-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
DE PONT VALENTRE 1(de Brug der Dapperheid)
De pont Valentré is een wereldberoemde brug.Het is een versterkte 14e eeuwse brug over de lot in Frankrijk(in 1308 gestart met de bouw)..Majestueus spannen de zeven bogen zich over de brede rivier.Aan de zware,40m hoge torens met hun schietgaten en puntige,gekantelde stroombrekers is duidelijk te zien dat de brug deel uitmaakte van de middeleeuwse verdedigingswerken.
De middelste toren,die dienst deed als uitkijkpost,kunt u in de maanden juli en augustus beklimmen.
De lange bouwperiode van de brug heeft aanleiding gegeven tot het onstaan van een aardige legende.Om de werkzaamheden sneller te doen verlopen sloot de bouwmeester een overeenkomst met de duivel,die tegen de gebruikelijke vergoeding bereid was een handje te helpen.Bij het naderen van de voltooiing kreeg de bouwmeester het zwaar benauwd en verzon een list om zijn ziel te redden:de duivel moest in een zeef water aanvoeren,dat nodig was voor de bouw.Het resultaat laat zich raden.Razend om zijn nederlaag brak satan een steen van de middelste toren,die daardoor dus niet voltooid werd.Pas tijdens de restauratie in 1879 werd het gebrek verholpen en de nieuwe steen wordt gemarkeerd door een gebeeldhouwd duiveltje dat zichtbaar moeite doet de steen weer los te wrikken.
Gezien vanaf de stad ontdekt u het beeldje op de rechterhoek van de middelste toren.
Pravcickà bràna:Is een rotsformatie die met zijn hoogte van 16 meter en breedte van 26 meter de grootste natuurlijke zandsteenbrug van Europa.Het ligt ten noorden van Decin dicht op de grens van Tsjechiê en Duitsland in het Boheems Zwitserland.
ERASMUSBRUG (3)De Erasmusbrug is meer alleen dan een brug over de Maas.De brug verbindt de "oude" binnenstad van Rotterdam met het nieuw ontwikkelen Kop van Zuid.Bij de hoge ambities en uitstraling van dit gebied hoort ook een brug met uitstraling.
DE ERASMUSBRUG(1)is ontworpen door Ben van Berkel(UN Studio) en opgeleverd in 1996.De 808 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon,waarvan de brug de bijnaam "De Zwaan"dankt.Tussen de kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen.Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
DE ERAMUSBRUG (2) Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren.Dit komt doordat regendruppels het profiel van de tuien licht wijzigen en gevoeliger voor windgeînduceerde trillingen maken.Om de trillingen te dempen zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd.
"STARI MOST" ("Oude brug")Met de opening van de nieuwe brug,op 23 juli 2004 werden er weer duikwedstrijden gehouden.
Emir Balic: Was de vele jaren de beroemste duiker in Mostar.
Bij de opening was de 70 jarige aanwezig.
"STARI MOST3" ("Oude Brug") is een brug over de rivier de Neretva,in mostar,Bosniê en Herzegovina.
De brug,die na enige tijd de naam "Stari Most"("Oude brug") kreeg,had een enkele boog van 29 meter lang,die op een hoogte van 19 meter de Neretva overspande.
Op beide oevers stond een toren.De toren op de oostelijke oever werd na 1878 gebruikt als munitie-opslaplaats.De op de westelijke oever was gedeeltelijk een gevangenis en gedeeltelijk een uitkijktoren.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog bestonden er plannen om de Stari Most te vernietigen.Dit plan is niet uitgevoerd,maar de brug liep tijdens de Tweede Wereldoorlog wel schade op.
In 1993 werd de brug verwoest tijdens de oorlog op de Balkan.
De herbouw van de stenen brug nam in 2001 een aanvang onder supervisie van UNESCO.De renovatie heeft bijna 13 miljoen Euro gekost,waarvan het merendeel door de Europese Unie betaald is.Op 23 juli 2004 werd de brug feestelijk heropend.
DE GOLDEN GATE BRIDGE is een hangbrug over de gelijknamige zeestraat Golden Gate die het schiereiland van San Francico met het Noorden verbindt. De brug is hoog genoeg om de grote zeeschpen de Baai van San Francisco en de haven van San Francisco zonder problemen te laten bereiken.De brug is 2737 m lang,en overspant 1280 m water.De brug hangt aan kabels van ongeveer 1m(92,7cm)diameter.
De naam voor de brug is gekozen vanwege de entree naar de Grote Oceaan.John C.Fremont noemde de entree'Chrysopylae'dat Gouden Poort betekent omdat deze hem herinnerde aan de haven van Istanbul die 'Chrysoceras' heete(Gouden Hoorn).
De brug is ontworpen door Joseph B.Strauss en geopend op 28 mei 1937.Het is in één richting een tolbrug.Er wordt alleen tol gegeven naar San Francisco toe.Aangezien de brug reeds meer dan 70 jaar oud is,moet deze constant onderhouden worden.
Dit verklaart de vele steigers net onder de brug.
De in 1883 gebouwde BROOKLYN BRIDGE is een hangbrug in New York City in de Verenigde Staten.Ze gaat over de East River en verbint Brooklyn met Lower Manhattan.De brug is 1834 meter lang,en de grootste overspannig is 486 meter.Daardoor had de brug tot de bouw van de Williamsbrug bridge in 1903 de langste overspannig ter wereld.Momenteel(2008)is het de 64e hangbrug ter wereld qua overspanning.
Tijdens de bouw van de brug zijn er 27 ardbeiders gestorven door een val van de kabels en ten gevolge van de caissonziekte door het werk aan de pylonen onder de waterspiegel.
Door het voltooien van de brug en door zijn recordlengte ontstond een nieuwe opvatting over de stedelijke schaal van New York. In de brug wordt de tegenstelling duidelijk tussen de oude materialen en de nieuwe materialen van het nieuwe tijdperk,de massieve dragers en de 'fijne bekabeling die het wegdek draagt.
De brug werd een nationaal symbool voor de hereniging en de verbondenheid na de burgeroorlog in de jaren'60 van de 19e eeuw.
Pont du st Antoni:in de valleien van Andora Republiek in de pyreneeén tussen Frankrijk en Spanje.
De bruggenbouw was vooral een militaire aangelegenheid,het zwaarste werk werd verricht door slaven en krijsgevanenen.
Bezien we de boog nauwkeurig,dan valt op dat deze is samengesteld uit op elkaar aansluitende gewelfstenen,voussoirs.
De stenen van de bovenbouw zijn minder nauwkeurig bewerkt,maar toch ontbreekt ook hier de mortel.
Iedere brug,zelfs de meest prilitieve,maaktgebruik van de eigenschappen van zijn materialen om de krachten waaraan hij ondergevig is te overwinnen en te exploitere.
Oude stennen bruggen geven een goed beeld van het dragend vermogen van de boogconstructie.
De ranke halve cirkel van de boogstenen geleidt het gewicht neerwaarts en zijwaarts naar zwaardergebouwde bruggehoofden.