de ZWARTE LIJST is op VRIJDAG 24 Maart 2006 verschenen in het EU STAATSBLAD en heb juist de 10 bladzijden via de WEBSITE of DG-TREN uitgeprint ik weet niet hoe ik die op mijn BLOG kan beschikbaar maken.
In functie van de toekomstige aanpassing van de ELT van 121,5/234 MHz frequency naar de 406 MHz voor 2009 bekom ik zeer veel individuele vragen die ik trachte te beantwoorden , via een mijner AOPA vrienden verwees myj naar WWW.NSS.GC.CA welk heel veel informatie weergeeft over deze bestaande ELT's en PLBs (personal locator beacons) who are working at GLOBAL level.
Als we over GENERAL AVIATION spreken denken we steeds aan de USA maar men moet ook eens kijken naar wat er in CANADA gebeurt en daarom verwijs ik naar WWW.COPANATIONAL.ORG
Zoals reeds vroeger toegelicht bestaat de LUCHTVAART uit de
A) BURGERLUCHTVAART B) STAATSLUCHTVAARTUIGEN zoals militaire,douane en politie
In de BURGERLUCHTVAART hebben we volgens ICAO de volgende soorten: 1) COMMERCIAL AIR TRANSPORT = CAT 2)GENERAL AVIATION = GA 3)AERIAL WORK =AW
Mijn aktiviteiten liggen vooral in de twee laatste namelijk GA en AW
Een vraag die men mij dikwijls steld is hoe ik de LUCHTVAART zie evalueren in de toekomst in EUROPA
Dit is een zeer intresant onderwerp maar daar ik geen glazen bol beschik is het een kwestie van gissingen en trachten te zien wat er in onze omgeving gebeurt.
Hier enkele stellingen die ik ter betwisting naar voor breng:
STAATSLUCHTVAARTUIGEN zie ik bij de MILITAIRE LUCHTVAART een afname van het aantal vliegtuigen en ook van het aantal vluchten maar een toename in gebruik van UAV voor militaire doeleinden en voor douane en politie opdrachten of ben ik verkeerd???
CAT is er een toename van vliegtuigen en er wordt steeds meer gevlogen in EUROPA en ook op WERELDVLAK. we zien nieuwe zeer grote vliegtuigen type A380 verschijnen ,ook veel REGIONALE vluchten een afname van LUCHTTAXI maar toename van de FRACTIONAL OWNERSCHIP vluchten.
GA een steeds toeneming van LUCHTVAARTUIGEN aanwezig in EUROPA met een toename van vluchten in de BUSINESS VLUCHTEN en een afname in de privaat vluchten en vrije tijdsbesteding in de klassieke vliegtuigen in de vliegclubs .
We stellen echter een zeer sterke toename in de ULM luchtvaartuigen van de modernere versies en welk veel vliegen zonder dat we daar echter van officiele zijde gegevens over kunnen bekomen!!!
De vraag die zicht steld wordt er in totaal meer of minder gevlogen
Wat AW betreft in commerciele functie en in niet commerciele functie heb ik de indruk dat er een toename van vliegtuigen en vluchten is;
De LUCHTVAARTWERELD verandert zeer snel en wij van de oudere generatie in functie van onze vorming en onze gewoontes hebben het moeilijk om ons aan te passen aan deze snelle veranderingen en de toenemende kosten zoals ook de administraties deze moeilijkheden hebben om deze verandering in hun voorschriften aan te passen!!!!!!
Ik zie een toename van de LUCHTVAART maar op andere wijze dan wij dit kennen.
OPMERKINGEN,BETWISTINGEN ,TOELICHTINGEN zijn steeds welkom op SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Het woord SOLO heeft veel betekenissen en in mijn wereldje der LUCHTVAART betekend SOLO alleen als PIC vliegen en de éérste SOLO is een zeer belangrijke stap in de opleiding van een PILOOT als je voor de eerste maal alleen aan boord een vlucht uitvoert je bent de koning te rijk en voelt je wat ik noem de BAAS na GOD !!!!
De aanpassing van de STANDARD bij ICAO geeft aanleiding tot heel wat discutie in het pilotenmiddens:
Een aantal mijner ex-leerlingen vinden dat een goede zaak dat ze tot hum 65 jaar als PIC kunnen blijven vliegen. Andere vinden het erg dat ze tot hun 65 jaar moeten vliegen.
Ik ga me daar niet in moeien hoor en geen standpunt verdedigen hoor
Een der regelmatige vragen over de LUCHTVAART betreft het vliegen met HELICOPTERS.
1)Is dit moeilijker dat VLIEGTUIG? Het vkliegen met de helicopter vertoont veel gelijkenis met het vliegtuig vliegen in normale kruisvlucht het opstijgen en landen is een geheel andere werkwijze
2) Hoe dat te leeren ?? Ik adviseer van eerst motorvliegen of zelfs zweefvliegen te doen en nadien de kursus helicopter te doen;
3) men kan met helicopter vertikaal opstijgen , stil blijven hangen in de lucht en achteruit vliegen?? Dat kan allemaal als het toestel niet te zwaar geladen is en in wel bepaalde weersomstandigheden, meestal als we demonstraties doen is het toestel licht geladen en dan zeer handelbaar maar bij een zwaar geladen helicopter en bepaalde weersomstandigheden is dit geheel niet meer mogelijk en is het vertikaal opstijgen, stil hangen en achteruit vliegen geheel niet meer mogelijk, ik ga hier niet trachten dat toe te lichten hoor!!!
4) Is helicopter leren vliegen duur? Het is duurder dan leren vliegtuig vliegen maar geeft u later dan weer andere gebruiksmogelijkheden
5) Wat is de maximum leeftijd om te leren vliegen op helicopter?? Er is geen ouderdomslimiet om te leren vliegen op HELICOPTER of op VLIEGTUIG de enigste voorwaarden is dat u MEDISCH GESCHIKT wordt bevonden, NOOT: mijn oudste leerling was 80 en heeft gevlogen tot zijn 88 jaar mijn jongste 14 en die vliegt nog hoor)
DE reacties bekomen via het FORUM van SENIORENNET werden uitgeprint en overhandigt aan enkele (5) der mij regelmatig gecontacteerde MEP tijdens mijn aanwezigheid in het EP op 21 en 22 maart. bekwam reeds enkele intresante mondelingen reacties en verwacht nu nog bijkomend de schriftelijke reacties via E-MAIL en verder mondeling gesprek op 18/19/20 april wanneer ik weer drie dagen in dit midden vertoef
Bekwam gisterenavond een E-MAILTJE van onbekende persoon met de vermelding van 42 compagnies op de ZWARTE LIJST maar vermoed dat dit niet de officiele EU lijst is !!!!!!!!
Dit zal vermoedelijk maar eerst op DONDERDAG gebeuren want ben nu twee dagen in de EUROPRESE INSTELLINGEN te BRUSSEL en afwezig van 06::00 tot 20:00 b uur om te praten over de EASA aanpassingen met EXPERTS en MEP en over de WENSEN van de SENIOREN ingedient in het FORUM !!!
In function of a earlier input via ABI on the MEDICAL VISIT
I received a number of complaints concerning the MEDICAL VISIT for a JAR/FCL for PILOTS in BRUSSELS and a number of PILOTS are advising me to go for the MEDICAL to the MAASSTRICHT MEDICAL CENTER who although been more expensif they are mutch better and more corrected threated then the BELGIAN MEDICAL SERVICE in BRUSSELS