Brugge-Moskou
Foto

Inhoud blog
  • Met de fiets naar Moskou in drie weken
  • Bijna juiste vertaling
  • Foto uit Poolse krant
  • Uit een Poolse krant
  • Walter Velle terug thuis

    alle foto's op: http://fotoalbum.seniorennet.be/bruggemoskou/bruggemoskou

    Zoeken in blog



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    met de fiets van Brugge naar Moskou
    30-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lüdingshausen in Munsterland

    Münsterland - fietstraditie en waterkastelen

    View of the moated palace in Nordkirchen © Kiedrowski, Rainer (DZT)
    Het Münsterland in het noordwesten van Duitsland tegen de Nederlandse grens is een streek met landelijke Neder-Duitse charme, die zowel op barokke kastelen en in herenhuizen alsook op oude landgoederen als het ware tastbaar is. De streek is vrij dun bevolkt, zodat de door vlakke akkers en weilanden gekenmerkte natuur zich volledig kan ontplooien en doet denken aan een reusachtig park, harmonisch en toch vol afwisseling. De rijke geschiedenis van deze aantrekkelijke streek reikt terug tot de tijd van de Romeinen en presenteert talrijke overblijfselen van een groots verleden.
     
    Collegiate Church of St. Boniface near Warendorf © Krüger, Torsten (DZT)
    Historische stadskernen zo ver het oog reikt
    Het Münsterland is rijk aan romantische dorpjes en pittoreske steden die de charme van lang vervlogen tijden weer doen herleven. In Werne zijn bijvoorbeeld de fraaie vakwerkhuizen en het gotische raadhuis een stadswandeling waard, terwijl in het schilderachtige Warendorf het middeleeuwse marktplein, de St.-Laurentiuskerk en het franciscanenklooster bij cultuurliefh ebbers enthousiasme opwekken.
    Bijzonder bezienswaardig is het uit 1441 daterende historische raadhuis in Beckum, dat zijn bezoekers tegenwoordig als stadsmuseum de geschiedenis van de plaats presenteert. Daarnaast kunt u ook nog de Prudentiaschrijn in de proosdijkerk St.-Stephanus und Sebastian bewonderen, de kostbaarste reliekschrijn van Westfalen. Eveneens een aanrader is de historische smidse bij het Kolpinghaus in het hartje van Beckum. Talrijke andere plaatsen zoals Oelde, Telgte of Emsdetten met allerlei historische bezienswaardigheden uit alle culturele epochen zijn natuurlijk ook altijd een bezoekje waard.
     
    Astronomie in de Dom van Münster
    Bij een reis naar het Münsterland mag de bezichtiging van de St.-Paulusdom in Münster niet op de agenda ontbreken. Het is het symbool van de stad en sinds de stichting in het jaar 805 het centrum van het bisdom Münster. De markante kathedraal uit de 13e eeuw verduidelijkt diverse epochen van de bisdomsgeschiedenis.
    In het interieur van de dom bevindt zich een bezienswaardige, uit de jaren 1540-1542 daterende astronomische klok. Hij omvat een klokkenspel en een eeuwige kalender die tot het jaar 2071 reikt, bovendien worden de maanfasen en de stand van de planeten getoond. Verdere glanspunten van de interieurarchitectuur zijn het orgel, de klokken van het kerkgebouw en het triomfk ruis.
     
    The Kiepenkerl statue in Münster © Stadt Münster Presseamt (Foto: Klauser, Angelika)
    Münsterland - traditie rondom de Kiepenkerl
    Met het woord 'Kiepenkerle' werden rondtrekkende kooplui bedoeld, die tussen de stad en de dorpen op het platteland op en neer reisden en de mensen van levensmiddelen en andere goederen hebben voorzien. Tot de traditionele kledij van de Kiepenkerl behoren de kiepekorf, een tenen korf met houten draagstel, een blauw overhemd en klompen. De Kiepenkerl is het belangrijkste symbool van het Münsterland en een belangrijk element van de folklore in deze streek. Geniet van een stadsrondleiding met een echte Kiepenkerl!
     
    Waterburcht Anholt in Isselburg
    Het romantische, door water omringde kasteel wordt nog steeds bewoond door een vorstelijk geslacht. Het bouwwerk uit de 12e eeuw vindt zijn oorsprong in een verdedigingswerk, gebouwd ter beveiliging van de bezittingen van het bisdom Utrecht.
    Een groot deel van het gebouw, het park en het museum kunnen worden bezichtigd. In het museum krijgt u een goede indruk van het maatschappelijk leven en de hoofse cultuur op Anholt. De burcht imponeert met een grote schilderijenverzameling, een wapenkamer en een fraaie collectie edelporselein.
     
