CHEERY , neemt je mee op 5 uitzonderlijke treinreizen.
1. De Blue Train, Zuid- Afrika.
.
Dit Zuid-Afrikaanse vijfsterrenhotel op rails brengt je in 27 uur van Kaapstad naar Pretoria. De reis gaat door een adembenemend landschap met een kort oponthoud in het voormalige diamantstadje Kimberly.
. Route Pretoria - Cape Town
Er zijn ook speciale pakketten verkrijgbaar waarbij je een rit met de Blue Train kunt combineren met een bezoek aan het Sanbona Wildlife Reserve of het Kruger National Park.
2. De Rocky Mountaineer, Canada.
.
Heb je geen tijd voor een 20-daagse rondreis door Canada, dan kun je opteren voor een korte, maar niettemin spannende rit met de Rocky Mountaineer. Je vertrekt in Vancouver of Calgary, steekt de Rocky Mountains over en overnacht in Kamloops.
.
The Rocky Montaineer binnenzicht.
Een onvergetelijke reis waarbij twee dagen lang de spectaculairste landschappen aan je voorbij glijden!
3. De Flåmbana, Noorwegen.
.
De 20 kilometer lange Flåmbana (Flåmspoorweg) is een van de steilste treintrajecten ter wereld. Tijdens de ongeveer een uur durende reis met vertrek in Myrdal krijg je als het ware Noorwegen in geconcentreerde vorm te zien.
. De treinrit eindigt in Flåm, gelegen aan de Aurlandsfjord, een zijarm van de Sognefjord, de langste fjord van Noorwegen en de op een na langste ter wereld.
4. De Eurostar Londen-Parijs, Groot-Brittannië en Frankrijk.
.
Ben je eenmaal in een metropool, dan kun je gelijk van de gelegenheid gebruikmaken om er nog een tweede te bezoeken. De reis van Londen naar Parijs duurt ruim twee uur en je geniet nog van een stukje Engeland alvorens je onder het Kanaal verdwijnt en in het heuvelachtige Noord-Franse landschap terechtkomt.
5. The Ghan .
.
The Ghan rijdt van Adelaide naar Alice Springs in het rode hart van het Australische continent en v.v. Zijn merkwaardige naam dankt de trein aan uit Afghanistan geïmporteerde kamelen die in vroeger dagen gebruikt werden voor het vervoer van goederen in deze streek. .
The Ghan voert zijn reizigers langs verspreid liggende nederzettingen, door schitterende woestijnlandschappen, langs zoutmeren en rode rotsformaties naar het hart van de outback. In februari 2004 is de gloednieuwe spoorlijn van Alice Springs naar Darwin in gebruik genomen. Sindsdien rijdt The Ghan 2 keer in de week door naar Darwin v.v. De trein is uitgerust met ruime zitplaatsen met verstelbare rugleuning en comfortabele slaapaccommodatie en restauratierijtuig.
·Adelaide Alice Springs (18 uur)
·Adelaide Katherine Darwin (43 uur)
·Alice Springs Katherine Darwin (25 uur)
.
Comfortabel reizen
Reizen per trein door Australie blijft een van de meest ontspannende manieren om het land in al zijn glorie te leren kennen. De treinen zijn allemaal modern uitgerust waarbij het comfort en gemak van de reiziger voorop staat. The Ghan biedt (net als de Indian Pacific en The Overland) 3 verschillende klassen: Red Service, Gold Service en Platinum Service.
Red Service
In Red Service reist u op basis van een Daynighter Seat; een ruime, verstelbare fauteuil met voetensteun. Douches en toiletten bevinden zich aan het einde van elke wagon. Voor de maaltijden is er het Red Service-restaurant (take-away meals), drankjes worden geserveerd in het Red Service-loungerijtuig. .
