In verband met een recent dispuut over plagiaat graag wat volgt : het staat u vrij teksten van mij over te nemen of niet. Bij overname lijkt een bronvermelding mij op zijn minst gepast maar doe je het niet ik zal je niet vervolgen ( tenzij men de teksten commerciëel zou uitgeven) . Laat jouw eigen geweten scheidsrechter zijn,  dat volstaat voor mij ruimschoots. De foto's hier zijn meestal van het internet gehaald via Google-afbeeldingen en soms bewerkt door mijzelf. In het vervolg zal ik trouwens ook hiervoor een bronvermelding inlassen.    
Baron Ernst

Archief per maand
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
    Foto
    G Glorious
    H Hilarious
    O Oddish
    S Strange
    T Tempting
    W Weird
    R Realistic
    I Inspirational
    T Talented
    E Explosive
    R Relaxed

    M Magical
    I Irresistible
    L Loud
    O Overwhelming

    Hoe het werkt om van je naam een acroniem te maken.? Kijk bij Bojako !
    Foto
    Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Een interessant adres?
    • Hier staat wat
    • En nog wat
    Het bruidsboeket dat het beter wist
    klikgevoelige poëzie (het blog van Baron Ernst)
    door Ronald Milo >
    03-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sprookjes .. ...
    "Er was eens in en land hier heel, heel ver vandaan een man. Een ridder of een baron maar het kan ook een zwerver geweest zijn of een landloper maar het was een man, geen vrouw.

    Daarmee wil ik geen waarde oordeel vellen over edelvrouwen of zwerversvrouwen en het is ver van mijn bedoeling om een vergelijking te maken tussen zwerver- of edelvrouwen en zwerver- of edelmannen. Ik bedoel dus maar alleen en zonder verdere bijbedoelingen: dat hij van de mannelijke kunne was.
     
    Hij of in dit geval dus zij had ook een vrouw kunnen zijn. Dat zou aan het verhaal niets veranderen; integendeel misschien zelfs. Maar gezien de anatomische omstandigheden was hij nu eenmaal geen vrouw maar een doodeenvoudige man.

    Het was een man. Een doodgewone, doordeweekse man van dertien in een dozijn. Je zou haast kunnen zeggen, voor hen die van wiskundige precisie houden : het was een vrouw -2 + 3, als je verstaat wat ik bedoel. Boven 2 onder 3. 

    Maar zelfs dergelijke vergelijkingen zijn niet van vooroordelen gespeend. Want het eindseltutaat of in dit geval het verschil is + 1 is en dus positief. Daar  waar het in feite objectief, volgens de huidige geldende maatschappelijke maatstaven, nul of neutraal dient te zijn.

    Ja, hedendaagse sprookjes dienen nu eenmaal op deze manier te beginnen want anders worden ze algauw als seksistisch pamflet naar de vuilbak verwezen. Er was dus een, ik zeg het nogmaals, zonder seksistische bijbedoeling, een man.

    Of laat het ons algebraïsch uitdrukken - dan kan men er zeker geen bijbedoelingen achter zoeken -: gegeven is : " a = man". En gegeven blijft gegeven zou mijn kleinzoon zeggen. Begrijp mij niet verkeerd het zou evengoed mijn kleindochter kunnen zijn die dit gezegd heeft. Het zou aan de inhoud van het verhaal weinig of niets veranderen.

    Maar het was dus niet mijn kleindochter maar mijn kleinzoon. Dat hij van mannelijke kunne is doet hier niets ter zake. Voor hem wel natuurlijk want mijn kleinzoon wil onder geen beding een meisje zijn maar voor het verhaal op zich verandert het natuurlijk niets, helemaal niets.

    Ik hoor u al zeggen dat mijn kleinzoon slecht opgevoed is omdat hij geen meisje wil zijn. Dat wij hem hadden moeten bijbrengen dat er geen enkel verschil is in maatschappelijke waarde tussen een meisje en een jongen. Dat het dus helemaal niet uitmaakt of hij nu een jongen of een meisje is.

    Meer zelfs dat wij de waarheid misschien een klein beetje geweld hadden moeten aandoen en hem voorhouden dat hij misschien beter toch een meisje geweest was omdat hij dan samen met de andere meisjes zou kunnen spelen op familiefeestjes. Iets wat hij nu pertinent weigert. Ook al is hij de enige jongen in de familie, op zijn klein broertje na.

    Maar die is nog geen twee en telt dus in de maatschappelijke rangorde niet mee. Althans niet volgens mijn kleinzoon en kleindochters. Hij is lief en dient om mee te spelen en zelfs te vertroetelen maar op de maatschappelijke ladder is deze jongste kleinzoon als het op rangorde aankomt van geen tel. Hij komt helemaal onderaan de ladder.

    Dat heeft op zich niets te maken met het feit dat een een jongetje is hoor. Neen zijn tweelingzusje telt op diezelfde ladder ook niet mee. Dus daar zit het al goed..

    Aan hen, die dus denken dat ik mijn kleinzoon niet de evenwaardigheid van de geslachten heb uitgelegd, wens ik te zeggen: we hebben het geprobeerd. Gisteren nog heb ik hem met hand en tand uitgelegd dat de bloemetjes volledig evenwaardig zijn aan de bijtjes en omgekeerd.

    Mijn kleinzoon keek me diep in de ogen en zweeg een paar ogenblikken en trok een heel ernstig gezicht.

    Ondertussen dacht ik aan al de argumenten die in mijn tijd voor het grijpen lagen om te verantwoorden waarom je als jongen geen meisje wilde zijn. Een meisje kon geen gendarme worden, geen soldaat, geen pompier, geen voetbalist, geen gevechtspiloot en tal van die andere op de hoogste maatschappelijke ladder gequoteerde beroepen , die buiten het bereik van de meisjes lagen. Want de maatschappelijke ladder was toen nog een ladder en geen dansvloer.

    Maar helaas ( alweer seksistisch ; helaas dient dus vervangen te worden door :"gelukkig maar ") al deze realiteiten zijn ondertussn achterhaald. Binnenkort kent de strijdmacht nog alleen maar vrouwen . En dan wordt het pas oorlog wou ik denken.

    Maar ik wist vrijwel onmiddellijk dat ik verkeerd bezig was. Dat is pas een seksistische uitlating ;dacht ik. Dat wou ik nu juist per se vermijden.

    Gelukkig kan mijn kleinzoon nog geen gedachten lezen of van die sterke voorgevoelens hebben zoals sommige vrouwen dat kunnen want het is een mannetje. Alweer seksistisch dacht ik. 

    Zou het dan toch waar zijn dat mijn generatie opgegroeid is met ...dat het verankerd ligt in onze genen die ondertussen uit schaamte snel gemuteerd zijn. ? Ik voelde althans diep met de jongen mee want ook ik zou nooit een meisje willen geweest zijn toen ik zo oud was als hij.
     
    Nu echter, nu de kinderen van huis zijn en de kleinkinderen op bezoek komen en ik door de feministische beweging bewerkt ben en de voordelen van "het nieuwe man zijn" volledig heb ervaren ligt dat enigzins anders maar vroeger zou ik nooit een meisje willen geweeest zijn. Nooit ! Zeker weten !  Ik schaam mij daar diep over omdat ik nu als volwassen nieuwe man besef  hoe verkeerd dit was.

    Maar als kind ? Ik dacht : al goed zeg , als hij geen meisje wil zijn wat zou dat ? Dat is toch zijn , -zij het weliswaar volgens ons volwassenen verkeerde,- mening, maar voor hem maakt het niets uit. Hij is per slot van rekening toch maar een jongen.

    Toen opende mijn kleinzoon plots de eerder verbeten gesloten mond.

    -" Zonder te willen seksistisch zijn opa", zei hij.

    Ik wist op zijn ouderdom nog geen eens wat seks was laat staan dat ik wist wat seksistisch was ! Vuile manieren ja dat kende ik.  Dat vuile manieren ook manieren zijn zou ik pas veel later ontdekken. Ik schreef op de universiteit nog steeds seks met een x ( sex naar analogie met six, van de Sixtijnse kapel weetje wel  )

    "Nee opa, ik wil geen meisje zijn omdat ik dan misschien kindjes moet kopen".
     
    Voilà zie; de kinderen van tegenwoordig zijn veel beter voorgelicht dan wij in onze tijd. Zij kennen ten minste het verschil tussen een jongen en een meisje. Zij moeten later alleen nog maar leren dat er geen verschil is. Dus net het omgekeerde als in onze tijd. Maar de kleinzoon onderbrak mijn gedachtengang.

    " Want opa ik zou met die centjes liever een mooie auto kopen voor mij en mijn vrouw".

    Mijn kleinzoon is dus niet van enig aan egoïsme gepaard altruïsme gespeend maar de proef op de som van het verschil was toch niet wat ik er van verwacht had. Over vrouwen zal ik hem toch nog het een en het ander moeten bijbrengen, dacht ik. Zoals het voor een opa hoort zou ik het hem eens via een sprookje duidelijk maken zie. Ik zou eens de verschillen opsommen.

    "Er was eens in een land hier heel ver vandaan een dame. Een hele mooie dame... Een ongelooflijk mooie dame ... Ze was zo ongelooflijk mooi dat ....Mijn kleinzoon zat aan mijn lippen gekluisterd en luisterde aandachtig.... maar toen riep mijn kleindochter.

    -"Oma, mama .. opa zit hier tegen onze Gert-Jan weer seksistische verhaaltjes over sexy-madammen te vertellen. "

    -"Ach , zei oma, met een diepe zucht...laat hem.. het haalt toch niets uit en daarbij kind zolang de mannen alleen maar over mooie vrouwen praten doen ze niets verkeerd."

    -"Neen," voegde mijn schoondochter er geniepig en met een veelzeggende blik naar mijn zoon, die met een van de twee, in de maatschappelijke rangorde nog niets betekenende, kinderen aan het spelen was, aan toe:" Ze doen dan helemaal niets meer. Alleen maar zeveren ..."

    "Janneman jongen",mompelde ik geërgerd, "er was in een ver, heel ver land een engel.. Je weet engelen hebben geen geslacht... "

    -"Als ze geen geslacht hebben zijn het toch meisjes" .. zei mijn kleinzoon...".want meisjes hebben ook geen pietje."
     
    -"Meisjes, meisjes "riep de tweejarige kleinzoon, die nog te jong is om in de maatschappelijke rangorde mee te tellen... "meisjes "... en zoals zijn ogen fonkelden leek hij het over iets heel heerlijks te hebben...

    Wie ben ik om een kind, zonder maatschappelijke rangorde en dus per definitie spontaan, tegen te spreken....

    Ik herbegon. "Kindjes er was dus in een heel, heel ver land een hele mooie schildpad.... "

     

    03-01-2008 om 23:28 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (9)
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Goede voornemens van een veldmuis

     

     

     

    Ik gooi de gierkabel los

    Klim weer krols  in hun kruis

    Ontbos 

    Welluidend deze haciënda’s

    Hun heidens huis

    Van een bewust bestoven bladerdos

    Nog voor ik  mij

    met grote voorgewende averij

    Opnieuw naar ‘t platte land  versluis


    Zuiveringsinstallatie  

    Ik licht dan de poorten rond mijn hart

    Uit hun hartstochtelijke hengsels

    Kiep mijn geweten nogmaals

    En nogmaals
    Door een neteldoek


    Dit zompig zieltje

    zal weer zuiver worden

    voor ik

    eens terug in de stad

    opnieuw

    die zilte zonde en haar zuurstof
    in een zomerjurkje zoek

    01-01-2008 om 15:05 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (2)
    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Zwaar teleurgesteld

    Jullie weten het of jullie weten het niet maar ik kon het vrij goed vinden met Titipoes. Wij waren het vaak niet eens en slingerden dan wel eens verwijten naar elkaars hoofd maar dit werd goed verdragen. Maar gisteren verneem ik dat Titipoes de handdoek in de ring gooit. Tot daar aan toe. Maar als reden geeft ze op dat ze teleurgesteld is !n het Senniorennet omdat het toelaat dat een blog dat op zijn felst wat "soft porn" of een beetje bloot op de eerste plaats staat. Ik kan aannemen dat ze geschrokken was toen haar kleinzoon tot de ontdekking kwam dat het geprefereerde blog van de "oudjes" er een was van " vuile manieren" zoals het ventje zo plastisch uitdrukte. Maar daarom stoppen ?

    In de eerste plaats vind ik dit als reactie van een volwassen iemand die met de godsdienst en traditionele geplogenheden nogal eens de vloer aanveegt ( en vaak terecht) een wat overdreven puriteinse reactie. Vooreerst " vuile manieren". Ik zou dat ventje uitleggen dat sex toch iets anders is dan "vuile manieren" alleen want anders gaat het kind misschien de weg van Jezuïtisme op. Weglopen in verbolgenheid in plaats van er een vlammend betoog tegen af te steken. Het zal door het verschieten geweest zijn zeker  Want anders gaat het om iets dat ik misschien "schijnheiligheid" zou durven noemen.

