BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
22-05-2015
1962 - TELSTAR - THE TORNADOS
1962. Zoals ieder jaar bijna was er in 62 ook een echte instrumentale uitschieter. Deze keer was het TELSTAR van THE TORNADOS.
Dit nummer stond liefst nr 1 zowel in de USA als in de UK. Bij de eerste uitgave in 62 werden er, ongelooflijk, 5 miljoen van verkocht en dit was dan ook de meest succesvolle plaat ooit gemaakt in Engeland tot op dat moment.
Het was geschreven door ene JOE MEEK, een studio ingenieur in Londen. Hij componeerde het nummer in de studio, tussendoor, en als het klaar was zocht hij een groep om het in te spelen en hij kwam terecht bij THE TORNADOS uit Londen.
De plaat werd in minder dan 1 dag opgenomen bij Decca records. Men had echt een gevoel van ruimte wanneer men dit hoorde en men kon in zijn verbeelding de Telstar satelliet zien vliegen.
In Vlaanderen stond TELSTAR in oktober 62 op de eerste plaats en zou 5 maanden in de hitparade blijven. Van een succes gesproken voor een instrumentale plaat.
Een tweede millionseller zat er voor The Tornados echter niet meer in.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN TELSTAR DOOR THE TORNADOS.
1962. In dit jaar had CHRIS MONTEZ zijn eerste en zijn tweede millionseller.
De beide songs waren geschreven door Jim LEE, de baas van Monogram records. "Let's dance" haalde nr 6 in de USA en nr 2 in de UK.
Chris werd geboren in 43 in Los Angeles en begon op zijn 15e gitaar te spelen. In 61 ontmoette hij JIM LEE die de platenmaatschappij Monogram juist had opgericht. Chris maakte eerst een mindere hit, maar dan volgde de millionseller en wereldhit LET'S DANCE.
Kort daarop kwam hij met SOME KINDA FUN, terug een millionseller geschreven door Jim Lee.
In Vlaanderen stond Chris Montez in november 62 op nr 1 in de Vlaamse Top 20 en hij bleef 4 maand in de hitparade. "Some kinda fun" stond in februari 62 op nr 15 en bleef 1 maand in de hitlijst.
Deze nummers, en vooral "let's dance", werden zeer veel gespeeld op de radio en ook op de juke boxen. Vooral de intro met de drums werkte zeer aanstekelijk en zette inderdaad aan tot dansen.
Deze plaat liet ieder onderdeel van het drumstel perfect horen, dit was speciaal in die tijd.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN LET'S DANCE VAN CHRIS MONTEZ. NOSTALGIE TROEF.
1962. Een "one hit wonder" was DEAR ONE van ene LARRY FINNEGAN.
Hij was geboren in 1939 in NEW YORK en schreef , samen met zijn broer in 62 , de hit "Dear one "en had er een millonseller mee, weliswaar werd het miljoen maar bereikt in 1966.
Het was zijn eerste plaat en hij speelde daarnaast ook gitaar, piano, drums en trompet. Hij danste ook en trad op voor radio en TV.
In 1966 verhuisde hij naar Zweden en werd daar een goed gekende componist en had succes in het noorden van Europa en ook in Nederland.
Hij kwam nooit in de Vlaamse top 20 maar nu en dan was hij wel te horen op de Hollandse zenders.
The Locomotions uit Nederland, Gemert, spelen dit nummer nu nog tijdens hun optredens en het staat ook op een van hun DVD's. The Shadoogies spelen dit nummer nog niet maar traden wel op in Gemert NL, op 18 juli 2009.
HIERONDER LARRY FINNEGAN MET EEN AUDIO-VIDEO VAN DEAR ONE. LET OP DE ECHO EN DE GALM, EEN TYPISCH VERSCHIJNSEL IN DE JAREN 50 (SUN) MAAR HIER TEN VOLLE TE HOREN.
1962. We zouden tussen al die andere vedetten van 62 de man vergeten met wie het allemaal begonnen was : ELVIS PRESLEY.( Zie natuurlijk ook vroeger in deze blog).
Elvis was de man en bleef de man die de ene tophit na de andere scoorde. Hij trad wel niet meer op in het publiek maar hij zong zijn hits in zijn films die om het kwartaal in de cinemazalen te zien waren en waar zeer veel tieners op afkwamen.
