RELIGIE
Inhoud blog
  • ARMAGEDDON EN ONGEDIERTE
  • VANWAAR KWAM DIE STER ?
  • ONTWERPEN EN ONTWERPERS ?
  • BETROUWBAARHEID VAN DE BIJBEL
  • BINNENKORT GEEN LIJDEN MEER

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    ZIN EN ONZIN RELIGIE
    13-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAS DE MESSIAS PRECIES OP TIJD ?

    KWAM DE MESSIAS PRECIES OP TIJD ?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    De getuigen van jhwh. staan erom bekend uit de bol te gaan wanneer ze ook maar even denken dat er een bepaalde bijbelse (of genootschaps) profetie in vervulling is gegaan. Althans voor datgene wat zij beschouwen als een vervulling. Naar zij menen is elke vervulling een stap dichter bij de tijd van het einde waar we nu reeds meer dan 100 jaar met ongeduld staan op te wachten. (??)

    Maar gaan profetieën in vervulling ? En zijn er reeds in vervulling gegaan ?

    Een zeer merkwaardige vervulling zou deze zijn waarvan de “profeet” Daniël gewag maakte en de komst van de messias aantoont.

    Het zou natuurlijk zeer mooi zijn als de bijbelse profetieën gelijk hebben, want dan zou er een veelvoud aan getuigen op de wereld rondlopen, wegens enorme toename en zouden er veel meer gelovige mensen bestaan.

    Maar zelfs al moeten getuigen een beetje aan geschiedenisvervalsing doen, toch draaien ze hun hand niet om wereldwijd bekend te maken dat de messias destijds precies op tijd is verschenen. Velen bekijken hun uitlatingen dan ook met de nodige argwaan.

    Hoe luidt die profetie ?

    (Daniël 9:24-27)

    Zeventig weken zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, en om het Heilige der Heiligen te zalven.

    25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messias [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden.

     26 En na de tweeënzestig weken zal [de] Messias worden afgesneden, met niets voor zichzelf. En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen.

    27 En hij moet [het] verbond voor de velen één week lang van kracht laten blijven;en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden. En op de vleugel van walgelijkheden zal degene komen die verwoesting veroorzaakt; en totdat een verdelging [voltrokken is], zal zich dan juist datgene waartoe besloten is, ook over degene die woest ligt, uitstorten.”

    Jongens dat is me nogal wat!

    Er moet natuurlijk een en ander worden verduidelijkt.

    Volgens de get.van jhwh gaat het hier niet over weken, maar over jaarweken.

    Één week zou dus zeven jaar zijn en elk jaar zou 360 dagen duren.

    Twee en zestig weken  plus zeven weken zijn dus 69 jaarweken of 69 x 7 = 483 jaar.

    Op het eind van die 483 jaar zou de messias komen. Niet zijn geboorte, maar als gods gezalfde wat eigenlijk de betekenis is van het woord “messias”.

    Maar wanneer zouden ze beginnen ? In ves 25 staat:

    25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er

    vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messias [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn.

    De start zou dus zijn : vanaf het uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen. Daar zit hem de knoop en het verschil met de wereldse geschiedenis.

    ***Volgens de wereldse geschiedenis zou de perzische koning Artaxerxes I geregeerd hebben van 465 vr chr tot 424 vr chr. en die gaf in het twintigste jaar van zijn regering toestemming om Jeruzalem te herbouwen.

    ***Volgens de “getuigenchronologie” zou die regeerperiode begonnen zijn in 475 vr chr.

    Volgens het ‘Inzichtboek’ van de getuigen zien we dat het twintigste jaar van zijn regering valt in 455 vr chr.

    Volgens de getuigen:

    In het 20ste jaar van zijn regering (455 v.G.T.) verleende Artaxerxes Longimanus Nehemia toestemming naar Jeruzalem terug te keren om de muren en de poorten van de stad te herbouwen (Neh 2:1-8).

    Omdat in Daniël 9:25 naar deze gebeurtenis wordt verwezen en ze in verband wordt gebracht met de tijd van de beloofde komst van de Messias, is het uitermate belangrijk vast te stellen in welk jaar het 20ste jaar van Artaxerxes valt.

    Dit is beslist niet in overeenstemming met de wereldse chronologie die het twintigste jaar van Artaxerxes plaats in 445 vr chr.

