Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geestigheden

    uit Overschotjes

    geestigheden

     

     

    als men de geest heeft

    komt hij verdoven

    zoals geestrijk water en

    men kan zijn ogen weer geloven

     

    men ziet beter

    wat onzichtbaar blijft

    en wat in en om de kamer leeft

    raakt mild beneveld

     

    het is de leegte die de geest geeft

    loslippig soms

    of met trage adem

    een golf die vertroost

     

    de dingen worden bekleed

    met namen uit de mode

    een greep naar de macht

    die hun schaduwen beramen

     

    als men de geest heeft

    opent hij ogen die al jaren slapen

    hun adem komt als kevers in jouw

    nekhaar gekropen

     

    men ziet beter

    waar de leegte is gebleven

    waar de namen staan

    als dingen in de kamer

     

    als men de geest heeft

    komen de lettergrepen

    gelijk lieve vingers uit de nevel

    en raken je aan

    04-03-2007 om 17:15 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zevende Dag

    De Zevende Dag
    Je denkt dat je reeds alles hebt gehoord en dan kijk je naar De Zevende Dag en volgt het debat over het boekje van  CD&V-partijideoloog Wouter Beke.

    Op het einde zegt Gerolf Annemans: 'ik betreur dat zij niet verwijzen naar het evangelie (...)'

    Hallo, evangelie? In welk evangelie staat: 'Eigen Volk Eerst'?

    Sommige mensen zijn toch echt de schaamte voorbij: zij mishandelen de woorden zoals zij dat in andere tijden met mensen zouden doen.

    04-03-2007 om 13:35 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ledegem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ledegem






     

     



    soms een enkele keer misschien

    ziet men  wel eens wat

    op een Vlaamse zender:

    een man en een vrouw

    in een werkplaats

    en pakjes lopen voorbij op een band

     

    zij met een plastic kapje

    op haar gebogen hoofd

    hij met een plooi om de mond

    die plaatst een domper op zijn woorden

     

    hij praat en het zijn

    de armen die spreken

    ze hangen maar wat

    van zijn schouders

    en zeggen hoeveel liever

    ze zouden liggen

    op de afhangende schouders

    van die vrouw

    één voorzichtige hand als een doek

    van rouw of beter: van vrede

    bovenop dat gebogen hoofd

     

    hij kon haar vader zijn

    en hij is haar vaderlijke baas

    zij een aangenomen dochter

    en ze staart maar

    naar die pakjes

    en je ziet voor haar ogen

    dat onzichtbare waas

     

    soms beslaat het televisiescherm

    als een bril

    wanneer je binnen komt

    uit de koude in de warmte

     

    soms heeft men gezien

    waar het allemaal om gaat:

    men buigt het hoofd van schaamte
    om het kwaad

    uit Eigen Volk uit Eigen Land

    maar men buigt niet voor de haat

    al rolt die aan in pakjes

    over een dolgedraaide band

    04-03-2007 om 13:24 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kabaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    kleine kabbala van het kabaal






     

     

    men schrijft,  verdrijft de tijd

    zoals men dieven verjaagt

    met schoten in de lucht

     

    meer ernst en het wordt een droeve klucht

    een meesterkok die zich beklaagt

    bij een dove keukenmeid

     

    men moet het luchtig houden

    de somberste tombe

    is een tafel onder het schuim van kant

     

    meer gewicht maakt van de aarde weer

    een schijf, een gekarteld blad

    dat door de ruimte ratelt

    de draden doorsnijdt

    waaraan de sterren hangen

     

    men schrijft gevangen

    in de betovering van het woord

    een vogel die door nevel

    en deemstering boort

     

    en de nevel verdicht tot beelden

    die men aan kan spreken

    bij hun eerste naam

    van toen de wereld nog bevroren was

    een glazuren zwijgen

    dat naar adem zocht

    om de deemstering weg te blazen

     

    men schrijft, men rijft de bladeren samen

    die zigzagden uit de boom van de taal

    men luistert naar het ruisen

    naar de aloude rust in dit ruisen

    want wie zich in blijft houden

    maakt nog het meest kabaal

    04-03-2007 om 10:51 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tom en Margriet
    Tom en Margriet, Tom en Jerry  in een andere verhouding

    De koningin van de daverende lach, de Sirene van de Kempen, wil drugsverslaafden laten castreren. Tom Naegels stelt daar vandaag in De Standaard tegenover: een verbod op seks met Margriet.

