Inhoud blog
  • GELD & GLAMOUR
  • VERLIEFD (3)
  • VERLIEFD (2)
  • VERLIEFD
  • NOG MEER LOF
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Jensen onder de mensen

    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLIEFD (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn tweede muzikale schat heet Lydia. Eigenlijk zou ik moeten zeggen: Lydia zaliger. Maar laten we beginnen bij het begin.

    In onze vaderlandse hitparade heeft de Amerikaanse countryzanger Hank Locklin zelden hoge ogen gegooid. Nochtans was hij de geestelijke vader van “Send Me The Pillow” en “Please Help Me I’m Falling”, twee klassiekers uit de periode 1959-1960. Logisch dat een hele rist zangers mee op de trein sprongen en zijn nummers coverden. “Send Me The Pillow” werd ondermeer door Dean Martin, Dolly Parton, Connie Francis en The Everly Brothers op de plaat gezet.

    In de lage landen werd het nummer opgenomen door Lydia & The Melody Strings. Lydia Tuinenburg – zoals ze voluit heette - was in 1940 geboren op het eiland Java. Samen met haar ouders trok ze naar Nederland. Daar richtte haar jongere broer Charles het groepje The Melody Strings op, waarvan Lydia de zangeres werd. Toen ging de bal aan het rollen. Ze wonnen een talentjacht, werden door Radio Hasselt voor de microfoon gehaald, kregen een platencontract aangeboden, deden mee aan het songfestival in het Casino van Knokke en speelden ontelbare zalen plat.

    Haar versie van “Send Me The Pillow” (www.youtube.com/watch?v=yAv6kgUHetw) steekt met kop en schouders uit boven het kwijlerig gekweel van Dean Martin en consoorten. Zij brengt het fris van de lever, met een jeugdige en ontroerende stem. Maar let vooral op de begeleidende gitaar die tussen de lijnen door onophoudelijk pingelt. Die maakt het nummer onvergetelijk.

    “Send Me The Pillow” stond negen maanden lang in de Nederlandse Top 10. En toch werd de band in 1960 opgedoekt. Lydia zat toen al met emigratieplannen in haar hoofd. Ze was in het geheim getrouwd en ging zich in Californië vestigen. Daar is ze volgens de meeste bronnen overleden.

     

    Send Me The Pillow

     

    Send me the pillow that you dream on.

    Don't you know that I still care for you?

    Send me the pillow that you dream on,

    So darling, I can dream on it, too.

     

    Each night while I'm sleeping oh, so lonely,

    I'll share your love in dreams that once were true.

    Send me the pillow that you dream on,

    So darling, I can dream on it, too.

     

    I've waited so long for you to write me,

    But just a memory's all that's left of you.

    Send me the pillow that you dream on,

    So darling, I can dream on it, too.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLIEFD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben verliefd. Wie zou dat ooit hebben durven dromen? Het is niet de eerste keer dat mij dat overkomt. Als zestiger. Heeft mijn vrouw enige reden tot jaloezie? Dat nu ook weer niet. Want ik ben verliefd op een liedje.

    Het begon zo. Op een nazomeravond zat ik thuis naar ‘King of California’ te kijken. Een film uit 2007 met Michael Douglas en Evan Rachel Wood in de hoofdrollen. Twee steengoede acteurs en een maf scenario: amusement verzekerd. En dan kwamen de laatste minuten van de prent. Ze werden ondersteund door een soundtrack waarvan ik kippenvel kreeg. Iéts raakte mijn gevoelige snaar. Iéts deed ping! Wat het was, kon ik op dat moment nog niet uitvissen. Ik ging slapen met een zalige herinnering.

    Het eerste waar ik de volgende morgen aan dacht, was dat liedje. Ik was geïntrigeerd. Ik wou er absoluut meer over weten. Ik ging aan mijn computer zitten en tikte ‘King of California’ in op Google. Binnen de kortste keren wist ik genoeg. Het deuntje heette ‘California Stars’ en werd gezongen door Billy Brag en Wilco. De volgende logische stap was YouTube. En bingo, op www.youtube.com/watch?v=nhm27uXG6bg had ik beet. Het hele liedje plus de volledige tekst. En weer kwamen de haren op mijn armen recht van ontroering.

    Van waar die aantrekkingskracht? Van de tekst? Ongetwijfeld. Blijkbaar was hij van de hand van Woody Guthrie. Deze Amerikaanse folkzanger liet na zijn dood in 1967 een aantal liedteksten achter. Zijn dochter vroeg Billy Bragg en Wilco om ze van muziek te voorzien. Eén daarvan was ‘California Stars’ dat voorkomt op het mij onbekende album ‘Mermaid Avenue’ (1998). Dat de woorden eerst later op muziek werden gezet, is goed te horen. Sommige zinnen wringen een beetje om binnen het muzikale schema te passen. Het maakt het geheel alleen maar sympathieker.

