God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Nu volgend gebed al honderden keren doorgestuurd werd en dat in alle talen via mails en powerpoints leek het me gepast eens echt stil te staan bij dit eenvoudig gebed dat spreerkt van een onvoorwaardelijk vertrouwen. In plaats van het ook maar nog eens door te sturen naart de 'beste vrienden" zoals menigmaal gevraagd wordt in mailberichten, geeft ik het aan allen mee die dit lezen. Neem er vooraal de tijd voor. Lees het niet als een blogbericht maar als een gebed en laat het tot je doordringen. En dit niet alleen aan die geselecterde groep waar sprake van is indien je het zelf ontvangt, al wil ik niemand tekort doen, zeker niet hen van wie ik het lmocht ontvangen, in welke vorm dan ook!
Moge er vandaag vrede in je zijn. Moge je op God vertrouwen dat je precies bent waar je zou moeten zijn. Moge je nooit de oneindige potentie vergeten die uit vertrouwen is geboren. Moge je de gaven gebruiken die je heb ontvangen en de liefde doorgeven die je hebt gekregen. Moge je tevreden zijn met het feit dat je een kind van God bent. Laat deze aanwezigheid zich tot in je botten verankeren en je ziel de vrijheid gunnen om te zingen, te dansen, te danken en lief te hebben. Het is daar voor ons allemaal.
De passiebloem verbeeldt nog steeds voor velen het lijden van Christus. Het blad staat symbool voor de speer, het vruchtbeginsel voor de staander van het kruis, de kelk voor het aureool, het wit voor de zuiverheid en het blauw voor de hemel. De vijf helmknoppen zouden dan symbool staanvoor de vijf wonden, de hechtranken voor de zwepen, de meeldraden voor de hamers, de drie stijlen voor de spijkers en de vlezige draden in de bloem voor de doornenkroon. De bloem zou dan ook precies drie dagen blijven openstaan, een dag voor elk jaar dat Christus predikte.
Toch raar, ook al wijzen velen de christelijke hemel misschien af, toch kunnen Bach's Magnificat, Mozarts Requiem of Pergolesi's Stabat Mater licht in je hersenpan laten schijnen wanneer je lichaam het begeeft en je naar de laatste rustplaats wordt gebracht.
Tegen de Passietijd aan staan dan ook alle cd's rond Dood en Verrijzenis weer in de kijkker in de betere platenzaak, en ook in tijdschriften, dag- en weekbladen worden de nieuwe versies gepromoot.
Trouwens nog nooit heeft het Gregoriaans zo een vlucht genomen. Die christelijke hemel kunenn we trouwens binnenkort bewonderen te Watou tijdens het Gregoriaans Festival.
Noch mannen noch vrouwen moeten zich zorgen maken, want ze zijn veel belangrijker dan de vogels en de bloemen. 'Juliie hemelse Vader weet wel wat je allemaal nodig hebt. Zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krrijg je dat alles erbij" (Mt 6,32-33).
Geloven in Gods voorzienigheid is vertrouwen op Gods zorgzaamheid voor ons.
Indien je een goede vriend hebt, loof God dan, want vriendschap is een geschenk van God. Vriend zijn van iemand, is goed doen aan je vriend.
Hoe goed is het, lief te kunnen hebben. Vriendschap komt van God en :moet naar God terug.
Goede echte vriendschap is sterker dan de dood. Vriendschap is een lied, dat een hart doet leven. Vriend zijn van iemand is goed doen aan je vriend. Hoe goed is het, lief te kunnen hebben. Vriendschap komt van God en moet naar God terug.
Voor degenen onder jullie die het genoegen mochten smaken ooit in Lourdes te zijn geweest, zullen wellicht meerderen ook de mooie kruisweg hebben afgelegd langs monumentale beelden waar je niet anders kan dan er stil bij te worden, ver van de drukte, op een heuvel. Trok ook Jezus zich niet vaak terug op een heuvel om er te bidden?
Waarom is de kruisweg in Lourdes dan zo geliefd?
