BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
12-09-2016
1958 - TEQUILA - THE CHAMPS
1958. Een aantal jonge Amerikaanse studiomuzikanten hadden in 1958 een millionseller met TEQUILA. Ze noemden hun gelegenheidsgroep THE CHAMPS.
Tequila was een instrumental met een aanstekelijk ritme en een grote rol voor de drums, saxofoon en gitaar. Zijn vormden een mooie groep en hadden ook een act met danspasjes die we nadien ook bij The Shadows hebben gezien maar afkomstig waren van de zwarte groepen. Ze volgden een beetje "Raunchy" op (sun records 1957) en met de saxofoon als leadinstrument waren ze precies de voorlopers van Johnny and the Hurricanes. (Zie foto) Ze waren achteraf gezien een stuk verantwoordelijk voor de introductie van de instrumentale hits in de Rock 'n Roll, die tot dan praktisch uitsluitend vocaal was geweest, weliswaar met mooie gitaar- of pianosolos in de songs.
The Champs zouden hun succesreeks verder zetten 1959 en 1960. Daaropvolgend ontwaakte Europa en kregen we de regelrechte invasie van de instrumentale groepen met op kop, natuurlijk, The shadows.
In de Vlaamse top 20 vinden we in 1958 The Champs terug in april op nummer 3 en ze zouden 5 maand in de hitparade blijven. Van een succes gesproken voor een instrumentaal nummer.
HIERONDER EEN LATERE LIVE VERSIE VAN TEQUILA. DE OPVOLGER HIERVAN WAS TO MUCH TEQUILA EN MET DANSPASJES ZOALS THE SHADOWS.
"1958. We hadden het al over "The champs" met hun instrumentale hit "Tequila" en de voortrekkersrol die ze speelden voor de latere gitaargroepen in de USA maar nog meer in Europa.
Een enorm succesvolle gitarist was DUANE EDDY WITH THE REBELS. Duane was geboren in 1938 in de staat New York en hij begon gitaar te spelen op 5 jarige leeftijd, waarna zijn familie naar Phoenix Arizona verhuisde. Met 16 speelde hij in een dance band en per toeval kwam hij op een speciaal gitaargeluid dat men later TWANGY GUITAR zou noemen. Het was in feite niets meer dan een gitaarsologeluid van de dikste (dikwijls gebogen) snaren van de gitaar gespeeld met veel galm, reverb en tremelo. In zijn liedjes kwam hetzelfde tema verschillende keren terug maar telkens in een stijgende toonhoogte. De saxofoon speelde een antwoordduet met de sologitaar, de drums waren zeer ritmisch en zeer luid en de andere muzikanten brachten mondeling hoge klanken uit. Als pluspunt was Duane ook nog een mooie jongen en alhoewel hij niet zong werd hij ook een meisjesidool.
De sound van Duane was een nog nooit gehoorde combinatie en het had succes. In 1958 had Duane met REBEL ROUSER zijn eerste millionseller er zouden er nog veel volgen. Zijn absolute doorbraak kwam in 1960 toen hij de titelsong speelde in de film BECAUSE THEY'RE YOUNG. Deze song is nu nog altijd zeer bekend in Vlaanderen als openingsnummer van de radioserie DE PRE HISTORIE.
In 1958 stond Duane niet in de Vlaamse top 20. Hij kwam er voor de eerste keer in voor in 61 met het nummer PEPE. In 1980 stond hij er ook in en dit als gevolg van het het succes van DE PRE HISTORIE met "Because they're young".
HIERONDER DUANE EDDY WITH THE REBELS MET REBEL ROUSER. PLAYBACK MAAR NATUURLIJK ZEER MOOIE KLANK.
1958. We zagen reeds hoe Jerry Lee Lewis zijn turbulent liefdesleven uiteindelijk op de rails had gekregen. Hij woonde in bij zijn kozijn in Memphis die zijn bassist was en die nu onverwacht ook zijn schoonvader geworden was.
Hij had 4 millionsellers uit, hij stond op het punt Elvis Presley te onttronen als King of Rock 'n roll, en zijn manager had hem aangeraden een tournee door Engeland te maken omdat de Engelsen hem onvoorwaardelijk in hun hart droegen en hij daar zoveel platen verkocht dat het praktisch niet meer reeel was. Iedereen raadde Jerry echter af om kleur te bekennen en hij mocht zeker niet spreken over zijn 3 huwelijken en absoluut zwijgen over MYRA die amper 13,5 jaar was.
Jerry was zich echter van geen kwaad bewust en wilde niet weten van geheimdoenerij. Hij zei dat hij MYRA lief had, dat ze getrouwd waren en dat iedereen dat mocht en zelfs moest weten. Zijn gehele of halve bigamie was voor hem geen punt. Zijn tweede huwelijk was volgens hem niet geldig en dus was zijn derde huwelijk in orde met de Amerikaanse kerk en de wet, het tweede huwelijk had gewoon nooit bestaan. Zijn manager was formeel : er werd in Engeland niet gesproken over zijn jonge bruid en de tournee zou een groot succes worden. Zoals altijd, en nu nog altijd, deed Jerry gewoon zijn zin en iedereen kon de pot op. MYRA , + 13 jaar, vergezelde hem naar Engeland, samen met zijn schoonmoeder, zijn zuster, zijn bassist Ray Brown ( zijn kozijn en schoonvader) en de broer van Myra, Rusty Brown en natuurlijk zijn muzikanten en zijn manager.
