Eindelijk arriveerde ook de laatste groep Zij zagen er blij, maar afgepeigerd uit. Was de opdracht zo zwaar geweest?
Uit hun relaas bleek dat aanvankelijk alles van een leien dakje liep. De leerlingen van het 4de leerjaar hadden de 3 belangrijkste veiligheidsregels onmiddellijk kunnen opzeggen. Die opdracht was snel en perfect uitgevoerd.
Maar de eeuwigdurende kalender maken, dat was andere koek Alhoewel de juf hen met raad en daad had bijgestaan, werd al snel duidelijk dat zij niet bepaald knutselvingers hadden. Zij hadden echter met veel inzet én geduld gemeten, geknipt, gevouwen, geplakt Nog net binnen de tijd hadden zij hun kalenders kunnen afwerken. Oef!
Zij waren dan ook zeer opgelucht toen zij vernamen dat het laatste ontbrekende deel van het document door hun maatjes gevonden was.
Tijdens de middagpauze zouden ze weer samen komen puzzelen en oplossingen zoeken...
Wat n stralende gezichten Met blinkende oogjes waren zij het klaslokaal binnengestapt. Eén van de meisjes droeg in haar handen een groengeschilderd en met goud en edelstenen bezet houten kistje. Daarin zaten de zelfgeknutselde sierjuwelen, maar ook het laatste ontbrekende deel van het document.
En toen kwamen de tongen los. Zodra zij in de kleuterklas verteld hadden wat er van hen verwacht werd, had de kleuterjuf er onmiddellijk mee ingestemd om samen met de kleuters te helpen: zij zouden een heleboel mooie juwelen met kralen maken. Dat lukte vlot en weldra hadden zij verschillende halssnoeren, armbanden en ringetjes.
Plots had juf E. voorgesteld om een mooi juwelenkistje te maken, zodanig dat zij hun juwelen op een waardige manier konden opbergen. Als zij zin en werklust hadden, konden zij dat zeker nog tijdig klaar krijgen; maar dan moesten zij wel onmiddellijk in het berghok een geschikt kistje zoeken
Dit voorstel zorgde voor wat onenigheid. Een paar leerlingen vond dat eigenlijk onnodig. Immers als zij de versierselen zo meenamen naar de klas hadden zij nog tijd om op zoek te gaan naar het ontbrekende deel van het document. De 3 anderen waren echter gewonnen voor het voorstel van de kleuterjuf en wilden graag zon juwelenkistje. Bovendien bleek dat sommige kistjes al mooi beschilderd waren en enkel nog wat versiering nodig hadden.
Eén van de kistjes zat volgepropt met dik papier. Papierproppen ??? Neen, het was het zo begeerde deel van het document. Ongelooflijk
Eigenlijk hadden de leerlingen nu niet veel zin meer om nog te knutselen en wilden ze liever terug naar de klas met hun buit. Anderzijds vonden zij dat het eigenlijk dankzij het voorstel van de juf was dat zij het volledige document hadden en daarom zouden zij het kistje toch maar mooi versieren.
Als tegenprestatie hadden ze beloofd om tijdens de korte speeltijd spelletjes te spelen met de kleuters en tijdens de lange speeltijd de juf te helpen bij het klaarzetten van het knutselgerief.
De eerste groep die resultaten binnen bracht, dacht dat zij de opdrachten correct opgelost had. Maar aangezien 3 van de 5 leerlingen de vorige dag deel uitmaakten van de groep die de flater met de elfjes begaan had, wilden zij nu op zeker spelen en direct controleren of hun resultaten ergens pasten in de gegevens van het document.
Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Zij ontdekken de cirkel van de armoede en vonden een fragment van de tekst Menslief ik hou van jou.
Dus nu moesten zij enkel nog op zoek gaan naar het ontbrekende deel van het document
Donderdag na schooltijd had ik het laatste deel van het document bezorgd aan de kleuterjuf.
