De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
05-09-2016
Over Migrantenkinderen
BijE.J. Bronlas ik een artikel over migrantenkinderen in Denemarken die het op school slechter doen dan Deense kinderen.
Nu hoeven we echt niet in Denemarken te zijn om te weten dat de schoolse vaardigheden van migrantenkinderen ondermaats zijn, zowel op cognitief als op sociaal vlak.
De kloof tussen eigen leerlingen en vreemde leerlingen is er altijd geweest en wordt in stand gehouden door de vreemde kindjes zelf. Zijzelf en hun ouders zijn schuldig aan taal-, leer- en sociale achterstanden: thuistaal blijven kwebbelen, spijbelen als legaal gedrag...
De nieuwe lading bootvluchtelingetjes komt het probleem nog eens extra uitvergroten en in de schijnwerpers zetten. Er is geen ontkomen meer aan, scholen zullen achterstanden bij migranten niet meer kunnen verdoezelen of negeren. Het 'iedereen-gelijk-trucje' zal niet meer lukken. Bootvluchtelingetjes zorgen nu voor een nieuwe soort kloof, veel gapender dan voorheen, en nooit te overbruggen. Bootvluchtelingetjes lopen hopeloos achter op de allochtoontjes die hier geboren zijn of als kleuter geïmporteerd werden, en oneindig ver achter op onze eigen Vlaamse kinderen. De leerkracht die de hele waaier van begaafdheden in één klas aankan moet een superwezen zijn.
Met hun nog natte haartjes en geurend naar het Middellandse zeewater, hebben vluchtelingetjes geen schijn van kans om ooit het niveau te halen van de zwakste onderlaag van onze eigen allochtoontjes. Om nog maar te zwijgen van de superioriteit van onze sterke Vlaamse leerlingen. De ladder wordt alsmaar langer.
De vaststellingen over achterstanden bij migrantjes begint met de screeningsonderzoeken begin schooljaar waarbij steevast anderstaligen, vreemdelingen en andere allochtonen schandalig zwak presteren op intelligentietests. Daar bovenop komt de slechte ingesteldheid van migrantjes die hier op schoolbankjes gedumpt worden, hun studie-attitude stelt niets voor, ze hebben nooit geleerd om collectief in een klas te luisteren naar een leerkracht. Luistervaardigheid zero. Alles wat tegen hen gezegd wordt schampt af, er is weinig ontvankelijkheid voor nieuwe leerstof. Ook worden ze niet gedreven door prestatiezucht, en motivatie, discipline, wedijver, concentratie laten het ook al afweten...
Het oude stadhuis op de Groenplaats in hartje Hasselt krijgt een bijzondere bestemming. Het gaat omgebouwd worden tot een homohotel met 10 luxekamers en een sfeervol restaurant. De voorgevel wordt behouden in zijn oorspronkelijke staat maar aan het interieur zal hard gewerkt worden om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken.
Homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen, transgenders en alle andere seksvarianten zijn welkom. Zij kunnen er gewoon zichzelf zijn zonder zich gediscrimineerd of uitgestoten te voelen.
De Groep 'Holebi's en Transgenders', onder voorzitterschap van Jef Homofiel, diende eerder dit jaar een klacht in bij het Centrum voor Gelijke Seksen omdat er alleen heterofielenhotels bestaan, en die hebben niet de 'faciliteiten' voor homoseksuelen. Wat ze bedoelen met 'faciliteiten' werd er niet bijgezegd.
Het nieuwe homohotel opent zijn deuren op vrijdag 13 december en zal gepaard gaan met heel wat feestelijkheden in de Hasseltse straten, met als hoogtepunt een gigantische gayparade. Veiligheidsdiensten en politie zijn nu al in de weer om alles in goede banen te leiden, en om te voorkomen dat booswichten met bommengordels de gayparade zullen doen mislukken.
Islamonderwijs Onverenigbaar met Andere Strekkingen
Desh Ramnath weet dat je met je handen van de islam moet afblijven. Hij is voorzitter van de Hindoe Raad Nederland.
