Disclaimer
In verband met een recent dispuut omtrent plagiaat wil ik bendadrukken dat deze teksten uiteraard niet origineel zijn maar een condensatie van teksten die over dit onderwerp werden gepubliceerd. Ik kan de geschiedenis van Egypta niet heruitvinden en mijn persoonlijke bijdragen aan origineel onderzoek hierover zijn nihil. Ik tracht hier met zoveel mogelijk bronvermelding een samenvatting te geven over wat hedendaags bekend is.
Ronald Milo
Hierboven vind je een afbeelding van de god HAPI, de Nijlgod of beter gezegd de God van de Overstroming van de NIjl. De Egyptenaren maakten immers een onderscheid tussen de nijl als stroom, die ze "iteroe" noemden, en de welvaart brengende overstroming die ze personifiлerden in de god Hapi. Hij werd meestal voorgesteld met een hangbuikje en hangborsten (een teken van welvaart voor de oude Egyptenaren) en met een haartooi van waterplanten. Vaak wordt hij echter ook in de verschillende provincies ( nomen) afgebeeld met het embleem van de provincie op zijn hoofd. Dit is ook het geval in bovenstaande afbeelding. Hapi werd vooral vereerd te Assoean en Jebel el Silsila waar hij geacht werd rond te dwalen in de grotten bij de eerste stroomversnelling (cataract). In de Delta daarentgen geloofde men dat hij in grot nabij Memfis woonde. Om hem te vereren en gunstig te stemmen werden, meestal in de nabijheid van een nilometer, offergiften in de stroom gegooid.
Een herschikking van het blog is aan de gang om alle delen aanklikbaar te maken vanuit het centrale Inhoudsmenu. Enig geduld wordt op prijs gesteld. Ondertussen kan u nog steeds bij de artikels terecht via de inhoud in rechterkolom
e-mail van de auteur: ronald.milo@skynet.be
14-03-2007
DE OFFERFORMULE DEEL II : OSIRIS
Gaan we nu terug naar het begin van de offerformule dan zien we dat in ons geval de godheid tot wie ze gericht was Osiris was. Osiris (Asir) was de centrale godheid in de begrafeniscultus van het Oude Egypte. De Egyptenaren schreven zijn naam op een raadselachtige wijze met een troon en een oog waarvan de klankwaarde ( waarover touwens nog steeds gedicussieerd wordt) inderdaad "Wsir= oesir of Asir" zou zijn. Wij zullen echter als lezing Asir aannemen en dit voornamelijk omdat we hiermee de parallel met de naam van Isis (Aset) benadrukken. Zuiver fonetisch staat de troon voor "st" en het oog voor "ir".
Over de ethymologie van de naam en de oorspronkelijke herkomst van deze god bestaat nog veel onduidelijkheid. Hij was reeds vroeg een funeraire god waarmee iedere dode koning geïdentificeerd werd. Later zou dit gelden voor iedere overledene.
In zijn heilige stad Abydos (AbDw =abdjoe) zijn geen sporen van hem uit de predynastische of vroegdynastische periode gevonden en het is ook niet zeker of Boesiris in de Delta, een plaats die vaak met Osiris in verband wordt gebracht wel de echte plaats van herkomst is van zijn cultus.
Uit de schrijfwijze van zijn naam kan men vaak ook relatief afleiden uit welke periode het geschrift stamt . Eerst werden troon en oog onder elkaar geschreven zonder determinatief. Sinds de Elfde Dynastie echter met determinatief en laat in de Twaalfde dynastie werd de naam geschreven met een oog onder draagbare zetel. ( fonetische betekenis eveneens "st"). Pas veel later kwam het determinatief of ideogram van Osiris met de atefkroon in zwang.
Osiris met de antefkroon uit het graf van Nefertari, echtgenote van Ramses II (Negentiende Dynastie)