    Münsterland - a paradise for cyclists © MEV
    Met de fiets naar 100 kastelen
    Het Münsterland is met zijn vlakke landschap, de talrijke themaroutes en architectonische schatten langs de weg het fietsparadijs nummer één in Duitsland. Het fietsroutenet telt meer dan 4.000 kilometer gemarkeerde fietspaden.
    Een nostalgisch glanspunt is een tocht langs de 100-Kastelen-Route. Deze voert u door zorgvuldig aangelegde parklandschappen en beschermde natuurgebieden en doet daarbij over een afstand van 1.400 kilometer talrijke waterkastelen, burchten, herenbuitens en adellijke landgoederen aan. Tot de hoogtepunten behoren de kastelen Nordkirchen, Raesfeld, Lembeck, Westerwinkel, de burchten Vischering en Bentheim en natuurlijk Münster, de inofficiële fietshoofdstad van Duitsland. Ook altijd een tochtje waard: de historisch interessante Romeinenroute tussen Xanten en Detmold in het spoor van de beroemde Varusslag.

    30-01-2010, 23:31 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'k zal het zeggen Fons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgenmiddag heeft Jan Demeulemeester een afspraak met Fons Roets.
    Fons is journalist bij de Zeewacht.
    Jan zal het daar allemaal uitleggen hoe hij ertoe gekomen is om deel te nemen aan BM en wat hij ervan verwacht.
    Kom je ook in de krant of is er iets gepubliceerd over BM in een plaatselijk blaadje of tijdschrift laat het dan aub weten en vergeet niet onze blog te melden.

    30-01-2010, 10:00 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waaier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om het fietsen in een groep overzichtelijk en veilig te houden zijn er een aantal regels opgesteld. Als iedereen zich hieraan houdt wordt de kans op ongelukken een stuk kleiner. Voor de duidelijkheid: deze pagina gaat niet over het rijden in een groep tijdens wedstrijden, maar tijdens toertochten.


    Tempo
    Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, zodat er geen onrust in de groep ontstaat. Ook is het voor degenen die achteraan fietsen duidelijker wat ze kunnen verwachten. Houdt in de gaten of de mindere fietsers het tempo nog aankunnen, pas eventueel de snelheid aan.


    Plaats in de groep
    Fiets met maximaal twee renners naast elkaar. De kans op ongelukken is zo een stuk kleiner, bovendien is het wettelijk niet toegestaan met drie of meer personen naast elkaar te fietsen. Probeer ook regelmatig wat kopwerk te doen. Na het kopwerk laat je, afhankelijk van je positie via de binnenkant of buitenkant van de groep afzakken. Voortdurend helemaal achteraan fietsen is niet verstandig, omdat je bij kleine oponthoudingen (zoals scherpe bochten en tegenliggers) je extra energie moet steken om weer bij de groep te komen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je bij een valpartij betrokken raakt. Ook is het voor je conditie beter om regelmatig op kop te rijden.


    Waaier rijden
    Het woord 'waaien' zegt het eigenlijk al: tegen de wind in fietsen. Deze techniek wordt toegepast bij tegenwind die van zij komt. Er wordt er gefietst in een lang lint, waarbij elke renner zo kort mogelijk achter het wiel van zijn voorganger zit. Ook fietst elke renner net even meer links of rechts (afhankelijk van welke hoek de wind komt) achter zijn voorganger. Door deze tactiek neemt de windkracht in de groep steeds verder af. De voorste renner laat zich na een periode van kopwerk afzakken naar de achterste positie in de groep, om weer op adem te komen. Dit afzakken gebeurt als de wind van links komt via de buitenkant van de groep. Bij rechter wind via de binnenkant.


    Het aangeven van gevaarlijke situaties
    In de loop van de jaren zijn er in de fietswereld codes ontstaan om gevaar aan te geven. Hieronder een overzicht. Als er staat 'arm' wordt dat vaak gedaan met de rechterarm.

    ·  Stoppen: arm omhoog.

    ·  Paaltjes: paaltjes!!

    ·  Gevaar op de weg: met arm schuin naar beneden en naar achteren.