Zij had bovendien een prachtig voorstel. Aangezien de leerlingen in haar les juweeltjes met kralen zouden ineen knutselen, zou zij hen voorstellen van ook een mooi juwelenkistje te maken. Zij zou de leerlingen in haar voorraad van kistjes laten zoeken en daar zouden zij dan - hopelijk - hun ontdekking doen.
Bovenstaand cijferschema overnemen ( NIET de rij met de dagen ) op geruit blad papier, maar ervoor zorgen dat er langs alle zijden een blanco rand komt van ongeveer 2cm. Uit bristolpapier rond het cijferblad een omslag vouwen, zo heb je onmiddellijk de juiste maat en kan je direct controleren of het cijferblad vlot verschuifbaar is. Het cijferblad verwijderen uit de omslag. In de omslag een venster knippen met een lengte van 7 kolommen en een breedte van 6 rijen. Cijferblad weer in omslag steken; na enig verschuiven, merk je dat je een maandkalenderblad voor je hebt. Duid dan op de omslag de dagen aan. Nu moet jij enkel nog het eerste cijfer van de maand op de juiste dag plaatsen.
Je eeuwigdurende kalender is nu klaar. Gebruiken maar
Stilaan werd het al routine Het licht werd aangestoken en snel controleerde men of niemand vergeten was van amulet en vrijgeleides op zak te steken.
Dit stond er deze keer op de opdrachtbladen:
Ook om deze opdrachten uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op zoektocht terug naar het verleden! Net als gisteren kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet. En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd Vrede zij met U
Opdracht BS.IV.A: Denk aan Bett Weeter en zijn mogelijke kompanen Zoek daarom nu onmiddellijk de 3 belangrijkste regels qua veiligheid in de omgang met onbekenden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 4de leerjaar zich de erewoorden van egeltje nog
Opdracht BS.IV.B: zoek uit op welke manier een eeuwigdurende kalender functioneert. En maak er zelf een. Steek jullie licht eens op bij de juf en de leerlingen van het 4de leerjaar En zet dan jullie beste handje voor
Breng de 3 veiligheidsregels en de eeuwigdurende kalenders verzorgd en veilig mee naar de kluis.
Opdracht BS.V.A:in de ban van de cirkel. Welke cirkel? Wie zit er in die cirkel? Hoe blijft die cirkel bestaan? Belangrijke vragen die door jullie beantwoord moeten worden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 5de leerjaar zich nog een en ander en weten zij jullie snel de juiste informatie te geven
Opdracht BS.V.B: zoek Menslief. Misschien kunnen de kinderen jullie op het juiste pad zetten Informeer bij de kinderen of zij misschien een idee hebben wie of wat Menslief zou kunnen zijn en of zij weet hebben van een of andere cirkel. Zo ja, vraag of ze jullie in hun kennis willen laten delen.
Vergeet niet de cirkel en Menslief correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
Opdracht BS.KT.: zoek uit hoe jullie in het bezit kunnen komen van fantasie- en kleurrijke juweeltjes. Wie weet hoe dat afloopt? Wellicht willen de kleutertjes en juf E. jullie graag de hand reiken Vraag aan de juf en de kindjes of zij jullie willen helpen om in het bezit te komen van de gevraagde versierselen. En ga er dan met al jullie verbeelding, creativiteit en goede smaak tegenaan.
Zorg dat jullie de kleurige fantasiejuweeltjes veilig en wel in de kluis krijgen.
-neem schrijfgerief en dit papier. -neem ook knutselgerief (schaar, lijm, ) mee. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00 / 000 -vraag en wellicht krijg je hulp. -denk aan de beleefdheidsregels!
Als dank voor al de hulp die jullie eventueel zullen krijgen, bieden jullie natuurlijk iets in ruil aan, b.v. samen met de leerlingen een spel spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Vergeet ook de leerkracht niet (hulp, materiaal ! ). Veel succes!