    Titipoes weet drommels goed wie Opapat is. De man maakte samen met de Franse Belg, Brabbes en -ik zal haar "lady X" noemen - , deel uit van het zogenaamde VUURPELOTON. Een blog dat in elkaar gestoken was om mensen te kloten en op stang te jagen, om zo onrechtstreeks de eigen ranking wat op te krikken. Dus van wat gemanoeuvreer is deze Opapat zeker niet vies. Dit blog en de erop volgende afkooksels ervan waren ook niet vervaard van een stukje bloot. Wel Titipoes heeft deel uitgemaakt van een van deze vervolgblogs. Opappat zal voor haar dus geen onbekende geweest zijn en een beetje bloot moet er dan volgens haar toen toch wel doorgekund hebben gezien haar deelname aan deze blogs. Of is anonimiteit een voorwendsel waarom iets mag dat anders niet mag ? Schijnheiligheid  heet dat ?

    Nu , wanneer haar kleinzoon ontdekt dat er bij de oudjes waar meme ook schrijft, bloot op het menu staat. Dan is haar reflex. Ikke weg. Ikke met dat "vies" gedoe geen uitstaans, hoor manneke.  Ik noem dat ook schijnheiligeheid.

    Uiteraard zijn er kwalitatief veel betere blogs dan dit maar dan de Heilige Rita gaan uithangen en de handdoek in de ring gooien? Waarom ? Uit verontwaardiging. ? Laat mij lachen . Titi vindt het zelfs niet erg als op een blog waar een vriendin (?) van haar beledigd wordt door een aap die in een hoerekot de clown gaat uithangen en dat fier op zijn blog zet, om daar tegen te reageren. Wegenshet feit quote "dat ze dan moet reageren op de helft van de wereld " unquote en nu ineens zwaar geschokt?? Ik noem dat schijnheiligheid

    Men zou ook kunnen vermoeden dat de ranking haar toch niet zo onverschillig laat als ze wil laten blijken en dat het haar tegenstaat dat een blog van dergelijk lage kwaliteit op nummer één prijkt. Terwijl zij toch wat beter jounalistieke kwaliteiten in huis heeft ! Het zou kunnen maar ik ben niet erg geneigd om dit te geloven maar mocht het zo wezen dat is dit schijnheiligheid.  

    Maar omdat ik het altijd zo goed heb kunnen vinden met Titipoes zal ik maar denken dat ze het bloggen zowat spuugzat was. Zich als Einzelgänger steeds maar afzetten tegen de kleinburgerlijkheid en daar vriend noch vijand voor sparen. Van vrienden (in de betekenis van kennisssen) nog al eens wat kritiek moeten slikken en die kameraden afstoten met steeds dezelfde op de door eigen oordeel gebaseerde hardvochtigheid van de zich langs de lijn bevindende toeschouwer die op geen enkel moment emotioneel deelneemt en dus buiten het gebeuren staat, oordeelt maar geen verantwoordelijkheid neemt voor wat hij of zij  verkondigt; dat gaat soms doorwegen en de ergste Einzelgänger heeft wel al eens een schouder nodig om bij uit te huilen. Dat ze die schouder niet binnen het seniorennet hoeft te zoeken zal ik niet ontkennen ze heeft wel beter. Maar wie is er nu niet gevoelig voor de afkeuring door een ander ? Hoe groot je gelijk ook moge wezen , op den duur gaat zoiets wegen. Het weegt soms niet meer op tegen de liefdesverklaringen die je supporters uitschreeuwen en van wie je weet dat ze het vaak toch niet echt menen. Dat het bloggen door haar niet serieus werd genomen zal ik dan ook maar tot de uitspraken rekenen die men rangschikt onder de noemer van een leugentje om beswil. Als je het niet serieus neemt dan ja je al snel afhaken want wat voor zin heeft het om te hameren op wat je weet dat toch niet voor verbetering vatbaar is. Dat doet toch geen zinnig mens. Iedereen die wat schrijft doet het opdat het zou  gelezen worden en met in het achterhoofd dat er toch wel iemand er iets zal aan vinden, het apprecieren. Maar  ze was het bloggen "spuugzat", maar werd er gelijktijdig ook door "gefascineerd" ( v.b. ze zou voor nieuwjaar niets meer schrijven maar kon het toch niet laten ik ken dat gevoel ook ik ben door dit verdoemde medium gefascineerd ) . Door dit middel waar ze onvervaard haar -het mag gezegd- kwalitatief hoogstaand "ei" kwijt kon en de onaangenamen verrassing met de kleinzoon en de ranking van Opapat was de aanleiding om de handdoek in de ring te gooien. Iets waar ze nu al spijt van heeft waarschijnlijk. Ik zal dit maar denken want het alternatief is die "schijnheiligheid" en dat zou mij van haar wel echt, echt  "pijn" doen.  Hoe dan ook ze neemt hier een loopje met de waarheid en dat had ik echt van haar niet verwacht.


     

    30-12-2007 om 23:23 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (26)
    28-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De meest verenigde staten.

    Een heerlijke natie ???


    Arlington kerkhof is het kerkhof waar de Verenigde Staten hun helden begraven. Het is een heel ernstig kerkhof. Maar Leonard Matlovich heeft er zijn verdiende begraafplaats niet gekregen. Hij was de allereerste Amerikaanse militair die in 1988 bekendmaakte dat hij homo was. Hij kon dus niet begraven worden tussen al die heldhaftige krijgers. Het Congressional Cemetery werd dan ook zijn begraafplaats. Dit kerkhof op een heuvel bij de Anacosta rivier werd oorspronkelijk ontworpen als een soort Westminster Abbey voor Washington. Alle belangrijke politici en helden der natie werden er begraven tot 1835. Toen werd het vervoer beter en werden deze hooggeplaatstse heren naar hun thuisstaat overgebracht om daar met de nodige eer begraven te worden. Na 1835 werden er ook rijke families en stillaan ook gewone mensen begraven op dit kerkhof. Er liggen bekende suffragettes begraven en ook Pushmataha, het opperhoofd van de Indiaanse Choctaws, die als eerste zijn land terugeiste van de federale regering. Ook het eerste verkeersslachtoffer van Washington D.C. een kind van amper tien toen ze door een auto werd aangereden ligt hier begraven. Niet zo heel ver van J.Edgar Hoover trouwens. Hoover, de man die in 1935 de F.B.I. stichtte en er plak bleef zwieren tot zijn dood in 1972. De jarenlang meest gevreesde man van de V.S. die duizenden mensen en organisaties bespioneerde en wiens hele leven er geruchten gingen dat hij homo was heeft hier zijn laatste rustplaats. Hoover heeft nooit toeggegevn dat hij homo was en gedurende 44 jaar een paar vormde met Clyde Tolson. Hij liet wel een rustplaats naast zijn graf reserveren voor .. inderdaad Clyde Tolson.

    Maar keren we terug langs de lanen van dit door de autochtonen druk bezochte kerkhof , waar in de veertiger en vijftiger jaren van vorige eeuw zelfs gepicknickt en gefeest werd, terug naar de rustpaats van Leonard Matlovich. Het is een mooi zwartmarmeren steen met twee roze driehoeken zonder naam maar met een aangrijpende tekst : Hier ligt een Homo Vietnamveteraan, toen ik in het leger was gaven zij  mij een medaille om twee man te doden en gooiden me buiten omdat ik er een liefhad.



    Ondertussen liggen hier al tientallen homo soldaten begraven want op het officiлle militaire kerkhof van Arlington zijn ze niet welkom. Ook nu nog worden soldaten uit het leger ontslagen als ze te "openlijk" homo zijn. Geen van de toeristische rondleidingen brengt zijn gasten naar dit kerkhof. Washington blijft nu eenmaal een conservatieve stad in een "oubollig conservatief" land.

     

    28-12-2007 om 22:19 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (6)
    26-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    pianorecital
    (sonnetterie)

     

    witte vingers die kristal doen barsten

    dat met weemoed is verguld

    als jonge naakte dansers

     zwart humeur aantasten

    tot het met harmonieken is gevuld

     

    zachte witte droefheid

    die wil binnendringen

    als geluk vermomd

    kruipend door de vezels van de opperhuid

    klaterende zwarte bloemen

    die plots openspringen

    bloeiend  -  verwelkend

    aan en uit

     

    lange zwarte wimpers rillen

    als witte vlindervleugels- duizendvoud

    die glashelder

     de ontroering villen

    in vibrerend oponthoud

     

    als dan het laatste zwart akkoord

    nog even

     wit als dood met sterven wacht

    tot het geluid in stilte

    stilte heeft voortgebracht

     

    26-12-2007 om 23:07 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (2)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België voor Dummies.

    België voor Dummies (deel 2)

    We hebben al gezien dat België bestaat uit

    • drie gewesten (Vlaanderen- Franstalig gewest waarbij het Duitstalig landsgedeelte is aangesloten en het Brussels Hoofdstedelijk gewest)
    • Drie gemeenschappen de Vlaamse gemeenschap ( Vlamingen en de Vlaamse Brusselaars), de Franstalige gemeenschap (Walen en franstalige Brusselaars) en de Duitse gemeenschap.
    • Verder uit 10 provincies (Oost- en Westvlaanderen, Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant, Henegouwen, Namen, Luik en Luxemburg) en de Brusselse agglomeratie van 19 gemeenten.


    De gemeenshappen zijn er gekomen omdat er in België grote CULTURELE verschillen bestaan tussen deze drie gemeenschappen. Oorspronkelijk waren de bevoegdheden van de gemeenschappen dan ook beperkt tot culturele aangelegenheden ( beleid over cultuur, bibliotheken, jeugd, radio en televisie). Later zijn daar andere bevoegdheden bijgekomen. De zogenaamde persoonsgebonden aangelegenheden: beleid voor gezondheid (--voornamelijk preventief want de gezondheidsZORG en de ziekteverzekering blijft federale, Belgische materie--) en verder welzijn en beleid voor gehandicapten en bejaarden. Maar ook het beleid voor het onderwijs en het gebruik der talen behoort tot de bevoegdheid van de gemeenschappen


    De gewesten zijn eigenlijk tot stand gekomen door ECONOMISCHE verschillen tussen deze gewesten. De bevoegdheid van de gewesten liggen dan ook op het gebeid van de economie en de materie die economische gevolgen kan hebben ( landbouwbeleid, huisvestingsbeleid, energiebeleid maar ook tewerkstelling, openbaar vervoer en openbare werken). Daar de gewesten ook territoriaal bepaald zijn ( dus begrensd zijn) hebben zij ook hun zeg over plaatsgebonden aangelegenheden zoals milieu en ruimtelijke ordening.

    Voor alle andere zaken is de Belgische federale regering via kamer en senaat bevoegd.

    Nu moeten in al die instellinge beslissingen genomen (parlement)  en uitgevoerd (regering) worden daarvoor is dus een regering en een parlement nodig.

    Aan de top staat dus de Belgische of federale regering , die bij Verhofstad III bijzonder klein gehouden is :veertien ministers en geen staatssecretarissen. Een premier, zes Nederlands- en zeven Franstalige ministers. Het Belgisch federale parlement bestaat uit de senaat met 71 senatoren en een kamer met 150 leden. Verder:

    • De Duitstalige gemeenschap beschikt over een parlement (25 leden) en regering
    • De Franstalige gemeenschap beschikt over een parlement (94 leden) en regering
    • De Vlaamse gemeenschap en het Vlaamse gewest beschikken over één parlement en regering (124 leden)
    • Het Brussels gewest beschikt over een parlement (72 Fr + 17 Vl =  89 leden)en regering
    • Het Franstalige gewest beschikt over een parlement en regering (75 leden)

      In totaal dus 628 man in de praatbarakken.

    Het Vlaams parlement en de Vlaamse regering is zowel bevoegd voor gewest als voor gemeenschap. In Wallonië zijn er voor gewest en gemeenschap twee aparte parlementen en regeringen. Dat er voor gewest en gemeenschap in Vlaanderen maar één parlement en regering is geeft soms eigenaardige toestanden. Na het vertrek van Yves Leterme en Inge Vervotte werd Kris Peeters Minister president. Voor de opengevallen posten van Welzijn en Openbare Werken waren er twee kandidaten Hilde Crevits ( uit West-Vlaanderen ) en de Brusselaar Steven Van Ackere. Deze laatste kon alleen maar minister van Welzijn worden ( een gemeenschapsmaterie) want Openbare Werken is een materie voor het gewest en Van Ackere is een Brusselaar en Brussel behoort niet tot het gewest Vlaanderen maar als als Vlaamse Brusselaar maakt hij wel deel uit van de Vlaamse Gemeenschap en dus kan Welzijn tot zijn bevoegdheied behoren. Eenvoudig toch !


