De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
27-01-2017
Muhammed Aytekin is de Doodrijder
Eindelijk. 't Heeft lang geduurd alvorens de media de naam van de doodrijder voluit durfde/wilde schrijven. Aanvankelijk was er in de berichtgeving niets te bespeuren over de etnische afkomst van de dader, maar later toen de berichten over zijn vluchtmisdrijf begonnen aan te zwellen, konden de gazetteschrijvelaars er niet meer omheen.
Gisteren vernamen we dat Muhammed Aytekin, die de twaalfjarige Merel De Prins doodreed, in beroep veroordeeld werd tot vijf jaar cel, 6.000 euro boete en een levenslang rijverbod. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf. Hij was al 18 keer veroordeeld voor rijden zonder rijbewijs en vijf keer voor rijden ondanks een rijverbod.
Commentaar van de moeder van één van de klasgenootjes van Merel: "Wij hebben het gevoel dat verkeersongevallen gebanaliseerd worden. Wij begrijpen niet dat politie en justitie dergelijke bestuurders niet van de weg kan houden. Wij begrijpen niet dat zoveel gevaarlijke bestuurders blijven rondrijden, hoeveel keer ze ook veroordeeld zijn."...
... Een zwakbegaafden Turk reed de 12-jarige Merel De Prins dood. Muhammed Aytekin is zijn naam. Hij vluchtte weg en dook onder. Het meisje was naar huis aan het fietsen maar kwam er nooit aan.
De doodrijder van Merel was mentaal niet in staat om te slagen in een rij-examen en toch toerde hij rond in een BMW, zogezegd van zijn ouders gekregen. Meteen gaven ze hun zoon een moordwapen in handen.
Geen rijbewijs, al 18 maal veroordeeld voor een aantal verkeersinbreuken, telkens met een rijverbod, een voertuig dat niet ingeschreven was en niet verzekerd was. Een opeenstapeling van domme asociale stommiteiten.
Rondtoeren zonder rijbewijs, zonder verzekering, voertuig niet ingeschreven... en achteraf zeggen dat het hem spijt. "Ik zal nooit meer achter het stuur kruipen"... alsof hij nog keuze heeft, het onbetrouwbare infantiele ventje...
Kinderen die naar schermpjes staren, een verloren generatie?... En dan kruipen ze in bed samen met hun tablet, om 's anderendaags in slaap te vallen op de fiets, in de klas, in de schoolbus... Slaperige oogjes door schermverslaving. Schermen hebben een verdovende en slaapmakende invloed, doen langzamer reageren op prikkels van buitenaf, waardoor intelligentie en fantasie afgeremd worden. Lichtschermen overspoelen kinderen met beelden die niet verwerkt kunnen worden en die vaak los van elkaar blijven bestaan. Nachtelijke tablet-activiteiten leveren vermoeide kinderen in de klas.Kinderen slapen alsmaar minder, gaan steeds later naar bed. Het chronische slaaptekort laat zich in de klas voelen door verminderd concentratievermogen, verhoogde prikkelbaarheid, verminderde hersenfunctie, gebrekkige geheugenontwikkeling, neerslachtigheid, slechte lichaamsconditie,gedrags- en leerpoblemen... Ook geen interesse in geschiedenis, in hun verleden. Hoe kunnen deze kinderen de toekomst dan aanpakken!? Onbegrijpelijk hoe kinderen nu massaal in verkrampt-gebogen houding naar schermpjes zitten te turen, ongeïnteresseerd in alles wat er rondom hen gebeurt. De Slaven van Morgen?
Onderwijsminister Crevits (CD&V) wil alle leraren in het middelbaar 22 uur laten lesgeven. Voor alle leekrachten evenveel uren in het hele middelbaar. Die maatregel zou een bedrag opleveren van 150 miljoen euro.
