xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Computerherstellers
vaak duur en niet altijd vakbekwaam
Niet alle
computerherstellers weten simpele defecten te detecteren en te herstellen.
Sommige herstellers rekenen bovendien flink aan voor wat vaak maar enkele
minuutjes werk kost. Dat blijkt uit een studie van Test-Aankoop.
Test-Aankoop
wilde nagaan of computerhersteldiensten competent genoeg zijn om de oorzaak van
een defect te identificeren en op te lossen. Daarvoor werden in de vijf
grootste Belgische steden 24 herstellers aangesproken met een defecte pc van
vier jaar oud, dus buiten de garantietermijn.
Het ging om twee afzonderlijke pannes: een hardwareprobleem en een
softwaredefect. In principe kunnen beide problemen binnen de tien minuten
worden opgelost, zonder dat de klant bestanden, programma's of instellingen
verliest.
Groot prijsverschil
Uit de steekproef bleek dat er voor de herstelling gemiddeld 83 euro werd
aangerekend en dat het prijsverschil opliep tot 185 euro. De goedkoopste
hersteller rekende 15 euro aan, de duurste net geen 200 euro. Ook tussen de
hersteldiensten van ketens vond Test-Aankoop grote verschillen.
Onnodige kosten
Bepaalde herstellers rekenden flink door voor extra onnodige kosten, zoals
extreem dure back-ups (tot 75 euro) of de vervanging van de harde schijf, die
helemaal niet stuk was.
Test-Aankoop raadt aan om sowieso regelmatig back-ups te maken van bestanden,
niet alleen voor de zekerheid, maar ook om eventuele kosten bij een herstelling
te drukken. Bovendien vraagt de consument het best altijd vooraf een schatting
van de herstelkosten. Uit de studie van Test-Aankoop blijkt overigens dat de
prijs van de herstelling in die gevallen vaak een stuk lager ligt.
|