    Een ander typisch voorbeeld is bv dat het Brussels gewest kan afkondigen dat er in het gewest geen jachtzeizoen bestaat er mag dus niet gejaagd worden. Een evenzwijn in het Zoniënwoud bedreigd door een Vlaamse of Waalse boswachter rept zich dus best naar het Brusselse deel van het woud om daar asiel te vragen. Leg dat maar eens uit aan een Nederlander of een Fransman.


    Maar het is nog niet gedaan want in Brussel kregen zowel de Vlaamse als de Franstalige gemeenschap een Culturele Commissie: de Nederlandstalige Comissie voor Cultuur van de Brusselse Agglomeratie en haar Franstalige tegenhanger die van naam veranderd zijn in de Vlaamse en Franse Gemeenschapscomissie. Er is ook nog een Gemeenschappelijke Gemeenschapscomissie.


    Begin 2007 veranderde de communauté Française in alle stilte haar briefhoofden met als titel "Communauté Wallonie-Bruxelles", daarme een claim op Brussel leggende.


    Maar helaas zijn we nog niet rond want aan het hoofd van elke provincie staat ook een gouverneur, bijgestaan door een bestendige deputatie ( soort regering) en een provincieraad (allen metook hun bevoegdheden). Voor Antwerpen telt de provincieraad 84 leden, Oost-Vlaanderen 74 leden, Vlaams Brabant 84 leden. Laat ons gemiddeld 10 x 80 man nemen = 800 provincie raadslenden

    Op het laagste echelon vindt men dan de burgemeesters en hun schepencollege  ( ook een soort regering) en de gemeenteraad. Er zijn 589 gemeenten met, afhankelijk van de grootte van de gemeente 7 tot 55 gemeenteraadsleden. Laat ons een gemiddelde van 25 gemeenteraadsleden nemen .  Dit maakt  14.725 gemeenteraadsleden.

    In totaal ( alle parlementen enz bij elkaar komt dit ongeveer neer op 16.153 of 1 verkiesbaar persoon per 650 inwoners  of 1 per 2 km²). Dit aantal lijkt dus niet zo gek  veel maar  de structuur is te ingewikkeld.  
     

    Moet er nog zand zijn ? Welke kat vind  nog haar jongen terug in deze wirwar van van regeringen, parlementen, comissies, bestendige deputaties, schepencolleges. en raden. Om nog niet te spreken over wie nu precies bevoegd is waar en waarom en vooral voor wat ? Een staatshervorming in de zin van een staatsvereenvoudiging lijkt mij geenszins een overbodige luxe.

    wordt vervolgd.


    23-12-2007 om 12:49 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (7)
    22-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verre of Vair
    Mijn vrouw vindt dat ik eigenaardige hobby's heb. Neem nu bijvoorbeeld heraldiek. Zij vindt er niets aan aan al die wapenkleuren en figuren. Daarnaast vindt zij het, , zij het  ( tweemaal zij het dus ) een vrij onschuldig , maar nutteloos tijdverdrijf. Wel zij heeft ongelijk. Want neem nu de de sprookjes van Du Perault, met name Assepoes. Die paste een glazen schoentje zo denken al de gewone stervelingen. Mis poes , miss Assepoes heeft nooit een schoentje van glas gedragen en nog minder er eentje gepast. Het was geen schoentje van "verre" ofte "glas " in het Frans maar een schoentje van "vair" ofte " grijsblauw " vel. In de heraldiek is deze term bekend als zijnde een vacht ( naast hermelijn) afkomstig van een grijsblauw eekhoorntje. Het schoentje van Assepoes was dus niet van glas maar van eekhoornvacht. Dat was trouwens veel gemakkelijker om op te gaan .Ik zie ze daar al pikkelen met haar glazen muiltjes op de trap van het koninklijk paleis. De scherven vlogen in het rond. Maar op zachte, vellen schoentjes van een het zeldzame eekhoorntje. Dat was wat anders voor haar assepoezelige voetjes dan die glazen bazaar.  Al zou een zekere Michel daar misschien wel anders over denken, maar Gaia bestond nog niet in de tijd dat de dieren nog spraken en voor zich konden opkomen zoals den vos "Reynaerde" zo goed illustreert..


    In de heraldiek heeft men als basiskleuren voor het schild 
    1/De metalen : goud en zilver (respectief ook als geel en wit gebruikt)
    2/De kleuren : keel (=rood =de kleur van een keel =in het frans geuelles)
                           sabel (=zwart en geen zavel = frans sable)) 
                           (l)azuur (=blauw= fr. azure)
                           sinopel (=groen = fr.sinople) 
    verder kent men in de modernere heraldiek ook nog oranje, bruin, purper en vleeskleur. 
    Een van de basisregels in de heraldiek is dat men nooit metaal op metaal gebruikt of kleur op kleur al zijn er wel uitzonderingen.
    3/De vachten ( fourures) : hermelijn  (hermine), vair en afgeleiden. 





    Zo zie je maar dat heraldiek zeer nuttig is al is het maar om de ware aard van de sprookjes te kunnen doorgronden. Glazen schoentjes dat gelooft toch geen kind. 
     

    22-12-2007 om 12:34 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (6)
    21-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    patine van een trompe l’œil

     

    twaalf koningen

    onder wie ik mij met name noem

    gingen in vijvers en waterbekkens

    investeren

    steen, marmer, tegels, fonteinen

    maar

    zelden een bloem
    tenslotte waren ze heren

    twaalf koningen
    onder  wie ik mij met name noem

    kochten

    tempels,  vazen en sculpturen

    kunstsmeedwerk in vreemde figuren

    afsluitingen

    rechte en gekrulde

    omlijstingen

    en een pil

    om te vergulden

     

    twaalf koningen

    onder wie ik mij met name noem

    zochten vruchteloos naar roem

     de openluchtspelen van hun verdriet

    vulden de kastekorten van hun vreugde niet

     zelfs

    vreemd textiel en suikerriet

    met onderhoud en toebehoren

    kon hen niet meer bekoren

     

    twaalf koningen

    onder wie ik mij met name noem

    deden troonsafstand en toen

    in moestuinen en boomgaarden

    zij zich rond volières en nestkastjes schaarden

    voelden zij de trilling van de aarde

    in hun leden

    en van ambachtelijke produkten

    de waarde

     

      tango in de eenzaamheid van de nacht
    (momentopname van een moment)

     

     

    van voorhoofd naar voorhoofd

    vormt een lok van je goudblond haar

    de brug langswaar

    gedachten en gevoelens vloeien

    een fontein

    van welzijn

    kronkelt door de voegen

    van fatsoenlijkheid

    gedeelde eenzaamheid

    laat wel gedachten stoeien

    maar is werkelijkheid

    niet groot genoeg

    om ware liefde

    te laten bloeien



    Ronald Milo 1980

    21-12-2007 om 02:03 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (1)
    19-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeugdversje

    een heel klein liefdesliedje

     

    ik zag

    je was alleen

    mijn blikken kropen

    als een kaarsvlam

    om je heen

     

    je hand

    een getuigenis

    mijn hart

    een

    belijdenis

     
    ik wil je heen brengen

    je zacht

    bergen

    voor de nacht

     

    heel alleen

    met je zijn

    jou zijn

     mijzelf vergeten

     

    vinden

    wat ik in de hartstocht

    zocht

     

    leven

    met je

    in het

     morgenrood


    Ronald Milo 1960

    19-12-2007 om 00:38 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (6)
    07-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nieuwe Rubriek SCHILDERIJEN VOOR MILJOENEN

    In deze nieuwe rubriek zullen jullie een aantal beroemde schilderijen worden voorgesteld . We vatten aan met een werk dat zich in de Uffizi galerij te Florence bevindt. Het is van de hand van Sandro Botticelli. Het is gemaakt met tempera op canvas en stelt de geboorte van Venus voor. In tegenstelling met de legende, waar Venus geboren wordt uit het schuim van de golven,  belandt ( letterlijk te nemen) Venus hier op bij een eiland. Reeds in de oudheid was de schelp immers een metafoor voor vagina. Een gestileerde versie van het gelaat van de Venus staat op de Italiaanse munten.


    Het volgende schildreij bevindt zich in het Louvre het is van de hand van Ingres die het in 1814 schilderde. Het stelt een odalisk ( een blanke haremslavin) voor. Vooral het aangezicht is bijzonder uitdrukkingsvol en straalt een ingehouden sensualiteit uit. Het licht wit bepoederde gelaat doet wat denken aan een geisha, het Japanse evenbeeld van deze cover-girls uit de negentiende eeuw.  Opmerkelijk is ook de waaier van pauwenveren en de pijp aan de voeteinde van het bed. We zouden kunnen spreken van een " Madame Pipe ( met een e)  avant la lettre". Het werk ontlokte dan ook aan tsaar Alexander (zijn catalogus nummer ben ik vergeten) de bedenking " ceci n'est pas seulement une pipe" waarop lord Buckinghampalace droog reageerde met een "ni un pape". Het moge onze zuiderse landgenoten een hart onder de riem zijn dat zelfs de Engelsen toen Frans spraken. Er is zelfs een legende, maar het blijft natuurlijk een legende, waaruit zou blijken dat in de tijd dat de dieren praten ze ook een soort "Koeterfrans" spraken. Dat is trouwens ook de reden waarom ze er mee opgehouden zijn. Te veel last met de vlaamse gaaien.



    Beide schilderijen werden onlangs gerestaureerd in het Radarlaboratorium voor Middelfrequente Irradiatie en Laser Ozonisatie ( het zgn R.M.I.L.O) . Indien voldoende bijval wordt geoogst kan deze reeks een eventueel vervolg krijgen.

    07-12-2007 om 00:53 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (16)
    06-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ik geef er de brui aan. Ik kap er mee. Het is gedaan . Uit. Fini. Ende. The end. Finito. Koniec. Mijn wereld is vandaag tweemaal ingestort. En ik wist het op voorhand. Ik wist het. En toch heb ik het gedaan. Ik ben gaan sjoeren (kijken) bij sjoeken. Naar de schrijfsels van mijn boezemvriendin Titipoes op het blog van madammeken. De naam sjoeken alleen al. Wie is er nu in godsnaam op den openbare internetweg voor Jan en Alleman met of zonder pet een sjoeken. Zoiets doe je toch niet of ge moet een pateeken zijn. Ik dus naar dat blog en inderdaad. Helderrood satijn , veel blinkende lichtjes ! Moet er nog zand zijn !! Een caberdoesjken naar de eerste goesting. Wel een deftige caberdoesj, dat wel en hygiënisch. Schoon pull-overkens, hoge naaldhakken, reukflesselkens van Dolce & haar lesbische vriendin Gabana, Coco en zijn Chanel, Boss, sjaaltjes van Waf-Waf,  kleedjes van Versatelli, frakskens van Valpolicella, bloezen van Him & Hum, jassen Valenciana & Paëlla, dassen van Papa Number One en ondergoed, ondergoed, massa's ondergoed en alles proper gewassen en gestreken. De zweepkens en de dildo's zullen wel wat verder liggen zeker bij het capootjes verdeelmaschjien en ook:" Het zal hier niet "verniet" zijn". In zo een chique keet en zo een dure escortmadammen. Een coupken van hier een coupken van daar en voor ge het weet zijt ge gepluimd en sta je weer op straat. De broek vol goesting en de portefeuille leeg.

    Ik had het kunnen weten. Ik ben bij die madam,- zeg maar madammeken zegt ze altijd- vroeger al eens gaan sjoeren. Een man van de wereld moet van alles wat kunnen meespreken nietwaar en eerlijk gezegd de artikels in de playboy zijn toch ook van de slechtste niet. Zeker niet de hoog-staande rubriek "centerfold". Maar goed, ik was dus gaan kijken en ik viel daar direct op een tettengaraazje (tietengarage, bh) met zwarte tierlantijntjes, floerenhollekens, broderiekens, franjekens, borduurselkens, kantjes en stikselkens afgezet met diamantjes, parelkens, briljantjes, amethystjes enfin, een streling voor oog en tepel. Maar niet te betalen zeg !! Voor dat onnozel stuksken stof kon je zeker duizend spaarpotjes met knikkende negertjes vullen met stukjes van 1 eurocent. Zilverpapier aanvaarden ze helaas niet meer wegens de transportkosten en omdat ze er toch niets kunnen mee aanvangen . Enfin allemaal duur zeg. Het is niet te geloven wat dat vrouwvolk uitgeeft om er eigenlijk maar juist gelijk een ander uit te zien.