In Engeland aangekomen werden ze natuurlijk overvallen door de pers en deze pers slaagde erin MYRA apart te ondervragen. Ze zei, spontaan, dat ze de vrouw was van Jerry en dat ze 15 jaar was (een klein leugentje van 1,5 jaar opgedragen door Jerry om de mensen niet te veel af te schrikken). De dag erna hadden de Engelse reporters reeds ontdekt dat MYRA maar 13,5 was en dat Jerry reeds voor de derde maal getrouwd was en dat hij waarschijnlijk bigamist was. Het Engels parlement kwam samen en Jerry werd uit het land gezet. Hij had amper 3 concerten gegeven van de massa die hij normaal zou gedaan hebben. Hij zat er niet zoveel mee in want hij was zeker dat in USA niemand zou vallen over het feit dat hij met Myra, 13,5 getrouwd was. In het zuiden van The States trouwde men, om godsdienstige redenen, jong tot zeer jong.
Bij aankomst in de States bleek echter dat de wind uit Engeland overgewaaid was, hij werd gemeden. Hij kwam niet meer aan bod op de radio, TV en film en zijn gage viel van 10.000 dollar per concert op 300 dollar per avond. Sun records bracht, contractueel, nu en dan nog een plaat uit maar dit zonder een enkele promotie. Zij verkochten niet slecht, maar millionsellers zaten er niet meer tussen. Dit zou duren tot een heel eind in de jaren 60, maar zijn come back zou dan ook fenomenaal worden met 20 nummer 1 hits in de country music en terug een groot aantal successen in de rock 'n roll, opnieuw. Later berichten we dan ook verder uitgebreid over het fenomeen "Jerry Lee Lewis", mijn grootste favoriet.
HIERONDER JERRY LEWIS LIVE MET ZIJN VIERDE MILLIONSELLER BREATHLESS.
1958. Dit was terug een superjaar voor Jerry Lee Lewis want hij scoorde terug 2 millionsellers na zijn twee in 1957. Het waren BREATHLESS en HIGH SCHOOL CONFIDENTIAL. Het was echter ook het jaar van zijn ondergang en dit voor vele, vele jaren.
Hij was dus geboren in 1935 en, zoals het de gewoonte was in het Zuiden van de States, reeds rond zijn zestiende getrouwd. Op die manier waren ze in orde met de wetten van hun geloof en konden ze zondeloos de liefde bedrijven.
Dit huwelijk stelde echter niets voor en enkele tijd later trouwde Jerry opnieuw met de dochter van een dominee (preacher) en dat natuurlijk voor een andere geloofsgemeenschap. In de USA moet men een trouwvergunning aanvragen alvorens men kan trouwen en Jerry deed dat natuurlijk in een andere staat, en hij en zijn aanstaande logen over alles wat er te verklaren viel : ouderdom, beroep, woonplaats, enz.. om toch maar een vergunning te kunnen krijgen, en het lukte telkens en zonder medeweten van hun ouders. In de USA bestaan geen identiteitskaarten, dit wordt beschouwd als een inbreuk op de privacy. Alles wordt afgehandeld in vertrouwen en men kan dus liegen zoveel men wil. Vandaar dat Jerry enige tijd later een derde keer trouwde met Myra Gail Brown , de dochter van zijn kozijn die ook zijn bassist was. Toen hij het nieuws nadien hoorde en wilde hij Jerry vermoorden. Daar ze weer over alles hadden gelogen kon Jerry dus op 23 jarige leeftijd trouwen met zijn achternicht van nog geen 14 jaar. Een schandaal, zeker in Europa.
Er was echter nog een probleem. Toen hij trouwde met zijn tweede vrouw was hij nog niet officieel gescheiden van zijn eerste vrouw en was zijn tweede huwelijk dus ongeldig. Zijn eerste huwelijk was wel reeds officieel ontbonden toen hij de derde keer trouwde met Myra Gail.(Zijn echte grote liefde). Dit was natuurlijk een ideale toestand voor advocaten. Was hij bigamist ja of nee toen hij voor de derde keer trouwde? Niet volgens Jerry, volgens hem was er geen vuiltje aan de lucht. Onlangs bekeken we de tragische ondergang, voor een lange tijd, van een van de founding fathers van de Classic Rock ' roll.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET EEN LIVE UITVOERING VAN HIGH SCHOOL CONFIDENTIAL. HIJ ZINGT DIT EIGENGESCHREVEN NUMMER IN EEN VERKORTE VERSIE VOOR HET TV PROGRAMMA SHINDIG. ZOALS GEWOONLIJK WEIGERDE HIJ HIER OOK OM TE PLAYBACKEN.