    · Tegenligger: met je arm boven je rug naar links wijzen.

    · Tegenligger: tegen!!

    ·  Inhaler: achter!!

    ·  Bochten: linksaf!! of rechtsaf!!

    ·  Gat of grind of zand in/op de weg: gat!! of grind!! of zand!!

    30-01-2010, 01:08 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deelnemers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nogmaals de namen van alle 20 deelnemers van Brugge-Moskou.


    Roland Hurtecant
    Walter Velle
    Ronny Wilbers
    Paul Viaene
    Luc De Mulder
    Kris Heyerick
    Jozef Dewolfs
    Johan Saey
    Jan Demeulemeester
    Jean Pierre Vyvey
    Tino Lemaire
    Raphaël Verhelst
    Carlos De Clercq
    Georges Bultiaux
    Hilaire Van de Velde
    Patrick Van de Voorde
    Annick Vande Kerckhove
    Willy Goeteyn
    Gerald Oyaert
    Michel van Honsebrouck

     

    30-01-2010, 00:00 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mail van Roland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Halo Jean,
     
     
    Ik heb intussen contact gehad met Vladimir Fillipov van rtc Moscou . Hij zal voor de visiuminvitatie zorgen voor elkeen. Dat kost 30 euro en
    daarvoor heeft hij nodig: familienaam, voornaam , geboortedatum, nationaliteit  en paspoortnummer en geslacht..
    Nota van JP: dus zeker zorgen voor een internationaal paspoort die minstens nog 6 maand geldig is na 7 september. De gewone identiteitkaart is niet bruikbaar. Een paspoort aanvragen bij de gemeente waar je ingeschreven bent duurt 2 weken, dus niet meer wachten.
    Je mag bovenstaande gegevens reeds voor de vergadering van 25/2/10 naar Roland sturen of meebrengen de avond zelf.

    roland.hurtecant@belgacom.net
    09/3746889

    29-01-2010, 00:00 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rit 2.

    Maandag 16 aug: Kasterlee-Retie(N123) Abdij Postel-Witrijt-Weebosch-Bergeijk-Valkenswaard-Leende-Heeze-Aster-Vlierden-Deurne-(N270)Wanssum-Well-Kavelaer-Winnekensdonk-Sonsbeek-Veen-Birten-Ginderick-Weszel-Peddenberg-Haltern-Lüdingshausen. Totaal 205 km.

    28-01-2010, 00:00 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    27-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende samenkomst te Bellem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Oproep aan de deelnemers van de fietstocht Brugge-Moskou.

    Donderdag 25/2/10 vanaf 19:00 vergadering in café De Hert te Bellem.

    Dagorder:  Kennismaking met de laatst bijgekomen deelnemers.
                     Afgeven van internationale pas en 2 pasfoto's.
                     Voorstelling en passen van onze prototype wielertrui B-M.
                     Stand van zaken tot nog toe.
                     Vragen en opmerkingen.

    De mensen die niet aanwezig kunnen zijn krijgen de aanvraagformulieren voor de visums thuis gestuurd en bezorgen ze korrekt ingevuld samen met 2 foto's, en het internationaal paspoort terug naar het adres van Roland .
    Een voorbeeld van ons wielertruitje gaat na de vergadering op de blog staan alsook het verslag van de samenkomst.

    Deze uitnodiging zal officieel bevestigd worden door Roland via mail of telefoon.

    27-01-2010, 00:00 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moskou by night
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.youtube.com/watch?v=In8DaeDs9KA

    26-01-2010, 22:37 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reactie op de blog BM
    26-01-2010
    Fietstocht naar Moskou
    Beste, wat een mooi initiatief zeg, deze tocht is ideaal voor zo'n fietsfanaat als mijn pa, Paul Viaene. Bij deze wens ik dan ook alle deelnemers voor Moskou heel veel fietsgenot, doorzettingsvermogen, succes en een onvergetelijke, mooie reis toe! Dat iedereen er gezond en wel mag aankomen in Moskou! Mijn pa kijkt er alvast enorm naar uit en ziet het het goed zitten. De familie, kleinkinderen en vrienden zulllen hem tenvolle steunen. Sportieve groetjes, Viaene Ilse.
                                                                                       

    26-01-2010, 22:17 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start BM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Start BM om 7:00 uur vanop 't Zand te Brugge.
    Zondag 15/08/10 eerste rit BM. We starten vroeg want tegen dat we uit de stad zijn, en langs gewestwegen Aalter aandoen, afscheid nemen van onze geliefden, vrienden en kennissen is de tijd aangekomen om er wat meer vaart in te steken, zodat we via Antwerpen centrum, op tijd ons hotel bereiken, te Kasterlee.
    Ik hoor geruchten dat vrienden en kenissen een stukje met ons kunnen meefietsen vanuit Brugge tot aan Aalter.