    Niet alleen de eenvoudige tekst met een flinke scheut bakvisliefde roept begrijpelijke emoties op. Het leeuwendeel van de verantwoordelijkheid komt op de rekening van de muzikale inkleding. Met een rudimentaire begeleiding. Een akoestische gitaar. Een slide guitar. Een bescheiden drummer die zich nooit opdringt. Een pianootje dat een paar simpele accenten toevoegt. Eenvoudig, bijna naïef. En vooral: gezongen met een ontwapenende, breekbare stem die herinneringen aan Roy Orbison oproept.

    Sindsdien gaat er geen week voorbij of ik moet ‘Cailfornia Stars’ eens gehoord hebben. Het liedje is een huisvriend geworden. Maar zoals ik al zei, dat overkomt mij wel vaker. Misschien vertel ik er een volgende keer meer over.

     

    California Stars

     

    I'd like to rest my heavy head tonight

    On a bed of California stars

    I'd like to lay my weary bones tonight

    On a bed of California stars

     

    I'd love to feel

    Your hand touching mine

    And tell me why

    I must keep working on

     

    Yes I'd give my life

    To lay my head tonight on a bed

    Of California stars

     

    I'd like to dream

    My troubles all away

    On a bed of California stars

    Jump up from my starbed

    Make another day

    Underneath my California stars

     

    They hang like grapes

    On vines that shine

    And warm the lovers' glass

    Like friendly wine

     

    So I'd give this world

    Just to dream a dream with you

    On our bed of California stars

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG MEER LOF

    De inkt van de lovende boekbespreking door de Humanistisch-Vrijzinnige Beweging was nog niet helemaal droog, of het tijdschrift Joods Actueel legde op zijn beurt ‘God of Noppes’ van Will Jensen onder het vergrootglas.

    Redacteur Guido Joris signaleert dat “de schrijver zowel gelovigen van allerlei gezindte als ongelovigen tegemoet kan treden voor een open gesprek.” En hij gaat verder: “Het boek bevat een twintigtal interviews en de schrijver verstaat duidelijk zijn metier en dat levert een goed leesbaar boek op.” Waarvoor dank.

    Voor het overige beperkt Guido Joris zich ertoe om enkele fragmenten uit het gesprek met Aharon Malinksy te citeren, maar zwijgt hij wijselijk over de andere geïnterviewden. Dat is uiteraard zijn goed recht, maar zo mist hij een kans om in te gaan op de inhoudelijke argumenten van de anderen. En laat dat nu net de kerngedachte van ‘God of Noppes’ zijn: geloof niet klakkeloos wat je in je jeugd werd ingelepeld, maar durf kritisch na te denken.

    Het volledige artikel staat te lezen in het septembernummer van Joods Actueel. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOF VOOR 'GOD OF NOPPES'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘Ben je op zoek naar een licht verteerbaar interviewboek dat toch diepgang biedt? Dan is “God of Noppes” zeker een aanrader!’ Tot dat besluit komt Björn Siffer na een kritische lectuur van het boek. Het staat te lezen op de website van de Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging.

    (www.h-vv.be/component/option,com_joomlib/Itemid,79/id,709/task,view)

    ‘Will Jensen is een publicist die al heel wat bekende namen heeft geïnterviewd. Voor “God of noppes” begaf hij zich in de wereld van het levensbeschouwelijke en trok hij een krat BV’s en BN’s open om u tegen te zeggen,’ schrijft Siffer. Volgens hem komen meestal nuchtere, atheïstische denkers aan het woord – iets waarvoor een vrijzinnige meer oog heeft dan iemand anders. Eerlijkheidshalve geeft hij toe dat hun wijsheden worden afgewisseld met getuigenissen van gelovigen zoals Godfried Danneels en Rik Torfs. Al bij al een gefundeerde recensie van een boek dat alle partijen een forum wil bieden.

    Voor wie met levensvragen worstelt of met praktische vragen zit, staat er op de website van de HVV nog een schat aan informatie. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOD OF NOPPES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Waar moet een mens nog in geloven? In de Bijbel, juicht de ene. In de Koran, roept een andere. In de Thora, argumenteert een derde. Allemaal onzin, poneert een vierde. Raak er als zinzoeker maar wijs uit.

