God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
In meerdere gesprekken heb ik ervaren dat velen zich nu pas realiseren dat ze geremd werden in hun seksualiteit en dat dit bij nader toezien voor een groot deel zou te wijten zijn aan de kerk en het christendom. Sensualiteit was inderdaad heel lang een vorm van verering van het lichaam. Maar doorheen de geschiedenis is seksualiteit echter voor de mensen een zonde geworden. Het christendom heeft daar zeker aan meegewerkt, want alle erotiek en de daaruit voortvloeiende seksuele opwinding werd straffe Gods.
Ook al heeft niemand je dat met zoveel woorden persoonlijk verteld, vanbinnen ervaren wij echter dat erotiek des duivels was en nog vaak is. De Europese beschaving, gebaseerd op het christendom, is ook gebouwd op deze verdrongen instincten. De innerlijke hevigheid verzwakken was de moraal. Elke verachting van het geslachtsleven, elke verontreiniging ervan door het begrip onrein, was zonde. Het prediken van de kuisheid heeft zo mee gezorgd tot tegennatuurlijkheid. Zelfs mensen die de liefde als liefde bedrijven voelen soms aan dat satan tussen hen in staat. Het wordt gezien als dé misdaad tegen het leven, tegen de heilige geest. Wie een deugdelijke christelijke opvoeding heeft gekend via zijn ouders en de school, heeft het vaak lastig zich over te geven aan de ander in sensualiteit, erotiek en seksualiteit.
Enkel de zwakkeren ontsnappen daar blijkbaar aan en geven zich dan ook over aan alle lusten van dit hedendaagse leven.
Het mag dan nog waar zijn dat voor twee mensen die elkaar in volle zin van het woord liefhebben, de seksuele bevrediging niet essentieel is, maar louter symbool, toch is dit verlangen zo universeel menselijk. Vele gelovigen gaan echter geamputeerd door het leven of krijgen nu de rekening gepresenteerd, in welke vorm dan ook.
Vandaag openen wij met velen de meimaand als MARIAmaand, ver weg van 'het feest van de arbeid'. Misschien mogen we onze werkende handen even sluiten tot een gebed ...
Door te aanvaarden dat hij zijn geliefde zoon als brandoffer aan God moet geven, overtreedt Abraham de menselijke wet die kindermoord verbiedt. Maar met een rotsvast vertrouwen begeeft de aartsvader zich naar de berg Moria. Hij zadelde zijn ezel en volgde langzaam de weg. Al die tijd hield hij vertrouwen; hij geloofde niet dat God Isaak van hem wilde eisen, terwiijl hij toch bereid was hem te offeren als dat moest. Hij geloofde op grond van het ongerijmde. En omdat hij gehoorzaamde, hoewel hij als liefhebbende vader werd verscheurd, gaf God hem Isaak terug, de zoon die hij an hem had beloofd.
Dat deze teksten zijn ingegeven door de actualiteit van heden mag u niet verwonderen. Maar het is onze christelijke taak ook deze zijde in het licht te stellen, iets wat we helaas niet zien in diverse media.
Toen men recent aan de Vlaamse zanger vroeg wie voor hem God is antwoordde hij als volgt:
"Een vader en een vriend, ja ik heb er nooit zo over doorgedacht, maar dat zou het kunnen zijn. Ik kan hem inroepen als het nodig is, een echte vriend."
Als je, nadat je een grote fout beging, door de genade van God en zijn heilige Geest in staat bent om berouw te tonen en je te bekeren, kan die grote fout in jou veranderen tot een onweerstaanbare kracht van mildheid voor de anderen. Zo heeft ook Paulus dat ervaren. Er was niemand di minder recht had op de genade van God dan hij die hem vervolgde. Door de vergeving vond Paulus echter de juiste toon om tegen zoveel mensen te zeggen: "Ik vergeef je zonden." Ik nodig je uit om diep in jezelf die houding van beschikbaarheid en openheid, van geloof in de genade en vergeving van God weer tot leven te laten komen. ... Zo kan je ook voor anderen een medelijdend mens worden.
Alle liefde, ook de religieuze liefde, moet de vreugde en volheid, de schoonheid die het waarneembare bevat, aanwakkeren. Laten we dus ook niet te zeer vergeestelijken.
Dat zijn de gevoelens die vandaag overheersen nu we vernemen dat bisschop Roger Vangeluwe zijn ambt heeft neergelegd. Nog niet zolang terug vind je een bijdrage n.a.v. zijn zilveren ambtsjubileum.