    Dus ik met een klein hartje daar binnen bij dat sjoeken. Allemaal veloeren gordijnen tot op de dikke wollen tapijten op grond. Maar proper zeg. Als het nu geen tapis plein geweest was zou ik zeggen dat ge er van de grond kon eten. De bel ging niet en het was er muisstil ( muisstil past in deze omgeving beter als doodstil ). Ik doe mijn schoenen uit, spuit er beetje "Chanel Nr 2 for Men" op mijn voeten - ( men is iedereen dacht ik dus ook ik) en sluip verder op mijn kousenvoeten. Ik begon eigenlijk al een beetje geruster te zijn want het bleef muisstil en normaal is ons Titi toch niet tot zwijgen geneigd. Haar praatbarakje heet niet voor niets " Bij Titipoes de praatjesmaakster". Ik dacht - geen lawijt- geen Titi. . Maar het was zonder de waardin en slavendrijfster Sjoeken gerekend. Want een beetje verder. Wat zie ik ? Een vitrine. " Lap" , zei ik tegen mijzelf- want in dergelijke omstandigheden klap ik alleen tegen intelligente mensen-, "ze is erin gelopen, ze hebben haar liggen". En ik was er niet ver naast want ik wandel een beetje verder en wie zit er daar in die vitrine, in een zetelken, met een grote vaas achter haar , kortgerokt tot boven de welgevormde knieën en halverwege de dijen,  opgepompadoerd gelijk een ambaleineken ( uitgesneden prentje op geglaceerd papier van voor WereldOorlog II) . Zij die niet pakt op papier gepakt, en wie weet hoeveel keren al,  maar niet door het papier. Mijn idool, mijn afgod van de litteratuur ( ik schrijf dat hier speciaal met twee t's om de ernst en het drama van de situatie te benadrukken). Mijn wereld viel in.

    Mensenhandel van de ergste soort en dat madammeken is niet aan haar proefstuk, hoor. 79 heeft ze er zo al aan de haak geslagen. Rayaake, Brabantse Beauty, Titipoes, Mandy, Annechiena... ik moet er toch geen tekeningetje bijmaken zeker ? "Escorte en geen Ford - Picasso maar geen Citroën, Mondeo ..en nog altijd geen Ford. Jongens , jongens. Een chance dat ze mij niet gezien had. Stel u voor dat uw idool, iemand die ge al maanden op een "piëdestal" gezet hebt, die ge op uw handen draagt als een "piëta", waarvoor ge de zuiverste platonische liefde koestert die ge u maar kunt indenken, door de vitrine naar u knipoogt, tegen de ruit tikt met haar rode laknagels en zegt 125 Euro. Van het verschieten zou ik geen eens meer kunnen omrekenen hoeveel oude Belgische franken dat is. Ik weet zelfs niet of ik genoeg tegenwoordigheid van geest zou hebben om met een ernstig gezicht te zeggen: "Madam dat is niet te duur voor dubbel glas".

    Met het hart in de schoenen, die ik nog steeds in mijn handen had, sloop ik naar de uitgang niet zonder nog enige fijn gecostumeerde playboy's tegen het lijf te lopen. Maar ik negeerde hen, ik ben tenslotte geen tv-vedette. Maar komt er daar opeens ook zo geen parkeerwachtster, helemaal in 't zwart leder met handboeien op mij af. Ik denk: " mij niet gezien" en inderdaad zij had mij niet gezien en ik verstop mij achter een zwaar fluwelen gordijn. Als die parkeerwachtsteres voorbij stapt zie ik dat ik mij vergist heb. Het is een madam uit het circus met een zweepje en ze drijft een zekere Sinte-Pedro, volgeladen met pakjes met grote strikken, voort. Blijkbaar had die zich ook al eens door madammeken laten strikken . Ik hoor haar zeggen, net als ze bij mij voorbijkomt : "Madame Titi, hier zijn de onderbroeken van Sint-Niklaas voor uw klandizie". Weet ge wat er door u, als zuiver platonistisch verliefde literatuureluurder, heen gaat op zo een moment? Neen, mijne heren of dames ge weet dat niet. Dat moet ge beleefd hebben. Ge moogt nog Herkuul heten en er desnoods een zijn dat kunt ge aan geen mensen beschrijven. "Hier zijn de onderbroeken van Sint Niklaas". Niet alleen mijn literatuurwereld stortte in maar al het vertrouwen in de heilige Sint en de Heilige Kerk, waarvoor madame Titi zo haar best gedaan had om het er bij  mij, de eeuwige atheïst en twijfelaar, in te krijgen -met één slag weggevaagd. Weg, foetsjie. Sint Niklaas een hoereloper ! En dan nog met Titi ! Ik kan het niet geloven. Mijn lichtend voorbeeld, mijn licht in de duisternis, mijn lichtend pad, mijn kandelaarken, mijn spotje, mijn spaarlampken... het licht is uit.. de vertoning is gedaan... de clowns kunnen naar huis gaan op hun kousevoeten.

    Ik trilde als een hespenblad van verontwaardiging. Nu is mijn ervaring met trillende hespenbladeren eerder beperkt en langzaam kwam mijn beneveld verstand op zijn positieve. Ik voelde effekens langs een holleken in mijn broekzak of mijn onderbroek nog op haar plaats zat. Gelukkig wel maar het was een magere troost. De onderbroeken van Sint Niklaas voor haar klandizie. Klandiezie ? Ik mocht er niet aan denken of ik ging onmiddellijk een kwatrijn vol kommer en kwel schrijven. Maar in een etablissement als dat van madammeken vindt je zomaar geen kommer en nog minder kwel. Kwijl ja maar geen kwel.

    Hoe dan ook ik kwam te laat. De honderden plannen die op die vijf minuten door mijn hoofd schoten -zodat ik schietende hoofdpijn had- en die ik in elkaar geknutseld had om mijn godin, madam Titi van de duivel des ontuchts te redden, allemaal pardoes het water in. Gezonken en verdronken. Wat restte mij nog te doen dan het water te bevriezen en naar de de sterren op het ijs te kijken in plaats van minneliederen te schrijven van de puurste maar hoogste zinnelijkheid als Hadewich voor mijn Platonisch Mieken. Zoiets van :


    Mieke mijn
    mi langt naar die
    gezellinne fijn
    doe koost 't bordeel
    doe lietst mi 't leven
    wie kan ich noch
    min skuine skaatse geven...enz

    Allemaal zuiver platonisch natuurlijk want ik zou mijn beste vriend Rik niet voor zijn duiven willen schieten, erachter trouwens ook niet want hij heeft geen duiven. Hij zou er natuurlijk kunnen lenen van Gerard , die met die ouwe non daar... maar dat zou ons te ver leiden en mijn lijden is al groot genoeg. Trouwens Titi heeft dat direct door, eerst commentaar, dan een verhaaltje over elkaar, en dan de schaats uithalen, eerst recht en dan scheef enz,  enz , haar niet gezien en mij ook niet. Je kon mij trouwens niet zien ik stond nog te snikken achter dat groot rood gordijn met en krop in de keel, druk op mijn borst, den buik ervan vol en de moed in mijn schoenen. 
     
    Ik slenterde dus terug naar het praatjesmaaksterblog. Na een paar borrels borrelden de wraakgevoelens in mij op. Dat madammeke zou ik krijgen al moest ik er voor naar de hel ( dat is nu geen moeite ik moet daar toch naartoe). Maar daar op het blog was momenteel weinig te beleven . Torenhoge affiches van aandachtige bezoekers in sprankelende kleuren en bijna geuren konden mijn droefheid niet opbeuren en toen...toen kreeg ik de genadesteek. Ik was al een heel klein beetje bekomen en ik dacht zo: "Och God, één zwaluw maakt de kleerkast niet leeg; ik heb nog wel meer platonisch hooi op mijn vork" en toen viel mijn oog op een foto: Bo met de baas op schoot. Opnieuw was het alsof de grond onder mijn voeten wegzakte en mogelijks was dat ook zo want ik was al aan mijn zevende Leffe toe plus de borrels. Maar dit deed de deur toe. De platonische doodsteek van de stomme van Portici , Britain sinks in the waves, het veraad verzilverd, verkocht voor drie zilverlingen ( kent iemand de koers tussen zilverlingen en euro's à propos). Etna en Kilimandjaro komt over ons en bedekt ons , de hemel viel in , alle vogels waren dood en ik zat er met het hoofd dwarsdoor. Bo, Booken, Boterbooken het botert niet meer. Bo mijn boezemvriendin en in uw geval wil dat wat zeggen. Gedaan met het lyrisch geboezeroes. Ik hang mijn lier aan de muur, neen ik sla ze stuk als Macenroe zijn tennisraket. 
    Mijn droefheid is immens. Tot tweemaal daags de Judaskus. Er is geen 
    held die dit dragen kan zelfs Atlas doet hiervoor de boeken toe.  

    Nu ernstig. Ave Titi, Ave Bo en Ave Maria - morituri te salutant ( zij die gaan sterven groeten u ). Maar ik ga er nog eventjes  veertien dagen mee wachten want ik moet met het vrouwtje nog naar het land van de "single malt", Nessie en de spookkastelen maar ondertussen is het gedaan, fini, the end, ende, finito, koniec. Ik had het kunnen weten. Ik had het moeten weten. Ik houd althans tijdelijk voor eeuwig met het schrijven op.  Het zal jullie leren.


    06-12-2007 om 03:51 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (11)
    05-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Oude koks- tradities in een ambitieus kookmagazine

    Het lam van Sisteron wordt het best omringd
    met zorg en Provençaalse groenten
    Snel !
    De lente en het bonenkruid
    aan de Durance
    beginnen vroeg te rijpen
    Zonovergoten zintuigen
    aanschouwen ivoorkleurige knoflook-
    tenen van tijmaroma doordrongen
    En allerlei plaatselijke
    courgetterassen-
    Gekoer, terrassen
    vol-
    gelopen met subtiele wijnen
    Schol en
    Vaarwelkom !
    in de luwte van georganiseerde kletspraat


    * gekoer= geluid dat duiven maken en in overdrachtelijke zin ook "vrijen"

    Ronald.Milo, dinsdag 05.12.2007

    05-12-2007 om 01:04 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (2)
    03-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat hebben we geleerd zou Piet Huysentruit zeggen ....


     

