In de oneven jaartallen opent de Brechtse biënnale haar deuren voor een groepstentoonstelling met Brechtse kunstenaars. Alle deelnemende kunstenaars creëren een nieuw werk dat ze associëren met het opgelegde thema ‘echo’.
Aan de expositie is ook een wedstrijd verbonden. Een deskundige jury duidt in twee leeftijdscategorieën telkens drie laureaten aan. Zaterdag 3 oktober en zondag 4 oktober van 10 uur t.e.m. 18 uur is de expo toegankelijk in GC Vander Noot, Mudaeusstraat 9. De toegang is gratis. ( Bron: Neel Vermeiren )
Zondag 27 september werd een onthaaldag georganiseerd voor de nieuwe inwoners die Brecht kozen om te wonen . Er werd een nieuw concept uitgewerkt wat duidelijk in de smaak viel bij de nieuwkomers.
Om 11h was er koffie in het gemeenschapscentrum met een welkomswoord van onze burgemeester.
11.30 rondleiding gemeentepark Brecht en busrit door het centrum van Brecht en St Lenaerts.
13.00h broodjesmaaltijd in t'Centrum St Lenaerts gevolgd door rondrit Klein Veerle, Brechtse Heide en Sint Job.
15.00h koffiepauze in De Bijenkorf op Lochtenberg en zo via Overbroek terug naar Brecht om het geheel af te sluiten met een korte receptie.
Ook waren de gemeenteraadsleden en OCMW afgevaardigden tijdens de broodjesmaaltijd aanwezig om kennis te maken.
Blijkbaar laten sommigen een ballonetje op om dwars te parkeren in de Brugstraat. Dat mag uiteraard, maar ....
.... wanneer men het huidige plan bekijkt, of de situatie ter plaatse, zal men merken dat dit op de meeste plaatsen onmogelijk is wegens plaatsgebrek.
Wat doet men wel om snelheidsremmend te werken naar de toekomst toe. Er is gepraat met verkeersraad, ( waar ondergetekende deel van uitmaakt ) Er is gepraat met een afvaardiging van de middenstand. Al de grieven van deze mensen zijn genoteerd en daar waar mogelijk ook aangepast op de planning.
Zo zoekt het gemeentebestuur nog steeds naar alternatieven om bijkomende parking aan te leggen of gronden te verwerven in de directe buurt. Hierover zijn gesprekken met priveeigenaars lopend.
Via de verkeersraad is het voorstel gekomen om rode lichten te plaatsen tussen de 2 scholen ( kapper Goris ) Aangezien het op dit kruispunt enkelrichting is voor de Korte Nieuwstraat en de Braakstraat wil dit zeggen dat bij rood licht alle 4 de zebrapaden groen krijgen om over te steken, bvb zeer nuttig voor de schoolgaande jeugd.
Er zal waarschijnlijk ook een slim rood licht komen aan De Renlaan. Een slim rood licht bekijkt het aankomend verkeer en wanneer de snelheid te hoog is gaat het op rood staan. Bij snelheid OK, uiteraard constant groen licht.
Het plan zit in de laatste faze waar de nodige aanpassingen nog zullen worden aangebracht. Volgende stap is dan bekendmaking en planning overbrengen aan de bevolking.
De werken van de nutsmaatschappijen duren nog tot einde oktober. De aannemer start met de heraanleg van het plein in november. Hij heeft 130 werkdagen om de werken uit te voeren. Einde mei 2010 moeten de werken voltooid zijn. Het volledige plan is te bekijken in de hal van het gemeentehuis. Bron:vw
Brecht, Sint-Lenaarts en Sint-Job werden 65 jaar geleden bevrijd van de Duitse bezetter. Om dat te herdenken, vindt zondag 27 september een plechtigheid plaats aan het Winters Monument in Sint-Job. ( naast de Vaart tegenover SAS 4 achter de frituur )
Sinds vier jaar tref je vlak bij de promenade aan de Vaartlaan in Sint-Job het Winters Monument aan. Het gaat om een gedeelte van een baileybrug (een noodbrug van vooraf gereedgemaakte onderdelen die als meccanowerk wordt geconstrueerd), dat als symbool geldt voor de vrede.
Daarnaast staat een infobord met uitleg over de bevrijding van Brecht. De naam Winters Bridge verwijst naar korporaal Arthur Winters, een bruggenbouwer van de Canadese Genie die de aanzet gaf voor het bouwen van een baileybrug aan Sas 4. Hij kwam om het leven bij een explosie.