Mijn eerste reflexgedachte ging naar de ongebreidelde aanwas van migrantenkindjes, om bankjes en boekjes voor hen te kopen, en extra taallesjes te organiseren, en andere verwennerijen. Maar Crevits legt uit dat haar nieuwe voorstel kadert in het aantrekkelijker maken van de job van leerkracht. Knelpunten moeten bestreden worden, zoals te weinig studenten die de lerarenopleiding aanvatten, starters die te vlug afhaken, geen werkzekerheid, ontmoedigingen, ontgoochelingen, ziekteverzuim, burn-outs.
En nu is het de bedoeling dat al deze problemen opgelost worden met de 150 miljoen euro die vrijkomen door Crevits’ nieuwe voorstel.
Als ik haar goed begrijp moeten leerkrachten dus meer werken om hun eigen job aantrekkelijker te maken.Vorig jaar nog waren er die gratis moesten werken om in te vallen voor zieke collega's, en anderen moesten eigen lesmateriaal bekostigen.
Al het geld is opgemaakt aan het welzijn van asielertjes en anderstaligertjes. Er blijft niets meer over voor onze eigen leerkrachten. De Vlaamse regering heeft royaal vele miljoenen uitgestrooid over scholen met allochtonen, anderstaligen, vluchtelingen, migranten, ongeletterden, aangespoelden, binnendringers... Vlaams geld voor vreemde kindjes. Denk ook aan de vele miljoenen die naar extra scholenbouw gaan, extra leerkrachten, onthaalklassen, en dan natuurlijk de vele geldverslindende projecten van vroeger die allochtoontjes uit hun achterstellingspositie moesten halen. De bekende parels...
Lees bij Houzee http://blog.seniorennet.be/rechts hoe generaal Mattis zijn eerste werkdag viert: Nieuwe Amerikaanse minister van Defensie, generaal Mattis, viert zijn nieuwe baan door ISIS 31 keer te bombarderen. "ISIS zal nu ervaren hoe het voelt om aangevallen te worden door een ontketend Amerikaans leger en een minister van Defensie die zelf generaal is (geweest) en dus weet hoe oorlogen daadwerkelijk gewonnen worden."
De mensenrechtenorganisatie GRIP (Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap) oordeelt dat de nota van de Vlaamse regering omtrent Inclusief Onderwijs is strijd is met het VN-verdrag.
Inclusief Onderwijs betekent dat kinderen met fysieke en mentale beperkingen regulier onderwijs mogen volgen. Dat ze dus het volste recht hebben om het onderwijsniveau naar beneden te helpen donderen, om de kwaliteit van het onderwijs aan te tasten, onderwijs waarin de worm al zit te kroelen sinds de overrompeling door migrantenleerlingen. En nu ook nog leerlingen met beperkingen die een klas met normaal begaafden komen verstoren.
Het geheel van maatregelen van de Vlaamse regering overtuigt GRIP niet. ‘Wij zijn ontgoocheld. Wat de minister nu voorstelt, dreigt inclusief onderwijs af te remmen in plaats van vooruit te helpen.’ Omdat buitengewoon onderwijs als apart systeem blijft bestaan en niet opgenomen wordt in het gewone onderwijs. Daarover struikelt GRIP.
Het VN-verdrag bepaalt dat het buitengewoon onderwijs moet opgaan in het gewone onderwijs... De vrees leeft echter dat een grote instroom van leerlingen met een beperking in het gewone onderwijs niet te bolwerken valt...
Mijn gedacht over Inclusief Onderwijs
Hoe zal het gewone onderwijs zich kunnen aanpassen aan de gebreken van gehandicapte nieuwkomers, hoe daarmee omgaan, hoe de specifieke onderwijsbehoeften herkennen? Van leerkrachten zullen krachttoeren verwacht worden.
De overlast van mentaal gestoorden in een gewone klas is niet te onderschatten. Voor de leerkracht is het een hele klus om het lespeil aan te passen aan de hele waaier van verstandelijke begaafdheden. In de praktijk komt het er op neer dat het lespeil zal zakken, dat de slimmeriken geen volwaardig onderwijs zullen krijgen. En dat de minstbegaafden de meeste aandacht gaan krijgen. Zie je een mongooltje al op de voorste bank zitten en alle aandacht opeisen van de leerkracht?
