En iemand vroeg mij wie ben jij? Ik antwoordde: ik ben Joop. dat is je naam zei hij maar wie ben je? Ik vertelde hem mijn beroep. Maar zei hij dat is je werk Maar wie ben jij? Ik gaf hem 1000 antwoorden, Maar hij bleef zijn vraag herhalen. Uiteindelijk gaf ik hem mijn laatste antwoord: Ik weet niet wie ik ben. Ga dan op zoek zei hij. Wat kon ik doen? Het negeren? Jomeij.
We spreken van wereldbeelden, we spreken van godsbeelden. Ontmoeten wij mensen elkaar wel echt of ontmoeten wij alleen de beelden die wij van hen maken? Mensbeelden ? Jomeij
Het pad dat we nemen zal voor iedereen verschillend zijn. De zoektocht naar waarheid heeft op een ieder van ons een verschillende uitwerking. Ik beschrijf alleen dat van mij. Jomeij
Keuzevrijheid? Ben ik vrij als ik moet kiezen?
Godsdienstvrijheid:met dank aan al die oorlogen in het verleden, met al dat geweld in het heden? Ook in de toekomst zal zich dit herhalen.Wij leven immers het verleden. Is dat vrijheid. Jomeij.
Eenzaamheid is een uitnodiging om te onthechten.
We hebben de Christelijke waarde ingeruild voor de waarde van de Euro.
Klimaatverandering schijnt niet aan God maar aan de mens te liggen.
Microkosmus en macrokosmus: Wat boven is ,is ook beneden;inzicht van de hermetische filosofie.
Uit de religie:Uit het onze vader; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Armoede is relatief zo sprak de minister van finaciën en hij flipperde vrolijk verder op zijn flipperkast.
Bijvoorbeeld door onbekende angsten
Agst is te lezen in de ogen.
Ook dieren kennen de doodangst
Democratie? Kennen wij niet.
Wij onderzochten of het volk een bindend referendum wil.99% zegt ja!! graag.
Zoeken naar waarheid.
het geheel is meer dan de delen.
07-04-2006
Meditatie
Meditatie.
Meditatie is niet iets dat los staat Van het allerdaagse leven. Niet het terugtrekken in een hoek van de kamer Om hier voor jezelf tien minuten tijd te geven. Niemand die het jou kan leren, Zoek niet iemand die jou leidt Geen leraar, goeroe, meester of Een andere autoriteit.
Meditatie betekent hard werken, Veel dicipline en waakzaamheid. Geen conformisme, imitatie Of gehoorzaamheid. Zonder de grondslag van Rechtvaardigheid te aanvaarden, Wordt meditatie een vlucht en verliest Zij elke waarde.
Meditatie is geen intellectuele aangelegenheid, Maar als het hart de geest doordringt, Krijgt de geest een heel andere kwaliteit. De geest wordt dan werkelijk onbegrensd, Waardoor je het gevoel van de oneindige ruimte kent En waarbinnen je een onderdeel van alles bent. Er heerst geen hebzucht, afgunst, geen macht, Geen angst, geen haat en nijd, Het is van een onbeschrijfelijke, pure schoonheid.
Meditatie is zien "wat is" en er aan ontstijgen. Waar stilte en ruimtelijkheid Elkaar de hand reiken. Die onmetelijkheid van de stilte Is de onmetelijkheid van de geest. Maar wat een schrik, Hier bestaat geen middelpunt, Geen god, geen ik.
Op zoek naar waarheid kwam ik in 1989 een schematisch overzicht tegen van Vera Chirer - Emöd. Zij studeerde cultuurfilosofie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en doceert filosofie en sociologie. In dit schematisch overzicht wordt het verschil aangegeven tussen het Westerse wereldbeeld ( dat primair de wetenschappelijke visie heeft ) en het Oosterse wereldbeeld ( dat primair de religie en de filosofie als visie hanteert.)