September '44
Einde september 1944 werd de regio verlost van de bezetter. “Op 23 september zetten de Canadese bevrijders voet op Brechtse bodem. Op 24 september leden ze een nederlaag in Sint-Job. Enkele dagen later slaagden ze er wel in om vanuit Rijkevorsel een aanval in te zetten op Brecht. Na zware gevechten bevrijdden ze Sint-Lenaarts (29 september), Brecht (1 oktober) en Lochtenberg in Sint-Job (2 oktober). Het zou nog tot 21 oktober duren vóór alle inwoners bevrijd waren”, vertelt Wally Schoofs (32).
Samen met het gemeentebestuur organiseert hij de 65-jarige herdenking van de bevrijding. Eerder publiceerde hij het boek De slag om Brecht 1940-1945.
Harvard T6
De feestelijkheden vinden zondag 27 september om 15u plaats aan het Winters Monument. Dat gebeurt in aanwezigheid van Britse en Belgische oorlogsveteranen en van Canadese en Britse militaire vertegenwoordigers. Eregast is Joe Hoadley (86), die voor deze gelegenheid vanuit Kent (Engeland) overkomt. “Hij was bijna de eerste bevrijder van Sint-Lenaarts, maar werd bij het binnenrijden van het dorp door de Duitsers krijgsgevangen genomen.”
De plechtigheid in Sint-Job wordt opgeluisterd met een vlucht van een Harvard T6, een Canadees opleidingsvliegtuig uit 1938. Er wordt een straatnaambord onthuld dat herinnert aan de bevrijding, en er zijn militaire voertuigen uit 1940- ’45 present. Ten slotte volgen een bloemenhulde en de uitvoering van volksliederen en van The Last Post. Bron : Jan VORSSELMANS
Eetcafé De Schakel is er voor mensen die het niet zo breed hebben. Ze kunnen gezellig met andere mensen tafelen voor een minimumprijs van 1,50 euro per persoon. Dat gebeurt elke tweede donderdag van de maand in de eetzaal van de school ‘De Brug' in de Brugstraat. Info bij Emelie: 0485-66.77.66. ( NV )
St Job- Wil je nu eindelijk wel eens weten hoe het gesteld is met je conditie? Twijfel je nog aan je fysieke conditie om de stap te zetten naar actieve sportbeoefening? Ben je gewoon even nieuwsgierig? Vanaf 16 jaar kan je dan terecht in de Fitbus! Op vrijdag 25 september 2009 is het weer zover, dan stopt de Fitbus aan sporthal De Zandbergen te Sint-Job!
De Fitbus kan best omschreven worden als een mobiele teststudio. Iedereen wordt uitgenodigd zijn fysieke conditie te laten testen. Iedereen kan de fietsproef op zijn/haar niveau afwerken. Daarna krijg je onmiddellijk je persoonlijke resultaten in handen, gebundeld in een boekje. De bewegingadviseurs geven je meteen concreet en gericht trainingsadvies. Je krijgt een trainingsschema om gedurende de volgende 10 weken je uithoudingsvermogen te verbeteren.
Het programma Op vrijdag 11 december word je terug in de Fitbus verwacht, maar dan in buurgemeente Wuustwezel. Dan kom je te weten of je inspanningen iets hebben opgeleverd aan de hand van een hertest.
Wat? Conditietest en na 10 weken en hertest Wanneer? Vrijdag 25 september 2009 (reservatie verplicht) Voor wie? Vanaf 16 jaar Prijs? € 10 (incl test, hertest en trainingsprogramma, 2 infosessies) Inschrijven? Bij de gemeentelijke sportdienst (opgelet aantal plaatsen zijn beperkt tot 48) Meer info via sportdienst@brecht.beDit emailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft javascript nodig om het te kunnen bekijken of telefoneer 03 660 28 30. Info : Neel Vermeiren.
Wandelen voor kinderen en jongeren met een handicap
De sportdienst organiseert zaterdag 26 september een wandeling voor kinderen en jongeren met een handicap. Kinderen en jongeren met een handicap worden uitgenodigd om hun wandelschoenen aan te trekken en mee te doen aan een leuke en leerrijke wandeltocht in Brecht. De deelnemers krijgen tijdens het wandelen uitleg over wat wandelen juist inhoudt.
Informatie: Wie? Kinderen en jongeren met een handicap Wat? Wandelen Wanneer? Zaterdag 26 september 2009 van 10 - 12.00 uur Waar? Domein De Merel - De Groene Linden Iets meebrengen? Sportieve kleren en degelijke wandelschoenen; eventueel wandelstokken; drankje en tussendoortje. Inschrijven? Op de sportdienst: telef. : 03 660 28 30; viamail:sportpromotie@brecht.be
Blijkbaar bestaat er nu een nieuwe manier om een auto te stelen. We worden meer en meer met volgende soort klacht geconfronteerd en wensen iedereen hierop attent te maken.
