Vele stellen belang in de geschiedenis van de BELGISCHE MILITAIRE LUCHTVAART en stellen vragen hierover in de toekomst zal ik hier kunnen verwijzen naar een intresant boek door de heer DANIEL BRACKX.
Vele bezoekers stellen vragen over sz mogelijkheden om van uit ROTTERDAM te vliegen, daarom verwijs ik hen naar de zeer goed verzorgde website: www.rotterdam-airport.nl.
Tevens is de ROTTERDAMSE AEROCLUB daar zeer aktief en schafte zich nu 4 eenmotorige toestellen aan van het type DIAMOND STAR zie www.rac-nl.com.
opgelet: RAAC www.raac.be. is aktief te ANTWERPEN/DEURNE
IAOPA staat voor INTERNATIONAL COUNCIL OF AIRCRAFT OWNER AND PILOT ASSOCIATIONS bestaande uit 60 NATIONALE AOPA's met een 500.000 leden LUCHTVAARTEIGENAARS of PILOTEN aktief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK ( zie vorige verklaring) deze IAOPA is tevens een erkende orgenisatie bij ICAO in MONTREAL een onderdeel van de U.N
Een opmerking die steeds terug komt betreft het feit dat er een motor is uitgevallen bij een ongeval !!!!!!
Alhoewel ik geen piloot van B737 ben kan ik u zeer duidelijk verklaren dat bij het uitvallen van een motor op een meermotorige vliegtuig wij onze voorbereiding van de vlucht steeds de nodige berekening maken zodat we bij het uitvallen van een motor minstens nog 50 m/sec kunnen klimmen bij het opstijgen.
Bij elke vlucht maken wij of maakt men voor ons een WEIGHT en BALANCE op om in functie van het ledig gewicht van het vliegtuig,de .lading en de brandstof aan boord te weten hoeveel et totaal gewicht is?
het toegelaten MAX gewicht wordt bepaalt in functie van de lengte van de beschikbare opstijgbaan,temperatuur,wind om er enkele der elementezn te noemen waar we rekening mee houden en tevens dat we bij het uitvalklen van een motor nog verder kunnen stijgen
Dit is ook de reden dat er in bepaalde omstandigheden te laatkomende pasagiers niet meer kunnen aanvaard worden en ook waarom het gewicht van uw handbagage beperkt is, dit is omdat op een bepaalt tijdstip al deze gegevens uitgewerkt zijn en aan de PIC werden medegedeelt, nagezien en aanvaard, zodat hij de opstijgprocedure in alle veiligheid kan uitvoeren zelfs als er een motor moest uitvallen.
Ik hoop dat deze korte uitleg volstaat zoniet stel uw vragen maar !!!!!!
Weer een ongeval dat ons voor een aantal vragen doet gaan, was het toestel te oud? Een vliegtuig is nooit werkelijk oud gezien er regelmatig onderdelen vervangen worden zodat het steeds hernieuwd wordt.
Schinbaar zijn er heden een 4000 tal B737 in gebruik en land er elke 4 seconden er een boeing 737 ergens in de wereld ,
hoeveel landingen is dat op een dag van 24 uur want de luchtvaart is aktief 24/24 ???
21.600 landingen per 24 uur
en dit betreft enkel de B737 ( volgens bekomen gegevens welk ik niet kan bevestigen met officiele cijfers uit bepaalde documenten maar kunnen als aanvaardbaar bevonden worden als we de statieken van ICAO en EUROCONTROL bestuderen)
Er was reeds een E-mail vragende wat de oorzaak kon zijn van het ongeval in INDONESIA te sumatra nabij "medan" van een B737.
Wij hebben daar geen enkel informatie over en dit weten we maar na een grondig langdurig onderzoek dat 12 tot 24 maand kan duren.
Indonesia heeft bij GARUDA zeer goed opgeleide pilioten want ik was in 1965 betroken bij hun opleiding in het antwerpse, zeer goede leerlingen.
Weet natuurlijk niet waar deze piloten opgeleidt werden maar er kan van alles als oorzaak zijn.
Vergeet niet dat er in deze periode van het jaar zeer veel gevlogen wordt en dan is er kans op meer ongevallen zoals dit de laatste weken het geval is, zie vroegere toelichtingen .