En, hoe gaan normaalbegafden en genieën reageren op hun achterlijke klasgenootjes, zullen zij wel aan hun trekken komen in een klas met minderbegaafden?
En het gehandicapte kind zelf! Het zal dagelijks geconfronteerd worden met eigen tekortkomingen en eigen minderwaardigheid. Het zal non-stop moeten vaststellen dat het ergens iets mankeert. Erg! De aanwezigheid van normaalbegaafden zal het doen wentelen in zijn eigen handicap.
Alle bootuitvallers en buitenbentjes samen in de klas met normale leerlingen, bij slimmeriken en bollebozen... Wat zal nog allemaal verzonnen worden om ons onderwijs naar de knoppen te helpen?
We stevenen af op een diversiteitsmix met validen en mindervaliden, homo's en hetero's, jongens en meisjes en twijfelgevallen, dommeriken en slimmeriken, blanken en gekleurden... een mix waar vieze olie blijft bovendrijven...
Nog nooit was Amerika zo verdeeld en nog nooit waren er zoveel mensen die tegen een president waren zoals het geval bij president Trump. Wat zit er in Trump dat zoveel mensen zo erg haten. Ondanks dat wij verbaasd staan te kijken naar deze haat moet het eigenlijk vanzelfsprekend zijn. Dit komt doordat de toename van haat parallel loopt met de toename van illegalen en criminelen in Amerika, die nu juist Trump niet ziet zitten. Het moet niet verbazen dat terwijl Trump hard wil optreden tegen die illegalen en criminelen, maar ook tegen de islamisering van Amerika door de komst van zoveel moslims, dat deze miljoenen mensen zich tegen Trump verzetten. Het zou die mensen veel beter uitkomen wanneer Hillary, met steun uit Saoedi-Arabië, de president was geworden, zodat criminelen hun gang konden gaan en de sharia langzaam ingevoerd en toegepast kon worden. Die mensen hadden veel liever gezien dat de inauguratie werd gedaan door een imam, en dat de first lady in een boerka stond, of minimaal een crimineel was. Helaas is de nieuwe president van Amerika gewoon blank, blond en geen crimineel.
Om het met de woorden van Trump te zeggen: "Verwijfde Politiek". Er zitten nogal wat vedetten in onze regering. Neem nu Liesbeth Homans van de N-VA, vorig jaar riep ze om drie soorten toiletruimtes, voor mannen, vrouwen, en kweenies (sekstwijfelaars en tussengevallen), en nu wil ze meer onderdak geven aan moslims. Zogezegd om er controle op te kunnen uitoefenen. Erkend of niet erkend, een moskee is oncontroleerbaar en hoort niet thuis in het Vlaamse landschap. Het is ook tijdverspilling van onze ministers om zich te bezinnen over het idiote islamgebeuren.
Nog maar pas heeft Jo Vandeurzen (CD&V) een nieuw kinderbijslagsysteem bedacht om kinderarmoede te bestrijden, en nu krijgen moslims royale financiële steun voor hun bidtempels waar ze met hun poep in de lucht zitten te prevelen en te smachten naar maagdelijk schone maagdjes in het hemelrijk van Allah. Kinderen mogen in sprookjes geloven, maar volwassenen?... En geld voor moskeeën, maar niet om kinderarmoede tegen te gaan?...
