God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Ik heb nog nooit een foto van Jezus gezien; ik weet ook niet hoe hij liep, wel met wie. Ik weet niet hoe zijn stem klonk,... wel de woorden die Hij gebruikte. Ik weet niet welke kleur ogen Hij had, maar wel hoe Hij keek. Ik weet niet of hij een sterk hart had, wel dat hij een groot hart had. Ik weet niet alles van zijn karakter, maar wel dat kinderen Hem graag mochten en armen zich bij Hem thuis voelden. Dat hij mild was voor eerlijke mensen en streng voor ogendienaars. Dat hij niet te snel oordeelde maar eerder verontschuldigde. Dat hij niet haatdragend was, maar ongelooflijk vergevingsgezind. Ik weet eigenlijk veel meer van Jezus dan ik aanvankelijk dacht.
Toen ik recent deze ietwat bizarre foto kreeg van een Indische artiest en stylist, vroeg ik hem waarom hij het kruis had gebruikt. Hij is duidelijk op zoek naar zichzelf, naar de ziel van zijn bestaan. Vandaar ook de vragen die hij zich stelt.
Ik kreeg prompt dit mooie antwoord:
Het kruis staat symbool voor gelijkheid, liefde, vrede en harmonie.
Als u ruzie hebt, maak er dan zo spoedig mogelijk een eind aan, of liever, maak helemaal geen ruzie. Anders groeit een klein moment van woede uit tot haat, wordt een splinter een balk en maakt u van uw hart een moordkuil. .. eigen leefregel.
“Laten we er alsjeblieft een gewoonte van maken weer eens naar de kerk te gaan, of een beetje Bijbelvaster zijn. En laten we ervoor zorgen dat we nog kunnen uitleggen wat een beeld in een kerk betekent”, zei Merkel. “Om zich te beklagen dat moslims de Koran door en door kennen, vind ik gek. Misschien kan dit debat ertoe leiden dat we ons met onze eigen wortels bezig houden en er meer kennis over verwerven.”
Christenen die bang zijn voor islamisering vanwege de komst van vele islamitische vluchtelingen naar Europa, zouden volgens Angela Merkel meer in hun eigen geloof geworteld moeten zijn. “Laten we de moed hebben om te zeggen dat wij christen zijn”, aldus de Duitse bondskanselier.
mijn eigen moeder heeft mij van u verteld toen ik een kind was.
Sedert die jaren weet ik reeds wie gij zijt. Ik weet dat gij een bron zijt van gaven, en dat gij miljoenen mensen die u aan hebben geroepen, hebt verhoord.
Als ik naar uw beeltenis kijk, gaat er een warmte vanuit, alsof gij zeggen wilt: 'Zeg maar wat je op je hart hebt, en ik zal je bijstaan'.
Men noemt u niet voor niets, de Moeder van Altijddurende Bijstand. Sta ons bij, Maria, dag in dag uit, altijd en overal, laat ons niet alleen.
Met ogen vol liefde, Maria, zag je Jezus opgroeien van kind tot knaap, tot volwassen man. Je liet Hem gaan de weg van het groene Nazaret naar het starre Jeruzalem. Water werd wijn, en wijn werd bloed. De trouw aan je Zoon bracht ook jou onder het kruis. Maria, bid voor ons, opdat wij, op onze beurt, met open hart en handen Jezus zouden volgen. Amen.
Maria geeft ons de sleutel tot het echte, het ware geluk. ‘Ecce-fiat-magnificat’ zijn haar drie woorden. Ecce: hier ben ik, bereid om dienstmaagd te zijn, ontledigd en open om Gods liefde in zijn volheid te ontvangen als de enige en de ultieme weg om het geluk te bereiken. Fiat: mijn enige streefdoel in mijn leven is mij te conformeren aan Gods wil en consequent Gods wil te volgen, met alle gevolgen van dien. Magnificat: nu kan ik het van vreugde uitjubelen want ik heb het echte geluk gevonden en niemand of niets kan mij dat nog ontnemen.
Br. René Stockman: Maria, de kortste weg naar Jezus.
Hemelse Vader, verander mij vandaag in een bruggenbouwer, die vrede brengt waar boosheid, onenigheid en rivaliteit is. Zegen mij daarom met uw milde genade, Vader. Amen. Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden (Matthéüs 5 vers 9).
De officiële liturgie spreekt van Maria Geboorte, maar kortweg mag het ook de verjaardag van Maria worden genoemd. Dat is het feest dat deze week (donderdag 8 september) op de liturgische kalender staat. De geboortedag van Maria wordt sinds de zesde eeuw gevierd.
De verering is ontstaan in Jeruzalem en werd daar gevierd als kerkwijdingsfeest van een basiliek die was toegewijd aan de H. Anna, de moeder van Maria. Rond de kerk ontwikkelde zich ook een devotie die vooral de geboorte van Anna’s dochter Maria centraal stelde. Vanuit Jeruzalem verspreidde de devotie van Maria Geboorte zich naar het westen, waar het feest sinds de Middeleeuwen tot de belangrijke Mariafeesten behoort.