De islam is uniek, dat moeten we toegeven. Moslims zijn niet te evenaren in het schofferen van vrouwen, in het verafschuwen van homoseksuelen, ze zijn experts in agressieve omgangsvormen met hun westerse medemensen, de niet-moslims, die ze naar de hel wensen. Zij hebben gekke eetgewoonten en halal-complimenten. En in warenhuizen stellen ze eisen die wij Lamme Goedzakken nog inwilligen ook. In ziekenhuizen stellen ze zich aan door zelf hun eigen arts op te eisen en botweg een mannelijke arts te weigeren. En in omgangsvormen zijn moslims ook al klungelaars en stuntelaars, ze kunnen niet eens de hand van een vrouw schudden. Zo moeilijk is dat toch niet. Zij zijn onbekwaam om in het werkelijke leven te leven, kunnen geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid, verwarren droom en realiteit. Kijk maar naar hun levensideaal: hier op aarde sterven om bij Allah daar hoog boven achter de donkere wolken hun kruit te verschieten aan tientallen maagden die zich achter Allah gaan verschansen om te ontsnappen aan hitsige moslims die zich als beesten aandienen aan de hemelpoort van Allah. Tomeloze opgehitste moslims hebben dun driften en verzuchtingen laten aanwakkeren in de aardse moskeeën die hier met Vlaams geld als paddenstoelen uit de grond gerezen zijn... onder impuls van onze Leiders, de Verraders. Grote moslims zijn ook kleine moslimpjes geweest en toen zaten ze in de islamklas te luisteren naar de ophitsende klanken van de islamleraar.
Welnu, die onderontwikkelde moslimbevolking wordt al decennialang gesponsord , gestimuleerd en gepusht om opgenomen en gemixt te worden onder ons, de niet-moslims, een kunstmatig mengsel dat van nature gedoemd is tot mislukken, om voor spanningen en conflicten te zorgen, het is als een brandend lucifertje gooien in een plas benzine, maar dan een lucifertje dat zijn tijd neemt.
Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs, zette de kroon op het werk van zijn voorgangers en gelijkgezinden met het voorstel van Dialoogonderwijs, een concept waarbij katholieke godsdienst en islam samen interageren. Klinkt surrealistisch, maar 't is het proberen waard, dachten ze.
Vlaamse bisschoppen voelden de bui en het onweer hangen en vreesden terecht voor een onderdrukking van de traditionele godsdienstlessen. Want zet een moslim naast een gelovige in de klas, dan is er niet veel nodig om de moslim te laten zegevieren, ten koste van zijn katholieke klasgenoot. Daarom besloten onze bisschoppen alsnog tot een grondige herziening van de katholieke godsdienstlessen (op m'n blog 30 augustus: "Herwaardering van de Godsdienstlessen"), een wanhoopspoging van de Vlaamse bisschoppen om christelijke tradities niet te laten verdrinken in het islamitische moeras, om niet opgeslokt te worden door de overweldigende islam... Herziening katholieke godsdienstlessen, als keerpunt in het utopische dagdromen over een vredige samenleving van christenen en moslims? Terug naar scheiding van islamonderwijs en katholiek onderwijs? En vervolgens liefst de afschaffing van alle religielessen, het islamonderwijs om te beginnen.
Ik kom terug op Desh Ramnath (foto). Deze man weet beter dan de islamfans in onze regering dat de islam niet samengaat met geen enkele godsdienst, ook niet met het hindoeïsme.
"In Den Haag komt er een eerste Islamitische middelbare school die niet alleen moslims wil aantrekken maar ook hindoestaanse leerlingen." Voorzitter Desh Rammath van de Hindoe Raad verzet zich tegen het samengaan van de islam en het hindoeïsme, omdat beiden teveel verschillen. De Haagse islamitische middelbare school zal zich profileren als een gematigede islamitische school. "Elke moslim is welkom, en ook elk Hindoestaan"... Doet me denken aan de middelbare moslimscholen in ons eigen land die ook hun armen openspreidden voor niet-moslimkinderen, maar niet-moslims kwamen uiteraard niet opdagen.
Het is een trucje van nieuwe moslimscholen om zich als zacht-islamitisch voor te stellen door ook andersdenke leerlingen uit te nodigen, en als die niet verschijnen, hebben ze speelruimte om zich radicaler te gaan evolueren...
Onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) kondigt trots de opening aan van een Freinetschool in Gent met zowat 2.400 leerlingen. Met een uniek pedagogisch concept start het Gentse stedelijk onderwijs met een vernieuwde eerste graad, met daarin een verplichte basisvorming van 27 uur, en daarnaast wekelijks vier uur oriëntatie op maat, waarin leerlingen vijf domeinen kunnen verkennen: 'latijn en cultuur', 'kunst en creatie', 'wetenschappen en techniek', 'welzijn en maatschappij' en 'economie en organisatie'.