Homans wil wel nog moskeeën erkennen "maar alleen op basis van gemotiveerde adviezen"
Justitieminister Koen Geens bracht een positief advies uit voor de erkenning van 20 nieuwe moskeeën... Voor 23 andere erkenningsdossiers is er nog geen advies. Homans liet echter weten dat ze niet zal overgaan tot de erkenning van de moskeeën, vooraleer te beschikken over alle informatie en daarom wil ze dus ook inzage in de dossiers van Staatsveiligheid. Intussen liet Geens weten dat de dossiers zullen worden overgemaakt. "Als we die hebben ingekeken zullen we het advies van de gemeenten en de provincies vragen", is nu te horen bij Homans. Die hebben vier maanden de tijd om zich over het dossier te buigen. "Daarnaast dienen nog andere zaken te worden gecontroleerd, zoals de financiering, het gebruik van het Nederlands als omgangstaal en het erkennen van de mensenrechten." Volgens mij kan Homans fluiten naar het Nederlands dat moslims als omgangstaal gaan gebruiken, en mensenrechten daar vegen ze ook hun voeten aan.
In schril contrast met Trump staat Merkel, het gestoorde mens dat door niemand tegengehouden wordt in haar streven naar totale vernietiging van Europa en van de Duitse welvaart. Als een psychoticus isoleert ze zich van de wereld om zich heen en richt haar eigen wereld naar eigen goeddunken in, een wereld waarin zij almachtig is en de originele Duitse bevolking geminacht wordt. Zij haat haar eigen bevolking en wil hen vernietigen en laten overmeesteren door moslims, door vluchtelingen, door allerhande gespuis dat hier niet thuishoort. Een pathetische oproep deed ze aan alle vluchtelingen om naar Duitsland te komen. Alle EU-landen riep ze op om mee te doen aan haar "Gutmensch"-actie en iedereen binnen te laten die binnen wilde. Gestoorde Merkel wilde niemand buitensluiten en stelde alle grenzen ongebreideld open...
Gisteren luisterde je nog naar de beëdiging-speech van Donald Trump en vandaag komt Merkel´s onverdraaglijke propaganda wat betreft de vluchtelingenintegratie. De ene spreekt trots over zijn volk en wil zijn land beschermen – America First – en de andere spreekt constant over vreemde volkeren in haar land en bazelt van “diegenen die hier al langer leven”, zodat haar niet het woord “Duits” of “Duitse volk” over de lippen komt. Merkt u het verschil tussen deze beide ambtsdragers? Mevrouw Merkel is dus tevreden over de integratie van “vluchtelingen”, wat moet ze ook anders zeggen op weg naar de onvermijdelijke catastrofe. Ze leeft gewoon in haar eigen wereld en heeft iedere zin voor realiteit al lang verloren:
'k Heb de laatste 10 minuten van de Zevende Dag gezien. Ontluisterend voor Nadia Sminate (N-VA). Het debat ging over de erkenning van moskeeën. Ik hoorde Chris Janssens (Vlaams Belang) op een beschaafde wijze zijn standpunt uitleggen over moskeeën in Vlaanderen, waarna Nadia Sminate (N-VA) haar Marokkaanse wortels niet kon verstoppen en een gemene opmerking maakte, zij bestempelde de uiteenzetting van Chris Janssens als "roepen en tieren over moskeeën"...
Alle 'Vlamingen' die voor N-VA kozen zijn medeplichtig en medeschuldig aan de islamisering van Vlaanderen!
Vanaf 2019 zullen gezinnen 160 euro per maand per kind krijgen. En de schooltoelage zal ook bijgespijkerd worden: voor elke kleuter die naar de lagere school gaat en elk kind dat naar het eerste middelbaar gaat is er een vast bedrag. Het nieuwe kinderbijslagsysteem heet ‘geïntegreerd groeipakket’. Daarvoor is het budget opgetrokken van 80 tot 115 miljoen euro.
Minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) liet een 'armoedetoets' uitvoeren op het nieuwe kinderbijslagsysteem om het effect op het armoederisico van Vlaamse gezinnen te toetsen. Dat onderzoek gebeurde aan de KU Leuven en daaruit bleek dat er 0,9% minder mensen onder de armoedegrens vallen en dat het armoederisico dus daalt met de nieuwe kinderbijslag.