Blijkbaar hadden de leerlingen deze keer geen probleem met de samenstelling van de 3 groepen, want de tekst was nog maar net gelezen en kort besproken of ze waren alweer op stap
Toen ik de gang instapte, stonden de meeste leerlingen reeds te wachten aan de klasdeur Gauw het licht aangestoken en al het gerief te voorschijn gehaald: de 2 delen van het document, de kladbladen, alle verzamelde documentatie en informatie en vooral de brief en de 3 begeleidende blanco bladen van Het Kleine Volkje
En natuurlijk mijn strijkijzer. Want dat had ik nodig om de onzichtbare lettertjes weer zichtbaar te maken. Zodra alles startklaar stond, werd er - voor de veiligheid - snel afgesproken in welke volgorde zij rondom mij zouden verzamelen om toe te kijken welke woorden er door de warmte tevoorschijn zouden getoverd worden
Aanvankelijk lukte het niet zo goed, maar naarmate het strijkijzer en dus ook het blad warmer werd, verschenen de woordjes duidelijker. Weliswaar in een bedenkelijk bruin kleurtje, wat hier en daar wat gewaagde praat veroorzaakte. Gelukkiglijk bleef alles binnen de perken, zodanig dat niemand zijn / haar mond met zeep moest gaan wassen .
Bij nader toezien bleken de meeste oplossingen van Het Kleine Volkje ook terug te vinden in de info die de leerlingen al verzameld hadden. Dat gaf hen het fijne gevoel dat zij zeker op het goede spoor zaten, want deze resultaten bevestigden immers hun vermoedens en het was net alsof zij van Het Kleine Volkje een zetje in de rug gekregen hadden. Met vernieuwde ijver werd er gepuzzeld en gepast: er kwam duidelijk schot in de zaak en hun inzet bleef groot.
Desondanks bleven er op toch nog een heleboel lege vlekken op het samengevoegde document.
Maar morgen gingen zij weer op stap in het verleden: wie weet wat er dan stond te gebeuren ?
Amper enkele minuten alvorens de toegestane tijd verstreken was, kwam de groep die wegens misverstand nogal laat op zoek was gegaan naar de gedichtjes terug met 13 lievelingselfjes!
Ongelooflijk, hoe hadden zij dat klaargespeeld?
Toen bleek dat alle vrijdenkertjes inderdaad elk een lievelingselfje aangeduid hadden, begrepen zij onmiddellijk dat het hen onmogelijk zou zijn alle gedichtjes tijdig over te schrijven.
Dus hadden zij optimaal gebruik gemaakt van hun overtuigingskracht.
Zij vroegen aan de juf en de kinderen of zij de werkmappen eventjes mochten meenemen, liepen naar het secretariaat en vroegen daar of de juf aub wou helpen en - met dank bij voorbaat - snel, snel 13 kopietjes kon maken . En dat had de juf graag gedaan.
Ondanks hun aanvankelijke ergernis over hun blunder bleken zij nu wel best tevreden met zichzelf. Op de valreep waren zij dan toch geslaagd in hun opdracht.
Tijdens de middagpauze werd iedereen weer verwacht om te puzzelen en samen naar oplossingen te zoeken...
Intussentijd was ook de 3de groep terug van hun zoektocht in het 2de leerjaar.
Wat betreft de opdracht rond de vissen in de zee en de kinderen op het strand werden zij dadelijk op het juiste pad gezet, maar de ijskristallen verzamelen, bleek aanvankelijk een onmogelijke opdracht.
De 5 aanwezige vrijdenkertjes wisten met zekerheid dat er papier moest gevouwen en dan geknipt worden, maar hoe het nu weer juist in elkaar zat, bleek niet met zekerheid te zeggen.
Toen was de klassejuf ter hulp gekomen, had klassikaal vouwblaadjes uitgedeeld en allemaal samen hadden zij de onzekere richtlijnen naar beste vermogen opgevolgd en enkelen hadden voldoende mooi resultaat bekomen. Zo konden zij enkele mooie exemplaren van ijskristallen meenemen naar de klas. Prachtig!
