Voor ik met mijn memoires verder ga, eerst iets dat van mijn hart moet :
Hoe serieus zijn de maatregelen die men treft en voorstelt om het fileleed anex luchtvervuiling tegen te gaan ? Gaat men dat oplossen met de richtingsaanwijzers omhoog in plaats van naar beneden te laten wijzen of gaat men echte maatregelen treffen ? Hoe kan men de belg minder met de auto laten rijden ? Juist, door hem in zijn portemonnaie te treffen. Geen rekeningrijden, geen nieuwe belastingen ! Neen gewoon : als een vennootschap een firmawagen ter beschikking stelt als onderdeel van het loonpakket en daar een tankkaart bijvoegt maak deze tankkaart belastbaar bij het personeelslid of schaf ze af, zodat elke km die hij rijdt geld kost.
Ik moet geen tekening hierbij maken en iedereen reageert hetzelfde. Als autorijden, privé of voor het werk mij 0,00 euro kost dan zou ik gek zijn om het openbaar vervoer te nemen zelfs al sta ik uren stil, het kost niks. En het weekend : als ik 100 euro kan uitsparen met 100km gratis te rijden...... Waar denk je dat al dat verkeer in het weekend vandaan komt. Neem de firmawagenwagens weg en je hebt de weg voor u alleen bij wijze van spreken.
Als men serieus is en met het milieu, bezoedeld door de uitlaatgassen van het overdadige verkeer, wil helpen moet men het autorijden ontmoedigen. Niet met het duurder te maken, het kost nu al genoeg, maar degenen die gratis rijden te laten betalen. Je zal het resultaat wel zien. Nu probeert men de auto's te promoten met een lage CO2 uitstoot. Dat zal wel helpen voor het milieu maar haalt geen enkele auto van de weg. Het probleeem zijn niet de vuile auto's maar wel het aantal.
Zonnepanelen op de daken van privéhuizen is nog zoiets. Er is niet alleen het feit dat energievoorziening niet de taak is van privépersonen maar dat men het de mensen verkocht krijgt als een goede belgging dat begrijpt Michel niet. Je moet eerst minimum 14.000 euro op tafel leggen en na 10 jaar heb je het kapitaal terugverdiend, geen winst, en dan zou je opbrengst beginnen maar ondertussen is die rommel op je dak wel 0,000005 euro waard en ik durf er mijn hoofd op verwedden dat fotografische cellen niet naar het container park mogen als eenmaal de problemen beginnen. Zijn er technische of milieuproblemen, de producent die zo gul een rendementsverzekering gaf is lang failliet. Voor het milieu moet je het ook niet doen, de productie van de panelen is een sterk vervuilende industrie, terugverdientijd voor de vervuiling schijnt acht jaar te zijn. De enigen die goed verdiend hebben aan de zonnepanelen zijn de producenten en installateurs. Amai nog niet.
|