    Wat kunnen we leren uit 175 dagen regeringsonderhandelingen:
    • 1. Het eerste is dat de Belgische federale Staat zoals die nu bestaat helemaal niet meer werkt. Nieuw is dat natuurlijk niet. De problemen omtrent de geluidsnormen rond Zaventem waren reeds een voorbode van dit fenomeen.
    • 2. Er is het volledig gebrek aan vertrouwen tussen Noord en Zuid.Het wordt dus zeer moeilijk onderhandelen.
    • 3. Walen en Brusselaars zijn bang voor de ontmanteling van de sociale zekerheid maar nog meer van de regionalisering van de vennootschapsbelastingen. Dit houdt inderdaad zoals de toestand er nu voor staat met ondermeer het Brussels gewest dat niet meer kan uitbreiden een vrij groot risico in voor zowel Brussel als Wallonië. Het is eigenaardig dat men dit langs Vlaamse zijde niet kan of niet wil onderkennen en als men het onderkent de separatistische weg inslaat. Ik vraag mij af moest de tegenpartij geen franstaligen  zijn maar Liechtensteiners (om iets te zeggen) of de Vlaamse politici zo een harde stellingen zouden innemen. En dit brengt ons naar het volgende punt
    • 4. Evenzo is het verbazend dat de franstaligen niet kunnen onderkennen hoe weinig vertrouwenswekkend hun houding in de faciliteitengemeenten is, of ze nu in de meerderheid zijn of niet. Uiteraard zou je je eigen landstaal mogen kunnen spreken, maar moet je daarvoor een ander schoferen of als minderwaardig beschouwen en hem bovendien op zijn eigen territorium uitdagen ? Het is perfect begrijpelijk dat de Vlamingen deze houding als bedreigend ervaren. Daarenboven is de Vlaamse taal en cultuur in de beginstructuur van dit land, dat België noemt, steeds beschouwd geweest als een minderwaardige taal en cultuur. Maar laten we eerlijk zijn; heel lang ook door onze eigen elite ,die volledig verfranst was, werd het Vlaams als een boerentaal bestempeld. Dit is een historisch feit en werd zeker in de hand gewerkt door de 20 jaar bezetting door de Franse Republiek en het Napoleonistische Keizerrijk  (1793-1814) gevolgd door een opstand tegen de vernederlandsing tijdens Het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830) met als gevolg de geboorte van een siamese tweeling waarvan de helft kat en de andere helft hond was: nml België. Met als top of the bill een allochtone monarchie die één van de landstalen onkundig was,  wat op zich niet zo erg behoefde te zijn. Maar dit ook tot zeer recent bleef wat wel erg is. En eigenaardig genoeg na de Tweede Wereldoorlog werd gered van de ondergang door dat deel van de bevolking wiens taal ze niet sprak. Begrijpe wie kan ! De Vlaming in tegenstelling tot de franstaligen heeft voor zijn taal, cultuur en identiteit moeten optornen tegen "Vorst en Vaderland" en is dus gevoeliger op dit punt, misschien wel overgevoelig. Door te veel contact met graspollen krijgt men ook hooikoorts.
    • 5. Wat dus blijkt : er is geen vertrouwen maar er is ook geen empathie voor de andere. Wat de andere bezighoudt kan ons blijkbaar geen moer meer schelen. We gaan ons achter algemeenheden verschuilen "De Vlamingen zijn racisten, de Walen zijn lui". Ik meen dat er ook in Wallonië racisten zijn (evenals in Brussel; Maingain is daar een sprekend voorbeeld van) en er zullen in Vlaanderen ook wel luiaards en profiteurs te vinden zijn ( onlangs nog moest ik gedepaneerd worden door Belgacom - de camionette was er vrij snel maar de twee heren zijn na een vluchtige inspectie van mijn telefoon onmiddellijk doorgereden naar de nabijgelegen verbindingscabine , waar ik na een half uur wachten de ene rustig snurkend en de andere intensief solitaire spelend op zijn laptop aantrof met rustig ronkende motor want het was wel koud- na anderhalve minuut inspectie van de cabine zijn ze tot de conclusie gekomen dat het defect in de centrale lag. Bellen en na andere anderhalve minuut was de panne verholpen. De camionette heeft er evenwel nog één uur gestaan. ) Maar dit terzijde. Er zijn in dit land meerdere breuklijnen dan noord- zuid om er maar enkele op te noemen: links-rechts, katholiek- vrijzinnig, autochtoon-allochtoon en die breuklijnen lopen door zuid-noord heen. Of we nu in eenzelfde land wonen of niet,  al deze breuklijnen kan men maar overbruggen door dialoog. Dit is wat men moet leren uit deze ellenlange formatie. We moeten leren luisteren naar wat de andere bezighoudt.
    • 6. Democratie in zijn eenvoudigste vorm is een spel van getallen, niet meer niet minder. De franstaligen in dit land vormen een minderheid. Zij zouden zich moeten kunnen neerleggen bij deze constatie zonder dat men allerlei beschermende trukjes en foefjes van alarmbellen enz..moet uithalen. Hetzelfde geldt voor de nederlandstalige minderheid in Brussel.  Maar geef toe wie in de minderheid is moet er kunnen op vertrouwen dat de meerderheid hem niet zal onderdrukken. De houding van de Franstalige Brusselaars is niet van aard om dit vertrouwen aan te wakkeren langs Vlaamse zijde, nietwaar Mr Maingain. De, naar mijn mening terechte, signalen die de Vlamingen nu hebben gegeven aan de franstaligen zijn evenmin  van dien aard dat zij dit vertrouwen in de hand werken. Maar het is niet slecht dat deze signalen gegeven zijn. Zo voelen de franstaligen eens dat het menens is met de eisen van de Vlamingen. In normale omstandigheden zou zo iets dialoog bevorderend moeten werken maar hier is het tegendeel het geval. Waarom ? Wel aan beide zijden nemen we zelfs niet de moeite om tot de kern van het probleem te gaan. Zijnde dat wij in een maatschappij moeten leven die efficiënt werkt. Het eerste impliceert dat wij empathie en ondersteuning voor de andere moeten creëren (separatisme is hiervan het omgekeerde), het tweede dat de structuren zo worden opgezet dat ze transparant kunnen worden toegepast, voor iedereen begrijpbaar zijn - ja zelfs eenvoudig zijn -, en een eerlijke toepassing van de structuren wordt garandeerd voor beide taalgroepen en hun minderheden. Er moet dus hoe dan ook een grote staatshervorming komen.
    • 7. Een andere reden waarom dialoog stroef verloopt. Het gaat hier om politici en soms om politiekers, die als voornaamste bezigheid hebben te worden herkozen. Dit heeft goede maar nog meer kwade gevolgen. Hoe dan ook en onafgezien van het huidige resultaat vind ik dat we bewondering moeten hebben voor Y.Leterme. Hij heeft zich niet echt laten beïnvloeden door het premierspostje om zijn principes over boord te gooien ( hierbij ongetwijfeld geholpen door de NVA) en dit is een kentering bij de CD & V waarvan een gekend voorman nog zei: "principes zijn als winden , je moet ze voorzichtig loslaten" . Dit heeft dus als gevolg gehad dat men aan franstalige zijde is gaan inzien is dat de Vlaamse eisen ( al dan niet te ambitieus) ernstig dienden te worden genomen. Maar het feit dat het om politiekers draait heeft ook als groot nadeel dat iedere partij er nu bij de mislukking van de dialoog zijn voordeel tracht uit te halen. Men gaat populismen horen als:"we verliezen ons aangezicht in buitenland". De vraag is of België ooit veel imago heeft gehad in het buitenland. En er zijn voorbeelden te over van grotere jongens die belachelijk doen. Het Verenigd Koninkrijk dat de gegevens van zijn burgers verliest, de Italiaanse voortdurende comedia del arte van wisselingen van regeringen, de Spaanse koning, die zijn geduld verliest en "houdt uw grote smoel" roept tegen de totalitaire president van een bananenrepubliek waar olie in de grond zit, en Rusland waar schijn-democratische verkiezingen worden gehouden om nog te zwijgen van de VS waar de CIA niet in staat is om gedoodverfde vernietigingswapens te onderscheiden van melkkastrollen. Imago ..!! Een beetje bescheidenheid zou ons sieren. 

      Een ander even belachelijk electoraal populisme is: "we hebben een regering nodig om de problemen over de prijs van stookolie en verlies aan koopkrachten en alles wat de mensen bezighoudt te gaan bestrijden. Bulshit, dit is geleuter van kleine kindjes. Afgezien van het feit dat het algemeen welzijn van de burger -buiten de laatste maanden voor de verkiezingen- nooit een grote prioriteit is geweest van de politici, hebben zij dan zo een hoge dunk van zichzelf dat zij denken dat een Belgische regering, van welke exotische kleur dan ook,  ook maar enige invloed gaat hebben op olieprijs, of de comsumptieprijzen van graan, maïs, ijzer, nikkel of fopspenen? Deze mensen proberen alleen maar munt te slaan uit de crisis. Natuurlijk zijn ze bereid te klungeraars te helpen maar alleen als daar een prijs voor betaald wordt, die zo hoog wordt bepaald dat het onbetaalbaar wordt. Cynische groen, rode, blauwe comedianten.  Er zijn er ook die om dezelfde reden ( ze hopen op donkerblauwe winst) nieuwe verkiezingen voorstaan. Inderdaad nieuwe verkiezingen zijn bij dergelijke pat-stellingen misschien wel de meest democratische manier van handelen. De standpunten zijn bekend we weten nu wie voor wat staat, alleen is het niet zeker dat iedereen het "goed" begrepen heeft ( wat het grote nadeel is van de democratie) en de standpunten zouden misschien alleen nog maar meer gepolariseerd worden. Dat iedere verkiezingen door de niet splitsing van Halle-Vilvoorde onwettig zou worden is nu een grondwettelijke sprookje geworden want men is het gaan uitzoeken - aan lef ontbreek het die man niet- : dat het parlement er anders kan over beslissen en dan valt de edelachtbare van het arbitrage hof op zijn gat - zeg maar dat de judo-coach het gezegd heeft. Het erge is dat hij nog gelijk heeft ook.



      De media zouden daarbij ook best eens een kijkoperatie in eigen boezem laten uitvoeren. Want in plaats van een controlerende functie over de politiek, die zij in normale omstandigheden zouden moeten vervullen. Hebben ze om politiek-finaciële en publicitaire redenen verkozen het toneel te gaan dramatiseren en zelf op bepaalde punten te gaan regisseren en acteren. Een rol waarvoor ze niet echt geschikt zijn maar reality-dinges zijn "in" en "cool".  Marketing loont immers. Binnenkort krijg je bij aankoop van een dagblad 1000 liter stookolie en een privaatoptreden van Willy Somers, Vader Abraham of  Eddy Wally cadeau.

      Maar wat we uit dit alles zouden moeten begrijpen is het volgende. Nu kom ik zeer dicht bij U staan en leg mijn rechter arm om uw linker schouder, wat politiek evenwichtig verdeeld is en gij  somt op .....

      1. De wereld is aan het veranderen. Mondialisering bedreigt onze welvaart. Het is misschien hard om horen maar het zou wel eens kunnen dat als we niet snel inventieve oplossingen uit dokteren het welvartsniveau van de doornsee Belg naar dit van de vroegere Oostbloklanden of nog dieper gaat evolueren.Dit schijnt men in Vlaanderen beter begrepen te hebben dan in franstalig België.

      2. De grote bedreiging voor iedereen, overal ter wereld is dat globalisering -zoals die nu bestaat : waar de multinationale, aan iedere regeringscontrole zich langzaam ontrekkende, bedrijven er uitsluitend op gericht zijn om zoveel mogelijk winst te maken ten koste van wat dan ook- alleen de kloof arm-rijk gelijk waar ter wereld maar zal vergroten. De armen van de arme landen zullen arm blijven en de middenmoot van de welvarende landen zal afzakken naar een armer niveau. Rechtvaardiger zou zijn dat het niveau van de armsten wat naar omhoog gaat. Maar het paket is niet onbeperkt en onvermijdelijk zal ook dan ons niveau in eerste instantie dalen, al kan later terug een inhaalbeweging worden gemaakt.

      3.Daartegen moet een nieuw soort "globaal socialisme," of noem het zoals je wilt uitgevonden worden. Want tegen deze perfide uitwas van de liberalisering ( die mij op zich een verdedigbare theorie lijkt) reageren zal maar kunnen als we de krachten wereldwijd bundelen om deze nieuwe " klassenstrijd tegen onzichtbare aandeelhouders" aan te gaan. Anders gaan we, en gedeeltelijk is dat al het geval, alleen maar regeringen krijgen in dienst van het grootkapitaal, dat in werkelijkheid de lakens zal uitdelen. Wat wel eens voor maffia toestanden zou kunnen zorgen. Voor geld zijn al velen gezwicht en zullen er nog veel zwichten al kan het kapitaal of de graad van aangeboden macht wel beduidend geval per geval verschillen. Maar iederen heeft wel ergens zijn prijs. Al kan het soms niet om geld draaien of soms heel handig verpakt worden onder de noemer: democratie en humanitaire maatregelen.

      Hieruit wil ik afleiden dat wat we in de toekomst hoognodig zullen hebben SOLIDARITEIT noemt. Solidariteit onder evenwaardige partners en geen barmartigheid. Voor deze solidariteit mag en moet een prijs gevraagd worden nml dat de ontvanger van de solidariteit zo goed mogelijk zijn best doet om een einde aan het eenrichtingsverkeer te maken en bereid is voor nog minder begunstigden op zijn beurt zijn solidariteit te tonen en dit op straffe van beëindigen van solidariteit. Wat dan barmartigheid nog niet geheel uitsluit.

      Als we dit op een fatsoenlijke manier toepassen op het Noord-Zuid probleem van België is het hoog tijd om de onderhandelingen te ontnemen aan de politici en in de handen van niet politiek gebonden, technisch onderlegden op alle niveau's te leggen. Vermits dit in België (en niet alleen hier) niet mogelijk is, want ik ben niet naïef,dienen deze "onderlegden" uit in politiek en taalkundig opzicht evenwichtig verdeelde groepen te bestaan. Extremisten dienen daarbij niet per se te worden uitgesloten als ze maar wijs genoeg zijn. Wat per se veel extremisten uitsluit. Al kunnen ze hun dienst bewijzen als zweepje, al ware het maar om tegen het zweepje in te kunnen gaan. Die heren moeten dan een doorzichtige, kontroleerbare en evenwichtige oplossing uitdokteren opdat het vertrouwen opnieuw de breuklijnen zou kunnen overstijgen en in het ideale geval zelfs de breuklijnen zou uitwissen in plaats van Israelisch-Palestijnse toestanden te scheppen. Dit heeft niets met belgicisme te maken maar alles met gezond verstand van een gezonde Vlaming. Ja , ik droom soms nog.

      Maar één manier om zo een werkzaam college te krijgen zou een herziening zijn van de rol van de senaat. Waarbij de senatoren niet rechtstreeks verkozen meer worden maar worden benoemd door de kamer in functie van hun expertise waarbij natuurlijk dan nog rekening dient gehouden met de onvermijdelijke politieke en linguistieke evenwichten waarbij een paritair taal-evenwicht zou kunnen worden overwogen. Het ware bovendien logisch in de drie deelstaten een afzonderlijk parlement te verkiezen, die drie parlementen zouden dan samen het federale parlement vormen, uiteraard zou de vertegenwoordiging hier evenredig zijn. Dit zou al een paar parlementen uistsparen. Gezien de parlementsleden met deze dubbele rol al meer dan genoeg werk zouden hebben zou iedere cumulering (ook buiten de politiek bv beheersfuncties) hierbij uit den boze zijn. Men is parlementslid en uitsluitend parlementslid desnoods kan men met de weddes van de uitgespaarde parlementen de wedde verhogen om de job aantrekkelijk te houden. In gevallen van communautaire betwisting zou een paritair uit franstaligen en nederlandstaligen samengestelde senaat kunnen beslissen bij eenvoudige meerderheid. Si non e vere e bene trovato al zeg ik het zelf.  ( Als het niet goed is is het toch goed gevonden). Helaas is dit te simpel denk ik.