Zijn 5 millonsellers van 62 waren :
GOOD LUCK CHARM millionseller nr 38 nr 1 in de USA - nr 3 in Vlaanderen in APRIL 62
ANYTHING THAT'S PART OF YOU millionseller nr 39, nr 31 in de USA
SHE'S NOT YOU millionseller nr 40,nr 1 in de USA, nr 3 in Vlaanderen in aug 62.
RETURN TO SENDER millionseller nr 41, nr 2 in de USA, nr 2 in VLaanderen in nov 62.
WHERE DO YOU COME FROM millionseller nr 42, nr 29 in de USA.
Op iedere juke box in Vlaanderen zaten deze nummers en ze werden zeer veel gespeeld.
Ik weet nog goed dat ik met mijn vriend Noel Van Overbeke ieder weekend naar Tielt naar de cinema ging en dat we na afloop naar een cafeetje gingen in het centrum waar veel platen van Elvis op de juke box zaten, ook de meest recente.
Het was echt een plezier om deze platen meerdere keren te spelen en er ook eens op te dansen. Dat waren mooie tijden en op vandaag is zoiets niet meer denkbaar.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET GOOD LUCK CHARM. EEN AUDIO - VIDEO MET FOTOS.
1962. CHUBBY CHECKER (zie ook vroeger in deze blog) bleef zeer populair in 62 en hij had terug 2 millionsellers. SLOW TWISTING kwam tot nr 3 in de USA en LIMBO ROCK geraakte tot nr 2. Terug kassa.
Deze nummers waren niet zelf geschreven door Chubby maar door mensen van zijn platenfirma Cameo-Parkway.
Beide nummers waren geen echte uptempo twist meer maar de ene een trage twistversie en Limbo rock was helemaal geen twist, maar een turnoefening onder een stok die altijd maar lager werd gelegd, en waar men onder moest. De laagste was gewonnen.
In Vlaanderen deden we een inhaaloperatie en THE TWIST, de eerste twist plaat van Chubby belandde, met vertraging, in de Vlaamse top 20 en bereikte nr 14 in febr 62.
Andere platen van Chubby in de Vlaamse hitparade waren : ""The Jet" (nr 16), "Paloma twist" (nr 8), "Limbo rock" (nr 5 in november en dit nummer bleef 5 maanden lang in de hitparade).
De twist was een echte rage, maar reeds in 62 kwam er verwatering. Alles werd echter zeer aangewakkerd door Frankrijk waar the twist echt een ernorm succes was en duizenden gitaargroepjes speelden en zongen zich blauw.
Het was ook zo dat iedere zanger of zangeres in gans de wereld wel een twist plaat op haar programma nam en er in veel gevallen ook nog veel succes mee had ook.
HIERONDER CHUBBY CHECKER MET LIMBO ROCK, EEN AUDIO VIDEO MET FOTOS.
1962. De eerste millionseller voor BOBBY VINTON was ROSES ARE RED. Dit nummer werd geschreven in 1961 en hij haalde ermee nr 1 in de States en nr 15 in de UK.
Bobby werd geboren in 1935 in Pennsylvania en was dus in 62 , 27 jaar ,dus geen teeny bopper meer. Maar hij had een goede stem en was een mooie jongen in de stijl van Fabian, Franky Avalon en Bobby Darin.
Zoals zovele zangers startte hij met een band in het middelbaar en werd opgemerkt door Epic Records.
Hij kwam ook reeds rap naar Europa en was hier dus ook goed gekend.
In Vlaanderen stond hij in juli 62 op nr 5 en bleef, zoals alle grote hits , 4 maand in de hitparade. Het zou nadien tot 1970 duren voor hij een come back maakte in Vlaanderen met oa "Blue Velvet".
Deze plaat werd enorm veel gedraaid op de radio en bevestigde een beetje dat de Rock 'n roll van de jaren 50 afgedaan had. Alleen de twist zorgde nog voor veel uptempo nummers.
De rock 'n roll zou echter niet voor altijd verdwijnen , maar meer dan een keer, terugkomen en altijd blijven gespeeld worden, zeker door live bands. The Shadoogies zijn hiervan het levende bewijs op vandaag.
HIERONDER BOBBY VINTON MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN ROSES ARE RED, MET EERST EEN STUKJE VAN MISTER LONELY. LET GOED OP DE PIANO BEGELEIDING - ZEER ZEER MOOI.