    Daar zit hem voor de Jget. het knelpunt. Als 445 vr chr. een juiste datum zou zijn, dan komen we na 483 jaar (de 69 jaarweken) niet in 29 na chr, maar wel in 39 na chr.

    Gezien de profetie in geval van wereldse chrono. dus niet klopt moet er iets gebeuren die Lukas in het gelijk stelt.

    Lukas 3: 23

    23 Deze Jezus was bovendien, toen hij [met zijn werk] begon, ongeveer dertig jaar, terwijl hij, naar men meende, de zoon was van Jozef, [zoon] van Eli,

    En wat is er gebeurd ? Héél eenvoudig, de getuigen hebben allicht een beetje met de wereldse data gegoocheld, wat resulteerde in een rechtzetting van hun “profetie”. 455 vr chr. plus 483 jaar is immers 29 na chr, de datum waarop ze zich steunen.

    Maar het probleem is nog niet opgelost.

    **Volgens Markus is er geen geboortedatum gedefinieerd. Hij is de eerste schrijver (+/- na 70 na chr) van een evangelie en hij maakt geen melding van een maagdelijke moeder, noch van een  geboortedatum.

    ** Mattheus is de veronderstelde tweede schrijver van een evangelie een geruime tijd na 80 na chr en die plaatst de geboortedatum enkele jaren vóór de dood van Herodes de Grote ttz. rond 6vr chr.

    Er zou volgens hem een volkstelling geweest zijn, maar de romeinse geschiedenis die zeer nauwkeurig alle dergelijke evenementen bijhield  (tbv. de belastingen) maakt daar absoluut geen melding van.

    ** de derde schrijver zou Lukas zijn die nog later dan 80 na chr. schreef en die plaats de geboorte van Jezus in 6 na chr, ten tijde van de bewindvoering (vanaf 6 na chr.) van Quirinius over Syrië en diverse rom. Provincies.

    Dit brengt met zich mee dat – wanneer we de wereldse geschiedenis als juist beschouwen - :

    *          Jezus, bij zijn doop met “geest” volgens Mattheus  (39+6)  ongeveer 45 jaar was.

    *          Jezus, bij zijn doop met “geest” volgens Lukas (39-6) ongeveer 33 jaar was.

    Wanneer we de WT chronologie als juist beschouwen dan was Jezus:

    *          volgens Mattheus (30+6) ongeveer 36 jaar.

    *          volgens Lukas (30-6) ongeveer 24 jaar.

    Wie heeft er nu gelijk ?

    Het is duidelijk dat de evangelisten, of degenen die ervoor doorgaan, geen ware kennis hadden van de gebeurtenissen, in de veronderstelling dan nog wel dat die zouden hebben plaatsgevonden.

    De eerste schrijver van een Christus was destijds Paulus (+/-53 na chr.), maar die maakt helemaal geen melding van een messias die op een bepaald moment zou geboren worden.

    Bovendien zijn er thans nogal wat bijbelgeleerden die beweren dat de vroegste copiën van die evangelies dateren van ruim ná 160 na chr. wat het er niet gemakkelijker op maakt. We mogen niet uit het oog verliezen dat Jeruzalem in 70 na chr. met de grond werd gelijkgemaakt en dat er nog heviger werd uitgezien en gefantaseerd over en naar een messias die de joden van alle ellende zou bevrijden.

    Bovendien werden er in de eerste vier eeuwen zodanig veel teksten toegevoegd, gewijzigd, aangepast aan de tijdsgeest en geschikt gemaakt naar de wensen van de heersende klasse, dat er geen spoor van betrouwbaarheid overblijft.

    Het blijft dus wel helemaal onmogelijk om te gaan geloven dat de bijbel een door god geïnspireerd geschrift is, gezien er nogal wat ruimte openstaat voor én interpretatie én alle mogelijke twijfel.

    Wellicht was er geen inspiratie, omdat er ook geen god is die inspireert.

    Deskundigen zijn ook van mening dat het boekje “Daniël” niet dateert uit de babylonisch-perzische tijd, maar uit de periode van de Maccabeeën in de tweede eeuw vr chr.

    God, beste kerel, je hebt er een zootje van gemaakt nietwaar ?

     

    Er is dus mogelijkheid voldoende om een voor u gepaste keuze te maken, maar geen enkele schenkt voldoening.

    Groetjes

    Vlamme – 13.04.12

    .

    .

    .

    .

    .

    .



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!