God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Hij heeft het weer gedaan, stoute André-Joseph Léonard. Hij vertolkte de mening van de Kerk van Rome en hij krijgt heel Vlaanderen over zich heen. Wat zei de monseigneur precies?
De katholieke Kerk is niet radicaal gekant tegen cremeren, maar heeft wel een duidelijke voorkeur voor begraven. Als ik het commentaar van de beheerders van het crematorium goed begrepen heb, kiezen gelovigen van de orthodoxe Kerk en van het jodendom en de islam zelden of nooit voor crematie, ook al kost die minder dan een begrafenis. Ik loof de kracht van de overtuiging van mensen die geen crematie van hun bloedverwanten wensen en die bereid zijn daar een prijs voor te betalen.
Eigenlijk heel ruimdenkend, niet? Hij vermeldt niet-katholieke overtuigingen en hij gedoogt cremeren, desalniettemin wordt hij door velen zwartgemaakt.
Achterlijk,uit de middeleeuwen, idioot, Leonard, jij zult ook worden verbrand... althans volgens uw godsdienst: "in de hel", etc. Deze bloemlezing vindt u op de website van Het Laatste Nieuws.
Nochtans vertelt de goede man niets nieuws. De Catechismus van 1997 meldt duidelijk dat de katholieke Kerk begraving boven crematie plaatst. Om het met de woorden van het huidige Canoniek Recht te zeggen: Met aandrang beveelt de Kerk aan de vrome gewoonte te bewaren om de lichamen van de overledenen te begraven; zij verbiedt nochtans de crematie niet, tenzij deze laatste gekozen werd om redenen die met de christelijke leer in strijd zijn. (canon 1176, 3)
Hiermee toont de Kerkelijke Leer zich vandaag heel toegeeflijk. In de vroegere versie van het Kerkelijk Recht klonk het nochtans zo: Als iemand heeft bepaald dat zijn lichaam moet worden overgeleverd aan de crematie, dan is het niet toegestaan zijn wil uit te voeren. Als deze is vastgelegd in een contract, een testament of een of andere akte, dan moet zij als niet geschreven worden beschouwd. (canon 1203, 2)
Niet geheel onlogisch, als je bedenkt dat wij (rooms-katholieken) wekelijks de verrijzenis van het lichaam belijden.
Monseigneur Léonard spreekt vooral voor eigen rekening. Zijn uitspraken verwonderen mij niet echt. Hij is een oude man met een oude visie, zegt Johan Dexters, de voorzitter van de Belgische Begrafenisondernemers, in Het Laatste Nieuws.
Monseigneur Léonard spreekt vooral voor de katholieke rekening, volgens de aloude katholieke Traditie, zelfs met enige toegift. Wie niet katholiek is, moet zich niet aangesproken voelen. Simpel, toch?
"Lieve kinderen, vandaag
nodig ik u uit u open te stellen voor het gebed. Ge beleeft een tijd, waarin God
grote genaden geeft en ge weet er niet van te profiteren. Ge zijt over van alles
bezorgd, maar niet over uw ziel en uw geestelijk leven. Ontwaak uit deze
vermoeide wereld, uit de slaap van uw ziel en zeg met alle kracht JA aan God.
Beslis voor de heiligheid en de bekering. Lieve kinderen, ik ben met u en roep u
met gans mijn ziel op tot volmaaktheid, tot heiligheid van uw ziel en van alles
wat ge doet. Dank dat ge vandaag aan mijn oproep gehoor gegeven
hebt".
heeft 'onze' nieuwe" paus de harten van de wereld veroverd, steeds met de glimlach, maar evenzeer door zijn eenvoud die dan ook het echte geloof ingang doet vinden bij de gewone mens.
Laat Zijn apostolaat vruchtbaar zijn, een zegen voor de Kerk en de wereld. Laat ons voor hem bidden zoals hij het ons heeft gevraagd.
Misschien deed onze Paus inspirartie op aan deze merkwaaridge figuur, die het ook uitsluitend opnam voor de armen en zo gehuldigd werd door de wereld. In dit charisma vinden we de figuur van Paus Franciscus terug
Ik vind het toch een
slechte zaak
als mensen niks hebben met het evangelie en er zelfs een levensstijl op
nahouden die totaal niet strookt met het leven van een christen,-
kan alles zijn zoals bijvoorbeeld criminaliteit- ,en dan potsierlijk met een rozenkrans
rondlopen omdat ze het gewoon een leuk sieraad vinden.
Daarmee geef je een slecht signaal af ,waardoor veel andere mensen
denken:'lekker loopt met een christelijk symbool' ,maar zijn levenswandel of
houding is precies het tegenovergestelde.... Of zou toch diep van binnen bij sommigen van deze jongeren een verlangen zijn naar de echtheid, en vinden ze er misschien toch troost en kracht in. Laatste kom je pas te weten in een gesprek onder vier ogen, en inderdaad sommigen lopen nog wel eens een kerk binnen om er even te bidden.
Vandaag, op deze mooie dag, dank ik u, God, dat u me dit laat meemaken. Ik maak vn de gelegenheid gebruik om vrgiffenis te vragen voor het feit dat ik je zolang genegeerd heb. Vandaag klikt het weer tussen ons; Ik vergeef Jou en ik hoop Jij mij.
Zonder het geloof in de dood en de verrijzenis van Jezus zal onze hoop maar zwakjes zijn, en zal ze eigenlijk zelf geen hoop zijn. Het zijn precies de dood en de verrijzenis van Jezus die het hart zijn van onze hoop.
Wij streven ernaar om in contact te komen met families die niet betrokken zijn op de parochie. Eerder dan enkel maar een Kerk te zijn die verwelkomt en onthaalt, proberen wij een Kerk te zijn die naar buiten treedt en die gaat naar mannen en vrouwen die niet deelnemen aan het parochieleven, die daar niet veel van afweten en die er onverschillig tegenover staan. Wij organiseren geloofsactiviteiten op publieke plaatsten waar veel mensen samenkomen: wij bidden, vieren de mis, bieden, na een korte voorbereiding, het doopsel aan. Dit is de manier waarop het er aan toe gaat in onze parochies en in ons bisdom. Bovendien strekken wij ook de hand uit naar mensen die ver van ons verwijderd zijn via digitale middelen, het internet, SMS....