Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samson en Gert

    Gert en Samson

     

    In de catacomben van Nooitgedacht was gisteren Gert Verhulst aan de beurt. Ik kan het niet laten  even stil te staan bij zijn verzuchting: 'Er moet toch iets zijn na onze dood anders heeft ons bestaan geen enkele zin.'

    Mij is het een raadsel waarom mensen niet voldoende reden vinden om een 'zinvol' leven te leiden in het leven zelf, in hun ervaring van zichzelf, de natuur en de medemens. Waarom heb je de wensdroom van een nabestaan in de eeuwigheid nodig om bepaalde keuzes te maken: wie geen vervulling vindt in de daad zelf en de zichtbare gevolgen, zal ze vergeefs zoeken in een gedroomde doelstelling. Tenzij de wensdroom op zichzelf al volstaat: terugkeren in een ander organisme, meestralen in de stralende nabijheid van een goddelijk wezen, 70 ongerepte maagden - het zijn allemaal verrukkelijke fantasieën en als je leven hier eentonig of deprimerend is dan haal je uit deze droombeelden inderdaad enige troost. In wezen staat het iedereen vrij om te dromen wat hij of zij verkiest.

     

    Iets anders houdt mij meer bezig: het commerciële succes van Samson en Gert en hun Studio 100. Gert Verhult heeft het zelf al heel terecht opgeworpen, met name in Nachtwacht : 'Waarom verwijt men ons dat wij kinderen exploiteren en heeft men dit nooit gedaan met Walt Disney?'

    De kritiek  zal ongetwijfeld met afgunst en typisch Vlaamse bekrompenheid hebben te maken:  iedereen wordt weggemaaid die zijn kop eventjes boven het gras uitsteekt.

    Niettemin is er een nieuw fenomeen opgedoken vergeleken bij onze jeugd in de jaren 1950 en ’60. Wij zagen de Disneyfilms in de bioscoop of later op tv maar werden niet bekoord door allerlei Disneygadgets.

    De merchandising is een verschijnsel van de laatste 20, 25 jaar en wanneer ze gericht is op volwassen consumenten lijkt er niets aan de hand als we even vergeten hoe vaak mensen in de problemen komen  door te kopen op krediet: de veronderstelde wijsheid en zelfbeheersing zijn ook bij volwassenen in vele gevallen ver te zoeken.

    Maar als de verborgen of duidelijk zichtbare verleiding het gemunt heeft op kinderen dan staan we toch voor een morele afweging om twee redenen: via de kinderen worden de ouders bewerkt, ook de ouders met een bescheiden inkomen; en op het niveau van de kinderen zelf zien we een mechanisme van uitsluiting net als in het geval van de merkkledij.

    Afhankelijk van de mode hoort een kind zonder pennenzak of boekentas van Samson of Pocahontas er niet bij: het wordt bekeken als een minderwaardig schepsel, een loser.

    De psychologische gevolgen kunnen ernstig zijn: een kind dat zich uitgesloten voelt, kan daar een trauma aan overhouden en zal dikwijls minder presteren op school en voor de rest van het leven littekens in zich dragen.

    Mocht deze commercialisering een seksuele inhoud hebben dan zouden we spreken van pedofilie en onze verontwaardiging zou leiden tot een heftige afwijzing en veroordeling.

    Nu gaat het enkel om handel drijven en dan moet alles kunnen: kinderen moeten een eigen rekening kunnen openen, moeten inspraak krijgen thuis, op school etc

    Het bovenstaande klinkt zeer moraliserend maar ik voel mij er dan ook bijzonder ongemakkelijk bij:

    waarom gedragen we ons zo toegeeflijk tegenover commerciële verleidingen?

    Om te beginnen heeft het met een introductie in de cultuur van hebzucht te maken: ik ben niet wie ik ben maar ik ben wat ik heb. Zo installeert men reeds op heel jonge leeftijd een waardenpatroon: het ultieme doel in het leven is zoveel mogelijk bezit te verwerven en zich door dat bezit van de anderen te onderscheiden, niet door gewoon anders te zijn maar door de anderen te overtreffen. Ten tweede ontstaat de gewoonte om iedereen te stigmatiseren op basis van uiterlijkheden: jij bent o.k. want jij draagt de geschikte kledij of jij bezit het juiste voorwerp, en die andere is niet o.k. want die loopt er anders, goedkoper en dus minderwaardig bij.