Gold Service
Gold Service beschikt over 1- en 2-persoonscompartimenten (Single en Twin Cabins). De Single Cabins hebben een fauteuil die voor de nacht in een opgemaakt bed wordt veranderd plus een eigen wastafel. Een toilet en douche bevindt zich aan het einde van de wagon. De Twin Cabins hebben overdag 3 zitplaatsen naast elkaar, s nachts 2 opgemaakte bedden boven elkaar. Ook hebben zij een eigen badkamer met toilet, douche en wastafel. Er is ook een Deluxe Cabin: tweemaal zo groot als een Twin Cabin. Naast een klein 2-persoons- en een 1-persoonsbed is er een aparte zithoek met video en minibar gevuld met gratis softdrinks. Er bevindt zich slechts één Deluxe Cabin in iedere Indian Pacific en Ghan, dus tijdig reserveren is raadzaam.
.
Platinum Service
Deze nieuwe klasse vindt u uitsluitend aan boord van The Ghan en de Indian Pacific. Deze klasse bevat een nieuw, zeer ruim compartiment dat zodanig comfortabel is ingericht dat het tot de beste treincompartimenten ter wereld behoort. Aan boord bevinden zich slechts 25 Platinum Service compartimenten verdeeld over 5 rijtuigen. Het airconditioned compartiment biedt overdag een ruim zitgedeelte met luxe stoelen en wordt 's avonds tijdens het diner omgebouwd tot naar keuze een tweepersoonsbed of twee losse bedden. Voorts treft u aan een privé badkamer met douche en toilet. Bijzonder is dat de compartimenten aan beide zijden over een groot panoramavenster beschikken waardoor u zowel links als rechts een ongehinderd uitzicht heeft op het steeds veranderende landschap. Een cabin steward staat 24 uur per dag tot uw beschikking.
Chairman's Car
Naast Red en Gold Service beschikt de Indian Pacific over de zg. Chairman's Car. Dit is een luxe prive-rijtuig dat op elk Indian Pacific-traject kan worden ingezet. Het rijtuig biedt plaats aan maximaal 8 personen die worden ondergebracht in 2 luxe compartimenten en 2 Twin Cabins. De Chairman's Car, die tevens beschikt over een prive-restaurant en een lounge met cd-speler en video-apparatuur, is uitermate geschikt voor kleine gezelschappen bestaande uit familie of (zaken)relaties die gezamenlijk op reis gaan.
Maaltijden
.
Maaltijden zijn bij de Gold Service inbegrepen. Passagiers in Gold Service kunnen gebruik maken van de Gold Service Lounge, waar voor hen de maaltijd wordt geserveerd. In dit rijtuig kan men ook terecht voor drankjes en snacks. Er is een apart gedeelte voor rokers. Passagiers in Red Service kunnen consumpties, snacks en maaltijden kopen in de Red Service Lounge.
CHEERY gaat op reis met de trein en iedereen mag mee......opstappen.
.
1. The Royal Scotsman.
The Royal Scotsman: de Schotse Hooglanden, The Royal Scotsman, met ruimte voor slechts 36 gasten is de meest exclusieve trein ter wereld. Laat je verleiden door het prachtige landschap van de Schotse Hooglanden. The Royal Scotsman rijdt sinds 1985 en is samengesteld uit negen historische rijtuigen uit de jaren '30. De trein omvat luxe slaaprijtuigen met ruime één- en tweepersoons privé-compartimenten, twee sfeervolle restauratierijtuigen en een salon/barrijtuig met aan het einde een open observatierijtuig en de keuze uit 43 verschillende soorten whisky, waaronder een aantal zeldzame single malts. Het interieur is versierd met kostbare houtsoorten, geslepen glas en fijn damast. Om de reis zo aangenaam mogelijk te maken en om ervoor te zorgen dat je niets mist van de schilderachtige omgeving, rijdt de trein 's nachts niet. Je overnacht in een comfortabel compartiment terwijl de trein stilstaat op pittoreske stations. Je beschikt over een luxebadkamer met douche, wastafel en toilet. .. Interieure van The Royal Scotsman.
