Onze vorige uitstap eindigde dus op de Veemarkt, waar we de draad terug opnemen om aan onze zesde uitstap te beginnen.
Het eerste wat ons opvalt boven de huizen, is de Sint-
Pauluskerk. (foto eigen beheer)
Ga tot op de hoek met de Zwartzusterstraat waar een monumentale poort (foto eigen beheer)
ons uitnodigt om de kerk te bezoeken. De drie heiligenbeelden bekronen het fronton. Links, naast Maria, Paulus. Rechts Dominicus. Alle 3 het werk van J. DeCock (1734). Op het gevelveld een door J.P. Van Baurscheit Sr gebeeldhouwd tafereel : St.-Catharina van Siënna overhandigt de rozenkrans aan Dominicus, stichter van de dominicanen -of predikherenorde. (Bron : gelezen in de "Gids voor Oud Antwerpen van G. Van Cauwenbergh)
Naast deze kerk is op het vroegere Dominikanen kerkhof naast de tempel, opgericht in 1709, een prachtige "Calvarieberg"
gelegen. Hij bevat meer dan 60 beelden van heiligen en voorstellingen uit het lijden van Christus. Boven de Calvarieberg staan het beeld van de gekruiste Christus met Maria en Joannes ernaast. (Bron : "Beroemd Antwerpen" 1933, tekst van F. Van Lieshout, Geschied-schrijver)
Wanneer we de prachtige kerk verlaten, gaan we rechts de Nosestraat in en komen alzo op de Sint-Paulusplaats. Op de plaats waar nu het Grieks restaurant "Athene".
(foto eigen beheer) gelegen is, was vroeger een politiebureau, nl. dit van de 1° wijk. Kijk ook naar de gevel ernaast, U zult er een keurig zwart geverfde kanonbal zien, (boven de middelste raam, tussen de 1ste en 2de verdieping van het café) afkomstig van een bombardement van de Hollandse vloot in 1831.
Wij slaan nu rechts de Sint-Paulusstraat in en wandelen zo'n 100 meter verder. Aan de rechterzijde, bevindt zich een poort, ga daar gerust binnen. Op het binnenplein ziet U een monument dat opgericht werd ter gelegenheid van de vele vluchtelingen die de vlucht namen naar het Westen. (foto eigen beheer) Tekst : """Onbekende vluchteling, ingehuldigd 8.5.2005 ter nagedachtenis van alle vluchtelingen die hun tocht nbaar het rijke Westen niet overleefden."""
Eens terug buiten, slaan we rechts af, en wandelen met lichte tred tot aan het pleintje van de Minderbroedersrui, waar we het beeld van Paul Van Ostaijen bewonderen.
Paul Van Ostaijen (1896-1928)
(foto eigen beheer)
Paul Van Ostaijen was de grote vernieuwer en experimentator in het Nederlandse taalgebied, die niet alleen de eigentijdse stromingen van de moderne poëzie, zoals het Frans Kubisme en het Duitse expressionisme hier vertegenwoordigde, maar ook door zijn werk aan de ontwikkeling van deze stromingen heeft bijgedragen. (Bron : gelezen op het Internet : www.brakkehond.be)
We draaien achter het pleintje naar rechts, in de Coppenolstraat, laten de Jeruzalemstraat rechts van ons, en gaan rechtdoor in de "Oude Waag". Bekijk het indrukwekkend huis aan het nummer 6, "De Waghetol" met zijn mooie barokpoort.
(foto eigen beheer)
Ga nu gewoon enkele meter verder en draai links de Wolstraat in tot aan het nummer 30. Dit huis heette trouwens "Het Scilt van Londen" en is gesierd met een mooi "Spaans deurke". In het smeedwerk prijkt een druiventros, herinnering aan een taverne uitgebaat door wijnkooplieden.
(foto eigen beheer)
Bescheidener dan de barokke Carolustoren, maar uit dezelfde periode, zijn her en der verstrooide "Spaanse deurkes". In deze straat logeerde Albert Dürer gedurende 9 maanden, maar in de 18° en 19° eeuw verviel het en namen de wild bemeubelde staminees en simpele boetiekjes hun intrek.
Steek nu de straat over, maar let op het tramverkeer, en opent de eenvoudige deur aan het nummer 37. Lees het straatnaambord boven de deur, nl. "Bontwerkersplaats", waar sinds 1422 het godshuis van de pelsmakers was. Achter deze poort verscholen, loopt een klein steegje, wandel tot aan het ijzeren hek waar men een prachtig zicht heeft op deze binnenplaats.
