-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
DE SYDNEY HARBOUR BRIDGE (1) is een brug in Sydney,Australiê.
De brug werd voor het eerst voor het publiek en verkeer geopend door Nieuw-Zuid-Wales'Premier Jack Lang op 19 maart 1932.
In totaal is er 6 jaar aan gewerkt.De brug was ook een werkverschaffingproject.De brug is van staal gemaakt en bestaat uit 6 miljoen'met de hand geslagen)klinknagels.Sterke kabels moeten voorkomen dat de brug door de hete zon uitzet.Het is de breedste brug van de wereld(niet de langste,dat is de New River Gorge brug in de USA).Sydney Harbour bridge is 1149 meter in lengte en heeft een boogspan van 503 meter.De top van de boog is 134 meter boven zeeniveau.Door zijn mooie ligging is het een beroemd internationaal symbool geworden.
Er zijn 8 rijstroken,twee treinsporen,een looppad en een fietspad.
DE BRUG VAN MILLAU (Fankrijk)Is een meervoudige tuiconstructie over de rivier de Tarn,in de gemeentes Millau en Creissels in het departement Aveyron te Frankrijk.De brug,op 14 december geopend door toenmalig presiden Jacques Chirac,is een van de hoogste bruggen ter wereld:één van de pijlers is 343 meter hoog,iets hoger dan de Eiffeltoren en maar 38 meter korter dan het Empire State Building.De maximale hoogte van het brugdek wordt slechts door de Royal Gorge Bridge(321 meter-Colorado,Verenigde Staten)overtroffen.
pOSTKAART1: Met eerste dag afstempeling van PONT CANAL DE BRIARE
(Frankrijk).Na de overgang van de privé onderneming naar staatsbeheer in 1863 werd besloten om de gevaarlijke aansluiting op de Loire op te lossen.Na de voltooiing van de renovatie van het laterale kanaal van de Loire kwamen schepen niet meer via de rivier.Een indrukwekkende kanaalbrug werd gebouwd.Met 663 meter lengte het langste aquaduct ter wereld.Gustave eiffel werkte er nog aan mee.
De kanaalbrug kan afgesloten worden met puntdeuren,en in geval van strenge vorst kan het water via acht schuiven leeg lopen in de loire.
Le Pont des Arts 1:Is een brug te Parijs over de Seine.De brug verbindt het institut de France met de cour caréé van het Louvre.Haar naam dankt zij aan het Louvre,dat onder eerste Keizerrijk "Palais des Arts" werd genoemd.De brug is 155m lang en 11m breed.
VERBRANDE BRUG. Heldhaftig gedrag 1914.
Maar het colletieve geheugen van de mensen die naar eigen zeggen op de verbrande Brug wonen,reikt niet meer tot de zestiende eeuw en wel nog tot de Eerste Wereldoorlog;tot de heldendaad van een soldaat van het 2de jagers te voet.
Dar regiment opereerde op 26 augustus1914 aan de oostkant van de Willebroekse vaart en kreeg het bevel zich meester te maken van de verbrande brug,in die tijd een model dat openklapte in het midden en opengedraaid moest worden aan beide kanten.De oprukkende Belgische militairen draaiden de brug aan de oostkant naar beneden,maar konden dat niet doen aan de westkant de overkant waar de duitsers al hun voorposten hadden.Wat toen gedaan?Een soldaat bood zich vrijwillig aan om het erop te wagen naar de overkant te zwemmen en de brug ook daar naar beneden te draaien.Voordat hij in het water sprong,gaf hij aan een officier een briefje met zijn naam erop, en terwijl de dappere man naar de overkant zwom,riep zijn elotonscommandant hem na:'Soldaat Trésignes,ik benoem u tot korporaal!.Waarop de nieuwbakken korporaal tijdens het draaien aan het bruggenwiel door de vijand werd doodgeschoten en voor altijd de held van de verbrande brug werd.
DE PONT VALENTRE 1(de Brug der Dapperheid)
De pont Valentré is een wereldberoemde brug.Het is een versterkte 14e eeuwse brug over de lot in Frankrijk(in 1308 gestart met de bouw)..Majestueus spannen de zeven bogen zich over de brede rivier.Aan de zware,40m hoge torens met hun schietgaten en puntige,gekantelde stroombrekers is duidelijk te zien dat de brug deel uitmaakte van de middeleeuwse verdedigingswerken.
De middelste toren,die dienst deed als uitkijkpost,kunt u in de maanden juli en augustus beklimmen.
De lange bouwperiode van de brug heeft aanleiding gegeven tot het onstaan van een aardige legende.Om de werkzaamheden sneller te doen verlopen sloot de bouwmeester een overeenkomst met de duivel,die tegen de gebruikelijke vergoeding bereid was een handje te helpen.Bij het naderen van de voltooiing kreeg de bouwmeester het zwaar benauwd en verzon een list om zijn ziel te redden:de duivel moest in een zeef water aanvoeren,dat nodig was voor de bouw.Het resultaat laat zich raden.Razend om zijn nederlaag brak satan een steen van de middelste toren,die daardoor dus niet voltooid werd.Pas tijdens de restauratie in 1879 werd het gebrek verholpen en de nieuwe steen wordt gemarkeerd door een gebeeldhouwd duiveltje dat zichtbaar moeite doet de steen weer los te wrikken.
Gezien vanaf de stad ontdekt u het beeldje op de rechterhoek van de middelste toren.
Pravcickà bràna:Is een rotsformatie die met zijn hoogte van 16 meter en breedte van 26 meter de grootste natuurlijke zandsteenbrug van Europa.Het ligt ten noorden van Decin dicht op de grens van Tsjechiê en Duitsland in het Boheems Zwitserland.