Tijdens de reis wordt regelmatig gestopt voor een bezoek aan een natuurgebied, kerken, tuinen, kastelen en landhuizen, waarbij de gasten veelal door de eigenaar privé worden ontvangen en rondgeleid. Ook breng je een bezoek aan een distillery, waar een beroemde whisky wordt geproduceerd. Voor deze excursies wordt gebruik gemaakt van de eigen touringcar die de trein volgt. De Highland Tour is een van de bekendste routes van de Royal Scotsman. Tijdens deze driedaagse reis maak je kennis met de charme van de Schotse Hooglanden. De trein vertrekt vanuit Edinburgh via de kust naar Dundee, Montrose en Aberdeen richting Inverness en Dunkeld, en komt terug naar Edinburgh. Prijs voor drie dagen 2.630 euro in volpension per persoon. Goedkopere alternatieven zijn er ook, met Scotrail kan je delen van Schotland afleggen en je reis door de Highlands zelf uitstippelen.
. Route van The Royal Scotsman
.
2.El Transcantabrico: het groene Spanje.
.
De El Transcantabrico is een luxetrein die in acht dagen over schitterende smalspoortrajecten het groene noorden van Spanje doorkruist tussen León en Santiago de Compostela of tussen San Sebastian en Santiago de Compostela. El Transcantabrico is een all-inclusive trein, alle maaltijden en dranken (tot het digestief toe) zijn in de prijs begrepen, net als alle excursies. Bovendien rijdt de trein enkel overdag, zodat passagiers 's nachts voluit van hun nachtrust kunnen genieten. Elk compartiment is uitgerust met een tweepersoonsbed, douche, wc, grote panoramaramen, een minibar en een salon. Aangezien de Transcantábrico langs de Cantabrische kustlijn en in het Castilliaanse binnenland rijdt is ook de gastronomie aan boord top. De chefs bereiden specialiteiten uit Galicië, Asturias, Cantabria, Baskenland en Castilla y León. Niet toevallig wordt El Transcantabrico ook een 'cruise on rails' genoemd. Elke dag staat een verkenning van de omgeving op het programma. Tussen het historische León en bedevaartsoord Santiago de Compostela wachten onder meer het moderne Bilbao, het nationale park Picos de Europa of het maritieme Santander. Wie voor San Sebastian kiest als begin-of eindpunt ontdekt een stad met één van de mooiste, schelpvormige stranden en de beste gastronomische adresjes van het land. .
Reisroute van de El Transcantabrico. Een achtdaagse reis met de El Transcantabrico kost 2.600 euro per persoon in volpension, excursies en tours inbegrepen, zonder het transport.
.
3.De Oriënt-Express: Parijs-Venetië-Parijs.
Een stap aan boord van de prachtig glimmende rijtuigen van de Venice Simplon-Orient-Express tussen Parijs en Venetië doet de glorietijd van het nostalgische reizen herleven. In dit grand hotel op wielen voor maximaal 188 gasten geniet je van alle comfort en luxe die de Orient-Express te bieden heeft. Elk detail is uniek. De trein is samengesteld uit 17 met zorg gerestaureerde rijtuigen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. De mooie houtpanelen en de schitterende interieurs zijn creaties van beroemde jugendstilkunstenaars. Heel bijzonder is ook de zorg voor detail in de restauratierijtuigen: kostbaar linnen, zilveren bestek en kristal verhogen de toch al voorname sfeer. Je persoonlijke steward serveert het ontbijt en de afternoon tea in je compartiment. De lunch en het diner worden tijdens de reis vers bereid door Franse chef-koks. Aan boord beschikken de passagiers over een stijlvol tweepersoons privécompartiment uit de jaren '20, weliswaar met een boven- en een benedenbed. Een trip met de Venice Simplon-Orient-Express duurt vijf dagen, je verblijft twee nachten in Venetië en spoort dan terug naar Parijs. Prijs in volpension per persoon ± 2.790 euro, hotel in Venetië niet inbegrepen. De trein rijdt 's nachts. .
