Voor
de uitvinding van de fotografie, lieten alleen rijke mensen een portret van
zichzelf maken door een schilder of beeldhouwer. Toen vanaf 1850 de fotografie
in zwang kwam, verhuisde de portretkunst naar het domein van de fotograaf.
Eigenlijk
waren de benodigde ingrediënten om de fotografie uit te vinden al langere tijd
beschikbaar: wetenschappelijk, optisch en chemisch bestond er voldoende kennis.
Camera
obscura
In de renaissance (16e eeuw) gebruikten schilders de camera obscura. Hiermee
projecteerden ze beelden van voorwerpen op een wand van een donkere kamer door
licht via een heel kleine opening binnen te laten vallen. Schilders gebruikten
dit apparaat, een doos met lens, spiegel en matglazen scherm, als hulpmiddel
voor het schilderen van stadsgezichten.
Negentiende eeuw
De uitwerking van deze fotografietechniek zou tot in de negentiende eeuw op
zich laten wachten. Op meerdere plekken in Europa waren uitvinders en kunstenaars
er tegelijkertijd mee bezig. Kennelijk was de tijd er toen rijp voor. De
Fransman Nièpce, die zich met lithografie en andere druktechnieken bezighield,
slaagde erin om de beelden van een camera obscura op platen van metaal en glas
vast te leggen. De Franse kunstenaar Daguerre ontwikkelde de mogelijkheden van
dit procédé verder. In 1837 legde hij een straattafereel in Parijs vast op een
verzilverde koperen plaat.
Lichtgevoelig papier
Ook de Engelsen experimenteerden met het vastleggen van geprojecteerde beelden.
Talbot kwam via een andere procédé, met lichtgevoelig papier, uit bij een
eerste vorm van fotografie. Het procédé van Daguerre werd technisch verbeterd.
Na ongeveer twintig jaar werd die techniek vooral toegepast in Amerika, maar
ook soms in Europa. In Amerika ontstond een snel groeiende vraag naar
gefotografeerde portretten. De eerste studio opende in 1853. Binnen dat jaar
openden er vervolgens alleen in New York al 86! Opeens was het portret
bereikbaar geworden voor een veel groter deel van de bevolking. Een foto kostte
een fractie van het bedrag voor een geschilderd of gebeeldhouwd portret.
Bovendien: een foto liegt niet.
Onthullend
Dit onthullende aspect was echter niet altijd een voordeel. Mensen waren eraan
gewend geraakt, dat schilders het onderwerp dikwijls idealiseerden of
verfraaiden. Aanvankelijk probeerden fotografen dit schoonheidsideaal in hun
werk te handhaven. De eerste gefotografeerde taferelen met kunstzinnige
bedoelingen lijken nog braver dan de braafste stillevens van de braafste
schilder.Toen in 1822 Niépce de eerste foto maakte, werd dit zeker niet
beschouwd als kunstwerk. De fotografen van het eerste uur legden 'gewoon' een
uitsnede uit de zichtbare werkelijkheid vast. Het idee dat fotografie een
artistiek expressiemiddel was of zou kunnen worden, riep op zijn minst
weerstand op.
Bedreiging
schilders
Hoe vaardig en virtuoos schilders ook in staat waren om een mens te
portretteren, toen de uitvinding van de fotografie een feit was, voelden vele
schilders zich enorm bedreigd. Aanvankelijk gebruikten schilders de techniek
van de fotografie om de tijdrovende fase van voorstudies te bekorten. Zij
fotografeerden taferelen uit het dagelijks leven en mensen die ze op
groepsportretten moesten schilderen. Behalve als voorstudiemateriaal gebruikten
schilders foto's ook als letterlijk vertrekpunt, hetgeen soms direct is af te
lezen aan toevallige elementen in de compositie. Zo sijpelde de invloed van de
fotografie de schilderkunst binnen.