    Keer op keer moeten politieke partijen tot hun eigen schaamte toegeven dat ze met het binnenhalen van BV's een enorm risico hebben gelopen. Er was Marc Wilmots die door de MR werd overhaald om op hun senaatslijst te komen staan en  na  één zitting tot het inzicht kwam dat politiek niets voor hem zou zijn en dus liet hij zich betalen voor een functie die hij niet uitoefende.

    Men wordt BV omdat men op de een of andere manier mediageniek is. Zelfs Betty van Big Brother, die de Nederlandse taal heeft verrijkt met een nieuwe betekenis van het werkwoord 'piekeren', had aan haar borsten en gegiechel genoeg om in Vlaanderen een beroemdheid te worden.

    Politiek is een vak en vraagt zoals elk vak een vakbekwaamheid: een minimum aan intelligentie en wijsheid en een elementair fatsoen. Voor elk beroep moet je over een bekwaamheidsattest of diploma beschikken, kandideren voor een politiek ambt mag iedereen. Geen wonder dat er minstens af en toe - laten we beleefd blijven - onbenullen tussen zitten, zoniet regelrechte gangsters.

    03-03-2007 om 18:55 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoals gewoonlijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Overschotjes

    zoals gewoonlijk – Raymond van het G






     

     

    het uur is laat

    en je slaat het dekbed op

    scherp als een ijsschots

    schuif je de warmte in

    die zij verspreidt

     

    je hoort haar ademhaling

    en meteen is die moordzucht daar:

    een kussen kan volstaan

    de kunde van een nekslag

     

    maar noem het mimicry:

    je borst beweegt al, golft mee

    op haar wijde golfslag

    je schuift haar warmte in

    en puntig silex wordt weer sponzig

     

    misschien is liefde toch vooral

    afzien van plotse doodslag

    03-03-2007 om 12:40 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    East is East






     

    Kipling heeft zich wel vergist:

    Oost is Oost en West is West

    doch zie maar hoe ze samen

    komen, thee drinken in een tent

     

    nomaden zijn we, uit West en

    Oost, op doortocht in de wereld

    weinigen met de glorie van een sjeik

    velen een chagrijnig wezen

     

    Oost en West: het bloed stroomt

    waar het niet wil kruipen, een man

    vermoedt een vrouw, een held

    wordt aanbeden door een dwaze

     

    Kipling heeft zich zwaar vergist

    zie maar, een kameel op wielen,

    schat zijn waarde op minstens

    duizend vrouwen, raad de dromen

     

    die hen drijven, de sjeik in een wijd

    gewaad, de heerser in een zeemvel:

    het is die ene verre dame die duizend

    schepen te water laat – Oost of West,

     

    ze stromen samen in haar Tuin

    van Heden, nomaden nergens thuis

    doch een moment toch onder dak
    in een vrouw haar zwaluwnest

     

    02-03-2007 om 15:54 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    de vlam van politiek correct Vlaanderen

    Meestal weet je niet waarmee eerst te beginnen. Je schrijft als een soort ‘tic nerveux’ je wekelijkse repliek op de column van Mia Doornaert, en eigenlijk wou je eerst op de brief van Kristien Hemmerechts reageren. De donkere vlam van ‘politiek correct Vlaanderen’ vindt dat we moeten ophouden met het wij-zijdenken en niet meer mogen vervallen in uitspraken zoals: ‘moslima’s moeten onze uitgestoken hand aangrijpen en niet weigeren.’ Wij zijn allemaal Vlamingen: joden, katholieken, moslims etc Het is hetzelfde mantra als door de liberalen wordt gezongen: ‘benader de mensen als individu en niet als lid van een groep’ want het eerste emancipeert, het tweede zaait verdeling.

    Wat zien we in de praktijk: ook de liberalen spreken over ‘de houding van de vakbonden’ en daarmee bedoelen ze niet één gesyndiceerde afzonderlijk of één vakbondsleider, maar de vakbond als organisatie of groep. Er zijn nu eenmaal groepen die zich als geheel manifesteren. In het verleden zijn de sociale rechten niet toegekend aan de arbeider als individu maar aan de arbeiders als klasse of groep, net zoals álle vrouwen in 1948 of ’49 stemrecht hebben gekregen en niet vrouw per vrouw als individu.

