www.patagonponcho.com
Inhoud blog
  • Een tasje soefi?
  • EMRD was da?
  • Ritme in woorden
  • Cosmisch alfabet
  • Cosmisch alfabet
    Foto
    Argentinië presenteert zich als een land vol tegenstrijdigheden: Buenos Aires, met zijn blik gericht op het oude continent, Europa; het binnenland, gericht naar zichzelf in volle ontplooiing. Wat drijft mensen om een nieuw land te bevolken? Dit boek probeert de voetsporen te volgen van de goudzoekers in Patagonië. Patagonië, het einde van de wereld, het begin van een nieuw leven. Voor vele Europeanen is dit een totaal onbekende streek, hoewel de geschiedenis verbonden is met die van Europa.

    De taal is het voornaamste instrument waarmee de mens weigert de wereld te accepteren zoals ze is.

    Wij hebben het vermogen, de behoefte, de wereld te loochenen of te 'ontzeggen', ons een andere voorstelling te maken, haar anders te beschrijven.

    George Steiner

    Foto

    Hoe vaak zeggen we niet : woorden schieten me tekort. Meestal is dat om emoties uit te drukken. Emoties van spijt, dank, verdriet, plezier, liefde... Juist dan komen echte woorden. Woorden in tranen, in een schaterlach, in een omhelzing. En dat zijn Echte Woorden voor mij.

    Hoofdpunten blog buenosaires
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    camiel
    blog.seniorennet.be/camiel
    Een interessant adres?
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto

    Voor Pascal Paepen zijn zakendoen en economie altijd al een tweede natuur geweest. In Londen, diep in het financiële hart van de City, voelt hij zich dan ook thuis.

    The Crosse Keys is een pub gevestigd in een voormalige bank die zaken deed met China. Binnenin gaat het er druk en luid aan toe en Paepen lacht wanneer hij onze verwonderde blikken ziet. "Dit is waarschijnlijk een van de goedkoopste adresjes in deze buurt. Het moederbedrijf JD Wetherspoon is beursgenoteerd, maar deze pub houdt de prijzen voor gerechten bewust laag. Hier maken ze geen winst op het eten, maar enkel op de sloten bier."
    Toen enkele jaren geleden KBC een Britse bank overnam die juist hierin was gespecialiseerd, greep Paepen snel de kans om zijn koffers te pakken en naar Londen te verhuizen. Voordien was hij zeven jaar lang trader in de marktenzaal van Brussel.
    Ook een kopje koffie?

    12-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMRD was da?

    Wat is EMDR?

    EMDR ( Eye Movement Desentisization and Reprocessing) is een therapie ontwikkelt door Francine Shapiro (1) voor het verwerken van trauma’s. Zij ontdekte toevallig tijdens een wandeling, dat wanneer zij haar ogen snel heen en weer bewoog, terwijl ze dacht aan een stresserende herinnering, de emoties die op dat gebeuren betrekking hadden, verminderden. Later bleek dat niet alleen het angtsgevoel verminderde (verwerking of desensitisatie) , maar dat er ook cognitieve veranderingen optraden (d.w.z. dat men een andere betekenis gaat geven aan het gebeuren) en dat het herinneren aan de gebeurtenis minder belastend werd.

    Wat doet EMDR ?

    Door traumatische gebeurtenissen kunnen we geblokkeerd worden. EMDR is een therapie die die blokkade wegneemt, het laat je toe in de goede richting  te evolueren. EMDR helpt je om die gebeurtenissen te verwerken.
    De EMDR - methode is gebaseerd op de hypothese dat aan elk psychisch trauma – symptoom ook een fysiologische component is verbonden. Men gaat ervan uit dat bij een traumatische gebeurtenis de informatie in de oorspronkelijke, meest angstbeladen wijze wordt ‘ingevroren’, samen met het oorspronkelijke beeld, de negatieve zelfevaluatie (of negatieve cognitie over zichzelf) en het daarbij behorende affect.

    In deze vorm is een adaptief verwerkingsproces niet mogelijk. Het emotioneel trauma laat een spoor na in de hersenen; deze slagen er niet in om dat stuk informatie te verwerken. De vast geraakte informatie wordt bij psychische stoornissen zoals de posttraumatische stressstoornis (PTSS) gereactiveerd in de vorm van intrusieve gedachten, flashbacks en nachtmerries. Telkens kom je terug op deze vroegere gebeurtenis, deze wordt herkauwd en herkauwd, zonder wezenlijk te veranderen.

