God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Vorige week heeft het dictatoriale regime in Eritrea meer dan twintig katholieke gezondheidscentra gesloten.
Afgelopen week hebben de Eritrese autoriteiten alle gezondheidscentra verbonden aan kerken of kloosters van de katholieke minderheid in het land ontmanteld. Die instellingen zijn nochtans populair bij de lokale bevolking, omdat de diensten er merkelijk beter zijn dan de zorgen in de overheidsinstellingen. In die gezondheidscentra kwamen zowat veertigduizend patiënten per jaar over de vloer. Zuurstofmaskers afgerukt
De ontmanteling van deze gezondheidscentra zou volgens ooggetuigen – allemaal anoniem natuurlijk, want de repressie in Eritrea is meedogenloos – niet bepaald zachtaardig zijn verlopen. De ordediensten zouden naar verluidt zuurstofmaskers van gezichten hebben afgetrokken en baxters hebben afgeschakeld, alvorens de patiënten zonder boe noch ba op straat te hebben gezet.
De centra worden nu bewaakt door militairen om te verhinderen dat er nog iemand wordt verzorgd.
‘De Moerbeitoppen ruisten;’ God ging voorbij; Neen, niet voorbij, hij toefde; Hij wist wat ik behoefde, En sprak tot mij; Sprak tot mij in de stilte, De stille nacht; Gedachten, die mij kwelden, Vervolgden en ontstelden, Verdreef hij zacht.
Hij liet zijn vrede dalen Op ziel en zin; ‘k Voelde zijn vaderarmen Mij koestren en beschermen, En sluimerde in.
De morgen, die mij wekte Begroette ik blij. Ik had zo zacht geslapen En Gij, mijn Schild en Wapen, Waart nog nabij.
Hij zal ‘Johannes’ heten. Dat betekent: “God is genadig”. Wat zal er van dit kind worden? Wordt hij de beloofde Messias, of is hij de reïncarnatie van de profeet Elia? Is hij het licht dat de diepste duisternis verlicht?
Neen, hij is de vinger die wijst naar wie na hem komt. Hij effent de weg voor Hem, die komen zal. Hij is de wegbereider, de voorloper, de roepende in de woestijn. Hij is niet het licht, wel de lamp die brandt tot de dag aanbreekt.
Ook u en ik zijn geroepen om ‘Johannes’-en te zijn: mensen die de ster aanwijzen, de Ster die ‘Jezus’ heet. Mensen die de weg banen naar Jezus – want Hij is de Weg. Mensen die de waarheid aankondigen, de waarheid die ‘Jezus’ is. Mensen die, in Jezus’ naam, tot leven wekken wat ten dode is.
Wij zijn niet het licht, we zijn er de getuigen van, dienaars, om de liefde van God.
Je kunt Mij ontmoeten -zegt God- in elke mens met wie je samenleeft en met wie je het brood van het leven en de wijn van de vreugde deelt. Je kunt Mij ontmoeten in mensen die zichzelf geven als gebroken brood, omdat Iemand hen dat ooit heeft voorgedaan en hen gevraagd heeft dat ze dat zouden blijven doen. Je kunt Mij ontmoeten in mensen die je weer in jezelf doen geloven, omdat ze geloven in Mij. Je kunt Mij ontmoeten-zegt God! Maar verlang je dat ook?
Hemelse Vader, vandaag wil ik U danken, zomaar danken omdat U er bent. Ben ik moe en uitgeput, dan geeft U nieuwe kracht. Ben ik soms hard en koud, dan bent U dooi en warmte. Ben ik angstig en vol twijfel, dan bent U zekerheid. Ben ik eenzaam of verlaten dan bent U voor mij een thuis. Mijn vreugde en blijdschap kan ik met U delen. Mijn dromen en verlangens blijven bij U steeds levend. Loop ik op drijfzand: U bent mijn vaste grond. Sluit ik mij op: U gooit de ramen open. Vlucht ik soms weg: U holt mij achterna. Blijf ik koppig staan: U trekt me vooruit. Mijn spanning, afkeer en berouw kan ik bij U ontladen. Is alles donker om mij heen, dan bent U licht en hoop. Ik dank U omdat U er bent.
Ik wens iedereen nog een prachtige zondag onder Gods zegen!
