God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Ik knielde neer maar niet voor lang. Ik had nog zoveel te doen. Ik moest me haasten. Er was nog werk te doen. Rekeningen betalen. Zo, ik knielde neer en zegde haastig een gebed. Ik sond terug op, mijn christelijke plicht was volbracht. Mijn ziel kon in alle rust zich neerleggen. De ganse dag had ik geen tijd een vriendelijk woord te spreken, noch minder tijd om over Christus te spreken met vrienden. Zij zouden wellicht met me lachen; zelf ben ik eigenlijk ook een beetje bevreesd. Geen tijd, geen tijd, geen tijd. Het werd mijn dagelijkse kreet. Geen tijd om me te bekommeren over de zielepijn van anderen ... tot ik ten slotte kwam te overlijden en voor de Heer verscheen. Ik stond daar voor Hem met neergebogen hoofd en gesloten ogen. Hij hield een boek in zijn handen, het boek van het leven. God keek in het boek en toen keek Hij naar mij. "Ik zocht je naam in het boek, maar die kon ik niet vinden; ik zou hem ooit wel eens opschrijven, maar ik had geen tijd".
Dit is inderdaad de titel van een boekje rond de nieuwe kruisweg te Lourdes. Dit in aansluiting van het artikel rond de kruisweg dat ik heb geplaatst op 15 maart ll.
De Kruiswegmeditaties in dit boekje zijn door Mgr. Jozef De Kesel speciaal geschreven bij de nieuwe kruisweg die voor het jubileumjaar te Lourdes is uitgebeeld door de Franse kunstenares Maria de Faykol. In de nieuwe kruisweg van Lourdes wordt de vijftiende statie over de verrijzenis opgesplitst in drie beelden: Maria wacht bij het graf (de Hoop); de verrijzenis zelf (het Geloof); en de ontmoeting met de leerlingen te Emmaüs (de Liefde).
Het boekje bevat 17 bezinningteksten. Het kan dan ook in elke parochie worden gebruikt, en natuurlijk te Lourdes zelf. Ideaal om er naar terug te grijpen in de Goede Week!
Heer Jezus, geef ons de vreeugde van de hoop, in de seizoenen dat voor de kerk op de winter lijkt. Toon ons overal de tekens van leven en opstanding die wijzen op de lente van vernieuwing en evengelisatie. Zend ons uw Heilige Geest en het vuur van Pinksteren opdat de zomer zou komen, die onze harten verwarmt en die een overvloed van vruchten laat rijpen bij ons en heel de kerk. Heer God, zuiver de blik van ons geloof, vermeeerder onze liefde, maar voor alles: geef ons de genade van vreugde en hoop. Want als de mens een vraag is, bent u, Heer, het antwoord. Gezegend bent u, Heer, nu en altijd. Amen.
Nu volgend gebed al honderden keren doorgestuurd werd en dat in alle talen via mails en powerpoints leek het me gepast eens echt stil te staan bij dit eenvoudig gebed dat spreerkt van een onvoorwaardelijk vertrouwen. In plaats van het ook maar nog eens door te sturen naart de 'beste vrienden" zoals menigmaal gevraagd wordt in mailberichten, geeft ik het aan allen mee die dit lezen. Neem er vooraal de tijd voor. Lees het niet als een blogbericht maar als een gebed en laat het tot je doordringen. En dit niet alleen aan die geselecterde groep waar sprake van is indien je het zelf ontvangt, al wil ik niemand tekort doen, zeker niet hen van wie ik het lmocht ontvangen, in welke vorm dan ook!
Moge er vandaag vrede in je zijn. Moge je op God vertrouwen dat je precies bent waar je zou moeten zijn. Moge je nooit de oneindige potentie vergeten die uit vertrouwen is geboren. Moge je de gaven gebruiken die je heb ontvangen en de liefde doorgeven die je hebt gekregen. Moge je tevreden zijn met het feit dat je een kind van God bent. Laat deze aanwezigheid zich tot in je botten verankeren en je ziel de vrijheid gunnen om te zingen, te dansen, te danken en lief te hebben. Het is daar voor ons allemaal.
De passiebloem verbeeldt nog steeds voor velen het lijden van Christus. Het blad staat symbool voor de speer, het vruchtbeginsel voor de staander van het kruis, de kelk voor het aureool, het wit voor de zuiverheid en het blauw voor de hemel. De vijf helmknoppen zouden dan symbool staanvoor de vijf wonden, de hechtranken voor de zwepen, de meeldraden voor de hamers, de drie stijlen voor de spijkers en de vlezige draden in de bloem voor de doornenkroon. De bloem zou dan ook precies drie dagen blijven openstaan, een dag voor elk jaar dat Christus predikte.