    Bij ervaringen waarbij angst, machteloosheid, levensgevaar of hulpeloosheid een rol spelen, kondigt het lichaam een alarmtoestand af. Triggers, zoals beelden, geuren (geuren zijn heel sterke triggers), geluiden die aan de ingrijpende gebeurtenis doen denken, kunnen de ‘ruwe, onverwerkte herinnering” telkens weer activeren. Je ervaart terug hetzelfde als toen bij de gebeurtenis, en geraakt telkens terug van slag. Andere triggers zijn prikkels verbonden met de tijd (bvb verjaardgen), situaties die herinneringen aan de dader oproepen, allerhande gebeurtenissen, emotionele en fysiologische toestanden, enz....

    Ervaringen met EMDR in de praktijk doen vermoeden dat wanneer een traumatische gebeurtenis plaatsvindt, deze onverwerkt in het zenuwstelsel worden opgeslagen, inclusief de daarbij horende beelden, geluiden, gedachten en gevoelens. Mogelijks zorgen de oogbewegingen (of andere bilaterale stimulaties: de hersenen worden afwisselend links en rechts gestimuleerd, en dit tot dat de de herinnering aan de gebeurtenis géén psychisch leed meer veroorzaakt) die bij EMDR worden gebruikt voor een herstel van de neurologische balans, door de hersenen zodanig te activeren dat deze informatie opnieuw beschikbaar komt om te kunnen worden verwerkt. De informatie wordt opnieuw geëvalueerd.

    Dit is misschien ook wat er gebeurt in de REM-slaap of droomslaap, waarvan wordt aangenomen dat de snelle oogbewegingen een belangrijke rol vervullen in het op natuurlijke wijze  verwerken van onbewust materiaal.

    Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het je eigen hersenen zijn die de genezing of verwerking tot stand brengen en dat alleen jij zelf degene bent die daarover beslist.

    De EMDR methode katalyseert het informatieverwerkingsproces, wat tot het vervagen van de traumatische herinnering leidt, evenals een cognitieve herstructurering en een neutraliseren van het negatieve effect. Dus eenmaal verwerkt en geïntegreerd is er blijkbaar niets negatiefs meer over waar men opnieuw zou kunnen in terecht komen.

    De combinatie van het zich intern richten naar de beleving van de herinnering en de externe afleidende stimuli, zorgen ervoor dat het trauma wordt geïntegreerd (wordt verwerkt).

    Waarvoor is EMDR geschikt?

    Het gaat steeds om klachten die een gevolg zijn van ‘beschadigende ervaringen’. D.w.z. ervaringen die bepaalde sporen nalaten in het geheugen van de persoon, zodat deze er nog steeds last van heeft. Wat EMDR doet, is helpen de herinneringen aan deze gebeurtenissen te verwerken, waardoor de klachten verminderen of verdwijnen. De gebeurtenissen worden als het ware ingeschreven in het levensboek van de persoon: ze hebben een plaats gekregen en zijn verwerkt.

    De grootste kracht van EMDR is dat EMDR de onevenwichtigheden in de hersenen laat herstellen vergelijkbaar met hoe het lichaam fysieke klachten geneest.

    Wat is dan het resultaat van zo’n EMDR sessie ?

    Door het verwerken van de gebeurtenis in combinatie met de oogbewegingen (of andere bilaterale stimulatie) zal de herinnering aan de gebeurtenis in kracht en emotionele lading verminderen.

    Uiteindelijk zal men aan de gebeurtenis kunnen terugdenken zonder zo emotioneel beladen te worden. De bijhorende beelden worden waziger, en vager.

    Het is ook mogelijk dat er andere en nieuwe inzichten verbonden worden met de gebeurtenis zodat deze niet meer zo bedreigend overkomen. Tot slot krijgt de schokkende ervaring een plaats in je levensboek. De gebeurtenis is verwerkt.

    Het is bij EMDR niet noodzakelijk dat je je ervaringen uitvoerig beschrijft of volledig moet herbeleven. In die zin is EMDR een geringere belasting.

    Na één (of enkele) sessies vermindert al de kracht van de emoties, en wordt het beeld minder scherp.

    12-04-2008 om 00:00 geschreven door reincastle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ritme in woorden

    Wat ik hier vertel is niets nieuws. Eigenlijk is er niets nieuws. Alles was of is er al sinds het begin. Sinds Aleph, sinds A. De A van aap... en zo begon alles. In  het begin wisten we ook alles. Het bewustzijn van de aarde was heel groot. Ook het bewustzijn van iedereen op aarde, alles op aarde. Alleen zijn wij het vergeten. We hebben ons laten verleiden door de slang en hebben van de boom der kennis gegeten. Daardoor, zo wordt beweerd door de Tolteken, zijn we vergeten wat we wisten en moeten we nu alles terug herontdekken, met vallen en opstaan. De Hermeneutieken komen in de volgende zin, een beetje dichter bij de waarheid :

     

           Het woord is de moord van het ding zelf.