    Rit 1.

    BRUGGE-Aalter-Merendree-Drongen-Mariakerke-Dampoort Gent-Lochristi-Eksaarde-Sinaai-Wijnveld-Waasmunster-Elversele-Tielrode-Temse-Steendorp-Bazel-Kruibeke-Burcht-Linkeroever-Fietsers door Annatunnel(te voet)-Speciaal parcours door Antwerpen, richting Ranst(naar N 116) vervolgens Broechem-Viersel(over A13)-Grobbendonck-Vorselaar-Poederlee-Lichtaart-KASTERLEE. (Circa 160 km) Aankomst Chaletpark "Fauwater" Lichtaartse Baan, 104
    Kasterlee.

    26-01-2010, 22:02 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog 200 dagen geduld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog 200 dagen voor de start van BM vanop het Zand te Brugge.

    26-01-2010, 20:19 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 uur spinning voor het goede doel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Brugge-Moskou deelnemer Walter Velle uit Gistel kon niet aanwezig zijn te Kortrijk.
    Hij had zich al een tijd voor de afspraak bekend was ingeschreven voor de spinningmarathon te Gistel.
    Ik ben even langs geweest om Walter aan te moedigen en een foto nemen.

    25-01-2010, 17:29 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ontvangst bij de leeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de foto met leeuw Museeuw.
    Nadien even bijbabbelen en er eentje gedronken op kosten van Museeuw bikes.
    Twee deelnemers zijn later toegekomen en staan niet op de foto.

    25-01-2010, 16:56 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wandeling in Moskou
    Naar het Rode Plein

    We hebben nu de rest van de dag om wat van Moskou te gaan bekijken.We zitten ongeveer 10 km van het Rode Plein en dus van het echte centrum af.

    Op de kaart die we meegenomen hebben zien we dat we ongeveer 1 km verwijderd zijn van metro station Yugo-Zapadnaya . We besluiten hierheen te lopen om vervolgens 9 haltes later uit te stappen (Okhotny Ryad) vlak bij het Rode Plein. Buiten de metro proberen veel Russen wat koopwaar aan de man/vrouw te brengen; bloemetjes, plantjes, (eigengemaakte) kleding, eten en drinken.

    We kopen 4 kaartjes voor 5 roebel p.p. Voor ongeveer 40 cent p.p. kun je onbeperkt reizen, mits je niet tussentijds door de poortjes naar buiten gaat.

    De metro op zich is al een belevenis. Natuurlijk zeer druk, maar de weg vinden naar het juiste perron in de menigte en elkaar niet kwijtraken is ons eerste doel. Gelukkig is dit een eindstation en kun je maar 1 richting op.Straks maar weer zien hoe we het juiste lijntje terug vinden.

    We zijn nu in het centrum van Moskou. We zien al meteen dat er iets bijzonders aan de hand is. Het is vandaag de 854e verjaardag van de stad, dus een nationale feestdag. 

    Alle wegen zijn autovrij gemaakt en overal zijn podia waar opgetreden wordt. De volgende dag lezen we dat dit evenement 4 miljoen bezoekers getrokken heeft.

    Voor we het weten staan we op het Rode Plein.

    Rechts zien we de muren van het Kremlin en het Leninmausoleum, links het fantastische warenhuis Goem en een kleine kathedraal en voor ons de bekende Vassili-kathedraal.

    We lopen over het zeer drukke plein. Het is een geweldig gevoel om over een belangrijk stuk geschiedenis te lopen. 

    Wie kent de journaalbeelden niet die hier zijn gemaakt, de parades die gehouden werden , de lijnen zijn nog terug te vinden op dit imposante plein.

    Nadat we om de Vassili Kathedraal gelopen zijn bezoeken we het Goem (hier zijn de merkwinkels gevestigd en dus alleen voor de Russische elite en andere gefortuneerden aantrekkelijk) en lopen een beetje rond over de afgezette straten.