De groep die op zoek gegaan was in het 1ste leerjaar, bracht goedgezind verslag uit.
Wat bleek: niet enkel de lentekindjes zongen uit volle borst het graag gedaan-lied, maar de ganse groep bleek de tekst te kennen. En kabouter Snip hadden zij ook in een mum van tijd ontdekt en in schetsen veilig vastgelegd.
Om te bedanken hadden zij beloofd tijdens de speeltijd met de kinderen een spelletje te spelen. En de juf? Die wenste hen succes en stuurde ze dadelijk terug naar hun klas.
Zij konden al direct starten om op de kladbladen te zoeken wat waar moest in- of aangevuld worden.
Alhoewel ik rekende dat de leerlingen minstens een halfuurtje zouden nodig hebben om hun 2 opdrachten naar behoren uit te voeren, arriveerde de groep die op zoektocht geweest was in het 3de leerjaar reeds na een 20tal minuten
Wat de feestbellenbol betreft, hadden zij inderdaad de voornaamste richtlijnen uit het verhaal gedistilleerd, nl. alles met elkaar delen, elkaar de hand reiken en van elkaar houden. Ook hadden zij reeds een schetsmatige invulling van de gevraagde triptiek.
Maar wat de lievelingselfjes betreft, waren zij compleet de vernieling ingegaan.
Omdat er 13 vrijdenkertjes in het 3de leerjaar waren, hadden zij - begrijpe wie begrijpen kan - gedacht dat zij enkel de namen van die kinderen hoefden te noteren en klaar is Kees.
k Liet ze dus onmiddellijk zoeken op de 2 delen van het document of zij ergens die namen of delen ervan terugvonden. Noppes !
Bij het bekijken van het samengevoegde document viel het een van de leerlingen wel op dat er hier en daar een onafgewerkt stukje poëzie geschreven stond en zij realiseerde zich plots dat zij indertijd ook eens gedichtjes bestaande uit 11 woordjes hadden mogen schrijven: elfjes dus. Waarschijnlijk ging het in deze opdracht ook over zon elfjes
Gelukkiglijk restten er nog een kleine 10 minuten van het lesuur. Indien zij dadelijk vertrokken, konden zij er wellicht nog in slagen om een aantal van de elfjes te pakken te krijgen.
Net toen de 2de groep binnenkwam, ging de eerste weer op pad...
Ook deze keer kregen de leerlingen de keuze tussen 3 opdrachten. Opnieuw moest de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Eens zij de opdrachten ( tweedelig ) gelezen hadden, werden er deze keer snel beslissingen genomen. Sommige leerlingen lieten hun keuze duidelijk beïnvloeden door de aanwezigheid van een broer / zus in de te bezoeken klassen. Toen de samenstelling vaststond en iedereen het doel van de opdracht begrepen had, kon hun zoektocht beginnen
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op pad in en naar het verleden! Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleides, amulet én de gemaakte afspraken niet. Maak weer van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het laatste ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd.. Vrede zij met U.
Opdracht BS.I.A:zoek de integrale tekst en de melodie van het graag gedaan-lied. Schone liedjes duren meestal niet lang dus alle hulp is welkom. Misschien willen de vrijdenkertjes van het 1ste leerjaar wel een toontje hoger zingen
Opdracht BS.I.B: vind kabouter Snip. Misschien weten de toekomstige lentekinderen waar hij verborgen is Als jullie hem vinden, maak dan snel, een gedetailleerde tekenschets, zorg ervoor dat wat belangrijk is zeker niet ontbreekt en maak er dan een kleurrijk geheel van.