Armoede, armoede... Is er nu echt niemand die Vandeurzen kan wijsmaken dat een onderzoek naar regelmatige en wettige schoolaanwezigheden belangrijker is dan een onderzoek naar armoede?
Hij koppelt op geen enkele wijze het kindergeld aan schoolaanwezigheden, en zo kunnen ouders van kampioenspijbelaars maandelijks een fortuin opstrijken, euro's die zomaar binnengewaaid komen terwijl ouders onverschillig blijven voor het schoolgebeuren. Ook kleuterschoolbezoek is veel te vrijblijvend. Ik vertel het opnieuw: de schoolplicht, al vanaf het eerste kleuterklasje, moet gekoppeld worden aan kindergeld, zo wordt schoolbezoek afgedwongen. En kindergeld bij de geboorte moet afgeschaft worden. Pas in het eerste kleuterklasje worden de eerste bonussen toegekend op basis van dagelijkse schoolaanwezigheden en op basis van integratiebereidheid van de ouders.
In deze roerige tijden van geboorte-uitspattingen en non-stop geboorteaangiften bij onze vreemde medemensen met meterslange slierten van nakomelingen, moet het kindergeld herbekeken worden, en dat kan alleen door het te koppelen aan de schoolplicht.
Het Trumpiaanse Tijdperk is pas begonnen en het is nu al legendarisch.
Obama 's time to say goodbye is aangebroken. Dan mag hij eindelijk met zijn Michelle weer in de bomen gaan hangen. Ik hoop dat hij in het oerwoud Blanke Tarzan tegenkomt die hem een pandoering gaat geven.
Obama zal dus nooit meer in zijn White House mogen wonen. Zijn White House is too white. En Obama is too black om in het witte interieur van het White House te passen. Een couchke zwarte verf zou niet geholpen hebben. Zwart is zwart, en een neger blijft een neger.
En nu hoor ik dat ze straks samen koffie gaan drinken. Trump en Obama. Wat zou er zoal gezegd worden? Dan moeten we Obama onder de tafel gaan zoeken waar Trump hem onder gepraat heeft.
Nog maar pas waren de gemoederen bedaard rond het woord 'Wit' of er gingen al stemmen op om ook 'Zwart' te schrappen. Omdat alles wat niet deugt 'zwart' genoemd wordt. Zwart geld, zwart werk, zwartkijker, zwart gat, zwarte gedachten, zwarte boekhouding, zwarte lijst... En omdat Obama ook zwart is, werd er een actiegroep opgericht "Weg met Zwart' die het woord 'zwart' willen bannen omdat het racistisch is, omdat de zwarte bevolking niet meer geassocieerd mag worden met negatieve dingen. "Weg met Obama" dus...
Uit een studie van KU Leuven blijkt dat co-ouderschap geen goede oplossing is bij scheiding. Bij co-ouderschap woont het kind de helft van de tijd bij de ene ouder en de andere helft van de tijd bij de andere ouder.
Kinderen van gescheiden ouders: getraumatiseerde sukkels? Bijlange niet. Ze leiden een avontuurlijk leventje. De meesten zijn zo slim om hun situatie te beredeneren en uit te kienen hoe ze het meeste profijt halen uit hun dubbelleven. Ze krijgen alles dubbel: kleren, schrijfgerief, boeken, twee eigen kamertjes, twee pc's, twee tv's... En als ze in de klas vaststellen dat ze een boek vergeten zijn, zeggen ze toch gewoon dat het in het andere huis ligt. Slimmeriken redden zich flexibel uit elke benarde situatie.