Elke Decruynaere: "Leerlingen ontdekken geleidelijk aan hun talenten... Weten wat jongeren graag doen en goed kunnen... De pedagogische relatie tussen leerkracht en leerling is van belang om samen te zoeken naar de talenten van het kind, om het te helpen kiezen wat het later wilt worden."
Een nieuwe visie?... Toch klinkt het allemaal bekend, het concept is niet nieuw, vroeger was er ook een brede algemene vorming met daarnaast enkele uren per week ofwel Latijn, of wetenschappen, of technologische en muzikale opvoeding. En in de tweede graad kon nog een definitieve keuze gemaakt worden... Nu wordt er teveel beroep gedaan op de 'goestingskes' van verwende kindjes. Wat doe ik graag? Waar ben ik goed in? Welke vakken heb ik het liefst?... En de verplichtingen?
Er wordt een mentaliteit aangekweekt bij jongeren die hen later parten gaat spelen. In hun later beroep kunnen ze toch ook niet zeggen: "Dat vind ik niet fijn. Dat staat me niet aan. Hier ben ik niet goed in...". Een universiteitsprofessor of een strenge baas zal later echt geen rekening houden met de persoonlijke grillen van zijn werknemers... En zo kunnen er vragen gesteld worden bij de voorbereiding van freinetonderwijs naar hoger onderwijs en vervolgens naar het beroepsleven.
"We zijn vluchtelingenkinderen, dus we mogen nog niet werken. We mogen wel verkrachten en stelen"... Voor alle minderjarigen geldt morgen de schoolplicht. Zie je deze 'pubers' morgen al op de schoolbanken zitten?
De corruptie in de landen waar de groepen migranten vandaan komen, is gebruikelijk en doodnormaal! En de goedgelovigheid van de westerse zieligheidsindustrie is onderhand spreekwoordelijk! Dit is een open deur voor de gelukzoekers!
Overal staat in de linkse leugenmedia dat 2/3 van de “vluchtelingen” minderjarig is! Dit heeft zich als een lopend vuurtje bij de “asielzoekers” verspreid en die hebben dus massaal hun identiteitsbewijzen “verloren”.
Ondanks het feit dat forensisch onderzoek hun ware leeftijd kan aantonen, wordt dit onderzoek overal (bewust?) verzaakt!
Twee spreekwoorden zijn hier van toepassing: 1. Te dom om voor de duvel te dansen 2. De kat op het spek binden
Er is iets aan het rommelen in het onderwijs. De Vlaamse bisschoppen willen godsdienstlessen inhoudelijk versterken. Zij willen leerlingen meer vertrouwd maken met de fundamenten van het christendom. De invoering van een 'canon' wil de leerlingen meer kennis bijbrengen van christelijke tradities, katholieke feestdagen, gebeden, geboden, sacramenten, deugden...
Ik voel het aan als een reactie op het dialoogonderwijs dat christenen en moslims samen wil brengen, een ontmoeting waarbij uiteindelijk de katholieken de grote verliezers zullen zijn. De verwoestende islamitische invloeden worden alsmaar sterker en opdringeriger, en het aantal moslimkinderen blijft gestaag stijgen.
Als er niets gebeurt met de godsdienstlessen zal het katholiek onderwijs platgewalst en vermorzeld worden door het islamonderwijs.
En de hervorming van godsdienstlessen is zeker een geruststelling voor bezorgde ouders die nu weten dat ook de katholieke vastentijd aandacht gaat krijgen op school, en niet alleen de ramadan... En om onze beschaving en tradities te redden moet het islamonderwijs helemáal afgeschaft worden!
Belgische studente “aan hoofd van terreurorganisatie” opgepakt in Turkije
Een dwaze journalist noemt dit onschuldig ogend meiske een "Belgische studente", een 24-jarige "Brusselse", die rechten studeerde in Brussel. In feite is ze een Turkse die in Brussel woonde en studeerde, en zich ontpopte tot terroriste. Dat komt ervan als je slap in je schoenen staat en met foute vrienden op stap gaat. Maar in Turkse milieus is dat niet zo moeilijk, om uit te glijden en de weg des misdaads te volgen. Rechten studeren, ja ja. Het onschuldige kopke op de foto ziet er toch geen studiehoofd uit? En op je 24ste nog aan een rechtenstudie in Parijs beginnen is compleet verdacht. Komt daarbij nog die 'vakantie' in Turkije... Turks gesjoemel!