1962. THE SHADOWS (zie ook vroeger in deze blog) hadden in 1962 hun tweede millionseller na "Apache" : WONDERFUL LAND.
Ze hadden dus de trein gemist in de USA met "Apache" en kwamen daar, wonder boven wonder, absoluut niet aan de bak, maar in de UK en Europa, en later Japan, was hun succes fenomenaal en ze hadden dus toch hun tweede millionseller.
Deze song, terug, was geschreven door dezelfde componist van "Apache" : JERRY LORDAN, en was terug een prachtige melodie. De strings van Norrie Paramor gaven het geheel een hemels effect en de gitaar van Hank Marvin (zie foto) kon niet mooier klinken.
Iedere gitarist, en natuurlijk ook ondergetekende , sloeg aan het oefenen. Als de melodie in orde was dan bleef natuurlijk het probleem : DE KLANK. Wie kon dit evenaren ? Dat waren er geen of weinigen in die tijd.
In Vlaanderen stond "Wonderful Land" in mei 62 op de 13e plaats en zou 2 maanden in de hitparade blijven.
In september 62 hadden The Shadows nog een hit in Vlaanderen GUITAR TANGO.
Onder de video, in bijlage, een versie van Guitar Tango door The Shadows in 2003, live.
HIERONDER EEN LATERE VERSIE VAN WONDERFUL LAND DOOR THE SHADOWS. HET IS EEN GEHEEL OF GEDEELTELIJKE PLAYBACK VERSIE VOOR TV. LUISTER NAAR DE PRACHIGE GITAARKLANK EN DE HEMELSE VIOLEN.
1962. Aan de zegereeks van FREDDY QUINN (zie ook vroeger in deze blog) kwam voorlopig geen einde en in 1962 scoorde hij terug een millonseller met JUNGE KOMM BALD WIEDER.
De mythe van de eenzame zeeman werd verder gecultiveerd en zowel in zijn liedjes als in zijn films kwamen we hem tegen als man met veel heimweh en verlangend naar zijn heimat.
Het nummer werd ook uitgebracht in het Engels in de USA maar scoorde daar niet echt.
In Vlaanderen scoorde Freddy wel en hij stond in februari 62 op nr 3 in de Vlaamse top 20 en bleef 5 maand in de hitparade.
Andere hits van Freddy in 62 waren HEIMWEH NACH SANKT PAULI en ALO AHE. Dit waren eveneens heimatliederen, maar de Vlamingen konden er precies niet genoeg van krijgen.
Onder video een tribute van Jerry Marvin, uw dienaar, aan Freddy Quinn, een van mijn grote idolen uit mijn jeugdjaren. "Junge komm bald wieder - Jerry Marvin.
HIERONDER EN AUDIO - VIDEO VAN JUNGE KOMM BALD WIEDER VAN FREDDY QUINN.
TIK MISSCHIEN OOK EENS OP DE FOTO LINKS HIERNAAST DAN KOM JE OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. ZIJ SPELEN DE MUZIEK VAN DE PERIODE WAAR HET IN DEZE BLOG OVER GAAT.
1962. JOEY DEE AND THE STARLITERS (zie ook vroeger in deze blog) waren naast Chubby Checker de grote vedetten van de Twist. Ze hadden in 62 hun tweede millionseller met SHOUT.
De song was geschreven in 1959 door The Isley Brothers en ze maakten er een twist versie van, live opgenomen,(in twee maal) in de Peppermint lounge.
Ze kwamen op nr 6 in de States en tot nr 4 in de UK.
In Vlaanderen stonden ze in mei 62 op nr 6 en bleven maar liefst 4 maaanden in de hitparade staan.
Het was zeer opzwepende muziek en er werd in de cafes zeer wild op getwist. De plaat ontbrak op geen enkele juke box. Voor mij was dit als regelmatige danser een gouden tijd.
Daarna hadden ze nog een hit in Vlaanderen nl. MONEY. In 63 was de twist rage dan reeds aan het afnemen.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SHOUT DOOR JOEY DEE AND THE STARLITERS.
1962. WILL TURA had in 1959 reeds in de Vlaamse hitparade gestaan op nr 13, gedurende 3 maanden zelfs, met de Vlaamse versie van" Personality" van Lloyd Price, maar in 1962 was hij daar terug met een slow rock.