Realisme
Tussen 1850 en 1860 kwam in Frankrijk in de schilderkunst een realistische
school op, die een extreme schilderkunstige objectiviteit nastreefde. De
schilder Courbet gaf zijn beweegreden voor zijn naturalistische aanpak als
volgt weer: "Ik kan geen engel schilderen, want ik heb nog nooit een engel
gezien." Tegenstanders van dit realisme in de schilderkunst wijzen op het
gevaar van vervlakking en geven fotografie de schuld. De Franse schilder
Delécluze stelde in een artikel in 1851, dat kunstenaars die net zo
registrerend als fotografen te werk gaan 'zichzelf zonder wil, zonder smaak,
zonder het te weten, aan de verschijningsvorm van dingen onderwerpen'.
Rechter
In 1861 werd er zelfs een rechtszaak gewijd aan de kwestie of fotografie nu
slechts een wetenschappelijk procédé was om zaken visueel te documenteren of
een vorm van kunst. De rechter bepaalde dat 'foto's de vrucht zouden kunnen
zijn van menselijke denken en geest van kunstzinnige smaak of intelligentie,
het stempel van een persoonlijkheid zou kunnen dragen en daarmee tot
kunstwerken worden.' Ondanks deze beloftevolle uitspraak duurde het nog tot ver
in de 20e eeuw voor fotografie als volwaardige kunstvorm op tentoonstellingen
werd toegelaten.
Stromingen
In de ontwikkeling van de fototechniek ontstonden, net als bij de film, twee
verschillende stromingen:
·De documentaire of reportagefotografie:
daarbij ligt de nadruk op het registreren van de werkelijkheid. Ook
journalistieke fotografen registreren. Ze maken portretten, terwijl mensen zich
niet bewust zijn van het feit, dat ze gefotografeerd worden. (Ook in de film,
zijn de documenterende mogelijkheden van begin af aan onderzocht.)
·De geënsceneerde fotografie:
de fotograaf construeert datgene wat hij wil fotograferen zorgvuldig. Hij laat
niets over aan het toeval.
Uiteraard
ontstonden er allerlei mengvormen uit deze twee stromingen, maar de basis van
de fotografie wordt nog steeds bepaald door deze twee principes.
Mogelijkheden
Sinds de uitvinding van de fotografie zijn er kunstenaars geweest, die de
mogelijkheden van de fotografie omarmden. De dichter Alphonse de Lamartine zei
zelfs: "Fotografie is meer dan een kunst, het is een solair fenomeen,
waarin de kunstenaar samenwerkt met de zon." Hoe dan ook, het was zoeken
naar de eigenlijke toepassing van een nieuwe techniek, ook voor enthousiaste
kunstenaars. Het is duidelijk dat mensen fotografie inmiddels tenminste even
interessant vinden als schilderkunst.
Sommige kunstcritici menen dat de schilderkunst van zijn troon is gestoten door
de fotografie. Grote musea organiseren regelmatig prestigieuze
fototentoonstellingen. Portretfotografie is een veel gebruikt genre.
Tegenwoordig
In hedendaagse exposities lijkt de fotografie af te willen rekenen met het
verleden, waarin een foto vooral als 'kiekje' werd aangeduid. Misschien dat
daarom ook de meeste tentoongestelde foto's worden afgedrukt op monumentaal
formaat en in een beperkte oplage. Het is alsof de toeschouwer definitief moet
vergeten, dat de eerste fotografische producten in een heel klein albumpje
konden worden geplakt.
Bij het maken van een beeld kun je
voor verschillende materialen kiezen. Het gekozen materiaal bepaalt de
werkwijze: opbouwen of weghalen.
Een beeldhouwer werkt volgens het
laatste principe. Het beeld zit als het ware al in de het materiaal verborgen,
en door steeds kleine stukjes weg te hakken ontstaat de uiteindelijke vorm.