     

    Kant schrijft ergens: er is een duif die vliegt in de lucht. Ze is moe en denkt bijzichzelf:

    -ach was er maar geen lucht, dan was ik er vlugger

    Plots verdween de lucht

    De duif valt neer

    De duif is dood....

     

    Hierin zien we het grote probleem van ons denken. Het materialiseert zich doorheen de vibraties van onze woorden en gedachten en voor we het weten zitten we in de problemen die we zelf bedacht hebben. Maar het wegdenken van het "denken" op zich is geen oplossing. De duif dacht de lucht weg en ze viel dood. Hierin zitten twee problemen verborgen: het ene, zoals ik al zei: DENKEN.

    Het andere staat er rechtevenredig tegenover: WEGDENKEN

    De lucht is voor de duif een probleem, dus denkt ze de lucht weg. Zonder lucht kan ze spijtig genoeg niet leven. Als ons denken een probleem is, is het niet de bedoeling dat we het wegdenken. Zonder denken kunnen we echt niet leven. De stroom van gedachten is inert aan ons zelf. Zo ook stellen de hermeneutieken dat taal vaak een probleem is, toch is de oplossing niet om de taal op te heffen. 

    Hermeneutieken proberen langs de taal heen een oplossing te vinden, de waarheid te achterhalen. Zij spelen met de taal, zoeken een betere vorm, zoeken de kunst tot communiceren op om zo dichter bij de waarheid te komen.  De taal kan steeds veranderen, of dit ons dichter bij de waarheid brengt is nog maar de vraag. Hoe verder misschien als we het willen uitdrukken in de taal die we heden spreken. 

     

    Alles komt voort uit het materialiseren van het oeridee uit het niets. Wat wil zeggen dat alles met elkaar verbonden is en alles komt uit het niets. Alles in het leven heeft iets te zien met alles. De samenhang is compleet en perfect. We zien dit ook in het butterfly effect. Als we iets willen veranderen, veranderen er andere dingen mee. Zoals de Hermeneutieken zeggen: “al wat van boven zit, zit beneden.” Naargeland de invalshoek of het gezichtspunt. We verwoorden die invalshoek ook in onze taal, onze orale uitdrukking over een situatie of over ons leven. Plato leert ons dat alles wat zich manifesteert in de materiele wereld, een kopij is van onze ideëen. In het universum vinden we alleen maar vibraties: ideêen die vibreren, gedachten, golven tussen verschillende krachten, uitwisseling van trillingen. Een positief idée vibreert zeer hoog, haar kleuren zijn licht en vrolijk. Het negatieve idée daarentegen, is donker en vibreert lag. We vinden rondom ons een spel van licht en kleur, donker en vrolijk, hoge en lage tonen. Zij vibreren samen, golven in en over elkaar en geven hierdoor een densiteit aan onze atmosfeer en materialiseren zo wat wij denken. De hoge en lage tonen bespelen ons lichaam als een instrument om zo de symphonie van ons leven te spelen.

    Om tot een materialisatie te komen, hebben de vibraties of golven , tegengolven nodig. Zijn interactueren, zij heffen elkaar op of versterken elkaar. Positief heft negatief nodig om een neutrale materialisatie te bereiken. Alle dingen bestaan uit jing en jang, pool en tegenpool, wit en zwart, enkel dan kan er een grijze zone gerealiseerd worden. Zo ook heeft men Vader-Zoon (of Ouder-Kind), Man-Vrouw.

     

     

    Er is in heel het universum een wet van ritme. Alles vloeit en komt terug, een golfbeweging met een bepaald strak gereglementeerd ritme. Als men over vibratie spreekt, spreekt men over ritme. Het ritme zorgt mee voor harmonie of desharmonie, in alles werkt het rimte in: onze geest, ons lichaam, onze gedachten, ons hart, en uiteindelijk ook onze woorden.