Bilen Ceyran is de naam van het Turkse meiske. Ze is gearresteerd in Turkije omdat ze aan het hoofd blijkt te staan van de 'Belgische' tak van een communistische terreurorganisatie, zo staat in de Turkse media. Moeder Meryam bevestigde dit aan Knack. Ze heeft al een Turkse advocaat gesproken en weet zeker dat alles goed komt. Haar dochter is actief bij een socialistische studentenvereniging en heeft vrienden bij de Turkse jongerenorganisatie SDGF... Omdat moeders hun kinderen het slechtst kennen, mogen we gerust een slechte afloop verwachten van het hele Turkse avontuur... En wanneer heeft dat rare kind nog tijd over om te studeren?
“Wij maken ons zorgen om onze kinderen in de oorlog in Syrië”
Ach . . . maken jullie je ZORGEN om jullie kinderen? Dan heb ik slechts één vraag. . . WAAROM ZIJN JULLIE LAFFE SMEERLAPPEN HEM DAN ZONDER HEN GESMEERD???
Geert Wilders wil Nederland "de-islamiseren" met partijprogramma van één A4'tje... Een A4'tje dat eveneens toepasselijk is op Vlaanderen.
De Nederlandse Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders heeft een verkiezingsprogramma dat past op slechts één A4'tje, met daarop elf punten. Het meest uitgebreide eerste punt: Nederland volledig de-islamiseren door alle moskeeën, alle islamitische scholen en alle asielzoekerscentra te sluiten.
Geert Wilders: "De PVV gaat de islam bestrijden, wil de grenzen sluiten, uit de Europese Unie en alle miljarden euro's die we daarmee besparen teruggeven aan de bevolking... Nederland moet weer van ons worden."... En ook: Vlaanderen aan de Vlamingen!
En nog meer oorstrelende geluiden:
geen enkele asielzoeker mag het land nog in - radicale moslims moeten preventief opgesloten worden - alle moskeeën moeten dicht - een verbod op de koran - hoofddoekenverbod - alle asielzoekerscentra op slot - Syriëgangers mogen niet meer terugkeren - alle voorlopige verblijfsvergunningen worden ingetrokken - uit de EU stappen - extra geld voor politie en defensie - geen bezuinigingen in de ouderenzorg.
Terwijl hele horden gemaskerde tentwijven onze stranden bezoedelen om te provoceren en zich aan te stellen, om zich te manifesteren en de samenleving te verstoren met hun asociale onaangepaste kleding, zal ik het nu hebben over een ander soort spoken: minderjarige illegalen zonder verblijfsvergunning en over het misdadig gedrag van hun ouders, eveneens zonder verblijfsvergunning.
Francken: “Jammer dat minderjarig kind slachtoffer wordt van gedrag ouders”
Neen, niét jammer! Illegalen denken dat ze hier kunnen blijven als hun kinderen naar school gaan. Dat is kindermisbruik!
Een 16-jarig Kosovaars meisje dat altijd hier gewoond heeft en school gelopen heeft, is het slachtoffer van haar eigen ouders die al die tijd liefst 8 bevelen om het grondgebied te verlaten, negeerden. Haar onverantwoordelijke ouders zouden zwaar vervolgd moeten worden voor kindermishandeling omdat ze hun kind meesleepten in een uitzichtloze situatie.
Ik begrijp niet hoe het 16-jarige meisje ooit een school binnengeraakt is, hoe ooit een school haar heeft kunnen inschrijven zonder persoonsbewijzen. Iemand zou mij eens moeten uitleggen hoe het mogelijk is dat kinderen-zonder-papieren er toch in slagen om jarenlang regulier onderwijs te volgen. Zonder verblijfspapieren zijn het spoken, zij bestaan niet, zij hebben geen van-hier-identiteit... en toch kunnen ze ingeschreven worden in een school?
In 2010 werd er zelfs geprutst en geknutseld aan gelijke onderwijskansen voor kinderen van illegalen. Nieuwe decreten, nieuwe regelingen, manipulatiekes van de regering... trucjes om illegaliteit legaal te maken!