     

    Een van de grootste paradoxen van onze tijd is de vaststelling dat de opmerkelijke sprong voorwaarts inzake welvaart sedert de jaren 1960 niet geleid heeft tot een even sterke toename in het ‘welbevinden’ of het welzijn: onze burgers zitten vandaag niet beter in hun vel dan 50 jaar geleden.

    Zou dit niet afgezien van de ontoereikendheid van elke levensvorm – de inherente onbevredigbaarheid van het menselijk verlangen – het gevolg kunnen zijn juist van die eenzijdige nadruk op welvaart, op toegenomen bezitsverwerving en consumptie?

    De ouderwetse dichter Prosper van Langendonck schreef in zijn eertijds beroemde gedicht ‘En verre tochten gaan en zullen gaan’ dit vers:

    ‘vervulden wens baart nieuwen wens en ’t kan niet stille staan’.

    De meeste dingen die wel voldoening schenken zijn in principe gratis: liefde en vriendschap, de schoonheid van de natuur, het plezier van het sportieve bewegen, de zelfexpressie in kunst en andere creatieve bezigheden, het uitvoeren van rituelen in de ervaring van gemeenschappelijkheid.

    Dit is geen pleidooi tegen de economie: zonder economie vallen alle zogenaamd  ‘hogere’ levensvormen in duigen. Wel gaat het erom kinderen van jongs af aan te leren kiezen: meer is niet altijd meer, integendeel: net zoals in de kunst is minder vaak meer – meer intensiteit, meer verrassing en voldoening. De gewoonte slijt alles af, wat als vanzelfsprekend wordt ervaren verliest zijn wonder en verwondering: wie staat er nog bij stil dat het een dagelijks mirakel is dat Bach en Brel onze huiskamer binnen komen alsof ze in leven zijn en  dat allemaal via wat koperdraad?

    Ben je even blij met je honderdste cd als met je eerste? Tintelt je buik even intens bij de duizendste kus als bij de allereerste? Het duurbare is schaars omdat ons vermogen tot intensiteit nu eenmaal beperkt is: we kunnen geen 100 boezemvrienden hebben en evenmin smoorverliefd zijn op 1 000 partners tegelijk.

    Toch is het precies dit vermogen tot intensiteit dat onze waarde bepaalt: hoe innig kun je genieten van een bloem in de tuin, van bloeiend onkruid in het veld, van het licht op een kanaal of vijver?

    Vandaar mijn onbehagen bij Gert en Samson en hun buitenlandse collega’s zoals Walt Disney: brengen zij onze kinderen de verwondering bij, het gevoel iets unieks mee te maken – of bereiden zij de afstomping voor, de zure houding van nooit genoeg?

    Een verstandige opvoeder zal hierin een keuze maken: leve de sprookjes die de verbeelding prikkelen, weg met de gadgets die kinderen misvormen tot hebzuchtige monstertjes.

     

    13-01-2008 om 11:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.model

    model

     

    een week later

    na de eenmalige vermalende nacht

    van haar vergeefse graaien en blaten

    alsof zijn ding een dreglijn was

    en zij een beven in het water

    dat smeekte om leven

     

    nagerekend, zeven nachten later

    kwam ze poseren

    en zelfs dat liep mis

    de camera blokkeerde

    hij stommelde met het spotlicht

    eenmaal schroeide hij zijn hand

    aan haar vorstelijke borsten

    die schommelden

    als een ouderwetse weegschaal

     

    wat wogen ze af: dit gestuntel

    van een bijna bejaarde beginneling

    tegen de studio in Brussel

    waar ze naakt moest spartelen

    tussen twee levensechte jonge tijgers

    die haar likten en ladders trokken

    in haar zijden huid

     

    haar school was uit

    hij kwam ze tonen

    het tweetal beelden

    waarop ze niet werd platgedrukt

    hij stond daar in de deur

    verpletterd door schaamte

    en zij leek dankbaar zowaar verrukt

     

    een jaar later

    in de Gentse Cirque Central

    vliegt ze in zijn armen

    haar Brusselse vrienden volgen een bal

    aan een verre biljarttafel -

    weer die ogen van een prooi

    vergroot door drugs of doodgewoon

    opgesmukt door verrassing:

    waarom hebben we die fles

    toen niet ontkurkt?