    Wat betekent geloven? Klampen we ons vast aan wat ons werd ingelepeld in onze kindertijd of hebben we als volwassene een eigen mening gevormd? Is ons leven afgelopen na de dood of komt er daarna nog iets? Heeft God de aarde geschapen in zes dagen of is Darwin de nieuwe profeet? En verdient Hitler een standbeeld voor zijn medewerking aan het goddelijk plan? 

    Will Jensen ging praten met gelovigen zowel als ongelovigen - wat eerder zeldzaam voorkomt. En op basis van die interviews trok hij zijn eigen conclusies. Dat die niet bij iedereen in goede aarde zullen vallen, neemt hij er graag bij.

    ‘God of Noppes’ ligt in de boekhandel vanaf 6 mei 2011. Het spotje kun je zien op www.youtube.com/watch?v=8tEA3fcZJv8 

    "Wordt vast een bestseller!" (Marianne Miltenburg, auteur)

    "Een openbaring, in alle betekenissen van het woord." (Suzanne Antonis, journaliste)


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Will Jensen sprak met...

    KARIN HEREMANS

    "Het hoofddoekenverbod was geen beslissing tegen de hoofddoek, maar was bedoeld om de bekeringsdrang te bestrijden. Ik heb de inspecteur islam van de noodzaak overtuigd door het probleem geschiedkundig te kaderen. De katholieken hebben ook hun kruis afgelegd. We wilden niet toestaan dat er een nieuwe zuil ontstond, terwijl de andere nog maar half afgebroken is. Het ene compromis na het andere geeft alleen maar chaos. Als we op het symbool van de hoofddoek hadden toegegeven, komen er tal van andere dingen ter discussie te staan: gescheiden zwemmen, het vrije wetenschappelijk onderzoek, buitenlandse reizen, emancipatie, vrije meningsuiting - allemaal verworvenheden waarvoor we in het verleden gestreden hebben. Zo had nog niemand het aan hem uitgelegd.

    Het feit dat er zo weinig progressieve moslims rechtstaan, heeft te maken met broederlijkheid: je verraadt geen moslimbroeder. Op de Boekenbeurs in Antwerpen kwam er een meisje met een hoofddoek naar mij. Ze overwoog om als moslima zelf ook een boek te schrijven omdat ze zich in mijn standpunten kon vinden. Ze werkt momenteel bij de stad Antwerpen waar ze geen hoofddoek mag dragen, maar haar job vindt ze belangrijker. Nochtans wordt ze erg onder druk gezet door haar familie, vrienden en kennissen."


    Het volledige interview vind je in het volgende boek van Will Jensen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Will Jensen sprak met...

    ETIENNE VERMEERSCH

    "Eerst was de god van het christendom de schepper van de wereld, machtig, oneindig goed, wijs en verstandig. Tot in de zeventiende eeuw werd dat in het Westen aanvaard. Later heeft men vastgesteld dat dit contradictorisch is. Als God oneindig wijs en machtig is, zou hij een wereld zonder lijden kunnen scheppen. Maar vermits het lijden bestaat, is hij ofwel niet de schepper, ofwel niet oneindig wijs. Toen heeft men geprobeerd om dat godsbeeld in te krimpen door te stellen dat God misschien niet almachtig of niet oneindig wijs is. Dat betekent dat men een woord introduceert waarvan men van tevoren zegt dat we de betekenis ervan niet kunnen achterhalen. Dat is bedenkelijk. Eigenlijk zegt men: er moet iets aan dat woord beantwoorden, maar we weten niet wat. Waarom hebben we dat woord dan nodig?

    Het is alsof iemand het zou hebben over een pierewiet, maar niet precies kan zeggen wat hij daarmee bedoelt. Als hij zegt: “Je mag daar geen negatief beeld over vormen, want het is een heel belangrijk begrip,” zou ik vragen: zeg er dan toch een iéts over. Als hij dan beweert dat wij het niet kunnen begrijpen met ons menselijk verstand, wat heb ik daar dan aan? Het verschil tussen een pierewiet en God is enkel en alleen dat iedereen weet dat een pierewiet niets betekent, terwijl men God nog altijd associeert met die van het christendom. Maar zowel pierewiet als God zijn woorden zonder betekenis." 

    Het volledige interview vind je in het volgende boek van Will Jensen.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Will Jensen sprak met...

    RIK PINXTEN

    “De islam probeert al veertien eeuwen om heel de wereld islamiet te maken, het christendom is al tweeduizend jaar met bekering bezig, maar geen van beide is in zijn opzet geslaagd. We hebben nu gewoon de tijd niet om te wachten tot ze hun doel bereikt hebben om over het lot van de wereld te praten.