Venice - Simplon Oriënt - Express stewart.
4.De Glacier Express: het Zwitserse hooggebergte.
. De Glacier Express verbindt sinds 1930 de plaatsen St. Moritz, Chur, Disentis, Andermatt, Brig en Zermatt in het Zwitserse hooggebergte. Hij wordt enkel ingezet op toeristische routes en heeft speciale panoramarijtuigen, zodat je niets van het spektakel hoeft te missen. De langste spoorrit met de Glacier Express is spectaculair van begin tot eind, duurt bijna acht uur en gaat over 291 bruggen, door 91 tunnels en over de Overalp Pass op 2.033 meter boven de zeespiegel. .
Op de Glacier Express kan je niet overnachten, de trein rijdt tegen amper 36 km per uur, maar het uitzicht is fenomenaal. Er zijn verschillende meerdaagse arrangementen waarin een ritje met de Glacier Express zit vervat. Een driedaagse bijvoorbeeld omvat een verblijf in Zermatt of St. Moritz in een driesterrenhotel met op dag 2, de apotheose, of acht uur Glacier Express van St. Moritz naar Zermatt of vice versa, met inbegrip van een maaltijd aan boord. Prijs is zo'n 500 CHF (350 euro) per persoon. Er bestaan zelfs 'honeymoon specials' voor pasgetrouwden, goed voor een vierdaagse met romantisch verblijf in Zermatt, een diner bij kaarslicht, een excursie per tandradbaan naar de beroemde Gornergrat met adembenemend uitzicht op de Matterhorn, de Mont Blanc en andere, besneeuwde toppen en uiteraard een (drie uur durende) rit met de Glacier Express. Eindstation is het idyllische Luzern aan het Vierwoudstedenmeer, waar de koppeltjes nog uitgebreid kunnen genieten van een zesgangendiner en een overnachting in een suite. Prijs: 843 euro per persoon. Een enkel dagticket Zermatt - St. Moritz kost 88,65 euro (tweede klasse) .
5. Le Train des Pignes : de Franse Alpen.
.
Een buitenbeentje is Le Train des Pignes, van Nice naar Dignes, het kuuroord op een Alpentop. Het volledige traject is 151 km lang, je doet er 3 uur en 12 minuten over, tegen gemiddeld 46,5 km per uur, je passeert 25 kilometerslange tunnels en 38 hoge boogbruggen en viaducten. Het treintje van de Provence stopt niet minder dan 70 keer onderweg, bij elk gehucht. Entrevaux, ergens halfweg is een van de plus beaux villages de France: bijeengepakte middeleeuwse huisjes binnen de vestingmuur. In de ruim drie uur overbrugt deze superboemel een hoogteverschil van 1.000 meter, hij scheert rakelings langs rotswanden en ravijnen. Toeristen zijn er nauwelijks, je zit er tussen de Provençalen. De Train des Pignes rijdt al sinds 1891, de aanleg van het smalspoor langs dramatische haarspeldbochten was een titanenwerk. Heb je geen haast, wil je veel zien en afstappen, dan is Le Train des Pignes jouw ding. Prijs voor een enkele reis zo'n 20 euro. De trein rijdt viermaal per dag. Pik een folder met de vertrektijden op per station en een routekaartje. Ideaal is op dag 1 de heenreis met tussenstops, dag 2 in Digne-les-Bains en op dag 3 terug in etappes.
Het zal wel donker zijn, en stil, als je er niet meer bent, Misschien zo stil en donker als het ademloos moment waarop het zaallicht dimt voordat de film begint,
dat ogenblik. De hele eeuwigheid. Misschien. Maar als je droomt dat je een vlinder bent, dan kan je evengoed een vlinder zijn die droomde dat hij mens was.
