God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Ergens duikt een verhaal op dat de god Atum met zijn geween de mensheid heeft geschapen. Zo was de mens geschapen om te rouwen.
Nu denkt iedereen wellicht meteen en terecht aan de tragedie in Haïti. Ik geloof persoonlijk niet in deze Atum al komt het geween van onze God ook overal ter spraken in de Bijbel.
Zelfs in het Evangelie lezen we hoe Jezus weende over de stad ...
Weent God/Christus vooral niet om het leed dat de mensen elkaar aandoen, vlakbij en veraf? Denken we maar aan de recente moorden hier, maar ook aan mensen elkaar naar het leven staan, decennia lang in Haïti, in de Gazastrook ...
De enige manier om Atums tranen te laten drogen, was tot ze tot stof waren vergaan. Dit is het enige, maar ook waarachtige aanknopingspunt van ons menszijn; dat we allen tot stof zullen wederkeren ...
Laat ons elkaar dan in deze tijden van nood tot brood zijn, een traan wegvegen bij die ander als het kan!
Geloof zonder liefde maakt fanatiek. Plicht zonder liefde maakt knorrig. Orde zonder liefde maakt kleinzielig. Macht zonder liefde maakt gewelddadig. Gerechtigheid zonder liefde maakt hard. en leven zonder liefde maakt hard.
Uit: "Reiki", de universele levensenergie ...
Bovenstaande mag dan heel nobel en waar klinken, toch mis ik de goddelijke boodschap. Het blijft allemaal zo oppervlakkig en is geen uitnodiging, noch uidaging voor een beter leven.
De christelijke hoop steunt niet op de kracht van mensen, maar op de kracht die van God komt die hem gratis wordt ingebracht.
Ik heb gehoord dat velen van jullie zitten te wachten op een wonder, een wonder dat ik, jullie God, de wereld zal redden. Hoe zal ik redden zonder jullie handen? Hoe zal ik rechtspreken zonder jullie stem? Hoe zal ik liefhebben zonder jullie hart?
Vanaf de zevende dag heb ik alles uit handen gegeven. Heel mijn schepping en mijn wondermacht: niet jullie, maar ik wacht nu op het wonder.
Uit respect voor anderen zijn wij maar al te vlug bereid ons christelijk geloof in de doofpot te stoppen. Maar eigenlijk zijn niet-gelovigen het meest verontwaardigd over katholieken die niet zéggen dat ze katholiek zijn, of die doen alsof ze het niet zijn. Er is niets zo inaanvaardbaar als het verbergen vanje identiteit. Het getuigt van eerbied voor je gesprekspartner als je eerlijk zegt: ik ben gelovig.
Hi. It hurts me to see that people around can be spending their time doing everything on the net. Let us take time out from our busy schedule to remember and honour our Mother Mary BY POSTING one Hail Mary (Seriously it does'nt take time . All you have 2 do is just cut-copy and paste)The effort does'nt take time- but the fruits are certainly sweet.
Een bezinning bij het Doopsel van Jezus, zomaar wat bedenkingen, maar toch ...
Het doopsel van Jezus ons doopsel een naam krijgen 'Jij bent me welgevallig'
Jij bent mijn kind Ik ben Zijn kind ... ook met mijn fouten en zonden ...
Telkens onieuw naar mijn Vader kunen en mogen gaan die me 'welgevallig' noemt.
Geven geeft dan leven. Ver-geven maakt van me een nieuw mens doet mij en de ander opstaan openbloeien;
zich AANVAARD weten en daar komt het toch op aan willen we geen verkeerde wegen bewandelen of in de knoei geraken die we misschien niet eens hebben gewild.
Ik denk hierbij aan de tragedie die ons ten deel viel op Nieuwjaarsdag ...
Tijdens de mis wordt steevast een gebed gebeden om vergeving met vaste items zoals omwille van ons klein geloof, ons gebrek aan vertrouwen, of door onze schuld ...
In die smeekbede voegde er een dorpspastoor er ooit stelselmatig aan toe: "Desnoods omwille van ons (slecht) karakter als het er op aankomt".
Het klonk toen wat nieuw, maar als we er even over mogen doordenken ... Is het precies daar niet waar het schoentje soms duwt ... als het er op aankomt.
Ons karakter is heel vaak een hindernis voor onze goede wil.
Heer, vergeef ons, desnoods omwille van ons karakter. En laat ons welgevallig zijn in Uw ogen, ook zij die door een plotse wrede dood in dit leven ons werden ontnomen.
Er stond iemand als waarnemer aan de deur van de kerk na de dienst. Hij observeerde mensen met lange gezichten die niet blij waren met elkaar - slechts om het einde van de corvee - mensen die zich haastig uiteenspoedden, elk naar zijn eigen hokje. Hij observeerde verder in zijn straat, op het werk, in krant en tv, in de wereld rondom; dat mensen mensen onrecht deden, wanhopig maakten en geen ruimte boden, dat mensen leden tot stervens toe.
Wanneer hij de volgende keermee naar binnen ging, observeerde hij mensen die luisterden naar woorden om van te leven, die bijeen waren rond Jezus gedachtenis om te doen wat Hij gedaan had ... hij observeerde ook dat zij brood aten.
Wanneer hij buiten kwam vroeg hij zich af of ze wel geloofden dat ze meer dan brood aten. Of zij wel geloofden met hart en geest, met handen en voeten, met woorden en daden.