     

    Het ritme van onze woorden geven ritme en klank, zelfs kleur, aan onze wereld rondom ons, en zo raken de golven van onze woorden onze medemensen. Het is belangrijk dat we de herkomst van onze taal kennen om ons harmonieuzer uit te drukken en onszelf en onze omgeving te kleuren in een harmonieus ritme. Woorden zijn niet zomaar woorden, niet alleen de betekenis is van belang, ook hoe het door ons de ruimte wordt ingestuurd, hoe wij met de uitstoot van lucht de vibratie rondom ons beinvloeden. Kritiek bijvoorbeeld, die in een zachte stem wordt uitgebracht, zal ons hart dieper beroeren en positief kleuren, kritiek die naar ons geroepen wordt, raakt ons hard en brengt ons levensritme uit balans.

    En nu….tijd voor koffie!

     

    11-04-2008 om 07:55 geschreven door reincastle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cosmisch alfabet

    HE
    Dit is een heilige letter (HEilige...), de meester van de wind, water, vuur en aarde. De letter H spreken we uit als we de lucht uit onze longen laten, het is een reinigend effect, het brengt wind voort, turbulentie, beweging.
    Het is de vibratie van de planeet Mercurius. De afstand tussen mercurios en de zon vibreert in de toonaard van La-bemol. De H alleen is de energie van de creatie.

     

     

     U , V

     


    U is de omgekeerde A. Als A voor man, vader, idee staat, staat de U dus voor Moeder, vrouw, passieve actie. Als we de mantra AUM bekijken vinden we daarin de drievuldigheid:

    A de man, vader, het idee

    U de vrouw moeder

    M is een vibratie die heel wat vezels in ons lichaam laat trillen. De naklank gaat heel diep. De M is de aarde, onze basis, ook wel ons binnenste of de onderste chakra die verbondenis met het middelpunt van de aarde. De drievuldigheid is dus: de vader, moeder, het kind (wij).

     

     I J Y

     


    Verpersoonlijkt de wijsvinger. De slang die kronkelt, de kennis, de sexualiteit, het karma, de noodzaak, het lot en ook de realisatie. Al deze begrippen hebben voor ons zeer tegenstrijdig betekennissen of hebben totaal niets met elkaar te maken, op het eerste zicht... Kijk even een beetje dieper: de slang staat voor veel mensen simbool voor de verleidingsdaad van Eva. Zij wordt daardoor in veel culturen als een simbool van sexualiteit gezien. In andere culturen wordt de slang gezien als kennis. De grieken gebruikten de slang als simbool voor kennis, niet te verwarren met wijsheid... In de cultuur van vele indiaanse stammen, waarond de Tolteken, vinden we de slang terug als parasiet, inderdaad als kennis, maar in de tegenovergestelde zin van wijsheid. Het is de slang die adam en eva de kennis, of eventueel zoals ze het ons vertelden, de sexualiteit overbracht. Door deze overdracht bezegelden zij het LOT van ons als mensheid. De slang bracht eerst het idee van het karma in de mensheid. Adam en eva werden door toedoen van de slang uit het paradijs verdreven en werden zo sterfelijk. Het begrip KARMA wordt hier geintroduceerd. Door toedoen van de slang, omdat we de kennis, de sexualiteit tot ons genomen hebben, moeten wij nu ons eigen lot in handen nemen en ons karma realiseren. We zien dus dat deze woorden heel nauw met elkaar verbonden zijn en zo ook hun vibratie-waarden, vertaald naar de letters I J Y

     

    K Q  


    K of Q is de werkkracht, vrijheid, moed. Vibreert zoals de planeet Mars, en in de noot Re-bemol wordt deze vibratie verpersoonlijkt, REbemol, de toonaarde van de afstand van de Aarde en Mars.

     

     S 


    De S is het misterie, atractief en onweerstaanbaar. La-bemol is zijn noot, het is net zoals we bij de  I J Y gezien hebben het symbool van de slang, ons lot, verscholen in passie en verlangen.

     

     L 


    De l is de vrije wil waar de opoffering centraal staat, altruimsme, zij vibreert zoals de Mi. De verbinding van de vibraties L+A vertegenwoordigen een grote kracht, als het niet DE grootste kracht is. We vinden de vibratie terug in de woorden :

    ALAH

    ALOHIM = god

    BABEL = poort van de hemel

     

     R 


    De R is klaarheid, wederopstanding. Vibreert zoals de Fa, zoals Saturnus. In de hiëroglieven is de R een hoofd. De spiritualiteit, harmonie tussen materie en moraal. De klaarheid of waarheid, dus.

    Ra is de roepnaam van de Vader, RA is, volgens onze geschiedenisboeken, de god van de Zon bij de egyptenaren.

    In de mantra's vinden we de klanken, vibraties:

    Re  een roep tot entoesiasme

    Ri  zachtheid

    Ro intuitie

    Ru psychologische penetratie, deze vibratie dringt diep in ons en brengt harmonie tussen onszelf en onze omgeving.