'Triniteit'…'heilige drievuldigheid' …'drie-eenheid', het blijft moeilijk om over God iets te zeggen… “Is het goed dat een mens alleen blijft”?, vroeg een leerling aan zijn Rabbi. De Rabbi antwoordde dat iedere mens drie stoelen nodig heeft: - een stoel om op te gaan zitten als hij alleen met zichzelf wil zijn; want wie niet meer alleen kan zijn weet op de duur niet meer wie hij is. - een tweede stoel om met zijn tweeën te kunnen zijn, want zonder een vriend, zonder te kunnen beminnen en zich te laten beminnen, kan een mens niet leven - een derde stoel heeft de mens nodig om die kleine kring van het zelf en van de twee-eenheid open te breken en gemeenschap te vormen..
Als de Schrift zegt dat God de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis, dan bieden de zojuist geschetste menselijke verhoudingen een getrouw beeld van God. God als oorsprong van alle leven; als metgezel in Jezus van Nazareth en als inspirerende kracht in ieder van ons, zo kunnen wij ook vandaag onze God ervaren en Hem vervolgens belijden als onze Drie-ene God. (Joh 16,12-15)
De avond brengt een stuk eenzaamheid Heer, maar ook rust om even stil bij U te verwijlen. Waar hebben wij U vandaag ontmoet? Hoe was U ons weer zegenend nabij? Waar liepen wij U voorbij? Wanneer hebt U ons hart beroerd? In wie hebben wij U herkend? Hebben wij voldoende aandacht gehad voor onze medemensen? Hebben wij - al is het maar even – aan U gedacht? Blijf zegenend bij al uw mensen, deze nacht en de dagen die komen.
Slaap allen straks in Gods vrede en geniet morgen weer van een nieuwe zegenrijke dag!
Een week na Pinksteren volgt het Hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid. De Russische monnik Andrej Roebljov gaf de betekenis raak weer in deze icoon.
od de Vader is de gans Andere die tegenover ons is. God de Zoon is het mensgeworden Woord die voor ons komt. God de Geest is Gods liefde en kracht die in ons is en in de wereld.
Misschien klinkt deze zondag het mooie welkomstwoord in de eucharistie, dat we danken aan Paulus, heel nieuw in de oren:
De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God, en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen.
Wanneer Gij komt, 't kan heden zijn, 't kan etenstijd met allen zijn, 't beloofde land, 't verwacht festijn, 't kan vreugde zijn of aardse pijn.
Wanneer Gij komt, 't kan morgen zijn, 't kan dageraad of avond zijn, de goede Herder kan het zijn, de Man met balsem, brood en wijn.
Wanneer Gij komt, 't kan middag zijn, door 't kruispunt loopt de dwarse lijn, met vuur gezuiverd staan wij rein, 't kan 't heerlijk uur der liefde zijn.
Wanneer Gij komt, nacht kan het zijn, 't kan donkerheid vol tranen zijn, of, vallen wij uit 't ijdel schrijn, 't kan 't laatste woord voor 't sterven zijn.
Wanneer Gij komt, 't kan eeuwig zijn, Uw lichaam kan zo glanzend zijn, 't kan Pasen in de bloesems zijn, Gij kunt voorgoed gekomen zijn.
In het bekende lied “Kom, Schepper Geest” bidden we “Gij schenkt Uw gaven zevenvoud”. Wat zijn die gaven van de Heilige Geest ? In de liturgie van het Vormsel wordt er bijzonder om gebeden. De bisschop of zijn vertegenwoordiger bidt daar: “Wij bidden U: zend over hen de heilige Geest, de Trooster, schenk hun de geest van wijsheid en verstand, de geest van inzicht en sterkte, de geest van kennis, van ontzag en liefde voor uw naam. Door Christus onze Heer.”
Die gaven van de Heilige Geest is niet zomaar iets wat uitgevonden is maar vinden we in de profeest Jesaja, waar we lezen: “De geest van de Heer zal op hem rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en heldenmoed, de geest van liefde en vreze des Heren, en deze vreze des Heren zal hij uitstralen.” (Jesaja 11, 2-3)
Die gaven helpen ons om ten volle werktuig van God in deze wereld te zijn. De Catechismus van de Katholieke Kerk zegt ons over die zeven gaven: “In hun volheid behoren ze toe aan Christus, de Zoon van David. Ze voltooien de deugden van hen die ze ontvangen en brengen die tot volmaaktheid. Ze maken de gelovigen volgzaam om onverwijld te gehoorzamen aan de goddelijke ingevingen” (CKK 1831)