    12-01-2008 om 14:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Palestina

    Palestina, het beroofde land

     

    Mozes bleef op de heuvel staan,

    Aron moest het doen, de engel

    met bazuingeschal: muren

    slopen rond Jericho

     

    de stamvader kwam uit

    een tweestromenland,

    had gehoord van een

    tweestemmenland, twee

    bloedstromen van oog

    bij oog en tand bij tand

     

    elke rover voelt zich

    uitverkoren, schrijft

    een grondwet zonder grond

    terwijl de herders aan de rand

    op hun heuvel staan en geen

    schaap het andere wil stropen

     

    o rivier van mijn Jordaan,

    stroom, armzalig beekje

    door het tweeogenland

     

    wie bewaakt de grenspost

    van het grenzeloze, de wadi

    zonder water waardoor

    melaatsen strompelen

    met lege oogkas

     

    op een kale heuvel bleef

    Mozes staan, ver van muur

    en tempel – zeker, hij zag

    de koepels van goud

    zacht als vrouwenborsten

    in de rode avond

     

    alles in tweevoud en elk

    een volte op zichzelf

    de bijl lag nog aan de

    wortel, geen boom

    werd gespleten in zijn kern

    11-01-2008 om 13:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ne te fâches pas

     ne te fâches pas quand tu pars. Fanny Ardant in ‘Le Colonel Chabert’

     

    ga niet woedend van me weg

    ik moet je nog onthouden

     

    als een hoofd dat op een kussen lag

    het ei dat in warmte openbrak

    wanneer de regen een woedende

    roffelde op het dak

     

    als een zwijgen in een zetel

    wanneer de radio speelde

    of dat plaatje van toen ik jonger was

    en je zei: het klinkt als mosselen in een ketel

     

    als een stap die terugkeerde

    op de trap omdat je weer eens

    je autosleutel was vergeten

    en grijnsde om wat Freud daarover leerde

     

    ik moet je nog onthouden

    als een lijkbleke

    in een lege kamer overgeleverd

    aan een witte schort aan het koude

    watersoepje in je bord

     

    ga niet woedend ga als vroeger

    een lachende op een fiets

    wuivend naar de boten

    en lachend om niets

    voorlopig verloren in een bocht

    voorbij het wuiven van het koren

     

    ik hou je bij de hand

    al glijd je door mijn vingers

    een hijgende schaduw

    in die zomernacht

    dat we het deden op het strand

     

    als het donkere kuiltje in de morgen

    vóór het opschudden van het kussen

    als de geur van sokken in een builtje

    die oploste in de regen

    een muisjesregen die trippelde door de heg

    en de heg verwijdde zich voor mijn ogen

    tot het wuiven van wouden

     

    ga niet woedend van me weg

    zo wil ik jou niet onthouden

    10-01-2008 om 12:32 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mosterd na

    mosterd na de maaltijd

     

     

    soms kom je wat te weten

    en weet je het niet meer:

     

    je vader een mijnheer

    met wie je ooit hebt gezongen

    volksliedjes voze schlagers

    ‘vier weverkens,  twee ogen zo blauw’

    was een ander dan de verlegen

    ouwe jongen aan de verjaardagstafel

    een blatende kater bij de buurvrouw?

     

    hoe anders was het jou vergaan

    als de vaderlijke klant, heer van stand

    aan wie je dit veilig kon vertellen

    jou één keer te verstaan gaf

    of toeliet te veronderstellen

    dat hij niets zo zeer wou

    als een kind van jou

     

    was er een hint

    die je hebt gemist

    een hand die wat langer

    aan een arm bleef hangen

    een blik die open stond

    als een donkere deur

     

    je herleest je leven

    als een moeilijk boek

    dat je te leen hebt gegeven

    aan een wijze die onderstreept:

     

    wie valt te verwijten

    wat je niet eerder begreep?