Zo ja, dan moet ik dat kunnen observeren, dacht hij.
We moeten vertrouwen op wegwijzers zoals de wijzen. Ze gaan op weg en vertrouwen erop dat langs de weg er wegwijzers zullen staan waar ze langskomen. Ze stellen zich tevreden met dagreizen, zonder uitgewerkt reisplan, en ze gehoorzamen aan wat hun op elk ogenblik wordt gevraagd. Ze zijn helemaal niet ontredderd als er eens een fout adres tussen zit.
Wie gelukkig wil zijn moet tevreden zijn meet een kaart voor één dag ver. Hij moet kunnen geloven en hopen. Een beetje Abraham zijn, 'vertrekkkend, niet wetend het land waar hij naartoe moest'.
De tijd is iets van God: je moet hem zijn werk laten doen. En het is niet goed om problemen voor zonsondergang te willen oplossen. GOD ZORGT OOK MORGEN NOG VOOR ZIJN KINDEREN.
Het herhalen van deze zin net voor het slapen gaan gaf me rust en vrede. Dank U God!
2 Lucht en leegte, zegt Prediker, lucht en leegte, alles is leegte. 3 Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij heeft verworven, al zijn moeizaam gezwoeg onder de zon? 4 Generaties gaan, generaties komen, maar de aarde blijft altijd bestaan. 5 De zon komt op, de zon gaat onder, en altijd snelt ze naar de plaats waar ze weer op zal gaan. 6 De wind waait naar het zuiden, dan draait hij naar het noorden. Hij draait en waait en draait, en al draaiend waait de wind weer terug. 7 Alle rivieren stromen naar de zee, toch raakt de zee niet vol. De rivieren keren om, ze gaan weer naar de plaats vanwaar ze komen, en beginnen weer opnieuw te stromen. 8 Alles is vermoeiend, zozeer dat er geen woorden voor te vinden zijn. De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust, zijn oren horen, en ze blijven horen. 9 Wat er was, zal er altijd weer zijn, wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan. Er is niets nieuws onder de zon. 10 Wanneer men van iets zegt: Kijk, iets nieuws, dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest. 11 De vroegere generaties zijn vergeten, en ook de komende zullen weer worden vergeten.
"Neen, ik geloof niet in God. Ik geloof eerder in ... een soort kracht".
"Dat heb ik eerder gehoord. Die kracht is blijkbaar meer geaccepteerd. Grappig hoe moeilijk mensen het vinden om er een naam aan te geven. Maar het woord God is natuurlijk enorm belast. En waar voert die kracht ons volgens jou heen?"
" Jij gelooft dus in een willoze kracht?"
" Ook dat niet. Ik noem het alleen een kracht en in hoeverre die door een wil wordt gestuurd of niet, is een open vraag".
"Maar een willoze kracht, dat is nogal ontmoedigend?"
"Probeer je misschien op een stuntelige manier VOOR JE GELOOF UIT TE KOMEN?"
Sint-Jozef, de man die in de kerststal soms helemaal achteraan staat, in de schaduw of soms niet eens te bekennen. En toch zijn vele parochies en scholen, organisatie e.a. aan hem toegewijd. Velen onder ons kregen zelfs zijn naam bij het doopsel. Misschien is het dan ook goed zo kort na het kerstfeest eens wat uitgebreider stil te staan bij de figuur van de heilige Jozef. Daarom vind je hieronder de interessante bijdrage.
Aan allen die de heilige Jozef liefhebben, verheugt het ons de uitgave te melden bij onze "Editions Traditions Monastiques" van een aantrekkelijk boek in het Nederlands, dat geheel aan Hem gewijd is : authentieke verhalen, teksten door Heiligen geschreven om zijn deugden en zijn diepe verbondenheid met God weer te geven, gebeden die u zullen helpen in al uw noden en veel gegevens, waardoor u nog beter al de wonderen zult gaan waarderen, die de Goddelijke genade tot stand heeft gebracht in de Bruidegom van Onze-Lieve-Vrouw. "Moge dit boek velen helpen als een waarachtig christen te leven en moge Sint-Jozef daarbij hen tot voorspraak zijn bij onze Heer ". (Mgr. J. ter Schure) "Ik nam toen de roemrijke Sint-Jozef als voorspreker en beschermheilige en beval mij met nadruk bij Hem aan. Zijn bijstand heeft mij meer goeds gegeven, dan ik Hem gevraagd had. Ik herinner mij niet Hem ooit iets verzocht te hebben zonder te zijn verhoord. Het is iets wonderbaars, al die uitmuntende genaden, waarmee God Hem heeft begunstigd... De andere Heiligen schijnen van God de macht gekregen te hebben om in speciale noden te helpen, maar deze roemrijke Heilige staat ons bij in alle noden! Ik weet het bij ondervinding." (H. Theresia van Avila)
Mooi om op deze dag dan ook het Feest van de Heilige Familie te vieren!
Christmas is at hand. All of us are busy preparing Cribs, Cleaning & Decorating House, purchasing gifts............. Let us not forget that this Christ is to be born in our hearts first and then elsewhere, emanating in and through you and me. May this Xmas be an expression of god being born in us rather than god en-fleshed in plaster of paris in the Cribs of pomp and show. A blessed Christmas and New Year! With Love and Prayers