1958. De classic rock 'n roll was op zijn hoogtepunt in de USA. Na 2 jaar begon het originele, blues afgeleide ervan, reeds weg te deemsteren omdat de blanken de invloed van de zwarten niet moesten. De originele zwarte manier van zingen, met de risky lyrics, snijdend en hard, was een grote doorn in het oog van de oudere blanke Amerikanen, zeker in het zuiden, en deze originele muziekstijl moest en zou weer verdwijnen of toch geneutralizeerd worden. De platenfirmas zochten zich een ongeluk om een compromis te vinden voor hetgeen Sam Phillips van Sun Records, met Elvis Presley, had ontdekt. Zij wisten dat de blanke jeugd de nieuwe sound enorm graag hoorde, maar commercieel was er een probleem (met de ouders) en als ze dat oplosten zaten ze op een gegarandeerde goudmijn. De oplossing was in feite simpel : geef de blanke tiener (alleen) de klank van de blues gecombineerd met een enorme mooie blanke jongen of meisje, de muziek gespeeld op een bluesy manier en met simpele onnozele teksten die niemand chokeerden. Alles moest gespeeld worden door de beste blanke of zwarte studiomuzikanten die er bestonden. Koppel deze liedjes aan professionele videoclips die NOOIT LIVE gespeeld werden, maar wel een fantastische klank hadden en zeer mooi waren opgenomen, en je bent er.
De rythm and blues was dirty, maar de blanke versie, Rock 'n roll, was beautiful. Probleem opgelost. En het was waar : het verkocht en iedereen was kontent.
FRANKIE AVALON, geboren in 1940, dus 18 jaar in 1958, een steengoede muzikant die als trompetist zeker een grote Mijnheer zou geworden zijn, was een van deze kersverse tieneridolen. Hij was van Italiaanse afkomst (zie Perry Como), was zeer knap en werd aangezocht om een simpel liedje in te zingen met studiomuzikanten. Het liedje was DEDE DINAH. Hij zong het in, met zijn neus dichtgeknepen, en het werd onmiddellijk zijn eerste millionseller en het zou voorbeeld zijn voor een massa jongens en meisjes met perfecte looks, een middelmatige stem, geen componeertalent maar met een perfect gezicht en lichaam, met perfecte studiomuzikanten en een mega-management en platendistributie achter zich.
Praktisch onmiddellijk kwamen ze, nationaal, op TV en er werden compilatiefilms gemaakt waarin ze hun hits konden lippen. Ze hadden succes tot en met en alles was voor herhaling vatbaar. Franky Avalon kwam niet in de Vlaamse hitparade met" Dede dinah" maar wel met zijn monsterhit VENUS in 59, later meer daarover.
Frankie werd een superster en treedt tot op vandaag nog regelmatig op in de USA, ook met zijn trompet.
HIERONDER FRANKIE AVALON MET ZIJN ZEER EERSTE MILLIONSELLER DEDE DINAH, EEN AUDIO VERSIE MAAR HET BELUISTEREN WAARD. HET STAAT ALS VOORBEELD VOOR EEN GROOT DEEL NAVOLGERS IN DE KOMENDE PERIODE. DE MIX VAN DE STEM VAN FRANKIE EN DE MUZIEK IS TOP. HET LIEDJE ZELF IS TWEE KEER NIKS.
1958. Dit was een gezegend jaar voor de Classic Rock 'n roll, maar de eerste tekenen van vervlakking en verwatering waren reeds aanwezig. Deze verwatering was zeker niet te bespeuren bij de originele rocker en poeet CHUCK BERRY. Hij scoorde maar liefst 2 millionsellers in 1958 : SWEET LITTLE SIXTEEN en JOHNNY B GOODE.
Chuck kruidde zijn optredens met zijn fameuze DUCK WALK en zijn SPREIDSTAND. Hij deed zijn publiek meezingen, meedansen, hij deed ze een vuurslag aansteken als het donker werd en hij speelde op bepaalde momenten zo vals dat het niet meer te harden was om dan op het einde van de song terug in de juiste toonhoogte te belanden alsof er niets gebeurd was. Hij was totaal onvoorspelbaar en hij werd hierin gevolgd door tal van andere rock pioneers. Zo was en is er Jerry Lee Lewis : hij weet vooraf zelf niet welke songs hij zal spelen gedurende een optreden, hij speelt en zijn muzikanten moeten hem maar zien te volgen.
Tot dan toe hadden alle grote vedetten zich aan de regels gehouden en speelden en zongen zij op basis van muziekpartituren. Daar kwamen nu die jonge snaken, zij trokken zich van al die regels niets aan en begonnen terug te gaan naar de basis van de muziek en dat was spelen en zingen zoals het uitkwam, zonder al te veel regels en met gevoel. De opnamebazen moesten zich maar aanpassen aan wat zij deden en hun optredens waren grotendeels improvisatie en onvoorspelbaar.Het zou niet lang duren maar deze originele periode en deze originele artiesten zouden wel het muziekgebeuren drastisch omgooien en de toekomst zou nooit meer zijn zoals het verleden.
Chuck Berry stond niet in de Vlaamse top 20 in 1958, het werd dus weer luisteren naar Radio Luxemburg. Ikzelf zou Chuck maar ontdekken rond 1964 door de covers die The Beatles en The Rolling Stones van hem speelden ("Route 66"," Roll over Beethoven"," Rock 'n roll music", enz..)