Toch raar, ook al wijzen velen de christelijke hemel misschien af, toch kunnen Bach's Magnificat, Mozarts Requiem of Pergolesi's Stabat Mater licht in je hersenpan laten schijnen wanneer je lichaam het begeeft en je naar de laatste rustplaats wordt gebracht.
Tegen de Passietijd aan staan dan ook alle cd's rond Dood en Verrijzenis weer in de kijkker in de betere platenzaak, en ook in tijdschriften, dag- en weekbladen worden de nieuwe versies gepromoot.
Trouwens nog nooit heeft het Gregoriaans zo een vlucht genomen. Die christelijke hemel kunenn we trouwens binnenkort bewonderen te Watou tijdens het Gregoriaans Festival.
Noch mannen noch vrouwen moeten zich zorgen maken, want ze zijn veel belangrijker dan de vogels en de bloemen. 'Juliie hemelse Vader weet wel wat je allemaal nodig hebt. Zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krrijg je dat alles erbij" (Mt 6,32-33).
Geloven in Gods voorzienigheid is vertrouwen op Gods zorgzaamheid voor ons.
Indien je een goede vriend hebt, loof God dan, want vriendschap is een geschenk van God. Vriend zijn van iemand, is goed doen aan je vriend.
Hoe goed is het, lief te kunnen hebben. Vriendschap komt van God en :moet naar God terug.
Goede echte vriendschap is sterker dan de dood. Vriendschap is een lied, dat een hart doet leven. Vriend zijn van iemand is goed doen aan je vriend. Hoe goed is het, lief te kunnen hebben. Vriendschap komt van God en moet naar God terug.
Voor degenen onder jullie die het genoegen mochten smaken ooit in Lourdes te zijn geweest, zullen wellicht meerderen ook de mooie kruisweg hebben afgelegd langs monumentale beelden waar je niet anders kan dan er stil bij te worden, ver van de drukte, op een heuvel. Trok ook Jezus zich niet vaak terug op een heuvel om er te bidden?
Waarom is de kruisweg in Lourdes dan zo geliefd?
Dat is waarschijnlijk omdat Lourdes ons plaatst in het hart van het christelijk geloof. God is mens geworden voor ons, voor ons heil. Jezus heeft zijn leven gegeven uit liefde voor de mensen. Met zijn Kruis en door de Verrijzenis toont Jezus ons de weg naar het leven.
Deze geschiedenis is geen verhaaltje of een fabel, het is echter op aarde gebeurd zon tweeduizend jaar geleden.
De Kruisweg meemaken is terug gaan naar die Bron. Zo krijgen dan ook alle andere symbolen hun betekenis terug:
Het water van ons doopsel. De kaars zoals in de Paasnacht. De vergiffenis van de zonden, waarvoor Jezus gestorven is. De Eucharistie, waar wij Zijn dood herdenken, en Zijn verrijzenis uitroepen.
Gedurende de Kruisweg volgen wij Christus Door het Geloof, Met Liefde In Hoop.
We zijn volop in de veertigdagentijd, een tijd waarop christenen zich voorbereiden op Pasen. Daar zitten veel aspecten in. Eén daarvan is tegenwoordig niet zo in trek: de boete.
De mens is echter niet als een plant die vanzelf rechtop groeit: ze moet geleid en gesteund worden. Daarbij zijn boete en zelfcontrole onmisbaar. Ze zijn een blijk van liefde. Iedereen die liefheeft moet iets van zichzelf afstaan voor de geliefde. De boete van de christen is in elk geval een relativering van zichzelf.
Een eerste vorm is daarvan het verwaarlozen van de beschikking voor eigen gebruik van een deel van je tijd. BIDDEN is daarvan een concretisering; het is tijd geven aan God - een deel van mijn tijd.
Een tweede vorm is delen: een stuk van mijn bezit uitdelen aan armen, als uitdrukking van liefde. Dat delen brengt mee dat ik snoei in mijn consumptiegedrag. Het is 'versterving' in eten, drinken, kleding en ontspanning.
Ten slotte is boete ook het belijden van je zonde. Dat is de hoogste en diepste vorm van zelfdiscipline: het deemoedige besef van je eigen zwakheid, dat uitloopt op het diepe vertrouwen in een vergevende God, is het meest humaniserende dat de mens kan doen.