwe sound enorm graag hoorde, maar commercieel was er een probleem (met de ouders) en als ze dat oplosten zaten ze op een gegarandeerde goudmijn. De oplossing was in feite simpel : geef de blanke tiener (alleen) de klank van de blues gecombineerd met een enorme mooie blanke jongen of meisje, de muziek gespeeld op een bluesy manier en met simpele onnozele teksten die niemand chokeerden. Alles moest gespeeld worden door de beste blanke of zwarte studiomuzikanten die er bestonden. Koppel deze liedjes aan professionele videoclips die NOOIT LIVE gespeeld werden, maar wel een fantastische klank hadden en zeer mooi waren opgenomen, en je bent er.
De rythm and blues was dirty, maar de blanke versie, Rock 'n roll, was beautiful. Probleem opgelost. En het was waar : het verkocht en iedereen was kontent.
FRANKIE AVALON, geboren in 1940, dus 18 jaar in 1958, een steengoede muzikant die als trompetist zeker een grote Mijnheer zou geworden zijn, was een van deze kersverse tieneridolen. Hij was van Italiaanse afkomst (zie Perry Como), was zeer knap en werd aangezocht om een simpel liedje in te zingen met studiomuzikanten. Het liedje was DEDE DINAH. Hij zong het in, met zijn neus dichtgeknepen, en het werd onmiddellijk zijn eerste millionseller en het zou voorbeeld zijn voor een massa jongens en meisjes met perfecte looks, een middelmatige stem, geen componeertalent maar met een perfect gezicht en lichaam, met perfecte studiomuzikanten en een mega-management en platendistributie achter zich.
Praktisch onmiddellijk kwamen ze, nationaal, op TV en er werden compilatiefilms gemaakt waarin ze hun hits konden lippen. Ze hadden succes tot en met en alles was voor herhaling vatbaar. Franky Avalon kwam niet in de Vlaamse hitparade met" Dede dinah" maar wel met zijn monsterhit VENUS in 59, later meer daarover.
Frankie werd een superster en treedt tot op vandaag nog regelmatig op in de USA, ook met zijn trompet.
HIERONDER FRANKIE AVALON MET ZIJN ZEER EERSTE MILLIONSELLER DEDE DINAH, EEN AUDIO VERSIE MAAR HET BELUISTEREN WAARD. HET STAAT ALS VOORBEELD VOOR EEN GROOT DEEL NAVOLGERS IN DE KOMENDE PERIODE. DE MIX VAN DE STEM VAN FRANKIE EN DE MUZIEK IS TOP. HET LIEDJE ZELF IS TWEE KEER NIKS.
1958. Dit was een gezegend jaar voor de Classic Rock 'n roll, maar de eerste tekenen van vervlakking en verwatering waren reeds aanwezig. Deze verwatering was zeker niet te bespeuren bij de originele rocker en poeet CHUCK BERRY. Hij scoorde maar liefst 2 millionsellers in 1958 : SWEET LITTLE SIXTEEN en JOHNNY B GOODE.
Chuck kruidde zijn optredens met zijn fameuze DUCK WALK en zijn SPREIDSTAND. Hij deed zijn publiek meezingen, meedansen, hij deed ze een vuurslag aansteken als het donker werd en hij speelde op bepaalde momenten zo vals dat het niet meer te harden was om dan op het einde van de song terug in de juiste toonhoogte te belanden alsof er niets gebeurd was. Hij was totaal onvoorspelbaar en hij werd hierin gevolgd door tal van andere rock pioneers. Zo was en is er Jerry Lee Lewis : hij weet vooraf zelf niet welke songs hij zal spelen gedurende een optreden, hij speelt en zijn muzikanten moeten hem maar zien te volgen.