Onder de video, in bijage, een versie van Johnny B Goode door The Shadoogies voor de Molenstappers in Ruiselede in 2008.
HIERONDER CHUCK BERRY MET EEN ORIGINELE LIVE VERSIE VAN JOHNNY B GOODE BIJ TRINI LOPEZ (IF I HAD A HAMMER) (zie foto)
1958. PERRY COMO, de crooner van de pre-rock periode, had in 1958 een hit met MANDOLINS IN THE MOONLIGHT.
Hij stond in december 1958 op nummer 15 in de Vlaamse hitparade en hij zou het tot nummer 1 brengen in februari 1959. In de lijst van de millonsellers heb ik deze song niet teruggevonden. Dit is spijtig want als 14 jarige hoorde ik dit nummer zeer graag. Het was geen rock 'n roll maar dat gaf niet. Het had volgens mij alles : de stem was prachtig en de muziek was zeer mooi, het klonk ook Italiaans want Perry was van Italiaanse afkomst.
Perry had wel 3 millionsellers in 1958 : CATCH A FALLING STAR,KEWPIE DOLL en I MAY NEVER PASS THIS WAY AGAIN. Later zou ik zeer regelmatig bij geburen naar de TV gaan kijken en daar kon men dan de "Perry Como-show" zien met alle Amerikaanse tienervedetten van dat ogenblik, alles gepresenteerd door Perry die nu en dan ook een van zijn eigen songs ten beste gaf. Wij zagen die shows zonder de commercials die gebruikelijk waren in de USA. Deze shows waren een grote bron van muziekinformatie voor mij en voor de jonge mensen van toen.
HIERONDER PERRY COMO MET MANDOLINS IN THE MOONLIGHT - EEN TIJD GELEDEN NOG GECOVERD DOOR HELMUT LOTTI IN ZIJN ALBUM "THE CROONERS".
1959. In 1959 was ik dus 15 jaar en mijn muzikale interesse was intussen groot geworden.
Ik slorpte alles op wat de radio aan muziek bracht. De Amerikaanse muziek (rock 'n roll) hoorde ik op radio Luxemburg in de late avonduren, maar de muziek die aangeprezen werd door de Vlaamse radio was meer conservatief maar de Italianen waren in die tijd favorieten van de Vlaamse omroepers blijkbaar.
Een van de songs die in 59 zeer regelmatig op de radio te horen was, was CIAO CIAO BAMBINA van ene DOMENICO MODUGNO, een Italiaan die een of ander songfestival moet gewonnen hebben en niet van de radio weg te branden was.
Ik hoorde dit graag, het was geen rock 'n roll, maar het had er veel van weg.
Deze Italianen konden zeer emotioneel zingen en wanneer de Duitse Caterina Valente deze song ook opnam was ik verkocht.
Caterina was een van mijn eerste zangeressen die ik graag hoorde. Ze speelde ook in de film en kon blijkbaar verschillende genres aan en ze had zelfs veel succes in de USA.
Deze song, "Cia ciao Bambina", was er een die ik in mijn hart sloot. Ik verstond er geen woord van maar ik vond dit goed.
Ik neuriede deze song tijdens de fietsrit van Ruiselede naar Aalter (7 kilometer), Sint Gerolf in de morgenuren. Mijn muzikale zoektocht was begonnen en al wat ik muzikaal de moeite vond kon op mijn interesse rekenen.
Domenico was reeds in 58 in de Vlaamse top 20 verschenen met "Nel blu di pintu di blu" (Volare) en hij had er een millionseller mee, en hij stond in 58 ook op nr 5 in de Vlaamse hitparade. (Zie een vorig bericht in deze blog). Maar in 59 stond hij hier op nr 1 met "Ciao Ciao Bambina". Hij bleef niet minder dan 6 MAAND in de Vlaamse hitparade staan. Dit waseen echt rekord.
1958. Nu en dan gaan we dus even terug naar de fifties en een van de hits die we dan in deze blog niet specifiek aangehaald hebben was KING CREOLE van ELVIS PRESLEY.
De song apart werd geen millionseller maar de EP, met King Creole erop, werd wel degelijk een millionseller, zoals alles Elvis wat in die tijd uitbracht.
King Creole vond ik, 14 jaar in 1958, een supersong. Alles wat ik dan graag hoorde zat erin : een machtige Rock 'n roll stem en ook een beetje sologitaar.
King Creole stond in 1958 slechts op de 50e plaats in de Vlaamse top 100 en het verscheen op nr 7 in de Vlaamse top 20 in december 58.
Mijn vriend Noel Vanoverbeke, jammer genoeg overleden, en ikzelf zagen veel later dan 1958, de film in Meulebeke in de cimema en ik was sterk onder de indruk. Dit was een zeer goede film en Elvis was super, nog niet teveel de eerder matige filmman die hij later lange tijd zou worden, tot zijn heropstanding in 1968.
HIERONDER DE FILMVERSIE VAN KING CREOLE DOOR ELVIS PRESLEY. HET IS NATUURLIJK EEN PLAYBACK VERSIE , MAAR ELVIS KON ZO GOED PLAYBACKEN IN ZIJN FILMS DAT MEN HET ABSOLUUT NIET KON ZIEN.