    Vandaag stellen we vast dat bijvoorbeeld de chassidische joden in Antwerpen zich als homogene groep afzonderen van de rest van de bevolking: zij kleden zich anders, volgen andere leefregels. Maar het verschil met fanatieke moslims is dat de chassidim hun gedragsregels niet willen opdringen aan de rest van de samenleving. En dat is precies wat in Temse gebeurde: wanneer men gebruik maakt van een openbare inrichting dan moet men de regels in die inrichting naleven ten bate van iedere gebruiker. Veiligheid en hygiëne zijn in een zwembad geen individuele optie maar een algemene verplichting, precies zoals in het verkeer rechts rijden geen persoonlijke keuze is maar een noodzakelijke afspraak. En de reglementen hangen uit voor iedereen, inderdaad voor elk individu afzonderlijk maar tegelijk voor alle zwemmers als groep.

    02-03-2007 om 10:11 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het zijn maar zwarten
    het zijn maar zwarten
     
    Het lijkt wel een afwijking van mij, maar weer kan ik de verontwaardiging van Mia Doornaert in haar column 'Doorgeprikt staat netjes' (zie De Standaard van 2 maart) niet volgen.
    Dat in Europa minder aandacht is besteed aan de Arabische slavenhandel dan aan de Europese is een feit maar dit heeft alles te maken met het eurocentrisme in onze geschiedschrijving en niet met een duistere machinatie die ons zou beletten om over de islam de waarheid te vertellen. Dat zelfde eurocentrisme heeft onze geschiedschrijvers ertoe gebracht de kruistochten en de conquista van Latijns-Amerika voor te stellen als heldendaden en de tegenpartij - Saracenen en 'Indianen' - als onbeschaafde en goddeloze wilden.
    Doornaert neemt de verdediging op zich van de zwarte Afrikaan als slachtoffer van racisme, maar de zwarte Afrikanen vormen geen homogene groep. De genocide in Rwanda was een racistisch conflict tussen Hutu's en Tutsi's. En telkens - zowel in Darfur als in Rwanda - zien we hetzelfde: ras of geloof wordt aangegrepen als een excuus om de eigen misdaden te rechtvaardigen terwijl het in wezen om een economisch conflict gaat, meer in het bijzonder om de strijd voor meer landbouwgrond.
     
    Doornaert klaagt terecht aan dat onze pers te weinig aandacht heeft voor de gruweldaden die in Afrika worden bedreven, maar wie is daar verantwoordelijk voor? Toch niet de 'moslimvrienden' onder de journalisten? Over de misdaden in Tsjetsjenië wordt evenmin voldoende gepubliceerd. De enige verklaring voor deze verwaarlozing lijkt me dat de media ervan uitgaan dat voor deze onderwerpen geen publiek is, een commerciële overweging dus.
     
    Trouwens, kwaliteitskranten als De Standaard en De Morgen, doen het terzake wel iets beter, maar of zij zelf voldoende doen daar mogen de buitenlandredacties eens een gewetensonderzoek over afleggen. Hoe vaak is er de afgelopen tien jaren bericht over de slachtpartijen in Oost-Congo en op welke pagina: hoeveel aandacht hebben de ruim drie miljoen slachtoffers in de Vlaamse en Westerse media gekregen? Bestaat er geen verband tussen de houding van de Westerse pers en de onverschilligheid van de internationale organisaties zoals de UNO die soldaten uitstuurde die de feiten mochten registreren maar niet mochten tussenbeide komen?
     
     

    02-03-2007 om 09:51 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    zwemmen in een boerka

    zwemmen in een burka In zijn magistrale boek ‘Onder de gelovigen’ reist V.S. Naipaul van Iran over Pakistan en Maleisië naar Indonesië, en overal stelt hij hetzelfde vast: een verontwaardigde afwijzing van de Westerse decadentie en tegelijk een gretigheid om van de technologische voordelen van dat duivelse Westen gebruik te maken. In het zwembad van Temse komt daar nog een verduidelijking bij: een visie op zedigheid en op (vrouwelijke) seksualiteit. Die visie is ons Europeanen niet onbekend, wij hebben ze zelf meegemaakt in de negentiende eeuw.