    Het wemelt van de politie en het leger, in rijen opgesteld en hier en daar in groepen, wachtend op aflossing.

    In een restaurantje eten en drinken we wat voor weinig geld. Daarna lopen we door naar het Alexander park, een park langs de muren van het Kremlin waar het ontzettend druk is. Iedereen die rondloopt of op een bankje zit heeft wel een fles is zijn hand, meestal bier of wodka; je hoort er hier niet bij als je niet drinkt. Aan het einde van het park staan we ineens voor de ingang van het Kremlin.

    We besluiten te kijken hoever we kunnen komen; nadat we de metaaldetector gepasseerd zijn staan we binnen de muren van het Kremlin.

    We komen echter niet ver zonder een kaartje te kopen en aangezien er voor woensdagochtend een excursie gepland staat besluiten we nu om te draaien.

    We lopen dezelfde weg terug door het park en pikken nog een wisseling van de wacht mee; dit gebeurt voor een monument ter nagedachtenis aan de gevallenen tijdens de 2e WO.

    We pakken hierna de metro terug naar het hotel.

    Vanuit het hotel had ik gezien dat enkele honderden meters verder een Mc Donalds restaurant lag. We besluiten hier te gaan eten.

    Het menu is in het Russisch opgesteld, maar de plaatjes maken duidelijk wat de samenstelling is. Het is hier bomvol, zowel binnen als buiten is alles bezet.

     

    22-01-2010, 16:59 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsdoos
    Voor de mensen die geen speciale tas hebben om hun fiets in te pakken kunnen we zorgen voor een fietsdoos om mee te nemen op het vliegtuig.
    Bij de fietsenhandelaar komt regelmatig een nieuwe fietslading aan, steenvast verpakt in grote kartonnen dozen. Die dozen zijn speciaal ontworpen om er zoveel mogelijk ineens, en veilig te kunnen vervoeren in container of vliegtuig. Als we deze dozen vakkundig losmaken en opplooien kunnen we ze meenemen in onze volgwagen.
    Hoe de fiets ter plaatse kan ingepakt worden kan je hier volgen en voor meer kan je surfen naar
    http://www.vakantiefietser.nl/praktische-informatie/fiets-inpakken-in-een-fietsdoos/

    FIETSDOOS

    Hieronder staat hoe je je fiets kunt inpakken in een compacte fietsdoos. Hierbij hoef je dus alleen de voordrager en je voorwiel los te halen.
    Het gereedschap dat je nodig hebt is:

    1. Inbussleutelset
    2. Steeksleutel 15, eventueel nog steeksleutel 8 (voor moertjes)
    3. Breed plakband
    4. Dikke waterproof viltstift
    5. Mes

    Eventueel kun je nog gebruiken: tie-wraps, bubbeltjesfolie en extra stukken karton.

    1.
    Haal de trappers los met steeksleutel nummer 15. Als de trapper erg vast zit, geef de sleutel dan een tikkie met de hamer.
    !! Rechtertrapper linksom losdraaien
    !! Linkertrapper rechtsom losdraaien

    2.
    Haal het zadel los met een inbussleutel en laat hem zakken. Draai de inbus daarna weer vast. Doe een plastic tasje over het zadel. Als je zadel tijdens de vlucht tegen het karton schuurt, is je zadel bij aankomst niet versleten…

    Is de fiets te hoog, zodat het zadel boven de doos uitsteekt, haal dan het zadel los en plak die met tape aan het frame vast. (doe er wel iets van karton omheen)

    3.
    Draai de inbus in de stuurpen los en draai het stuur negentig graden.

    4.
    Draai de inbus van de derailleurschakelaars en remgrepen los en draai deze naar beneden toe.

    5.
    Draai de bar-ends los en draai ze naar beneden. Dusdanig dat de bar-ends de kwetsbare derailleur-schakelaars en remgrepen beschermen tegen stoten.

    6.
    Draai ook de fietsbel en de kilometertellerhouder naar beneden. De kilometerteller doe die in je handbagage.
    Heb je een vlinderstuur, probeer hem dan zo te draaien dat de kwetsbare onderdelen aan binnenkant zitten. Ook bij een vlinderstuur dien je dus de derailleurschakelaars en remgrepen naar binnen draaien. Vouw desnoods extra karton om het stuur heen.