Dat is waarschijnlijk omdat Lourdes ons plaatst in het hart van het christelijk geloof. God is mens geworden voor ons, voor ons heil. Jezus heeft zijn leven gegeven uit liefde voor de mensen. Met zijn Kruis en door de Verrijzenis toont Jezus ons de weg naar het leven.
Deze geschiedenis is geen verhaaltje of een fabel, het is echter op aarde gebeurd zon tweeduizend jaar geleden.
De Kruisweg meemaken is terug gaan naar die Bron. Zo krijgen dan ook alle andere symbolen hun betekenis terug:
Het water van ons doopsel. De kaars zoals in de Paasnacht. De vergiffenis van de zonden, waarvoor Jezus gestorven is. De Eucharistie, waar wij Zijn dood herdenken, en Zijn verrijzenis uitroepen.
Gedurende de Kruisweg volgen wij Christus Door het Geloof, Met Liefde In Hoop.
We zijn volop in de veertigdagentijd, een tijd waarop christenen zich voorbereiden op Pasen. Daar zitten veel aspecten in. Eén daarvan is tegenwoordig niet zo in trek: de boete.
De mens is echter niet als een plant die vanzelf rechtop groeit: ze moet geleid en gesteund worden. Daarbij zijn boete en zelfcontrole onmisbaar. Ze zijn een blijk van liefde. Iedereen die liefheeft moet iets van zichzelf afstaan voor de geliefde. De boete van de christen is in elk geval een relativering van zichzelf.
Een eerste vorm is daarvan het verwaarlozen van de beschikking voor eigen gebruik van een deel van je tijd. BIDDEN is daarvan een concretisering; het is tijd geven aan God - een deel van mijn tijd.
Een tweede vorm is delen: een stuk van mijn bezit uitdelen aan armen, als uitdrukking van liefde. Dat delen brengt mee dat ik snoei in mijn consumptiegedrag. Het is 'versterving' in eten, drinken, kleding en ontspanning.
Ten slotte is boete ook het belijden van je zonde. Dat is de hoogste en diepste vorm van zelfdiscipline: het deemoedige besef van je eigen zwakheid, dat uitloopt op het diepe vertrouwen in een vergevende God, is het meest humaniserende dat de mens kan doen.
De heilgverklaring van Damiaan vormt een aansporing om ons gelovig-zijn in deze pluralistische samenleving niet weg te moffelen en ons als christenen samen met anderen te volle in te zetten voor een betere en meer menselijke samenleving.
In een tijd dat velen de godsdiensten verketteren als bron van geweld, ellende en onverdraagzaamheid is deze heiligverklaring voor de Kerk bij ons een opsteker.
Zij is het mooiste bewijs dat geloof ook het edelste van de mens kan naar boven halen. En daarbij is de hele samenleving gebaat.
Jongens en meisjes die hebben gekozen voor de lange weg naar het vormsel toe, dat vraagt een groot engagement, langdurig en intens, zowel voor de deelnemers als voor hun begeleiders. Dit alleen al verdient van ons een proficiat. Dat er in dez vijf jaren ook heel veel gebeurt zal de band onder allen heel sterk maken, wellicht ook vrienden voor het leven. Maar op de weg leren die jongeren dan ook alles intenser kennen en doorgronden. Zo komen verschillende bijbelfiguren aan bod, het Credo-de gloofsbelijdenis wordt uitvoerig besproken.
Naast de kennismaking met de verschillende sacramenten, bijbelverhalen, hebben deze jonge mensen ook heel wat mensen ontmoet, mensen met een eigen specifiek geloofsverhaal. Zo waren ze te gast in een abdij en hebben er geproefd van de gebedsdiensten. Ze maakten kennis met de multicultule wereld; maakte eigen logo ...
Vijf jaar op weg gaan met jongeren van die leeftijd is een boeiende mar ook serieuze opdracht. Je ziet ze evolueren van ontvankelijke lagere schoolkinderen over pubers naar jong-volwassenen. Ze hebben een eigen taal en leven in een wereld vol verleiding en uitdagingen.