Je mag dit nooit vergeten. Op een dag kust één van ons de ogen van de ander dicht en moet dan weten : dit is louter pauze totdat alles weer opnieuw begint. Jij en ik - geen stof, maar licht.
Een alfabet is een systeem dat letters gebruikt die klanken weergeven. De overeenkomst tussen hiërogliefen, spijkerschrift en Chinees ,is dat tekens hele woorden of lettergrepen weergeven. Met het alfabet werkt het anders. Met zo'n dertig tekens kan in principe alles geschreven worden.
.
Van waar komt ons Alfabet? ENwie heeft ooit bepaald dat het alfabet in de volgorde abcdef en zo verder werd opgesteld?
*De volgorde van de letters van ons alfabet is dezelfde als die van het Latijnse (Romeinse) alfabet. De Romeinen hebben hun alfabet overgenomen van de Etrusken, die het op hun beurt weer van de Grieken hebben. De letters van het Griekse alfabet hebben een enigszins afwijkende volgorde. De volgorde van het Griekse alfabet is die van het Fenicische alfabet, waarop het Griekse gebaseerd is. De namen van de letters zijn eveneens ontleend aan het Fenicisch.
Het Fenicische alfabet ligt aan de basis van een heleboel andere alfabetten, zoals het Hebreeuwse, het Arabische en, via het Griekse, het Armeense en het Georgische. Toch zijn het niet de Feniciërs die het alfabet uitgevonden hebben. De oudste alfabetische inscripties komen uit de Sinaï en Egypte en worden gedateerd rond 1900 v.Chr. De taal is Semitisch (de taalfamilie waartoe ook het Fenicisch, het Hebreeuws en het het Arabisch behoren) en de tekens zijn gebaseerd op Egyptische hiëroglyfen. De "letters" van dit oudste ("Proto-Sinaïtische") alfabet zijn dan ook in feite "pictogrammen", d.w.z. afbeeldingen van concrete zaken. Onze A stond oorspronkelijk ondersteboven en is de afbeelding van een runderkop: het Fenicische alef betekent "rund". Zo ook bèth = "huis", gimel = "kameel", etc. ..
De eerste drie letters van het Fenicische alfabet werden dan ook als volgt voluit geschreven: lp, bt, gml (de klinkers moesten er bijgedacht). De Grieken hebben vervolgens ook klinkerwaarden toegevoegd. De vraag naar de volgorde van de letters van het Fenicische (en Proto-Sinaïtische) alfabet, tenslotte, kan niet beantwoord worden: men weet het gewoonweg niet. De reden waarom men een vaste volgorde bepaald heeft, is louter en alleen "mnemotechnisch", d.w.z. met de bedoeling om gemakkelijker gememoriseerd te kunnen worden. Er zijn talloze voorbeelden van oude "abecedaria", alfabetische lijsten die als geheugensteun gebruikt werden. Toen ik leerde lezen, werden daarvoor "leesplankjes" gebruikt, die begonnen met Aap, Noot, Mies, d.w.z. /a/, /n/, /m/, volgens het acrofonisch principe. Niet de eerste drie letters van ons eigen alfabet, waarschijnlijk omdat de /c/ niet meteen de eenvoudigste letter van ons alfabet is, aangezien hij zowel voor /k/, b.v. cactus, als /c/, b.v. cent, gebruikt wordt.
. Ons alfabet met de kleine en grote letters.
.
Ons alfabet en het Brailleschrift er naast.
Het Brailleschrift.
Lezen als je blind bent?
Schrijven is natuurlijk heel erg handig.
Je schrijft iemand die ver weg woont een brief of e-mailtje , zodat je het hem niet zelf hoeft te vertellen. Maar hoe doen blinde en slechtziende mensen dat dan?
Blinde en slechtziende mensen hebben een eigen 'schrift'. Het Brailleschrift.
Kalligrafie
Kalligrafie
Kalligrafie is een schoonschrijfkunst. Er zijn verschillende soorten van kalligrafie.
. . het Chineese schrift.
