De echte Sinterklaas (geschiedenis) (slot)
In het gedicht "A Visit from Saint Nicolas", ook bekent als "The Night Before Christmas", van Clement Clarke Moore uit 1823 krijgt de Kerstman er een magische slee met rendieren, een zak vol speelgoed en een dikke buik bij. In 1930 kreeg de Amerikaanse Sinterklaas zijn definitief uiterlijk door een reklamecampagne van Coca-Cola. Haddon Sundblom, illustrator van de campagne gaf de in het rood geklede Kerstman een witte bontversiering en lederen laarzen.
Tijdens de industriële revolutie kreeg Sinterklaas er bij ons een stoomboot bij om zijn jaarlijkse intrede te maken. De Spaanse afkomst werd toegevoegd, net als Zwarte Piet, zij staf en de roe. Sinterklaas rijdt dan voor het eerst op een schimmel de daken af om geschenken via de schoorstenen af te leveren. In de jaren '50 - '60 van de vorige eeuw krijgt het paard van Sinterklaas een naam: Majesstueuzo. In de jaren 90 van diezelfde eeuw wordt het Amerigo. In Vlaanderen heet het paard van Sinterklaas Slecht Weer Vandaag (toen Sinterklaas aan Zwarte Piet vroeg hoe ze zijn paard zouden noemen had Zwarte Piet de vraag van Sinterklaas slecht verstaan en antwoordde hij neutraal: "Slecht weer vandaag, Sinterklaas") uit: Onze Stem
|