    7.
    Het volgende is bij de KLM-doos niet nodig, dus kun je eventueel meteen naar stap 13 gaan.
    Als je een kleine fietsdoos gebruikt, moet je je voorwiel en de lowrider-drager (waar de voortassen aanhangen) loshalen.
    Haal daarom eerst de voorrem los, zodat je wiel tussen de remblokjes door kan. Je hebt hier geen gereedschap voor nodig. Trek de buitenmantel naar buiten en duw de remarm naar binnen.

    8.
    Dan schiet de binnenkabel uit een gleufje en komen de remarmen van elkaar.

    9.
    Als je een lowrider-drager hebt, dan dien je deze te demonteren. Meestal is het slechts een kwestie van vier inbusboutjes losdraaien.

    10.
    Als je je lowrider-drager loshebt, kun je het wiel na het losdraaien van de snelsluiting (quick-release) makkelijk eruit halen.
    De snelsluiting haal je los door de hendel bij de as over te halen en vervolgens de ‘moer’ aan de andere kant geheel los te draaien. Let er op dat dan het ‘binnenasje’ loskomt. Dit kan geen kwaad, maar pas op dat je niet de metalen veertjes kwijtraakt. Laat de snelsluiting uit het wiel en vergeet hem vooral niet in je bagage mee te nemen.

    11. Zet de remkabel weer zoals hij zat. Dusdanig dat de remarmen weer naar binnen staan.

    12.
    Doe plastic beschermdoppen op de assen (verkrijgbaar bij De Vakantiefietser), zodat de asjes niet door de kartonnen doos heen gaan prikken. Stukken karton kan natuurlijk ook. Oh ja, en laat een beetje lucht uit de banden lopen. Dit op verzoek van luchtvaartmaatschappijen.

    13.
    Doe in de uitvalgleufjes van de voorvork een stukje plastic (ook alhier verkrijgbaar). Dit maakt de voorvork een stuk stijver en voorkomt dat hij zal kromtrekken in de doos.

    14.
    Leg de ketting bij de trapas op het grootste voorblad en achter op het grootste blad van de cassette (dus geheel links).

    Zoals gezegd zijn er drie manieren om aan een fietsdoos te komen:

    1. Kopen op Schiphol
    2. Indien aanwezig is een tweedehands doos voor Vrienden-van-Eric af te halen bij De Vakantiefietser (in ruil voor iets waarvan wij gelukkig worden) of je eigen fietsenwinkel.
    3. Zelf maken van een aantal kartonnen dozen.

    Hieronder gaan we uit van een kleine fietsdoos.

    15.
    Zorg dat in de fietsdoos aan beide zijkanten en de voor- en achterkant gaten zitten om het de kruiers makkelijk te maken. Dan zullen ze ook netter met de doos omgaan. Om het inscheuren van het karton te voorkomen, verstevig je de gaten met breed plakband. Begin met de hoeken en laat het tape een stukje aan de binnenkant van de doos doorlopen.

    16.
    Doe er vervolgens een paar horizontale stukken tape overheen.

    17.
    Beplak de gehele onderkant goed met plakband in de lengterichting. Wees niet te zuinig. De onderkant is de kant waarover de doos over de grond zal schuiven. Zit er een bobbel in het karton, doe hier dan extra plakband overheen.

    18.
    Doe eventueel aan de binnenzijde een extra stuk karton om de bodem nog steviger te maken.

    19. Je kunt over een aantal onderdelen van je fiets verwarmingsbuis schuiven om krassen te voorkomen.

    20.
    Je zet je fiets in de doos.

    21.
    En plaats het voorwiel aan de rechterkant van je fiets. Dus aan de kant van de tandwielen. Zet het wiel vast met tie-wraps of plakband.

    22.
    Je kunt om het stuur bijvoorbeeld nog wat karton of bubbeltjesfolie vouwen voor extra bescherming. (even wat sluipreclame.., maar bubbeltjesfolie verkopen wij ook)

    23.
    Je kunt om het stuur bijvoorbeeld nog wat karton of bubbeltjesfolie vouwen voor extra bescherming. (even wat sluipreclame.., maar bubbeltjesfolie verkopen wij ook)

    24.
    Als dan de doos is dichtgeplakt, zet dan met een dikke waterproof viltstift dikke pijlen bij de openingen. Die kleine kruier zal er dan bijna automatisch in grijpen en minder met de doos gaan smijten. Schrijf op de doos je naam en de eindbestemming.
    Maak een luikje ter hoogte van ventielen. Dit voor het geval het personeel zelf wat lucht uit de banden wil laten lopen.