      ST.O.OK. OLLIE

    03-12-2007 om 23:47 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (4)
    30-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stout mopje over onze Waalse broeders. opgedragen aan de heer J-CL Van Cauwenberghe


    Toen god de nationaliteiten schiep had hij voor iedere nationaliteit twee eigenschappen die Sinte Pieter dan inbouwde
    Eerst kwamen de Zwitsers : hij gaf hen de eigenschappen economisch en goed op financiëel gebied mee
    De Canadezen kregen de eigenschappen; resistent en goedleefs
    De Duitsers: nauwkeurig en goede technici
    De Amerikanen: machtig en zin om alles te bevrijden
    De Italianen: inventief en geraffineerd
    ...... en zo ging hij door en door....
    De Britten krgen discipline en droge humor...

    Dan op het eind kwamen de Walen.
    God had nog drie eigenschappen over : socialist, eerlijk, intelligent.
    -"God", zei God in al zijn goedheid, "ik zal ze hen maar alle drie geven zeker, Petrus?"
    -" Dat zou niet eerlijk zijn", antwoordde Petrus, " alle anderen hebben er maar twee gekregen."
    -"Maar wat moet ik dan met die ene overbijvende gave doen, ik kan ze toch niet weggooien Petrus ?
    -" Weet je wat ? Ik geef ze hen toch alle drie maar ze kunnen er telkens maar twee tegelijk gebruiken"

    ....en zo komt het : als een waal socialist en intelligent is kan hij niet eerlijk zijn, als hij eerlijk en intelligent is kan hij geen socialist zijn als hij socialist en eerlijk is is hij niet intelligent . 

    30-11-2007 om 19:58 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (6)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België het gecompliceerdste land van Europa

    België: Gemeenschappen en Gewesten


    België omvat 3 gemeenschappen, 3 gewesten, 10 provincies en 589 gemeenten

    1.Gemeenschappen


    Een gemeenschap is een groep mensen (geen territorium):

    • De Vlaamse Gemeenschap is de gemeenschap van de Vlaams sprekende bevolking van het Vlaams-gewest en van het gewest Brussel-Hoofdstad.

    • De Duits sprekende Gemeenschap is de gemeenschap van de Duits sprekende bevolking van de negen gemeentes gelegen aan de Duitse grens.

    • De Waalse Gemeenschap is de gemeenschap van de Frans sprekende bevolking van het Waals gewest en van het gewest Brussel-Hoofdstad


    2.Gewesten


    Een Gewest is een geografische entiteit:

    • Vlaamse Gewest (Vlaanderen), omvat de vijf officiëel Vlaams-sprekende provincies: Antwerpen, Vlaams- Brabant, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg.Het is een ééntalig Vlaams gewest.

    • Gewest Brussel Hoofdstad/Bruxelles Capitale is een tweetalig (Nederlands-Frans) gewest. Dat de gemeenten Anderlecht, Oudergem, Sint-Agatha Berchem, Etterbeek, Evere, Vorst, Ganshoren, Elsene, Jette, Koekelberg, Sint-Jans Molenbeek, Sint Gillis, Sint Joost ten Node, Schaerbeek, Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Lamberts Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe en de stad Brussel omvat.
    • Waalse Gewest (Wallonië), omvat de vijf officiëel Frans-sprekende provincies: Waals-Brabant, Henegouwen, Luik, Namen en Luxemburg en de Duitstalige cantons.  

    Alleen de drie gemeenschappen kunnen officiëel hun eigen vlag en wapen voeren . Dit is niet het geval voor de gewesten. Toch hebben zowel de gewesten als de gemeenschappen min of meer officiële wapens en vlaggen aangenomen (of een embleem in het geval van het gewest Brussel-Hoofdstad).


    Provincies

    Provincie

    Vlag

    Wapen

    Pronvincie West-Vlaanderen

    Provincie Oost-Vlaanderen

    Provincie Antwerpen

    Provincie Limburg

    Provincie Vlaams-Brabant

    Provincie Hengouwen

    Provincie Namen

    Provincie Luik

    Provincie Luxemburg

    Provincie Waals Brabant


    <

    29-11-2007 om 00:00 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (4)
    24-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ollie heeft vandaag geen lust om te schrijven hij heeft dan maar een nieuw Belgisch Hymne ofte volkslied gecomponeerd en goede vertolkers gevonden. De Vlaamse Leeuw wordt vertolkt door Déline Cion en de Waalse Haan door Vaporetti & Placido Sabato als dat geen cast is ! 
    Dus zing nu allen mee uit volle borst "Eendracht zaait Tweedracht"  


    of

    24-11-2007 om 19:52 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (5)
    21-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     Liefde eindelijk geïntegreerd in de    relativiteitstheorie

       

    heimelijke genoegens
    en materiële voordelen


    Mijn beste Besso*

    Ik kan helaas niet wachten
    tot ik overspel heb gepleegd
    met een warmbloedige barones

    Mijn tijdelijke afwezigheid
    heeft al genoeg sporen nagelaten
    op de carrière van haar man

    Een stille zonde en
    degelijke alimentatie
    zijn zeker te verkiezen
    boven een openlijke deugd

    Het echtscheidingscontract
    betekent trouwens echt de scheiding
    van alle scherpe woorden-
    wisselingen en dogma's

    Maar in één opzicht
    moet ik je
    ondubbelzinnig
    gelijk geven.
    Het doet haar verdriet

    Alles is natuurlijk relatief
    Waarom dit niet ?


    getekend
    Albert Einstein **

    begrip voor spanningen


    Ergens moet een kwantum licht bestaan

    Dat zich zo scherp vertaalt
    In haar geroutineerde onrust
    En telkens blijft het volstrekt afzijdig
    En toch opdringerig

    Zodat ik mijn gewonde oren
    op een liefkozend gekozen woord verstuik

    en dubbelbrekend in de helften
    van dit lichtend lichte lied
    verdwijn

    Ergens
    moet het bestaan
    geschreven
    langs de kantlijn
    van mijn onderbewustzijn
    en uitgewist
    om erger-
    nis
    te voorkomen


    *Besso was de beste vriend van Einstein. Einstein, die alhoewel hij nooit deelnam  aan "Nobelprijswinnaars op het ijs", nogal eens de scheve schaats durfde te rijden.
    ** Dit gedicht is natuurlijk niet van Albert Einstein maar van uw dienaar



    Ronald Milo woensdag 22 november 2007

    21-11-2007 om 00:00 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (3)
    19-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vlaming zijn
    Geprangd tussen gevoel en rede.

     

     

    In verband met de splitsing van BHV en de huidige communotaire fratsen nog even mijn mening . Als Vlamingen zitten we een beetje gevangen tussen gevoel en rede althans ik toch. Ik voel mij Vlaming in hart en nieren. Ik voel mij veel minder Belg en als ik goed nadenk eigenlijk helemaal niet en misschien toch een klein beetje. In elk geval veel minder dan toen de rode Duivels nog goed speelden! Alsof dit een argument is zeg nu zelf. Daarna voel ik mij Europeaan en tenslotte wereldburger. Op dit hoogste niveau is er momenteel nog niet veel competitie. Maar je weet maar nooit hoe ver of dichtbij de uiterste uithoek van het heelal is en welke gevaren er in melkweg Boo456 in de uiterste westhoek van de Andromedanevel schuilen? Soms denk ik dat het verkeerd is om zo in categorieën te denken. Zijn we niet allemaal mensen ? Natuurlijk wel maar moeten de dieren daarom van onze solidariteit verstoken blijven? Neen nietwaar. En de levenloze dingen zijn die niet waardevol? Je ziet waar je naartoe gaat!


    Om het begrijpelijk en een beetje in de hand te houden heeft de mens nood aan naamgeving, klassificatie en eens men tot een zekere klasse behoort begint de solidariteit te spelen. Niet dat men de solidariteit met de andere klassen daarom laat schieten maar binnen een bepaalde groep die zich een bepaalde identiteit heeft aangemeten is de solidariteit naar de groepsmaten toch altijd groter dan naar buiten toe. Deze solidariteit en groepsverbondenheid zal des te hechter zijn naarmate ze op meer diepmenselijke waarden berust.


    Ik neem als voorbeeld de familie. Waarom zien wij onze kinderen liever dan de buurjongen of -meisje. Diegene die beweert dat dit niet zo is, is naar mijn mening heel christelijk maar totaal ongeloofwaardig, wat niet wil zeggen dat dit hetzelfde zou zijn, alhoewel ik het toch wel een beetje denk, maar dat is een hoogst persoonlijke mening. Van in den beginne heeft de mens zich in sociaal verband gegroepeerd van familie naar sibbe, van sibbe naar clan van clan naar stam en van stammen naar volk. Dus ik denk uiteindelijk dat het wel goed is zich te catalogeren als Vlaming. Ik mag dus wel tot het groepje behoren dat zich Vlaming beschouwt.


    Maar nu komt de moeilijkheid.Wat moet je doen of zijn om tot het groepje te mogen behoren? Wat is een Vlaming? In mijn (oude) editie van Van Dale staat er Vlaming: een persoon "geboortig" uit Vlaanderen ook Zuid-Nederlander genaamd. Volgens Van dale heeft het dus alles met territorialiteit te maken. Een jongetje geboren in Vlaanderen met een mama afkomstig uit Nieuw-Zeeland en papa uit Equatroiaal Guinea is dus bij geboorte op de Kalmthoutse heide Vlaming ook al gaat hij nadien in Oezbekistan wonen en spreekt huid uitsluiten Zuid-Nepalees? Ik denk dat we beter uitgaan van andere criteria. Maar welke ? Taal ?


    Een Vlaming is een individu dat Vlaams praat. Ik vermijd hierbij vrijwillig de termen Nederlands en Zuid-Nederlands. De eerste omdat Vlaams misschien wel Nederlands maar Nederlands daarom nog geen Vlaams is en de tweede omdat Zuid-Nederlands bij de Noord-Nederlanders altijd al een beetje minachtend bijtoontje heeft gehad. Maar een jongetje wiens voorouders eeuwen aan het Oost-ende van de grote zandbank hebben geleefd en tegen de zee hebben gevochten voor een tuintje om hun prei in te planten en dat door omstandigheden in Zuid-Frankrijk is beland en daar school gelopen heeft en geen woord Vlaams spreekt is dus geen Vlaming meer ook al woont hij nu in Zottegem ?


    Het is dus blijkbaar niet eenvoudig. Een genetisch patroon misschien ? Maar dan komt men al snel terecht in de rassentheorie en iedereen weet nog wel wat voor een monsterachtige aberraties hieruit ontstaan zijn. Dus van de rassentheorie spaar ons heer. De Vlaming zal wel ooit een genetisch patroon gehad hebben maar na de bezetting door de Romeinen, de Franken, de in lijving achtereenvolgens bij Frankrijk en Duitsland, Boergondië, Spanje, Oostenrijk, Frankrijk, Nederlanden en België; nog twee Duitse bezettingen en een koloniaal verleden zal er van de Vlaamse genetische code geen geentje ( of moet het gennetje zijn ?) meer overblijven gelet op de gewoonte van bezetters om zich met het plaatselijk vrouwvolk in te laten en zich er daarna mee te vermengen zoals dit zo plastisch heet. Ik zal dus Titi moeten gelijk geven er zijn graden in het Vlaming zijn. Naargelang we ons meer met bodem, taal en kultuur verbonden voelen zijn we meer Vlaming.

    Daar is de oplossing zie :cultuur !! Vlamingen zijn zij die zich met de Vlaamse cultuur verbonden voelen. Alleen " there is a hole in the bucket, dear Lisa, dear Lisa a hole "* want we verschuiven het probleem alleen maar van de definitie van Vlaming naar die van de Vlaamse cultuur. Moeten we Charles Théodore Henri De Coster met zijn in het Frans geschreven roman "la Légende d'Ulenspiegel" (de legende van Uilenspiegel) tot de Vlaamse cultuur rekenen of niet? Zijn wij bereid Lamme Goedzak op de helling te zetten ? Zo zijn er talloze voorbeelden te geven.

    Vlaming zijn blijft dus wat vaag, er zijn gradaties in het Vlaming zijn. Een Vlaming is dus iemand die ergens maar niet noodzakelijk in Vlaanderen woont en daar misschien geboren is; meestal, maar niet noodzakelijk altijd, Vlaams spreekt ( en in een bijzonder geval mag hij zelfs een beetje Vlaamsonkundig zijn) maar zich het grootste gedeelte van zijn tijd gedraagt ( en niet altijd even bewust - maar ook niet altijd even onbewust) overeenkomstig de normen van de Vlaamse cultuur, die niet echt goed defini ëerbaar is en in zijn breedst mogelijke zin moet worden opgevat. Een definitie waar men de prijs voor bondigheid en duidelijkheid niet zal mee winnen. Maar voorlopig zullen we het er hier moeten mee doen

    (in een volgende aflevering wordt dit nog uitgediept en zullen we spreken over nationaliteiten en de grote Vlaamse frustraties: het Frans,de Coburgers of de van Belgiës en talloze andere pietluttigheden. )


    * Er is een gat in de emmer , beste Lisa, beste Lisa een gat. Een kringliedje ondermeer door Hendrik Schoonfontijn ( Harry Bellafonte) prachtig gebracht.