Luisteren
Beeldhouwen is een ingewikkelde vorm van beelden maken, omdat je een stuk dat
je hebt weggehakt niet meer kunt aanplakken. Ook moet je goed begrijpen hoe het
materiaal in elkaar zit. Daarbij gebruiken steenhouwers hun oren: geeft de
beitel een helder geluid dan is het veilig om steen weg te hakken, klinkt het
dof dan loopt op die plek een ader, en is het risico aanwezig dat de steen
splijt.
Uitdagingen
Beelden opbouwen gebeurt met allerlei soorten materiaal, van heel grote
staalconstructies tot beelden van klei. Deze materialen hebben hun eigen
uitdaging. Aan een beeld van natte klei kan je nog heel gemakkelijk iets
veranderen, maar als er per ongeluk een luchtbel in de klei zit zal het beeld
bij het bakken uit elkaar knallen, warme lucht zet immers uit en zoekt zijn weg
naar buiten.
Materiaal
Bij het kiezen van materiaal gaat een kunstenaar niet alleen van zijn/haar
persoonlijke voorkeur uit. Soms bepaalt het ontwerp het materiaal. Dit is het
geval bij een heel groot beeld dat verplaatst moet kunnen worden, of bij een
beeld dat in weer en wind mooi moet blijven.
Ik wilde je heus
niet haten
maar het kwam vanzelf bij mij
'k voelde me nooit uitgelaten
geen seconde een beetje blij
of het jou fout was ?
vast en zeker, daar bestaan geen twijfel aan
ook al won je nooit een beker
'k stuur je morgen naar de maan.
Onze reporter volgde een workshop eten zoeken in de vuilbak'uit de krant Het Nieuwsblad
Onze
reporter volgde een workshop eten zoeken in de vuilbak'uit dekrant Het Nieuwsblad
ANTWERPEN
- Jaarlijks gooit Vlaanderen 500.000 ton voedsel weg. Een verspilcultuur die
niet goed te praten valt, vinden dumpster divers'. Hopend op een lekkere
maaltijd, riskeerde onze reporter lijf en leden tijdens een workshop
containerduiken.
Uit
economische noodzaak of uit protest: het snuffelen in vuilnisbakken is
duidelijk aan een opmars bezig. Het dumpster diven' of skippen' is vooral
populair bij Amerikanen en Britten, maar ook bij ons duiken mensen in
containers. Op de website Trashwiki staat zelfs een heuse dumpster diving
guide, met de beste adresjes. In het spoor van onze cursist Jimmy waagden
wij onze kans.
Uit
één container haal je soms een maaltijd voor tien personen, maar net zo goed
een fonkelnieuw koffiezetapparaat', verzekert onze instructeur vanachter zijn
blitse zonnebril. Stevige stapschoenen, een hoofdlampje en zwarte kledij maken
zijn outfit compleet. Containerduiken is nog steeds niet helemaal toegelaten.
Daarom ga je het best bij nacht en ontij.'
Dat
ik niet aan zijn vestimentaire voorwaarden voldoe, heeft hij dan al in de
smiezen. Toch wil hij dat zijn cursisten zelf hun boodschappen' doen. Niet in
kraaknette gangen met rustgevende achtergrondmuziek, maar in een vervaarlijk
uitziende container. Normaal zijn die vergrendeld en staan ze achter hoge
muren. Jullie hebben dus nog geluk', verzekert hij.
Muren
of geen muren, de rand van de container zorgt voor de nodige drempelvrees.
Iedereen heeft zijn eigen stijl om erin te klauteren. Het hoeft niet elegant
te zijn', sust Jimmy, die wel aanraadt om nooit alleen op pad te gaan. Als je
in je eentje op een verlaten terrein in een container valt, dan heb je een
probleem', klinkt het droog. Voor we aan boord gaan, peilt een vrouwelijke
medecursiste nog snel naar het ongedierte. Ratten? Hooguit een paar
fruitvliegjes en een verdwaalde mier', knipoogt de leraar.
Enkele
acrobatische toeren later zit ik eindelijk waar ik moet zitten: op een berg van
broccoli, melk en conserven. Sommigen al over datum, anderen nog net op het
randje.