    25.
    Na het dichtplakken zijn er een aantal onderdelen over. Stop die in je handbagage. Op de foto zie je twee trappers, een kilometerteller, een uitvalnaaf, vier lowrider-dragerboutjes en een rubber voor de kilometerteller. Goede reis! En denk eraan, neem geen gereedschap mee in je handbagage, want dat wordt in beslag genomen!

    Luchtvaartmaatschappijen die een hoes toestaan zijn o.a.: Air Lingus, Bulgaria Air, China Airlines, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, Ryan Air, Singapore Airlines, Transavia, Turkish Airlines.

    Luchtvaartmaatschappijen die specifiek een doos eisen zijn o.a.: Iceland Express, Malaysia Airlines, United Airlines.

    Let op: regels kunnen veranderen, dus altijd navragen!

    21-01-2010, 12:48 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johan Museeuw : zijn fiets

    Johan Museeuw heeft als wielrenner de laatste 25 jaar de evolutie van de racefiets van dichtbij meegemaakt. Hij reed met stalen frames in de jaren 80, aluframes in de jaren 90 en carbonframes sinds het einde van de vorige eeuw.

    Als wielrenner had hij altijd aandacht voor een frame met de juiste geometrie. “Ik wou me altijd kunnen één voelen met de fiets”. Dat was belangrijk om te kunnen winnen op zijn geliefkoosd terrein van de voorjaarsklassiekers. Hij ondervond de voordelen van carbon (stijver, lichter) maar voor hem was comfort ook belangrijk.

    “Ik wou me altijd kunnen één voelen met de fiets”

    Bij zijn eerste kennismaking met een vlascarbonframe in 2004 was hij dan ook meteen verrast en overtuigd. Dit nieuwe composiet absorbeerde de trillingen veel beter dan het carbon waar hij de laatste jaren mee gekoerst had en zorgde terug voor meer comfort. “Met dit soort fiets had ik graag eens een voorjaarsklassieker gereden”.

    Terwijl andere constructeurs de laatste jaren zich vooral  toespitsten op een lager gewicht vond Johan dat het comfort zowel voor competitieve als voor recreatieve fietsers vaak verwaarloosd werd. Vaak ontmoette hij fietsers die hem raad vroegen omtrent de fiets of omtrent lichamelijke kwaaltjes.

    "Het zou niet mogen dat mensen gaan fietsen om zich beter te voelen en door een verkeerde fiets lichamelijke ongemakken voelen."

    Johan is nu de eerste raadgever van de frame-ontwerper Roberto Billato bij Museeuw Bikes. Hij onderstreept telkens het belang van een correcte geometrie.

    "Je moet je gewoon goed voelen op de fiets, de fiets moet een goede loop hebben en als je wedstrijdrijder bent dan moet hij ook goed stijf zijn rond het bracket."

    Daarnaast is hij telkens de eerste tester van de prototypes. Hij rijdt met de verschillende frames in de Vlaamse Ardennen, in de Alpen, in het veld en op de piste. Zijn passie voor de fiets deelt hij met eenieder die erom vraagt.

    20-01-2010, 21:09 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 deelnemers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is bevestigd door Roland. We zijn met 20 deelnemers.
    Een mooi peletonnetje.
    Gerald Oyaert uit Veurne(W.Vl) is ons op het laatste nippertje komen vervoegen.
    Roland en Gerald kennen elkaar van Brugge-Mont Ventoux.
    Jan Demeulemeester en mezelf, zijn samen met Gerald, meerdere keren aan de start van langeafstandtochten, diagonalen en brm verschenen.
    Parijs-Brest-Parijs (2007) en Londen-Edingburgh-Londen (2009) staan op zijn palmares.

    19-01-2010, 15:55 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wielen

    Wielen

    Wist je dat
    - een fiets niet op zijn wielen staat maar aan zijn wielen hangt?
    - elke 2meter (2,08m) een wiel een ronde draait, dat is dus 500 keer per km.?
    - elke spaak 500 keer per km. ontspannen en gespannen wordt. Als je 1000km gereden hebt dit dus al 500.000 keer heeft plaatsgevonden?
    - als je te schuin door een bocht gaat de kans op spaakbreuk flink toeneemt?
    - als je stilstaat bij een verkeerslicht en op je fiets blijft zitten, de kans op spaakbreuk flink toeneemt?
    - een oud wiel, een slecht gespaakt wiel of een te lage spaakspanning leidt tot rendementsverlies?