Het nummer was : JIJ BENT NU ZEVENTIEN GEWORDEN. Hij stond ermee op nr 19 in maart 62 en bleef er 2 maand mee in de hitparade. Dit kon gezien worden als een soort comeback van Will, alhoewel hij tamelijk succesvol bezig was geweest van 59 tot 62, en ook verschillende keren op televisie te zien was.
Hij had ook een opvolger en dat was HEY HEY, dat in juli 62 nr 16 haalde en 2 maand in de hitparade bleef staan.
Dit was natuurlijk het voorspel voor zijn monstersucces EENZAAM ZONDER JOU dat nr 1 was in december 1962 en liefst ZEVEN maand in de hitparade bleef.
Onder de video, in bijlage, een mp3 van Hey Hey.
HIERONDER EEN AUDIO VIDEO : JIJ BENT NU ZEVENTIEN GEWORDEN VAN WILL TURA.
1962. RAY CHARLES kwamen we eerder in deze blog reeds een aantal keer tegen en in 62 had hij zijn vierde millionseller met I CAN'T STOP LOVING YOU. Deze song had hij niet zelf geschreven maar het was een country millionseller van enkele jaren geleden.
Hij zong en speelde dit echter op een fantastische manier, ongenaakbaar voor praktisch iedere muzikant.
Hij was ondertussen gekend voor het feit dat hij alle genres zong, zowel jazz, rock 'n roll en country. Hij werd niet voor niets The Genious genoemd.
Deze song was dus geschreven en gezongen door de Country ster DON GIBSON en hij had er in 1958 ook een millionseller mee. Het was de B zijde van OH LONESOME ME waarover we vroeger uitgebreid berichtten.
In de States stond Ray op nummer 1 en hij was top in de UK. In Vlaanderen stond Ray ook op nr 1 in juni 62 en hij bleef liefst 5 maand in de hitparade.
Ook aan "I can't stop loving you" heb ik een jeugdherinnering. Dit werd op een zomeravond gans de avond gedraaid op de autoscooter in Knesselare op de grote kermis. Daarna gingen we naar de danstent van Jeanne Van Hulle waar de Brugse rocker Ricky Morvan (zie foto) optrad met zijn Fens. Later in deze blog meer over Ricky Morvan.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN I CAN'T STOP LOVING YOU VAN RAY CHARLES. DEZEVERSIE WIJKT AF VAN DE PLAAT MAAR IS OOK ZEER MOOI EN LIVE LEEFT.
1962. Pat Boone maakte in 1962 zijn 13e millionseller SPEEDY GONZALES. Het was een zogezegde "Novelty song", waar de tekst niet veel belang had en soms zelfs nergens over ging.
Pat had het over een jong meisje dat haar (dronken ?) vader uit het cafe tracht te halen omdat het dak lekt en de TV gebroken is. Niet zomaar een zeer literaire tekst.
Hij haalde nr 6 in de States en hier in Vlaanderen stond hij nr 1 in juli 62 en hij zou 4 maanden in de hitparade blijven.
Ik weet nog goed dat ikzelf (18), Noel van Overbeke (18) en Andre Van laere (17), mijn beste beste vrienden, over de markt liepen in Ruiselede, en dat uit de ene cafe "Hello Mary Lou" van Ricky Nelson klonk en uit de andere cafe hoorden we "Speedy Gonzales" van Pat Boone. We wisten dat ze allebei reeds jaren bezig waren en dat dit, achteraf gezien, voor beiden, hits in extremis waren. Nadien zou het nooit meer worden zoals het ooit geweest was. Er stond een Britse invasie aan te komen met een viertal uit Liverpool , maar dat beseften we toen nog niet.
In die tijd tijd gingen ikzelf en Noel Van Overbeke ook regelmatig mee met het orkest "The Cosy Corners" uit Oostrozebeke. Mijn kozijn, Joel Deriviere, was accordeonist en later bassist bij dit orkest.
Op de scene speelden ze ook "Speedy Gonzales" en mijn kozijn stond in voor de inleiding van het nummer en hij gebruikte een volle pint bier en een groot fopspeen om de inleiding te zingen. Dit was een hilarisch begin van "Speedy Gonzales".
Later zijn The Cosy Corners - "The Cosy's" (zie foto) geworden en werden zij het orkest van John Larry (Alleen - in 1963). Een aantal leden van The Cosy's zijn, na hun John Larry periode, overgegaan naar "The Bobby Setter Band".
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SPEEDY GONZALES DOOR PAT BOONE.