Tot dan toe hadden alle grote vedetten zich aan de regels gehouden en speelden en zongen zij op basis van muziekpartituren. Daar kwamen nu die jonge snaken, zij trokken zich van al die regels niets aan en begonnen terug te gaan naar de basis van de muziek en dat was spelen en zingen zoals het uitkwam, zonder al te veel regels en met gevoel. De opnamebazen moesten zich maar aanpassen aan wat zij deden en hun optredens waren grotendeels improvisatie en onvoorspelbaar.Het zou niet lang duren maar deze originele periode en deze originele artiesten zouden wel het muziekgebeuren drastisch omgooien en de toekomst zou nooit meer zijn zoals het verleden.
Chuck Berry stond niet in de Vlaamse top 20 in 1958, het werd dus weer luisteren naar Radio Luxemburg. Ikzelf zou Chuck maar ontdekken rond 1964 door de covers die The Beatles en The Rolling Stones van hem speelden ("Route 66"," Roll over Beethoven"," Rock 'n roll music", enz..)
Onder de video, in bijage, een versie van Johnny B Goode door The Shadoogies voor de Molenstappers in Ruiselede in 2008.
HIERONDER CHUCK BERRY MET EEN ORIGINELE LIVE VERSIE VAN JOHNNY B GOODE BIJ TRINI LOPEZ (IF I HAD A HAMMER) (zie foto)
1958. PERRY COMO, de crooner van de pre-rock periode, had in 1958 een hit met MANDOLINS IN THE MOONLIGHT.
Hij stond in december 1958 op nummer 15 in de Vlaamse hitparade en hij zou het tot nummer 1 brengen in februari 1959. In de lijst van de millonsellers heb ik deze song niet teruggevonden. Dit is spijtig want als 14 jarige hoorde ik dit nummer zeer graag. Het was geen rock 'n roll maar dat gaf niet. Het had volgens mij alles : de stem was prachtig en de muziek was zeer mooi, het klonk ook Italiaans want Perry was van Italiaanse afkomst.
Perry had wel 3 millionsellers in 1958 : CATCH A FALLING STAR,KEWPIE DOLL en I MAY NEVER PASS THIS WAY AGAIN. Later zou ik zeer regelmatig bij geburen naar de TV gaan kijken en daar kon men dan de "Perry Como-show" zien met alle Amerikaanse tienervedetten van dat ogenblik, alles gepresenteerd door Perry die nu en dan ook een van zijn eigen songs ten beste gaf. Wij zagen die shows zonder de commercials die gebruikelijk waren in de USA. Deze shows waren een grote bron van muziekinformatie voor mij en voor de jonge mensen van toen.
HIERONDER PERRY COMO MET MANDOLINS IN THE MOONLIGHT - EEN TIJD GELEDEN NOG GECOVERD DOOR HELMUT LOTTI IN ZIJN ALBUM "THE CROONERS".
1959. In 1959 was ik dus 15 jaar en mijn muzikale interesse was intussen groot geworden.
Ik slorpte alles op wat de radio aan muziek bracht. De Amerikaanse muziek (rock 'n roll) hoorde ik op radio Luxemburg in de late avonduren, maar de muziek die aangeprezen werd door de Vlaamse radio was meer conservatief maar de Italianen waren in die tijd favorieten van de Vlaamse omroepers blijkbaar.
Een van de songs die in 59 zeer regelmatig op de radio te horen was, was CIAO CIAO BAMBINA van ene DOMENICO MODUGNO, een Italiaan die een of ander songfestival moet gewonnen hebben en niet van de radio weg te branden was.
Ik hoorde dit graag, het was geen rock 'n roll, maar het had er veel van weg.
Deze Italianen konden zeer emotioneel zingen en wanneer de Duitse Caterina Valente deze song ook opnam was ik verkocht.
Caterina was een van mijn eerste zangeressen die ik graag hoorde. Ze speelde ook in de film en kon blijkbaar verschillende genres aan en ze had zelfs veel succes in de USA.
Deze song, "Cia ciao Bambina", was er een die ik in mijn hart sloot. Ik verstond er geen woord van maar ik vond dit goed.