1957 - VLAAMSE TOP TIEN - VIDEO BUONA SERA LOUIS PRIMA
Was 1956 het jaar van de doorbraak van de Rock 'n roll in de USA dan was 1957 het jaar dat deze doorbraak bevestigde. In Vlaanderen was het nog altijd kalm maar toch zien we in december 1957 toch al enkele rockers verschijnen..
De Vlaamse top tien van december 1957 zag er als volgt uit :
1.Ik sta op wacht : Bobbejaan Schoepen. 2. Buona sera : Louis Prima. Zie video hieronder. 3. With all my heart, Heel mijn hart : Joddy Sands, N. Wijsbeck, Jo Leemans. 4. Diana : Paul Anka. 5. Love letters in the sand : Pat Boone. 6. Fascination : Nat King Cole. 7. Boerinnekensdans : Orgel Decap. 8. Jailhouse rock : Elvis Presley. Zie foto 9. Love me forever : Four Esquires. 10. Beguine the beguine : Pat Boone.
Verder vinden we nog : Island in the sun, Bye bye love, Heimatlos, enz..
Op de radio was reeds veel rock 'n roll muziek te horen. Ik was dan 13 jaar en liep school in Aalter bij de Broeders van liefde, het lager middelbaar. Veel van mijn medeleerlingen waren ook reeds grote fan van de nieuwe muziek en Radio Luxemburg was ons station. Elvis Presley was dus ook top in Vlaanderen bij de jongeren maar Buona sera was het meest populair bij veel twintigers.
VANDAAG EEN VIDEO VAN BUONA SERA VAN LOUIS PRIMA. EEN LIVE OPNAME (waarschijnlijk achteraf gesynchroniseerd) DIE WEL VEEL VERSCHILT VAN DE PLAAT.
1957. Een man die in 1957 liefst 4 millionsellers op zijn naam schreef was HARRY BELAFONTE. De nummers waren : "Belafonte sings the Caribbean", "Banana boat song"," Mama look a booboo" en "Mary's Boy Child".
Harry was geboren in New York en aan vijf jaar verhuisde hij naar Jamaica. Rond zijn dertiende kwam hij terug naar de USA. Vervolgens was hij 3 jaar in het leger. Hij volgde wat toneelschool maar dit mislukte en hij werd pakjesdrager op Broadway en hij trachtte ook wat te zingen. Folk songs kwamen populair en hij werd opgemerkt en kon een LP maken. Deze LP "Calypso" was meteen goud in 1956 en bevatte de bovenstaande nummers die op hun beurt goud werden als single..
Van een blitzcarriere gesproken. Hij had dan ook een zeer mooie stem, was een mooie man en zong met een accent dat exotisch klonk. Hij was de voorloper van de raggae van Bob Marley.
Ikzelf was niet zo een grote fan van Harry Belafonte maar je kon er niet naast luisteren en ik zag dat twintigers , zowel man of vrouw, zijn liedjes zeer graag hoorden. "Banana boat song" stond dan ook op nummer een in de Vlaamse top 20 in april 1957 en werd grijs gedraaid op de radio.
HIERONDER BANANA BOAT SONG - HARRY BELAFONTE - EEN AUDIO VERSIE
1958. J.P. Richardson (The big Bopper) was een disk Jockey in Texas, geboren in 1930 en hij speelde eveneens in dansorkestjes tijdens zijn schooljaren. In 1954 begon hij liedjes te schrijven voor de nieuwe rock ' roll sterren, maar dit werd onderbroken door zijn legerdienst in 1955.
Hij won daarna een disk jockey wedstrijd en bleef 122 uur aan de praat zonder slapen. Hij brak hiermede het dan bestaande wereldrecord met 8 minuten. Het leverde hem een platencontract op. Een van zijn nummers die hij presenteerde aan zijn platenfirma was CHANTILLY LACE. Het liedje ging over een meisje dat kant droeg, een mooi gezichtje had en een paardestaart. De gebruikelijke nonsense van die periode, maar het werd een millionseller.
J.P. Richardson verongelukte op 3 februari 1959 met het vliegtuig waarin ook Buddy Holly en Richie Valens zaten. Drie grote rock 'n roll talenten waren niet meer, men sprak van "The day that music died".
Chantilly Lace zou in 1972 terug in de belangstelling komen omdat Jerry Lee Lewis (zie foto) een succesvolle coverversie maakte. Jerry stond zelfs in juni 1972 ermee in de Vlaamse top 20 voor maar liefst 8 weken. Jerry speelt tot op vandaag regelmatig "Chantilly Lace" tijdens zijn optredens. The big bopper haalde de Vlaamse top 20 niet in 1958. Ik heb het als 14 jarige ook nooit opgemerkt in 1958, wel de versie van Jerry in 1972.
Onder de video, in bijlage, een youtube versie van Chantilly lace door Jerry Lee lewis, zoals altijd, LIVE.