1962. RICHARD ANTHONY - J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN
1962. We hadden reeds Johnny Halliday die oa. Franse covers zong van Amerikaanse rock'n roll hits maar er kwamen rap zeer veel andere Franse zangers en groepen die dit ook deden.
Een van de eerste na Johnhy was RICHARD ANTHONY. Hij was geboren in 1938 in Egypte en in 1962 had hij een millionseller met J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN. Hij was de eerste die hierin slaagde na Johnny Halliday met "Let's twist again".
Hij had in 59 reeds een Franse versie opgenomen van "Peggy Sue" van Buddy Holly en was zo bekend geworden in Frankrijk, maar dit was geen millionseller geworden.
De song was geschreven door de Amerikaanse country zanger Bobby Bare en had als titel " 500 miles away from home" en werd eerst opgenomen door de folk groep Peter, Paul and Mary.
Dit startte een enorme rage in Frankrijk en honderden zangers en groepen begonnen Franse covers te spelen van Amerikaanse hits en verkochten ook veel platen en traden overal op, ook hier in Belgie, zeker aan de kust.
Richard anthony had hiermee een echte Europese hit te pakken. In Vlaanderen stond hij in augustus 62 op de derde plaats in de vlaamse top 20 en bleef maar liefst 5 maanden in de hitparade aanwezig. Van een knaller gesproken.
In Gent, PHTI, Savaanstraat, waren zeker de vrouwelijke studenten zot van Richard Anthony, ikzelf hield meer van het origineel. zie hieronder.
In bijlage, onder de video, een live versie van "500 miles away from home" door Bobby Bare.
HIERONDER RICHARD ANTHONY MET EEN PLAY-BACK VERSIE VAN "J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN".
DIT WAS ZEER MOOIE MUZIEK MAAR HET WAS GEEN ROCK EN OOK NIET DIRECT COUNTRY - HET WAS DE FRANSE VARIANT DIE ZEER VEEL SUCCES ZOU KRIJGEN, OOK IN VLAANDEREN.
1962. We laten, voorlopig, 1961 achter ons en bekijken de hitlijsten van 1962.
De 10 populairste platen van 62 waren in Vlaanderen:
1. LETS TWIST AGAIN - CHUBBY CHECKER
2. YA - YA - JOEY DEE AND THE STARLITERS (zie foto) en video onderaan.
3. GOOD LUCK CHARM - ELVIS PRESLEY
4. ZWEI KLEINE ITALIENER - CONNY
5. LOVE ME WARM AND TENDER DEAR - PAUL ANKA
6. SPEEDY GONZALES - PAT BOONE
7. I CAN'T STOP LOVING YOU - RAY CHARLES
8. J'ENTENDS SIFFLER LE TRAIN - RICHARD ANTHONY
9. MEXICO - BOB MOORE
10. THE YOUNG ONES - CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS
Voor de rock 'n roll zag het er niet zo goed meer uit. Met moeite kan men van deze lijst zeggen dat er 3 rockers tussen zaten. Dit was reeds een groot verschil met de jaren ervoor en was de twist er niet geweest, dan was het helemaal zonder rock 'n roll.
In de komende periode gaan we dieper in op deze periode, die wel gekenmerkt was door de dominantie van Cliff Richard and The Shadows. Hun hits waren geen superhits in Vlaanderen maar allemaal waren ze zeer populair en bleven ze lange tijd in de hitparade staan.
Zelfs zonder de hardere Rock 'n roll platen was deze muziek zeer mooi en om nooit meer te vergeten.
HIERONDER HET ZEER POPULAIRE YA YA TWIST VAN JOEY DEE AND THE STARLITERS. EEN AUDI - VIDEO VAN EEN LIVE OPNAME.
TIK MISSCHIEN OOK EENS OP DE FOTO HIERNAAST, DAN KOM JE TERECHT OP DE WEBSITE VAN THESHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK WAAROVER DEZE BLOG BERICHT.
1961. De populaire liedjes scoorden ook in 61.
SUE THOMPSON had in dat jaar 2 millonsellers : SAD MOVIES en MORMAN.
Ze was geboren in Nevada en begon reeds rond 7 jaar te zingen in de kerk. Ze verhuisden naar Californie en in het middelbaar zong ze verder.
Ze viel op in een talentenjacht, kwam op de lokale radio en TV en Mercury records bood haar een platencontract aan.