Het Chinese schrift
Het Chinese schrift gaat terug tot ca. 1500 v. Chr. Een schriftteken (karakter) geeft in principe een volledig woord weer. In de moderne taal is het merendeel van de woorden samengesteld. Dit heeft als gevolg dat de meeste Chinese woorden tegenwoordig uit twee (soms zelfs uit meer dan twee) schrifttekens bestaan.
Het aantal schrifttekens is in de loop der tijden toegenomen. We kunnen deze toename kennen door het aantal karakters in een woordenboek te tellen.
Tegen het einde van de 11de eeuw v.Chr. waren er ongeveer 4.000 à 5.000 karakters.
In 100 n.Chr. waren er 9.353 karakters.
In de 10de eeuw waren er 53.525 karakters. Dit is ook ongeveer het aantal karakters dat nu bestaat.
Niet al deze karakters worden courant gebruikt. Een gemiddeld geletterd persoon gebruikt ongeveer 3.000 à 4.000 karakters. Geleerden hebben een actieve woordenschat van ongeveer 5.000 à 6.000 karakters. ..
Latijns Alfabet Zoals je ziet missen de volgende letters: J, K, U, W, Y en Z.
Veel talen komen van het Latijn, maar waar komt het Latijn van?
Het Latijn behoort tot de zogenaamde Italische taalfamilie, waartoe verder nog talen als het Oskisch, Umbrisch en Faliskisch behoren. Deze talen stammen af van de grote Indo-Europese taalfamilie, waartoe talen als het Grieks en taalfamilies als de Germaanse, Slavische, Keltische en Indo-Iraanse behoren.
De verwantschap tussen deze talen en taalfamilies wordt bepaald door woorden met een gemeenschappelijke oorsprong (etymologie): Latijn pater komt overeen met Grieks pater, Sanskriet pita- en Nederlands vader; Latijn mater komt overeen met Grieks mater, Sanskriet mata- en Nederlands moeder; enz.
Zoals het Latijn en de andere Italische talen afstammen van het Indo-Europees en zodoende Indo-Europese dochtertalen zijn, zo stammen de Romaanse talen op hun beurt af van het Latijn en zijn dus Latijnse dochtertalen: Spaans & Italiaans padre en Frans pèrekomen van Latijn pater, patre(m); Spaans & Italiaanse madre en Frans mère komen van Latijn mater, matre(m); enz.
.. Het Russisch alfabet.
Russisch
De Russische taal hoort bij de Slavische talen, samen met het Oekraïens en het Wit-Russisch. Ongeveer 120 miljoen mensen hebben het Russisch als moedertaal.
Russisch was vroeger een belangrijke handelstaal in de Sovjet-Unie. Het Russisch wordt geschreven in het cyrillisch schrift. Het cyrillisch schrift komt de oude Griekse hoofdletters en een deel van het schrift komt ook van het Hebreeuwse alfabet.
Ons alfabet in morse-tekens
Streepje is lang, puntje is kort. Voor diegenen die het vergeten zijn.
A .-
B -...
C -.-.
D -..
E .
F ..-.
G - -.
H ....
I ..
J .- - -
K -.-
L .-..
M - -
N -.
O - - -
P .- -.
Q - -.-
R .-.
S ...
T -
U ..-
V ...-
W .- -
X -..-
Y -.- -
Z - -..
Met dank aan Carine van het blog Wiely deze link naar gebarentaal woordenboek.
Op vraag van de schrijfster en dichter Mevrouw Manja Croiset en anderen hoort dit er ook bij.
Diakritisch teken
Een diakritisch teken is een teken dat boven, onder of door een letter gezet wordt en nodig is voor de uitspraak. Met diakritische tekens kunnen verschillende aspecten van de uitspraak worden aangegeven:
een geheel andere klank dan bij dezelfde letter zonder het diakritische teken, bv. de umlaut in het Duits;
de lengte van de klank, bv. het accent aigu in het
het apart uitspreken van de letter, bv. het trema in het Nederlands, het Frans en het Grieks.