     

     

     T


    Is het symbool van het begin van de kracht, hij vibreert zoals de afstand tussen de Zon en pluto, het begin en einde van ons zonnestelsel, en zoals de noot La, een belangrijke noot volgens veel esotherische teksten. De T vertegenwoordigt de terugkeer, de wederopstanding na de totale overgave (zoals de kruisiging, zoals na de totale verlichting van Buddha....). De T staat voor de wet van de compensatie na onze daden, het karma en de voltooiing daarvan. Net zoals  de I  J Y is de T ook verbonden met ons karma, alleen sterker.

    In de mantra's vinden we de klanken terug van

     

    Ta  intelligentie

    Te  justitie, rechtvaardigheid, maar niet de menselijke

    Ti  sereniteit

    To artistieke vrijheid

    Tu triumf

     

    T is kracht             U is vrouw      = TU is triumf

    T is kracht              A is man        = TA is intelligentie



    Z
     


    De Z staat voor het vlammende zwaard, de pijl, bliksem, het wapen van de kracht. Het vibreert zoals Neptunus, zoals de noot Si. De Z gaat recht door zee, is tolerant en intelligent. Zij verpersoonlijkt de mens & wet, de creatie in echtelijkheid en in die zin ook de sexuele kracht.

     

     

     

    We hebben nu ongeveer de meeste cosmische letters even bekeken. Aan de hand van deze letters en de uitleg van hun vibraties kunnen we nu een paar belangrijke woorden uitleggen. Woorden die we niet alleen terugvinden in de bijbel of de christelijke leer, maar ook in geschriften ervoor. Woorden die een heel waardevolle betekenis inhouden, woorden die ons misschien langs de letters om tot de waarheid kunnen brengen:

     

    YHeSHUS, verbasterd tot Jezus

     

    Y = noodzaak, realistatie, lot, karma, ....

    He= meester van de wind, vuur, water en aarde

    SH= zoon, kind, geboorte

    U = vrouw

    S = mysterie, karmaverbonden, passie

     

    De naam van Christus, Jezus, vinden we terug in het sanskriet en in de kabbala nog voor Jezus werkelijk geboren werd.  Net zoals het woord

    YaHUHe

    Ya = realisatie van de man, de vader, het lot van het oorspronkelijk idee

    H+U = de zachte h verbonden met de U is de ultieme reinigende kracht 

    He = de meester van wind vuur water en aarde

     

    IHVHa = IHeVa = IEVE ( de wet )

    Als we dieper in dit woord ingaan vinden we hier gemakkelijk de naam EVA in terug.

    I = de slang, karma, de kennis

    He = de meester van wind water vuur aarde

    V = U is vrouw, de kleine letter a achteraan wijst op het begin, de eerste....vrouw, dus.

     

    ADAN

     

    A begin, geboorte, Idee, de oerkracht,

    D de materie, zekerheid,

    de A wordt herhaald om kracht te geven aan de betekenis van de N = kind AN = oerkind

     

    AZALIAH

     

    3A is de heilige drievuldigheid of de éénheid

    de Z is het vlammend zwaard, de kracht om recht door zee te gaan, eerlijk en tolerant

    L is de vrije wil opofferend

    I is de creatie, het lot, karma, realisatie

    H is de energie van de creatie, het goddelijke

     

     

     

     

    Het mysterie van het woord ligt hem in de klank en de kracht van zijn vibratie vermogen. Een woord wordt geboren uit de adem des levens en materialisert zich in de geluidsgolven rondom ons. Het geluid van het woord, van de afzonderlijke letters, vindt zijn weg door het in- en uitademen langs de stembanden. Deze golven wekken vibraties op die we kunnen terugbrengen in de snaartheorie van Einstein. En net zoals Einstein zelf zegt: in de vibratie van de snaar ontstaat materie... door de vibratie van onze woorden, onze letters onstaat er een wereld.

    Woorden die in stilte worden uitgebracht, woorden die worden gedacht, woorden die worden uitgesproken resoneren in de lucht om ons heen en scheppen een atmosfeer rondom ons. Deze atmosfeer resoneert dan weer met de ruimte van een ander persoon, zodat er een hele mooie melodie kan ontstaan, of een totale disharmonieus gesprek... aan jullie de keuze!

     

     

    Even een proef nemen op je eigen naam:

    ReIN

     

    Re= oproep tot enthousiasme

    I = creatie, lot, realisatie...