    Ter herinnering: men kan op twee manieren seksueel geobsedeerd zijn; op een ja-zeggende of op een neen-zeggende. In beide gevallen denkt men voortdurend aan seks, in het eerste geval om er zoveel mogelijk mee aan de slag te gaan en liefst met zoveel mogelijk partners; in het tweede geval beschouwt men seks als iets beestachtig of als het werk van de satan. En in beide gevallen gaat het om een neurotische afwijking. Moeten wij in naam van de tolerantie deze neurotische obsessie aanvaarden? Vlaanderen heeft er lang over gedaan om zich met moeite te emanciperen van de verstikkende moraal van het kleinburgerlijke christendom. Zullen we deze emancipatie nu opgeven omdat we gehypnotiseerd zijn door het racisme van extreem-rechts? Er zijn minimumregels die iedereen moet naleven om tot een samen-leving te kunnen komen, bij het incident in Temse gaat het om de veiligheid en de hygiëne. Bovendien sta je telkens weer tegenover datzelfde irrationele argument: ‘mijn geloof, mijn godsdienst, mijn God zegt mij…’ En meestal betreft het dan een anachronistische interpretatie van een eeuwen geleden geformuleerde gedragsregel. Kan de islam van ons verwachten dat wij mee die reis terug maken: terug naar de duisternis van de Middeleeuwen of van de Victoriaanse negentiende eeuw?

    01-03-2007 om 08:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minder illegalen?
    minder illegalen onderschept?
     
    Alweer verspreidt de Dienst Vreemdelingenzaken een succesverhaal: dankzij strengere controles  is het aantal ondergeschepte illegalen sinds 2000 'spectaculair gedaald'. Het nieuwe fenomeen van langs onze snelwegen 'gedumpte' vluchtelingen werpt al een ander licht op dit triomfalisme.
    Maar de kern van de zaak blijft dezelfde: zijn er vandaag minder vluchtelingen in de wereld dan in 2000?
    Minister Dewael heeft al vaak genoeg zelf geschreven dat er drie dimensies zijn aan zijn vreemdelingenbeleid: een binnenlands, een Europees en een oorzakelijk.
    Het binnenlandse luik  kan men moeilijk een onverdeeld succes noemen, gezien de schrijnende toestanden die bij herhaling worden aangeklaagd; op een concreet Europees beleid is het nog altijd wachten, en aan de oorzaken - de onveiligheid en de extreme armoede in de wereld - verandert weinig ten goede: alleen al vanuit Irak zijn er een paar miljoen vluchtelingen bij gekomen.
    Wat is dan de zin van deze persmededeling: de eigen stoerheid  bewijzen? Een deel van onze bevolking bevestigen in hun xenofobe overtuiging dat vluchtelingen gelijk staan met overlast?
    En intussen de president van een land waar de voorbije tien jaren ruim 3 miljoen mensen zijn vermoord verwennen met een eredoctoraat?
     
     

    28-02-2007 om 18:02 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    euthanasie

    In de wachtkamer van een tandarts vind je toevallig het novembernummer van het Tijdschrift voor Psychologie. Daarin wordt een emeritus-hoogleraar in de anestesiologie van de universiteit van Nijmegen opgevoerd. Die man beweert dat euthanasie overbodig is geworden gezien de vorderingen inzake pijnbestrijding. Deze stelling is al tegengesproken door andere specialisten in de oncologie en geriatrie, maar dit is niet het enige tegenargument: deze geleerde heer ziet maar één reden om voor euthanasie te kiezen, namelijk lichamelijke pijn. Dat mensen weigeren de vernedering te ondergaan van het verlies van zelfcontrole en van totale afhankelijkheid, dat kan er bij deze emeritus niet in. Menselijke waardigheid is voor hem geen criterium. Hij haalt verder een moreel én een emotioneel argument aan: ‘Medisch handelen is niet te verzoenen met doden; dokters brengen na een euthanasie soms slapeloze nachten door.’

    Is medische deontologie dan wel te verzoenen met therapeutische hardnekkigheid, is laten sterven op verzoek hetzelfde als doden? Zou het niet net zo goed waar kunnen zijn dat een aantal dokters zich opgelucht voelt omdat zij patiënten uit hun lijden hebben kunnen verlossen?