Opdracht BS.II.A:vind uit op welke manier jullie in deze tijd van het jaar nog 3 ijskristallen kunnen bemachtigen. Wellicht kunnen de vrijdenkertjes van het 2de leerjaar jullie een handje toesteken
Opdracht BS.II.B:zoek de vissen in de zee; zoek de kinderen op het strand. Misschien zetten de kinderen jullie wel op het juiste pad Verklaar met enkele woorden waarom dit alles zo boeiend is. Maak een kleurrijke tekening
Opdracht BS.III.A:zoek de 13 lievelings-11-jes. Hopelijk zijn de vrijdenkertjes van het 3de leerjaar bereid om het licht te laten schijnen in de duisternis
Opdracht BS.III.B: ontraadsel het geheim van De Feestbellenbol. Hoe ging het ook alweer dat samenleven in harmonie ? De kinderen zullen jullie zeker de noodzakelijkste tips willen geven. Maak een tekentriptiek In het drieluik moeten de3 hoofdelementen van het verhaal zitten.
Neem schrijfgerief en dit blad. -neem ook tekenpapier en kleurgerief. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00/ 000 -denk aan de beleefdheidsregels!
Indien de kinderen jullie kunnen helpen, bieden jullie natuurlijk in ruil iets aan, b.v. samen met hen een spelletje spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Denk ook aan de juf!
Vergeet niet al wat jullie gevonden hebben correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
En weg waren ze, vol overtuiging dat zij in het verleden de sporen die leiden naar de toekomst zouden terugvinden...
Via een levendig relaas van mijn collega A. W. wist ik reeds zaterdagavond dat mijn leerlingen inderdaad het gezochte deel van het document, alsook het begeleidend schrijven van Het Kleine Volkje in hun bezit hadden.
Ter plaatse hadden zij zich over deze meevaller zeer opgetogen en tevreden getoond. Maar wat hen vooral intrigeerde, was dat de oplossingen, gevonden door het kleine volkje, in onzichtbare inkt geschreven waren.
Anderzijds waren zij voldoende bezorgd over de veiligheid van het gevonden document, want ondanks het feit dat een van de begeleiders voorgesteld had om daar ter plaatse reeds te trachten om het onzichtbare zichtbaar te maken, hadden ze toch maar beslist dat zij dat liever veilig op school zouden doen.
Toen ik maandagmiddag op school arriveerde, werd ik reeds opgewacht door een groepje leerlingen die er absoluut op stonden dat ik onmiddellijk het gevonden deel veilig in de kluis ging opbergen. Wat ik dan ook deed.
Zij vertelden mij intussentijd in geuren en kleuren wanneer, waar en hoe zij het pakje gevonden hadden, hoe de begeleiders hierop gereageerd hadden en hoe moeilijk het geweest was iedereen ervan te overtuigen dat er best zo weinig mogelijk, om niet te zeggen niet, over dit voorval moest gepraat worden. Gelukkig hadden slechts een paar begeleiders weet van de vondst en zij wisten dat in dit geval zwijgen = goud !
Tijdelijk moest ik hun enthousiasme wel afremmen, want er was nu geen mogelijkheid om het document te onderzoeken en de volgende les moesten zij alweer op pad ... misschien terug in het verleden ?
Daarom werd er dadelijk beslist dat zij donderdag tijdens de middagpauze weer samen zouden komen om te zoeken naar oplossingen.
Dit was de inhoud van het begeleidend schrijven* van het kleine volkje:
Vrede zij met U.