    N = kind

    Ik zou mijn naam dus kunnen omschrijven als een kind dat met enthousiasme haar lot wil realiseren.

    Probeer het eens met je eigen naam.

      

     

    10-04-2008 om 00:00 geschreven door reincastle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cosmisch alfabet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    B

    Vandaar komen we bij de B terecht, die de creatie inhoudt, de innerlijke kracht, passief en duaal. De B kan je niet afzonderlijk uitspreken, vandaar dus het eerste woordje van de baby, hij is zoals God: de letter van de creatie is de B maar deze creatie kan niet alleen staan, daardoor wordt het uitgebracht samen met de A, de letter van "de man" of de mens in het algemeen.

     

    Je gebruikt je innerlijke kracht om de B naar buiten te brengen.
    Ba Be Bo Bi Bu

    Deze klanken hebben geen echte betekenis, ze roepen wel verschillende gevoelens op als je ze uitspreekt.

    BA!  En de peuter weet meteen dat hij iets fouts doet, iets vies...

    BU! Of zoals wij in het nederlands schrijven . BOE!! En de angst grijpt om zich heen...

     

    B is vrouwelijk, B is geboren worden en sterven, net zoals de creatie van de aarde gebeurde door de B. Geboren worden en omdat de B uit twee rondjes bestaat, is ze ook duaal: bij geboorte hoort sterven.

     

    Een voorbeeldje uit de oude evangelische geschriften:

    Het woordje: ABA vinden we terug in oude geschriften, het geheime woord voor Jezus, aan de hand van de betekenis van de letters, kunnen we dat gemakkelijk uitleggen : A (de magier, God...de creator, de mens) B (de vrouw, geboorte) A het begin van elk idee. Ons woordje ABsoluut kan daar een overblijfsel van zijn.

     


    De C is verbonden met de G, de keelklank, en de K, hardere klank net zoals de U met V verbonden is.

    Voorbeeldje uit de mantra's:

    Ga   Gue    Gui     Go    Gu  = oefening voor de keel, waarbij deze lettergroepen in verschillende mantra's worden gebruikt om de keelchakra te openen.

     

    Ca   Za    Tha    Cza   Cza   Cza = oefening voor de ademhaling en keel

     

     

     G = staat voor de wereld, de aarde

       = Adam en Eva, onvoorwaardelijke duale liefde ( vandaar de G-spot misschien ?)

     

     

     D

    De D staat voor de fa , de planeet urano, het teken van de natuur en dominantie. De D is ook materie, zekerheid, geloof.

    09-04-2008 om 07:32 geschreven door reincastle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cosmisch alfabet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een alfabet of abc (meervoud : alfabetten of abc's) is de verzameling symbolen waarmee taal schriftelijk kan worden weergegeven. Het woord alfabet is ontleend aan alpha (α) en beta (β), de eerste twee letters van het Griekse alfabet.
    Het Arabisch alfabet ( الأبجدية العربية, al-abdjadiyya al-ʿarabiyya), bestaat uit 28 letters. Het Arabische alfabet is net zoals dat van sommige andere Semitische talen een consonantenalfabet: het bestaat uit medeklinkers. De klinkers die toch gebruikt zorden zijn hoofdzakelijk de a, i en u. In praktijk wordt de a officieel uitgesproken als een E.

    Het Armeense alfabet werd in 405 ontworpen door de Armeense geleerde en religieuze Mesrop Masjtots. Het alfabet bestond oorspronkelijk uit 36 letters. De volgorde van de letters had een religieuze symboliek; het Armeense alfabet begon met "Ա" = A en eindigde met "Ք" = Q, dit verwees naar God (Աստուած) en naar Christus (Քրիստոս). Later werden er de letters "և" (j)ev, "օ" o en "ֆ" f bij toegevoegd.
    Als moeder van het alfabet hebben we het Fenicische alfabet van de Feniciërs. Het is minstens 3500 jaar oud en men veronderstelt dat het Griekse alfabet van dit Fenicische alfabet is afgeleid, alsmede het Armese/Hebreeuwse, Arabische en tal van andere alfabetten. Het Paleo-Hebreeuwse alfabet komt sterk overeen met het Fenicische. Voor deze alfabetten geldt, dat ze volledig uit medeklinkers bestaan. De eerste letter uit het Fenicische alfabet is: aleph.