    En toch proberen allerlei cenakels hun invloed te doen gelden. Het Vaticaan bijvoorbeeld loost geregeld berichten tegen IVF, tegen condoomgebruik, tegen abortus. In Cairo hebben ze - samen met Malta, Honduras en Ecuador – geprobeerd om de conferentie te doen mislukken door abortus en condoomgebruik te verbieden, goed wetende dat het hopeloos is als de wereldbevolking aan het huidige tempo toeneemt. Maar ja, als zij echt overtuigd zijn dat het gods plan is dat wij tussen dit en twintig jaar stikken, verlies je alle argumentatiekracht.”

    Het volledige interview vind je in het volgende boek van Will Jensen.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE KOGEL IS DOOR DE KERK
    Afgelopen week werd de deal tussen Houtekiet en mij beklonken. Ik ben erg blij dat mijn volgend boek door de bekende uitgeverij gepubliceerd wordt, terwijl Houtekiet weer eens een naam mag toevoegen aan de lijst van auteurs die hun vertrouwen in het bedrijf stellen. 

    De opsomming is te lang om helemaal weer te geven. Uit het rijke auteursaanbod pik ik enkele namen: Etienne Vermeersch, Luckas Vander Taelen, Tom Coninx, Alain Grootaers, Geert Van Istendael, Josse De Pauw, Christine Van Broeckhoven, Dirk Verhofstadt, Peter Piot, Sandy Blankaert, Wim Distelmans, Frank Raes, Rik Pinxten. 

    Kun je begrijpen dat ik mij in dit rijtje zal thuisvoelen?

    Hoe het boek zal heten, moet ik nog geheim houden. Ik hou jullie op de hoogte.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW CONTRACT OP KOMST

    Geen nieuws is goed nieuws. Of er dan helemaal niks gebeurd is de laatste maanden? Toch wel. Alleen heeft het even op zich laten wachten.

    Tegenwoordig besteed ik heel wat tijd aan research voor mijn volgend boek. Je zou bijna vergeten dat ik al een paar maanden een ander boek klaarheb. Spijtig genoeg zijn faillissementen niet uit te sluiten in de uitgeverswereld. Ook de uitgeverij waar ik mee samenwerkte, zette een tijdje geleden een punt achter haar activiteiten.

    Een tegenslag? Mindere goden zouden misschien het hoofd laten hangen, maar ik ging onmiddellijk op zoek naar een nieuwe uitgever. Omdat de meeste uitgevers overstelpt worden met manuscripten van mensen die allemaal denken dat ze de nieuwe Da Vinci Code hebben geschreven, vreesde ik dat het een lange zoektocht zou worden. Niets is minder waar. 

    In De Standaard schreef Mark Cloostermans onlangs: “Journalisten hebben al flink wat schrijfervaring, hetgeen bevorderlijk is voor de vlotheid van de stijl. Journalisten weten ook welke onderwerpen de lezer boeien.” Profetische woorden. Want net zoals de contacten met mijn vorige uitgever in een mum van tijd beklonken waren, kreeg ik ook nu binnen de kortste keren een positief antwoord van een bekende uitgever. De verkennende gesprekken verliepen in een hartelijke sfeer en leidden vrij vlug tot een mondeling akkoord. 

    Ik wil nog wachten tot het contract getekend is om de naam van de uitgever bekend te maken, maar dat kan hooguit een kwestie van dagen zijn. Duimen maar!


     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GALERIJ DER GROTE GEESTEN

    Nog niet dood en toch al opgenomen in de Galerij der Grote Geesten? Het overkwam mij enkele dagen geleden.

    Wat is er juist aan de hand? Onlangs verscheen bij uitgeverij Lannoo het nieuwste boek van Gerd de Ley: ‘Het Groot Citatenboek van de 21ste eeuw’ met daarin duizenden quotes van hedendaagse schrijvers, politici, stand-up comedians, filosofen, acteurs, journalisten. Kortom, het soort mensen dat gemeenzaam wordt omschreven als homo sapiens en dat minstens even veel aanzien geniet als die behorend tot die andere Galerij der Grote Geesten: het Pantheon.

    Tussen de uitspraken van internationale beroemdheden als Woody Allen, Frank Zappa, Alain de Botton en Carlos Ruiz Zafón prijken er ook enkele van mij. Kwatongen beweren dat daar heel wat smeergeld is voor neergeteld, maar enig bewijs daarvoor is nooit geleverd.