De Westerse denkrichting:
a. het bestaan van de werkelijkheid en de kennis daarvan is afhankelijk van het bewustzijn of de menselijke geest. Het kennende subject (de mens) en het gekende object (dat wat men ziet) hebben geen van elkaar onafhankelijk bestaan, maar zijn met elkaar verbonden;
b. de eigenlijke bron van kennis is de menselijke geest, ratio of verstand;
c. De mens of het kennende subject speelt een actieve en constructieve rol bij het tot stand komen van kennis. De mens of het subject is geen passieve toeschouwer maar een actieve creator;
d. De werkelijkheid - op - zich is voor de mens onkenbaar. Hij kan die werkelijkheid alleen kennen zoals die zich aan de mens, dankzij zijn "ken - apparaat" voordoet. Kennis is, mede hierdoor geen afbeelden, maar - vorm - geven, de werkelijkheid mede construeren. ( de maakbare wereld )
De Oosterse denkrichting:
a. er is een wereld, een werkelijkheid, kosmos die op zichzelf en buiten de mens bestaat, of anders uitgedrukt; er bestaat een objectieve werkelijkheid die onafhankelijk is van het denken, wensen, bedoelen van het kennende subject. Object en subject hebben dus een, van elkaar gescheiden bestaan;
b. de eigenlijke bron van kennis is de waarneming, die de werkelijkheid - op - zich onaangetast laat;
c. de mens of het kennende subject heeft een vrij passieve en receptieve rol bij het tot stand komen van kennis, hij is een toeschouwer die beelden ontvangt;
d. kennis is een soort afbeelding of weerspiegeling of kopie in het bewustzijn van de mens van een buiten de menselijke geest bestaande werkelijkheid - op - zich. Einde schematisch overzicht.
Toevoeging mijnerzijds; Zowel hun religie en filosofie zeggen daarbij dat het in feite zinloos is om de wereld in te delen en te analyseren. Daarbij bezitten zij al eeuwen -lang het "instrument" van de meditatie waarmee ze het hele proces van het geestelijk functioneren, in stilte in kalme en ordelijke toestand brengen, die wij in feite nodig hebben om een eind te maken aan de verdeeldheid van ons denkproces en de inhoud daarvan.
Aan de hand van het schematisch overzicht kon ik mijn ervaring uit 1984, en mijn latere ervaringen waarop ik nog zal terug komen, een plaats geven in een groter geheel. Zie ook onderstaand gedicht.
Een aantal jaren geleden vroeg ik een bevriende wetenschapper om mij het verschil uit te leggen tussen kennis en inzicht. Die vraag kwam niet zomaar bij mij op. Door mijn eerste ervaring, zie (Het begin 1984) ben ik van mening dat inzicht niet wordt verkregen door kennis maar door waarneming. De wetenschapper gebruikt regelmatig de woorden "inzicht hebben in de materie". Hij gaf toe dat hij ook de woorden "kennis van de materie" had kunnen gebruiken. In de wetenschap, maar niet alleen in de wetenschap, worden deze woorden vaak door elkaar heen gebruikt. "Inzicht in de, te onderzoeken, materie willen hebben betekent eigenlijk wetenschappelijk kunnen bewijzen en tevens de materie een plaats in een groter geheel kunnen geven"zei hij. Het gaat hier uitsluitend om kennis. Na dit gesprek schreef ik het volgende gedicht:
Inzicht.
Wat wij inzicht noemen is "het weten", Het geleerde, het bestudeerde, Het proberen en het meten, Met als doel je kennis te verrijken, Of te experimenteren, Om iets te bereiken. Dit inzicht is echter gebaseerd Op het herhalen van wat wij reeds weten, Kennis wordt verworpen of aanvaard, En soms ook snel vergeten. Men kent niet de toekomst en het heden, Kennisinzicht is altijd het verleden.
Onze hersenen pijnigen zich af, Op zoek naar vernieuwing en verandering, Maar alles wat het tot nu toe gaf, Heeft als basis de herinnering. Op zich is kennis niet verkeerd, Het gaf verbetering op veel terreinen, Ook wetenschappelijk veel geleerd, En technologisch weten te verfijnen, Toch keerden we hiermede niet, Al zijn we nog zo tevreden, Corruptie, armoede, oorlog en geweld, Niets ten diensten van de liefde en de vrede. Ieder mens heeft zo zijn doelen, idealen en motieven, De meeste draaien om de macht en om het geld.
De mens is gewend te denken in motieven, Men heeft altijd wel een doel of ideaal. De hele wereld maakt dezelfde beweging, Wij doen dit allemaal. Maar als motief bij waarneming wordt vermeden, En men kijkt alleen naar het feit, Dan is doorbroken het denken in verleden tijd, En wezenlijk inzicht is geboren. Heb dus geen doel, geen motief of idealen, Doorbreek dit denkpatroon, Dit brengt juist al die conflicten voort, Waardoor wij als mensheid falen.
