In Tertio analyseert topman Lieven Boeve van Katholiek Onderwijs Vlaanderen de jongste Vaticaanse instructie over katholieke identiteit en dialoog.
'Dialoog behoort tot het wezen van de katholieke school, omdat hij tot de kern van het christelijke geloof behoort'
Met de nieuwe instructie De identiteit van katholieke scholen voor een cultuur van dialoog beoogt de Congregatie voor de Katholieke Opvoeding twee doelen: enerzijds criteria formuleren om te antwoorden op de vraag wat de katholieke identiteit van scholen uitmaakt in tijden van grote en snelle veranderingen, anderzijds een duidelijk kader bieden om klachten en conflicten over die identiteit aan te pakken. Opvallend, de congregatie wijst in beide gevallen op de noodzaak van een cultuur van dialoog, stelt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vast in zijn analyse in Tertio van deze week. Wie de recente Vlaamse en Europese ontwikkelingen in het katholiek onderwijs heeft gevolgd, herkent heel wat punten.
'Katholieke scholen kunnen geen eilanden zijn, ze moeten open scholen zijn, waar in dialoog met iedereen getuigenis wordt afgelegd van de christelijke identiteit.' (Instructie van de Congregatie voor de Katholieke Opvoeding)
Eigentijds tegendraads
De congregatie erkent dat het aan de lokale kerkgemeenschap is om criteria en richtlijnen die de instructie bevat, te vertalen naar de eigen context. De resolute keuze voor het samengaan van katholieke identiteit en dialoog kenmerkt alvast ook het Vlaamse project van de katholieke dialoogschool, dat zich duidelijk wil onderscheiden van een te eng, formeel, vaag of exclusief verstaan van 'katholiek'.
Daarom is het de ambitie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen om dat project in het gewone schoolleven vorm te doen krijgen: leerplannen, zorg- en gelijkekansenbeleid, een verbindend schoolklimaat en conflictbemiddeling, dialogaal leiderschap, een infrastructuur die ontmoeting stimuleert …
En op bijzondere momenten wordt die identiteit in diversiteit expliciet gemaakt: pastoraal op school, de godsdienstles, een nieuwe missie, schoolopeningen … De nieuwe engagementsverklaring voor het Vlaamse katholiek onderwijs (2019) verwoordt wat dat betreft de wederzijdse verwachtingen tussen school en al wie daarbij betrokken is: iedereen, ongeacht de eigen identiteit, is welkom op voorwaarde dat die zich wil inzetten voor het groeien in identiteit in dialoog met elkaar – dialoog waarin de christelijke stem eigentijds tegendraads mag klinken.
19-04-2022, 14:11
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
|