    09-01-2008 om 17:24 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.à la Edna

     

    à la Edna St. Vincent Millay

     

     

    huichelaar, slik die woorden

    maar weer in: ‘ik hou van je

    met al mijn dromen’

    hoeveel ikken ben je heb je in de zin

    als je houdt van zoals je droomt?

     

    wie loopt er van ons weg

    als je verstijfd hangt te staren

    wanneer de wereld nog ligt ingepakt

    in zijdepapier van nevel:

    welke popjes laat je dansen

    op welke polka welke riedel?

     

    wie gebaart zo galanterig

    met zijn handen al zit hij

    te wippen met zijn kont

    telkens jij aan tafel praat

    met gesloten mond?

     

    wie hoort de lieve of lustige woordjes

    die jij zo praatvaardig kunt verzwijgen

    van wie zijn die grandioze lijven

    die jouw virtuoze handen mij tonen?

     

    wie komt er nu weer met je hijgen

    achter jouw dichtgeklapte ogen

    aan welk orgietje neem ik deel

    ben ik erbij word ik bedrogen

    in welk koortje zing ik mee:

    ‘ik ook van jou’ – stel je voor:

    ‘met al mijn dromen’

    heb ik er soms te veel?

    08-01-2008 om 11:10 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bekende en onbekende soldaten

    over bekende soldaten en onbekende doden

     

     

    weinig verandert ten goede en niets

    zodanig als de trefzekerheid

    van beelden en wapens

     

    duizenden doden begraven zonder naam

    noch aangezicht, een tweetal om wie

    getreurd wordt op de treurbuis

    de Stars’n Stripes

    over hun kist

     

    je zag het als kind in een parochiezaal:

    ‘Ik had vijf zonen’

    helden die zich verweren op een vliegdekschip

    en Jappen, krijsende apen, die zich te pletter

    vliegen – het einde een slow motion in zwart-wit:

    vijf jongens vooraan in de twintig die terugkomen

    naar hun moeder en afscheid nemen

    achterwaarts een trap opklimmen

    die is uitgevouwen in de wolken

     

    het was kermis die zondag

    en moeder kwam je halen

    want vader diende als kelner

    in een hoekje van de markt

    je kop was een loden bal

    die ontplofte op de eerste molen

     

    zoveel is veranderd

    moeder komt nog in slow motion

    en vader is een kelner

    in de taveerne van de hel

    namen verschenen,  gezichten

    en de vlag is nu in kleur

     

    maar de rouwberichten

    haasten zich in dezelfde richting

    door de aarde loopt nog steeds

    dezelfde scheur

    07-01-2008 om 17:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Macondo

    vivir para contarla – Marquez

     

     

    wie begon niet in Macondo

    in een stofferig dorp

    waar een trein komt met houten banken

    die schommelt door de nacht

     

    hij waggelt als een vertraagde kaaiman

    naar het water

    met een glazen ei in zijn muil

     

    dan een stoomboot met een paar kajuiten

    waar huurmeisjes aan noodhulp doen

    en in een hangmat soest een moeder

    zij droomt de verhalen

    die jij vertelt

     

    en altijd snelt

    het geheugen door de stroperige stilte

    wanneer de hitte de zandstraten veegt

    van al wat ademt al wat leeft

     

    men moet wel ooit terug

    op de tonen van een stoomfluit

    in een trein die halt houdt

    bij stationnetjes van kale planken

     

    men moet wel naar een Macondo

    naar de taal van een kolonel

    een grootvader met een sabel

    die alle duivels kent uit elke hel

     

    het begon in een Macondo

    met bloedende boeren op een plein

    er kon een bar zijn een biljarttafel

    een patio in bloesem

    van mango en amandel

     

    er kon een kerselaar zijn en staken

    in een zanderig bed

    met reukerwten een stek tomaten

    onder een folie of armzalig glas

     

    maar altijd verhaalt men een Macondo

    dat men droomt en niet zoals het was

    07-01-2008 om 10:46 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!