Iedereen is van onze wereld, mijn wereld is voor iedereen gidsjoris, -actua, vanons, zielspiegel, blauwe hagen, geestige heiligen
07-05-2015
Antwerpse barok voor de Kathedraal?
We zouden kunnen zeggen: ‘Rubens heeft hier voor de kathedraal een prachtig drieluik afgeleverd’, maar dan zouden wij liegen!
Rubens heeft deze triptiek niet voor onze Kathedraal gemaakt, maar voor de voormalige St.-Walburgiskerk, een paar honderd metertjes hier vandaan.
Aan onze Schelde (’t Scheld), vlak bij de stenen burcht (’t Steen) pronkte deze mooie monumentale kerk.
Dit kunstwerk maakte deel uit van het hoofdaltaar, dat de vorm had van twee hoge parallelle trappen, met bovenaan, veel hoger dan hier, deze kruisoprichting, geschilderd op houten panelen.
De toeschouwers staan als het ware aan de voet van de Calvarieberg en aanschouwen het dramatische gebeuren op Golgota, de executieplaats. Golgota is Aramees voor schedelplaats. Rubens bezorgt ons het eerste monumentaal altaarstuk in de Nederlanden met dit thema.
Helemaal links, op het linker zijpaneel, boven de diep bedroefde vrouwen, staat de enige dame van het gezelschap die naar ons kijkt. Het is de ‘Dame met de Boodschap’.
De recente e-mail van mijn nichtje Ann, die net als haar man, haar zoontje, haar papa (mijn broer) en mama, uit de ellende van Nepal moesten vluchten. Met pijn in het hart dat ze de mensen daar moesten achterlaten:
Beste vrienden en familie,
Dank u voor de vele reacties. Wij vinden het echt hartverwarmend. Ik heb vandaag een apart rekeningnummer kunnen openen bij de bank op naam van:
HELP LUMSA 250415
IBAN: BE90 7360 1218 9732
BIC: KREDBEBB
Vele kleine beetjes maken een groot... en met een euro kan je in Nepal veel meer doen dan bij ons :)
Vele mensen vragen ook of we iets kunnen doen met dekens en kleren. Natuurlijk kunnen de Nepalezen dit nu goed gebruiken, maar ik moet eerst zien of ik de logistiek daarvan geregeld krijg. Ik hou jullie op de hoogte.
Wij danken jullie alvast voor jullie hulp,
Ann, Tendi en Dawa
Foto/crea: Gekregen van een milde anonieme schenkster (selfie?)
Je mag met volle teugen genieten van het leven, als we maar DANKBAAR beseffen hoe goed we het hebben.
Dat gaat van een boterham met choco via een lekker glaasje wijn of een aangename natuurwandeling met vrienden, tot een perfect gebakken zeetong, een waardevolle schilderij, het genot van een geslaagde rondleiding waar mensen vrolijk van worden of een warm inspiratiemosterdpotbadje op een onbestaande blauwe maandag.
Bij iedere hap van die boterham, elk slokje van die wijn, iedere verwondering, elk goed gevoel, moeten we beseffen hoe goed we het hebben.
Geschreven na een telefoontje met nichtje Ann die na haar terugkeer uit Nepal een rekening opent voor:
- de heropbouw van hun dorp Lumsa (Tapting in het district Solukhumbu, één van de 75 districten, dat in de Zone Sagarmatha ligt.)
- en de aanschaf van voedsel, kleding en dekens voor hen die alles verloren hebben en nu in open lucht moeten overleven.
Hiervan zijn we zeker dat elke Euro juist besteed wordt.
Wat we hierboven te zien krijgen is een schitterend voorbeeld van Italiaanse barok. Dit kunstwerk geeft de indruk dat het gewelf van de koepel beschilderd is; maar neen, dit is een platte schilderij op doek (!) met een doormeter van maar liefst zes meter. (We overdrijven hier amper 3 centimeter, langs beide kanten.)
Het stelt de Hemelvaart van Maria voor, omringd door een spiraal van engelen.
Boven O.L.V. is, door een fel licht, een eindeloze diepte gecreëerd, waarin God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest in de verte zeer vaag waarneembaar zijn, zodat de illusie van een onmetelijke verhevenheid gewekt wordt.
Het doek hangt op een hoogte van 42 meter of meer (naar gelang de bron).
Niemand blijft hier onberoerd naar kijken en zeker niet in 1647, toen Cornelis Schut dit realiseerde. In die tijd konden de meeste mensen niet lezen, noch schrijven. Barok geeft hier dus zeer demonstratief de boodschap weer: ‘dit is de weg naar de hemel’.
Blijf er niet te lang naar kijken, of je bent zo mee vertrokken. Blijf nog een tijdje bij ons, dan verlaten we mijn geliefkoosd plekje, voor dat unieke barokke triptiekschilderij van Rubens: De Kruisoprichting van Christus.