Het werkt als volgt: u begeeft zich naar de parking waar uw auto zich bevindt, opent de deur met de sleutel en stapt in. U sluit de deuren, steekt de contactsleutel in het slot en trapt de koppeling in om achteruit te gaan rijden.
U kijkt in uw achteruitkijkspiegel en merkt dan plots dat er een blad papier op uw achterruit kleeft of een handlanger passeert en steekt een papier of andere rommel tussen de ruitenwisser. U ontkoppelt de wagen, opent de deuren en stapt uit om dit papier, dat uw zicht belemmert, te verwijderen.
Wanneer u zich achter de wagen bevindt, duiken plots de dieven (uit de Oostbloklanden) op, die in uw wagen stappen en ermee wegrijden! Uw auto is immers startklaar.
De meeste mensen laten ook hun boord- en identiteitsdocumenten of handtas in de auto liggen. En als het mis gaat, zullen ze u nog overrijden ook! WEES GEWAARSCHUWD DAT DEZE LIST STEEDS MEER GEBRUIKT GAAT WORDEN DOOR HET HELE LAND. Mocht u dit overkomen, sluit de deuren af en vertrek dan gewoon. Verwijder het papier later op een veilige plek.
Geef deze info door aan familie en vrienden en dames, aangezien een handtas meestal alle identificatiepapieren bevat. De dieven zijn dan ook in het bezit van sleutels en adressen!
Vanaf vandaag, maandag, zijn reizigers verplicht om vooraan in te stappen op de bus. Vervoersmaatschappij De Lijn wil op die manier voor meer veiligheid zorgen en zwartrijden tegengaan.
Het was al langer bekend dat vooraan instappen verplicht zou worden, maar sinds maandag riskeren reizigers ook effectief een boete als ze de maatregel in de wind slaan.
Het gaat om een boete van 75 euro. Mensen met een kinderwagen of met een rolstoel mogen wel nog elders instappen en ook op trams geldt de maatregel niet.
De Lijn wil door de nieuwe regel meer controle geven aan de chauffeurs over wie er allemaal op hun bus stapt. Naast een verhoogde veiligheid wil de vervoersmaatschappij ook het zwartrijden veel moeilijker maken. ( Bron: Vandaag.be)
Eén op de twintig brievenbussen is niet in orde. De opening is te klein, te hoog, is ingegroeid in het groen, te laag of de brievenbus staat te ver van de straat. Dat blijkt uit een controle door De Post.
De Post heeft het voorbije jaar iets meer dan 5 miljoen van de in totaal 5,5 miljoen brievenbussen in ons land nagekeken.
Post gaan halen
Ongeveer 2.000 mensen hebben helemaal niet gereageerd op een aanmaning en op twee bijkomende verwittigingen. Op die plaatsen heeft De Post de bedeling stopgezet en moeten de eigenaars zelf hun post op het postkantoor gaan halen.
Doorlopende volgorde
Brievenbussen moeten aan zeven criteria voldoen, maar vier criteria zijn voor De Post fundamenteel.
De brievenbus moet aan de rand van de openbare weg staan, de toegang moet altijd vrij en zonder gevaar zijn, het huisnummer moet goed zichtbaar zijn en in appartementsgebouwen moeten de brievenbussen in doorlopende volgorde genummerd zijn.
Aanstaande woensdag is het eindelijk zover. BIN-Z, of Buurt Informatie Netwerk voor Zelfstandigen St Job gaat van start.
Na maanden voorbereiding en de nodige handtekeningen van Gemeente, Provincie, Politie en het verkrijgen van login en paswoordgevens is het BIN/CIN systeem klaar om te testen.
Dit zal gebeuren aanstaande woensdag om 10h in de voormiddag.
Alle momenteel aangesloten handelaars krijgen dan een testoproep om te ondervinden hoe dit zal gebeuren in de toekomst als het echt nodig is.
De gemeente Brecht is met haar gerestaureerd ‘Duveltje’, een steenbakkerijlocomotiefje van Duitse makelij uit 1959, een stukje industrieel erfgoed rijker.
Het locomotiefje is een schenking van Karel Druyts, de gewezen directeur van de steenbakkerij DAKT in Beerse. Hij had het overgekocht van de inmiddels eveneens verdwenen fabriek Janssen en Maes in Sint-Lenaarts.
Op vraag van Brecht, en met de steun van de Vlaamse overheid en van het Contactforum voor Erfgoedverenigingen, werd het locomotiefje in zijn oorspronkelijke staat hersteld door een vijftal vrijwilligers van vzw Stoomtrein Dendermonde- Puurs.