    Het is niet de eerste keer dat ik op zo’n manier verrast wordt, want vorig jaar behaalde ik de prijs voor de strafste oneliner, uitgereikt door Weg van Woorden. Wat nog maar eens bewijst: spreken is zilver, schrijven is goud.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOT VAN A (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOT VAN A

    De laatste slierten ochtendmist hangen nog boven de Schelde als ik in het centrum van Lillo aankom en de parking oprij. Een paar meters verder ligt de plek waar het verzamelen geblazen is voor iedereen die meewerkt aan ‘Zot van A’, de jongste film van Jan Verheyen. Assistenten met walkie talkie in aanslag proberen alles in goede banen te leiden. En dat is niet zo’n eenvoudige klus: jong en oud, blank en gekleurd, mannen en vrouwen, coiffeurs en lesbo’s moeten zich één na één aanmelden en worden dan doorverwezen naar het café. Sommigen steken al in feestelijk lange kleren en strak zittende pakken, klaar om voor de camera te paraderen, anderen hebben hun jeans en anorak nog aan en slepen de halve inhoud van hun garderobe achter zich aan in koffers op wieltjes. De meest opgemerkte groep bestaat uit een handvol middeleeuwers. Stoere binken met baarden en snorren en zwaarden en hoofddeksels met pluimen; vrouwen met lange rokken en mantels en witte kappen. Of ze zich van film hebben vergist, zal pas later met zekerheid blijken.

    Het is geleden van mijn middelbare schooltijd dat ik figurant was in de musical ‘Sneeuwwitje’, waar ik het volksgemompel mocht uitbeelden. Niet bepaald een rol waarmee je zelfs ook maar de shortlist voor de Oscars haalt, maar op die leeftijd ben je al blij dat je ook eens aan de andere kant van de orkestbak mag staan. Gezeten tussen lotgenoten die koffie met sloten door hun keelgat gieten om het ochtendlijke uur te verdrinken, geef ik mijn ogen de kost. Het café doet geen moeite om te verbergen dat de tijd er heeft stilgestaan. Omgebouwde biervaten, aangevuld met krukjes, tafels en stoelen uit de jaren stillekens doen dienst als meubilair. Een ouderwetse stoof met daarop de obligate waterketel en een kamerplant die snakt naar palliatieve zorgen maken het decor compleet. Van op het terras heb je een onbelemmerd uitzicht op een modderpoel met enkele vastgelopen bootjes, al twijfel ik er niet aan dat de toeristische dienst dit tafereel zal omschrijven als een pittoreske jachthaven.

    Het gemijmer wordt onderbroken door de figuratieregisseur – zo heet dat in dat wereldje – die komt melden dat iedereen zich mag omkleden, voor zover dat nog nodig is. Mannen gaan zonder veel omhaal met de billen bloot om een andere broek aan te schieten, maar bij het andere geslacht verschijnen hier en daar toch preutse vraagtekens in de ogen. Pas als ze zeker zijn dat dit geen aanloop is naar een orgie, gaan de truitjes vliegensvlug omhoog en de rokken naar beneden. Enkel een paar diehards trekken zich terug in de toiletten voor hun metamorfose.

    En dan breekt het grote moment aan. Als een troep ganzen trekken we naar de kerk, waggelend over de oneffen bestrating en snaterend dat het een lieve lust is. Nu kan het nog. Straks, onder de zalvende oogopslag van de madonna en de gepijnigde blik van de Messias aan het kruis, is dat minder evident. Jan Verheyen staat ons op te wachten. Is dat een aureool boven zijn kruin of zijn het de zonnestralen die door de glasraam naar binnen dwarrelen? Whatever. In zijn eigen sympathieke stijl heet hij ons welkom en brengt hij in herinnering wat mag en wat absoluut niet kan. In de camera kijken bijvoorbeeld, is not done. Net zomin als je gsm laten rinkelen. “Als dat gebeurt, moet je de hele ploeg op champagne trakteren. En dat zijn er een hoop,” lacht hij. Zijn woorden zijn nog niet koud, of er rinkelt een gsm. Het blijkt die van de figuratieregisseur te zijn.

    De rest van het verhaal valt onder de noemer ‘vertrouwelijk’. Uit mijn mond zul je niet vernemen wat er die dag gefilmd werd. Uit mijn pen evenmin. Afspraak in de bioscoop vanaf 20 oktober.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GROOT NIEUWS (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sedert mijn boek 'Seks' enkele dagen geleden werd uitgebracht, raast de mediatrein onverminderd verder. 

    Vandaag 19 september 2009 wordt het boek op een dubbele pagina (blz. 16-17) voorgesteld in Gazet van Antwerpen. Ook in Het Belang van Limburg krijgt het ruime redactionele aandacht. 