Blauw-groene
vlekken
Een
containerduiker eet altijd op eigen risico. Maar met gezond verstand kom je al
een heel eind. Een pizzabodem met blauw-groene vlekken kan je het best laten
liggen', adviseert Jimmy. Dan al staat vast dat het vanavond geen
biefstuk-friet wordt. Vlees is bedrieglijk en bederft heel snel', waarschuwt
de ervaringsdeskundige, met wat geluk vind je een groenteburger.'
Een
halfuurtje later zit onze rugzak afgeladen vol en wordt de buit eerlijk
verdeeld. Met de ingrediënten voor een aparte maaltijd trek ik huiswaarts: een
blikje tonijn, een bloemkool en een pak spaghetti. Maar heb ik nu zonet een
supermarkt beroofd? De winkels moeten betalen om hun afval kwijt te raken. Wij
bewijzen hen dus een dienst', stelt Jimmy me gerust.
De
Belgische herfst is volop aan de gang, waardoor veel mensen in een najaarsdipje
sukkelen. Maar tijdens deze vijf trips, geselecteerd door de Britse krant The
Telegraph, kan je alle sombere gevoelens makkelijk van je afschudden.
Lichtfestijn
in India
Voor wie tijd en zin heeft om wat verder te reizen, is India een fijne
herfstbestemming. De temperaturen zijn er minder drukkend dan in de zomer, en
nog aangenaam genoeg om op verkenning te gaan in Rajasthan of naar het strand
in Goa te trekken voor een sessie zonnebaden. Leuk detail: vanaf 13 november
start het Hindu festival Diwali, een lichtfestijn waar je prachtige lampen,
kaarsen en vuurwerk ziet.
Marokkaanse
zonnesessies
Hunker je alweer naar zwoele temperaturen en leuke strandsessies, dan moet je
absoluut naar Marokko. Daar is het momenteel nog zon 32 graden. Als je graag
shopt, ga dan zeker naar Marrakesh. Lig je liever aan het strand, dan moet je
in Agadir zijn. Extra voordeel: op amper drie uur vliegen van Zaventem sta je
op de zonovergoten bestemming.
Cultuurtrip
naar Parijs
Zin in een herfstreisje, maar niet veel tijd? Trek dan naar Parijs. Je staat er
in een mum van tijd en de Franse hoofdstad weet je keer op keer te verbazen.
Vanaf 21 november loopt er trouwens een fascinerende expo over Salvator Dali in
het Centre Pompidou. Leuk voor mensen die een surrealistisch vleugje cultuur in
hun trip willen verwerken.
Skiplezier
in Zermatt
Of je wil skiën of niet: in het Zwitserse Zermatt valt er ook veel te beleven
naast de piste. Je kan er bijvoorbeeld heerlijk gaan dineren in restaurants die
een prachtig uitzicht bieden op de besneeuwde landschappen. Uiteraard vind je
er ook tal van knusse hotelletjes ideaal als je een romantisch tripje voor
ogen hebt.
Relaxen
op Cyprus
Heb je het meer voor temperaturen onder de dertig graden, dan is Cyprus een
goede keuze. Momenteel haalt het kwik in Paphos, in het zuidwesten van het
eiland, nog vlotjes 25 graden. Cultuurliefhebbers moeten dan weer in Limassol
of Larnaca zijn.
Met
fotografie kun je een afbeelding van de werkelijkheid maken. Maar je kunt de
werkelijkheid er soms anders uit laten zien dan ze is. Wat zijn de
belangrijkste ingrediënten voor een goede foto?
Dankzij
compacte digitale cameraatjes kan iedereen foto's maken. Maar het maken van een
goede foto, zelfs onder moeilijke omstandigheden, vereist bepaalde kennis en
vaardigheden. Een fotograaf moet dan ook op veel dingen letten.