(foto eigen beheer)
We verlaten deze oase van rust, gaan rechts, steken de straat over tot aan de linkerzijde gelegen Hoofdkerkstraat. We gaan in de verlengenis van deze straat, de Pieter en Paulusstraat in, tot aan de Wolstraat en bekijken de poort van het Sint-Annagodshuis,
(foto eigen beheer) die we in onze vorige uitstap hadden overgeslagen. In het Sint-Annagodshuis aan de Korte Nieuwstraat wordt sinds enkele jaren een restaurant uitgebaat, maar velen weten niet dat ernaast nog een smal steegje is, dat de straat verbindt met een gezellige binnenplaats. Hier kan men in alle rust van de stilte genieten.
We gaan terug de Pieter en Paulusstraat in tot aan het rechts gelegen gewelf, dit is een kleine overbrugging waar zich de bronzen gedenkplaat van de grootste journalist van Vlaanderen, nl. August Snieders zicht bevindt. Het bas-reliëf is een werk van Simon Jossens en toont naast de beeltenis van Snieder o.m. de kanten kathedraal van de stad. (foto eigen beheer)
Wanneer we nu het gewelf verlaten komen we op het Hendrik Conscienceplein, met zijn Stadsbibliotheek, het standbeeld van de dichter en de Carolus Borromeuskerk. Men waant zich hier precies in een stukje Italië. De grandioze gevel van de kerk brengt U in de zuiderse sfeer.
De indrukwekkende gevel is rechtstreeks geïnspireerd door die van de veertig jaar oudere moederkerk van de orde te Rome: de Gesù of Jezuskerk, opgetrokken door Giacomo della Porta. Zo is deze voor Antwerpen toen hypermoderne kerk in feite een nieuwe versie van een ouder model. Bij een barokgebouw is vooral de gevel van tel. Deze moet de aandacht van de voorbijgangers trekken. Hier is het effect sterker en grandiozer dan bij de talloze barokke gevels te Rome omdat alle beschikbare middelen worden aangewend. (Bron : gelezen op het Internet : www.topa.be) De gevel is opgetrokken in Balegemse zandsteen en blauwe hardsteen voor de zuilen en hoofdgeledingen. De monumentale deur wordt geflankeerd door rondboognissen waarin de beelden van Sint-Petrus en Sint-Paulus prijken.
(foto eigen beheer)
het mooie interieur van de kerk.
Het plein, dat gedurende lange tijde de naam "Jezuïetenplein" droeg, is natuurlijk genoemd naar de schrijver die zijn volk leerde lezen en kreeg hier een plaatsje voor de Stadsbibliotheek om uit te rusten. Hier kan hij rustig het publiek en de Carolus Borromeuskerk aanschouwen. In een passage in de Atlas van Antwerpen van Roger Binnemans en George Van Cauwenbergh lezen wij dat de toren van Sint-Carolus,
(foto eigen beheer) spijts zijn bescheiden afmetingen de mooiste baroktoren is in Vlaanderen, en wel één der mooiste van heel de wereld.
(foto eigen beheer)
(foto eigen beheer)
Men had Hendrik Conscience nooit beter kunnen plaatsen dan onder het portaal van onze hoofdbibliotheek. Hij immers leerde zijn volk lezen. Onze Vlaamse romanschrijver is afgebeeld in zittende houding, met de pen in de hand. F. Joris heeft de grijsaard meesterlijk weergegeven (Bron : gelezen in Beroemd Antwerpen 1933, tekst van F. Lieshout)
We verlaten het plein via de linkerzijde van de kerk en komen alzo op de Wijngaardbrug, waar Albrecht Dürer een bronzen gedenkplaat kreeg aan de hoek met de Grote Goddaard.
(foto eigen beheer)
Deze gedenplaat werd geschonken door de stad Neurenberg, geboorteplaats van Albrecht Dürer (1471-1528) vermeldende dat de kunstenaar in 1520-21 bij Joost Planckfelt verbleef, die een herberg- logementshuis "Enghelenborg" in de Wolstraat 19.
Dürer is vooral bekend om zijn veelzijdigheid. Hij is de bezeten reiziger door Europa en Italië, niet alleen op zoek naar beelden van de Renaissance, maar ook naar natuurlijke fenomenen, die hij met veel aandacht vast weet te leggen. Naast een meesterlijk schilder is hij ook een geniaal graveur en schepper van houtsneden. Ook daar blijkt de invloed van de Gotiek. Dürer was ook meetkundige.
(Bron : Internet "Wikipedia")
Wij eindigen hier deze uitstap en weten dat velen zullen denken dat dit maar een kleine uitstap was, maar wie er een heuse wandeling wilt van maken raden wij aan de "uitstappen 5 en 6" achtereen te doen.
De volgende uitstap 7, beginnen we dan terug op de Wijngaardbrug en gaan we richting Stadswaag om zo verder te wandelen naar de Ossenmarkt.
Wij hopen dat jullie er weer allemaal bij bent.
-o-o-o-O-o-o-o-
|