Wie dus na deze lange weg er voor kiest gevormd te worden, weet dat dit een gerijpte keuze is geworden, waar wij de impact moeilijk van kunnen inschatten wat dat voor elk van deelnemers zal inhouden voor hun verdere leven, hun beroepskeuze, hun relaties ... Maar ik ben ervan overtuigd dat deze mensen velen tot steun en toeverlaat zullen zijn en blijven, een uitnodiging wellicht ook naar anderen toe, al was het maar een bezinning rond eigen leven, hier en nu, ook voor jou "senior". Laat je blijvend "vormen" door Gods Geest!
Toen ik met dit blog een aanvang nam had ik het begin januari over de instapvieringen van de eerste communie. In deze bijdrage, en zeker nu heel velen intens aan de voorberieding bezig zijn, wil ik even stil staan bij het VORMSEL, maar dan meer bepaald het vormsel aan 17 jaar, ook soms genoemd: DE LANGE WEG. Het gaat dus om jongeren die kozen voor een lange voorbereiding van 5-6 jaar, in plaats van de gewone vormselcatechese die meestal gevolgd wordt tijdens het laatst jaar van het lager onderwijs, op hun twaalfde jaar. Wanneer jongeren die straks deze voorbereiding zullen voltooien werd hen gevraagd, nu vijf jaar terug, WAAROM ze deze vorrm kozen. Hier enkele antwoorden:
Omdat je als 17-jarige meer 'beseft' wat je doet. Om een vriendschapsband op te bouwen. Om meer te weten van het vormsel. Omdat we gewoon zijn van naar de mis te gaan. Omdat ook mijn broers de lange weg hebben gevolgd. Omdat mijn ouders het gevraagd hebben.
Wat aanvankelijk niet vanzelfsprekend lijkt, daar getuigen deze jonge mensen dat ze van in het begin heel gemotiveerd waren om samen te komen, één keer in de maand was niet genoeg, ze wilden méér. Er werd om de veertien dagen afgesproken; ze gingen samen naar de eucharistieviering en bleven nog wat napraten. Misschien met die vertrouwdheid met de zondagsviering staan enkelen van hen nog altijd in voor de begeleiding van de kindernevendienst. Anderen dan weer durven heel uit te komen voor hun geloof, zonder zich op te dringen. Hebben wij juist niet zo een mensen nodig. Voortrekkers die meteen komaf maken dat geloven iets zou zijn voor senioren? Morgen meer hierover.
WIJ DROIMEN VOOR DEZE JONGEREN DAT ZIJ IETS VAN DIT VISIOEN VAN GOD ZULLEN MEEDRAGEN, ZULLEN UITDRAGEN.
MAAR OOK DOOR DE HOOP EN MISSCHIEN NOG MEER DOOR DE LIEFDE MAAR WIE IS DE STEKSTE DE EEN KAN NIET ZONDER DE ANDER.
klik dus maar even het plaatje aan. en deel jouw gelovig-aanwezig-zijn met iedereen, door er gewxoon te zijn voor elkaar.
misschien werkte jouw aanwezigheid, jouw manier van zijn zo aanstekelijk dat een ander zich wel geroepen voelt zich nu volop te geven aan wat er echt toe doet in het leven: getuige te mogen zijn van jouw Geloof in God en Jezus ... jouw geloof niet langer onder de tafel te verbergen .
Ja, de kracht van een woord tot een ander gesproken kan de zaaigrond zijn, de voedingsbodem voor een geheel nieuw leven als dank om wat je zelf mocht ontvangen.
Dat dit geen poëzie is zag ik recent nog heel concreet bij drie mensen van vlees en bloed die hun leven naar de Heer hebben gewend, maar nu misschien duidelijker dan ikzelf gekozen hebben voor een leven in HOOP GELOOF LIEFDE!
DANK dat God ook ons vandaag zo een mensen schenkt!
MAKEN WE HET EVEN RUSTIG EN LUISTEREN WE NAAR ONS HART.
MISSCHIEN HEEFT GOD ONS WEL IETS TE VERTELLEN. MISSCHIEN NODIGT HIJ ONS ZELFS UIT.
Om dit goed te beluisteren, even het muziekknopje rechts onder stoppen, dan kun je genieten van HET GEBED, gebracht door Celine Dion en Andre Bocelli. Mooie zondag verder!