Digitaal fotograferen
Vroeger
maakte je foto's met film en negatieven. Tegenwoordig gaat het allemaal
digitaal. Digitale camera's gebruiken zogenaamde Charge Coupled Devices om
licht om te zetten in elektrische stroom. Je krijgt dan een elektronische foto,
die je in de computer kunt laden en bewerken. Op die manier kun je helemaal
gemakkelijk de foto gebruiken om de werkelijkheid op een speciale manier voor
te stellen.
Sluitertijd en diafragma
Voor
een goede belichting van je foto zijn 2 dingen belangrijk: de sluitertijd en
het diafragma. Het diafragma is een opening in de lichtbaan van de lens die je
groter of kleiner kunt maken. De grootte van het diafragma bepaalt hoeveel
licht er door de lens naar binnen valt. Hoe groter het diafragma, hoe lichter
de foto. Met de sluitertijd bepaal je hoe lang het diafragma open staat. Hoe
langer de sluitertijd, hoe meer licht er naar binnen valt. Maar ook hoe groter
de kans is op een bewogen of korrelige foto, helemaal in donkere
omstandigheden.
ISO-waarde
In
donkere ruimtes is het moeilijk om een duidelijke foto te maken die niet
bewogen is. In zon geval kun je ook de ISO-waarde opkrikken. De ISO-waarde is
de lichtgevoeligheid. Bij een hoge lichtgevoeligheid heb je een kortere
sluitertijd nodig en zal de foto scherp zijn, ook in donkere ruimtes als kerken
of musea. De standaard ISO-waarde van digitale cameras is 100. Op de meeste
digitale cameras en spiegelreflexcameras is de ISO-waarde handmatig aan te
passen. Vroeger had je daarvoor fotorolletjes met verschillende ISO-waardes
voor nodig.
Fotobewerking
Met
fotobewerking worden veel fouten gemaakt.
Heb
je een foto gemaakt, maar ben je niet helemaal tevreden over het resultaat of
wil je hem gewoon nog mooier maken? Dan zijn er talloze fotobewerkingsprogramma
waarmee je de foto kunt retoucheren. Met bepaalde filters kun je de foto
bijvoorbeeld scherper of lichter maken, of er een zwart-wit- of sepiafoto van
maken. Je kunt ook een collega van verschillende fotos of afbeeldingen maken
en die laten afdrukken. Zodra je dingen gaat wegpoetsen of dingen mooier maakt
dan ze zijn, verteken je de werkelijkheid: dan is het fotomanipulatie.
Geluid
Nog
een andere manier om een afbeelding te maken is met geluid, zoals dat gebeurt
bij echografie. Nog weer anders gaat het bij MRI. Dan werk je met de invloed
van magneetvelden op de tollende atomen in iemands lichaam. Zo maak je in de
geneeskunde afbeeldingen die je met een gewone foto nooit zou kunnen krijgen
Het loont zeker de moeite om deze vaak vergeten groente geregeld in je
winkelmandje te leggen. Zowel man als vrouw hebben baat bij een dagelijkse
dosis waterkers, de groente zou de kans op borst- en prostaatkanker namelijk
aanzienlijk verminderen. Waterkers is uitzonderlijk rijk aan beschermende
stoffen en voorziet je van flinke porties vitamine A, C en E.
Er
zijn veel organismen die je niet met het blote oog kunt zien. Ze worden
micro-organismen genoemd. Van sommige kun je behoorlijk ziek worden. Het is dan
ook belangrijk dat deze niet in je lichaam komen.
Bacteriën
Een
bacterie is maar één cel groot en heeft geen celkern. Ze zijn zo klein, dat ze
nog net met de lichtmicroscoop te zien zijn. Ze zien er uit als kleine
bolletjes, staafjes of spiraaltjes.
Voorkomen
Ze komen overal voor: op tafel, toilet, kleding, huid... noem maar op. De
meeste zijn niet schadelijk. Maar van sommige kun je doodziek worden. De MRSA
bacterie bijvoorbeeld. Dit is de beruchte ziekenhuis bacterie. Om te voorkomen
dat deze verspreid wordt, wordt in het ziekenhuis alles goed schoongemaakt.