En vorig jaar was er een overleg tussen onderwijsminster Crevits en Theo Francken om uitgeprocedeerde illegale leerlingen de kans te geven hun schooljaar af te ronden. Het resultaat van dit overleg is onbekend, maar heel waarschijnlijk is het op niets uitgelopen, en kunnen illegaaltjes ongestoord blijven schoollopen...
Vorige maandag hielden de regeringsleiders van Duitsland, Frankrijk en Italië een koffiekransje om te palaveren over de toekomst van de EU zonder de Britten.
Merkel, Hollande en Renzi nipten ontspannen aan hun koffie-met-borreltje toen spelbreker en pretbederver Hollande begon te stoken met opruiende taal. Hij zette aan tot het bestrijden van 'nationalistische tendensen', waarmee hij meteen een nieuw begrip lanceerde dat de 'afkeer van het eigene' subtiel camoufleert.
Hollande houdt niet van 'nationalistische tendensen'. Lieve wel. Ik hou van een volk dat zich verzet tegen Europanisering, van een volk dat opkomt voor zichzelf en zijn eigenheden, dat eigen cultuur en gebruiken in ere houdt, een volk dat van zichzelf houdt en van zijn eigen buurt. Chauvinisme en patriottisme! Lieve houdt van 'nationalistische tendensen'. Hollande niet.
Hollande is een oikofoob. Dat zou strafbaar moeten zijn. Eerst komen nieuwe bevolkingsgroepen via de open grenzen onze vertrouwde leefomgeving verprutsen en ons 'thuisgevoel' aantasten, en dan komt Hollande ons vertellen dat we van iedereen moetenhouden, hoe vreemder hoe liever. Naastenliefde op Europees niveau. Europees Gezeik.
Ongeschoren jongemannen en terroristensmoelen heb ik al genoeg gezien op tv. Nu komen er ook nog andere vedetten aan de beurt, de bergbeklimmers, jongemannen die als geroutineerde klimmers vrachtwagens bestormen om ongegeneerd en gewetenloos er beslag op te leggen om hen gratis naar andere delen van Europa te vervoeren. Alleen Allah weet waar naartoe en waarom.
Jongelui die uit de brousse komen, wildemannen uit een achterlijke wildernis, zijn vaardig in het klauteren, dat hebben ze van nature in zich, om in bomen te klimmen, om aan lianen te hangen en te slingeren van de ene boom naar de andere, zoals hun soortgenoten de rasechte apen allemaal bedreven zijn in het wroeten en klimmen doorheen de wildgroei. Een handige vaardigheid die hen nu van pas komt bij de verovering van het westen. Een nieuwe generatie met nieuwe talenten is opgestaan in onze samenleving. De klauteraars, slingeraars en klimmeraars, hele zwermen gedesoriënteerde vluchtelingen verspreiden zich over alle Europese landen. Jihadisten, zwarte ramptoeristen en bruine gelukzoekers, heel Afrika en alle conflictgebieden zijn al leeggelopen, en toch blijven ze van alle kanten komen.
Telkens er een nieuw bootje ergens aanmeert, brokkelt er een stukje Europa af. Ons continent stevent af op brousseachtige toestanden met onderontwikkelde bewoners en onontgonnen, braakligende vlakten. In hun vlucht naar Europa importeren de sukkelaars hun roerige gedachtegoed, hun ziektes, hun eigenaardigheden, waarna Europa langzaam zal evolueren naar één groot conflictgebied, met armoede en instabiliteit.
De Europese identiteit zal onherstelbaar beschadigd worden. We keren terug naar de brousse en naar onderontwikkelde toestanden. Losers, marginalen, gelukzoekers, met zwermen strijken ze hier neer en verspreiden zich over heel Europa. Ons continent is op weg naar één groot conflictgebied, als inwijkelingen hun miserie en hun gedachtegoed in hun rugzakje meebrengen.
Jeugdzorg kiest voor geduld en begrip in plaats van isoleercel
Geen isoleercel meer voor jonge geradicaliseerden, maar wel heel veel begrip en geduld. En op kousenvoeten alternatieven voorstellen voor hun radicale ideeën. Er mag ook niet tegenin gegaan worden en hun ideeën mogen niet verworpen worden... Dat is zowat de nieuwe aanpak van de Vlaamse jeugdinstellingen. Een betere hulpverlening, denken ze. Jonge radicalen worden ook verdeeld over de gewone leefgroepen met anderen, maar als ze betrapt worden op het ronselen van nieuwe jihadrecruten worden ze weer apart gezet.
