CLARIFICATION on AISPACE USERS diagram circulated by SDW
This document was initialy made in 1980 By IAOPA in function of the discutions beside the meetings at the WA of the IAOPA memberstates WWW.IAOPA.ORG
This was later adapted via HQ EUROCONTROL 20070418-SDW by myself
20090902 again adapted in functions of information obtained from from ICAO, DG-TREN,EP-TRAN, SES/ICB, SESAR, and EASA
The diagram is used in various SERVICES of the EU-INSTITUTION but is not APROVED by the 27 EU memberstates since it schould be made avaible in the 24 used languages
I worked on this diagram since IAOPA was received at the EP-TRAN en 1980 and some MEP reqiested clarifications
The last adaption 20090902 about the UAS is in function of the proposals made toward the SES/ICB and progres in DG-TREN
Also since there are now UAV operating as GAT in NON-CONTROLLED AIRSPACE only covered by a NOTAM but restricting large volume of AIRSPACE for the VFR OPERATIONS
* = COMMERCIAL & NON COMMERCIAL OPERATIONS
NO BULLET = COMMERCIAL OPERATION but NOT CAT
CAT = COMMERCIAL AIR TRANSPORT
GAT = GENERAL AIR TRAFFIC
GA = GENERAL AVIATION
AWO = AERIAL WORK OPERATION
THIS is not a OFFICIAL APROVED DIAGRAM .... UFN
for aditional information contact SYLVAIN.D.W@GMAIL.COM
Wat betrefd de ONGEVALLEN in BELGIE heb ik beperkte informatie.
Over de ONGEVALLEN in het BUITENLAND met 9 Dodelijke slachtoffers vermeld in het TV NIEUWS heb ik heden geengegevens en wacht publicaties van factuele informatie af.
Personen die initiele gegevens beschikken mogen met steeds een E-MAILTJE sturen:
Wat betrefd onze BEROEPSVERENIGING ABI kreeg Meester EDWARD EHLINGER heden andwoord op zijn herhaaldelijke tussenkomstenby hey:
FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie
Algemene Directie K.M.O-beleid, Intellectuele Beroepen en Wetgeving
Simon Bolivardlaan 30 bureau 12/34
1000 BRUSSEL
Met verwijzing naar KB van 17 Augustus 2007 en KB van 02 julli 2009 verschenen in het STAATSBLAD op 03 AUGUSTUS 2009 betreffende de BEROEPSVERENIGINGEN
Uit gespreken met een aantal SENIOREN blijkt duidelijk dat zij geheel geen kennis hebben van de aktiviteiten die er door DE LUCHTVAART worden uitgevoerd.
meestal hebben de meeste enkel ervaring in de luchtvaart met het gebruik van de CHARTERVLUCHTEN voor hun verlof of LIJNVLUCHTEN voor hun zakelijke of persoonlijke verplaatsingen
Alle vluchten met kleindere vliegtuigen of met helicopters beschouwen zij als SPORTVLIEGEN of het vliegen door PLAYBOYS voor hun plezier!!
Men heeft geheel geen kennis van de vele vluchten in LUCHTARBEID welk worden uitgevoerd door KMO voor allerlei opdrachten van openbaar nut.
Ook de vele MEDISCHE vluchten voor het vervoer van patienten , van bloed of van organen zijn geheel onbekend
In GENERAL AVIATION word het vliegtuig gebruikt om zich te verplaatsen op dezelfde wijze dat u gebruik maakt van uw wagen voor uw persoonlijke of zakelijke verplaatsingen en is dus geheel geen SPORT.
De ompleiding van DE PILOTEN welk later gaan vliegen op DE LIJNVLUCHTEN, CHARTES of LUCHTTAXI gebeuren in deze kleine eenmotorige vliegtuigen welk u steeds maar rondjes ziet vliegen op de kleindere luchthavens of vliegveldjes
Een groot aantal vluchten zijn LUCHTFOTOGRAFIE voor allerlei industriele redenen
Ook de vluchten door POLITIE, DOUANE en BURGERLIJKE BESCHERMING in vele landen gebeuren met deze kleindere toestellen.
Bestrijding van BOSBRANDEN zijn ook een typische taak van piloten aktief in LUCHTARBEID
Een deel der aktiviteiten zijn landbouwvluchten voor het besproeien van akeers en gewassen
Het vervoer van KRITISCH MATERIAAL of van GROTE WAARDEN
Er zijn in de LUCHTVAART 92 GESPECIALISEERDE BEROEPEN aktief
Dit is een eerste spontane en korte toelichting
Meer hietover in funvtie van de gestelde vragen later
Het is erg te zien de schade en menselijk leed welk er in bepaalde EU landen is door de BOSBRANDEN.
In de jaren 80 waren we in de EU toenmalige EEG zeer aktief betrokken in het voorkomen van bosbranden door luchtwaarnemingen met GA en AW vliegtuigen en ook de bestrijding over de grenzen der toen 12 lidstaten heen zonder enige administratieve vertragende rompslomp !!!
De vorstellen waren goed uitgewerkt in de EESC en voorstellen ingedient.......MAAr het kwam nooit tot een aanvaard besluit door de lidstaten wegens het probleem van de verdeling der kosten voor deze taken en uitrusting
Nu ongeveer 25 JAAR later zien we nog steeds elk jaar het geklungel om deze branden tijdig waar te nemen en snel te bestrijden ...!!!
Wat moet er gebeuren om tot een oplossing te komen op EU vlak .....?????