    En er is nog meer goed nieuws: in hun weekendeditie drukken beide kranten een bon af waarmee je bij de Standaard Boekhandel een korting van 6 euro krijgt. Die bon is maar geldig zolang de voorraad strekt. Er op tijd bij zijn is dus de boodschap.

    Veel leesgenot!
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GROOT NIEUWS

    Deze keer is er echt groot nieuws om mee uit te pakken. Ik heb het lang moeten stil houden, want ik was gebonden door mijn zwijgplicht. En als ik iets beloof, dan hou ik ook mijn woord. Maar intussen zat ik wel te popelen om een tip van de sluier op te lichten.

    Waarover gaat het? Vanaf nu ligt mijn boek in de boekwinkels. Dus als je in de eerstkomende dagen in de Standaard Boekhandel of de Fnac of de Carrefour komt, kijk dan eens uit naar ‘Seks – 24 BV’s over erotiek, porno, SM en meer’. Of ga eens kijken op de website van Lampedaire Uitgevers. En vergeet vooral niet mijn biografie aan te klikken.

    ‘Seks’ is een verzameling interviews met Bekende Vlamingen over dingen die soms net over de grens gaan van wat in onze samenleving als geoorloofd wordt beschouwd. Sommige passages zijn onthullend, andere verhalen zijn bij momenten hilarisch, wat bewijst dat erotiek niet altijd met een doodernstig gezicht en rode oortjes moet worden benaderd.

    De voorgeschiedenis van het boek is al even boeiend als de inhoud. Enkele maanden geleden had ik een gesprek met Gerd de Ley, de citatenkeizer. Tijdens dat onderonsje liet ik mij ontvallen dat ik bijna klaar was met mijn nieuw boek. Waarop Gerd suggereerde om het eerst eens aan Valerie Lempereur van Lampedaire Uitgevers te laten lezen. Thuis gekomen ging ik onmiddellijk googelen naar de website van de uitgeverij. Wat ik daar las over de filosofie van deze jonge uitgeverij intrigeerde mij wel. Daarna raakte alles in een stroomversnelling: ik stuurde het manuscript per e-mail door, kreeg prompt een telefonische reactie van Valerie en een week later mocht ik mijn handtekening onder het contract zetten. Maar van dan af moest ik de kiezen op elkaar houden. Het grote nieuws zou pas in de loop van september worden aangekondigd.

    Intussen werd alles in gereedheid gebracht om het boek uit te brengen. De tekst werd in een mooi, duidelijk lettertype gezet, de lay-out werd vakkundig uitgewerkt, de stijlvolle foto’s werden toegevoegd. Oorspronkelijk had ik wel een andere titel in mijn hoofd, maar ik liet me overhalen om in te gaan op de suggestie van de uitgeverij en voor ‘Seks’ te kiezen.

    Nauwelijks was het nieuws over de lancering bekend geraakt, of ik werd overstelpt met interviewaanvragen. En als journalist kan ik toch moeilijk mijn collega’s in de kou laten staan. Ook op de Antwerpse Boekenbeurs (31 oktober tot 11 november 2009) zak ik aanwezig zijn om mijn boek te signeren. Allen daarheen!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN NACHTMERRIE GENAAMD FORTIS

    Wie dacht dat de onfrisse verhalen bij Fortis alleen rond buitensporige bonussen draaien, heeft het verkeerd voor. Lees en huiver!

    We schrijven oktober 2008 als een klant – laten we hem Wim noemen – zich zorgen begint te maken. Jaren geleden heeft hij een levensverzekering afgesloten om zo zijn pensioen een beetje aan te vullen. De laatste jaren zijn de premies echter fors gestegen – onbegrijpelijk fors naar de mening van Wim. Als de premie plots verdubbeld wordt, schrijft hij naar Fortis om uitleg. Die krijgt hij ook: het heeft allemaal te maken met de indexatie. Maar hoe de premie berekend wordt, daarover laat Fortis niets los. Wim wil er meer over weten en stapt met zijn polis naar het bankagentschap in zijn buurt. Daarmee volgt hij de raad op die op de website van Fortis wordt gegeven:  "Uw kantoordirecteur of adviseur is uw vertrouwenspersoon. Logisch dat u uw vraag of probleem allereerst aan hem of haar voorlegt.”