HIERONDER THE BIG BOPPER MET CHANTILLY LACE. HIJ WAS EEN ECHTE SHOWMAN EN KON ZIJN PUBLIEK BESPELEN ZOALS GEEN ANDER. HIER BIJ DICK CLARK - AMERICAN BAND STAND WAARSCHIJNLIJK.
ACTUEEL - JERRY LEE LEWIS - BEALE STREET MEMPHIS MEI 2013
Jerry Lee lewis (°1935) is dus vanaf begin jaren 70 mijn favoriet geworden, hij speelde inderdaad alles, en was dus de perfecte coverartiest, veel minder de componist.
Hieronder vind je een video van Jerry Lee op het Beale street Music festival 4 mei 2013. Hij was hier dus in zijn 78e jaar en hij is terug veel vermagerd en zijn stem en piano spel zijn nog altijd super. Zijn haar is nog altijd perfect. Hij marcheert wel moeizaam als gevolg een oude rugkwetsuur en een aantal beenbreuken.
In de video zie je op het laatst ook zijn 7e vrouw Judith Brown en zijn dochter Phoebe met zijn schoonzoon Zeke Loftin. Ook JW Whitten zijn road manager sinds vele jaren staat erbij.
Ray Gann speelt terug bass guitar bij Jerry, zoals in de jaren 90. BB Cunnigham was Jerry's bass speler de laatste jaren, maar hij werd een tijd geleden geleden doodgeschoten toen hij als vrijwilliger de nachtbewaking deed van een flatgebouw in Memphis.
Jerry heeft nu ook een Honky tonk cafe geopend in Beale street in Memphis TN enkele honderden meters van de club van blues man BB King in Beale street. Dus 2 legenden zijn aanwezig in deze fameuze muziekstraat. Ik hoop deze clubs ooit eens te bezoeken in de nabije toekomst.
Het Honky tonk cafe van Jerry zal gerund worden door zijn lijfwacht en road manager JW Whitten.
Onder de video vindt U een versie van " Great balls of fire" door Jerry Marvin, Uw dienaar.
1958. Freddy Quinn had in dit jaar zijn tweede millionseller met HEIMATLOS. Reeds in 1957 was het uitgekomen maar de kaap van 1 miljoen verkochte exemplaren werd blijkbaar officieel gehaald in 1958. De Vlamingen waren inderdaad totaal van de kaart van deze liedjes over de heimat, over het zeemansleven, de eenzaamheid en doe zo maar verder.
Het waren inderdaad wat men nu "smartlappen" noemt maar ze hadden, gezongen door Freddy, een allure en een sound die uniek was, het waren uiteraard ook: Duitse Heimatliedjes. Freddy zou jaren Europa en ook zelfs de USA impalmen met zijn songs.
Voor mij als 14 jarige was er geen twijfel, dit hoorde ik graag en ik zou in 1959 Duits beginnen studeren in Sint Gerolf in Aalter. Ik heb dan ook voor mijn eerste gezongen liedjes geoefend op "Heimweh" en "Heimatlos".
In Vlaanderen stond "Heimatlos" al in 1957 voor liefst 8 maanden in de Top 20. Na "Heimweh" had Freddy Quinn hier ook nog een hit namelijk BANANA BOAT SONG, een cover van een Harry Belafonte song. Het zou me niet verwonderen moest het net andersom zijn want Freddy had, volgens zijn platenfirma, de wereld rondgereisd als zeeman en leerde zo veel wereldmuziek kennen. Het zou dus kunnen dat Freddy Harry Belafonte zelfs voor was met deze song. Weet dit iemand ? Ondertussen is er blijkbaar blijkbaar twijfel of Freddy ooit op een boot gevaren heeft, zo zie ja maar.
Daarna volgde dus zijn tweede monsterhit HEIMATLOS.
Onder de video een audio-video van "Heimatlos" gezongen en gespeeld door Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER FREDDY LIVE IN 1975 MET EEN MEDLEY WAARONDER HEIMATLOS.
1957. In dit jaar was er een millionseller die ons nu nog zeer bekend in de oren klinkt, namelijk LUCKY LIPS. Van Cliff Richard (zie foto) zul je vragen ? Neen, de song was gezongen door ene RUTH BROWN en het was reeds haar derde millionseller. Hij was geschreven door Jerry Leiber en Mike Stoller, de hitleveranciers van Elvis Presley. In 1963 zou dan Cliff een millionseller scoren met een enigszins aangepaste versie van het liedje, minder rythm en blues en meer pop.
Muziek blijft dus van alle tijden en alles kan terugkeren en terug succesvol zijn. In 1957 hadden we nog millionsellers die het vermelden waard zijn : "West side story" : Muziek van de theatershow, later verfilmd. "Melodie d'amour" : The Ames brothers, geschreven met medewerking van Henri Salvador. "Young blood ": The Coasters, later gecoverd door Jerry Lee Lewis op zijn cd Young blood in 1995. "You send me" : Sam Cooke "At the hop" : Danny and the juniors, tot op vandaag nog veel gespeeld. "Little Darlin": The Diamonds, Doo whop. "I'm walking": Fats Domino, ook succesvol gecoverd door Pat Boone en Ricky Nelson. "Since I met you baby" : Ivory Joe Hunter, later succesvol gecoverd door Jerry Lee Lewis in de jaren 70. "Young love": Tab Hunter, een andere versie van de song door Sonny James werd ook een millionseller. "Raunchy" : een mooie gitaarhit van Sun Records. "Party Doll ": Buddy Knox.
