cultuur voor technisch en beroepsonderwijs
Soms weet je niet meer wat je leest: minister Vandenbroucke wil volgens De Morgen investeren in cultuur voor het technisch en beroepsonderwijs en wat hoor je op de werkvloer?
Een leraar Nederlands in het BSO beschikt over slechts twee uurtjes en krijgt vanwege een vakinspecteur de banbliksems naar zijn hoofd omdat hij even verwijst naar Oscar Wilde: 'u smokkelt de literatuur in uw lessen...'
Leerlingen uit deze studierichting mogen dus niet besmet worden met literatuur, volgens de handhavers van de didactische orde.
De intenties van deze minister zijn onverdacht, maar het gaat in essentie niet om geld wel om een andere mentaliteit, om tijd en intellectuele vrijheid. Iedereen weet dat een probleem zoals het racisme zich het scherpst voordoet in tso- en bso-richtingen, wat niet wil zeggen dat xenofobe reflexen niet in het aso voorkomen, maar welke leerkracht krijgt de ruimte en de tijd om er iets aan te doen? Een vak maatschappelijke vorming is in alle studierichtingen een must, zeker in de derde graad waar de leerlingen weldra stemrecht zullen hebben of het reeds uitoefenen.
Hoe breng je leerlingen respect bij voor hun eigen cultureel patrimonium en dat van anderen als je niet eens over literatuur mag praten in de lessen Nederlands?
En nogmaals: niet deze minister verdenk ik van onwil, wel de mandarijnen met wie de leerkrachten worden geconfronteerd en die zich steeds vaker gedragen als verlichte despoten.
|