Ik neuriede deze song tijdens de fietsrit van Ruiselede naar Aalter (7 kilometer), Sint Gerolf in de morgenuren. Mijn muzikale zoektocht was begonnen en al wat ik muzikaal de moeite vond kon op mijn interesse rekenen.
Domenico was reeds in 58 in de Vlaamse top 20 verschenen met "Nel blu di pintu di blu" (Volare) en hij had er een millionseller mee, en hij stond in 58 ook op nr 5 in de Vlaamse hitparade. (Zie een vorig bericht in deze blog). Maar in 59 stond hij hier op nr 1 met "Ciao Ciao Bambina". Hij bleef niet minder dan 6 MAAND in de Vlaamse hitparade staan. Dit waseen echt rekord.
1958. Nu en dan gaan we dus even terug naar de fifties en een van de hits die we dan in deze blog niet specifiek aangehaald hebben was KING CREOLE van ELVIS PRESLEY.
De song apart werd geen millionseller maar de EP, met King Creole erop, werd wel degelijk een millionseller, zoals alles Elvis wat in die tijd uitbracht.
King Creole vond ik, 14 jaar in 1958, een supersong. Alles wat ik dan graag hoorde zat erin : een machtige Rock 'n roll stem en ook een beetje sologitaar.
King Creole stond in 1958 slechts op de 50e plaats in de Vlaamse top 100 en het verscheen op nr 7 in de Vlaamse top 20 in december 58.
Mijn vriend Noel Vanoverbeke, jammer genoeg overleden, en ikzelf zagen veel later dan 1958, de film in Meulebeke in de cimema en ik was sterk onder de indruk. Dit was een zeer goede film en Elvis was super, nog niet teveel de eerder matige filmman die hij later lange tijd zou worden, tot zijn heropstanding in 1968.
HIERONDER DE FILMVERSIE VAN KING CREOLE DOOR ELVIS PRESLEY. HET IS NATUURLIJK EEN PLAYBACK VERSIE , MAAR ELVIS KON ZO GOED PLAYBACKEN IN ZIJN FILMS DAT MEN HET ABSOLUUT NIET KON ZIEN.
1957 - VLAAMSE TOP TIEN - VIDEO BUONA SERA LOUIS PRIMA
Was 1956 het jaar van de doorbraak van de Rock 'n roll in de USA dan was 1957 het jaar dat deze doorbraak bevestigde. In Vlaanderen was het nog altijd kalm maar toch zien we in december 1957 toch al enkele rockers verschijnen..
De Vlaamse top tien van december 1957 zag er als volgt uit :
1.Ik sta op wacht : Bobbejaan Schoepen. 2. Buona sera : Louis Prima. Zie video hieronder. 3. With all my heart, Heel mijn hart : Joddy Sands, N. Wijsbeck, Jo Leemans. 4. Diana : Paul Anka. 5. Love letters in the sand : Pat Boone. 6. Fascination : Nat King Cole. 7. Boerinnekensdans : Orgel Decap. 8. Jailhouse rock : Elvis Presley. Zie foto 9. Love me forever : Four Esquires. 10. Beguine the beguine : Pat Boone.
Verder vinden we nog : Island in the sun, Bye bye love, Heimatlos, enz..
Op de radio was reeds veel rock 'n roll muziek te horen. Ik was dan 13 jaar en liep school in Aalter bij de Broeders van liefde, het lager middelbaar. Veel van mijn medeleerlingen waren ook reeds grote fan van de nieuwe muziek en Radio Luxemburg was ons station. Elvis Presley was dus ook top in Vlaanderen bij de jongeren maar Buona sera was het meest populair bij veel twintigers.
VANDAAG EEN VIDEO VAN BUONA SERA VAN LOUIS PRIMA. EEN LIVE OPNAME (waarschijnlijk achteraf gesynchroniseerd) DIE WEL VEEL VERSCHILT VAN DE PLAAT.