Mijn naam is Pien Woordvliet. Ik ben de schrijver in opdracht. Wij zijn nakomelingen van het kleine volk en wij wonen hier al sinds het allereerste begin. Wij leven in dezelfde ruimte ( als jullie ) maar in een andere tijd. Dat weten wij omdat er af en toe hoe vreemd ook scheuren zijn in het weefsel van de tijd. Dan vinden wij in ons bos onverwacht vreemde dingen zelfs verdwaalde reizigers uit jullie tijd. Omdat het soms jaren kan duren vooraleer er weer een scheur komt in het weefsel van de tijd, worden al die dingen eerst zorgvuldig gecontroleerd op schoonheid. Al het goede dat wij vinden, wordt gekoesterd, met de grootste zorg omringd en soms zelfs met de nodige eerbied in ons leven gebruikt. Al het foute wordt onmiddellijk onschadelijk gemaakt, ingekapseld en door de krachtigste geesten bewaakt. En de vreemdelingen Wel Zij die zich hier gelukkig voelen, een goed aura tonen en die net als onze jongeren die de stap naar de volwassenheid zetten vrijwillig en ongedwongen Titatovenaarskruid gegeten hebben, leven als gerespecteerde leden in onze maatschappij. En alhoewel zij niet zolang leven als wij onze oudste ouderling is 555 jaar ervaren wij hen als zeer levenslustig en gezond. Hun grote families zijn voor ons een bron van vreugde en een verrijking van onze samenleving. De enkelen die jullie tijd niet kunnen missen, verdrietig en ongelukkig zijn hier bij ons laten wij vergeetmijnietthee drinken. Zij slapen dan en dromen hun verleden als heden. Pas als er weer een scheur in het weefsel van de tijd ontdekt is, worden zij als bij weerlicht gewekt en weer hun tijd ingestuurd. Weliswaar enkel nadat eerst iedere herinnering aan hun verblijf in onze tijd definitief uit hun geheugen gewist is.
Maar nu ter zake.
Jaren geleden vond Speur Levendesteen, één van onze beste verkenners, in ons bos een onbekende stof vol met allerlei vreemde symbolen en kleuren. Bij een eerste nazicht door onze onderzoekers bleek dat de vreemde materie bedekt was met sterrenstof , wat onze nieuwsgierigheid en inzet om te weten nog deed groeien. Ook begrepen onze wijzen al snel dat zij slechts één beperkt deel van een document in bezit hadden. Slechts na zeer grondige studie en veel zoekwerk ontdekten onze wetenschappers de betekenis van de vreemde tekens. Zij ontcijferden een en ander en vonden dat iemand ( Morgaine? ) in een andere tijd en wellicht zelfs in een andere ruimte naar de uiteindelijke oplossing van een verschrikkelijk probleem zocht. Na raadpleging van onze beste voelers wisten wij dat het echt de bedoeling van Morgaine ( ? ) was kracht te gebruiken om geweldloos het goede weer recht te doen. Onze geleerden hebben dan ook hun beste beentje voorgezet en vonden reeds een oplossing voor de meeste opdrachten en raadsels die zij onder ogen hadden. Maar omdat één van onze droomvangers echter zeer boze beelden kreeg en één van onze zieners gevaar voorzag, zijn alle antwoorden met . onzichtbare inkt genoteerd. Enkel als de tijd rijp zal zijn zal onze beste zender de noodzakelijke informatie via gedachtestromen doorzenden aan de juiste persoon in jullie tijd, die dan het nodige zal doen
Meer kan ik voor ieders veiligheid niet neerschrijven.
Behalve nog dit: Bescherm het document en de bijlagen van de brief en laat wijsheid en kracht jullie leiden tot schoonheid.
( * de tekst was geprint in de allerkleinste, leesbare druk )
Vrijdag was een bijzondere dag want dan gingen de leerlingen samen met leeftijdsgenoten van andere scholen op uitstap ter gelegenheid van hun feest van de vrijzinnige jeugd.
Zon speciale gelegenheid kon ik niet ongebruikt voorbij laten gaan. Dus waren er voordien allerlei afspraken gemaakt.
Op donderdag had Tabeteb, ons leerling-heksje, alweer een mysterieuze e-mail verstuurd.
Beste vrijdenkertje, W K S Het positielicht in het zuidoosten van jullie land wordt feller en feller Grote waakzaamheid is geboden! Vrede zij met U. Morgaine
En mevr. A. W., één van de begeleiders, zou een speciaal pakje meenemen op uitstap.. Daarin zaten het 2de deel van het verscheurde document, alsook een begeleidend schrijven van het kleine volkje.