Soms is een diakritisch teken niet (of niet meer) nodig voor de uitspraak maar wordt het alleen gebruikt om
etymologische redenen, bijvoorbeeld het accent circonflexe in het Franse woord maître, en/of om homografen te onderscheiden, bijvoorbeeld het accent grave in het Franse woordpaar ou ("of") en où ("waar").
ligatuur zijn. Zo is de Duitse ä eigenlijk een combinatie van a en e. Er zijn ook ligaturen die niet als letter met diakritisch teken beschouwd kunnen worden, zoals æ en ß.
Diakritische tekens kunnen in verschillende talen een verschillende status hebben:
Een letter met een diakritisch teken is een aparte letter met een eigen plaats in het alfabet van de desbetreffende taal. Dit is onder andere het geval met de
Het diakritische teken wordt in de praktijk soms weggelaten, vooral op hoofdletters. Volgens sommigen is het zelfs correct de tekens op hoofdletters weg te laten. In het Frans is dit vaak de praktijk, hoewel volgens de officiële regels van de Académie française ook op hoofdletters diakritische tekens verplicht zijn.
[1] Ook Spaanse schrijvers staan erom bekend dat ze zich weinig gelegen laten liggen de juiste plaatsing van de accentjes (ñ is daarop een uitzondering, want dat is een aparte letter). In het Nederlands worden officieel ook geen accenten op hoofdletters geschreven, maar in de praktijk gebeurt dit wel vaak als dat nodig is voor de uitspraak.
Het diakritische teken hoort niet bij het woord, maar wordt geschreven om nadruk te geven, de klemtoon aan te geven of te verplaatsen, of om verwarring met andere woorden te voorkomen. Dit wordt in het Nederlands nogal eens gebruikt.
Stop all the clocks, cut off the telephone, Prevent the dog from barking with a juicy bone, Silence the pianos and with muffled drum, Bring out the coffin, let the mourners come.
Let aeroplanes circle moaning overhead Scribbling on the sky the message He is Dead, Put crêpe bows round the white necks of the public doves, Let the traffic policemen wear black cotton gloves.
He was my North, my South, my East and West, My working week and my Sunday rest, My noon, my midnight, my talk, my song; I thought that love would last for ever : I was wrong.
The stars are not wanted now : put out every one ; Pack up the moon and dismantle the sun, Pour away the ocean and sweep up the wood; For nothing now can ever come to any good.
Begrafenisblues - ( Willem Wilmink )
Zet stil die klokken. Telefoon eruit. Verbied de honden hun banaal gekuid. Sluit de piano's, roep met stille trom de laatste tocht van deze dode om.
Laat een klein vliegtuig boven 't avondrood de witte boodschap krassen : Hij is Dood. Doe crêpepapier om elke duivekraag en hul de luchtmacht in het zwart, vandaag.
Hij was mijn Noord, mijn Zuid, mijn West en Oost, hij was al mijn verdriet en al mijn troost, mijn nacht, mijn middag, mijn gesprek, mijn lied, voor altijd, dacht ik. Maar zo was het niet.
Laat in de sterren kortsluiting o,tstaan, maak ook de zon onklaar. Begraaf de maan. Giet leeg die oceaan en kap het woud: niets deugd meer, nu hij niet meer van mij houdt.
CHEERY, een mooi gedicht van M. Vasalis Sotto voce.
.
Sotto voce
Zoveel soorten van verdriet, ik noem ze niet, maar één ,het afstand doen en scheiden. En niet het snijden doet zo'n pijn, maar het afgesneden zijn.
Nog is het mooi, 't geraamte van een blad, vlinderlicht rustend op de aarde, alleen nog maar zijn wezen waard. Maar tussen de aderen van het lijden niets meer om u mee te verblijden; mazen van uw afwezigheid, bijeengehouden door wat pijn en groter wordend met de tijd.