    En ja hoor, na amper enkele dagen krijgt hij een e-mail van zijn agentschap. De verantwoordelijke heeft overleg gepleegd met de dossierbeheerder in Brussel en bevestigt dat Wim de betaling van zijn premies kan stopzetten. Op welk eindkapitaal hij dan recht heeft, wordt klaar en duidelijk in de e-mail vermeld. Voor alle zekerheid belt Wim nog eens met het agentschap en stuurt aansluitend een e-mail dat hij met de gewijzigde voorwaarden instemt. En of Fortis hem alstublieft een aangepaste polis kan bezorgen?

    Die polisaanpassing laat op zich wachten, maar Wim maakt zich daarover geen zorgen, want alles staat toch al op papier. Na drie maanden valt de langverwachte polis in zijn bus, maar de bedragen liggen plots meer dan 5.000 euro lager dan wat hem was voorgespiegeld. Vergissing, denkt Wim, en hij stuurt een mailtje naar de dossierbeheerder. Geen vergissing, antwoordt die, want er moet rekening gehouden worden met de reductieregel. Wim wil dan wel eens weten waar het verschil met de cijfers van het lokale agentschap vandaan komt, maar daarop komt geen antwoord.

    Ten einde raad belt Wim weer naar zijn contactpersoon bij het lokale agentschap. Die toont zich zeer verwonderd over de gang van zaken en informeert of Wim toch nog niets getekend heeft. En of hij het volledige dossier nog eens naar haar wil doorsturen?

    In de daaropvolgende weken blijft het oorverdovend stil. Navraag per e-mail blijft onbeantwoord, telefonisch is de contactpersoon al evenmin te bereiken. Maar Wim geeft niet op. Na vier weken krijgt hij de dame eindelijk aan de lijn. Ze vertelt hem doodleuk dat ze hem zes maand geleden verkeerde informatie heeft verstrekt.

    Wim besluit dan maar klacht in te dienen bij de ombudsdienst van Fortis. En dan begint het wachten opnieuw. Na meer dan twee maanden komt er eindelijk een reactie. Zijn klacht wordt afgewezen, onder meer omdat Wim zelf had moeten controleren of zijn bankagentschap hem de juiste informatie gaf. De fout ligt dus niet bij Fortis, maar bij de klant. Het verstrekken van foute gegevens door de bank, het negeren van geschreven bewijsstukken, het gebrek aan interne communicatie, het verwaarlozen van de communicatieplicht tegenover de klant, de buitensporig lange wachttijden, de financiële gevolgen die de klant moet slikken: het wordt allemaal van tafel geveegd. Fortis – intussen omgedoopt tot AG Insurance - waant zich voor niets aansprakelijk. Wat kan het leven toch eenvoudig zijn.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    30-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S

    Klik op de afbeelding om de link te volgen Will Jensen sprak met...

    PETER VAN DE VELDE

    “Als ik ergens buiten optreed met de Bembem Band, zoals vorig jaar in Middelburg, kan er wel iets fout gaan. Toen we daar aankwamen, regende het pijpenstelen. Er was geen kat op het marktplein, alleen op de terrassen onder de luifels zat het vol. De organisatoren zeiden: “Als het goed weer is, komen hier gemakkelijk 8 à 9.000 mensen.” Vijf minuten voor wij moesten optreden, stopte het met regenen en trok de hemel open. Het marktplein liep vol, maar ik zat nog backstage te wachten tot het mijn beurt was. Tegen de tijd dat ik als Piet Piraat een paar nummertjes moest zingen, kon je over de koppen lopen. Dat gaf echt een kick. Ik dacht: “Als er hierboven iemand is: dank u wel!”

    Tijdens een show in de Grenslandhallen in Hasselt speelde Ben Van Hoof Groenbaard, helemaal in het groen gekleed, in een chique kostuum. Hij moest van tussen het publiek naar het podium komen met een ooglapje op. Toen hij met een luid “Hahaha!” opkwam, was hij vergeten zijn ooglapje omlaag te doen. Hij kwam recht naar mij en zei zijn tekst, terwijl ik stond te grijnzen. Vanuit mijn ooghoeken zag ik dat mijn collega-acteurs het in hun broek deden van het lachen. Op het einde van mijn repliek sloeg ik zijn ooglapje dicht. Dat zijn toffe momenten die je niet zo gauw vergeet.”

    Het volledige interview vind je in het blad Exclusief van maart-juni 2009.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S

    Klik op de afbeelding om de link te volgen Will Jensen sprak met...