“We hebben het Duveltje, zoals dat treintje door het volk wordt genoemd, helemaal ontmanteld, stukje per stukje nagekeken en hersteld of vervangen waar nodig. Ook de motor is gereviseerd. Het tuigje kan dus opnieuw rijden. Je hebt wel een spoor van 60 centimeter breed nodig”, licht secretaris Remco Schoen van de genoemde vzw toe.
In het slop
Het gemeentebestuur van Brecht wil het gerestaureerde steenbakkerijlocomotiefje onderbrengen in een nog op te richten Kleipikkersmuseum in Sint-Lenaarts. En daar wringt het schoentje. De locatie is al bekend - de terreinen van de vroegere steenbakkerij Janssen en Maes aan de Schotense Vaart -, maar huidig eigenaar Jos Wouters is niet van plan zijn terrein direct af te staan.
“Onderhandelingen en rechtszaken haalden nog niets uit, integendeel. Er rest ons niets anders dan te onteigenen. We 0 zouden graag het museum inrichten in de gewezen pannenfabriek. Intussen kwam er een aanvraag binnen om uitgerekend dat gebouw te mogen afbreken. Dat heeft het college geweigerd. Intussen ging de eigenaar tegen onze beslissing in beroep”, aldus burgemeester Luc Aerts (CD&V).
Adriaan Bevers, voorzitter van de vzw Kleipikkersmuseum, is er het hart van in. “De gemeente had van in het begin moeten onteigenen. Ik hoop dat het niet te laat is, want Jos Wouters heeft duidelijk andere plannen met dit domein. Bron : Jan VORSSELMANS
Wanneer u ( onderaan) op startpagina klikt krijgt u alle ( 22 ) artikels over keuken, vrouwentips, slaapproblemen, erectiele disfunctie, sexy berichtjes, zittend plassen, schulden, innovatieve bh's, tijd maken om te vrijen en veel meer.
Het Lokaal Opvang Initiatief (LOI) zorgt voor de huisvesting van 34 tot 36 asielzoekers. Volgens OCMW-voorzitter Ludo Kerstens scoort men goed. De overheid stuurt daarom geen bijkomende asielzoekers naar Brecht, maar wel naar gemeenten die in verhouding voor minder opvang zorgen. ( Bron: VW )
Wat doen sociale netwerken met je gegevens! als je plots sterft?
Wanneer mensen plots komen te overlijden vangt voor de familie een rouwperiode aan die in het verleden vaak werd verzacht door het herbekijken van foto-albums en het van onder het stof halen van dagboeken en brieven. Maar de digitale wereld heeft daarin verandering gebracht. Nu mensen steeds meer tijd achter een toetsenbord doorbrengen zijn brieven vervangen door e-mails. Dagboeken werden blogs en foto's zijn vaak enkel nog virtueel beschikbaar. Wat doen grote sociale netwerken met gegevens van mensen die plots wegvallen? Een moeilijke vraag.
Facebook werd zich pas bewust van het ontbreken van duidelijke richtlijnen toen op de Amerikaanse universiteit Virginia Tech in april 2007 drieëndertig mensen werden doodgeschoten. Er werd een speciale herdenkingspagina voor elk van de aangesloten overledenen opgesteld waar functies als de ‘status update' en groepslidmaatschappen waren verwijderd. Indien nabestaanden vragen om het profiel van een overledene te verwijderen wordt daaraan gevolg gegeven. Indien niet wordt het paswoord dat toegang tot de account verschaft overgemaakt aan een familielid. Ook MySpace volgt een soortgelijke handelswijze.
Bij mailaccounts ligt dat iets anders. Yahoo verbindt zich er toe je mailverkeer vertrouwelijk te houden, ook na je overlijden. Hotmail moest op gerechtelijk bevel al het mailverkeer van een in Irak omgekomen soldaat op een cd kopiëren en aan de familie bezorgen. Dat is nu een standaardprocedure geworden voor zover een doodscertificaat en een volmacht worden bezorgd. Gmail vraagt dezelfde papieren met daar bovenop een kopij van een e-mail die de overledene aan de aanvrager heeft gestuurd.
Fotosite Flickr zal ook na de dood van een gebruiker diens foto's online houden. Foto's die als privé werden gemerkt blijven uiteraard privé, ook nabestaanden zullen ze niet kunnen bekijken.
Omdat dit alles omslachtig lijkt, hebben een aantal bedrijven zich al aangeboden om te helpen... tegen betaling uiteraard. Websites als Legacy Locker, Asset Lock en Deathswitch bieden mensen een virtuele kluis aan waar paswoorden en andere belangrijke toegangscodes en logins kunnen worden bewaard. Wie hier een account aanmaakt kan bij zijn inschrijving een derde partij aanduiden die bij overlijden deze vertrouwelijke informatie kan opvragen. Bron: Time Magazine