De gegoede burgerij versierde haar huis vaak met prachtige geveltableaus, zoals op deze foto duidelijk is te zien. Door perspectiefcorrectie toe te passen kreeg ik deze afbeelding recht in beeld.
Als een soort Chinese Muur ligt de stadsmuur van Kotor ook op de berg, eindigend bij een vervallen burcht boven op de berg op een hoogte van 400 meter.
De oude stad van Kotor schijnt een van de best bewaarde middeleeuwse steden van zuidelijk Europa te zijn. Het heeft altijd zijn originele vorm van een stad uit de 12e tot 14e eeuw weten te behouden. De asymmetrische structuur van de talloze smalle straten en pleinen, gecombineerd met talloze waardevolle monumenten van middeleeuwse structuur, hebben er voor gezorgd dat Kotor werd geplaatst op de werelderfgoedlijst van Unesco.
De culturele erfenis van de stad is verrijkt met unieke architectstijlen. Ook Kotor heeft een stadsmuur, die ongeveer vier en een halve kilometer lang is , op sommige plaatsen 20 meter hoog en 15 meter breed !
Aan de bouw van de stadsmuren werd begonnen door de Illyriers en men bleef eraan werken tot de 18e eeuw.De oudste van de 3 stadspoorten van de oude stad, is de zogenaamde Zuidpoort die gedeeltelijk gebouwd werd in de 9de eeuw. De Noordpoort en de Hoofdpoort werden gebouwd in Renaissance stijl in de eerste helft van de 16de eeuw. Het meest representatieve gebouw van Romeinse architectuur is de St. Tryphons kathedraal, gebouwd in 1166 met behulp vande restanten van een tempel uit de negende eeuw.
In deze kathedraal zijn nog frescos uit de 14e eeuw te bewonderen naast waardevolle Venetiaanse schatten .
Wij maakten een rondreis per bus en dan is het niet altijd mogelijk om overal maar te stoppen voor een fotoshoot en dus ben je dan aangewezen op het maken van een foto door een van de zijramen van de bus. Ruiten, die niet altijd geheel schoon zijn, maar desondanks heb ik toch enkele foto's van het landschap vanuit de bus genomen op het gevaar af, dat ze niet allemaal zouden gelukken. Op bijgaande foto zijn een paar haarspeldbochten te zien, die de vorm van de letter 'M' hebben. Er wordt beweerd, dat de vorst, die opdracht gaf tot de aanleg van deze weg deze lettervorm als een hommage aan zijn echtgenote liet aanleggen.
Na een bustocht via negentig (!) haarspeldbochten bereiken we een hoogte van 1100 meter, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op de 'zwarte bergen', die een schitterende baai omzomen.
Vandaag even pas op de plaats, want het is feest in onze stad Groningen. Elk jaar wordt op 28 augustus feestelijk herdacht, dat Groningen in 1672 ( het rampjaar, waarin de regering radeloos, het volk redeloos en het land reddeloos was)werd ontzet.
Vanaf april 1672 wordt de Republiek der Verenigde Nederlanden vrijwel tegelijkertijd aangevallen door Frankrijk, Engeland, het bisdom Münster en het keurvorstendom Keulen. De Hollandse oorlog is begonnen. Het bondgenootschap staat onder leiding van de Franse koning die op economische gronden alle gebieden ten zuiden van de Rijn onder zijn invloedssfeer wil brengen. Ook het bisdom Münster heeft gebiedsaanspraken, o.m. in Westerwolde (Oost-Groningen)
De stad Groningen wordt vanaf 21 juli 1672 belegerd door het leger van de prins-bisschop van Münster, Christoph Bernard von Galen, in Groningen bekend als Bommen Berend . De stad weerstaat het beleg onder leiding van de veldheer Carl von Rabenhaupt, baron van Sucha (1602 - 1675), die daartoe speciaal is aangetrokken.
Tegen 28 augustus trekken de belegeraars zich terug na een vier weken durend artillerieduel. Groningen is 'ontzet', na 'constant' te zijn gebleven. Het land is 'behouden'.
De 85-jarige Joost van den Vondel schreef in een gedicht: 'O Groninge, uit het puin en asch en stof verrezen, vergeet de weldaet niet, die Godt u heeft bewezen'.
Naast de vele feestelijkheden in de stad vindt elk jaar in het Stadspark ook een concours hippique en andere disciplines plaats, voorafgegaan door de paardenkeuring( op bijgaande afbeelding weergegeven door de schilder Otto Eerelman.) Dit jaar zal dit CH ook worden bijgewoond door onze Koningin Beatrix, daar dit evenement voor de 150-ste keer wordt georganiseerd.
Eén van de twee toegangspoorten hier in beeld. Het is aan het verkeersbord duidelijk te zien, dat de toegang voor alle voertuigen verboden is. Het is daardoor mogelijk om erg relaxed door dit stadsdeel te zwerven. Dat het een schier onneembare vesting was kun je zien aan de hoogte van de stadsmuur in vergelijking met de mensen voor de poort.
Budva ligt op een schiereiland en is één van de oudste nederzettingen aan de Adriatische kust. De oude stadskern wordt nog steeds omringd door een stadsmuur, die gebouwd is door de Venetianen in de 15e eeuw. Deze stadsmuur kent slechts twee toegangspoorten, die alleen toegankelijk zijn voor voetgangers. Autos zul je er dan ook niet aantreffen.
Budva werd in 1979 getroffen door een aardbeving en het heeft acht jaar geduurd, eer de stad weer volledig herbouwd was.