Uit de gebedskaart die hij toen in zijn bisdom Brugge liet verspreiden - die nu haast aanvoelt als een gedachtenis bij een overlijden - citeer ik volgende paragraaf uit zijn gebed:
Neem me aan, zend Uw Geest, vervul me met Uw genade zodat ik meer ga leven zoals Jezus Christus, Uw Zooon. Lieve moeder Maria, bid voor mij, arme zondaar, en richt mijn ogen op Jezus, Uw Zoon en mijn Heer. Amen.
Moge ons gebed voor hem in deze moeilijke tijd eeen steun en troost zijn, dankbaar voor wat hij voor ons allen is geweest, een wijs mens, eenvoudig van hart, een groot priester, eerlijk met zichzelf tot op het einde ...
In een poging tot antwoord rond de vraag of de hel bestaat wat ik eerder ook op de tv kon volgen las ik in een roman het volgende:
"De orthodoxe hel is het katholieke vagevuur, omdat elke zondige ziel daar zijn eigen straftijd krijgt teoegemeten. Het kan niet zo zijn dat God in zijn barmhartigheid een ziel voor eeuwig kastijdt, zonder vergiffenis. Waarom anders die pijnen, als het niet ter reiniging is?".
Dit antwoord wilde ik met jullie delen.
Meteen raad ik het boek aan waar ik deze paragraaf heb aangekruist. Geen boek over geloof over psychologie of geloof, maar zelfs een 'geestig' boek, getiteld 'De zwarte monnik' van auteur Boris Akoenin.
Heer, zend mij een eenvoudig, kinderlijk geloof neer, zonder redeneerzucht, dat mij altijd ondersteunt en mij bij geen enkele beproeving verlaat. Dat ik geloof in de onsterfelijkheid van de ziel en in een leven na de dood, dat mij wijsheid gewordt in plaats van loze redeneerzucht, dat ik mij niet elk uur van de dag zorgen maak om mijn huisgenoten, dat ik de standvastigheid heb verleidingen te weerstaan ... Het zij zo!
Het kan jullie verwonderen dat ik hier een item plaats en meteen een antwoord geef over diaken willen worden als vrouw. Maar na enkele gesprekken en eeen paar vragen rond de vraag of een vrouw tot diaken kan gewijd worden in onze katholieke kerk, lijkt het me nodig duidelijkheid te scheppen en vooral om de ander goedgelovige niet te misleiden.
Hier volgt het antwoord:
Op uw vraag of het mogelijk is dat een vrouw diaken wordt in de katholieke kerk, moet ik ontkennend antwoorden. Het kan niet in ons bisdom maar ook in alle andere bisdommen is dat zo. De kerk wil trouw zijn aan een oude traditie dat alleen mannen gewijd worden.
Mag ik er op wijzen dat er erg veel mogelijkheden zijn om geestelijk te leven en u voor God en zijn mensen in te zetten?
Wij zijn op weg gegaan naar Pasen. We zijn als vrouwen op Paasmorgen: met veel tederheid zoeken wij naar U, maar we zijn ook angstig voor wat we niet kennen. We zijn als de mannen op Paasmorgen die niet geloven in de woorden van hoop. Toch komenook wij, net als zij, om U te zoeken, we delen in hun verwondering: het graf is leeg, U leeft! "Jezus is verrezen, Hij leeft".
Ik ben een goed boek aan het lezen en daar staat plots het volgende: Er is voor geen enkele zelfmoordenaar vergeving mogelijk. Klopt dit?
Met deze indringende vraag ben ik naar een deskundige getrokken, want ik wou daar toch ook voor mezelf een antwoord op. Het antwoord luidt als volgt:
"Wat betreft zelfdoding (zelfmoord): iemand die zich van het leven berooft, zet zich inderdaad
buiten het leven, buiten het heil, buiten elk perspectief. Terwijl hij nog net in leven is, schept hij aldus inderdaad geen ruimte meer tot mogelijke vergeving (van zichzelf of van anderen).
Of ook God hem buiten elke vergeving stelt, is natuurlijk de vraag. Juist omwille daarvan zal de Kerk
doorgaans een opening laten om de betreffende mens niet te veroordelen, doch hem alleen met
gemengde gevoelens te begeleiden: het had immers anders gekund..."
Dit gebed werd neergeschreven door iemand die receent te horen kreeg dat hij aan kanker lijdt. Maar toen hij hoopvol nieuws kreeg dat genezing mogelijk is, heeft hij zijn ogen naar Jezus en zijn Moeder Maria gericht. Laten we samen met hem bidden en bezinnen: