In mijn bijdrage "René Lyr, "Mon ami Louis Thévenet" en het mysterie Thevenet (+ illustratie)", elders op deze site, had ik het over Menet wiens Thevenet-portret uit 1907 de kaft van Lyrs "Mon ami Louis Thévenet" siert. In vermeld boek had Lyr het terloops over Menet die quitta Bruxelles un beau jour et personne nentendit plus parler de lui. [1]. Ik ben naar Menet op zoek geweest: veel heb ik, zoals uit vermelde bijdrage blijkt, niet gevonden.
Lyr blijft vaag over Menets verdwijning. Hij weet dat hij Bruxelles op un beau jour verlaten heeft en dat sindsdien personne nentendit plus parler de lui [1]. Wist Lyr zelf niets meer? Vond hij Menet niet boeiend genoeg om meer over te schrijven? Lyr heeft me met vragen opgezadeld. En er komen er nog meer. Wanneer is die beau jour geweest? Kort na het schilderen van Thevenets portret? Jaren later? Is het waar dat personne nentendit pus parler de lui [1]? Veralgemeent Lyr? Waarom zou hij dat doen? Misschien omdat híjzelf niets meer van Menet gehoord heeft? Walschot veronderstelt dat Menet nog in 1913 in wat België genoemd wordt, was of geweest is. In zijn transcriptie van "de reekening van Emma" vermeldt hij dat in het jaar 1913 op 15 Maarte een zekere Mr Minet een paiza matin waarin paiza staat voor paysage, gekocht heeft voor 200 frank. Hij voegt er in zijn commentaren bij Emmas boekhouding, die uitvoerig en verhelderend werken, aan toe dat de koper was, D.i. waarschijnlijk, Menet die het portret van Louis Thévenet schilderde. [2]. Heeft Walschot het bij het rechte eind? Is Minet inderdaad een verschrijving van Menet? Verwonderlijk is dit niet, zoals uit mijn bijdrage ""de reekening van Emma" of een onmogelijke zoektocht in het kunstenaarsverleden", elders op deze site, blijkt. Toch heeft zelfs Walschot er zijn twijfels over. Niet voor niets gebruikte hij waarschijnlijk [2]. Zijn gereserveerdheid lijkt terecht. Het kan niet anders dan dat Hallenaar Walschot die geschiedenis en leven van zijn stad door en door kende, weet had van Minets die in Halle woonden. Ook nu wonen er nog. Thevenet verbleef in 1913 echter in het Brusselse. Woonden daar toen Minets? Ik zou het niet weten. Bladeren in de "Witte Gids" voor 2007-2008 leverde me voor Brussel 43 Minets op. Is het verwonderlijk dat er ook in 1913 Minets zouden gewoond hebben? Ik denk het niet. In dit geval kan het zeer goed zijn dat een Minet werk van Thevenet gekocht heeft. In dit geval is Walschot het te ver gaan zoeken en was zijn lichte twijfel terecht. Ik had vorige zin als slot van deze bijdrage willen beschouwen. Ik ben in vermelde telefoongids echter ook op zoek gegaan naar 'Brusselse' Menet's. Ik heb er één gevonden. Leefden er in 1913 ook Menets in Brussel? Het lijkt me zeer goed mogelijk dat Thevenets Menet er nog rondhing, Thevenet nu en dan of zelfs geregeld zag en in 1913 de paiza matin [2] gekocht heeft. Vragen blijven echter: -zagen Thevenet en Menet elkaar nog na 1907?; -wie heeft in 1913 de paiza matin [2] gekocht? Een Minet of een Menet?
Je beweert dat het niet belangrijk is om te weten of de koper van Thevenets schilderij een Minet of een Menet, en in het laatste geval misschien wel dé of Thevenets Menet, was. Je hebt ongetwijfeld gelijk. Maar zijn het niet de schijnbaar overbodige en over gewone mensen handelende details die de al te vaak saaie en daardoor niet tot lezen en bestuderen uitnodigende geschiedenis van data en belangrijke gebeurtenissen boeiend en menselijk maken?!
[1] LYR, René. Mon ami Louis Thévenet. Editions Nationales, Uccle. 1945. [2] WALSCHOT, L. De "reekening van Emma". In: Hallensia, jg. 24, nr. 1, januari-maart 2002, p. 26-29.
|