Vlaamse Jeugdzorg heeft gisteren te lang in het zonnetje gezeten.
Karim Ben Ali steelt en fraudeert al 25 jaar, maar niemand krijgt hem het land uit.
Karim Ben Ali, een vermoedelijke Algerijn zonder verblijfsdocumenten die bij de politie en de Dienst Vreemdelingenzaken gekend staat voor 85 misdrijven en al zeven keer het land werd uitgewezen, is al sinds vorig jaar voortvluchtig.
De Dienst Vreemdelingenzaken noemt hem “een gevaar voor de openbare orde” en zijn terugkeer naar Algerije na bijna een kwarteeuw “nog altijd een prioriteit”. Hij drijft overheid en politie tot wanhoop omdat hij het land niet uitgezet kan worden.
“Het probleem is dat hij van begin jaren 90 heel inventief is geweest met zijn identiteit”, zegt directeur Freddy Roosemont. “Ben Ali duikt op onder 18 aliassen. Om te weten naar waar we hem moeten sturen, moeten we zekerheid hebben over zijn nationaliteit.Ondertussen is het 25 jaar geleden dat hij uit Algerije weg is, als hij al uit dat land afkomstig is.”
De zaak zit de politie hoog. Zeker sinds twee weken geleden in Charleroi een Algerijn twee agentes te lijf ging met een machete. Ook die man was al twee keer uitgewezen, en hij stond bekend voor criminele feiten.
Dan is Karim Ben Ali nog een veel zwaardere klant. Zijn dossier bulkt van de diefstallen, drugsdelicten en frauduleuze praktijken van Antwerpen tot aan de Semois. Hij werd in 2000 veroordeeld tot 19 maanden cel en tot nog eens 37 maanden in 2010. Zijn laatste celstraf, toen hij 18 maanden had gekregen, dateert van 2013. In al die jaren kreeg de man al minstens zeven keer het bevel om het land te verlaten, de laatste keer op 16 juli, de dag nadat hij was geïdentificeerd op videobeelden.
Atheneum, voorjaar 1993. Het was een mooie lente-ochtend en ik genoot van de stilte in het schoolgebouw. De lessen waren in volle gang. Even een luchtje scheppen en ademen nu het nog kan, want dadelijk begint de speeltijd en dan is het te laat om jezelf nog terug te vinden te midden van buitenlands geweld. In de bomen en op de speelplaats floten vrolijke vogeltjes hun lieflijke deuntje, maar er was er wel eentje bij dat vals kwekte en me waarschuwde voor naderend onheil. Vogeltjes zijn slimmer dan wij denken.
Achter de speelplaats lag een bijgebouwtje waar allochtone leerlingen van de beroepsafdeling theoretische lessen volgden. Vanuit één van die klasjes klonken dolle kreten en uitbundig gelach. Ik wilde weten wat er aan de hand was en toen zag ik een leraar verward en hulpeloos achter zijn bureau zitten, wachtend op het verlossende belsignaal. Ondertussen gingen zijn leerlingen, opgeschoten Turken en Marokkanen, als losgeslagen wildemannen tekeer. Het kabaal zwol aan en was al hoorbaar tot op de speelplaats.
"Als leraar ben ik niet opgewassen tegen deze jongens... Er scheelt altijd iets, agenda vergeten, huiswerk niet gemaakt, je wordt uitgelachen als je hen straf geeft, geen greintje discipline, ik strompel van het ene lesuur naar het andere, we zijn achteruitgeboerd op de maatschappelijke ladder, we zijn naar de bodem getuimeld..."
Allochtone pubers manifesteren zich in groep, tateren er zomaar wat op los, zonder enig respect voor de lesgever. Ze voelen zich onderling sterk verbonden. De bendeleiders spelen de baas en in alle geharrewar slepen ze hun zwakke schakels mee in het bazige geheel. Dan ontstaat er een collectieve chaos waarin geen plaats is voor discipline en respect. Om nog maar te zwijgen over concentratie, prestatiedrang, ijverzucht, en nog zo van die vaardigheden die noodzakelijk zijn om wat op te steken van wat de leerkracht vooraan in de klas vertelt.
