God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
De vastentijd is vooral een tijd van genade. Er wordt niet zozeer iets van ons gevraagd, er wordt zomaar iets door God aangeboden. De veertigdagenrtijd is een kans, een ruimte die we van God krijgen om ons tot hem te keren om ons genadig te kunnen zijn. Die tijd is een gunstige tijd, een dag van heil. God geeft ons tijd om te herademen. Hij scheidt ons alles kwijt.
Iedereeen heeft het over 'onthaasting'. Als we nu in ons geestelijk leven eens wat tijd namen om te onthaasten, om ons om te keren en terug naar God te gaan. En tijd om tegenover anderen te doen wat God voor ons doet: hun kansen geven. Wat doen wij voor onze buren? Wat doen wij voor die jongen die geen uitweg meer ziet en een rustplaats vindt in de stilte van het kerkgebouw. Onze vasten kan echt een blije tijd zijn die een ander doet ontluiken in de naam van Christus, onze Heer.
Nu het christen-zijn niet meer standaard is, wordt er meer verwacht van mensen die nog wel christen zijn. Deze mensen maken veel duidelijker een keuze voor God en dat uit zich ook in het belijden van hun leer en hun taak in deze wereld.
Vandaar ook de verschuiving naar doeners binnen de kerk. En dat is een zeer positieve verschuiving omdat er weer een wervende kracht van de kerk uit kan gaan. Het is weer duidelijk waar de kerk voor staat.
Je wenst als ouder en als grootouder je kind en kleinkind je geloof toe, niet omdat het beter is dan een ander, maar omdat je weet dat het je gelukkig maakt. Inhoudelijk kiezen we dan ook voor het christendom vanwege de liefdevolle dienstbaarheid.
Al ziijn de meesten van ons katholiek opgevoed en hebben ze een zelf christelijke leergangen doorlopen, waren en zijn jullie nog lid van een vereniging waar de letter C in voorkomt, dan is het verdomd moeilijk te zeggen dat je nog naar de mis gaat.
Ik moest er nog aan denken toen ik gisteren een telefoon kreeg van iemand die zou langskomen. Gezien op onze parochie hier enkel nog maar een wekelijkse 'zondagsviering' kan doorgaan op zaterdagavond om 17.00 u vertelde ik die persoon dat hij niet vroeger kon komen dan 18.00u.
"Zo laat" was zijn antwoord, "kan het echt niet vroeger"? Wel, vrienden, dan moet je op vandaag inderdaad de moed hebben om te zeggen: "Ik ga eerst naar de mis". We worden zo belachelijk gemaakt als we het over 'naar de mis gaan hebben' dat we om best wel beter de vraag zouden overslaan en die mis maar laten passeren om de ander ter wille te zijn. Neen, we durven en we mogen vooral niet meer zeggen dat we nog wekelijks de Eucharistie bijwonen.
En via de radio dan? Idem dito. Ooit tijdens ziekte de mis op tv gevolgd toen de telefoon overging. Omdat ik de persoon kende vroeg ik hem of ik hem mocht terug bellen nu men juist aan de consecratie bezig was. "Ja", was het lacnieke maar vooral verbaasde antwoord.
Traditiegetrouw heb ik met velen de vasten ingezet met het ontvangen van een askruisje. Wat een moment van inkeer moest worden werd al van bij de tweede zin van de voorganger bij zijn inleiding weggeveegd door het onmiddellijk verwijzen naar de opwarming van de aarde. Was ik voor zo een programma dan niet veel beter thuis gebleven? Je kunt inderdaad met heel veel goede wil de begrippen 'vasten' en 'opwarming van het klimaat' aan elkaar breien. Maar ik vrees dat we dan voor een groep intellectueel gevormden zijn samengekomen. In elk geval is vasten heel wat anders en heel wat meer dan een betoog over het klimaat. Zo te zien om me heen waren velen ook zwaar teleurgesteld. Waar was de gelovige inval, de diepchristelijke betekenis van SAMEN een woestijntocht te maken naar Pasen toe? Moet men zich echt zo 'vernederen', zeg maar zo horizontaal gaan om het publiek te trekken? Ik vrees terecht dat bij een volgende gelegenheid er nog minder aanwezigen ullen zijn.