De vorige keer beloofde ik jullie dat ik een gedicht zou schrijven over het denken. Voordat ik dit doe kan ik er echter niet onder uit om jullie iets te vertellen over mijn gedachtenstroom, die op gang kwam na mijn ontdekking dat het denken alleen maar kan fragmenteren. Ik wil mij hier beperken tot twee voorbeelden waar ik veel tijd aan besteedde. Deze waren "politiek"en "religie". Twee van de machtigste wereldorganisaties die we kennen. Ik vroeg mij af wat mijn ontdekking voor invloed kon hebben op mijn politiek bewust zijn. Ik was actief lid van een politieke partij. Ik was altijd in de veronderstelling geweest dat dit een goede keuze was. Nu zie ik in dat politiek niet anders kan doen dan onderscheid en verdeling scheppen. Politiek is tenslotte een product van het denken. Ik leefde in de veronderstelling dat politiek de mensen met elkaar zou verbinden. Nu zie ik in dat de politiek de mensen verdeelt en van elkaar scheidt. Wil ik hier nog wel aan mee doen was mijn eerste gedachte. Wil ik hier nog mede verantwoordelijkheid voor dragen vroeg ik mij af.
Bij mijn gedachten over de verschillende religies besefte ik dat ook hier veel onderscheid en verdeling wordt veroorzaakt. Ik begreep dat de bijbel, de koran, de talmoed en al die andere "heilige" boeken door middel van het denken tot stand waren gekomen. Ik begrijp nu ook waarom deze boeken voor zoveel interpretaties vatbaar zijn, waarom de mensen hier zo verdeelt over denken. Ook reliegies, waar zoveel verschillende godsdiensten uit zijn voortgekomen, verbindt de mensen niet, in tegendeel ze scheidt de mensen van elkaar. En opnieuw vroeg ik mij af of ik hier verantwoordelijkheid voor wilde nemen.
Daarna besefte ik plotseling dat, ga de gehele wereld geschiedenis maar na, zo goed als alle oorlogen zijn voortgekomen en nog voortkomen uit politieke en religieuze overtuiging. Toen bleek dat dit een feitelijke constatering was, heb ik van beiden afstand genomen. Dit heeft mij vooral veel moeite gekost t.a.v. de politiek waaraan ik stevig gehecht bleek te zijn. Met religie had ik minder moeite. Tot zo ver mijn gedachtenstroom.
Het Denken.
In de ruimte die het denken om Zich heen schept, is er liefdeloosheid. Het is de ruimte die de mensen scheidt, Waarin tot uiting komt de strijd Om het bestaan, de zielnood en de angst.
Meditatie heft die ruimte op. De beëndiging van het "ik" is dan een feit 'Het is immers zijn "ego" Waaraan de mens het meeste lijdt. In de meditatie onstaat, onder anderen, Die eindeloze ruimte Waarin alle relaties veranderen.
Beëndiging van het "ik", Is het beëindigen van smart, Want die eindeloze ruimte, Die niet door het denken wordt geschaad, Is de ander niet Omdat jij niet meer bestaat.
Wij weten niet wat liefde is, En velen voelen dit ook als gemis. Want in de ruimte die het denken schept Is men met het "ik"behept. Hier is liefde een conflict Tussen het "ik "en het "niet ik". Dit conflict, deze kwelling, deze pijn, Kan geen belangeloze liefde zijn.
Wie die eindeloze ruimte mijdt Waar het "ik" niet heerst, Kent niet die gelukzaligheid Die de mens zoekt maar niet vinden kan. Hij zoekt het binnen de begrenzing van Het denken, dat maakt het zo verdrietig, Het denken wat de extase Van die gelukzaligheid vernietigt.
Jomeij.
Natuurlijk is het denken voor andere doeleinden uitstekend geschikt met name voor ons dagelijks praktisch handelen, politiek en de wetenschap. Maar daar over volgende keer meer.
Het denken kan alleen fragmenteren, het kan de "heelheid"niet aan. Het denken schiet hiervoor te kort.
Vraag:nemen we de ware werkelijkheid wel waar of bestaat er nog een andere werkelijkheid? Lees hier later meer over op mijn blog.Jomeij.
Het denken schept verdeeldheid onder de mensen, het denken kan de heelheid, en de daarmee verbondenheid, van de mensen niet aan. Het denken veroorzaakt en schept immers alle grenzen. Niet alleen tussen de landen maar ook in die van de relaties en in de persoon zelf. Jomeij.
De honger en de armoede in de wereld wordt in stand gehouden door de armoede van de geest. Jomeij
Het leven is zo simpel, je hoeft het alleen maar te leven. Jomeij
Voor ons betekent VREDE alleen nog het ontbreken van OORLOG.
Moeten wij ons dan niet van de mens bevrijden?
Zij die menen dat de wereld en de kosmos een gescheiden bestaan leiden kennen zichzelf niet
De oorzaak van angst is vaak bekend.
De angst is angstaanjagend.
Heb lief al wat leeft.
Nee, wat is democratie?
Ook met politieke ruimte is er geen democratie.
Alle politieke partijen dienen stevig te worden opgesloten.