    Of omgekeerd: een dokter die persoonlijk meeleeft met een patiënt, kan er evenzeer wakker van liggen wanneer die patiënt ondanks zijn of haar goeie zorgen toch overlijdt. Is het al dan niet wakker liggen van een therapeut de beslissende norm in het medisch verantwoord gedrag? Hoe vaak liggen leerkrachten niet wakker na een deliberatie: soms omdat een leerling naar hun mening onterecht is tegengehouden of net omgekeerd onterecht een diploma heeft gekregen? Is deze slapeloosheid een indicatie van het juiste gedrag? En wat gezegd over rechters die moeten beslissen over vrijheid/onvrijheid of een regeringsleider die moet uitmaken of zijn land al dan niet aan een oorlog zal participeren?

    Dit betekent niet dat men als waarnemer onverschillig kan blijven voor de persoonlijke emotie van de zorgverstrekkers. Een medicament in de trant van de roemruchte ‘pil van Drion’ dat door de patiënt zelf kan worden ingenomen dus, zou de emotionele belasting voor de zorgverlener allicht minder zwaar kunnen maken, maar uiteindelijk gaat euthanasie over de keuze van de patiënt: een dokter die daar niet op in kan gaan, heeft de plicht die patiënt door te verwijzen naar een collega die zijn privé-moraal wel kan verzoenen met de vraag om te mogen sterven. In extremis gaat het om de confrontatie tussen de moraal van de therapeut en die van de patiënt, en de machtspositie van de therapeut betekent nog altijd niet dat daarom ook zijn moraal superieur is. De ultieme vraag luidt: ‘whose life is it, anyway?’

    28-02-2007 om 13:58 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muco

    muco

     

    een rivier van een vrouw

    en langzaam slibt ze dicht

    een ziltig meer dat vogels

    mijden en ze wou nog

     

    tegen mannen als rotsstenen

    schuimen, door hun dromen

    gaan zoals een kaaiman

    schuift door mangrove:

     

    schubbig en breed, en langzaam

    slibt ze dicht, kleeft een bezinksel

    aan elke rimpel in haar bodem

     

    een rivier van een vrouw

    waarin de steltloper stikt

    de hoop op iele poten

     

    ze zag het gebeuren en wacht

    op haar beurt: een rivier

    die hapt naar adem, klevende

    vissen ophoest tot een avond

     

    van zalmroze en zilver

    glinstert op een ziltig meer

    en alles stroomt zoals

    nooit daar vóór

    28-02-2007 om 13:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    over de schreve





     



    kom je, we gaan in vrede, laten

    de woorden eindelijk los

     

    kom je, stroom je als regen

    door mergel en zavel: we zoeken

    het steen op dat onze woning zal dragen

     

    een huis van licht en luchtigheid

    het kon als een kooi aan de bomen,

    als een gasbel opklimmen, stollen

    in glas: zichtbaar en even

    doorzichtig, zijnde alsof het niet was

     

    kom, we laten de woorden

    hun mening, hun menigvuldig

    betoog: wij ontkennen naam

    en verleden van al wat we

    weten – kom je, we gaan

     

    over de schreve, laten

    woorden en koorden

    eindelijk los

    27-02-2007 om 17:31 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wouter van bellingen in humo
    de familie van Wouter
     
    Eén detail in het interview met schepen van Bellingen en zijn moeder (zie Humo van deze week) viel me op: 'Trouwens, een deel van de extreem-rechtse tak van onze familie was vroeger extreem-links.'
    Dit bevestigt mijn vermoeden dat het toch wel indrukwekkend succes van het VB in het Waasland voortvloeit uit het failliet van de Boelwerf - ooit een rood bastion - en de teleurgang van de Wase textielindustrie. Heel wat VB-kiezers zijn waarschijnlijk niet racistischer dan de gemiddelde Vlaming - wat op zich geen compliment is. Hun kiesgedrag komt in grote mate neer op een foertstem. Zij voelen zich in de steek gelaten door de beloftencultuur van de traditionele partijen.
    En sommige politici leren het nooit. Verhofstadt kondigt de creatie van 200 000 nieuwe arbeidsplaatsen aan alsof hij daar eigenhandig voor zal zorgen. In een milde bui kan men dit 'voluntarisme' noemen, in een meer kritische: zelfoverschatting of verlies van realiteitszin. Wat meer psychologisch inzicht zou de beleidsmakers het besef bijbrengen dat aangekondigde resultaten  waar men zelf weinig greep op heeft en die men in het beste geval slechts bij benadering kan halen, alleen maar leiden tot ontgoocheling, zoniet verbittering. De beloftencultuur is de beste voedingsbodem voor de anti-politiek.
    Niettemin, het schizofrene of perverse is echter dat geen enkele andere partij zoveel belooft als het VB: zij brengen hun kiezers in de waan dat met separatisme, migratiestop en zero tolerancebeleid al hun problemen zouden zijn opgelost. Op de meest urgente vraagstukken van deze tijd: de vergrijzing, de milieuverloedering en de macro-economische verschuivingen (delocaties  en intercontinentale handel) , armoede in Derde en Vierde Wereld heeft het VB geen zinnig antwoord. Hun versie van de beloftencultuur doorprikken zou de opdracht moeten zijn van onze media en dat gebeurt, zeker in de populairste en in de visuele media, nog veel te weinig.
     