Over de kinderjaren van Maria is nauwelijks iets bekend. Wel zijn er enkele oude apocriefe (niet in de bijbel opgenomen) geschriften, waarin de geboorte en de jeugd van Maria beschreven wordt. De kern achter het feest van Maria Geboorte is dat de verlossing van de mensheid eigenlijk al bij de geboorte van Christus’ moeder begon. Maria was immers als enige mensen zonder erfzonden (onbevlekt) ontvangen.
De datum van het feest van Maria Onbevlekt Ontvangen (8 december) hangt hier ook mee samen, want die precies negen maanden vóór de geboortedatum.
- See more at: http://www.bedevaarten.com/?nieuwsID=167#sthash.llMgCKHQ.dpuf
Het eerste deel van de brief van de paus herhaalt dat de traditionele voorwaarden voor het geldig bekomen van de aflaat, die een teken is van Gods genade en een kwijtschelding betekent van de straf voor begane zonden, geldig blijven. Die voorwaarden omvatten onder meer de biecht, deelname aan de eucharistie en een gebed voor de paus en zijn intenties. Franciscus schrijft dat wie om allerhande redenen niet op bedevaart kan gaan naar de Heilige Deur, in het bijzonder zieken en bejaarden, maar net zo goed gevangenen, allesbehalve uitgesloten zijn van Gods barmhartigheid. Daarbij worden zieken die hun huis maar moeilijk kunnen verlaten aangemoedigd om hun lijden te verenigen met het lijden van Christus, om de communie te ontvangen of indien mogelijk de heilige eucharistie en het gemeenschapsgebed bij te wonen, desnoods via diverse communicatiekanalen. De aflaat voor het Heilig Jaar kan ook verkregen worden voor overledenen: "Net zoals wij hen gedenken in de eucharistieviering kunnen wij voor hen, in het grote mysterie van de gemeenschap van de heiligen, voor hen bidden dat het barmhartige gelaat van de Vader hen bevrijdt van elk overblijfsel van zonden en hen stevig omhelst in de oneindige zaligheid."
Gelukkig is hij die niet overdreven gehecht is aan dingen of mensen, maar er innerlijk vrij van is, die wat hij heeft kan delen met anderen, en met open handen kan ontvangen wat anderen hem geven. Gelukkig is hij die kan genieten van... wat hem te beurt valt en die beseft dat heel wat van wat ons rijk maakt ons onverdiend gegeven is. Gelukkig is hij die ziet dat het leven geluk én verdriet voor elk in petto heeft, en die het verdriet kan toelaten en er goed mee leert om te gaan. Zo kan verdriet een krachtbron worden in het leven. Gelukkig is hij die zachtmoedig met zichzelf kan omgaan, die zichzelf niet veroordeelt maar met een liefdevolle blik naar zichzelf kan kijken. Hij kan zo zachtmoediger worden voor anderen. Gelukkig is hij die zichzelf en anderen tot hun recht laat komen, die ernaar verlangt om op een goede en rechtvaardige manier te leven en die daartoe telkens weer het goede probeert te doen. Gelukkig is hij die barmhartig is voor zichzelf en met mededogen naar zichzelf kan kijken. Hij zal hierdoor ook barmhartig voor anderen kunnen zijn, en hij zal zelf barmhartigheid van anderen ondervinden. Gelukkig is hij wiens woorden en daden geen bijbedoelingen hebben, maar helder en zuiver zijn. Hij wordt ervaren als authentiek en oprecht, als eenvoudig en als een mens uit één stuk. Anderen worden gelukkig van gesprek en contact met zo’n mens. Gelukkig is hij die vrede wil vinden met zichzelf of die deze vrede al gevonden heeft. Hij voelt zich daardoor minder aangevallen, en is daardoor beter in staat om niet in conflict te gaan met anderen. Hij kan daarentegen vrede stichten. Gelukkig is hij die de waarheid en de goede zaak hoog acht, zo zeer dat hij zelfs bereid zou zijn om ervoor te lijden of er zijn leven voor te geven.
Vrijdag 12 september om 20 u: Orgelconcert met Grimmertingenkoor Moorslede in de Sint Theresiakerk te Slypskapelle
Naast bovenstaande vieringen kunnen parochies of groepen nog een aparte viering aanvragen, al dan niet voorgegaan door hun eigen priester. Door het drukke programma is het wel nodig dat u hiervoor tijdig een afspraak maakt zodat we de Basiliek of Rosariumkapel voor u kunnen vrijhouden. Deze viering mag eventueel samenvallen met een reeds vermeld uur.
Inlichtingen: pastoor: 056 / 50.91.50 (tel en fax) - andre.monstrey@telenet.be of pastoor@federatiemoorslededadizele.be onthaal kerk: 056 / 50.52.86