En nog veel andere. Alle waren ze een beetje of veel Rock 'n roll, maar de verwatering begon reeds toe te slaan. Mede door de druk van de moraalridders , de ouders en de geestelijkheid werd alles afgezwakt en zouden de komende jaren voor de Bobbys, de Eddys, de Tommys, de Jimmys, de Fabians en de Brendas zijn.
Allemaal mooie jongens of meisjes maar de snijdende en bijtende rock zou verdwijnen. Toch was de muziek veranderd, de Crooners van weleer bleven standhouden maar speelden niet meer de hoofdrol. De initiele (Classic) rock 'n roll periode was kort en krachtig maar zou voor altijd aanhangers blijven hebben.
Onder video, in bijlage, een live youtube video van Lucky Lips door Cliff Richard and the Shadows.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN LUCKY LIPS DOOR RUTH BROWN. CLIFF ZONG DUS OOK EEN (MOOIE) VERWATERDE VERSIE VAN DEZE RYTHM AND BLUES SONG.
1957 - IK STA OP WACHT - JOOP DE KNEGT - BOBBEJAAN SCHOEPEN
In 1957 in december stond een plaat op nummer 1 in de Vlaame hitparade die 8 maand in de top 20 zou blijven : IK STA OP WACHT. Het werd gezongen door "Bobbejaan Schoepen" (Zie foto) maar in Nederland was er eveneens een succesuitvoering van dit nummer gezongen door ene "Joop De Knegt". Op de radio werd dit enorm veel gespeeld en zowel de uitvoering van Bobbejaan als die van Joop waren veel te horen.
Ik hoorde dit nummer graag. Het verdriet liep eraf en ik leefde mee met de soldaat die zijn meisje kwijtspeelde aan een andere tijdens zijn legerdienst. Het was Vlaamse stroop van het zuiverste gehalte maar iedereen hoorde het graag. Op dat moment was ik dus maar 13 jaar. Het was geschreven door de Nederlander "Stan Haag", een latere disk jockey van Radio Veronika. Het was ook de tijd van de BOERINNEKENSDANS (nr 7 ) dat op trouwfeesten en bals top was. Ook Freddy Quinn was daar met zijn tweede monsterhit HEIMATLOS (nr 19). Hiermee was hij definitief gelanceerd als superster in Europa en superfavoriet van de Vlamingen, want hij kende en zong ook Vlaams.
Toen ik September 1964, aan mijn 20 jaar, begon te werken in Brugge, bij "Pemco Glidden International", juist voor mijn legerdienst in Duitsland, kwam ik van Ruiselede mee met een auto tot aan de Pathoekeweg in Brugge. Het bedrijf waar ik werkte lag helemaal op het einde van deze weg en ik marcheerde dan een twee kilometer tot aan de fabriek. Ik had een beetje schrik van het onbekende leger en alhoewel ik niet verloofd was op dat moment zong ik , tijdens deze lange wandeling, op stap, het liedje IK STA OP WACHT van 6 jaar geleden. Soms kwamen me de tranen in de ogen, ik weet nu nog niet hoe dat kwam. Ik denk dat een soort premature heimee was omdat ik binnenkort een jaar lang van huis weg zou zijn.
Onder de video, in bijlage, de audio versie van Bobbejaan Schoepen. Ik vind geen video.
HIERONDER JOOP DE KNEGT - VEEL LATER DAN 1957 - MET EEN SOLDATENKOOR. IK STA WACHT - HET BLIJFT MOOI. HET IS WEL WEER PLAYBACK.
1957 - COUNTRY - MARTY ROBBINS - A WHITE SPORTS COAT
1957. Tijdens de geboorte van de Rock 'n roll in het Zuiden van de USA was ook de country muziek verder zeer populair. Een van de nieuwe country zangers was MARTY ROBBINS. Hij was van Arizona en was geboren in 1925. Op 19 jaar ging hij in het leger, de Zeemacht, voor 3 jaar. Daarna begon hij professioneel te zingen en hij schreef zelf veel nummers. Hij was te horen op de radio en ook op de Grand ole opry, een grote Radioshow, waarvan hij spelend lid werd en zo dikwijls aan bod kwam.
Met "A white sports coat and a pink carnation" had hij dan in 1957 zijn eerste millionseller. In Vlaanderen kwam dit niet in de top 20 maar werd toch nu en dan gespeeld en zeker op Radio Luxemburg. Ik hoorde dit nummer zeer graag en daar is ook wel mijn liefde voor de country muziek mee begonnen. Marty had het nummer zelf geschreven en er zouden nog zeer veel hitnummers volgen. Marty was ook de eerste country artiest die ook aan de bak kwam in de gokstad LAS VEGAS. Veel zangers zouden nadien hun carriere voortzetten in Las Vegas na hun eerste succesperiode.
Onder de video, in bijlage, vind je een audio-opname van de song, wegens de slechte audio kwaliteit van de video.