Foto 150226-125908: O.L.V. Hemelvaart - de kathedraal in 100 stukjes (18)
Heb vandaag nog twee berichtjes van mijn broer gehad, die vannacht naar huis vliegt. Ik geef het door in telegramstijl:
... tot nu alleen maar verschrikkelijke periode
... voor eerste keer binnen geslapen, 4uur
... nu in hotel in Delhi
... vermoeid --- dikwijls over de pijngrens
... gaan voor eerste keer iets normaal eten
... vertrekken vanavond --- vlucht van 13 uur
... GROTE BEWONDERING VOOR MENSEN DIE ONS TERUGBRENGEN!!
2e mail:
Grote proficiat en waardering voor het ereconsulaat in Kathmandu, de mensen van bfast en alle diplomatieke medewerkers van de ambassade in Delhi.Ook alle mensen in België die zich hiervoor ingezet hebben.
Herman en Lily, mijn broer en schoonzus, Ann en Tendi Sherpa, hun dochter en schoonzoon en Dawi, hun kleinzoon zitten in de hel van Nepal.
Donderdag stuurde Herman nog een foto van het hotel...
... en het adembenemend uitzicht.
Eergisteren nog over en weer gemaild met in bijlage nog een avondfoto. Op de achtergrond het Himalajagebergte.
Niets deed vermoeden dat dit hun laatste rustige nacht zou zijn in Nepal en dat genieten snel zou veranderen in rampspoed.
Gisteren zijn ze aan de dood ontsnapt. Het dak van het hotel stortte in, en Herman en Lily zijn nog net kunnen buiten lopen. Ann, Tendi en Dawa zaten in een oud gebouw op de zesde verdieping dat ook is ingestort. Ook zij zijn zonder kwetsuren buitengeraakt.
Zij hebben dringend hulp nodig en hebben de nacht buiten doorgebracht, in de koude en in de regen, vermoedelijk zonder eten of drinken. Gelukkig heeft Patsy, hun tweede dochter, ons tot zover kunnen geruststellen.
Foto’s van Herman (Belgische tijd): 20150423-022157, 20150423-031601, 20150424-020043.
Ik wil graag met jullie naar mijn favoriete plekje in de Kathedraal. Het is helemaal in het centrum, aan dat prachtige grote kruis, onder de vieringtoren. Wil je weten waarom dit hier mijn favoriete plekje is? Wel er zijn twee redenen.
Eerst en vooral kan je vanaf hier drie gigantisch mooie topstukken van Rubens bewonderen.
In 1608, na 8 jaar ervaring in Italië, keert Rubens terug naar Antwerpen, stevig onder de indruk van de werken van Titiaan, Michelangelo, Caravaggio en vele anderen. Terug bij ons introduceert hij hier de barokke schilderkunst op een verbluffende fenomenale wijze.
Links van ons de beroemde Kruisoprichting (1610), recht voor ons Onze Lieve Vrouw ter Hemel Opneming (1626) en rechts, voor vele Antwerpenaren, het mooiste schilderij der Nederlanden: de Kruisafname (1611). Die Kruisafname is het visitekaartje van Antwerpen en een van de belangrijkste schilderijen der Nederlanden.
De tweede reden voor de keuze van mijn favoriete plekje moeten we hierboven gaan zoeken. Excuseer voor de nekspieren, maar bewonder met mij dit prachtige kunstwerk, daarboven in de vieringtoren.
Foto JM2400: Mijn favoriete plekje - de kathedraal in 100 stukjes (17)
De stilte van de eerste nacht lokte ons naar dromenland en de rest van de wereld draaide in dolle vaart verder tot het ochtendgloren de duisternis op zijn plaats zette.
Het rijkelijke ontbijtbuffet verleidde ons met verse fruitsappen, eitjes om licht te koken, sappig roerei met spek en heerlijke worstjes, malse verse croissants en broodjes, fijne charcuterie en kaasschotels, verse fruitsalade met yoghurt, lieflijke pannekoekjes met nog een gezellig koffiekannetje of uit te kiezen theevariaties. Neen, we hebben geen foto. Het kwijlwater zou ieders toetsenbord overspoelen.
Als uitmuntende landschapsschilderijen geven de drie grote kijkvensters van het restaurant uitzicht op het kasteel en de immense voortuin. We zaten aan de overkant en keken uit op een stijlvol binnenhof en ik zeg:...
...‘er zit een pauw op dat dak, daar op de schouw’.
Voor het eerst in mijn leven zie ik een pauw vliegen. Hij klappert tot vlakbij ons raam waar mijnheer voor onze neus begint te paraderen.
Buikje vol en dus even terug naar de kamer en nog een wandeling in het domein, waar we een afspraak maken met het zwembad,...
... en een paar kiekjes nemen van de schilderachtige voortuin.
Een bezoekje aan het dorp met de typische dorpskerk en aangrenzend kerkhof. Een graf steekt met kop en schouder boven al de andere graven uit. Voor de familie LE GRAND mag het wat groter zijn.
Deze namiddag trekken we naar Saint-Omer, maar dat is voor TILQUES 4.
Met dit mooie weer willen we vandaag optimaal genieten van ons terras. Het uitzoeken van de beste foto’s met bijgepaste tekst (voor TILQUES 3) vraagt meer tijd dan verwacht.