Juf A. zou ervoor zorgen dat mijn leerlingen het pakje tijdens de wandelrally konden vinden
s Maandags was ik bij de 6des al langs gegaan om te informeren hoe de G. W. P. verlopen was, maar ook om mijn leerlingen reeds mee te delen dat zij donderdag 3 opdrachten zouden moeten uitvoeren die nog dezelfde dag afgewerkt dienden te zijn
Donderdag het 1ste lesuur waren zij allen paraat om direct van start te gaan. Het licht werd niet vergeten
Tekst op hun opdrachtblad: Opgelet! Deze opdracht is een ThuisMatch waarbij er gespeeld wordt tegen de tijd Bovendien moet er ook nog waardig gekozen worden
Van de hier volgende opdrachten moeten er minstens drie uitgevoerd worden binnen de voorziene tijd en tevens moeten ze gesitueerd kunnen worden in de juiste sfeer. Elke groep kiest in onderling overleg één opdracht Verlies geen tijd!
Opdracht TM.1: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla zoals die eruit ziet als koningin Igraine en haar ridder-gemaal nog leven (mensen, dieren, dingen, de natuurlijke omgeving, ).
Opdracht TM.2: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla nadat Bulle Bak regent geworden is.
Opdracht TM.3: maak een heel eenvoudige maquette van het koninklijke slot Schoonburg en omgeving in Democratia.
Opdracht TM.4: a) boetseer de wapenschilden van Ayla en Will SKracht. b) maak in klei kleine dieren en bloemen om de schrijn mee te versieren.
Vrede zij met U
Al snel hadden zij bepaald welke opdrachten zij zouden uitvoeren, want opdracht 2 werd unaniem weggestemd. Maar bepalen wie wat ging doen, liep niet van een leien dakje Aai, aai tijdsverlies !!!
Maar na enig wel / toch niet werden eindelijk de 3 groepen samengesteld. Terwijl sommigen ijverig materialen verzamelden, deden anderen enig opzoekingwerk. Er werden voorbeelden gevonden van wapenschilden, kledij, vervoer, kastelen Ook daarrond ontstond enige discussie, maar eens ze echt bepaald hadden wat ze wilden bereiken, kwam er schot in de zaak.
Er werd naar hartelust geschetst, ingekleurd, geboetseerd, geknipt, geplakt, e. d. m. Toch waren ze ver van klaar toen zij de plaats moesten ruimen voor de volgende klas. Er werd dan maar opnieuw beslist om tijdens de middagpauze verder te komen werken.
En dat deden ze ook. De ene kwam al wat later dan de andere, maar allen waren op de afspraak.
Stilaan kregen hun werkstukken duidelijk vorm. De geboetseerde wapenschilden, dieren en bloemen van groep A ( opdracht 4 ) zagen er kleurrijk uit. Groep C, die opdracht 1 koos, had het gevraagde zeer flexibel geïnterpreteerd en een collage gemaakt waarin het kasteel van Disneyland als belangrijkste element verwerkt was. Groep B ( opdracht 3 ) had met kartonnen dozen een waarachtig kasteel gebouwd, waarin zij zelfs een functionerende ophaalbrug geknutseld hadden.*
Wat mij betreft, waren ze met vlag en wimpel geslaagd
( * later werd het kasteel volledig afgewerkt en geschonken aan de 1ste kleuterklas )
De meeste leerlingen van de 6des waren op G. W. P.
Toch was er een "thuisblijvende vrijdenker". Aangezien hij één van de leerlingen met een persoonlijk e-mailadres was, bood dat mij een prima gelegenheid om de spion Bett Weeter in het spel te brengen.
Via Tabeteb, het leerling-heksje, liet ik weer een e-mail aan alle leerlingen verzenden.