Nog eens eronder vind je een opname van "A white sports coat" door Jerry Marvin, uw dienaar.
1957 was het het jaar van de totale doorbraak van de Rock'n Roll en veel dat niet zomaar als rock kon beschouwd worden werd daar ook onder gebracht. Langs de zwarte kant in de USA werden veel blues songs als rock verkocht en veel country werd een beetje aangepast en zo een rock label opgeplakt. Als het maar nieuw klonk en dus goed verkocht.
Een van de artiesten die uit de country kwamen waren de immens populaire Everly Brothers. Hun ouders waren bekende country artiesten die veel op tournee waren en een radioshow hadden. De broers zongen mee vanaf 6, 7 jaar. Wanneer de broers hun middelbaar hadden gedaan stopten hun ouders hun zangcarriere om al hun krachten te wijden aan de carriere van hun zoons. Hun eerste million seller was" Bye Bye Love". Ze hadden reeds vlug een tournee in Engeland en hun hit werd onmiddellijk een wereldhit. Hun stemmen pasten wonderwel samen en het was praktisch onmogelijk om hen te imiteren.
Ook in 1957 was de opvolger "Wake up Little Susie" ook een millionseller en dus een kanjer van een hit. Will Tura had hier ook een hitje met de Vlaamse versie van "Bye Bye Love". Hiermede was de trend gezet om Vlaamse vertalingen van Amerikaanse hits te maken en ook veel succes mee te hebben. De Everlys zelf stonden in de Vlaamse Top 2O in december 57 met "Bye Bye Love".
HIERONDER EEN VIDEO VAN BYE BYE LOVE - IK WAS VERLEKKERD OP HUN ZWARE FENDER GITAREN - MIJN EERSTE ELEKTRISCHE GITAAR ZOU DAAROM ER EEN WORDEN MET EEN KLANKKAST. DIT LIJKT EEN LIVE VERSIE.
1957 - BUDDY HOLLY WITH THE CRICKETS - PEGGY SUE VIDEO
1957. Dit was dus echt het jaar van alle rock artiesten. Buddy Holly was van Lubbock Texas en geboren in 1936. Hij startte zijn muziekcarriere met viool en piano maar schakelde dan over op gitaar. Hij speelde op een" Fender Stratocaster", de gitaar die later wereldberoemd zou worden en ook door The Shadows in Engeland en Europa werd gelanceerd.
Hij had in 1957 twee millionsellers : THAT'LL BE THE DAY en PEGGY SUE. Zijn gitaarspel was fantastisch en het was een combinatie begeleiding en solo door mekaar. Hij schreef zijn nummers samen met Jerry Allison en Norman Petty, de eerste was lid van zijn groep The Crickets en de tweede zijn producer en eigenaar van zijn platenfirma. In 1959 kwamen Buddy, Richie Valens (Donna) The Big Bopper (JP Richardson met zijn Chantilly lace) om in een vliegtuigongeval.
Niettegenstaande zijn korte carriere heeft hij een grote impact gehad op de latere sixties. The Beatles waren grote fans en zijn songs worden ook nu nog dagelijks op de radio gespeeld en zeer veel covergroepen hebben zijn composities op hun repertoire.
In de Vlaamse top 20 was Buddy Holly niet te bespeuren in 1957. Hij er zou er voor de eerste keer in voorkomen in september 1963 met Bo Diddley. Het was dus weer eens Radio Luxemburg geblazen.
1957 was een heel groot jaar voor Elvis en hij had maar liefst 5 singles die een miljoen verkochten maar ook 2 langspeelplaten gingen een miljoen keer over de toonbank. De singles waren : "Too much", "All shook up"," Loving you", "Teddy Bear" en "Jailhouse rock" (zie de video van enkele dagen geleden). De albums waren : "Elvis" (met nieuwe songs en veel Little Richard dus harde rock) en het "Elvis Christmas album". Hier in Vlaanderen konden we dus de meeste songs nu en dan horen op Radio Luxembourg (Engelse uitzendingen) en bij mij ( 13j) begon de muzikale microbe voor goed te kriebelen. Elvis speelde altijd gitaar als we hem zagen op foto en dus begon ik er sterk aan te denken gitarist te worden in plaats van mijn eerste liefde te volgen, de accordeon, zoals mijn kozijn Joel Deriviere.
Aangezien Radio Luxemburg laat uitzondt en ik wilde opblijven om te luisteren kwam ik een beetje in conflict met mijn moeder die mij na een tijd kwam aanmanen om te gaan slapen. Zij was nochtans ook een liefhebber van muziek. De films van Elvis heb in die tijd niet gezien maar wel later, zelfs verschillende keren. Het viel mij, als toekomstige gitarist, maar later op dat Elvis helemaal niet live speelde in zijn films. Hij playbackte bovenop zijn eigen muziek.
Ook in de Amerikaanse televisieshows (oa Perry Como) die we we later soms bij de geburen konden zien (We hadden thuis geen televisie) werd dus geplaybackt dat het een lust was, maar dat had ik dus in het begin absoluut niet door. Op playback komen we later nog eens terug. In ieder geval : als Elvis playbackte was het altijd 100 % juist, wat niet van iedereen kon gezegd worden.