De allochtone massa is een sterk samenhangend geheel, maar elk apart schakeltje is slechts een slap individu en deze enkelingen putten uit de kracht van de groep.
Naïeve migrantenwerksters koesterden de pijnlijke illusie dat tucht en discipline aangeleerd konden worden. Zij onderschatten de onderlinge solidariteit bij allochtonen. Aan de eigenheden van Turken en Marokkanen valt niet te prutsen. Het sterke groepsgevoel wordt zichtbaar als een allochtoon een berisping krijgt op de speelplaats en er onmiddellijk een allochtone gemeenschap zich schaart rondom de berispte leerling...
Verdeeldheid moet er gezaaid worden! De onderlinge band moet doorbroken worden. Het is een uitdaging om moslims, vluchtelingen, asielzoekers... onderling te verdelen. Een taak van de overheid!
- Fragmentje gepikt van Houzee: http://blog.seniorennet.be/rechts :"Het is een publiek geheim dat Albert niet tevreden is met z'n huidige dotatie... Het is meteen de reden waarom hij nauwelijks nog verschijnt op officiële gelegenheden, hij vindt dat hij te weinig betaald wordt. En toch, met z'n 923.000 euro per jaar zouden veel mensen op hun oude dag bijzonder gelukkig zijn..."
- 130.000 Belgen hebben vorig jaar aangeklopt bij voedselbanken omdat ze zelf niet genoeg geld hadden om eten te kopen. Dat zijn er 8.000 meer dan een jaar voordien, de grootste stijging van de afgelopen jaren. Alfons De Vadder van de Belgische Federatie van Voedselbanken: "Vaak zijn het mensen die het met 50 euro per week moeten doen."
Soms vraag ik me af hoe het nu gaat met de zoon van schrijver Tom Naegels. Vijf jaar geleden, februari 2011, besloot Tom om zijn oudste zoon Eli (3,5) naar de dichtstbijzijnde kleuterschool, een concentratieschool, te sturen, een doelbewuste schoolkeuze. Hij was de school niet eerst gaan bezoeken, maar was blind overtuigd van de voordelen van een sociaal gemixte school. En dat de aanwezigheid van allochtonen op school geen indicator is voor de onderwijskwaliteit, voegde hij eraan toe.
De verhalen die de ronde deden over de taal- en leerachterstanden die je kind opdoet in een multiculturele klas, wees hij naar de fabeltjesafdeling.
"Wij wilden geen witte school! Wij wilden dat onze kinderen opgroeiden in het echte Antwerpen! Men had ons gezegd dat deze school een gezonde sociale mix had... Van jongsaf aan komen ze in contact met andere culturen, andere talen, andere religies... We willen graag een afspiegeling van de buurt zijn. Er wonen 30% kansrijken in deze buurt, dan willen we ook graag 30% kansrijke kinderen in onze school. Het is niet goed dat zij zich afzonderen in aparte scholen..."
Ik heb vroeger nog zo'n ouders gekend die uit snobisme hun kind bewust onderdompelden in een multiculturele klas, om het te 'verrijken', om het kennis te laten maken met vreemde talen en vreemde culturen, en om zich interessant te maken bij familie en vrienden. Exotische spanningen en sociale vibraties dropen van hun verhalen af. Maar dat was toen ook de tijd dat een migrant op school een curiosum was. Nu ligt dat helemaal anders, nu hebben migranten hun naam gemaakt in het onderwijs. En dat is geen meevaller.
De uitholling van ons onderwijs begon toen de eerste multiculturele scholen, en later de concentratiescholen, door de overheid fors gesubsidieerd en in de watten gelegd werden. Opmerkingen als zou het lesniveau dalen als er allochtonen in de klas zitten, werden als racistisch bestempeld. En toch zijn er bewijzen dat Vlaamse leerlingen slechter presteren in een klas met allochtonen een, dat er een kloof is tussen de schoolprestaties van autochtonen en allochtonen.
De schoolloopbaan van Vlaamse leerlingen in een concentratieschool verloopt doorgaans onopvallend. Een vlekkeloos parcours wordt afgelegd doorheen kleuter- en lagere school, met behoorlijke rapportcijfers en onberispelijk gedrag.