John D. Loudermilk schreef voor haar 2 nummers en allebei werden ze millionsellers : SAD MOVIES en NORMAN.
Vooral dit laatste nummers ging wereldwijd en kwam op nummer 5 in de States.
In vlaanderen stond SUE NORMAN in maart 61 op nr 5 en bleef 4 maand in de hitparade.
Bij ons werd dit nummer zeer veel gespeeld op de radio maar nadien hebben we niet veel meer van Sue gehoord.
HIERONDER SUE THOMPSON MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN NORMAN.
De zwarte artiesten bleven maar profiteren van het feit dat de rock 'n roll ontstaan was uit de Rythm and Blues.(Zie vroeger in deze blog).
Ze kwamen ook nu en dan in de Vlaamse top 20 en werden veel gedraaid op de radio.
DEE CLARK werd geboren in 1938 in Arkansas, maar in 1940 verhuisde zijn familie naar Chicago. Hij had de muziekmicrobe geerfd van zijn moeder die zong in de kerk.
In 52 sloot hij aan bij de groep "Hambone kids" en ze maakten een plaat "Hambone". In 55 geraakte hij bij de groep THE GOLDEN TONES en ze wonnen een talentenjacht.
Een platenfirma merkte hen op en met Dee Clark als leadzanger, werd hun tweede plaat RAINDROPS een millionseller. De song was geschreven door Dee Clark zelf.
Ze werden nr 2 in de States en gingen wereldwijd. Het was blijkbaar wel " a one hit wonder".
In Vlaanderen stond Dee Clark in augustus 61 op nr 8 en hij bleef 3 maanden in de hitparade.
De song is precies een voorloper van "Listen to the rythm of the fallin' rain" enkele jaren later.
HIERONDER DEE CLARK MET EEN AUDIO-VIDEO VAN RAINDROPS.
TIK MISSCHIEN OOK EENS OP DE FOTO HIERNAAST EN DAN KOM JE OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK WAARIN HET IN DEZE BLOG DAGELIJKS OVER GAAT.
1961. THE TOKENS waren een totaal onbekende groep in Vlaanderen maar in 61 stonden ze in Vlaamse hitparade.
Het waren allemaal jonge muzikanten uit New York die ontdekt waren door NEIL SEDAKA de man die "OH Carol" zong en schreef. Dit was rond 1958.
The Lion sleeps tonight was een nieuwe versie van de song WIMOWEH een Zuidafrikaans liedje met de titel : MBUBE om het gemakkelijk te maken.
Alles werd van een Engelse tekst voorzien en het werd dus gezongen door The Tokens in een DOO WHOP versie.
Ze haalden er nr 1 mee in de States en nr 11 in de UK.
In Vlaanderen stonden ze op nr 6 in febr 62 en bleven drie maanden in de hitparade.
HIERONDER THE TOKENS MET EEN AUDIO-VIDEO VAN THE LIONS SLEEPS TONIGHT. EEN RADIO HIT IN 61 , HET WERD ZEER VEEL GESPEELD.
TIK OP DE FOTO HIERNAAST EN DAN KOM JE TERECHT OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK WAAROVER HET IN DEZE BLOG OVER GAAT.
Een gekende millionseller in 61 was ROMEO van PETULA CLARK.
Petula Clark was geboren in Engeland in 1932 en dus in 61 reeds 29 jaar oud en toch werd ze een idool en zeker in Frankrijk.
Het nummer Romeo was geschreven in 1920 als "Salome" door de Duitse operettekoning Robert Stolz.
Timmy Kennedy zorgde voor een Engelse tekst en Petula kwam in de Engelse en de Europese hitparades en verkocht een miljoen exemplaren en meer.
Petula was reeds een ganse tijd bezig en in vlaanderen was ze zeker niet onbekend :
Ze haalde de Vlaamse hitparade vanaf 1957.
1957 : WITH ALL MY HEART
1958 : ALONE, BABY LOVER
1959 : ADONIS
1960 : PREND MON COEUR
1961 : SAILOR, ROMEO.
Ze kreeg ook voet aan wal in Frankrijk en zong in het Frans en ook in de USA geraakte ze in de hitparade.
In de Vlaamse top 20 stond ze in augustus 61 op nr 3 met Romeo en ze bleef liefst 6 maand in de hitparade staan .
