| 
					
					 Foutieve facturen komen regelmatig voor .  Vooral in je energiefactuur en je telecomfactuur  duiken soms fouten op .  Wat doe je in zo’n geval ? 
We vonden een aantal nuttige tips van Marc Vandercammen , directeur-generaal van het Onderzoeks-en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties . 
Wanneer actie ondernemen ? 
Zo snel mogelijk !!!  In principe dient u fouten in een factuur onmiddellijk na ontvangst te betwisten .  Geen paniek als uw foutieve factuur in uw brievenbus valt als u met vakantie bent , maar reageer dan zo snel mogelijk na thuiskomst . 
Hoe gaat u te werk ? 
Neem eerst en vooral telefonisch contact op met uw leverancier .  Misschien gaat het om een eenvoudige rekenfout die snel kan worden rechtgezet .  Snel reageren is nodig omdat de betrokken factuur dan misschien nog niet definitief door de boekhouding is ingeboekt , en zo kan u tijdrovende administratieve procedures vermijden . 
Soms moet u wel uw foutieve factuur betalen , maar krijgt u bij de daaropvolgende factuur een creditnota .  Als u hierover telefonische beloftes krijgt , is het aangeraden om hiervan een schriftelijke bevestiging te vragen aan de leverancier . 
Als u uw factuur schriftelijk wil betwisten , doet u dat best met een aangetekende brief .  Daarin moet je duidelijk je eigen klantennummer en de factuurreferenties vermelden , gevolgd door een bondige omschrijving van de reden waarom u de factuur betwist en niet wil betalen .  U kan een voorbeeldbrief downloaden op www.modeldocumenten.be  . 
Als slechts een deel van het bedrag niet klopt , betaalt u best wel het overige bedrag dat u niet betwist .  Als de zaak dan eventueel later voor de rechtbank moet komen, kan u tenminste aantonen dat u van goede wil bent . 
Wat als de betwisting geweigerd wordt ? 
Als u uw klacht aangetekend hebt verstuurd , en de betwisting blijft bestaan , dan kan u schriftelijk een klacht indienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de federale overheidsdienst economie (eco.inspec.fo@economie.fgov.be) .  Voor een telecomfactuur kan u contact opnemen met de Ombudsdienst voor Telecommunicatie  (klachten@ombudsmantelecom.be) .Bron: Kar-Wij april 2011 
  
					 10-04-2011 om 11:19 
geschreven door Tony W.   
 
					
					
					 |