     

    27-02-2007 om 13:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.villa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Normandische villa






     

    kom mee, het hoekje om

    van de Shakespearelaan:

    zie de villa in Normandisch

    De Haan, de buurt waar

    ooit Einstein woonde

     

    vakwerk met houten diagonaal

    verfloos, beige en bruin de schilfers,

    vitrage uit de tijd van

    Einstein: een waas van stof

    en spinrag voor elk van de ruiten

     

    wingerd versmacht de gevels

    streng naast streng peutert

    brokjes uit de kalk, rozen

    in het tuintje worstelen om

    even een glimp van de zon

     

    plaats dit bouwsel op een heuvel

    met nevel als bruidsluier van organza

    en kant, een oude dame voor

    een raam, een haarwrong wit

    en grauw als de vitrage

     

    kom nader, herken de huid

    de gelooide, mooi en gaaf

    zoals bij een vondst

    in een koningsgraf

     

    kom nader, weeg hoe licht

    ze is, deze moeder; vermoed

    de huisdieren die ze lief had

    en voedde met haar vlees

     

    hoe licht en leeg ze is

    hoe welgedaan de knaagdieren

    die haar betraden langs de geheime

    plooien van haar lichaam

     

    kom mee, het hoekje om

    van de Shakespearelaan

    zie haar zitten: hoe zij

    na eeuwen jou aanstaart

    door de webben in haar raam

    26-02-2007 om 13:11 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lentemanifest
    is het einde van de winter in zicht?
     
    Enkele bedenkingen bij het nieuwe 'lentemanifest' (zie De Standaard van vandaag maandag) dat pleit voor meer Vlaamse - en Waalse - autonomie.
    Ten eerste lezen we: 'De rentemeevallers van de afgelopen jaren zijn niet voldoende geïnvesteerd in versnelde afbouw van de overheidsschuld maar in een expansief budgettair beleid.' Tegelijk pleit de groep voor meer  investeringen in de strijd tegen de armoede. Hoe denkt men beide tegelijk te realiseren: meer schuldvermindering en meer  aandacht voor de non-profit? Wil men terug naar het inleveringsbeleid van de regeringen Dehaene?
    Ten tweede onderstreept het manifest wellicht terecht dat het probleem met Brussel niet de buitengrenzen maar de binnengrenzen zijn, id est de versnippering van bevoegdheden binnen het Brusselse gewest. Concrete voorstellen om wat te doen aan, bijvoorbeeld het politioneel, verkeers- of onderwijsbeleid, staan niet in de tekst. Ziet men enige kans dat de Brusselse gemeenten hun autonomie prijsgeven?
    Ten derde schrijft men: 'Vlaanderen en Wallonië groeien steeds verder van elkaar weg.' Men kan met deze vaststelling twee kanten op: het 'fait accompli' registreren en de scheiding der geesten verder aanmoedigen; maar men zou er ook tegenin kunnen gaan en pleiten voor meer culturele uitwisseling tussen de gewesten en  meer mogelijkheden om over de taalgrens heen werk te zoeken. Ik ben allesbehalve een unionist, maar ik stel vast dat heel wat kansen onbenut blijven: hoeveel Vlamingen kennen, afgezien van Pierre Mertens, één nog levende Waalse auteur of dichter?
    Dit manifest  levert in globo beleidsvoorstellen  of -intenties die nu eens vrij sociaal overkomen, dan weer liberaal. Heeft dit te maken met de heterogene samenstelling van de ondertekenaars: gaande van zeer rechtse denkers zoals Matthias Storme, tot eerder linkse zoals Ludo Abicht?
     
     
     

    26-02-2007 om 13:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!