Heden weer een intresant gesprek met een colega examintor voor de PPL waaruit het volgende blijkt:
-FI moeten meer aandacht besteden aan de
1)-ZICHTNAVIGATIE
2)-DE UITWIJKING tijdens de NAVIGATIE op ZICHT
3)-De meeste kandidaten rekenen te veel op de RADIONAVIGATIE middelen
4)-VFR LOOK OUT nogal ZWAK door te veel HEAD DOWN
Het gebruik van de nieuwe moderne vliegtuigen met GLAS-COCKPIT hebbenvoor gevolg dat de kandidaten te veel bezig zijn met deze uitrusting , maar vergeet niet in VFR is DE SEE and AVOID nog steeds de prioriteit onafgezien de bekomen R/T informatie
Vanaf 15-07-2008 is de EU-OPS van toepassing op CAT inplaats van de JAA JAR-OPS welk heel wat vrijheden gaf aan de NATIONALE AUTHORITY'S.
Ik denk dat dit gevolg kan hebben voor rondvluchten van historische vliegtuigen met passagiers tegen betaling zoals die in het verleden werden uitgevoerd dor DC3 of DAKOTA ??
Ik verneem heden via een Engelse Spotter dat een ALII van de Belgischr Landmacht namelijk van het LT/AVN nu te bezichten is in een Engels HELICOPTER MUSEUM endat het hier de OLA-41 zou betreffen een toestel dat ik herhaalde malen heb gevlogen tijdens zendingen als piloot LT/AVN te EBBT ( BRASCHAAT-POLYGOON)