     

    19-11-2007 om 17:50 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (12)
    13-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Open brief aan een poesje (of recht op antwoord)

    Ik ben een Europese Vlaming en ik leef halverwege Brussel en Aalst.

    Omdat ik zowat met alles wat Titpoes schrijft in haar laatste posting oneens ben en ik niet alles in een reactie op haar blog kwijt kan volgt hier mijn commentaar. Het heeft niets persoonlijks want ik vind ons Titi zeer sympathiek, maar het duurt al lang dat ik met haar schrijftoon overhoop lig; dus het moet er eens af. Titipoes schrijft behendig en vlammend. Plezant om lezen maar het zijn typisch eenzijdige bijna anarchistische geschriften. Ons Titi heeft op alles en nog wat commentaar, boort zaken de grond in maar stelt er zelden of nooit iets constructiefs voor in de plaats. Zij is dus een typisch voorbeeld van de huidige media. Afbreken en dan laten liggen tot een ander de boel opruimt. Het moet gezegd dat zo een taaltje door de meeste mensen wel aardig gesmaakt wordt


     

    Natuurlijk moet er kritiek zijn en natuurlijk mag die al eens negatief zijn maar er moet ook wat constructief op volgen. Haar antwoord op de vraag: "wanneer een buitenlander ( uit Nieuwpoort of Bastogne ?) naar haar woonplaats informeert"  weten we dus. Het lijkt een goed antwoord "tussen Brussel en Gent" , gelijkend op het "de Bruges à Gand " van een zekere Brell. Maar Aalst er bijbetrekken wil ze niet want Aalst wordt met carnaval geassociëerd! En dan ? Venetië, Nice, Keulen  en Rio toch ook. Volgens haar is het Aalsters carnaval het summum van wansmakelijkheid. Daarbij legt ze weer de nadruk op de negatieve aspecten van dit feest en wordt de toon een beetje hautain, afstandelijk. Deze negatieve aspecten zijn er ongetwijfeld maar dit is ook een een "volks"-feest, waar gedurende gans het jaar talloze Aalstenaars mee bezig zijn om de praalwagens in elkaar te steken. En ze mogen gezien worden die praalwagens. Het heeft dus ook gedurende gans het jaar een sociale betekenis. Aalstenaars van alle rang en stand doen er aan mee. Ik geef toe, ik doe er ook niet aan mee. Het ligt mij niet. Maar daarom ga ik het ook niet met een superieur glimlachje veroordelen als wansmakelijk. Nuance.

    Dirk Martens, Valeer de Saedeleer, Karel Vinck en Dimitri Verhulst tot daar toe . Louis Paul Boon is ander paar mouwen. Deze jongen heeft uitstekende dingen voortgebracht. Zijn roman de Kapellekensbaan en ook andere zijn inderdaad meesterwerken. Zijn pornografische kunstwerken daarentegen zijn volgens mij althans al even wansmakelijk als een "voil jannet". Maar smaken en kleuren kunnen verschillen. Er is dus geen alleszaligmakende waarheid er zijn altijd nuances. En nuances dat is wat ik mis in de schrijfsels van ons Titpoes. Ze ploft haar standpunten neer met een ongenuanceerd gemak dat sterk aanleunt bij de al even ongenuanceerde slagzinnen van het door haar - en terecht waarschijnlijk (al is ook hier enig nuance op zijn plaats ) - gehate Vlaams Belang.


     

    Wat is er nu begot verkeerd aan vuil jeanetten met blote tetten, en eens de beest uithangen kan een uitlaatklep zijn voor veel frustatie. Allemaal kwestie van gradatie. De uitspraken van ons Titi  lijken mij hier eerder aan te leunen bij een voor mij nogal wansmakelijk intellectualisme ( en zo is ze nochtans niet dacht ik toch) . Dat er bij het carnaval al eens wat ontspoort valt zeker te betreuren maar dat gebeurt bij het voetbal ook . Moet men het voetbal daarom als sport veroordelen? Neen,  men moet naar de oorzaken van dit geweld zoeken.
     
    Een tipje opgelicht van haar schrijfstijl : Odilon Mortier vertolkt volgens haar een simplistische snul, dit wordt door haar ( en dat is een gekend media procédé ) nog eens extra in de verf gezet door hem een uitstekend muzikant en bandleider te noemen. Even ophemelen en daarmee nog wat meer de dieperik in. Dit getuigt bovendien opnieuw een beetje van een gevoel van intellectuele  superioriteit. Volkse humor is te laag bij de grond. Nu zal Titipoes wel vinden dat ik zeer hard voor haar ben en dat is ook zo. Ik weet zeker dat ze het zo niet bedoelt wat niet belet dat het zo overkomt.  


     

    Het bietenveld van 1302. Inderdaad het afslachten van 1200 Franse ridders ( want de Vlamingen hadden afgesproken om geen gevangenen te nemen ook al was het losgeld aanlokkelijk) is inderdaad niet iets om fier over te zijn. Ook hier is weer enige nuance op zijn plaats want de tegenpartij was niet veel beter. Dit is natuurlijk maar een flauw excuus. Wat wel blijkt uit dit geschiedenislesje is dat de Vlamingen zelden front hebben gevormd. Ook hier waren er Liebaerts ( komt van luipaard -in die tijd maakte men nog geen heraldisch onderscheid tussen een leeuw en een luipaard) en Leliaarts, beide partijen waren Vlamingen die tegenover elkaar stonden en de stad Gent lag hopeloos overhoop met Brugge en Ieper om van Rijssel, Dowaai en Orchies nog te zwijgen.  Dus zeker geen voorbeeld van eendracht die "la force" maakt. Een slachtpartij is en blijft volgens mij daarenboven een slecht symbool voor een volk. Maar ja, de slag bij Kosovo betekent voor de Serven zowat hetzelfde. Het is dus geen exclusief Vlaams verschijnsel.


     

    Maar als dit geen voorbeeld is, mag men ook de Vlaamse beweging en haar daarbij horende bewogen geschiedenis van collaboratie toch niet ongenuanceerd afschieten. De partij Rex van Degrelle heeft in Vlaanderen trouwens weinig aanhang gehad en was een vrijwel zuiver Waals fenomeen (er waren in Vlaanderen andere partijen die collaboreerden). Maar bij de collaboratie zou ik toch onderscheid maken ( nuanceren) tussen de economische collaboratie waar grote namen rijk op geworden zijn om dan vlak voor het eind van de oorlog hun kazak te keren en de Witte Brigades te steunen met hun zwart ( in alle betekenissen van het woord) verdiende geld en daarnaast zij die mensen verraadden voor eigen gewin of uit nijd en de, wat ik zou noemen, "zachte" collaboratie aan de andere kant. De eersten dat waren de echte en verwerpelijke collaboreurs maar niet de naïeve jongeling die zich, opgeruid tegen de Bolsjevisten door de pastoor van zijn eigenste gemeente, aansloot bij de Divisie Langemark om in Rusland gaan te sneuvelen tegen de "duivelse Roden". Wie treft hier schuld de jongeling of de pastoor ?  Of de naïeve activist die geloofde dat Vlaanderen onder het hakenkruis een betere toekomst tegemoet ging en met "Signaal" en "Die Adler" leurde.  Er is collaboratie en collaboratie.  Amnestie en amnestie. Amnestie behoeft geen amnesie te zijn. Men kan niet alle wol over de zelfde kam scheren.


     

    Over Erikson wil ik het niet hebben dat is inderdaad een extremist en het vernoemen niet waard maar over Schiltz, die naar haar zeggen een salonnationalist was,  daar zou wel wat over te zeggen vallen. Het is een mening en het is haar goed recht een mening te hebben alleen waarop is dit gebaseerd ? Ik dacht dat die man een gematigde strekking vertegenwoordigde die bovendien de Vlaamse zaak behoorlijk gediend heeft. En gematigheid ligt mij, dus laat mij toe niet akkoord te gaan. Bovendien werd het "salon"-begrip uitgevonden voor "salonsocialisten". In deze context heeft het woord trouwens meer zin gezien de sociale tegenstelling tussen de "salons" waarin "deftige" dames hun geparfumeerde genodigden ontvingen om te discussiëren en te musiceren ( en andere minder flatante dingen) en het "grauwe werkvolk" dat een socialst geacht wordt te vertegenwoordigen. Ondertussen is dit grauwe werkvolk echter uitgegroeid tot een goed gevoede middenklasse en om de werkelijke armoede bekommert zich niemand meer. Laat staan de socialisten . Al zal ook dit weer genuanceerd moeten worden. Toch is naar mijn mening de crisis van links te wijten aan het feit dat links zich blind staarde op blauwrode coalitie en het salonsocialisme en niet op de oude klassenstrijd. Klassenstrijd in die zin dat de echt behoeftigen  die links nodig hebben en de echte bedreigingen van de globalisatie te weinig aandacht krijgen en het socialistisch "not done" is om over de migartie en haar maatschappelijke moeilijkheden een boom op te zetten. Persoonlijk ben ik niet echt links. Toch is links er nodig al was het maar om extreem rechts in bewang te houden. Herdenk jullie strategie dus. Terug naar de bron.

    Dan past ons Titi een trukje toe in haar betoogje over Voeren. Wie weet dat liggen?. Dat wil dus zeggen: " Hoe onbelangrijk is die kwestie".  Wel Myanmar (Birma) wisten velen onder ons ook niet liggen. Is het probleem van de dictatuur aldaar daarom minder belangrijk? Natuurlijk niet. Het is alleen maar een truukje, door toe te geven dat zij het ook niet weet liggen (maar ik weet pertinent dat dit niet het geval is) stelt zij zich alleen nog maar geloofwaardiger op. Het is een media-trukje om het gelijk aan uw kant te halen. Zij is dus wel degelijk moeders slimste zoniet dan toch de leepste. In elk geval schijnt ze de provocatie van een zekere heel aparte  mijnheer Happart vergeten.


     

    Dat een onafhankelijk Vlaanderen geen modelstaat zou zijn. Daar kan ik inkomen. Daarmee natuurlijk de, toch echt bestaande, problemen van de baan schuiven getuigt van een extreem simplisme zoniet een soort volksverlakkerij. Men kan niet loochenen dat er een kloof is gegroeid tussen de beide gemeenschappen. Het gaat hem natuurlijk niet over het feit dat iedere Waal een luilak is en iedere Vlaming het toppunt van ijver. Dat is al even grote volksverlakkerij. En ja, het is waar aan de zee en in de Ardennen en ook op de markt van Zellik merkt men daar weinig van. Het volk ligt daar niet wakker van en toch sluimert er iets.  Om maar een voorbeeld te noemen op het gebied waar ik thuis in ben: in de gezondheidssector staan onze verwachtingen lijnrecht tegenover elkaar op talrijke punten. Er zijn ziekenhuizen in Wallonië en Brussel en waar 95 % van de bevallingen gecompliceerde bevallingen zijn ( dit betaalt meer via het RIZIV en de patient voelt er toch  niet zo veel van ). Natuurlijk zijn er ook in Vlaanderen dergelijke ziekenhuizen. Alleen hier zijn het uitzonderingen en in het zuiden is het eerder regel. De numerus clausus, de reglementering op de zware uitrusting, de generieken enz enz.. In al deze dingen denkt men in het zuiden anders dan in het noorden. Werklozenbeleid, bestrijding van de criminaliteit, enz en etcetera. Allemaal voorbeelden.

    De transfers zijn ook niet denkbeeldig. Het verweer dat Wallonië ooit  de welvaart van Vlaanderen verzekerde en de transfers in omgekeerde richting gingen is helaas eens sprookje. Sinds 1830 tot nu is de richting van de transfers Noord- Zuid. Ja zelfs onze brave Vlaamse mijnwerkers droegen bij aan het in stand houden van het socialistische zuiden en liberale Brussel. Wat niet wil zeggen dat men daarom de solidariteit moet in twijfel trekken maar als men zakgeld geeft mag men toch wel eens vragen waar het naartoe gaat.


     

    Dus een verdere staatshervorming lijkt mij noodzakelijk zonder dat men daarom solidariteit moet laten schieten. Alleen welke federale staat ter wereld gaat weigeren om meer bevoegdheden te krijgen ?. Alleen Wallonië en Brussel. Ik zie het Minesota(USA), Chihuahua(Mexico), Saksen(Duitsland) of Sant Gallen (Zwitserland) dit niet doen. Waarom doen ze  het dan ? Het is het uitzoeken waard lijkt mij.