De problemen openbaren zich later, in de loop van het secundair onderwijs, vaak al in het eerste middelbaar waar de klassenraad probleemleerlingen signaleert die met onvoldoende leerstofbagage gestart zijn in het middelbaar. Deze kinderen kregen vanuit het lager onderwijs in de concentratieschool te weinig basis mee om het middelbaar onderwijs aan te kunnen.
En dan mogen ouders die de multicultuur, diversiteit, sociale mix... bejubelen, blij zijn dat hun kind niet thuiskomt en met een Turks accent begint te spreken. Ach, dat is een lichte 'verrijkende' bijwerking van multicultureel onderwijs.
Een willekeurige greep uit de Gulden Hoorn des Overvloeds van minister Crevits: 120 miljoen euro voor extra schoolplaatsen... 1,2 miljoen euro voor extra personeel... 3 miljoen euro voor Nederlandse lessen aan vreemde kleutertjes... 160 miljoen euro voor nieuwe scholen... Vlaams Geld voor anderstalige kindjes! Miljoenen euro's voor de vloedgolf van nieuwe vreemde kindjes!
En dan:
9 op de 10 leerkrachten betalen jaarlijks 260 euro lesmateriaal uit eigen zak... Leerkrachten springen gratis in voor zieke collega omdat er geen geld is, het geld is opgemaakt aan asielertjes en allochtoontjes...
'Links addergebroed'... Geen fraaie titel, maar het schoot me als een flits te binnen bij het lezen van een artikel over de Jeugdboekenmaand 2017. De organisatoren deinzen er niet voor terug om kleuters en schoolkinderen te indoctrineren met valse denkbeelden om hen politiek en maatschappelijk naar links te oriënteren.
De Jeugdboekenmaand is een initiatief - gesubsidieerd door de Vlaamse overheid - van de louche club 'Iedereen Leest'. Onze Vlaamse centen gaan dus naar de hersenspoeling van onze kinderen met links gedachtegoed.
Het thema waarmee de Jeugdboekenmaand volgend jaar uitpakt is: 'Transgenders'. Jonge kinderen en zelfs kleuters zullen kennismaken met transgenders als normale wezens die hun seksualiteit beleven op hun eigen manier en waarvoor wij allen respect zouden moeten tonen.
Op deofficiële website staat te lezen: Onder de noemer 'M/V/X' zullen we het hebben over jongens en meisjes, gender, rolpatronen en stereotypen. Bestaan er typische jongens en meisjes? En bestaan er dan ook ‘echte’ jongens- en meisjesboeken? Houden alle meisjes van roze en prinsessen? En alle jongens van draken en ridders? Wat betekent het om jongen of meisje te zijn? Wat als je je geen van beide of net allebei voelt? Dat, en veel meer, in boeken natuurlijk. Want jeugdliteratuur biedt jonge lezers en al wie met boeken aan de slag wil gaan een schat aan verhalen, veel stof tot nadenken en uitgelezen kansen om hokjes te doorbreken.
Het thema 'Transgenders' maakt jonge kinderen bang en onzeker. Voor hen is een jongen een jongen, en een meisje een meisje, d'r is geen grijze zone, geen tussengevallen of andere twijfelgeslachten. Hun jonge wereld wordt op z'n kop gezet als hokjes doorbroken worden, als ze te horen krijgen dat er meerdere soorten meisjes en meerdere soorten jongens bestaan. Hoe gaat dat in een kinderhoofdje verwerkt worden?!
Transgenderisme is een psychische stoornis, een geestesziekte, en nu tracht de Jeugdboekenmaand van transgenders normale mensen te maken. Terwijl geslachtsveranderingen aanstellerige kuren zijn van labiele onevenwichtigen die aan alles in hun leven twijfelen, dus ook aan hun geslacht.
Nog iets over het linkse clubje 'Iedereen Leest'. De organisator van Jeugdboekenmaand 2017 is sp.a kopstuk Jo Vermeulen, en een pikant deatil is de voorzitter Koen Jaspaert, docent KULeuven. Koen Jaspaert is al eerder op m'n blog aan de beurt geweest en nog wel in een duistere glansrol. Wie herinnert zich niet het NT2-project in het migrantenonderwijs waar brandhout gemaakt werd van het traditionele vak Nederlands? Waar de Nederlandse taal op de tweede plaats kwam, ondergeschikt aan de vreemde thuistaal? Wel, Koen Jaspaert, de bedenker van het NT2-project, is nu de promotor van clowneske transgenders!...