In 62 zou haar ultieme glansperiode beginnen met hits als : "Chariot" en "Coeur Blesse". We zien ze dan uitgebreider terug.
HIERONDER ROMEO VAN PETULA CLARK, IN HET ENGELS. EEN AUDIO - VIDEO.
KLIK OP DE FOTO HIERNAAST EN DAN KOM JE OP DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIESCOVERBAND. WIJ SPELEN - LIVE - DE MUZIEK VAN DE WONDERJAREN, DE MUZIEK WAARIN HET IN DEZE BLOG OVER GAAT.
1961. In deze blog hadden we het reeds vroeger over "Kili Watch" van de Belgische gitaargroep The Cousins.
Deze song was dus een millionseller in 1961 en het was hun tweede plaat op Palette.
Ze waren Brusselse studenten en kwamen samen om gitaar te spelen en te zingen. Hun groepje noemden ze "La Jeune Equipe". Ze werden gevraagd om op te treden in de club "Les Cousins" voor een verjaardagsfeestje van de rijke burgerij en werden daar dan ook ontdekt door platenbaas Jean Kluger van Palette. Ze gaven hun groep dan ook de naam "The Cousins" of "Les Cousins", naar de naam van de club.
Ze hadden een indrukwekkende lijst van bestsellers in Vlaanderen in 1961 :
KILI WATCH NR 3 IN NOV 60 EN 6 MAANDEN IN DE HITPARADE
KANA KAPILA/BOUDDHA NR 10 IN APRIL 61 EN 3M
PARASOL NR 15 IN JUNI 61 EN 4M
DANG DANG NR 9 IN NOV 61 EN 3M
Geen enkele Belgische gitaargroep kon hieraan tippen, maar ze gingen dan ook direct internationaal ( zie Burt Blanca) en traden op voor radio en TV in Belgie, Nederland ,Frankrijk, Zweden, Duitsland en Italie. Later zouden ze in praktisch gans de wereld optreden.
Ook in Ruiselede kwamen ze op een bepaald optreden voor Voetbalclub De Groene Leeuwen, Ruiselede voor het oktoberfeest. Ze traden op in de hallen van de firma Rysig, eigenaar Remi Soetaert, de vader van zangeres Anneke Soetaert.
Ze hadden op hun gitaren een microfoon gemonteerd waar door ze zongen, dit had ik nog nooit gezien en later heb ik dit ook niet veel meer terug gezien. Ze konden op deze manier vlot bewegen als zingend en spelend op hun gitaar.
"Kili Watch" was een traditional bewerkt door een lid van de groep Gus Derse. Hij zou later de groep verlaten en de groep "The Kili Jacks" oprichten. Dit liedje, KILI WATCH , was een Indiaanse traditional geleerd bij de scouts.
Ze hadden een typische gitaarklank en zouden zeer veel jaren succes hebben, wereldwijd, zoals The Jokers.
Onder de video, in bijlage, Bouddha, volledig instrumentaal, het lijkt op de gitaarsolo van Shakin' all over.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO UIT 1987 VAN KILI WATCH DOOR THE COUSINS. VOORAL DE GITAREN VIELEN OP. DE ZANG WAS MEER OPZEGGEN EN LEEK OP EEN STAPLIED, MAAR MET EEN ONBEGRIJPBARE TEKST.
1961. BOBBY VEE, nog een Bobby zul je zeggen, inderdaad, werd geboren in 1943 in North Dakota in een zeer muzikale familie.
Thuis hadden ze een 15 mans orkest en in het middelbaar leerde hij gitaar spelen en algauw trad hij mee op met de band.
In 1959 moest de band Buddy Holly (zie vroeger in deze blog) vervangen , die zoals je weet, verongelukt was met een vliegtuig.
Het orkest noemde zich, voor de gelegenheid : BOBBY VEE AND THE SHADOWS. (stel je voor ).
Ze werden opgemerkt door Liberty records, kregen en platencontact en op korte tijd hadden ze twee millionsellers in 1960 : DEVIL OR ANGEL en het gekende RUBBER BALL.
In 1961 ging Bobby dan solo en had terug tweemillionsellers :
TAKE GOOD CARE OF MY BABY en RUN TO HIM.
Bobby kwam slechts eventjes in de Vlaamse TOP 20 en dat in maart en juni 61.
Zijn platen werden nochtans veel gespeeld op de radio.
HIERONDER BOBBY VEE MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN RUN TO HIM.