De eerste eieren uit de rondeelstal in Barneveld, die in
samenwerking met de Dierenbescherming is ontworpen, liggen sinds
gisteren in de winkels van supermarktketen Albert Heijn. Deze nieuwe,
op diervriendelijker maar niet-biologische wijze geproduceerde eieren
markeren een trend die demissionair minister Verburg van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) eveneens gisteren constateerde naar
aanleiding van de presentatie van een studie van het LEI Wageningen UR:
de omzet van diervriendelijk geproduceerd vlees, kip en eieren stijgt
fors.

Consumenten besteedden in 2009 bijna twee keer zo veel geld aan
dergelijke producten als in 2008: 40,7 miljoen tegen 21,5 miljoen. In
percentages is de verkoop gestegen van 0,7 procent naar 1,2 procent. De
producten zijn te herkennen aan, bijvoorbeeld, het Beter Leven kenmerk
van de Dierenbescherming.
Varkens- en rundvlees Als de verkoop van biologisch
geproduceerde dierlijke producten in de criteria waarvan
dierenwelzijn ook een rol speelt wordt opgeteld bij de resultaten,
komt het verkooppercentage volgens het ministerie van LNV uit op drie
procent. De omzet van diervriendelijker geproduceerd varkens- en
rundvlees steeg het hardst. Dat komt vooral door de introductie van
duurzamer geproduceerd vlees in 2009.
Doelstelling Minister Verburg sloot vorig jaar een
convenant met verschillende brancheorganisaties en de Dierenbescherming
om het aandeel diervriendelijker geproduceerd vlees, kip en eieren elk
jaar met minimaal 15% te verhogen. Die doelstelling is ruim gehaald.
Eén of meer sterren van het Beter Leven kenmerk van de
Dierenbescherming is een garantie voor onder andere meer ruimte, meer
daglicht en meer afleidingsmateriaal voor de dieren. De eieren uit de
rondeelstallen krijgen drie sterren omdat zij, hoewel niet
op biologische wijze geproduceerd, wel voldoen aan alle criteria op het
gebied van dierenwelzijn waaraan biologische eieren moeten voldoen.
Bron Dierenbescherming nl
|