God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
De protestantse Kerk van Schotland heeft zaterdag 21 mei in Edinburgh voor de wijding tot dominee gestemd van mannen en vrouwen die met iemand van hetzelfde geslacht getrouwd zijn. Drie jaar geleden accepteerde deze Kerk al dat ongehuwde homoseksuelen predikant werden. De motie werd met 339 stemmen voor en 215 tegen goedgekeurd.
Gelovigen moeten opnieuw leren om op een niet-agressieve, niet-arrogante manier te spreken over hun geloof. Daarvan ben ik heilig overtuigd: waar mensen op hun best zijn, is God heel dichtbij. Dat is de betekenis van geloof in mijn leven.
Mijn hart zingt voor de Heer: Magnificat! Mijn God is mij genadig, mijn vreugde overdadig; en ieder prijst mij zalig: Magnificat! Mijn hart zingt voor de Heer: Magnificat!
Welwillend zag mijn Redder naar zijn geringe dienares, voltrok aan mij zijn wonder. Heilig is zijn Naam.
Hij is de trouwe Helper van wie voor Hem gevoelig is, maar wie hooghartig leven, wijst Hij van zich af.
Mijn hart zingt voor de Heer: Magnificat! …
Die machtig is zal vallen, die nietig is komt op de troon, die hongert wordt verzadigd, rijken stuurt Hij heen.
Zijn volk was Hij indachtig, vol deernis jegens Israël, getrouw aan zijn gelofte. Eeuwig duurt zijn heil.
Het voorstel van directeur-generaal Lieven Boeve van Katholiek Onderwijs Vlaanderen om tot 'dialoogscholen' te komen - met meer ruimte voor bijvoorbeeld moslims - blijft reacties uitlokken. Wetenschapper en filosoof Gerard Bodifée (70) stelde in een opiniestuk in De Standaard: De katholieke school die moslims weert, kan geen katholieke school zijn. Maar als katholieke school moet zij de katholieke godsdienst verkondigen, ook aan moslims. Bodifée hekelt het gebrek aan kennis van en affiniteit met de katholieke godsdienst bij jongeren, volgens Bodifée veroorzaakt door beslissingen van het katholiek onderwijs zelf: Ze hebben het onderwijs in de eigen tradities, leer en geschiedenis bewust overgelaten aan een tijdsgeest die er geen blijf mee weet. In het tv-programma Van Gils en gasten trok Bodifée even fel van leer: De problemen liggen niet bij de moslims, maar bij de katholieken - die hebben moeite met hun eigen identiteit en de elementaire kennis over hun godsdienst ontbreekt meer en meer. We zijn het katholicisme in dit land kwijtgeraakt, en op een katholieke school zal je het niet terugvinden. Katholieken moeten weer trots worden op hun geloof, besloot Bodifée: Religiositeit is taboe geworden, er wordt niet meer over gesproken, we stoppen het weg. Moslims komen er gewoon voor uit, dat moeten we als christen ook doen.
Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest, houd vast aan Gods liefde, en zie uit naar de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, die u het eeuwige leven zal schenken.
"Heb jij met de ogen van je hart al gewaar geworden hoe Jezus je aankijkt? Heb je hem al gehoord? Zolang je Jezus niet gehoord hebt in de stilte van je hart, kan je Zijn barmhartigheid niet ervaren en beleven. Jezus wil dat elkeen van ons Hem hoort in de stilte van het hart. Er zijn zovele obstakels die die ontmoeting verhinderen (eigenwaan, en jezelf ontplooien, in het centrum willen staan,...). Maar ze kunnen weggenomen worden."
God verblijft in het hart van ieder afzonderlijk en van alle mensen. De liefde van de Vader is universeel en tegelijkertijd heel persoonlijk. Is het drama van veel mensen niet dat zij leven zonder verwijzing naar een God-Vader, omdat zij niet weten dat ze er een hebben?
Ik doom van eenEuropa waar het geen misdrijf is migrant te zijn.
In het Vaticaan heeft paus Franciscus vrijdag de Internationale Karelsprijs van Aken in ontvangst genomen, die elk jaar uitgereikt wordt aan iemand die zich ten dienste stelt van de Europese eenwording. Paus Franciscus is volgens de directie van de Karelsprijs een stem van het geweten die er altijd in slaagt de mens centraal te stellen. In zijn gelegenheidstoespraak spaarde de paus zijn kritiek op de Europese leiders niet: De grondleggers van Europa hadden de moed om een systeem dat geweld en vernietiging bracht radicaal te veranderen. Hun ideeën zijn nog steeds actueel: nu meer dan ooit moeten er bruggen worden gebouwd en muren worden geslecht.
Voor God is niemand onerroepelijk verloren. Nooit!
We zijn allen vertrouwd met het beeld van de Goede Herder die het verloren schaap op de schouders neemt. Van altijd al verwijst dit beeld naar de zorg van Jezus voor de zondaars en naar de barmhartigheid van God, die niet aanvaardt dat één verloren gaat. Jezus vertelt deze parabel om te helpen verstaan dat zijn nabijheid bij de zondaars geen ergernis moet opwekken, maar integendeel een aantal overwegingen wil losmaken over de wijze waarop we ons geloof beleven. Het verhaal laat aan de ene kant de zondaars zien die bij Jezus komen om naar Hem te luisteren en aan de andere kant zijn er de wetgeleerden en de wantrouwige schriftgeleerden, die zich van Jezus omwille van zijn houding verwijderen. Zij verwijderen zich omdat Jezus toenadering zoekt tot de zondaars. Ze waren verwaand, hoogmoedig en hielden zich voor rechtvaardigen.
Zijn discipelen waren bij de hemelvaart aanwezig. Hij beloofde hun dat de heilige Geest binnen korte tijd zou komen om hen te helpen en te ondersteunen.
Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: 'Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.' (Handelingen 1:9-11 NBV)