    KADÈR GÜRBÜZ


    “Als ik bepaalde films zie of boeken lees waarin geweld wordt gebruikt door gewetenloze mensen, door koelbloedige moordenaars, dan boezemt mij dat angst in. In ‘Platform’ van Michel Houellebecq staat een passage over een verkrachting in een metrostation. Iedereen staat erop te kijken, maar niemand doet iets. Dan kan ik me inleven in dat slachtoffer dat zo weerloos is. Er is ooit een vrouw op de autostrade vermoord, terwijl duizenden mensen voorbijreden. Niemand heeft haar kunnen redden. Dat maakt mij bang. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar dat is één van de grootste angsten die ik heb. Een James Bond-film kan me niet schelen, daar zie ik de fictie van afdruipen. Maar van realistisch geweld word ik fysiek onwel. Ik kan ook niet tegen mensen die mij belemmeren of in het nauw drijven.

    Als er in mijn leven dramatische dingen zijn gebeurd, had ik wel het gevoel dat ik er goed van afgekomen was. Daardoor bleven er geen trauma’s over, want als je daarin blijft zitten, heb je geen leven meer. Ik begrijp wel dat sommige mensen fobieën hebben – voor beesten, voor open ruimten, voor eten -, maar angst is voor mij altijd een uitdaging waar je moet tegen ingaan. Soms maakt mij dat kwaad en zou ik mensen een schop onder hun gat willen geven. Ik zou een slechte therapeut zijn.” (lacht)

    Het volledige interview vind je in het blad Exclusief van maart-mei 2009.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S

    Klik op de afbeelding om de link te volgen Will Jensen sprak met...

    INDRA DEWITTE

    “Vanuit Jeruzalem trokken we naar Bethlehem, Gaza, Golan, tot aan de Egyptische grens. We babbelden zoveel mogelijk met de mensen en ik noteerde alles in een boekje, tot zelfs de prijs van een brood.

    De eerste dag liepen we ’s avonds op straat en kwamen er jonge mensen naar ons toe. Eigenlijk mochten ze niet met ons gezien worden, dus als er een patrouille kwam, stoven ze weg. Op een bepaald moment zag ik ze om een of andere reden voor mijn neus ineenslaan. Misschien hadden ze iets beledigends naar een patrouille geroepen, ik weet het niet. Maar als je bedenkt dat ik ben opgegroeid zonder televisie, begrijp je dat ik daar absoluut niet immuun voor was. Ik had heel veel moeite om niet tussenbeide te komen. Onze gids zei: “Als je nu gaat, heeft die mens een heel zwaar probleem, want hij mag niet met buitenlanders praten.” Dat was mijn eerste ervaring als negentienjarige.

    Op dat ogenblik waren de universiteiten verboden voor de Palestijnen, dus moesten we ondergronds gaan praten. Ik vroeg me af: waarmee zijn we bezig? We zijn een generatie aan het kweken die geen onderwijs heeft gekregen en dus extreem wordt. Dat bepaalt ook mijn blik op het huidige conflict. Toen al ontmoette ik jongeren van mijn leeftijd die allemaal familieleden hadden verloren. Je voelde de verbittering.”

    Het volledige interview vind je in het blad Exclusief van maart 2009.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BABBELEN MET BV'S

    Klik op de afbeelding om de link te volgen Will Jensen sprak met...

    BERT KRUISMANS


    “We willen alles, we kunnen alles, we mogen alles, we hebben alles. Dat is leuk, maar het geeft veel stress. Vroeger hadden we geen gsm. Dat was misschien niet handig, want je kon mij niet overal opbellen, maar je moest hem ook niet meenemen, hij moest niet opgeladen worden, het abonnement moest niet betaald worden of de kaart was niet op. Vroeger was er geen geld om je zoon naar de pianoles te sturen, maar je moest ook niet met je vrouw op de parking van de Colruyt afspreken om de jongen van de ene auto in de andere te laten overstappen. Je had niet eens twee auto’s.

    We proberen allemaal te leven zoals in de reclamespots. We hebben een poetsvrouw – wat ook al stress geeft om er een te vinden en te houden -, maar we proberen ons de levensstijl aan te meten van ‘Brideshead Revisited’, van rijken die ook een huishoudster en een kokkin en een chauffeur hadden. Met kerstmis proberen we een banket met zes gangen te houden voor twaalf mensen, maar we moeten wel alles zelf doen: zelf naar de winkel rijden, zelf een parkeerplaats zoeken, zelf inkopen doen. We proberen te leven zoals in een reclamespot, waar het huis altijd proper is, waar de kinderen nooit ziek zijn, waar een auto altijd op verkeersvrije wegen rijdt en nooit naar de keuring moet of moet gaan tanken. Dat klopt gewoon niet.”

    Het volledige interview vind je in het blad Exclusief van december 2008.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 19/03-25/03 2012
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 14/09-20/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 03/07-09/07 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!