    Voor ons is het ABC onze leiddraad. In andere talen hebben we een ander alfabet, maar als we ze allemaal eens op de keper beschouwen zien we of liever, horen we vooral vibraties in de letters. Het chinese "alfabet" is anders, omdat zij anders denken dan wij. Zij denken in beelden, in samenhang. Zij staan op dit vlak veel verder dan wij. Onze taal is verdeeld in letters. Met woorden, samenrijgen van letters, kunnen we beelden scheppen, maar dan is het heel belangrijk dat we de juiste vibraties kennen van de letters. Als we spreken stoten we lucht uit, deze trillingen veroorzaken een verstaanbare klank voor taalgenoten. Elke letter heeft zijn trilling, zijn vibratie. En de oorsprong van deze vibratie is in ons zoekgeraakt. Daarom zeggen we vaak dingen die niet overeenkomen met de juiste vibratie en is het meeste van wat we zeggen doorspekt met leugens, vibratieleugens.
    Om dit verder uit te leggen, gaan we even terug naar oudere "heilige" talen, zoals het sanskriet. In deze taal kunnen we de oorsprong terugvinden van de lettervibratie vooral omdat deze taal niet veel veranderd is sinds haar ontstaan. In het sanskriet is de melodieuze manier van spreken heel belangrijk, als we met een melodie spreken, komen de vibraties meer tot uiting. Net zoals in de muziek. Sinds mensenheugenis wordt onze geschiedenis verhaald in gezangen, zowel de bijbelse geschiedenis als de alledaagse. 
    De indianen gebruikten deze verhaalvorm, de troebadoers uit ons verleden deden hetzelfde, de leer van de meditatie werd/wordt nog steeds gezongen, het sanskriet heeft een hele sterke muzikale ondertoon.
    Voor mensen konden schrijven was dus de melodie, de harmonie, geluidsgolven, cruciaal om ons sociaal uit te drukken. Uit het sanskriet weten we dat er in het universum noten worden gespeeld, deze noten werden opgevangen door hogepriesters, die deze geluidsgolven of vibraties omzetten in letters en daaruit in woorden, verstaanbaar voor ons, normale stervelingen. Als deze cosmische vibraties harmonieus via letters tot een woord worden vertaald, is het moeilijker om leugens te vertellen. 
    Muziek bespeelt emoties, het raakt ons hart, en daardoor is het ook moeilijker voor ons verstand om de leugens die in ons verstand schuilen te vertellen. Een lied dat ons raakt, raakt eerst onze emoties, daarna verdiepen we ons pas in de tekst, dat gebeurt vaak met anderstalige liederen. Woorden kunnen ons als muziek in de oren klinken, diezelfde woorden kunnen ons uit ons lood slaan.
    Dat hangt af van de "intonatie" van de spreker. Deze enorm belangrijke intonatie-uitspraak vinden we ook terug bij de Chinese taal. Eenzelfde teken kan verschillende betekenissen hebben, maar volgens de intonatie "begrijpen" ze de juiste zin. Door de vibratie die ze in een teken leggen, raken ze eerst het hart, het innerlijke met hun opgeroepen beelden en daarna pas verstaan we "letterlijk" wat ze willen zeggen. De luchtverplaatsing, de vibratie, is hier heel belangrijk. Dat is ook zo bij ons origineel alfabet, we zijn het alleen vergeten.