Flipke van het lyceum was er zo eentje. Een gelukkige vrolijke jongen die in twee verschillende huizen woonde omdat zijn ouders gescheiden waren en de rechter besliste dat beide ouders de jongen mochten delen. Maar wanneer Flipke thuiskwam van school, was hij altijd alleen. De ene week was zijn moeder op haar werk, en de andere week was zijn vader op zijn werk. Toch treurde Flipke niet. Thuis had hij het rijk voor zich alleen. Zijn huiswerk kon wel wachten en zijn lessen ook. Hij amuseerde zich met spannende tv-films, tekenfilmpjes, computerspelletjes, of hij speelde met zijn vriendjes. Niemand was er om hem te helpen met zijn huiswerk, maar dat vond ie niet erg. Niemand was er om zijn agenda te controleren, en dat vond Flipke ook niet erg. Want hij had heel wat zakgeld, en dat maakte veel goed. Zijn vriendjes waren niet zo rijk, want hun ouders waren nog niet gescheiden... Flipke was geen schitterende leerling, maar wel een gelukkige jongen.
Toch waren er kindjes die niet zo slim als Flipke profiteerden van hun dubbele identiteit. Zij worstelden met de complexe toestanden van hun dubbelleven: 2 huizen, 1 papa, 1 mama, los van elkaar, hoe moet dat nu?... Er was eens zo'n sukkeltje dat niet meer goed wist naar welk huis het moest, naar dat van pa, of naar dat van ma, welke van de 2 huissleutels gebruiken, welke bus nemen, naar pa of naar ma?... Het co-ouderschap was een enorme belasting voor dit jongetje. Maar de meesten amuseerden zich kostelijk, net zoals Flipke...
Eerst schoppen ze leerkrachten buiten en nu komen ze er tekort. Weet je nog toen Daniël Coens onderwijsminster was... Toen hij wist dat hij bijna naar de hemel moest vertrekken, wilde hij nog gauw leerkrachten ontslaan, aan de lopende band nog wel.
En Marleen Vanderpoorten wist ook hoe je leerkrachten moest buitensmijten, of ze van de ene school naar de andere sturen. Sommige leerkrachten waren meer onderweg dan dat ze voor de klas stonden. Er waren teveel leerkrachten, zei de minister, de overschot moet verdwijnen.
En nu zijn er leerkrachten tekort. Dat heeft alles te maken met de massa's nieuwkomertjes die leergierig staan te popelen om iets bij te leren, die niets liever willen dan zich integreren in hun nieuwe omgeving en zich aanpassen aan de plaatselijke tradities en normen. Ze branden van verlangen om onze taal te leren, om een diploma te halen, en zich verdienstelijk te maken voor de maatschappij... De vreemde bijkomers zijn een 'verrijking' maken ze ons wijs. En ondertussen zag ik het onderwijs verarmen en verschralen.
Terug naar het lerarentekort. De lerarenopleiding is allang niet meer populair. Elke dag lesgeven aan 'tuig' is geen prettig vooruitzicht om aan een loopbaan in het onderwijs te beginnen.Wie wil er nu nog lesgeven aan minderwaardig gespuis? Of in een klas waar geen vingertjes meer opgestoken mogen worden? Of waar moslimleerlingen met kapsones zitten? Weinig gelukkigen kunnen nog lesgeven aan een normale klas met normale blanke leerlingen. Vlaamse nostalgie.
Onderwijsministers hadden meer moeten snoeien in de vroegere PMS-centra die overbevolkt waren door verpleegsters en maatschappelijk werksters, door Turkse tolken en migrantenwerksters, straathoekslenteraars en interculturele lullelaars, taterende koffieslurpers en schreeuwerige holle vaten.
Zij struikelden allemaal over elkaar, liepen elkaar in de weg en voor elkaars voeten. Ze doolden zomaar wat rond zonder echt te weten waarmee ze bezig waren.
Als jongste collega heb ik vroeger met opperste verbazing de meest uiteenlopende activiteiten aan de bureaus gadegeslagen: kruiswoordraadsels oplossen, kaarten, boodschappenlijstjes opstellen, breien, nagels lakken, telefoneren, roken, koffie drinken, kranten lezen, een dutje doen, dagdromen, of gewoon wat voor zich uit zitten staren... Die 'werkzaamheden' irriteerden me enorm. Ik was er ook niet geliefd. Het was de flowerpowerperiode, een falderie en faldera-tijdperk in het PMS-bestaan, in stand gehouden door overtollige dolle mina-achtige maatschappelijk werksters die zich als missiezusters aangetrokken voelden door migrantenleerlingen om hun tijd aan te verprutsen.