Dan maar een tussendoortje met een foto van de eerste luchtballon, die we dit jaar over ons terras zien vliegen. De thermiek zal wel heel goed geweest zijn.
435 foto’s gemaakt, daar in ‘Le Nord’, het land van de Ch’tis. Je moet niet bang zijn, we gaan u niet overladen. Een overzichtje van wat we gezien hebben, leert ons dat we naar schatting een 12-tal logjes gaan maken.
We hadden bij Neckermann niet de goedkoopste kamer besteld, maar zeker ook niet de duurste. Wat blijkt? Neckermann hanteert 5 prijsklassen, het hotel slechts 3. De vriendelijke receptioniste gaf ons een kamer in het kasteel met de opmerking dat we een luxe-kamer in het annexe gebouw konden krijgen mits een kleine opslag. Toen we de kasteelkamer zagen moesten we niet lang twijfelen. Het was een desolaat zolderkamertje met een kleine venster hoog in de muur. Om er door te kijken moesten we op onze tenen staan. Het contrast met de luxekamer kon niet groter zijn.
We kregen een ruime duplex met een gezellig terras, prachtig uitzicht op het park en alles erop en eraan.
Het confortabele zwembad lag niet ver van de kamer en had een ideale diepte van 1m40.
Achter het kasteel was het aangenaam verpozen.
Midden in een schitterend park met kunstige beelden.
We lieten ons princesje op het grote schaakbord poseren.
En genoten met volle teugen van de wandelingen rondom de kasteelvijver.
Foto 150413-085418: Zicht vanuit de kamer
Foto 150412-205632: Het zwembad
Foto 150413-091500: Achterkant van het kasteel
Foto 150413-091800: Zicht vanop het terras van het kasteel
‘Hoe terug?’ hoor ik u al vragen. ‘Ge hebt sinds zondag drie rubriekjes gepost, maar op mijn blog ben je niet eens komen lezen, laat staan een berichtje nagelaten. Het is nogal schoon dat!’.
Wel, vorige zondag heeft onze eenmansredactie vlug die triolet voor ons princesje op deze blog gezet en nog twee rubriekjes geprogrammeerd. Na een verjaardagsfeestje verdwenen we met de noorderzon richting ‘Pas de Calais’, bestemming Tilques.
Het werd een ontdekkingsreis van vijf schitterende dagen. Gisteren, donderdag, ben ik met mijn princesje teruggekeerd. We hebben ongelooflijk genoten.
Voor ons plezier doen we de reis nog eens over. Ga je mee?
Ik weet niet hoeveel rubriekjes het worden, we proberen er regelmatig eentje te maken.
Tot morgen dus.
Oh ja, MizzD zag liever die zwaan en die tekst afzonderlijk. Iemand die bijna iedere dag hier langs komt kunnen we toch niets weigeren hé.
In het populierenbos zingen talloze vogels hun concertante als een veel te drukke symfonie, zo nu en dan verdrongen door de onweerstaanbare lokroep van een verre pastorale koekoek.
De schuimcycade bedruipt de grassen en toveren een heerlijke waas onder de stralende lichtbundels van de zon en over het glinsterende meer glijdt een lelieblanke zwaan.
Laat mij verdwalen in die idyllische sfeer en aanvliegen op de stille vleugels van de poëzie.
We kennen allemaal het onopgeloste mysterie van onze grote geniale Toon Hermans: Wat ruiuiuist er door het struiuiuikgewas? Het is een … eumeumeum … we zijn het nooit te weten gekomen.
We zijn ongelooflijke fan van Toon, zing het nog eens a.u.b.?
Wat ruiuiuist er door het struiuiuikgewas? Het is een …
Verdorie nog eens aan toe zeg, het is een …
HET IS EEN ENGEL
Jawel hoor, we vinden hem aan de oostkant van de preekstoel, kijk maar …
Foto 150226-125150: Het geheim van Toon Hermans - de kathedraal in 100 stukjes (16)
Wij mochten op Paasmaandag 1683 bezoekers verwelkomen waarvan er iets meer dan 50 de kantkamer bezocht hebben.
...
Nogmaals dank voor jullie vrijwillige inzet!
Marc
U las zonet de memo van de intendant van onze St.-Carolus Borromeüskerk en één van de vele bedankingen die we mochten ontvangen. Daarvoor doen we het.
De wissel was dus weer een succes.
%%%FOTO1%%%Vóór de wissel moesten we wel weer de loodzware icoon wegzetten. Voor de veiligheid moet dit met drie man gebeuren want het onderstuk kan er gemakkelijk uitvallen. Als dat op je voet valt, is hij zeker gebroken.
Waarom men die icoon juist dáár plaatst is voor ons gidsen en voor heel veel mensen een raadsel. Het is hier het enige niet-barokke kunstwerk, het is orthodox-kerkelijke kunst, en het staat op de belangrijkste plaats in de kerk. Je ziet zelfs geen kruis meer!
Maar ja, wij zijn slechts vrijwilligers en hebben als gids veel te vertellen maar niets te zeggen...
Foto 140515-095438: Verstoppertje spelen, de grote frustratie!