Inhoud van de e-mail:
Beste vrijdenkertje, W-K-S Ongerust melden mijn trouwe elfen me dat zij 0012, de spion, sinds enkele tijd niet meer gezien of gehoord hebben. Wees extra waakzaam, want misschien bevindt Bett Weeter zich in jullie tijd en ruimte om er op een of andere manier de goede afloop van jullie zoektocht te saboteren. Denk eraan: volledige geweldloosheid is een absolute voorwaarde. Moge de toekomst wijsheid, kracht en schoonheid brengen. Vrede zij met U. Morgaine
Door een tijdelijke wijziging in het lessenrooster was ik pas eerst op donderdag weer op school aanwezig. Die morgen zorgde ik ervoor om uitzonderlijk vroeg op school te zijn en strooide in samenspraak met het poetspersoneel - op opvallende plaatsen blauwe glitterstof op de grond, alzo een spoor vormend tot in ons klaslokaal.
Nog voor de bel de start van de schooldag inluidde, kwam mijn leerling mij opzoeken in de leraarskamer. Opgewonden vertelde hij over de inhoud van de nieuwe e-mail en dat hij gemerkt had dat er in de gang en ook op de trap glittersporen waren. Of we misschien direct naar ons klaslokaal konden gaan om te kijken of er niks verdwenen was
Wij dus samen op stap. Ook in onze gang bleek een heleboel glitterstof te liggen. En - ongehoord - de klasdeur stond op een kier... Halverwege het lokaal stopte het spoor. Gelukkiglijk was de kluis nog goed afgesloten. Bij grondig nazicht bleek alle verzamelde informaties aanwezig en ook het gevonden deel van het document zat nog veilig opgeborgen.
Mijn leerling en ik waren ervan overtuigd dat enkel ons snel optreden onheil voorkomen had.
Als de kameraadjes terug waren, zou er wel wat te vertellen zijn
Zoals afgesproken kwamen de leerlingen tijdens de middagpauze verder opzoekingswerk doen en puzzelen om zoveel mogelijk ontbrekende fragmenten op het document in te vullen.
Oei, bijna waren ze gestart zonder het licht te ontsteken
Om het voor iedereen wat gemakkelijker te maken, had ik reeds vooraf de tekst gekopieerd, wat verkleind en opnieuw gekopieerd om zo aan ieder groepje leerlingen de mogelijkheid te geven met hun eigen informatie op hun kladblad verder te werken.
Nadat alles aandachtig bekeken en besproken was, gingen de werkzaamheden van start.
Diegenen die zich toegelegd hadden op het Brailleschrift, boekten het eerste succes. De omzetting van de gevonden tekens bleken inderdaad fragmenten van de spreuk Moge het licht van de sterren schijnen op de plaats waar onze wegen zullen kruisen " te zijn.
Deze vondst stimuleerde de anderen om intensief verder te zoeken.
Zo werd ontdekt wat zeer klein en nietig is, maar ook een scheikundig element.(atoom). Ook een klein gedeelte van een technische tekening wellicht voorstellend een diafragma, maar bevreemdend met als uitleg ook het middenr ???? want er ontbrak een deel van het woord of van de zin Gelukkig vond een van de meisjes in de documentatie die ze van de leraar gekregen hadden de biologische uitleg. De eerste twee lettergrepen amoe ??? werd vervolledigd tot amoebe en gelinkt aan ectoplasma.
Natuurlijk stonden er nog allerlei mysterieuze woorden en tekeningen ( of delen ervan ) op het gevonden stuk van het document, maar met de informatie die ze in het verleden, in de toekomst en nu verzameld hadden, waren ze reeds een flink eind opgeschoten.
De sfeer in de groep was prima. En zij waren er vast van overtuigd dat zij de opdrachten tot een goed einde zouden brengen.
Echt tof dat ze de komende week op G.W.P. zouden gaan, maar wel spijtig dat de zoektocht even stil zou vallen