Zelfde vervlakking zien we gebeuren rond 'Broederlijk Delen' dat a.h.w. een icoon was van de vastentijd en die nu een publiekstrekker is voor de politieke figuren in de media via pers en tv.
Of hebben we met een tasje koffie ons geweten gesust?
In het jaar van het CREDO probeer ik een vastendecor op te hangen.
Luisteren: in de Bijbel God op het spoor komen en zicht krijgen op wat het betekent christen te zijn. Bidden: zich bewusst worden van Gods Aanwezigheid.
Breken en Delen: in woord en daad doen wat Jezus ons heeft voorgedaan. Leven op de adem van de Geest: geestdriftig. Groep vormen: elkaar tot steun en houvast zijn.
Aandacht voor de wereld: zich laten raken door de vreugde en het verdriet van mensen, dichtbij en veraf (Het Zuiden, Bolivia misschien).
Bij het opmaken van dit blogje dacht ik ook aan die mensen die nu volop in de vormselcathechese staan met alvast een woord van dank en waardering.
Waarom zijn wij als christenen, als kerk niet welkom? Ik stelde me maar toch nog eens de vraag rond een aantal berichten en bedenkingen die ik kreeg rond 'illegalen' van een tijd terug. Laat me toe te zeggen dat het in dit blog gaat over GELOVEN, meer bepaald OVER een persoonlijk doorleeefd geloof. het is dan ook vanuit dit standpunt dat ik de vraag heb gesteld wanneer God de illegalen heeft geschapen.
God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis staat er te lezen. En toen Jezus ons gegeven werd en ons leven heeft gedeeld was Hj wel de laatste die mensen in hokjes plaatste. Integendeel, Hij ging om met zondaars en tollenaars. En in zijn voetspoor is het onze plicht Hem daarin te volgen, anders komen we niet langer geloofwaardig over als we enkel maar belijden met woorden dat we iets voor de marginalen doen, ja ook voor hen die hier nu illegaal zijn. Het is hier niet een forum rond politiek; dan moet ik dit in een andere categorie gieten en daar is dan inderdaad wél veel voor te zeggen.
Het christendom vraagt meer dan de tien geboden. Daarom zijn we niet populair als kerk wanneer we "de zeven werken van barmhartigheid" willen vertalen. Zo komt het ook dat mensen die in hun familie gelovig zijn, naar de mis gaan en hun kinderen gelovig opvoeden voorwerp van spot zijn. En die mensen hebben niets verkeerd gedaan. Het is echt soms om niets dat men ons haat.
Ook Jezus heeft dat ervaren. Hij had het ons al gezegd: "Als ze mij hebben vervolgd, zullen ze dat ook met jullie doen."
Kijk een som je heen. Kijk eens hoe rijk onze planeet is, maar hoe uiteindelijk slechts een handjevol mensen in Europa, Noord-Amerka en Japan volop werk heeft en profiteert, terwijl de rest van de wereld arm is, honger lijdt en geen schoon water heeft. Is dat goed? De meeste mensen stellen zich die vraag niet eens. Laten wij in deze vasten dan ook niet enkel tenminste geloven in een betere wereld maar er ook iets aan doen.
De beste oefening in nederigheid is bidden, bidden en nog eens bidden. In dit bidden vooral om vergiffenis vragen voor al wat weer eens verkeerd liepondanks goede bedoelingen van mezelf of van de ander, maar daarbij ook oprecht aan de ander belijden dat we verkeerd waren; misschien enkel alleen al omdat we geërgerd waren, omwille van ons slecht karakter, onze onverdraagzaamheid. Want de ander pijn doen, te kort doen snijdt diep in eigen vlees. Bidden om vergiffenis en verzoening kan dan zeer bevriujdend zijn. Het brengt ons terug met de voeten op de grond in alle nederigheid.