Vermenigvuldigen
Er zijn geen mannelijke en vrouwelijke bacteriën nodig om nieuwe te krijgen.
Een bacterie deelt zich gewoon in tweeën. En dat gaat razendsnel. Als je begint
met één bacterie, dan kunnen er na een halve dag al miljarden zijn. Melk die
buiten de koelkast wordt bewaard, kan dan ook al binnen elke uren zuur zijn.
Penicilline
Tegen bacterieziektes wordt antibiotica gebruikt. Dit medicijn bevat
penicilline, een stofje dat gemaakt door is schimmels. Penicilline doodt de
bacteriën.
Nuttig
Er zijn ook nuttige bacteriën. In de natuur zorgen ze ervoor dat dode planten
en dieren afgebroken worden. Maar ook bij de bereiding van voedsel worden
bacteriën gebruikt. Denk maar aan yoghurt en zuurkool.
Schimmels
Schimmels
kunnen één cel groot zijn. Maar er zijn ook schimmels, zoals paddenstoelen, die
uit heel veel cellen bestaan. Schimmels hebben wel celkernen.
Verborgen
Wanneer je een paddenstoel ziet, zie je maar een klein deel van het organisme.
Het grootste deel bevindt zich in de grond. Vanuit de steel groeien namelijk
heel veel draden de bodem in. Op een beschimmelde boterham of kaas zie je dus
ook maar een klein deel van de schimmel. De draden zitten in het brood of de
kaas.
Diarree
Als je voedsel eet dat bedorven is, kun je diarree krijgen. Voetschimmel kan
huidinfecties veroorzaken.
Nuttig
Bepaalde soorten schimmels worden gebruikt om Franse kaasjes te maken. Ook om
brood en bier te maken wordt een schimmel gebruikt: gist. En net als bacteriën
ruimen schimmels in de natuur dode planten en dieren op.
Virussen
Virussen
zijn veel kleiner dan bacteriën of schimmels. Ze zijn met een lichtmicroscoop
dan ook niet te zien. Onder een elektronenmicroscoop wel. Een virus heeft geen
kern, het is eigenlijk niet eens een echte cel. Het is een eiwitomhulseltje met
daarin erfelijk materiaal.
Veranderlijk
Virussen kunnen alleen overleven in of op andere levende wezens en kunnen zich
snel aanpassen aan de omstandigheden. Het griepvirus verandert bijvoorbeeld
iedere keer een beetje, zodat je steeds weer de griep kan krijgen. Dit is ook
het geval met het vogelgriepvirus en met HIV (het virus dat AIDS veroorzaakt).
Omdat virussen steeds een beetje veranderen, zijn ze moeilijk ze te bestrijden.
Inenting
Bij inenting worden er door een injectie verzwakte ziekteverwekkers of stukjes
van de ziekteverwekkers in je lichaam gebracht. Je lichaam maakt dan
afweerstoffen aan die de ziekteverwekkers vernietigen. Als je het echte virus
in je lichaam krijgt, word je niet meer (zo) ziek. Inenten is helaas nog niet
bij alle virusziektes mogelijk.
Stil zit hij in een hoekje
of ligt te draaien in zijn bed.
Nergens is er voor hem een plekje
waar hij met zijn ellende alleen kan zijn.
Heel veel goed gemeende adviezen
verzachten toch niet zijn pijn.
Wat kan een mens toch overkomen
om zo alleen te willen zijn.
Wie kan dan nog echt troost bieden
zonder opdringerig te zijn
Angst vreet hem op
en zet zijn hele wereld op z'n kop
Wie zou dit toch zijn overkomen
wie vertaalt zo zijn angst
iedereen kan het gebeuren
je hoeft echt niet zielig te zijn
De sterksten onder de sterken
ook zij kennen die pijn.