    Als we nu teruggaan naar het sanskriet, een taal die iets dichter bij onze taal staat dan het mandarijns, kunnen we heel het alfabet ontrafelen en hun intonatie, hun trilling, beter begrijpen. Ook in de Kaballah gebruiken ze een heel oude taal. Ook daar is de intonatie, de oorspronkelijke trilling van de letters heel belangrijk. Zij vormen zelfs, net zoals het sanskriet, woorden door belangrijke letters of anders gezegd vibraties, achter elkaar te zetten. Ons "verbasterde" schrijftaal werkt anders. Wij vertrekken van een woord om daarna de letters te vormen, we zien dit in de vervorming van vele latijnse woorden in verschillende talen: als wij een "k" schrijven, schrijven ze in het Frans en in het Spaans een "que", in veel gevallen gebruiken wij een "z" terwijl ze in andere talen een enkele "s" schrijven. We horen klanken en we passen de letters aan. In de kaballah en het sanskriet vertrekken ze van de letters of vibraties om zo een woord te vormen.
    Deze talen zijn "heilige" talen, zij spreken nog echt met de melodie uit de cosmos, de liederen die we als "de ware boodschap" ooit eens gehoord hebben. In de Kaballah geven ze aan de letters meer een mathematische waarde, net zoals we ook in de muziek terugvinden. Aan elkaar gerijgde noten om zo een melodieuze melodie te krijgen, gebeurt vaak door wiskundige regels toe te passen. Dit is gemakkelijk uit te leggen: korte en/of lange noten bestaan uit golven, geluidsgolven of vibraties. Deze golven hebben een waarde, een sterkte. Zij interactueren ook met elkaar, heffen of versterken elkaar naargelang hun combinatie. Zij zijn gebonden aan de natuurwetten, en die wetten vinden we terug in de wiskunde. Zo ook is er tussen de vibraties van de verschillende letters een relatie. Als we er echt verder op willen ingaan, kunnen we ook de snaartheorie van Einstein erbij halen maar dat zou mijn hoofd teveel breken.
    We overlopen beter even de letters zelf en vergelijken ze zowel in het sanskriet als in de taal van de Kabbala en de hiëroglieven. Als we het alfabet van het sanskriet, de hiëroglieven en de kabbala naast elkaar leggen vinden we haast een totale overeenkomst. Daarom wordt dit alfabet van deze talen ook het cosmische alfabet genoemd. In dit cosmische alfabet vinden we de mantra's van de hindu's terug. Deze mantra's hebben een enorme kracht die zit in het samen uitspreken van verschillende letters. Deze woorden krijgen pas betekenis als we de ware vibraties gebruiken. Deze vibraties interactueert met ons lichaam, onze geest en onze ziel, als ze op de juiste manier worden voortgebracht. Als dat wordt gedaan, kunnen onze uitgesproken woorden niet liegen, ze leven zelf en brengen ons dichter bij de cosmische verhalen. 
    De kracht van de mantra's ligt verscholen in het samenspel van de vibraties, net zoals bij de muziek. De 3 belangrijkste vibraties uit dit cosmische alfabet zijn:

     

    A                                                   M                                                      N

     

    Bij de hindus wordt de N vervangen door de U

     

    A                                                    M                                                     U

     

    Bij de kabbala wordt de N vervangen door She

     

     

     

    A                                                    M                                                    SHe

     

    Als we nu deze letters met elkaar verbinden om ze een melodie te geven, krijgen we:

    AMeN bij de christenen

    AUM bij de hindu

    SheMA bij de kabbalisten.

     

    Er zijn wel lichte verschillen, maar die zijn te verklaren in de cultuur van de talen. Het geheim of liever, hun kracht, ligt bij de drie woorden in de vibraties van de letters.

    Om dit beter te omschrijven gaan we even letter per letter na:

     

     

     

     A

    Het eerste geluid dat een mens kan voortbrengen. De eerste letter van het ABC, Aleph in de andere eerste alfabetten. Als baby is het niet "zo toevallig" dat we eerst BABA of PAPA kunnen zeggen en daarna MAMA, dat zien we later bij de uitleg van de letters. Deze woorden bestaan uit de hardere klank A en de bijklanken B,P of M. Ook in de uitroep A! vinden we veel kracht terug: kracht van pijn, van verbazing, verdriet, de kreet AAA! houdt een enorme kracht in zich verscholen, gewoon bij het uitbrengen ervan.

    In de hiëroglieven wordt de A uitgedrukt als Man, en heeft als betekenis: idee, het begin, het zijn, de magiër. Het verhaal in de Kabbala over de A, Aleph, gaat zo: Aleph zet zich dadelijk op het eerste plan, zonder enige permissie te vragen. Als God haar vraagt waarom ze dat doet, zegt ze dat ze gewoon de eerste wil zijn. God aanvaardt haar plaats en zegt: alhoewel ik de creatie van de aarde zal verwezenlijken met de B, mag jij toch de eerste blijven, aldus de Kabbala.

    09-04-2008 om 07:11 geschreven door reincastle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Mijn favorieten
  • GOED NIEUWS
  • De winter kan niet koud genoeg zijn
  • Een luie avond, een glas wijn en een goed boek

  • Foto

    Foto

    Producten van Peyeche, de moeite waard om eens een kijkje te nemen.
    Foto


    Over mijzelf
    Ik ben Rein Remaut
    Ik ben een vrouw en woon in Buenos Aires (Argentinie) en mijn beroep is levensgenietster.
    Ik ben geboren op 04/02/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Schrijven, lezen, zwemmen, mediteren, observeren, zoeken.
    Deze site ben ik begonnen om in discussie te gaan over waar we naartoe wandelen, waar het leven ons brengen kan. Discussieren is niet echt het juiste woord, een koffieklappeke houden, wat tetteren, gedachten wisselen. Ik hoor heel graag iets van jullie. B
    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    J'aime mais ça ne me suffie pas

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 08/01-14/01 2007


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!