Gisterenavond na het journaal volgde een opsporingsbericht.
Eerst ging het over een gewapende overval in Anderlecht. De overvallers, capuchontuig, waren gemaskerd maar toch was te zien dat het om jonge Noord-Afrikanen ging. Omdat ze zo dom waren om met hun vermomming te klungelen.
Het tweede onderwerp van het opsporingsbericht was een vermiste persoon: Ronny Trappeniers uit Steenokkerzeel.
Het opsporingsbericht gaf een voorbeeldige afspiegeling van onze samenleving: een brave Vlaming en twee buitenlandse criminelen.
Gisteren heeft een leraar zelfmoord gepleegd door van het dak van de school te springen. Hij gaf wiskunde aan een middelbare school in Den Bosch. Verschillende leerlingen hebben het drama zien gebeuren. Alle leerlingen werden opgevangen. Ze beschreven de leraar als een behulpzame, betrouwbare en aardige man met humor. Politie en schooldirectie lossen niets over een mogelijke aanleiding van de zelfmoord.
Dus niemand mag weten waarom die man van zo hoog naar beneden sprong. Toch moeten leerlingen dat weten, en zo vlug mogelijk. Het 'begrijpen' van een wanhoopsdaad is essentieel voor de verwerking van het nare voorval en om te kunnen overgaan tot de orde van de dag.
Waarom zag de leraar geen andere uitweg? Wat maakte hem zo radeloos, zo wanhopig?... Mijn fantasie begon op volle toeren te draaien en ik maakte al de wildste veronderstellingen. Zo gingen mijn gedachten uit naar de echtgenote van de man en naar de directrice van de school. Twee vrouwen in het spel, en de leraar misschien een speelbal, alles samen een ontvlambare combinatie die de man fataal werd.
Misschien was zijn echtgenote een veeleisende vrouw wiens verlangens en wensen hij niet kon bijbenen. Voeg daarbij nog een paar dochters die dure dingen willen, dan is ontreddering nabij.
De schooldirectie... Mogelijk waren er conflicten of meningsverschillen tussen de directrice en de leraar. Ik kan me goed voorstellen hoe stresserende verhoudingen aanleiding kunnen geven tot wanhoop, een gemoedstoestand die onberedeneerbare beslissingen doet nemen.
Als er dan ook nog eens een beroerde familiale situatie bijkomt, als er zelfs thuis geen lichtpunt is, waarom bestaan we dan nog?... "Behulpzaam, betrouwbaar, aardig", zo omschreven de leerlingen hem. Dus niet iemand die thuis en op school eens goed met de vuist op tafel kan slaan. Liever de doodlopende weg naar de dood volgen...
De maand januari is de gevaarlijkste maand voor koppels die wat wankel wiebelen in hun huwelijksbootje. Het bootje dobbert vervaarlijk over woeste golven en dreigt te kapseizen.
Dat er in januari meer mannen en vrouwen schuinsmarcheren of een scheve schaats rijden, blijkt uit een onderzoek van de Franse Datingwebsite Gleeden. De leden zijn allen getrouwde mannen en vrouwen die willen vreemdgaan. Met voorbedachten rade dus zijn ze op zoek naar een affaire. Uit een onderzoek van de datingwebsite bleek dat het aantal leden met 320% stijgt in januari, vlak na de feestdagen. Zo zouden meerdan 70% van de buitenechtelijke relaties in januari beginnen.
De miserie bij getrouwde koppels begint al met naar het altaar te trekken, waar ze de priester in het oor fluisteren dat ze elkaar eeuwige trouw beloven. Man en vrouw. Voor eeuwig. Voor altijd. Zonder einde. Tot de dood hen scheidt. Aan het altaar begon toen het klokje te tikken zoals in de hel: "Altijd! Altijd!...".