    Zo veel fietsen ,zo veel wielen.
    Zorg ervoor dat in ieder geval:
    - de naaf goed gesmeerd is, niet vast loopt of speling heeft
    - de velg nog mooi rond en recht is
    - de spaken nog veerkrachtig genoeg zijn om nog vele krachten mee te maken
    - je op tijd spaken en velgen vervangt en dat je de nieuwe spullen inrijdt.

     

    Onmisbaar is natuurlijk de mooiste en beste spakenspanner allertijden

    Spokey

    19-01-2010, 11:52 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 2 van Bruggeling Filip Vandenbroele is ereconsul in Wit-Rusland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Verkeerd beeld
    "Veel mensen hebben een verkeerd beeld. Ze denken bij de Sovjet-Unie nog altijd aan het woord arm. Integendeel. Er is enorm veel rijkdom. Zo zijn er in Rusland naar schatting honderdduizend miljonairs en meer dan tienduizend in Wit-Rusland. Het zijn Europeanen......."

    "Mijn eerste maanden in het ex-Oostblok waren een hel"

    De hoofdstad Minsk kent voorlopig weinig toerisme. "Jammer, want het is werkelijk een proper, goed onderhouden stad met prachtige gebouwen. Het is er relatief goedkoop. Zo kun je er voor €1,5 lunchen."
    "Ik woon er op een flat in een statig appartementsgebouw met een slagboom, een bewaker en 4 ijzeren deuren. Die veiligheidsmaatregelen zijn nodig. Mijn woonst is namelijk Belgisch diplomatiek grondgebied. Ik hou er vaak recepties met Belgische lekkernijen. Onze frieten met mayonaise zijn zeker een aanrader", lacht Vandenbroele, die uit zijn economische functie het bedrijf BVBA Consultbel zag voortvloeien.

    Consultbel

    Bedrijven die handel willen drijven met Wit-Rusland of er een activiteit willen opstarten, kunnen bij consultbel terecht voor advis. Consultbel is een Belgisch consultancy bedrijf met zetel langs de Astridlaan in Assebroek, en een vertegenwoordigingskantoor in Minsk. Vandenbroele pendelt maandelijks enkele keren tussen België en Wit-Rusland.
    "Dit leven is buitengewoon interessant, maar ook zeer intensief. Als ik vrij ben ga ik lopen of fietsen. Youri (Klimenko, sinds vijf jaar de attaché van Vandenbroele,  red) en ik zijn trouwens de enige diplomaten die soms naar recepties fietsen. Dit wordt niet altijd geapprecieerd. Normaal verwachten ze een grote slee met een Belgisch vlaggetje. Maar we mogen daar trots op zijn.
    Daarom ben ik bijzonder opgetogen met het initiatief van Roland. Wit-Rusland is heel weinig bekend bij de Belgen. Op die manier worden ook zij voor een deel ambassadeurs...."
    Roland Hurtecant - bekent van Brugge - Mont Ventoux - organiseert namelijk van 15 Augustus tot 4 september een nieuw fietsavontuur : van Brugge naar Moskou, met een passage in Wit-Rusland.
    "Ondertussen zijn we met 20 deelnemers. Ik ben blij dat we Filip ontmoeten. Dank zij hem kunnen we misschien het vliegveld bezoeken of de velodrom van Minsk binnenrijden. We zitten dan op enkele dagen van ons eindpunt in Moskou...."

    Uit Het Brugs Handelsblad (ACR)

    18-01-2010, 22:27 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbanden 28C
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heb me zopas een stel banden aangeschaft van 28 mm.
    De continental touring plus is een niet plooiband met een grof profiel en redelijk anti-lek.
    Niet duur, zo'n €22 stuk en mag niet meer hebben dan 7 bar druk.
    Eigenlijk is dit een band om op gravel en steenslagwegen te rijden en is door zijn breedte erg konfortabel voor je achterwerk en rug.
    Of de wegen op sommige plaatsen echt zo slecht zullen zijn valt nog te bezien. Roland verkent straks het parcour en pas dan kunnen we beslissen of we een 25 mm of een 28 mm band monteren.
    Op mijn randonneuse kan ik een 28 monteren maar op de meeste koersfietsen zal 25 mm het maximum zijn.

    18-01-2010, 10:18 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!