    Men kan zoveel op de politiekers steken als men wil, maar iemand moet het toch doen. La critique est aisée l'art est difficile of de beste stuurlui staan wal. Al die ongenuanceerde kritiek op de politici maakt dat de man op de straat (die mij lief is en ook Titipoes  maar ze vergeet het soms ) nog meer afkeer krijgt van de politiek. Wat de opbloei van extreem rechts en links alleen maar kan bevorderen. En extremisme is gevaarlijk.


     

    Dat de Vlamingen zich helaas vaak in de luren hebben laten leggen is helaas maar al te waar. Het waren Brusselse en Luikse heethoofden die in 1830 de monstruositeit van de Belgische staat geschapen hebben hierbij gesteund oor de Franskiljonse bovenlaag van Vlaanderen die opgejut werden door de clerus waaronder aartsbisschop de Méan omdat ze bevreesd waren dat het protestantisme zijn intrede zou doen met onderwijs in de volkstaal. Van deze monseigneur de Méan is er trouwens een uitspraak bekend dat er in België een volk was om te dienen en een volk om te heersen. Je mag eens raden wie wat was !. Ik heb het al gezegd.:Vlamingen zijn geen kampioenen in eendracht. Eendracht maakt macht is slechts een vertaling van l'Union fait la Force. En den Union was vroeger wat nu Anderlecht is. Maar de Vlamingen zijn blijkbaar supporetrs van den "Standaar" zou ons Titi zeggen (en daar heb ik als Aalstenaar nu eens geen boontje voor. Nietwaar mijnheer Blavier*).  

    Natuurlijk wil dit allemaal niet zeggen dat al de Walen slecht zijn en al de Vlamingen goed. Verre van daar. Dat deze stellingen gebruikt worden door de politici en nog eens dik in de verf gezet door de media is wel waar. Maar een land heeft de politici die het verdient in een democratisch land als het onze. Maar daarom is dit alles geen ver mijn bed show.  Waarom zijn deze politici verkozen dacht je? Ze hebben hun mandaat te danken aan een hardere houding die dus wel ergens zal leven onder het volk of tenminste een deel ervan . Ofwel weten we niet meer voor wie we kiezen? Dan zijn we pas echt een apenland. .


     

    En als ons Titipoes te keer gaat tegen Sjeba en Pedigree dan heeft ze natuurlijk gelijk. Er zijn mensen die honger lijden en dieren die hier in luxe leven. Dat is schrijnend maar een realiteit. Maar dan moet men de lijn doortrekken en bezoeken aan la Maison du Boeuf worden dan ook beter vervangen door stortingen in een noodfonds. Dit is natuurlijk ook onzin maar ik wil maar zeggen gebrek aan nuance is altijd gevaarlijk.Volgens mijn hond is Pedigree ook beter verteerbaar als Royal Canin. Het zal die Royal zijn denk ik. Als hond wordt je ook beter hier geboren als in China. Over deze themas  zullen we andere keer eens hele boom opzetten maar de grond van de zaak is dat als wij hier iets willen aan doen we een deel van onze welvaart zullen moeten opofferen. Niet meer maar ook niet minder.


     

    Maar hoe kan een maatschappij als hoogste goed verkeersveiligheid vooropstellen, terwijl ze tegelijkertijd de luxueuze reclames met de auto als fetisj verheerlijkt die in een mum van tijd optrekken aan 200 km/uur? Wel een snelheidsbegrenzer zou misschien uitkomst bieden. Helaas of gelukkig maar (nuance) zal dan naast Zolder ook Francorchamps zijn deuren moeten sluiten en zal tabaksreclame meteen ook daar vervallen. Of dit onze zuiderburen zal zinnen is een ander paar mouwen en je kan ze misschien 90% maar ook zeker geen 100% ongelijk geven (er is altijd voor en tegen). Maar goed hier kan ons Titpoes een punt hebben: een auto die 200km rijdt als je nergens meer dan 120/130 mag rijden heeft geen zin evenmin als het zin heeft uw badwater eerst op te warmen tot 60° C om er dan via de mengkraan koud water bij te doen. Wat betreft de toenemende intollerantie waarbij het geluid van de ijsman en spelende kinderen een voorbeeld zijn heeft ze meer dan gelijk . Alleen vraag ik mij af. Is dit algemeen of zijn dit geïsoleerde gevallen die door de media worden opgeblazen en waarvan we nu weet hebben door diezelfde media.

    De media zouden eens uit zichzelf - niet gedwongen want dan ruikt het naar censuur,- een gewetensonderzoek moeten doen   over wat nu eigenlijk belangrijk is en wat bijkomstig. Is een auto die op de E40 door de middenberm rijdt meer en beter nieuws dan een sluimerend conflict tussen Pakistan en India om Kasjmir om maar iets te zeggen ! Heeft de onderbroek van  de verloofde van prins Harry meer nieuwswaarde dan een onderzoek over de resistentie van malaria parasieten tegen medicatie. Het zal van ons zelf afhangen vrees ik zolang de de "br" van onderbroek ons meer interesseert dan de " z "van het onderzoek vrees ik dat er niet veel verandering zal komen.

    Laten we ons gelukkig prijzen dat we niet moeten rondsjokken met een kunstheup zoals die ouwe loeder met zijn twee krokodillen.  Ik ben zeker niet koningsgezind maar ik vind het al te gemakkelijk om op de pianist te schieten via een lichamelijk gebrek. Dit is een goede schrijver onwaardig. Er zijn andere argumenten uit de kast te halen om Albert eens in zijn hemd te zetten al ware het maar het negeren van zijn natuurlijke dochter., waarvan ik het op de heupen krijg ( sorry nu doe ik juist hetzelfde als Titi) .


     

    En een woordje over Vlamingenhater, mijnheer Maingain, wiens ongewenste intimiteiten als correspondentie in mijn bus vielen tijdens vorige verkiezingen,  valt daar niets over te zeggen beste Titipoes? Ik dacht van wel maar je kan natuurlijk ook niet alles uitdiepen !

    Ook het onbesuisd schieten op de Tjeven (CD&V) en al wat naar katholiek ruikt is een van de eigenschappen van ons Titi . Maar laten we eerlijk zijn, de tjeven ( gesterkt door de heilige sacramenten van het NV-A) houden toch nog voet bij stek tegenover de goed gespeelde verontwaardiging van Di Rupo en consoorten. Het is trouwens SP-a  die, samen met de PS en de Groenen,  om politiek strategische redenen niet willen meedoen aan de de noodzakelijke staatshervorming alhoewel Van de Lanotte er wel van overtuigd is dat ze noodzakelijk is ( Moest ik Titi zijn ik zou hier schrijven: het is trouwens de, door haar zo geliefde  SP-A , die samen met de PS à la Carolo en de Groene loverboys van ons vogelende Mie en de al te langdurende Durant om politiek strategische redenen niet wilen meedoen aan de staatshervorming alhoewel Van de Lanotte er van overtuigd is dat ze noodzakelijk is en Genez het gegeneerd van hem mag zeggen. )  


     

    Tot slot dat we in een landje van belofte leven zal ik niet ontkennen maar het moet kunnen blijven duren en daarvoor zijn er een aantal dingen nodig  waar over gesproken dient te worden. Naast een noodzakelijke staatshervorming,-Vlaanderen zal ondermeer sneller vergrijzen-,  moet het ook mogelijk zijn over problemen met onze islamitische landgenoten te praten in alle sereniteit. Maar uit zuiver multiculurele bescheidenheid blijven ontkennen dat er problemen  ( bijvoorbeel de getto-vorming - je zal maar de bezitter zijn van een rijhuisje dat plots voor 40% aan waarde verliest) zijn is niet echt realistich. Dit hoeft zeker niet op racistische of al te veralgemeende basis ( er zijn groter problemen dan kruisbeelden en hoofddoeken in klaslokalen en op openbare plaatsen ) maar een discussie ten gronde met alle betrokken partijen  zou zeker op zijn plaats zijn.


     

    Dan het gedichtje. Je weet Titipoesje ik hou van poëzie maar ik zou zeggen :

    Ontussen kwamen mensen om,
    Stierven dieren,
    Brandden huizen af
    En verwilderden velden
    met of zonder politiek
    dit zijn gebeurtenissen van alle tijden

    Het is de politiek niet die de mensen doet sterven , de huizen afbranden of zoals, wat actueler is, de diesel doet opslaan. Want geloof mij het Vlaams front dat op dit ogenblik standhoudt zal waarschijnlijk eerder in elkaar stuiken op de dieselprijs dan op de het Waalse " non" (ja "het" niet "de" Waalse non, al komt het op hetzelfde neer . Hier gebruik ik weer een techniek van Titi) ." Iedereen zorgt voor "zijn zak" en dat is nu voor één keer een gezegde dat ( bijna) zonder nuance kan worden uitgesproken voor iedereen zowel voor het zogenaamde klootjesvolk als voor de politicus met de pet en de royale "van Belgiës ",( waarvan een exemplaar vandaag in badjas rondtoerde door Brussel !!)

    Wat ik hier vooral wil betogen is dat: zoals ons aller Titpoes schrijft, men ook vaak in de media schrijft: straffe uitspraken, one-liners en gemakkelijk verstaanbare taal en duidelijke stellingname met vaak weglaten van wat essentiëel is. Af en toe een humoristische knipoog.  Allemaal veel aantrekkelijker dan een genuanceerd betoog dat langdradig en zagerig klinkt. Titipoes het slachtoffer van haar populariteit. Ze komt althans bij mij over ( ik heb niet te pretentie voor iemand anders te spreken en nog minder de bedoeling iemand te bekeren ) zoals ze het niet wenst .

    Ik zou nog één klein citaatje ter overdenking willen aanhalen.
    "Begië heeft geen nationaliteit gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan"

    Vindt U dit overdreven,, ik misschien ook maar het komt uit de pen van ons aller "Leopold I , koning der Belgen  ( daarom dus niet koning van België) " . Is er een onverdachter personage te vinden. Cynisch dan toch hé van Albert I . Als jouw grootvader er zo over dacht om jouw naam "van Saksen-Coburg" te laten veranderen in "van België" ( uiteraard met kleine v) . Om nogmaals te nuanceren men mag toch van gedacht veranderen of niet soms. U ziet alles is betrekkelijk.

    Voilà het is er af. Het was misschien wat hevig maar het is goed bedoeld  


    . Liefs

    Ollie

    13-11-2007 om 16:51 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (16)
    09-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    de tweede eerste viool


     

    Niet zo subtiel echter klinkt de deur
    van slaande ruzie
    die met klamme vleugels
    wordt bijgelegd
    Muziek des duivels
    die nog doordringend
    scherp ruikt
    naar geschroeide veren
    en licht aangebrande trots

    Violen

    Haar wentelende lippen gaan
    als waren het zanggodinnen
    gedragen in volkomen evenwicht
    op zegetocht naar
    mijn tegenstribbelende mond

    De glimlacht stolt
    in het bronzen beeld
    dat haar als gegoten zit

    En ik
    weerbaar
    in mijn kandelaar
    ben nog stijve kaars genoeg
    om ze als weerwoord
    gedempt maar innig licht te geven

    het laatste spel van de eerste viool


    wanneer
    tussen huid en been
    alleen
    nog plaats is voor pijn.
    wanneer
    alleen
    zijn
    eenzaamheid wordt
    vergeten zijn
    regel is
    mijn god wat heb ik dorst.
    maar god heeft sluitingsdag
    en beethoven is doof
    -genietend van gelatenheid-
    als bruidegom van de dood
    onderga
    IK
    ongewenste
    intimiteiten.
    obsceniteit
    van ziekte.
    zoals stof de bezem zoekt,
    zo zoekt mijn lichaam d  aarde.
    verbrand mij.
    stuur mijn as
    aan god terug,
    als staal
    met of zonder
    waarde.

    een viool met ingevallen wangen


    wanneer
    tussen huid en been
    alleen nog plaats is voor pijn
    wanneer zelfs een vriend
    de ogen sluit
    en zwijgt
    omdat de klacht
    wanhoop is
    geworden
    wanneer
    gevoelens
    kreupel kruipen
    omdat ze niet meer kunnen
    gaan
    wanneer
    een redelijke liefde
    aan overdreven
    medelijden is gestorven
    dan heeft dit leven
    al was het kort
    net iets te lang
    bestaan

     

    de viool netjes verscheurd


    wanneer
    tussen huid en been
    alleen nog plaats is voor pijn
    wanneer penis en begeerte
    nooit meer de kop opsteken
    wanneer
    zelfs de kracht
    te masturberen
    aan mijn vingers is ontgaan
    wanneer heimwee
    naar liefde
    verschroeid in pijn is opgegaan
    wanneer bij het laatste oordeel
    der lusten
    ik >veroordeeld wordt
    bij verstek
    dan
    heeft satan mij verraden
    verrek
    ik zou toch staande sterven
    maar lig hier in mijn eigen drek


     

     

     
     


    09-11-2007 om 00:00 geschreven door Ernst-Georg


    » Reageer (3)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!