En toch zijn er die, al bij het luiden van de bruiloftsklokken, op zoek gaan naar een ander, zich aangetrokken voelen door iemand anders dan diegene aan wie ze het ja-woord gaven aan het altaar. De priester en alle aanwezigen in de kerk waren getuigen. Op het hoofd van hun schoonmoeder zwoeren ze eeuwige trouw en altijddurende bijstand. Ja ja... Vreemdgangers zijn er met hopen, de wereld loopt er van over. Een sloef die eeuwig en slaafs trouw blijft aan zijn originele eega, bestaat echt niet.
Eindelijk heeft de Vlaamse regering een akkoord bereikt over de hervorming van het secundair onderwijs. Drie jaar geleden leek een doorbraak over de onderwijshervorming verder weg dan ooit, toen Pascal Smet zijn masterplan ontwierp om de koers uit te zetten voor de hervorming van het middelbaar waaraan toen al jarenlang gesleuteld werd. CD&V, sp.a en N-VA hadden veel tijd nodig om te ruziën.
Alles is nu zowat gezegd en geschreven over de nieuwe structuur van het secundair onderwijs. Toch heb ik mijn bedenkingen bij de eerste graad die dreigt een verzameling te gaan worden van mislukkelingen die vanuit het basisonderwijs komen met onvoldoende bagage. Precies omdat geen vroege studiekeuze gemaakt kan worden, zitten ze allemaal bijeen met gelijke leerstof. Vroeger kon de leerling in het eerste middelbaar al een beetje 'proeven' van Latijn, wetenschappen, techniek, sport en muziek. Nu is er het gevaar dat scholen de 5 keuze-uren gaan gebruiken om zwakkere leerlingen bij te werken. De basis die alzo in de eerste graad opgebouwd wordt, zou wel eens niet stevig genoeg kunnen zijn voor het vervolg van het middelbaar.
"Brede eerste graad komt er niet", wordt gezegd, maar de eerste graad is wél breed, véél te breed, ondanks de opdeling in a- en b-stroom. De eerste graad biedt een te brede gemeenschappelijke vorming, en te weinig kennismaking met latere studierichtingen. Ook de 5-urige basisoptie van het tweede jaar lijkt me te miniem als voorbereiding op de echte studiekeuze in het derde jaar. Studiekeuzes moeten vroeg gemaakt worden, eigenlijk al vanaf het zesde leerjaar lager onderwijs waar leerlingen intensief uitgelegd moet worden wat er hen te wachten staat in het middelbaar.
Gelukkig blijft de opdeling ASO, TSO en BSO behouden. Schotten moeten er zijn. Net zoals onderscheid en ongelijkheden er moeten zijn. In het hoger onderwijs maken ze toch ook onderscheid tussen de studenten... Zonder schotten lijkt een middelbare school op één grote speeltuin waar iedereen gelijk is en waar niemand degelijk voorbereid wordt op hoger onderwijs, noch op de arbeidsmarkt.
Schoolverlaters zonder diploma zullen er altijd zijn. Geen enkele onderwijsstructuur kan daaraan iets veranderen. Er zijn genoeg leerlingen die een hekel aan school hebben, die niet geïnteresseerd zijn in een diploma, of totaal geen ambities koesteren. En dan zijn er de talrijke nieuwkomers die eerst nog moeten wennen aan de 'onderwijscultuur', die de onderwijstaal niet kennen, niet weten dat ze stil moeten zitten in de klas, respect moeten tonen voor leerkracht en medeleerlingen, in orde moeten zijn met taken en lessen, aandachtig moeten luisteren in de klas om de leerstof in zich op te nemen... Er zijn er bij die zelfs nog nooit een schoolbank van dichtbij gezien hebben. Eigenlijk zou "opvoeding om onderwijs te volgen' een vak apart moeten worden. Zeker als de instroom van nieuwe anderstaligen met een andere cultuur blijft aanhouden.